آشفتگي؟ چرا
گستره
سوريه خصوصي بخش سياسي مجله نخستين
ميشود منتشر بزودي
بيمه حق كسر مشمول مزاياي و حقوق حداكثر
يافت افزايش ريال ميليون به 3
نفر ميليون دو جامعه در معتادين شمار
است شده برآورد
آموزش شهروندان به حريق اطفاي شيوههاي
ميشود داده
آشفتگي؟ چرا
(نخست بخش )اجتماعي بحرانهاي و آشفتگي بروز در موثر عوامل بررسي
كدخدازاده علي
در را هدف آن با سازگار و منظم منطقي ، روابط و هدف كه است كارآمد وقتي سيستم يك
وجود به آشفتگي ميشود ، مختل سيستم درون نظم مختلف دلايل به وقتيباشد داشته خود
.است تصور قابل سيستم (انفجار) انهدام تا اخلال از آشفتگي اين نتيجه.ميآيد
آشفتگي به منجر آن در اخلال كه است تعاملاتي و عناصر بر مبتني نيز اجتماعي ساختار
انسان روابط روي اين از و دارد سروكار انسان با اجتماعي بررسيهاي.ميشود اجتماعي
آن در اخلال كه است عرصههايي حكومت ، با جامعه -فرد رابطه و ديگران با خويش ، با
و فشرده بسيار صورت به شده سعي نوشتار اين در.شد خواهد انفجار تا آشفتگي به منجر
كدام هر بررسي مسلما شود ، اشاره اجتماعي آشفتگي در موثر عوامل از تعدادي به خلاصه
.ميطلبد را مفصل بحثي عناصر اين از
خويش از تصور
قانون جامعه ، با تعامل براثر فرد.است سالم انسانهاي وجود سالم ، جامعه يك اصلي شرط
تصوير اين.ميرسد خود از تصويري به مقايسه و مطالعه تجربه ، بهواسطه نيز و قدرت و
.است فردي نابساماني يا سلامت شناخت محك خويش از تلقي يا
شايسته را خود چقدر ميكنم؟ اجحاف احساس يا راضيام دارم؟ خود از تلقياي چه من
بياهميت؟ و ذليل يا ميپندارد محترم و عزيز مرا قدرت نهاد غمگين؟ يا شادم ميدانم؟
بدانها يا ميترسم (قانون اجراي ضامن) قاضي و پليس از است؟ چقدر من نفس به اعتماد
تحقق براي من توانايي دارم؟ بودن "بازنده هميشه" احساس يا برندهام دارم؟ اعتماد
هنجارهاي به چقدر بگيرم؟ را خود حق دارد احتمال درصد چند است؟ ميزان چه آرزوهايم
چقدر رسمي مرجع نهادهاي به كدامند؟ من براي مرجع نهادهاي دارم؟ اعتقاد حكومتي
ميزان چه دارم؟ اعتراض حق آيا است؟ چقدر آينده به من اميد دارم؟ اعتقاد و اعتماد
حرف آيا است؟ كرده تنگ من بر را عرصه حد چه تا ممنوعها حصار دارم؟ اعتراض جرات
اجتماعي جايگاه و منزلت ارتقاء ميدهند؟ بدان اهميتي آيا شنيدند اگر ميشنوند؟ مرا
فاكتورهاي چه به منوط من براي اقتصادي رونق است؟ من تلاش به معطوف ميزان چه تا من
دارم؟ اعتماد داور بيطرفي به حد چه تا زندگي رقابتهاي در است؟ رقابت قابل و مشروع
اين به پاسخ..است؟ موثر ميزان چه تا و تصميمگيريها كدام در من نظر و حرف
.است فردي سلامت ميزان دهنده نشان سوالات
عاطفي امتداد
عاطفي امتداد.است جامعه سلامت شناخت شاخصههاي از يكي عاطفي امتداد دامنه و شدت
كه نشايد بيغمي ، ديگران محنت كز تو...يكديگرند اعضاي بنيآدم:يعني ساده زبان به
مدرن ، جوامع در.ميانديشد نيز ديگران به خود بر علاوه سالم انسانآدمي نهند نامت
سرنوشت به را خود توجه غيردولتي ، سازمانهاي در عضويت و حمايت همكاري ، با افراد
و فردي خودجوش ، صورت به حمايت اين سنتي جوامع در و ميكنند معطوف همنوعان
.ميگيرد صورت غيرتشكيلاتي
زير سوالهاي به پاسخ از ميتوان را جوامعي چنين در عاطفي امتداد دامنه و ميزان
:آورد بهدست
درصد چند برسانند؟ بيمارستان به را ديده سانحه فرد يك حاضرند افراد درصد چند
ارباب امور به رسيدگي كه افرادي درصد باشند؟ وي همراه مظلوم يك از دفاع در حاضرند
بدون افراد از درصد چند است؟ چقدر ميدانند ، خويش انساني و بديهي وظيفه را رجوع
درصد داشت؟ نخواهند خود وظايف در سهلانگاري يا خيانت قصور ، كنترلي ، نظام وجود
چند است؟ ميزان چه نميكنند ، دخالت (فردي توطئه) شايعه پخش و توليد در كه افرادي
او /تو مشكل اين" بگويند ، نيستند حاضر ديگران مشكلات با مواجهه در جامعه آحاد درصد
؟"است
نيز و نيست؟ "بكشم آب از را خودم گليم بايد من" جامعه افراد از درصد چند غالب شعار
خود شخصي منافع به تنها..قضاوت نظرها ، اظهار تصميمگيريها ، در كه افرادي درصد
نميكنند ، پرتاب بيرون به اتومبيل از را زبالهها كه افرادي درصد نميكنند ، فكر
...و است جدي برايشان محيطزيست از حراست و حفظ كه افرادي فراواني
جامعه آن در عاطفي امتداد باشد ، زيادتر جامعه در افرادي چنين درصد و فراواني هرقدر
خود در چنان مختلف دلايل به فرد اگر عكس ، به.داشت خواهد وسيعتري دامنه و قويتر
وي ، زندگي از بندي هيچ دارد تلاش كه مستقل ذرهاي -شود "ذره" به تبديل كه رود فرو
يافته شكل تغيير خودمدار انساني به وي -نباشد نداشته حكومت يا ديگران زندگي با گره
.رسيد نخواهد سامان به مدار خود انسانهاي مجموعه با جامعهاي هيچ.است
باطن و ظاهر
زياد "ميكنند ديگر كار آن ميروند ، خلوت به چون" كه كساني تعداد جامعهاي در وقتي
.آورد در صدا به را نابساماني و آشفتگي آژير بايد شد ،
ويا نميتواند يا نميخواهد كه كسي شانههاي و بازو دست ، بر نميتواند هرگز جامعه
خلوت به" شناخت براي متعددي شاخصهاي.كند تكيه باشد صادق خودش با ندارد جرات
پوشش و چهره مرزي خط از گذشتن با كه افرادي درصد:جمله از.دارد وجود "روندگان
رفتي مدرسه به وقتي:ميگويند خود كودكان به كه والديني درصد.ميكند تغيير آنها
را "الف" كتاب دانشكده در كه دانشجوياني درصد..بگو بلكه...كه نگو ات معلم به
رئيس مقابل در كه مرئوساني درصد.ميخوانند را "ب" كتاب خانه در و دارند بغل زير
دنياي كه افرادي درصد.ميدارند نثارش نفرين نماز هر پايان در اما ميكنند سجده
.بگيريد نظر در را "ب" و "الف" كشور.است متفاوت آنها خيابان دنياي با آنها منزل
و 60 ميرود خيابان يك به دولتي تلويزيون دوربين كشور دو هر در مشخص روز يك در
و پخش قابل تصاوير اين درصد 95"الف" كشور در.ميكند ضبط آدمها از تصوير دقيقه
فاصله هم با باطن و ظاهر دوم كشور در يعني.است پخش قابل 5درصد"ب" كشور در
.دارد فراواني
دريك ماه يك كه ميشد فراهم سطور اين محترم خواننده شما براي امكان اين اگر راستي
آنجا در شما سلوك و رفتار كنيد ، زندگي نگهباني و آشنا و ناظر هيچ بدون خارجي كشور
داشت؟ تفاوت چقدر ميدهيد بروز خود از اكنون آنچه با
متعدد دلايل پديده اين.است باطن و ظاهر ميان فاصله ميزان معرف فوق سوالات به پاسخ
.است ترس آنها اصليترين جمله از كه دارد تاريخي حتي و سياسي اجتماعي ،
قابل ميبينندنهخود دورويي در را خويش ناگزير يا مصلحت كه آنهايي و ترسوها
براي شاخصي كه درجامعهاي آرامش و سامانميكنند اعتماد كسي به نه و هستند اعتماد
گاه و دشوار بسيار امري ندارد ، وجود آن پيرامون برنامهريزي و واقعيتها شناخت
.رسد مي نظر به بعيد
مرجع نهادهاي
شناخت) عقل ،(بد و خوب شناخت) سنت يا تعبد ;ضلع سه با است مثلثي تعبيري به انسان
خاص ويژگيهاي وجه ، سه اين تركيب انواع (زيبا و زشت شناخت) احساس و (غلط و درست
به معطوف بيشتر آسيا شرق كه است معروف) ميكند مشخص را تمدني حوزههاي حتي و افراد
معطوف بيشتر زمين مغرب و سنت و احساس به معطوف بيشتر ايران فلاتقاره سنت ، و عقل
.(است احساس و عقل به
كند ، كسب شخصا را ضلع سه اين به مربوط امور همه خود حيات طول در نيست قادر انسان
با مرتبط مفاهيم استخراج براي مرجعي به زندگي راههاي چهار و تند پيچهاي در بلكه
.دارد نياز دوم و اول اضلاع ويژه به ضلع سه اين
مرجع يك ديگر تعبيري به و مختلف مراجع داراي تعبير يك به خود زندگي طول در افراد
علومجديد ، اخلاق ، دين ، فلسفه ، هنر ، آموزشي ، نهاد خانواده ، كه قرار اين از.دارند
مراجع اين همه ديگر سوي از اما.هستند فرد يك مختلف مراجع..و جهاني نظم از تلقي
.دارند قرار پارادايم يك در
: از عبارتند دارد وجود ايران در حاضر حال در كه مشكلاتي
پدر ، مرجعيت به پدر از مرجعيت خانواده نهاد در مثلا.مرجع نهادهاي وحدت فقدان-1
.است شده تقسيم..و حكومتي فرزند ، روانشناسي ، تبليغاتي
با مواجهه در "الف" آقاي ساده ، مثال يك در. مرجع نهادهاي در پارادايمي تداخل -2
بوده واردات و صادرات او اقتصادي فعاليت.است باطل و حق تفكيك به معتقد جهاني نظام
الله آيت مرحوم كبيره گناهان علاقهاش مورد كتاب.دبيدارد در نيز شعبهاي و
برپا زني سينه هيات محرم ماه در او.دارد علاقه پاپ موسيقي به دخترشاست دستغيب
به هم يكبار و كرده سفر كيش به خانواده اعضاي با دوبار سالي حال عين در و ميكند
كه است اين مخالف وي.است تويوتا او اتومبيل.ميرود اروپا به همسرش با يا تنهايي
عوض مانتو با را چادر دخترش ميدهد ترجيح نيز و بپوشد آرمدار تيشرتهاي پسرش
...و است پدرام سالهاش پسر6 نام و ياسر سالهاش پسر20 نام.نكند
پسران راي به پدران جمهوري رياست انتخابات در ميشود گفته اينكه. بيمرجعي -3
مختلف دستههاي و گروهها تقاضاهاي و شعارها اينكه مطبوعات ، راي به پسران و بودند
مختلف صنوف و اقشار طبقات ، اينكه است ، آن موخره با سازگار مقدمهاي فاقد مردمي
.است بيمرجعي مويد همه...و هستند (خاتمي رضا دكتر تعبير) محوري كلام فاقد
كه بزرگي رودهاي به مردمي آبراههاي كه ميشود آن از مانع اجتماعي منظر از خلاء اين
.شود تبديل دارند ، را استحصال و برداري بهره انواع قابليت
اثربخشي و برآيند ميكنند ، تغيير روز هر كه خواستههايي و ديدگاهها تنوع و تقابل
.ميربايد انسان از را ذهني آرامش نيز فردي لحاظ به و دهد مي كاهش را نيروها
جنسي نسبت
روندي كه آنجا از توجه اين اما.است يافته فزوني زنان قشر به توجه گذشته ساليان طي
.باشد آسيبزا خود ميتواند است نداشته اجتماعي معرفت كلي ارتقاء با همسو و طبيعي
:داشت معطوف خود به را اجتماعي محافل توجه مهم خبر يك پيش سال چند از مثال عنوان به
رسيده درصد حدود65 به و گرفته فزوني پسران از دانشگاهها دختر دانشجويان درصد
.دارد منفي و مثبت چهره دو پديده اين.است افزايش حال در فاصله اين نيز و است
درصد افزايش روي اين از.دارند خانواده و فرد شخصيت شكلگيري در اساسي نقش مادران
ميتواند آمار اين ديگر سوي از اماشود اجتماعي تعالي باعث ميتواند باسواد مادران
:مثلا.باشد نيز آتي جدي مشكلات نشانگر
عوامل كه پديدهاي.است تحصيل به پسران گرايش منفي شيب نشاندهنده آمار اين -1
در...و نخبگان گرايش و سالاري شايسته به ميزاناعتقاد آينده ، به اميد اقتصادي ،
.است موثر آن
بدين.ميشود آگاهي افزايش و متعدد تقاضاهاي بروز موجب عالي ، مقاطع در تحصيل -2
اجتماعي آزاديهاي و مدني توقعات از بزرگي مجموعه فرهيخته ، دختران عظيم خيل ترتيب
باورهاي و خانواده نهاد حوزهها ، اين از بسياري در آنكه حال.كرد خواهند طلب را
آن مقابل در گاه حتي و نداشته حقوق اين احقاق براي ارادهاي و ذهني آمادگي حكومتي
خواهد بحرانزا مدت ، كوتاه در دستكم پديده ، اين سوي دو واكنش و كنش.دارند قرار
.بود
جامعه روي اين از است نداشته منطقي و آرام سيري دختران تحصيلات سطح افزايش روند -3
مفهوم به اجتماعي مسئوليت و كار با مواجهه براي اساسي تجربه هنوز كشور بانوان
و كار ، بحرانها روابط شامل عناصر از مجموعهاي كه مفهومي.ندارد را آن گسترده
اين.ميشود...و قدرت كسب شيوههاي همكاران ، واكنش روابط ، اين از ناشي فشارهاي
به.دارد وجود نيز شوند مواجه فرهيخته زنان با ميخواهند كه مرداني براي بيتجربگي
كه ايران در كار دنياي واقعيتهاي با مواجهه در تحصيلكرده زنان مجموعه ميرسد نظر
جامعه كه شد خواهند سرخوردگيهايي و تنشها بحرانها ، دچار است ، نامطبوع و تلخ گاه
خواهد آنها روي پيش...و سنت روز ، شرايط با ناسازگار مدني متعدد قوانين مردسالار ،
.گذاشت
سابق شرقي آلمان يا و شوروي اتحاد در.كنند ازدواج بايد روزي دختران اين -4
جامعه امابود پذيرش مورد و جاافتاده موضوعي بنا كارگر با تحصيلكرده دختر ازدواج
.است آن از گريزان حتي و ناآشنا پديده بااين ايران
اجتماعي حقوق ، خواهان تحصيلكرده آگاه ، دختران از مجموعهاي با ايران جامعه زودي به
و پذيرا مناسب ، پسراني خود مقابل در كه بود خواهد مواجه مردان با برابر مدني و
خانوادگي ، تنشهاي ازدواج ، بحران روي اين از.نمييابد را توقعات اين جوابگوي
ميتواند همگي كه...و دختران اين از تعدادي ماندن مجرد ازدواج ، از پس بحرانهاي
.كرد خواهد باز سر باشد ، اجتماعي آشفتگيهاي براي بهانهاي نيز و زا مشكل
جمعيت
مفصلي بحثهاي آن ، از ناشي بحرانهاي و جامعه يك در جمعيتي تركيب و ميزان درخصوص
.پرداختهاند بدان كرات به اجتماعي مجامع و رسانهها اخير سال چند وطي گرفته صورت
.ميشود اشاره آن از ابعادي به فقط نوشتار اين در
هيجان ، از آميزهاي يعني ;داشت قرار ميانسالي محدوده در سني لحاظ به دهه 50 ايران
رفاه از بزرگ ازجمعيتشهرهاي توجهي قابل بخش.محافظهكاري به گرايش و كنجكاوي
شديدي محروميت بهدليل كوچك شهرهاي ساكنان روستاييو جمعيت و بود برخوردار نسبي
خواستههايش بلكه نداشت خويش حقه حقوق از چنداني اطلاع تنها نه بود ، عارض بدان كه
.بود ساده و محدود بسيار نيز
در تنوع نوآوري ، هيجان ، روي ، اين از.است جهان كشور جوانترين دهه 80 ايران
.است آن بارز ويژگيهاي از...و سنتشكني ناشكيبايي ، خواستهها ،
(غيرمعقول يا معقول) توقعات ميزان از كمتر بسيار شهري جامعه امكانات و رفاه افزايش
شده بدان دهه دو اين طي كه وسيعي توجهات جهت به نيز روستايي جامعه و است بوده آن
به قادر حكومت كه يافته فزوني بهگونهاي آگاهيهايش و مطالبات سطح ناگاه به
آنها نگاه و كرده رشد "بحران" در انقلاب دوران جوانان ديگر سوي از.نيست آن تامين
او نگاه و كرده رشد نسبي "ثبات" در سال 80 جوان كه آن حال.بود "آرمان" به معطوف
.است "منفعت" به معطوف
امتداد اين در سال 57 جوان اما داشت قرار خويش پدر تاريخي امتداد در سال 50 جوان
.نيست خويش پدر تاريخي امتداد در هيچوجه به سال 80 جوان كه همانطور نبود
كه) دهه 70 اواخر در اجتماعي شگرف تحولات نيز و سال 57 در اسلامي انقلاب وقوع
دو (بود جهان با ارتباط گسترش نيز و داخلي ناگزيرهاي و پيراموني واقعيتهاي معلول
كشور اين در نسلي خواستههاي و آرزوها سنن ، باورها ، سنتي-تاريخي انتقال در انقطاع
به.است يكديگر با نسلها اين آشنايي و عميق درك عدم پديده اين محصول.آورد بوجود
كه است جامعهاي با مواجه هماكنون اخير ساله تحولات 30 دليل به ايران ديگر عبارت
.ميكنند نمايندگي را مختلف پارادايم سه همزمان
ادامهدارد
گستره
فرهنگساز منابع كارآمدي
بهكارگيري از پيش.ميدانند ناهنجاريها با مقابله براي حل راه آخرين را خشونت
و كارشناسان نظر مورد است فرهنگسازي آنها مهمترين كه مختلفي روشهاي راهحل ، اين
توسط آن با مقابله و نگيرد شكل جامعه در ناهنجاري كه آن براي.دارد قرار صاحبنظران
منابع بايد را فرهنگ اين كه است خاصي فرهنگ به نياز پذيرد ، انجام شهروندان خود
از فرهنگساز منابع كه است شرايطي چنين دردهند گسترش و كرده ايجاد فرهنگساز
با را خود كاركرد ميتوانند صورتي در منابع اين.ميشود برخوردار بسياري اهميت
اين مهمترين اماشايد.باشند خاصي ويژگيهاي داراي كه سازند هماهنگ جامعه انتظارات
مهمترين ميتوان را همگاني پذيرش.است جامعه سوي از منابع اين پذيرش ويژگيها
فرهنگي شكلدهي درپي كه مراكزي و نهادها.كرد معرفي منابع اين بودن موثر در مولفه
حداقل يابه و برداشته ميان از را ناهنجاريها ظهور زمينه ميتوانند زماني هستند
اين در تنها.باشند آورده دست به را لازم پذيرش عمومي ، افكار در كه برسانند ، ممكن
جامعه را منابع اين توسط اعمالشده سياستهاي و برنامهها تصميمات ، كه است صورت
.آمد خواهد پديد نظر مورد فرهنگ و پذيرفته
مخالف را آن و نپذيرد جامعه را فرهنگساز منابع دليلي هر به اگر كه آن مهمتر نكته
.داد خواهد نشان برابرواكنش در بداند ، خود خواستههاي و تقاضاها
هرگونه آن طي كه است وضع همين فرهنگي ، مراكز و نهادها براي ممكن وضع خطرناكترين
چنين در.شد خواهد مواجه آن از مهمي بخش يا و جامعه عكسالعمل با سياستي و برنامه
هنجارهاي و رفتاري الگوهاي و نشده فرهنگ اين از متاثر جامعه فرهنگ نهتنها شرايطي
عكسالعملي رفتار بلكه نميآورد ، بهدست جامعه در جايي منابع اين سوي از تبليغشده
شود ، وضع اين دچار كه جامعهاي در.شد خواهد فرهنگ اين با مقابله به منجر جامعه
جهت صرفا و خود "صلاح و خير" گرفتن نظر در بدون حتي مردم از گروههايي و اقشار
نكته.ميآورند رو عكسالعملي رفتارهاي به فرهنگساز ، منابع برنامههاي با مقابله
برنامههاي برابر در كه جامعه از گروههايي ;كرد فراموش نبايد نيز را ديگري مهم
و خواستهها ميدهند نشان عكسالعمل آن مقابل در و ميايستند فرهنگساز منابع
عبارت به.ميآورند ديگر منابع به رو و كرده جستجو ديگري جاي در را خود تقاضاهاي
منابع به گرايش به منجر دادهاند ، دست از را همگاني پذيرش كه منابعي از گريز ديگر ،
رفتاري الگوهاي و كرده تثبيت را خود فرهنگ بهراحتي منابع اين كه شد خواهد ديگر
كه منابعي نظر در است ممكن رفتاري الگوهاي اين گرچه.ميآورند بهوجود را خود خاص
كه آنجا از اما شود تلقي ناهنجاري نوعي دادهاند دست رااز خود فرهنگسازي موقعيت
رواج بخشها اين ميان در بيترديد گرفته قرار گوناگوني اقشار و گروهها قبول مورد
شدهاند ، تاسيس سياسي نظام يك سوي از كه فرهنگساز منابع اگر است طبيعي.يافت خواهد
مواجه بسياري مشكلات با سياسي ، شوند ، نظام جامعه از بخشهايي ازطرق پذيرش فاقد
تا است فرهنگساز منابع اصلاح و ترميم راهحل ، موثرترين صورت اين در.شد خواهد
و صاحبنظران همه نظر از كه راهحل ، آخرين گرنه ، و شوند ، فرهنگي مرجع بتوانند
.شد خواهد راهحلها اولين از يكي به تبديل است ، خشونت كارشناسان ،
اكبرياني هاشم
سوريه خصوصي بخش سياسي مجله نخستين
ميشود منتشر بزودي
"سياه و سفيد" نام با سوريه خصوصي بخش سياسي نشريه نخستين:اجتماعي گروه
سوريه ارتش ستاد رئيس توركماني حسن فرزند "توركماني بلال حسن" توسط بزودي
.شد خواهد منتشر
جمعمطبوعات به و چاپ (مردادماه يكم) ژوئيه هفتهنامه 22 اين اول شماره
.پيوست خواهد سوريه
صاحب كه"الدومري طنز" نامههاي هفته اخير سال دو در سوريه خصوصي بخش
به كه "الاقتصاديه" و است سوري معروف كاريكاتوريست "فرزات علي" آن امتياز
.است كرده منتشر را ميپردازد اقتصادي مسائل
بيمه حق كسر مشمول مزاياي و حقوق حداكثر
يافت افزايش ريال ميليون به 3
مزاياي و حقوق حداكثر اجتماعي ، تامين عالي شوراي جلسه آخرين در:اجتماعي گروه
در ريال ميليون به 3 ريال ، و 400 هزار و 507 ميليون مبلغ 2 از بيمه حق كسر مشمول
.يافت افزايش ماه
:داشت اظهار ايران ، دانشجويان خبرگزاري با وگو گفت در اجتماعي تامين مديران از يكي
از بازنشستگي ، مانند بيمهشدگان ، مقابل در اجتماعي تامين تعهدات مبناي جاري سال در
وي.شد خواهد تامين ريال ميليون رقم 3 اساس بر غيره و دستمزد غرامت ، افتادگي ، كار
ميزان رفتن بالا موجب اوليه سالهاي در فوق افزايش كه اين به اشاره با پايان در
اثرات درازمدت در افزايش اين:داشت اظهار ميشود ، اجتماعي تامين سازمان دستمزد
عالي شوراي مصوبه براساس است ، گفتني.داشت خواهد سازمان هزينههاي بر فزايندهاي
برابر بيمه ، 5/4 حق كسر مشمول مزاياي و حقوق حداكثر آينده ، سال از اجتماعي ، تامين
.شد خواهد تعيين ميگردد ، اعلام كار عالي شوراي سوي از كه دستمزدي حداقل
نفر ميليون دو جامعه در معتادين شمار
است شده برآورد
وجود كشور در معتاد نفر ميليون دو از بيش:گفت تهران استان بهزيستي مدير:ايرنا
.ميشود شامل را كشور جمعيت درصد تا 2 كه 2/1 دارد
موادمخدر ترانزيت و تجارت طلايي هلال در ايران كه اين به توجه با:كرد تاكيد وي
.است افزايش به رو كشور در معضل اين دارد ، قرار
آموزش شهروندان به حريق اطفاي شيوههاي
ميشود داده
فعاليتهاي در شهروندان مشاركت و شهري محيطزيست ايمنسازي هدف با:اجتماعي گروه
قالب در حريق اطفاي شيوههاي آتشنشاني سازمان هماهنگي و همكاري با اجتماعي
.ميشود داده آموزش شهروندان به سبز تابستاني جشنواره
نصرتي حجتالله تهران منطقه 9 شهرداري وهنري فرهنگي مراكز عمومي روابط گزارش به
خاطرنشان همچنين سبز استقبال جشنواره گشايش مراسم در اينمنطقهپنجشنبه مدير
مذهبي ، اجتماعي ، برنامه شهروندان 150 فراغت اوقات از بخشي غنيسازي منظور به:كرد
حدود ميشود پيشبيني و ميشود برگزار امسال تابستان طول در هنري و علمي ورزشي ،
.گيرند قرار برنامهها اين تحتپوشش شهروندان از تن هزار 200
و بخشي بين همكاري با تابستاني فرهنگي نهضت برنامههاي كه مطلب اين بر تاكيد با وي
شامل برنامههايي سبز استقبال جشنواره در:افزود ميشود ، برگزار شهروندان مشاركت
كارگاه شامل علمي ايستگاه ، قرآن نقاشيهاي و قصص بگيريد ، جايزه بخوانيد ، قرآن
مشاوره برنامهريزي ، و تحصيلي مشاورههاي شامل مشاوره ايستگاه فيزيك ، و نجوم
ايستگاه و روزنامهخواني مطالعه ايستگاه نيز و حقوقي مشاوره و تربيتي و خانوادگي
مهارتهاي ميزو روي تنيس بدمينتون ، كودكانه ، بازيهاي شطرنج ، مسابقات شامل ورزش
.ميشود برگزار فوتبال
تئاتر اجراي 6 و عروسكي نمايشهاي نقاشي ، طراحي ، خوشنويسي ، شامل هنري ايستگاه
منطقه 9 آموزشي دورههاي هنرآموزان هنري آثار فروش بازارچه برپايي و خياباني
شمار به سبز استقبال جشنواره برنامههاي ديگر از تهران شهرداري هنري فرهنگي سازمان
.ميآيد
پاركها ، در و بهطورغيرمتمركز فرهنگي نهضت برنامه كه مطلب اين اظهار با نصرتي
هفته همه امسال تابستان طول در:افزود ميشود ، برگزار عمومي اماكن و مدارس مساجد ،
فوتبال ، فردي مهارتهاي شامل نشاط نقاط برنامه منطقه 9 محدوده از نقطه در 5
و ماه مرداد و تير ورزشيدر علمي روزه دو ، همايش بادبادكها جشنواره كوهپيمايي ،
.ميشود برگزار دختران ويژه ورزشي مسابقات دوره يك
نخستين:افزود و داد خبر تهران منطقه 9 در دختران فرهنگسراي افتتاح از همچنين وي
نصر ، شهركهاي در مشاركتي كتابخانه و 4 جنوبي مهرآباد محله در مشاركتي ورزش خانه
.ميشود راهاندازي بهزودي آسمان و هوايي منطقه توحيد ،
در نگارخانه نخستين:گفت تهران شهرداري هنري فرهنگي سازمان منطقه 9 فرهنگي مدير
نگارخانه ، كناراين در و مييابد گشايش جاري ماه اواخر در هاشمي فرهنگي مجموعه
.ميكنند كار به آغاز بانوان ويژه دستي هنرهاي و تجسمي هنرهاي كارگاه
|