اسلامي جامعه تشكلهاي
"اسلامي تشكلهاي در رهبري مديريتو" كتاب مترجم محمدرفيعي سيدعلي با وگويي گفت
زبان به 20 شده ترجمه اثري
اشاره
منتشر قطره نشر ياري به و اسلامي انديشه جهاني موسسه انتشارات از اخيراكتابي
كه است اثري ترجمه كتاب اين."اسلامي درتشكلهاي رهبري و مديريت" نام با است شده
در و دارد فصل كتاب ، چهل.است شده تدريس و ترجمه جهان زنده زبان بيست به تاكنون
جامعهاش و محيط با مبلغ ميان ارتباط از وخودآموز ، متنوع خواندني ، شيوهاي به آن
و مفاهيم.ميآيد ق._ه قرن 14 در اسلامي بيداري جنبش از وتحليلي ميشود گفته سخن
اجرا ، تصميمگيري ، مشكلات ، حل رهبران ، روشهاي گزينش شيوه مانند) رهبري وظايف
خودسازي افزايي ، مهارت ;(گروهي كار و تيم تشكيل برنامهريزي ، ارزيابي ،
زمان ، مديريت و وقت تنظيم نصيحت ، ارتباط ، نگارش ، سخنراني ، قبيل از) فردي وفعاليتهاي
سمعي وسايل كاربرد همايش ، برگزاري و تدارك رياستكميته ، و تشكيل دادن ، گوش هنر
مربيان آموزش ;(فردي پرورش و رشد محلي ، سازمان رسانهها ، تاسيس با ارتباط بصري ، و
كارآموزي ، موفق ويژگيهايبرنامههاي تا آموزشي وارزيابينيازهاي تحليل از)
هدف ، از) جوانان اردوهاي;(وروشهايكارآموزي روند و كارآموزي عناصر و انواع
تا آداباسلامي و رفتارها و مشاركت هنر آموزش و برنامه طراحي تداركاتي ، فعاليتهاي
معروف به امر و نشريه تاسيس عمومي ، روابط شامل) گسترده وارتباطات(اردو ارزيابي
.دادهشدهاند آموزش كتاب اين گوناگون فصلهاي در(منكر از نهي و
و آمريكا دانشگاههاي الكترونيك استاد(ميلادي متولد 1940) هشامالطالب دكتر مولف
برگزاري در بسيار دارايتجربههايي و شمالي آمريكاي در اسلامي صاحبنام فعالان از
مدتها.است آن از خارج و آمريكا در آموزشي گوناگون دورههاي و سمينارها اردوها ،
موسسه بنيانگذاران از و بوده دانشجويي اسلامي سازمانهاي جهاني اتحاديه كل دبير
.ميكند واشنگتنفعاليت در (م 1981) _ه سال 1401 از كه است اسلامي انديشه جهاني
نشرياتي و انتشارات است ، داراي برخوردار جهان سراسر مسلمان انديشمندان همكاري از
.دارد شعبههايي جهان كشورهاي از بسياري در و است متعدد
آن كاربردهاي و ضرورتها ويژگيها ، درباره رفيعي سيدعليمحمد كتاب فارسي مترجم با
و است الهيات ليسانس فوق دارد ، سال وي 44.داشتهايم وگويي گفت فارسيزبانان براي
دانشگاهي تحصيلات موسيقي ، و خوشنويسي محض ، رياضيات رشتههاي در نيز انقلاب از پيش
.است داشته عملي آموزشهايي و
انديشه و فرهنگ گروه
است؟ نهفته"اسلامي تشكلهاي در رهبري و مديريت" كتاب ترجمه پشت فكري چه *
بحران ، از مقصودم.ميبرد سر به بحران يك در امروزه عمل و انديشه نظر از ما جامعه
نوانديشيديني گونهاي سو يك از انديشه حيطه در.است نظم دو ميان بينظمي حالت
حوزههاي وميانسال جوان عمدتا پژوهشگران كه است شكلگيري حال در سنت مبتنيبر
ديگر و فقه عميقدر تحول آنان ، پژوهشهاي و ديدگاهها نتيجه.آنند سردمدار علميه
.داشت خواهد پي در مكان و زمان با مرتبط مناسبات و شرايط متناسببا را اسلامي علوم
فراگيرو وگسترده ، يابند سامان دين جنبههاي همه در پژوهشها اين كه زماني تا اما
پي در حوزه از خارج ديني نوانديشان سو ديگر از.است لازم وقت سالها نهادينهشوند ،
نوانديشان آثار ترجمه كار در و دين فهم بر تاثيرگذار غربي انديشههاي مطالعه
برسند ، نتايجي به زمينه اين در كه است لازم وقت سالها و كشورند از مسلمانخارج
طيف دو هر اين.ندارند سنت به نسبت مستقيم مطالعهاي و اغلب ، شناخت كه اين ضمن
برقرار وچشمگير نهادينه تعاملي ديگر ، طيف با نه و خود ميان در نه نيز نوانديش
وتشكل نهادينگي كمبود با كمابيش نيز ديگر علوم و زمينهانديشهها در.نكردهاند
نشان را ناچيز باشد ، نسبتي بايد چه آن برابر هستدر چه آن و مواجهيم فعاليتها در
فرهنگي ، هنري ، زمينههاي در چه و عقيدتي و ديني جنبه از چه نيز عمل حيطه در.ميدهد
در وچه بزرگسالان درميان صنفي ، چه موارد ديگر اقتصاديو اجتماعي ، سياسي ، ادبي ،
اصطلاحا كه گوناگون طيفهاي ميان در حتي مرد ، چه و زن چه نوجوانان ، و جوانان ميان
باشند بستري نيستيمكه تشكلهايي شاهد بايد كه گونه آن ميشوند ، روشنفكرناميده
به نياز احساسمشاركتي و سازمانيافته فعاليتهاي جمعيو شده حساب تصميمهاي براي
و جوش و شورنيست قوي ما همفكريدر روحيه و جمعي كار درباره اطلاعات تشكلو
نميدانند اغلب اما ميخورد چشم به بزرگسالان وگاه درميانجوانان فعاليت نيروي
.كنند آغاز بايد كجا واز كنند چه بايد
گاه نيز بيرون در.مشكلاند دچار باخويش درون ، در گاه دارند ، وجود كه هم تشكلهايي
يكديگر مخالف يكديگر ، يا با غيرمرتبط و ميكنند عمل يكديگر موازيبا طور به يا
چه تشكلها ديگر با تقابل حتي و تعامل در كه حتينميدانند يايكديگر تضعيف ودر
.كرد بايد
مهم ويژگيهاي از سني ، و شيعه روايات و قرآن آيات شهادت به كه است حالي در اين
اسلام در كه چيزهايي;است همبستگي همكاريو همانديشي ، همدلي ، ومسلمانان ، مومنان
ولايت مسئوليت ، ،(هميار گروه) فئه جماعت ، حزب ، تعاون ، شورا ، نامهاي با آنها از
وحدت ، ،(يكديگر به نسبت مومنان سرپرستانه و دوستدارانه مسئولانه ، معنوي ، ارتباط)
آنها بر و قبيلياد اين از و(استوار و محكم پيوند و وابستگي ارتباط ، ) رباط
.است شده تاكيد
بزرگ يا كوچك جامعه هيچ تشكلها بدون.مفاهيماند اين تحقق بستر و قالب تشكلها
بدون.نيستند جمعي خرد برآيند چنينجوامعيتصميمها در.باشد اسلامي نميتواند
همبسته ، امت يك نه نيز غيراسلامي جوامع بلكه اسلامي ، تنهاجوامع نه تشكلها
ضعيف ، انسانهايي تك تك از پريشان بود خواهند جمعي كه آرمان ، صاحب و پيشرو انديشمند ،
ديني دستورهاي اجراي به مقيد خويش حد بيشترين در اگر حتي كه بيپشتوانه و خطاپذير
هر يا تصميم هر سلطه راحتي به آنان.بود نخواهند واحد امت يا امت يك باز باشند ،
آوا هر و ناتواناند تحقير يا تحميل ستم ، كمترين به پاسخ در ;ميپذيرند را حاكميتي
ميخورند ، فريب دين ، نام به نيز گاه.كرد خاموش ميتوان آنان ميان در را فريادي يا
ثمره نيز ادعيه و عبادات حتيميكنند تاييد را باطلي و ميستيزند حق با نادانسته
مسلمانان ميان در كه قرنهاست نمونه خاطربراي همين به.نميآورند بار به را خويش
ديگر سوي از و ميبينيم را فرايض بسياري اجراي و ميشنويم را اذان صداي سو يك از
.هستيم طبقاتي ژرف شكافهاي و بيماري فقر ، ظلم ، جهل ، شوربختي ، ذلت ، نكبت ، شاهد
.است كرده تاكيد برآن و تاييد را آن اسلام كه است عقلي ضرورتي تشكلگرايي
كهدرباره دانست خواهد خود وظيفه متعهد مسلمان هر آگاهيها ، اين با كه است طبيعي
.كند ترجمه و بنويسد بگويد ، تشكلها
باشد؟ ايرانيان نياز پاسخگوي ميتواند اندازه چه تا كتاب اين *
به سپس و آمده نگارش به انگليسي زبان به نخست كتاب اين كه بگويم چيز هر از پيش
از بهرهگيري و آن انتشار گستره و است شده تدريس و ترجمه دنيا زنده زبان بيست حدود
:است چيز چند استقبال اين علت.ميپوشاند را جهان كشورهاي اكثر آن
بهويژه مبلغانه و اصلاحگرايانه فعاليتهاي در اساسي نكات شامل كتاب كه اين اول
ارائه كه مفاهيمي و آموزشهاآنهاست مربيان و جوان نسل براي خاصه و مسلمانان براي
.باشد داشته مصداق و كاربرد بيش يا كم ميتواند جهان جاي همه در ميشود
در كليدي سمتهايي داراي و اسلامي كشته كار فعالان از خود مولفكه ثانيا ،
را خوانندگان و مربيان مدرسان ، دست هست و بوده دانشجويي و اجرايي فكري ، تشكلهاي
سياسي ، اجتماعي ، اقليمي ، شرايط با متناسب را كتاب فصل هر اطلاعات تا است گذاشته باز
تغييرهاي يا دهند گسترش مخاطبان و خود نياز و معلومات ميزان ملاحظه با و فرهنگي
.آورند پديد آن در را لازم
خواندني ، عنوانهايي زير با خودآموز و كاربردي كوتاه ، فصلهايي داراي كتاب ثالثا
جاي جاي در كه اين بهويژه برنميانگيزد را خواننده ملال كه است ارزشمند و خلاصه
ليستها چك است ، آمده روايات و آيات از كه شواهدي و آموزشي متن بر علاوه آن
خواندني ، نكتههاي تجربهها ، ،(پيگيري و ارزيابي نظارت ، بازبيني ، اجرا ، فهرستهاي)
بحث براي پرسشهايي و تصويرها نمودارها ، جدولها ، شعرها ، لطيفهها ، حكايتها ، ، عملي
مفرد شخص دوم ضمير با مخاطب با و است صميمي كتاب زبان.ديد ميتوان نظر تبادل و
كه هجري قرن 14 در اسلامي بيداري جنبش بررسي مانند فصلهايي در حتي. ميگويد سخن
ميتوان را ارزشمند تجربههايي كوتاه فرعي زيرعنوانهاي در است تحليلي نگرشي داراي
به تنها نه كتاب اينميآيد اسلامي غير حتي و اسلامي فعالان همه كار به كه ديد
ميتواند خود جامعه براي دغدغهمند فرد هر كه ميپردازد فعاليتهايي به كه تشكل
.دهد انجام
برخي او نظر با فارسي ، ترجمه در است ، سنت اهل از نويسنده كه اين به توجه با البته
به و كردم حذف بود سنت اهل پذيرش مورد تنها كه را تاريخي نقلهاي و اقوال روايات ،
آنجا از اين ، بر علاوه.است فريقين پذيرش مورد كه دادم قرار را رواياتي آنها جاي
خالي كتاب اين در را ديگر مهم و گسترده فعاليت جاي خويش ، تجربههاي به توجه با كه
انتهاي به را ديگر فصل سه كتاب سياق و سبك رعايت با و مولف موافقت ميديدم ، با
از جمعي و فردي كار هر در كه رو آن از عمومي ، روابط درباره فصلي:افزودم كتاب
از نشريه يك تاسيس درباره فصلي ;است مجموعه بيرون و درون با تفاهم ايجاد ضروريات
از نهي و معروف به امر درباره فصلي و ;است ارتباط فراگير ابزارهاي از يكي كه آنجا
كژرويهايي از پيشگيري و فعاليتها اجراي حسن بر نظارت براي عاملي كه رو اين از منكر
سوي از اگر بهويژه كژرويها اين و ميپذيرد صورت تشكل هر بيرون و درون در كه است
با را اصلاحگرايانه تكاپوهاي و اسلامي اصيل فعاليتهاي همه ميتواند باشد حكومت
از درستي شناخت مسائل ، پارهاي خاطر به كه اين ضمن ;سازد مواجه تعطيل حتي و مشكل
.ندارد وجود مردم ميان در اسلامي فريضه اين
بوديد؟ مواجه مشكلاتي چه با و داديد انجام زباني چه از را ترجمه كار *
ويراسته نو كه آن عربي برگردان به نگاه با پذيرفت ، صورت انگليسي زبان از ترجمه
راهنماي":است چنين ترتيب به كتاب عربي و انگليسي عنوان ترجمه.هست هم انگليسي متن
."رهبري كارآموزي راهنماي" و "اسلامي فعالان آموزشي
به ميخواهد كه نسلي به" است شده تقديم كتاب اين ;اول:ترجمه مشكلات مورد در اما
دغدغه و دغدغه روي يك يعني."باشد راهحل از بخشي باشد ، مسئله از بخشي كه آن جاي
خوبي درسي متن ميتواند اثر اين و است نوجوانان و جوانان متوجه كتاب اين نخستين
زبان در كتاب نثر اساس براين.باشد نوجوان مديران و جوان رهبران انجمنهاي براي
.ميآيد بزرگسالان كار به تنها كه ميبود ويژگيهايي از دور به و ساده بايد فارسي
برخي در كتاب نگارش.است رفته كار به نگارش از متعددي سبكهاي كتاب اين در دوم ،
تا گرفته لطيفه از و حماسي نثر تا ساده نثر از.دارد طنزآلود زمينهاي پس موارد ،
كتاب اين در را هدايت صادق "صاحاب وغ وغ" سبك به گونههايي شعر و كلاسيك شعر
مرتبط مفاهيم تا برميگيرند در را مديريت فني مسائل از كتاب فصلهايديد ميتوان
.اسلامي مسائل بيان و روايات و آيات ترجمه حكم ، و امثال ارتباطات ، علوم با
كردم سعيميشد رعايت نيز ترجمه در حوزه هر خاص اصطلاحات و ادبيات بايد بنابراين
حتي.سازم منتقل نيز ترجمه به را ويژگيها اين همه ترجمه ، ضرورت و خود توان حد در
.خودشان سبك با كردم ترجمه شعرهايي صورت به را شعرها
اول حروف گاه بهتر ، يادگيري و آسانتر آموزش منظور به كه ميدانيد سوم ،
.ميسازند معني با كلمهاي ازآنها و ميپيوندند هم به را آموزههايي و دستورالعملها
ترجمه براساس اختصاراتي به اختصارات اين تبديل ترجمه اين وقتگير دشواريهاي از يكي
مرتبط و معني با فارسي ، واژههايي كه طوري به بود آموزهها و دستورالعملها فارسي
.باشد آن انگليسي مشابه حروف تعداد برابر آنها حروف تعداد كه شود ساخته موضوع با
در را توضيحات اين داشت ، توضيح به نياز زبانان فارسي براي متن كه مواردي در چهارم ،
.افزودهام پانوشت يا متن
اهل مختص تاريخي نقلهاي و اقوال روايات ، گفتم ، هم اين از پيش كه همانگونه پنجم ،
.دادم تغيير فريقين قبول مورد تاريخي نقلهاي و اقوال روايات ، به را سنت
و بزرگ آن قطع چرا كه است اين ميشود مطرح كتاب اين درباره كه سوالهايي از يكي *
.A4است كاغذ اندازه به
آموزشي كتابهاي اغلب اصولا.قطعاند همين با زبانها همه در كتاب اين چاپهاي همه
روبهرو صفحه دو در يا صفحه يك در اولا ، زيرا هستند آن حدود در يا قطع اين داراي
باز ميز روي را كتاب وقتي ثانيا ، ;كنيد ارائه را جدول يك يا مبحث يك ميتوانيد
ميتوانيد ثالثا ، ;نميشود بسته كتاب و ميكند سنگيني طرف دو به كاغذ عرض ميكنيد
سنين همه در مطالعه اهل براي آن خواندن هم تا كنيد انتخاب درشتتر كمي را حروف
شدن خم به نياز ميكند ، تدريس را كتاب و است ايستاده مربي وقتي هم و باشد آسانتر
.باشد نداشته
|