حركت تا سكون از موسيقايي ريتم
فرهنگها قرابت نمايش
بهشت از تمثيلي ; ايران معماري
حركت تا سكون از موسيقايي ريتم
جليليان عباس نقاشي آثار به نگاهي
با كه جليليان فرهاد نقاشيهاي از نمايشگاهي پيش چندي
.شد برپا همايوني گالري در است ، شده كار باد ابرو شيوه
وي.زيباست هنرهاي دانشكده مجسمهسازي دانشجوي جليليان
به را وباد ابر كارهاي از نمايشگاهي گذشته سال تيرماه در
دوسالانه در همچنينكرد برگزار انتزاعي حجمهاي همراه
.داشت شركت نيز سال 74 در معاصر هنرهاي موزه نگارگري
و دارد هم خوشنويسان انجمن از ممتاز گواهينامه جليليان
دوره از ابروباد شيوه.است بوده انجمن اين مدرس مدتي
ولي است ، بوده خوشنويسي پسزمينه و پاگرفته قاجار
و بشكنند را وابستگي اين ميخواهند جليليان نقاشيهاي
انتزاعي اينكه با نقاشيها.آورند بوجود مستقلي هويت
مثال براي.موسيقايي ريتم يك ;دارند هم ريتم ولي هستند ،
كه ميدهد نشان را چمنزاري درآمده ، نمايش به آثار از يكي
و ببنديم را چشمها اگر كه رقصانده موج موج را چمنها باد
كه است تالاب يك از قطعهاي ببينيم ، ديگر گونهاي به
تركيب طور هميناست كرده ايجاد موج و افتاده آن در سنگي
طبقه.است بركه تنهايي در غروب تداعي زرد و قرمز همگون
به جزء از بيانگر موجها بودن مرحله به مرحله و بودن طبقه
.برعكس و است رسيدن كل
با ولي است ، مينياتور شبيه بسيار كار سبك ديگر نقاشي در
خطوط.مردهاند و تيره رنگها همه كه اين آن و تفاوت يك
اميد ، نقطه تنها و است منفي همه انرژيها.قوسند و كش در
مثل)هستند گل ثناگوي يا نگاره اجزاء همه.قرمزند گل سه
دل از البته(اژدها مثل) گل تاراجگر يا ،(پرنده
زيبايي ديگر ، تابلوييميآيد بوجود گل يك كه سياهيهاست
و بيضي هندسي اشكال تابلو چپ سمت.ميدهد نشان را اعتدال
كوچكند هندسي اشكال تابلو راست سمت.تيره و بزرگند دايره
منطقه دو اين وسط حد.گرم و قرمز رنگهاي با زنجيرهاي و
از پر ميوه بازار مثل كه است ناحيهاي گرمسيري و سردسيري
يك ديگر نقاشيرنگها انواع از تركيبي با است ، نعمت
تناسب لاكپشت پيكر و اجزاي با كار سبك كه است لاكپشت
هم لاك خود رويمحدب و است ضلعي چند لاكپشت لاك.دارد
لاكپشت پاهاي طور هميندارد وجود برجسته ضلعيهاي چند
به اثر هواي و حال ويژهدر خصوصيات اين و است خال خال
بسيار لاكپشت سر و پا و دست رنگ.يافتهاند تجلي خوبي
و لاك زير در لاكپشت پاي و دست بودن پنهان.است كمرنگ
.باشد آن توجيه شايد حيوان اين بودن خجالتي
هست ، چيز همه آن درون در كه است مغزي نظر به ديگر نقاشي
.ما همه مغز مثل
داركوبي.ميخواهد غذا شايد است ، باز منقارش كه كلاغ يك
شمعي.بگشايد بيرون دنياي به دريچهاي تا ميزند نوك كه
شروري كه سمندري و ماست زندگي شمع است ، سوختن حال در كه
.هست هم ديگر مغز نقاشي يك.ميدهد نشان را مغزها از بعضي
و زرد مغز اين زمينه پس.ساكن است مغزي يكي ، اين اما
هارموني قبلي مغز اما.ممنوع تحرك يعني ;است كمرنگ صورتي
برخلاف مغز اين داخل.ممنوع سكون يعني ;است زرد و قرمز
و حرفها مغز صاحب شايد است ، طوطي از انباشته قبلي
همراه به و هستند رنگارنگ طوطيها.است وار طوطي كارهايش
حال هر به ميكنند بيرون مغز از را سفيدي باز داركوب ، يك
.دارد انواعي هم مغز
ملكزاده بابك
فرهنگها قرابت نمايش
مكزيك سنگي چاپ و دستي صنايع آثار برپايي مناسبت به
توسط مكزيك سنگي چاپ و دستي صنايع آثار از نمايشگاهي
در ارديبهشت ششم تا سوم از كشور اين سفارت فرهنگي بخش
.شد برگزار مكزيك فرهنگ خانه
در مكزيك سفارت ويژه كاردار "فلورس تا اوئر -خوسه خوان"
:ميكند بيان چنين را اخير نمايشگاه برگزاري از هدف ايران
از يكي عنوان به ايران در مكزيك كشور فرهنگ اشاعه"
بخش حال ، هر بهميرود شمار به مكزيك سفارت اصلي اهداف
وظيفه اين كه است بخشهايي مهمترين از يكي سفارت فرهنگي
به آثار مشاهده با ديگر ، سويي از.ميكشد دوش بر را
همخانوادگي و شباهت كه دريافت ميتوان درآمده نمايش
دارد ، وجود ايران در كه هنري آثار و آثار اين ميان بسياري
اين در كه هنري از زيادي ردپاهاي واقع در.ميشود ديده
مشاهده نيز مكزيكي آثار در دارد ، وجود دنيا از منطقه
به آنجا از شد ، آفريقا وارد ايران از تاثير اين.ميشود
با نيز آنجا در كه يافت راه امريكا به سپس و رفت اسپانيا
شكلگيري به ما و درآميخت بومي افراد و مردم هنري حساسيت
مثال ، براي.رسيديم هستيم ، آن شاهد امروزه كه آثار اين
چوبي بشقابهاي در يا دارد گل موتيفهاي كه صندوقهايي در
و شباهت ميتوان شدهاند كار مختلف موتيفهاي با كه
فكر.يافت (ايران) منطقه اين آثار با بسياري قرابت
وگوي گفت طرح ايران محترم رئيسجمهوري كه اكنون ميكنم
در ميتواند نيز نمايشگاه اين است ، كرده مطرح را تمدنها
مكزيك سفارت ويژه كاردار ".گيرد قرار ايده اين چارچوب
بود اين بر ما ايده نمايشگاه ، اين براي":ميگويد همچنين
برجسته صنعتكاران و مكزيك دستي صنايع آثار بهترين كه
نيز ، تابلوها زمينه در.كنيم انتخاب معرفي براي را مكزيك
براي ليتوگرافي و سنگي چاپ كارهاي بهترين كه كرديم تلاش
".شوند گزينش نمايش ،
به اخير نمايشگاه در آثارشان كه مكزيكي هنرمندان برخي
كه "كاردناس هكتور":از عبارتند است ، درآمده نمايش
و ميدرخشد وي بيجان طبيعت و پرتره آثار در استعدادش
سازنده پرداختي ظرافت ، با آميخته دقتي آرامشبخش ، ثباتي
-1969) "لئوپولدومندس" ميسازند ، برجسته را وي آثار...و
و موفقيت نقاشي و حكاكي تصويرسازي ، زمينه در كه (1902
گفته نيز "گونتن راجرون".است آورده دست به بسياري جوايز
نقابها ، با دوردست به هستند راههايي چون آثارش كه است
و نهايي تصوير كه چند هر اضافات ، و پيچشها پوششها ،
از ديگر يكي "واسترادا آرتور".آيد بهنظر فيالبداهه
چنان را سادگي و خلاقيت آثارش ، در مكزيك معاصر هنرمندان
و معاني بيان هرگونه از دور به كه ميآميزد موزون
در "تولدو فرانسيسكو".است نفرتآور و نمايشي شخصيتسازي
زادگاه ايالت هنر و فرهنگ شناسايي و اشاعه به اخير دهه
.است پرداخته است ، ساكن آن در اكنون كه جايي آخاكا و خود
بهعنوان كه اندازه همان به امروزه "كوئباس لوييس خوسه"
و نقاش نيز اندازه همان به است ، شده شناخته نويسنده
.ميبرد نيز مجسمهسازي به دستي گاهي كه است تصويرگري
صورتنگري وي.است حكاك و نقاش (1915) "آنگيانو رائول"
اشكال و رئاليست خصلتي انعكاسدهنده آثارش كه است بزرگ
جزو آثارش از برخي.ميباشد دقيق عينيتي نمايانگر آن
آثار برخي.هستند خارجي و ملي هنري معروف مجموعههاي
عناويني با نيز مذكور نمايشگاه در شده عرضه صنايعدستي
(ميشوند ساخته آن از سفالين قطعات كه موادي) تالاورا چون
مختلف ايالتهاي هنرمندان كه است اثري نام) زندگي درخت ،
،(ميكنند خلق شمعدان و سيم رنگي ، پخته گل تركيب با مكزيك
و دادن صيقل شامل كه است دستي صنايع از تكنيكي)جلاكاري
از "معمولا صاف سطحي روي بر رنگ و پودرآهك بهكارگيري
كدو و ميوه محكم پوست از شده ساخته ظروف يا چوب جنس
معرض به قلع و سياه گل خورده ، چكش مس ،(ميباشد حلوايي
.گرفتهاند قرار عموم ديد
بهشت از تمثيلي ; ايران معماري
ايران معماري پيرامون ، حبيبي محسن سيد دكتر با گفتوگو
(پاياني بخش)
جايگاهي چه معماري تمدنها ، گفتوگوي در شما نظر به *
باشد؟ داشته ميتواند نقشي چه معمار و دارد
ما عمده سرفصلهاي از يكي و گفتوگوها محمل ميكنم تصور
شيراز ، اصفهان ، .است معماري و شهر تمدنها ، گفتوگوي براي
تمدن گفتوگوي محمل همه تاريخيمان شهرهاي و مشهد تبريز ،
ما سرزمين تمدن و اسلامي ايراني تمدن واقع ، در.هستند
اصلي نكات از يكي ما معماري و كرده خلق را چيزهايي چنين
مساله اين حال ، .شود تمدني گفتوگوي بحث ميتواند كه است
هم معاصر شهرسازي و معماري با ما آيا كه است مطرح
زمينه اين در شويم؟ تمدنها گفتوگوي بحث وارد ميتوانيم
ما شهرسازان و معماران عبارتي ، بهدارد وجود ترديد
باشند ، داشته جايي گفتوگو اين در ميتوانند بيترديد
دوران در دادهاند ، انجام ما پيشينيان آنچه شبيه چون ولي
ما كه شهرسازي و معماري آن است ، اندك بسيار معاصر
خيلي دهيم ، قرار وگو گفت مورد باب اين از بتوانيم
از قبل معماري كه حالي در.باشد برانگيز بحث نميتواند
.است بحث قابل بسيار معاصر دوران
سال در ميتوان برنامههايي چه با ميكنيد فكر *
كرد؟ مطرح را ايران معاصر معماري بحث تمدنها ، گفتوگوي
گفتوگوي براي اسلامي -ايراني فرهنگ ميكنم تصور من
اسلام از قبل فرهنگ كه طور همان ;است موءثر خيلي تمدنها
بياييم جلوتر به قدر هر منتها.دارد بحث جاي هم ما
كه ما "جهان نقش ميدان" مانند.است بيشتر گفتوگويمان
فرهنگها و تمدنها گفتوگوي براي اصفهان مكتب دل در
كه زمينه اين در بايد اين بنابر.دارد بسياري حكايتهاي
ما امروز معماري و شدهاند خودي حد چه تا ما ستادههاي
سرزمين فرهنگ از نشاني برميآورد ، دارد خاك از سر كه
تعداد اگر حتي من ، نظر به.شود بحث خير ، يا است مادرياش
را آنها بايد دارند ، وجود هويت با معماري شماري انگشت
كه معماريهايي خيل ميان در ببينيم و كنيم برجستهشان
وارد آن با بتوانيم كه داريم هم بخشي آيا آمده ، بوجود
بايد بيترديد حال ، هر بهشويم تمدنها گفتوگوي
شايسته كه ، چرا باشد داشته وجود مورد اين در برنامهاي
كه است اين مهم.بودند چنان و چنين ما پدران بگوييم نيست
هستيم (شهرسازي و معماري نظر از) خلفي فرزندان ما بگوييم
.داريم عصر اين در تمدني گفتوگوي در نقشي كه
است؟ چگونه سياسي توسعه بحث در معماري جايگاه *
هر "تقريبا فرانسه ، كشور مثل جهان كشورهاي از بسياري در
معماري توسط كرده سعي است ، آمده كار روي كه جمهوري رئيس
براي.بگذارد برجاي خود سياسي وضعيت از اثري شهرسازي و
هر "ميتران" و "ژيسكاردستن" ،"پمپيدو" ،"دوگل" مثال ،
وسيله به سياسي عزم اين و كردهاند ايجاد مجموعهاي كدام
كشور دراست شده بيان دنيا سراسر در شهرسازي و معماري
عزم نوعي نشانه نواب ، پروژه "مثلااست چنين نيز خودمان
شكفتگي و قدرت ميخواهد گاه سياسي عزم اين.است سياسي
فقط گاه و باشد داشته همراه به خود با نيز را اقتصادي
توسعه مفهوم با "كاملا اين من ، نظر به.است سياسي عزم
مفهوم دو سياسي توسعه و سياسي عزمدارد تفاوت سياسي
.است مشاركت بحث سياسي ، توسعه در اساسي نكته.جداگانهاند
در قانونمداري و عمومي آراي به توجه بحث مثال ، براي
ميتواند بلندمدت در سياسي توسعه.است مطرح سياسي توسعه
است قرار اگر يعني.بگيرد مدد نيز شهرسازي و معماري از
شود ، ساخته ساختماني يا و شود سازماندهي محله مركز يك
"اصلا سياسي عزم كه حالي در.ميشوند درگير آن در مردمان
وجود يا باشد داشته وجود سياسي توسعه كه ندارد نيازي
مقياسهاي در شهرسازي و معماري اين ، بنابر.باشد نداشته
سياسي توسعه از آنكه از بيش موارد بسياري در كلان ،
.گرفتهاند شكل سياسي عزم پشتوانه به باشند ، شده بهرهمند
است؟ كدام ما كشور در سياسي عزم نماد اكنون *
دارد ، وجود تهران در كه بزرگراهي شبكه ;گفت ميتوان
تغيير فرهنگسراها ، شكلگيري همچنين.است سياسي عزم نشانه
از تهران جنوب در آزادگان پارك و تهران شهر گودهاي شكل
تغيير به كه ميلي كلي طور به.هستند سياسي عزم نشانههاي
عزم و سياسي عزم نشانگر دارد ، وجود معماري يا شهر چهره
من بگويد كه است اين اقتصادي ميل واقع ، در.است اقتصادي
كه زماني.كند تاييد را آن هم سياسي عزم و هستم چنين اين
چهره حد چه تا تهران شهر سال طي 15 ميكنيد ، مشاهده شما
عزم نيز و سياسي عزم كه است اين نشانه همه كرده ، عوض
معماري و شهر ديگر ، عبارت بهدارد وجود آن در اقتصادي
.است سياسي -اقتصادي -اجتماعي اتفاقات كالبدي تبلور شهري ،
يك تمدني ثمره عنوان به را شهر كه است دليل اين به
بر ميتوان راحتي به كه ميدانند خاص عصر يك در جامعه
.كرد بررسي را نظر مورد تمدن و جامعه آن ، اساس
نياكان سهيلا: از وگو گفت
فرامرزي گالري
از /ارديبهشت تا 30 از 20 /فرامرزي علي نقاشي نمايشگاه
ارم ، كوچه ونك ، خيابان ونك ، ميدان:نشاني /تا 20 ساعت 16
تلفن8796809 /پلاك 54
برگ نگارخانه
سوم تا ارديبهشت از 19 /سهرابيان بهناز نقاشي نمايشگاه
خيابان:نشاني /تا 19 و 16 تا 12 ساعت 9 از /خرداد
.شماره 1/12 افشار ، دامن ميرداماد ، از بالاتر وليعصر ،
شيو نگارخانه
/ارديبهشت تا 25 پادگان احسان علي طراحي آثار نمايشگاه
جم ، روبهروي مطهري خيابان:نشاني /تا 21 ساعت 17 از
.تلفن 8730864 /شماره 1/221
شيث نگارخانه
يكتا نويدي مرتضي سرهنگ شهيد استاد نقاشي آثار نمايشگاه
.تا 20 ساعت 16 از / ارديبهشت تا 23 /(نويدي پيمان)
بنفشه نگارخانه
چهارم تا ارديبهشت از 31 /ليموچي زينت نقاشي نمايشگاه
شيراز نبش ملاصدرا ، :نشاني /تا 20 ساعت 17 از /خرداد
.تلفن8034247 /پلاك 50 بهار ، كوچه جنوبي ،
صدر نگارخانه
از /عابدي مهبد آثار دكوراتيو نماي سنگ حجمهاي نمايشگاه
:نشاني /تا 20 و 16 تا12 ساعت 9 از /ارديبهشت تا 30 24
:تلفن /پلاك 1210 ارشاد ، حسينيه مقابل شريعتي ، خيابان
.2227976
|
|