حافظ با امروز |
اوست با عالم شيريني كه چرده سيه آن |
اوست با خرم دل خندان لب ميگون چشم |
ولي دهنانپادشهانند شيرين چه گر |
اوست با خاتم كه است زمان سليمان او |
|
شناسنامه
هوا وضع بيني پيش
هنر هفت از كوتاه
گو و گفت
گنجينه
گرفت هنري يك درجه نشان چكناوريان
مستند سينماي ويژه "حقيقت سينما"
موميايي بازيگر براي پركار سالي
و نقد جلسه در حقشناس محمد علي دكتر
:"ميكنم خاموش من را چراغها" رمان بررسي
دقيقتر "پيرزاد" را ، زن تنهايي
است داده نشان "پدس" از
شناسنامه
هوا وضع بيني پيش
هنر هفت از كوتاه
گرفتند ساخت پروانه فيلم 6
.كرد صادر را فيلم شش ساخت مجوز سينمايي ، فيلمهاي ساخت پروانه صدور شوراي
ارشاد و فرهنگ وزارت بصري و سمعي و سينمايي امور معاونت عمومي روابط گزارش به
در روئيدن فيلمهاي معاونت ، اين ارزشيابي و نظارت كل اداره اعلام براساس و اسلامي
كارگرداني به مكث كاسهساز ، حبيبالله تهيهكنندگي و قنبري رهبر كارگرداني به باد
و پيتز رفيع كارگرداني به است شايسته ، زمستان مرتضي تهيهكنندگي و مقدم سامان
براري ، اسماعيل تهيهكنندگي و كارگرداني به مريم دادگو ، مهدي محمد تهيهكنندگي
آسمان از مردي و اوجاني اصغر علي تهيهكنندگي و جامي قاسمي حسين كارگرداني به نجات
ساخت پروانه كسب به موفق آزادي غلامرضا تهيهكنندگي و ارشاد جواد كارگرداني به
.شدهاند
آموخت را كسريها با آمدن كنار چگونه بايد:اسكويي مصطفي
به انتقاد ضمن گفتوگويي در ايران تئاتر كسوت پيش چهره اسكويي مصطفي دكتر
از مهمتر را كار توانايي و هنر و تكنيك نبود مينالند كم بودجه از كه هنرمنداني
.واگذارند تئاتريها به را تئاتر كار كه خواست تئاتر مسئولان از و دانست بودجه
را نمايشنامهاي قبل سال دو:گفت و كرد اشاره نمايشش اجراي براي مجوز ندادن به وي
.ندادند را آن صحنهبردن به اجازه ولي دادم ارائه انقلاب سال بيستمين مناسبت به
.نداد توضيحي نمايشش اجراي از جلوگيري نحوه درباره اسكويي
"مرد يك از روايت سه" كتاب بررسي و نقد
"مرد يك از روايت سه" كتاب بررسي و نقد به مقدس دفاع كتاب بررسي و نقد جلسه هشتمين
مقدس دفاع با مرتبط داستاني مجموعههاي نقد منظور به و بايرامي محمدرضا نوشته
نشر و آثار حفظ بنياد اجتماعات سالن در شنبه روز ساعت 15 در برنامه اين.ميپردازد
.ميگردد برگزار باباخاني خسرو مديريت با مقدس دفاع ارزشهاي
ويديويي شبكه در سرخ عقل سميو قارچ
.كرد صادر را تازه برنامه چند مجوز ويديويي فيلمهاي بازبيني شوراي
كل اداره اعلام براساس و بصري و سمعي و سينمايي امور معاونت عمومي روابط گزارش به
و سرخ عقل ملاقليپور ، رسول كارگرداني به سمي قارچ فيلمهاي ارزشيابي ، و نظارت
زنگ غار ، ساكنان شعبدهبازي ، رياضي ، آموزش شامل سيدي فشرده لوح فيلمهاي انواع
ويديويي شبكه به ورود مجوز كه هستند برنامههايي جمله از بالون ماجراي و اول
.كردند دريافت
پزارو جشنواره مسابقه بخش در روناك
سيوهشتمين در ايران جوانان سينماي فيلمسازان از ميرزايي هوشنگ ساخته روناك فيلم
و دارد حضور شود مي برگزار ايتاليا در تير تا 8 خرداد از 31 كه پزارو فيلم جشنواره
كه فيلم اين.درميآيد نمايش به جشنواره مسابقه بخش در تيرماه ، و 6 روزهاي 2 در
پيرمرد زندگي درباره پزاروست جشنواره از دوره اين به ايران از يافته راه اثر تنها
.ميكند معاش امرار صوتي وسايل تعمير راه از كه است كردي نابيناي
سينمايي جشنوارههاي در خارجي و داخلي رقابتهاي عرصه در نيز اين از پيش روناك
اسلواكي فيلم جشنواره كانادا ، داكس هات جشنواره كرالاندهند ، جشنواره كيش ، مستند
.است داشته حضور اروگوئه و
خبر يك تكذيب
مراسم برگزاري به مربوط خبر نمابري ارسال با ايران هنرمندان خانه عمومي روابط
.كرد تكذيب بود ، رسيده چاپ به همشهري ديروز شماره در كه را طغانيان بزرگداشت
ترتيب اين به كه بود كرده كسب ديگري منبع از را مذكور مراسم برگزاري خبر همشهري
.ميشود تكذيب
گو و گفت
فرشچي مينو با
بسازند فيلم جهاني كه شود مي حل جواناني ورود با ايران سينماي بحران
ميدهيد؟ ترجيح را كدام.داشتهايد فعاليت تلويزيون در هم و سينما در هم شما *
بههرحال ولي است هيجانانگيزتر كار نتيجه يعني است جذابتر البته سينما -
.است تحمل و تامل قابل عرصهاي هر در خوب كار.دارد امتيازاتي هم تلويزيون
تاثير نويسنده كار در حد تاچه كارگردان.كردهايد كار معتبري فيلمسازان با شما*
دارد؟ دخالت يا
همكاري افخمي آقاي با شوكران در من.است ارزندهاي تجربه خوب فيلمسازان با كار -
كاغذ مورد در ولي نوشتم و دادم بسط را فيلمنامه من و بود ايشان از طرح كه داشتم
واقع در بود ، من خود از فيلمنامه و داستان اصلي خط چون ميكرد فرق وضع بيخط
البته كه كامل فيلمنامه يك.بود حرفهاي فيلمنامهنويسي رشته در من پاياننامه
.شد اضافاتي و حذف دچار
منفي؟ تاثير يا داشت كار كل در مثبت اثر آيا تعديلات و جرح اين *
.ندارم دوست آنرا اضافات ولي است بوده كارگردان نظر نميدانم حذفها مورد در -
بود؟ همين فيلمنامه اصلي نام *
"است فكر گلخانه دهان":بود اين كردهبودم انتخاب زمان آن كه اسمي خير -
در سينما رشته در تحصيل مدت در كه مشكلاتي و شما خود زندگي به داستان گويا *
است؟ واقعي يعني.ميشود مربوط داشتيد خانواده با مواجهه
درسي توصيه اين.گرفتم الهام خودم مشكلات و زندگي از.نيست بيشباهت بله -
را مقولهاي اگر.بگيريد بهره خود پيرامون از كنيد سعي كه بود استادانم
.بود نخواهد موفق شويد ، وارد آن در نميشناسيد
مييابيد؟ حضور فيلمبرداري صحنه در شما آيا*
بر كه شدهام دعوت كارگردانها برخي طرف از حتي تلويزيون در ولي خير سينما در -
.كنم همكاري يا نظارت كار پيشرفت نحوه
كلاني دستمزدهاي و ميزنند را اول حرف آمريكا مثل كشورها از برخي در نويسندگان *
است؟ چگونه ايران در ميگيرند
درخدمت را نويسنده صاحبنام كارگردانهاي اينجا ولي كنم عرض چه كه كلان دستمزد -
و ميدانند خود
و اثر با مدتها نويسنده.ميگيرد را نويسنده گريبان همواره آنان هاي خردهفرمايش
هر در تغيير و دارد كامل وقوف آدمها و ماجراها بم و زير به و كرده زندگي شخصيتها
اتفاقا.كند وارد لطمه آن روايي منطق و اثر كل به ميتواند آنها از يك
براي من و بودهاند من استادان كردهام ، كار آنها با سينما در كه كارگردانهايي
ضروري را كلي تغييرات مورد در نويسنده با مشورت ولي قائلم بسيار احترام آنان
.ميدانم
گرفتهايد؟ تاثير نويسندهاي از تاكنون آيا*
از باشم نخواسته اگر حتي كه هستند نويسندگاني ولي ندادهام قرار الگو را كسي -
.گرفتهام تاثير آنها
؟...مثل *
.نسين عزيز و كوندرا ميلان خارجيها از و علوي بزرگ ايرانيها از -
ميدهيد؟ اهميت طنز به چقدر كارهايتان در شما *
.دارد وجود زندگي به ما نگاه در طنز زياد ، خيلي -
بوده؟ چگونه و چه ديدهايد كه فيلمي آخرين *
تفكر بسيار چون نرفته بيرون ذهنم از هنوز كه كيارستمي عباس اثر آخرين ده فيلم -
.بود برانگيز
خواندهايد؟ كه رماني آخرين و *
ديالوگهاي كيميايي آثار بقيه مثل و است اصيلي رمان كه شيشهاي جسدهاي -
.ميشد گردآوري مجموعه يك در كيميايي ديالوگهاي ايكاش.دارد فوقالعادهاي
علاقهمنديد؟ جنگي و سياسي فيلمهاي به آيا *
اول بايد هنرمند.بود بوسني به مربوط كه كامل دايره بنام ديدم فيلمي اخيرا -
كه است مصيبتي هم جنگ.شود متاثر خود پيرامون اتفاقات از بايد انسان و باشد انسان
در جهان سينماي فيلمهاي بهترين.شود پرداخته آن به بايد و ميآيد انسانها برسر
نحوي به كه...لكلكها كازابلانكا ، بيدفاع ، شهر رم.شدهاند ساخته جنگ با رابطه
بر مثل فيلمها جذابترين از برخي و داشتهاند سروكار جنگ با غيرمستقيم يا مستقيم
.لبخندها و اشكها و رفته باد
بودهاند؟ موفق جنگ تصويركشيدن به در ما فيلمسازان آيا *
كار جاي هنوز.بودهاند موفق كاملا بگويم نميتوانم ولي كردهاند بسيار تلاش -
جنگ.ميسازند ويتنام جنگ و دوم جنگ از جالبي فيلمهاي هاليوود در هنوز.دارد
واقعيتها و كمرنگتر شعارها ميشويم دور جنگ از چه هر. ندارد مصرف تاريخ
.ميشوند پررنگتر
سينما پرده بر ديگر آن از بعد و كرديد بازي ارديبهشت بانوي فيلم در يكبار شما*
نداريد؟ فيلمسازي يا مجدد بازيگري قصد آيا.نشديد ظاهر
.ميكند اقناع مرا بيشتر اينكار.بنويسم فقط ميدهم ترجيح خير -
است؟ شده رسميتشناخته به ادبي متن بهعنوان نمايشنامه مثل هم فيلمنامه آيا *
.خودمان بيضايي مثلا يا نيست دور ادبيات از برگمن كارهاي.بله ميكنم فكر -
ميكند ، تجويز نسخهاي كسي هر و است ايران سينماي در بحران از صحبت روزها اين *
چيست؟ شما نظر
.بسازند فيلم جهاني معيارهاي به نزديك بتوانند كه بااستعداد جوانهاي حضور -
...و جشنوارهاي فيلم يعني جهاني معيار از ما فيلمساز جوانهاي برداشت *
نه است اصيل سينماي با توام پيشرفته تكنولوژي جهاني ، معيار از من قصد نه -
.بدهد نشان بدبخت و عقبمانده جهانيان اذهان در را ايراني صرفا كه فيلمهايي
دارند؟ مخاطب به شايستهاي التفات ما فيلمسازان و نويسندگان شما زعم به *
او جيب به فقط يا ندارند مخاطب به توجهي اصلا يا ما فيلمسازان خير ، اغلب -
و بسازد فيلم تماشاچي احترام به و مخاطب براي كه است فيلمسازي كمتر و ميانديشند
استفاده تماشاچي از ايران سينماي در.بودهاند موفقتر بسيار اخير دسته اتفاقا
.ميشود ابزاري
هستند؟ ماندگار يا موفق حد چه تا زن فيلمسازان *
فعالند كه آنها و نميكند تجاوز دست يك انگشتان تعداد از ما زن فيلمسازان تعداد -
مشكل اينجا در تواما فيلمسازبودن و زن كه ميكنيد ملاحظه پس اين ، از كمتر حتي
نادرست خودشان جنس هم به بقيه نگاه نمونه ، دو يكي از غير به اينكه عجيب نكته.است
!است
رستمي احمد:از گفتگو
گنجينه
خودراي
.است محتاج نصيحتگري به خود ميكند ، خودراي نصيحت كه هر
سعدي
گرفت هنري يك درجه نشان چكناوريان
در شب سهشنبه كه "فرهاد و شيرين" و "شيرين و خسرو" كنسرت اجراي آخرين با همزمان
و فرهنگ وزير از را هنري يك درجه نشان نيز چكناوريان لوريس رفت صحنه به وحدت تالار
.كرد دريافت اسلامي ارشاد
درجه نشان شد ، برگزار ايرانشناسي ملي همايش شركتكنندگان حضور با كه مراسم اين در
.شد اعطاء وي به بود ، كشور هنرمندان ارزشيابي شوراي ارزيابي حاصل كه هنري يك
بسيار من براي هنري يك درجه نشان دريافت:گفت نشان اين دريافت از پس چكناوريان
.بود شاديآفرين و غيرمنتظره
جايگاه موسيقي ايراني فرهنگ در كه گفت و كرد قدرداني هنر به ايرانيان توجه از وي
.دارد معتبري
نظامي شعرهاي از صادقيان ژاله دكلمه با كه چكناوريان و ارمنستان زهي اركستر كنسرت
.رفت صحنه روي وحدت تالار در شب مدت 26 به بود ، همراه
كاري فردوسي شاهنامه "سهراب و رستم" اشعار روي چكناوريان نزديك آينده در است قرار
.ببرد صحنه روي را مشابه
مستند سينماي ويژه "حقيقت سينما"
با آن شماره نخستين كه است تجربي و مستند سينماي تخصصي نشريه عنوان حقيقت سينما
زيباشناسي راهكارها ، و ايران ، بنبستها مستند سينماي.است شده منتشر متنوع مطالبي
اصغرزاده ، ابراهيم از يادي مستند ، سينماي جشنواره از گزارشي مستند ، سينماي در
شماره نخستين در كه است مطالبي از طياب منوچهر و سينمايي امور معاونت با گفتگو
.است رسيده چاپ به حقيقت سينما ماهنامه
موميايي بازيگر براي پركار سالي
مذاكرات اتمام به پياپي فيلم چند در بازي براي هاليوود انگليسي بازيگر "ويس راشل"
.است رسيده قراردادهايش امضاء و خود
ابتدا است قرار بسته ، قرارداد راك كسل و وركز دريم ريجنسي ، كمپانيهاي با كه ويس
به و كند بازي فلدر گري كارگرداني به "فراري هيئت" عنوان با گريشام ازجان درامي در
اكنون او.بپيوندد فيلم اين در هافمن داستين و هاكمن جين كوزاك ، جان چون بازيگراني
فيلمبرداري پايان به كه است لوينسون باري ساخته "حسادت" كمدي فيلم در بازي مشغول
.ميشود نزديك خود
هيوگرانت بازي با و ويتز كريس ساخته "پسر يك باره در" فيلم در اين از پيش ويس راشل
.است يافته حضور
آثار جمله از سامرز استن ساخته "موميايي بازگشت" و "موميايي" پرمخاطب فيلمهاي
.است شده ظاهر آنها در اخيرا ويس راشل كه هستند سينمايي
و نقد جلسه در حقشناس محمد علي دكتر
:"ميكنم خاموش من را چراغها" رمان بررسي
دقيقتر "پيرزاد" را ، زن تنهايي
است داده نشان "پدس" از
با ايتاليايي نوولنويس "پدس آلبادسس" آثار ترجمه گذشته سال چند در كه حالي در
را زنان زندگي از وي تصويرگريهاي بسياري و شده مواجه ايراني خوانندگان مناسب اقبال
سهشنبه كه نشستي در نقد ، و زبان استاد و ادبپژوه يك كردهاند ، توصيف فوقالعاده
زويا اثر "ميكنم خاموش من را چراغها" رمان بررسي و نقد در و كتاب خانه در گذشته
در:گفت پيرزاد اثر با پدس دسس "ممنوع دفترچه" رمان مقايسه ضمن شد برگزار پيرزاد ،
زويا.است كرده عمل پدس از موفقتر مراتب به پيرزاد زن ، يك تنهايي كشيدن تصوير به
تصوير به بهتر را خودش تنهايي مونولوگ ، از استفاده رهگذر از است شده موفق پيرزاد
.بكشد
خود كار اوج در ما ، بزرگ نويسندگان:گفت مطلب اين بيان حقشناسبا محمد علي دكتر
كه كنترلي و است فارغ شعر زبان عناصر از كتاب اين اما.مييابند شاعرانه زباني
شعري عناصر درگير هيچگاه او.است توجه خور در دارد ، خود زبان روي بر پيرزاد
كار به خود اثر در را صرفي يا و نحوي واژگاني ، از اعم شعري ابزارهاي و نميشود
كار به خود روزانه گفتار در كه است زباني همان زبانش دليل همين بهنميبرد
.ميبريم
كه امر اين به بنابراين ميداند ، خوب را داستانگويي منطق چون پيرزاد:افزود وي
.است واقف كند ، بيان را مطالبش داستان زبان چارچوب در بايد
حقيقت كشف كه است اين پيرزاد كار جنبههاي جالبترين از:گفت ادامه در حقشناس دكتر
داستان قهرمان.دريابد را حقيقت تاويل ، رهگذر از تا ميكند واگذار خواننده به را
اين مطالب تمام.نميدهد قرار خطاب مورد را او كسي چون ندارد ، مخاطب كتاب ، اين در
ميشود سبب امر همين.نميشود نفر دو گفتوگوي صحنه درگير و گفتوگوهاست گزارش اثر
.كند جلوه تنها غايت به فردي داستان اين قهرمان كه
قالبي در رمان:گفت اثر اين درباب منتقد و داستاننويس محبعلي مهسا نشست ادامه در
رمان در جديدي چيز هيچ.است شده فضاسازيارائه و شخصيتپردازي زبان ، با رئاليستي
بسيار نحو به رمان اين در ديديم ، قبل رمانهاي در آنچه تمام آنكه جز نميشود ، ديده
در اعمالش تمام كه است درونگرا و عاطفي منفعل ، زني كلاريس.است شده پرداخته مناسبي
.دارد قرار زنانهاش و مادرانه شخصيت چارچوب
بينامتني رابطه يك من ديد از:گفت دانشور سيمين "سووشون" با رمان اين مقايسه در وي
اين قهرمان كلاريس و ،"سووشون" قهرمان زري ، .دارد وجود "سووشون" و رمان اين بين
زبان دو هر نميشوند ، درك اطرافشان محيط توسط هستند ، درونگرا شديدا دو هر رمان
اگر.دارند ساله پانزده پسري دو هر و ميكنند ترجمه داستان و خواندهاند انگليسي
خاموش من را چراغها" رمان به كه موردي تنها كنيم نگاه كلاريس و زري شخصيت به
بين رمان اين در سووشون "يوسف" ميرسد نظر به كه است اميل است ، شده اضافه ،"ميكنم
به بگيريم ، نظر در رمان اين متن پيش را سووشون اگر.است شده شقه دو آرتوش و اميل
رمان اين در است سياسي شخصي كه "يوسف" يعني كردهاند ، حركت شخصيتها كه ميرسد نظر
.ميزند حرف فقط كه است شده تبديل "آرتوش" به
در زنانه ادبيات حيطه در اثري عنوان به اثر اين شمردن بر با سليماني بلقيس همچنين
مختص كه شديد فوقالعاده جزئينگري:داشت اظهار زنانه ادبيات با آن اشتراك باب
بيان زنان ، باورهاي به توجه آنكه ضمن.ميخورد چشم به اثر اين در است زنانه ادبيات
من را چراغها" رمان اثر ، اين در محوري مادر اصالت و ميرود زنان بر كه ستمي و ظلم
.است داده قرار زنانه ادبيات حيطه در را "ميكنم خاموش
خبرها دنياي در گشتي
|
دندان داخل همراه تلفن
تلفن مانند كه كردهاند ديجيتالي دستگاه يك ساخت به اقدام انگليسي مهندسان: لندن
راديويي امواج گيرنده و كوچك بسيار لرزاننده يك حاوي دستگاه اين.ميكند عمل همراه
.ميشود نصب خاليشده دندان درون در دندانپزشكان توسط كه است
كه فردي و شده منتقل انسان داخلي گوش به ميشود ، دندان اين وارد كه راديويي امواج
هيچ سيستم اين درميشنود را مقابل طرف صداي كرده ، نصب خود دهان در را دندان اين
.بدهد گوش مكالمات به و آمده خط روي مخفيانه نميتواند كس
عنكبوتي مرد
تمام از امنيتي ، تجهيزات بدون تقريبا كه سالهفرانسوي مرد 39 يك:پاريس
از پاهايش و دستها از استفاده با تنها است ، ديروز رفته بالا جهان بلند ساختمانهاي
برج ساختمان از شدن خارج از پس او.رفت بالا دارد ، ارتفاع متر كه 150 فرانكلين برج
.نميترسم ساختماني هيچ از و هستم عنكبوتي مرد من:گفت
دردسرساز عكس يك
فوتبال اوباش از اينكه اتهام به را خود كاركنان از يكي انگليس پست شركت:منچستر
.كرد اخراج است ،
تماشاگران با را كارمند اين درگيري از تصويري پيش چندي انگليس روزنامههاي از يكي
پست شركت مسئولان كه كرد منتشر يوفا جام رقابتهاي جريان در تركيه گالاتاسراي تيم
شده ، مدعي جوان كارمند اين اما.كردند صادر را او اخراج حكم تصوير ، اين به استناد با
آنان با شد مجبور وي داشتند ، را او برادر به قصدحمله تركيهاي تماشاگران چون
پست شركت طرف از غرامت پوند هزار پرداخت 125 خواهان دليل همين به او.شود درگير
.است شده
به كه بپردازد را مبلغ اين است حاضر شرطي به كرده اعلام پست شركت ديگر سوي از
.شود تلقي مذكور كارمند خدمت بازخريد عنوان
مقاوم گربه
گربه اينبرد بدر سالم جان كشتي كانتينر يك در اسارت ماه از 16 گربه يك:واشنگتن
از يكي داخل در ناگهان بود ، شده باري كشتي وارد كانادا در غذا يافتن براي كه
براه انگليس سوي به كشتي وي ، زندانيشدن از پس دقيقه چند و شد زنداني كانتينرها
.رسيد كشور اين سواحل به ديروز و افتاد
غذا بدون روز گربه ، 16 بچه اين كه شدند متوجه كانتينرها تخليه هنگام كشتي كاركنان
كانتينر ، بدنه رطوبت از استفاده با تنها و بوده زنداني كانتينرها از يكي داخل در
.است ميكرده برطرف را خود تشنگي
سبزي كيلو چند خاطر به
و سبزي مقداري و شد خارج خود خانه از خريد براي ساله پيرزن 82 يك ديروز:بريستول
.داد قرار خود دستي ساك داخل در را سبزيجات اين و كرد خريداري كاهو
دستي ساك داخل در گرانبهايي كالاي كه كرد تصور جوان سارق يك خانه به بازگشت راه در
حاضر عنوان هيچ به كه پيرزن اما كرد كيفقاپي به اقدام دليل همين به است پيرزن
همين به و چسبيد خود ساك به دستي دو بدهد ، دست از را خود خريداريشده سبزيجات نبود
.درآورد پاي از را او و كرد وارد پيرزن سر به ضربه چند چوب با بيرحم سارق دليل
را خود جان سبزي كيلو چند خاطر به پيرزن اين چرا كه هستند متعجب هنوز پليس ماموران
.است انداخته خطر به
|
(جنتيانا) سپاس گل
Gentiana asclepiadea:علمي نام
GENTIANACEAE:خانواده
و سانتيمتر طول 8 به تخممرغي و باريك برگهاي و كماني ساقههاي با دائمي گياه
انتهاي در پائيز تا تابستان فصل در كه تيره بنفش -آبي رنگ به مانند شيپور گلهاي
.ميرسد سانتيمتر به 60 آن گستردگي و بلندي 90 حداكثر.ميشوند ظاهر ساقهها
زهكش داراي كه اسيدي تا خنثي مرطوب و هوموس از غني خاك آفتاب ، - سايه مكان:نيازها
.است سانتيگراد درجه -آن 15 تحمل قابل دماي حداقل.باشد خوب
در بذر كاشت يا و بهار در پاجوشها كاشت و جداكردن يا گياه تقسيم طريق از:ازدياد
.است امكانپذير پائيز فصل
تهران شهر سبز فضاي و پاركها سازمان
|
شرعي ساعات
|
دقيقه و6 ساعت 13 :ظهر اذان
دقيقه ساعت 20و46 :مغرب اذان
ساعت 4و1دقيقه :فردا صبح اذان
دقيقه و 49 ساعت 5 :فردا آفتاب طلوع
|
|