بانكخارجي يك از ساله وامهفت دريافت با
خريداريميشود ايرباس فروند 3
! است زياد هم كمش ماليات
اقتصادي يادداشت
مجلس اقتصادو
جهان نساجي شركت بزرگترين سرمايهگذاري
ايران در
مييابد افزايش معادن بهرهوري
خارجي بانك يك از ساله وامهفت دريافت با
خريداريميشود ايرباس فروند 3
بين پروازي خطوط توسعه.شد متصل بحرين به دبي طريق از هوايي خط يك با كيش جزيره
كيش توسط كه -فوكر هواپيماي فروند چهار از بهرهگيري با فارس خليج نقاط ساير و كيش
.است شده امكانپذير -شدهاند خريداري اير
يدالله كاپيتان كيش ، آزاد منطقه سازمان بينالملل امور و عمومي روابط گزارش به
اير كيش رسالت اولين:گفت رابطه اين در كيش هواپيمايي شركت عامل مدير خليلي
همين به.است اينمنطقه تجاري و سياحتي رونق و كيش گردشگران و مسافران جابهجايي
مورد هواپيماي تامين ضمن متوسط برد با فوكر50 فروند چهار خريد با شركت اين دليل
شركت اين ملكي هواپيماهاي تعداد خليجفارس ، منطقه در خطوطپروازي توسعه براي نياز
.است داده افزايش نيز را
هوايپماي فروند سه خريد با نزديك آينده در اميدواريم:افزود خليلي
.دهيم ارائه كشور خارج و داخل در را شايستهتري و مناسب سرويس ايرباس 310
بهدليل:افزود و كرد ذكر خارجي بانك را هواپيماها اين خريد مالي تامين منبع وي
يك از است قرار نميدهند ، اختصاص اعتبار هواپيما خريد براي داخلي بانكهاي كه اين
.بگيريم مناسب تسهيلات با ساله هفت اعتبار خارجي بانك
مشكلات اير كيش هواپيمايي شركت مديرعامل
سال يازده ظرف:گفت و خواند اغراقآميز را توپولف هواپيماي مورد در شده مطرح
بوده كمتر غربي هواپيماهاي به نسبت كشور در توپولف هوايي حوادث و سوانح آمار گذشته
هيچ و گرفته صورت انساني نيروي مداخله بهدليل نيز هواپيما اين سانحه دو و است
خود هوايي خطوط در نيز اير كيش.نشد وارد فني مشكلات يا و ساخت طراحي ، به اشكالي
هزينههاي و است ملكي آن فروند دو كه ميكند استفاده توپولف هواپيماي چهار از
انجام اروپا روز استانداردهاي مطابق آنها ايمني ادوات و امكانات ايجاد براي زيادي
.ندارم اير كيش مسافران مورد در نگراني هيچ امروز من و است شده
رابطه پرواز ايمني و كيفيت:داشت اظهار هواپيما بليت نرخ شدن گران مورد در خليلي
بايد هستيم بيشتري كيفيت دنبال به اگر لذا دارد هواپيما ارزي هزينههاي با مستقيمي
آن منطقهاي نرخ سوم يك ما كشور در هواپيما بليت نرخ.كنيم پرداخت را آن هزينههاي
افزايش دولت ، پرداختي يارانههاي حذف بر مبني توسعه سوم برنامه اجراي با.است
.بود خواهد اجتنابناپذير نيز هواپيما بليت هزينه
! است زياد هم كمش ماليات
مالياتي انتظامي عالي هيات رئيس با وگو گفت
وزارت در را مالياتي انتظامي عالي هيات رياست كه است دوهفته سميعي علياكبر
و مالياتي امور در وزير مشاور اين از پيش او گرفته ، برعهده دارايي و اموراقتصادي
.بود كشور مالياتي شورايعالي رئيس آن از قبل
مهلت پايانگرفتن با همزمان و مجامع فصل در مالياتها جديد قانون كه اين به باتوجه
سميعي علياكبر با گرفته قرار پيشرو چالش نخستين در مالياتي اظهارنامههاي ارائه
.ميخوانيد كه دادهايم انجام گفتوگويي
زيادي تبليغ بهرغم معتقدند مالياتي موديان و شركتها مديران كارشناسان ، از بسياري
قوانين ساير با و خود درون در هنوز قانون اين شده ، مالياتها جديد قانون درخصوص كه
قبلي قانون همچون آن تبصرههاي و مواد برخي كه اين ضمن است تناقضاتي دچار كشور
.است تفسيرپذير
تا تدوين فاصله در است ممكن شد ، تهيه پيش سال چندين مالياتها جديد قانون پيشنويس
مشكلات و باشد كرده تغيير ايران اقتصاد شرايط و پيشفرضها برخي لايحه اين تصويب
.است امر همين از ناشي عموما اجرا در آمده بهوجود
جديد قانون ولي است كامل جهت همه از قانون اين كنم ادعا نميتوانم من اينكه ضمن
بر ماليات نرخ كاهش همين.دارد محسناتي قبل قانون به نسبت جهاتي از مالياتها
سرمايهگذاري انجام براي و آسان را محاسبات نحوه كه لحاظ اين از شركتها درآمد
.است مهمي بسيار موضوع است كرده ايجاد انگيزهاي
رفع قانون تصويب از قبل موجود معضلات و مشكلات نبود بهتر ولي درست كاملا شما صحبت
.ميشد
مشكل دچار اجرا هنگام به مصوب قانون بداند قانون تصويب هنگام به اگر قانونگذار
در عموما مشكلات ولي كند برطرف را قانون در موجود مشكل ميكند سعي قطعا شد خواهد
برخي.بود چارهجويي فكر به بايد زمان آن در كه ميدهند نشان را خودشان اجرا زمان
ميكند سعي قانون اجراي متولي جا اين در است مربوط استنباط در تفاوت به مشكلات
جملات كه است آن مجريان هنر.است قانونگذار مدنظر كه كند اجرا همانطور را قانون
كوچك مكث يك با گاهي.است داشته نظر در قانونگذار كه بخوانند آنگونه را قانون
.كند تغيير قانون معناي است ممكن قانون از عبارتي درخواندن
اجراي در آييننامهها و دستورالعملها برخي ابلاغ با ميتواند مجري اوقات گاهي
كردهايد؟ اقدامي اينخصوص در شما آيا كند ايجاد رويه وحدت قانون
كارشناسان و مالياتي شورايعالي كارشناسان از متشكل كارشناسي گروه يك حاضر درحال
قانون اجرايي دستورالعملهاي تدوين درحال دارايي و اقتصادي امور وزارت فني دفتر
را اصل قوانين اجراي پيشينه و سوابق و كار مدل براساس منتها ، هستند مالياتها جديد
متعدد دستورالعملهاي و آييننامهها واحد موضوع يك درمورد كه گذاشتهايم اين بر
.نشود صادر
.شود نياز احساس مالياتها قانون اصلاح به دوباره كه برسيم جايي به است ممكن البته
خود با بايد را قانون.است جديد قانون تصويب قانون ، مشكل رفع براي راه بهترين
.كرد اصلاح قانون
نيست ، مدنظر قانون مفهوم تغيير هيچوجه به آييننامهها و دستورالعملها صدور در
ندارد را قانون تفسير و تعبير حق مجري ، زيرا است قانون اجراي روش تعيين منظور بلكه
قانون از است ممكن مجريان كه شد واقعيت اين منكر نميتوان حال عين در ولي
از جلوگيري براي اجرايي دستورالعملهاي ابلاغ.باشند داشته متفاوتي استنباطهاي
تعريف يكسان بهطور موديان با مالياتي مميزان برخورد نحوه تا استنباطهاست تفاوت
.شود
.كنيد ذكر را دستورالعملها اين از نمونهاي ميتوانيد
از زيرا بود مالياتها جديد قانون مهم موضوعات از حقوق ماليات مثال بهعنوان
حقوقبگير نفر ميليون از 3 بيش حاضر درحال.بودند درگير آن با همه سال ابتداي
در حقوق ماليات محاسبه نحوه دستورالعمل.دارد وجود كشور در غيردولتي و دولتي
...است شده صادر فروردينماه
.است داشته پي در هم را اعتراضاتي البته كه
سعي كه كردهاند مطرح را ابهاماتي و اشكالات دستورالعمل اين ابلاغ پي در البته
است روشن قدر آن مسائل بعضي ولي كنيم رفع نيز را ابهامات اين صورتامكان در داريم
.ندارد بخشنامه به نيازي ظهور فرط از كه
نيست؟ تناقض در سوم برنامه قانون با مسكن بخش ماليات آيا
قطعي ارزش معادل 5درصد را املاك قطعي انتقال و نقل ماليات قانون است ، مشخص موضوع
بنابراين است ، مشخص شهري هر در ملكي هر ارزشمعاملاتاست كرده تعيين موردمعامله
براساس دارند مدنظر معامله بر فروشنده و خريدار كه قيمتي از فارغ مالياتي مميز
مطالبه ماليات معامله ، مورد ملك واقعي ارزش درصد معادل 5 و معاملاتي ارزش دفترچه
.ميكند
يا خالص بهصورت سرمايهگذار اشخاص يا شركتها درآمد شناسايي موضوع ديگر بحث
.است ناخالص
مانور قدرت از مستقيم مالياتهاي قانون كه باشيد داشته توجه موضوع اين به بايد
ناظر قوانين ميتواندساير قانون اين كه كرد ادعا نميتوان و است برخوردار محدودي
يكسري.بگيرد ناديده را مالكيت و تجارت قوانين مانند ايران اقتصادي فعاليتهاي بر
فعاليت آن براساس بايد مميزان كه دارد وجود حسابداري علم در هم شده شناخته اصول
حقوقي اشخاص و درآمدشركتها جمع مستقيم مالياتهاي قانون ماده 105 طبق.كنند
جمع خود زيان و سود حساب و ترازنامه در بايد شركتي هر پس بود ، خواهد ماليات مشمول
.است نشده گرفته ماليات آن از هنوز كه بدهد نشان را درآمدي
سهمالشركه يا ازسهام كه سودي بابت حقوقي و حقيقي اشخاص ماده 105 تبصره 4 طبق
كرده ايجاد را ذهنيتي تبصره اين.بود نخواهند ديگري ماليات مشمول ميكنند دريافت
و اقتصادي امور وزارت تسليم را خود زيان و سود حساب سرمايهپذير شركت يك اگر پس كه
از حاصل سود بايد سرمايهگذار شركت پرداخت ، را خود ماليات و كرد دارايي
تفكر طرز اين.كند شناسايي خود زيان و سود حساب در خالص بهصورت را سرمايهگذاري
شركت.نميدهد را اجازهاي چنين تجارت قانون و حسابداري اصول زيرا نيست صحيح
حساب در را خود درآمد جمع بايد است ماليات مشمول كه واحدي بهعنوان سرمايهگذار
ماليات ماليات ، محاسبه از پس ميتواند سرمايهگذاري شركت دهد ، نشان زيان و سود
.كند كسر ميزان اين از را سرمايهپذير شركت سوي از شده پرداخت
دهيد؟ توضيح بيشتر ميتوانيد
واگذاري از حقوقي و حقيقي اشخاص كه درآمدي مستقيم مالياتهاي قانون ماده 52 طبق
امر اين پس است ، املاك بردرآمد ماليات مشمول ميكنند ، تحصيل ايران در واقع املاك
درصد ثابت 5 نرخ مشمول كه اشخاصي است آمده درماده 76.هست هم حقوقي اشخاص شامل
بگيريد نظر در را شركتي اساس اين بر شما.بود نخواهند ديگري ماليات مشمول ميشوند ،
كرده كسب سود تومان ميليون خود 300 تجاري فعاليت از و است داشته تجاري فعاليت كه
بوده خريده تومان دوميليون پيش سال را 25 ملك فروخته ، هم را ملكي سال ، همان در است
.است فروخته تومان ميليون فروش 400 زمان در را ملك اما شده ، ثبت هم دفاتر در و
برده ، 300 سود تومان ميليون شركت 398 اين استهلاك ، مانند مسائلي گرفتن نظر در بدون
اين مالياتها قانون ماده 76 طبق.بود برده سود تجاري فعاليت بابت هم تومان ميليون
مالياتي مميز زيرا بود نخواهد ديگري ماليات مشمول توماني ميليون سود 398 در شركت
واقع در يادشده ملك معاملاتي ارزش كرده مشاهده معاملاتي ارزش دفتر به مراجعه با
ماليات تومان ميليون يك معادل ماليات درصد ميزان 5 اين از كه است تومان ميليون 20
ميليون كه 398 اين بهانه به شركت اين آيا كه است اين مقدر پرسش حال.شد خواهد اخذ
در خود شركاي به را سود اين ميتواند آيا بود نخواهد ديگري ماليات مشمول تومان
محاسبه درآمدها جمع در بايد درآمد اين خير.نبردهام سودي بگويد و ندهد نشان مجمع
.شد نخواهد ديگري ماليات مشمول ماليات محاسبه زمان در ولي شود
درميآيد؟ شكلي چه به سرمايهگذار اشخاص و شركتها ماليات محاسبه نحوه نهايت در پس
شركتهاي از را درآمدخود جمع ابتدا بايد سرمايهگذاري شركتهاي قانون ، طبق
شركتهاي كه را مالياتي سپس و دهند نشان زيان و سود حساب در سرمايهپذير
.كنند كسر خود ماليات ميزان از كردهاند پرداخت سرمايهپذير
استانداردهاي مالياتي ، مميزان معتقدند حقوقي و حقيقي اشخاص و شركتها از بسياري
نشده تخصصي هنوز ايران در مالياتي مميزي اصولا و نميدهند قرار مدنظر را حسابداري
در دارد ، برعهده را كوچك صنفي واحد يك مالياتي مميزي مسووليت كه فردي يعني.است
در تخصصي هيچ اصلا و بگيرد برعهده را توليدي بزرگ شركت يك مميزي است ممكن حال عين
.نميگيرد قرار مدنظر كار اين
يك مگراست علوم ساير از جدا علمي حسابداري.است شبيه شايعه به بيشتر صحبتها اين
باشدكه پتروشيمي مواد توليدكننده يا چرمساز بايد لزوما حسابداري تحصيلكرده
وجود روالي چنين دنيا جاي هيچ در كند مميزي را فعاليت آن با مرتبط شركت بتواند
.ندارد
در فروش و توليد ساختار ، با بپردازد مميزي به خاص صنعت يك در سال چند مميز اگر
.شد خواهد آشنا كاملا صنعت آن در فعال شركتهاي
حسابرس.است گونه اين كار روال هم دنيا كشورهاي ساير در.است بهانه حرفها اين !نه
فعاليت نوع ماليهر حسابهاي به رسيدگي توانايي بايد گرفته فرا كه اصولي طبق
مالي مدارك و اسناد بررسي معناي به و دارد اصولي حسابرسي.باشد داشته را اقتصادي
.است
است؟ مالياتي مميزان دانش سطح بودن پايين ديگر موضوع
لازم زمينه از پس دارند حسابداري ليسانس ما مالياتي مميزان اتفاق به قريب اكثريت
دارايي و اقتصادي امور وزارت كه اين بر مضاف.برخوردارند خود وظايف انجام براي
.ميكند برگزار بازآموزي كلاسهاي مداوم طور به خود مميزان براي
و مشخص حسابرسي و حسابداري علم قوانين و قواعد حدود در حسابرس و حسابدار وظايف
بايد رسمي حسابداران گزارش شده پيشبيني هم جديد قانون در كه اين كما است روشن
.شود پذيرفته مالياتي حسابرسي بهعنوان
خواهيد اعتماد رسمي حسابداران سوي از شده تهيه مالياتي گزارشهاي به حد چه تا شما
اين يا شود بررسي دارايي وزارت مميزان توسط دوباره گزارشها اين است لازم آيا.كرد
كرد؟ خواهيد قبول را آنها دربست بهصورت كه
.كند عمل قانون برخلاف و خود ذهنيات براساس ندارد حق دارايي وزارت در فردي هيچ
رسمي حسابداران برعهده را مالياتي رسيدگي شركتها اگر كه است اين جديد قانون مفهوم
.كند قبول عينا را گزارش همان بايد دارايي وزارت نهادند ،
نكند قبول را گزارشها اين ميتوانست شرايطي تحت دارايي وزارت سال 45 قانون طبق
قبول را رسمي حسابداران مالياتي گزارش است موظف دارايي وزارت جديد قانون طبق ولي
.كند
است؟ شده تكليف دارايي و اقتصادي امور وزارت بر موضوع اين يعني
نمونه مطابق بايد رسمي حسابداران گزارش كه است اين شرطش پيش منتها شده ، تكليف !بله
اين به دارايي وزارت مميز كه صورتي در باشد شده تنظيم و تهيه دارايي وزارت مدل و
واجد شده تهيه گزارش ميكند اعلام نشده رعايت ضوابط و اصول اين كه برسد نتيجه
.نيست شرايط
داريد؟ كامل اعتماد رسمي حسابداران به پس
ولي است مهمي بسيار موضوع رسمي حسابداران گزارش به اعتماد عدم يا اعتماد مساله
كه باشيد داشته توجه بايد
عمومي مصارف در و ميكند جمع را مالياتها دولتاست ملي حقوق ازجمله مالياتها
آييننامههاي و متخصص حسابداران از استفاده به مربوط قانون خود در.ميكند خرج
شده گرفته نظر در تخلفات با مبارزه براي هم انضباطي آييننامه سري يك آن اجرايي
ابزارهاي دقيق تعيين براي دارايي و اقتصادي امور وزارت است ممكن كه اين ضمن است
.كند ارائه مالياتها قانون بر را جديدي اصلاحيه كنترلي ،
ميكردند ، پيدا مشكل آنها محاسبات و مالياتي مميزان با شركتها اگر قبلا
جديد شرايط در كنند مراجعه اختلاف حل هياتهاي و خاص كميسيونهاي به ميتوانستند
به باشند داشته اعتراض رسمي حسابداران توسط ماليات محاسبه نحوه به شركتها اين اگر
كنند؟ مراجعه ميتوانند كجا
نيامده چيزي شما اشاره مورد موضوع درمورد صراحت به قانون در كه است اين امر حقيقت
.است
تصميم خود انتخاب به شركت يك مديره هيات وقتي طبيعي طور به كه است اين من تصور
او به بايد قاعدتا.بگذارد رسمي حسابدار يك برعهده را مالياتي گزارش تهيه ميگيرد
رسمي حسابدار و شركت بين نبايد ديگر و باشد داشته را لازم اطمينان و اعتماد
.شود پيدا اختلافي
مبناي است ماليات نرخ شدن ثابت ماليات جديد قانون در مطرح موضوعات مهمترين از يكي
است؟ بوده چه امر اين
خالص بازده يابد ، كاهش ماليات نرخهاي وقتي.است زياد هم كمش ماليات مشهور ، قول به
.است مسلم امر يك اين.ميدهد افزايش را توليدي شركتهاي
!ميدهد كاهش را دولت درآمد ديگر طرف از اما
جايگزين ميخواهد چگونه دولت را درآمد كاهش اين ازاي به ما ببينيم بايد اينجا در
عمدهاي بخش است ، افزوده ارزش بر ماليات لايحه تدوين پي در دولت اساس اين بر.كند
.شد خواهد جبران افزوده ارزش بر ماليات طريق از دولت مالياتي درآمدهاي كاهش از
دارد؟ قرار تصويب يا تدوين از مرحلهاي چه در قانون اين
شده ارائه دولت اقتصادي كميسيون به و شده تهيه افزوده ، ارزش بر ماليات قانون لايحه
.است
است؟ گرفته قرار مبنايي چه بر قانون اين اصلي چارچوب
همه اساس اين بر كه است مصرف بر ماليات نوعي حقيقت در افزوده ارزش بر ماليات
كشاورزي ، فرآوردههاي برخي مثل كالاها يكسري استثناي به خدمات و كالا ارائهكنندگان
از فروش هنگام به موظفند آفات دفع سموم و دارو توليدكنندگان و گوشت و برنج نان ،
دولت حساب به توليدكننده و فروشنده توسط ماليات اين كه كنند دريافت ماليات خريدار
.ميشود واريز
مبلغ.باشد پرداخته مالياتي اوليه مواد تهيه براي قبلا كالا توليدكننده است ممكن
خريدار از شده دريافت ماليات مبلغ از شده پرداخت اوليه مواد تهيه براي كه مالياتي
.ميشود پرداخت دولت به بقيه و كسر
.ماند خواهد جا به نهايي مصرفكننده بر ماليات اين نهايي اثر ترتيب اين به
يافت؟ خواهند افزايش شدت به قيمتها لايحه اين تصويب صورت در حقيقت در
اين تصويب صورت در نيست ، تورم معناي به قيمت افزايش بار يك اقتصاد ، علم نظر از
باقي ثابت قيمتها پس آن از و مييابد افزايش كالاها همه قيمت مقطع يك در قانون
بتواند را فرضيه اين كه باشد گونهاي به ايران اقتصاد فاكتورهاي همه اگر.ميماند
وجود نگراني اين ولي باشد مفيد بسيار ميتواند لايحه اين تصويب بپوشاند ، عمل جامه
افزوده ارزش بر ماليات لايحه تصويب با فاكتورها ، ساير تاثيرگذاري بهدليل كه دارد
.كند پيدا استمرار امر اين و نشود بار يك به موكول كالاها قيمت افزايش
است؟ شده چارهجويي امر اين از جلوگيري براي آيا
براي زماني فاصله يك شود ، اجرا است قرار ايران در بار نخستين براي قانون اين چون
دستگاههاي مدت اين در.است شده پيشبيني اجرا تا تصويب زمان از قانون اين اجراي
ارزش بر ماليات قانون اجراي براي را لازم آمادگي ميتوانند مصرفكنندگان و مالياتي
.كنند پيدا افزوده
است؟ بوده چه امر اين دليل ماليات ، نرخ شدن ثابت موضوع به برگرديم
ادبيات نظر از داشته ، وجود مالياتها نرخ شدن ثابت درخصوص متفاوتي نقطهنظرهاي
و نميپسندند را ثابت نرخهاي كارشناسان از بسياري ماليات جديد اصول و اقتصادي
ميكند؟ دور مالياتي عدالت از را كشور هر اقتصاد ثابت ، نرخهاي معتقدند
ميگويد كه تجارت قانون روح با تصاعدي ماليات دريافت كه معتقدند هم بسياري اتفاقا
شوند قائل خود سهامداران بين تبعيضي يا امتياز هيچ نبايد عام سهامي شركتهاي
دارد؟ مغايرت
مفهوم به ماليات تفاوت.است سرمايه صاحبان بينش اين.است همين ايدهها از يكي
مدنظر شركتها ماليات محاسبه شدن ساده موضوع بيشتر جديد ، قانون درنيست تبعيض
را خود ماليات نرخ بتوانند راحتي به سهامداران همه اساس اين بر تا.است بوده
.شود كاسته مالياتي فرارهاي ميزان از ديگر سوي ازكنند محاسبه
آشكار كاملا آن از ناشي آثار تا شود اجرا سال پنج كم دست جديد قانون اين بايد حال
قانون اين اجراي با كه است اين بر كل در دارايي و اقتصادي امور وزارت استنباط.شود
بنگاههاي مالي شفافيت برميزان و شده كاسته ايران اقتصاد در پنهانسازي حجم از
ميزان بالطبع شود ، كاسته پنهانسازي حجم از وقتي.شد خواهد افزوده اقتصادي
بر انتظار حتي.ماند خواهد ثابت ماليات نرخ كاهش وجود با دولت مالياتي درآمدهاي
افزايش آرامي به ماليات اخذ محل از دولت درآمدهاي آينده سال سه ظرف كه است اين
.يابد
اقتصادي يادداشت
اعتماد فروپاشي
تركماني عليديني
شمار پول ازجمله جديدي امكانات و ابزارها به مجهز كشور بانكي شبكه است ، سال چندين
هم هنوز ، كه است اين تامل قابل نكته پولشمار ، درمورد.است شده كامپيوتر و خودكار
به نيز مسافرتي چك.دارند پول درباره شمارش به تمايل مشتري ، هم و بانك كارمند
است ، شده رايج ايران اقتصاد در كه است مديدي مدت پرداخت ، وسيله و پول نوعي مثابه
نشده واقع قبول مورد پول همچون بانكي شبكه در و روزمره درمعاملات هنوز اين وجود با
نهچندان پرداخت وسيله مانند به ديگر ، بانكهاي مسافرتي چكهاي با بانكها ;است
قابلپرداخت آن وجه صدور ، محل با هماهنگي از پس كه ميكنند برخورد قابلاعتمادي
.است
حتي و اثربخشي به چنداني اعتماد اجتماعي ساخت معمولا دولتي ، سياستگزاري عرصه در
به ميتوان اينباره در.ندارد سياستها اجراي و طرح از سياستگزاران نيات
پلاك تعويض ترافيك ، طرحهاي به نسبت عمومي افكار نظر چون بارزي و مشخص نمونههاي
مديريت حوزه در متخلفان با (جرثقيل با اتومبيل حمل مانند) شديد برخورد و اتومبيل
.كرد اشاره آب بحران مديريت حوزه در آب جيرهبندي و شهري
كسب در بلكه مشكلات ، نهرفع هدف كه است اين بر عمومي اعتقاد موارد ، اغلباين در
.است درآمد
سرمايه از مهمي شاخص مثابه به اجتماعي اعتماد ايران ، اجتماعي نظام و اقتصاد در
انجام ركين ركن مثابه به قراردادها ، تنفيذ نتيجه ، در.است رفته ميان از اجتماعي
آكنده فضايي در و بالندگي خدماتي ، و توليدي مختلف فرآيندهاي راهاندازي و معاملات
وضعيتي چنين نهايي پيامدهاي.ميگيرد انجام ترديد و دلهره و نگراني بياعتمادي ، از
كارآيي كاهش آن تبع به و اقتصادي فعاليتهاي معاملاتي هزينههاي در افزايش تنها نه
ريسكپذيري جرا7ت كاهش اجتماعي روانشناسي منظر از بلكه است اقتصادي نظام
نوآوريهاي و خلاقيتها محدودشدن نتيجه در ممكن ميزان حداقل به اقتصادي كارآفرينان
در نوين ابزارهاي عميق جذب از مانع اعتماد نبود صورت ، همين به.است نيز افراد
مهم مباحث از يكي روز امروزه مثال ، براي.ميشود تجاري و اقتصادي مناسبات و روابط
.است (صادراتي جهش) ايران اقتصاد در مطرح
كه جهاني در ميشود ، تاكيد (الكترونيكي تجارت) شيوه جذب بر درستي به راستا ، اين در
كالا مبادله و توليد براي صرفشده هزينه و زمان شيوهاي چنين با كشورها از بسياري
وجود صورت در حتي گذشته ، سياق و سبك به نميتوان دادهاند ، كاهش شدت به را
تجارت استكه اين مهم نكته اما ، .كرد رقابت قوي ، علمي و توليدي بنيانهاي
شايد.انداخت جا اقتصادي هر در نميتوان آن تجهيزات تامين با صرفا را الكترونيك
با نظاممند ارتباط برقراري و آن از استفاده توانايي بنگاهها و شركتها از برخي
به اجتماع و اقتصاد در پديدهاي چنين جااندازي اما بيابند ، آن طريق از بيرون دنياي
.است اجتماعي مناسبات و روابط شبكه در اعتماد وجود مستلزم عام ، پديدهاي مثابه
الكترونيكي رونوشت ميشود ، نگاه سوءظن با مدارك و اسناد اصل به كه درجايي بيترديد
چنين در پروژههايي چنين پيگيري اينرو ، از.كند جلب را مساعدي نظر نميتواند آنها
در تغيير به تنها بنابراين آورد بار به را موردنظر دستاوردهاي نميتواند فضايي ،
.ميانجامد موردنظر كاري حوزه صورت
دليل:اول:كرد اقامه ميتوان دليل سه كلي ، بهطور اجتماعي ، اعتماد فروپاشي براي
است آن بارز مشخصه وجه يكديگر به نسبت بدبيني كه فرهنگي نظامهاي در ;فرهنگي
معمولا فرهنگهايي چنين در ميشود ، يافت ندرت به بالا سطوح در اجتماعي اعتماد
اين.نميرود فراتر نزديك دوستان و خانواده اعضاي محدود و تنگ دايره از اعتماد
كه باشد داشته طبقاتي و ديني قومي ، هاي تنش ازجمله گوناگوني دلايل ميتواند بدبيني
دليل دوم ، .ميانجامد واحد سرزمين يك اجتماعات شدن پراكنده و گسسته به كلام يك در
در فساد بروز احتمال مواجهاند ، معيشتي تنگناهاي با كه اقتصادهايي در ;اقتصادي
قرار رفاه با همراه تعادل حالت در كه است اقتصادهايي از بيشتر آن گوناگون اشكال
است گوناگون فسادهاي با همراه كه اقتصادي و اجتماعي نظام در صورت همين به ;دارند
اجتماعي ساخت و يكديگر به نسبت اجتماعي اقشار و افراد عتماد ا شدن كمرنگ احتمال
.است بيشتر حكومتي كارگزاران به نسبت
و حق گرفتن ناديده و تبعيض اعمال بر اصل كه سياسي نظامهاي در ;سياسي دليل سوم ،
اجتماعي گروههاي و اقشار از برخي ميشود ، گذاشته جامع افراد آحاد شهروندي حقوق
از بريدن مرحله به نهايت در و ميشوند اجتماعي طردشدگي احساس دچار رفتهرفته
.ميرسند آن به نسبت بياعتمادشدن و حاكميت
مشكلي چنين با كه جامعهاي براي را دليل سه هر از مصاديقي است ممكن عمل ، عرصه در
مشكل باشد ، فراگيرتر و متنوع مصاديق اين دامنه هرچه.يافت بتوان است مواجه
نظر به ايران ، اقتصاد در.بود خواهد سختتر بالطبع آن درمان و حادتر و ريشهدارتر
باشد ، از فرهنگي عوامل از ناشي آنكه از بيش موجود فراگير بياعتمادي كه ميرسد
بياعتمادي در ريشه ديگر سوي از و دارد اقتصادي نابسامان اوضاع در ريشه يكسو
.سياسيدارد اجتماعيو مناسبات به نسبت روبهرشد
زماني مستلزم بينجامد ، معيشتي تنگناهاي رفع به كه سياسي و اقتصادي مشكلات حل
رفته دست از اعتماد احياي براي اقتصاد درزمينه آنچه كوتاهمدت در.است طولاني
راهكارهاي رو اين از و ميشود مرتبط سياسي ساخت اراده به داد انجام ميتوان
چيزي راهكار اين.ميكند پيدا تقليل سياست عرصه در واحد اقدامي به سياسي و اقتصادي
متناسب درآمدهايي و امكانات به مردان دولت قناعت و ريختوپاشها از پرهيز جز نيست
به افراد گرايش كوتاهمدت در ميتواند آنچه سخن ديگر به ديگر ، اجتماعي لايههاي با
شبكه در محل اين از و كند تعديل حدي تا را اختلاس و رشوهگيري ازجمله مختلف ، جرائم
در بهويژه اجتماعي عدالت تامين كند ، تقويت را اعتماد اجتماعي مناسبات و روابط
از بسياري داشت خاطر به بايد است عمومي بخش و دولت كاركنان مختلف لايههاي ميان
برخي با قياس در را خود ميشوند ، درشت و ريز مالي فسادهاي مرتكب كه آناني
.پركنند را آمده بهوجود شكاف و فاصله ديگر طرقي از بايد كه مييابند بازندگاني
مجلس اقتصادو
قراردادها انعقاد نحوه بر مجلس ناظر نمايندگان تعيين طرح جزئيات
اجرايي دستگاههاي در
در قراردادها انعقاد نحوه بر اسلامي شوراي مجلس ناظر نمايندگان تعيين طرح
.ميشود مطرح علنيمجلس صحن تابستانيدر تعطيلات از اجراييبعد دستگاههاي
انعقاد بر مجلس بيشتر نظارت طرح اين ارائه از هدف ما ، خبرنگار گزارش به
حصول براي همچنينميشود منعقد اجرايي دستگاههاي توسط كه است قراردادهايي
خارجي ، حقوقي و حقيقي اشخاص با قرارداد عقد در مقررات و قوانين رعايت از اطمينان
مالي مقررات از بخشي تنظيم قانون ماده 2 در مذكور -كشور اجرايي دستگاههاي همه
شركتهاي همراه به صنايع سازمان و نفت وزارت ايران ، نفت ملي شركتهاي دولت ،
به قرارداد عقد به مبادرت كه -كالا توزيع و تهيه مركز همچنين و آنها زيرمجموعه
متقابل بيع يوزانس ، نقدي ، استقراض بهصورت آن معادل يا دلار ميليون از 20 بيش مبلغ
مذكور ، قراردادهاي مراحل كليه در تا هستند مكلف كردهاند ، مالي تامين فاينانس و
كميسيونهاي مورد برحسب و مجلس محاسبات و بودجه و برنامه و اقتصادي كميسيونهاي
.كنند مطلع قراردادها اقدام نحوه از را مجلس در مربوطه تخصصي
كميسيونهاي مجلس ، داخلي اجرايي آييننامه ماده 33 بند 6 اجراي در طرح اين براساس
بررسي و دريافت و كشور امور اداره كيف و كم از اطلاع كسب براي تا هستند ملزم تخصصي
و مجلس از نمايندگي به ذيربط مختلف دستگاههاي از نظارتي و عملكردي گزارشهاي
عملكردهاي و پيشرفتها و تحولات مسير دربرگيرنده كه سالانه جامع گزارش تهيه
مجلس به را باشد بخش هر در مديريت و حاكميت اعمال وضع گوياي و كشور تخصصي بخشهاي
.دهند ارائه
در را لازم اطلاعات تا موظفند مذكور اجرايي دستگاههاي كليه:ميافزايد طرح اين
بايد هم ناظر نمايندگان يا نماينده و دهند قرار ناظر نمايندگان يا نماينده اختيار
.دهند ارائه مربوطه كميسيون به را اقدام نحوه گزارش
قراردادهاي ليست سال هر پايان در است مكلف دارايي و اقتصادي امور وزارت همچنين
تعهد نوع و آن مبلغ و قرارداد نوع ذكر با را مذكور دستگاههاي توسط خارجي منعقده
دهد ارائه مجلس محاسبات و بودجه و برنامه و اقتصادي كميسيون به و تهيه شده ايجاد
جهان نساجي شركت بزرگترين سرمايهگذاري
ايران در
شركت و اطلسپود مشترك سرمايهگذاري با امسال پايان تا اطلستاژ توليدي واحد
به است ، - جهان نساجي شركت بزرگترين - هلدينگ زورلو گروه به متعلق كه كورتكس
با - اطلسپود شركت مديره هيات رئيس نايب - صدقينسب امير.ميرسد بهرهبرداري
ميليارد و 64 دلار ميليون اوليه 16 سرمايهگذاري با طرح اين:گفت مطلب ، اين اعلام
ديگر به توليد ابتداي از نساجي واحد اين محصولات درصد و 50 ميشود انجام ريال
.شد خواهد صادر كشورها
با ولي ميشود وارد خارج از كارخانه اين توليدات مشابه حاضر درحال:كرد اعلام وي
.شد خواهد ايجاد كشور براي ارزي صرفهجويي دلار ميليونها واحد اين بهكار آغاز
شركت در گذشته سال طي محصول مترمربع ميليون توليد 3/12 به اشاره با صدقينسب
بيش و بخشيده تحقق را خود اسمي ظرفيت از درصد پارسال 95 شركت اين:گفت اطلسپود ،
هلند ، بلژيك ، سوئيس ، ايتاليا ، انگليس ، آلمان ، كشورهاي به را توليدات از از 40درصد
روسيه و ميانه آسياي خليجفارس ، حوزه كشورهاي و تايلند سنگاپور ، ژاپن ، كانادا ،
.است كرده صادر
توليدات تناسب عدم و ماشينآلات فرسودگي:گفت ايران نساجي صنايع بحران درمورد وي
.است نساجي صنايع ركود عوامل مهمترين بازار تقاضاي و خواست با نساجي صنايع
است مشتري فاقد كشور در توليدشده نساجي محصولات از بسياري كه شرايطي در:افزود وي
.ميشود قاچاق ايران به خارجي منسوجات از قابلتوجهي ميزان به متاسفانه
توليدات بودن بهروز و بازاريابي نوين شيوههاي كارگيري به لزوم درمورد صدقينسب
در حضور درزمينه اطلسپود موفقيت عامل مهمترين:گفت مشتريان خواست با متناسب
را روش اين شركت نيز حاضر درحال كه بوده جديد تكنولوژي از استفاده جهاني بازارهاي
.است گرفته بهكار خود موجود ماشينآلات بهبود براي
مييابد افزايش معادن بهرهوري
براي توجه قابل و اساسي اقدامات از يكي دولت هيات در معدن مهندسي نظام قانون تصويب
.است نقشهبرداري و زمينشناسي و معدن رشته فارغالتحصيلان
عملكرد و اهداف تشريح با -معادن ايمني و نظارت دفتر مديركل -سياسيراد شمسالدين
در علمي معيارهاي و ضوابط با معدني عمليات انطباق:گفت معادن ايمني و نظارت دفتر
حفاظت و بخش اين در بهداشت و سلامت و ذخاير از نگهداري و حفظ به منجر معدن بخش
.ميشود كار نيروي
.است كرده تاكيد معدني فعاليتهاي در علمي معيارهاي از استفاده بر نيز مذكور قانون
نظارت و مهندسي و فني اصول ترويج معدني ، منابع بهرهوري افزايش كه اين اعلام با وي
ايران 24:داشت اظهار است معدن مهندسي نظام قانون اهداف ازجمله خدمات اجراي حسن بر
است ، فلزي ذخاير اين از تن ميليارد كه 6 دارد شده شناخته معدني ذخاير تن ميليارد
.يابد افزايش معادن اين بهرهوري معدن مهندسي نظام قانون از استفاده با كه است اميد
240-درصد يك دنيا كشورهاي ساير به نسبت را كشورمان معدني ذخاير استخراج سهم وي
براي و برسد تن ميليون به 250 ميزان اين بايد:ساخت خاطرنشان و كرد ذكر -تن ميليون
.داريم نياز معادن نرمافزاري تجهيز به ميزان اين به رسيدن
|