آب جوي در كتابم
كودكان به شنا آموزش براي مناسب زمان
درباره مطبوعاتي سياسي شخصيتهاي واكنش
ملي امنيت عالي شوراي دبيرخانه مصوبه
عمل گذشته همچون ملي امنيت عالي شوراي
است نكرده
چشمانداز
قضائيه قوه رييس عالي مشاور
شد تعيين زندان جايگزين مجازات نوع 25
ميشود محاكمه دوشنبه "امروز پيام"
دهند توضيح بايد روزنامهها
هنگام را خود فرزندان والدين:يونيسف
كنند همراهي اينترنت از استفاده
آب جوي در كتابم
صميمانهاي رابطه چرا آوريم؟ بهوجود خود درمدارس دلپذيري محيط نتوانستهايم ما چرا
اضطرابآور بچهها براي همه اين نمره و امتحان چرا ندارد؟ وجود معلمان و شاگردان بين
مدرسه و كلاس در درسي ، موضوعات به علاقگي بي همين خاطر به بچهها از عدهاي چرا است؟
ميكنند؟ محيط آن در نامعقول سروصداهاي ايجاد يا و مدرسه اموال تخريب به شروع
آقا تا سه سرم پشتبرسم بانك به كه ميشدم رد خيابان از عجله با داشتم بود ، بهار اواخر
يكي.ميكردند صحبت هم با برگشتهاند امتحان جلسه از تازه بود معلوم كه نوجوان پسر
اين شر از كه شد خوب كن ، ولش بابا ، ":گفت ديگري "نوشتيد؟ چي را سوال6 بچهها":پرسيد
آن رويكرد جلب خود به را توجهم آب ، جوي داخل كاغذ برگ يك سفيدي "!شديم راحت هم كتاب
ديگر ، صفحه بالاتر ، كمي.بود جغرافيا كتاب يك از صفحهاي بله !ايران جغرافياي بود نوشته
لرزيد دلم !جوي بيرون و درون ديگر ، صفحههاي آن از پس و !ميداد نشان را كشوري تقسيمات
سريها پشت كه دادم راه آهسته.هستم معلم من آخر.ايستادم بياختيارشد سست پاهايم و
"!افتاديم كه افتاديم !بيخيال حالا":ميگفتند داشتند.بگذرند
جايي به را بعضيها زندگي مسير خودت خدايا.آورد هجوم سرم به مختلف فكرهاي از دريايي
موفق كه ميكنم احساس آب ، جوي اين كنار در اكنون ، اما كنند ، تدريس بخواهند كه كشاندي
آن كه كردم احساس.ميكند فرقي چه مگر.نيستم جغرافي معلم من كه چند هر نبودهام ،
پاره پاره خود ذهن در نيز را معلم تصوير واقع در كتاب ، اوراق كردن پاره با دانشآموز ،
بودن مشكل به اعتراض منظور به دانشآموزان از بعضي كه بودم شنيده قبلا گرچه.ميكند
ديدن چرا نميدانم ولي زدهاند ، آتش را كتابها جلسه ، پايان از پس امتحان ، فلان سوالات
راستي.آورد هجوم ذهنم به زيادي سوالات.واداشت تفكر به مرا آب جوي آن در برگهها آن
صميمانهاي رابطه چرا آوريم؟ بهوجود خود درمدارس دلپذيري محيط نتوانستهايم ما چرا
اضطرابآور بچهها براي همه اين نمره و امتحان چرا ندارد؟ وجود معلمان و شاگردان بين
مدرسه و كلاس در درسي ، موضوعات به علاقگي بي همين خاطر به بچهها از عدهاي چرا است؟
بعضي چرا ميكنند؟ محيط آن در نامعقول سروصداهاي ايجاد يا و مدرسه اموال تخريب به شروع
از مخلوطي معمولا كه -ميدهند انجام چه آن از تعريفهايي كردن هم سر با بچهها ، از
تعجبزده چشمان ديدن از و ميگيرند معركه مدرسه در -آنهاست آرزوهاي و حقيقت بزرگنمايي
ميدانند معمولا آنها ميبرند؟شنوندگان لذت آنها نظرهاي اظهار احيانا و ديگر بچههاي
خود كه است گونهاي به ميشود گفته كه مطالبي چون اما ندارد ، حقيقت گفتهها اين تمام كه
زبان به را او و ميبينند قهرمان را گوينده ندارند ، را كارها آن انجام يا و ابراز جرات
آن ميگيرند تصميم نابخردانه كه ميشود آغاز جايي آن از فاجعه.ميكنند تحسين دردل يا
.كنند تقليد شنيدهاند كه را چه
تعيينكننده و مهم سالهاي و بلوغ سالهاي دبيرستان ، و راهنمايي سنين كه ميدانيم ما همه
يا و باشد استعدادها بروز و خلاقيتها شكفتن فصل ميتواند دوران اين.بچههاست آينده
.انحرافها يا و كجرويها آغاز نكرده خداي
"مادر" جانب از بخصوص درست ، تربيت و خانواده خوب محيط مسائل ، اين تمام پايه كه چند هر
اهميت به اكنون پيشرفته ، كشورهاي در.كرد فراموش نيز را محيط نقش نميتوان ولي است ،
پايه بچهها در تربيت و تعليم خوب زمينه اگر زيرا.بردهاند پي "پيشدبستاني" آموزشهاي
.شد خواهد داده پرورش مسئولتر و آگاهتر انسانهايي شود ريزي
.است كشور هر تاريخي و فرهنگي جريانهاي از تنيده هم در بسيار مقولهاي پروش ، و آموزش
تا كه ميدارند اظهار ها معلم اكثر.ميگذارند اثر آن روي بر نيز اجتماعي مسائل تمام
در را بچهها اسم حداقل و كنند برقرار بچهها با بهتري ارتباط ميتوانستند پيش سال چند
در دانشآموزان تعداد افزايش آن دنبال به و"جمعيت افزايش" روند ولي.بگيرند ياد كلاس
غازي آ ولي كوچك ظاهر به كاري.است گرفته معلم از را كوچك كار اين فرصت حتي كلاس ، هر
:ميگويد همكاران از يكيتاثيرگذار دوستي يك و همدلي يك مقدمه بزرگ ، ارتباط براييك
زنگ در را خود بسيارخصوصي مسائل هفتاد ، دهه اوائل تا حتي بچهها چگونه كه دارم خاطر به"
تغيير هم خودم يا و همانم من حالا آيا اما.ميخواستند راهحل و ميگفتند من به تفريح
اثر بچهها با من ارتباط و من روحيه روي جامعه مختلف مسائل دادهام اجازه كردهام؟آيا
كرده تغيير مختلف گروهي رسانههاي تاثير تحت بچهها روحيه مطمئنم كه چند هر بگذارند؟
داربستي و نرانم خود از را آنها تا كنم تغيير آنها همراه نتوانستهام من چرا اما است ،
زنگ دقيقه صحبتهاي 10 همان كه بودند گفته او به بچهها" !آنها ظريف پيچكهاي براي باشم
دوش بر فقط را بار همه اين كه است منصفانه آيا ولي !است حياتي و مهم آنها براي تفريح
كجا ميشود؟ چه بقيه سهم پس كنيم؟ توجه بچهها هدايت در او نقش به فقط و بگذاريم معلم
كمك از ولي بپردازند مختلف مناسبتهاي براي را گزافي هزينههاي حاضرند كه آنهايي هستند
از) باراني روزهاي در آب چكههاي زير در بايد كه سطلي خريد براي حتي فرزندشان مدرسه به
هر در كه پولي ارزشترين با" كه اين نه مگر ميكنند؟ خالي گيردشانه قرار (كلاس سقف
"ميشود؟ پرورش و آموزش صرف كه است پولي ميشود ، خرج مملكت
بچهها اين دست به آينده در كشور خواهناخواه.است سرمايهگذاري نوعي واقع در هزينه اين
مسئوليت اين شدن عهدهدار براي را لازم آموزش ما ، فرزندان اكنون آيا.شد خواهد اداره
وظيفه آيا فراگرفتهاند؟ خوب را مسئوليت و تعهد اهميت اصلا آيا و ميكنند؟ پيدا عظيم
و مستقل كشور يك ما اگر ميشود؟ تمام "خوب مدرسه" يك در فرزندشان ثبتنام از پس اوليا
.كنيم تربيت "آزاد و مستقل" را مملكت اين فرزندان بتوانيم بايد ميخواهيم ، آزاد
حضور فرزندشان كلاس در هفته ، در ساعت چند مدت به منظمي ، برنامه با اوليا كشورها بعضي در
نكنيم؟ پياده را روش اين ما چرا.ميكنند كمك معلم به مختلف كارهاي انجام در و مييابند
جسمي و فكري سلامت به شود اجرا بوفه در يا و مدرسه كتابخانه در كمك اين اگر حتي
.ميشود اجرا ما مدارس بعضي در هماكنون خوب رسم اين كه چند هر.كردهايم كمك فرزندمان
و بدهند بچهها به را خاصي آموزشهاي خود شغل و حرفه نوع بنابه ميتوانند حتي والدين
نقل بچهها براي مناسب درسي زنگهاي در را خود زندگي تجارب لااقل ندارند حرفهاي اگر
اجتماعي و محلي امكانات از ميتوانند باشند ، داشته بيشتري عمل آزادي مدارس اگر.كنند
.كنند استفاده خود
يكي.است "تربيت و تعليم روشهاي" ميشود احساس جدي طور به آن تغيير لزوم كه ديگر مساله
سنتي روش همان با ميخواهيم ما و است كرده تغيير دنيا":ميگويد دانشگاه اساتيد از
ما.كهنهايم هنوز ما و شدهاند "نو" بچهها.چيست كار نتيجه كه است معلوم و دهيم آموزش
با را "نو" بچههاي اين ميشود مگر.ميكنيم تربيت آينده دنياي براي را بچهها داريم
"داد؟ آموزش "قديمي" روشهاي همان
و بدهند ابتكار قدرت معلم به باشند ، محوري شاگرد باشند ، انعطافپذير بايد جديد روشهاي
انتقال براي جديد تكنولوژي از بايد.باشند وهمرنگ همسو جامعه پرشتاب و متنوع نيازهاي با
احتياج بزرگ كارهاي چگونه؟ اما.كرد متحول را ارزشيابي و امتحان سيستم و گرفت كمك مطالب
.دارند همهجانبه همكاري و همت غيرت ، به
مصيبتي كه است كنكور مساله ميكند ، جلوه دبيرستان آخر سالهاي در بخصوص كه ديگري مورد
بيكار فارغالتحصيلان خيل از صحبت همه اين كه اين با چرا راستي !بچههاست براي عظيم
تا همه واقعا آيا ميشود؟ استقبال دانشگاه در تحصيل ادامه از مشتاقانه هم باز ميشود ،
هم هنوز دارد؟ اصالت ما جامعه در مدركگرايي هنوز يا دانشاند؟ و علم شيفته اندازه اين
.برميگردند او سوي به سرها بياختيار ميكنند ، خطاب مهندس يا دكتر عنوان با را كسي وقتي
.دارد وجود كنكور نتايج اعلام از پس افسردگيها هم هنوز.دارد وجود كه است حقيقتي اين
انتخاب را خود تحصيلي رشته....خاطر به و...خاطر به شدهاند قبول كه آنهايي هم هنوز
بسيار رشته انتخاب.ندارند علاقهاي رشته آن به اصلا كه ميشوند متوجه بعدها و ميكنند
اگر كنيم؟ كار عمر يك ميكنيم انتخاب كه رشتهاي با ميخواهيم كه اين نه مگراست مهم
مايه خود از كمال و تمام آن براي ميتوانيم چگونه باشيم ، بيعلاقه ميخوانيم كه درسي به
شويم؟ موفق و بگذاريم
گول خود نوعي آنها از چشمپوشي كه) معضلات اين حل براي كه مسئوليم و ميتوانيم ما همه
مدرسه قطعا دارد ، دوست را خود فرزند كه هركس خود ، توان حد در هركس.كنيم كمك (است زدن
از حاصل بهترين تا كنيم كمك ميتوانيم ما همه.دارد دوست هم را او مدير و او معلم او ،
كه قدمي هر.نميشود دوا دردي هيچ زدن نق و داشتن توقع با.بيايد بيرون مجموعه اين
.دادهايم انجام فرزندانمان آينده زندگي مسائل بهبود جهت در كه است بزرگ كاري برداريم
قدمي يا درمي يا دمي به حال كنند باز را گرهي كه است كساني كار گرهگشاي هم منان خداوند
.قلمي يا
نقاشپور پري
كودكان به شنا آموزش براي مناسب زمان
مدت 9 كودك چون معتقدند گروهي.دارد وجود اشتباه نظرات بعضي كودكان به شنا آموزش درباره
باور اين محققان زماني.دارد انس آب با پس بوده ، غوطهور آب كيسه در و مادر شكم در ماه
حوض يك در را بود گذشته عمرشان از هفته چند فقط كه شيرخواري كودكان و داشتند را
بروز خود از ترسي هيچ تنها نه "آزمايشگاهي موشهاي" مانند كودكان اين ميانداختند ،
انجام عكسالعملي حركات و ميكردند حبس سينه در را خود نفس بياختيار بلكه نميدادند ،
آن ديگر ميشدند ، ماهه تقريبا 4 نوزادان اين وقتي البته و بود شنا به شبيه كه ميدادند
اين گرفتند آزمايش اين از محققان كه نتيجهاي اولين نميدادند ، انجام را عكسالعملها
.بود اشتباه يك اين ولي است ، فطري عنصر يك كوچولو بچههاي براي آب كه ، بود
است بازبيني قابل اما...مرسوم عقيده يك اين "ميشود؟ بزرگ كوچولو ماهي آيا"
حرفي "شناگر كودكان" از كسي ديگر:ميگويد باره اين در روانسنجي متخصص پوتل كاترين
.ميكنند فرق هم با خيلي عبارت دو اين.ميشود صحبت "آب ميان در كودكان" از بلكه نميزند
ميبينند شنا آموزش مناسب موقع از زودتر كه كودكاني يعني "شناگر كودكان" ميگوييم وقتي
به را مبارزهطلبي حس مساله اين خود كه) "بسازند" شنا قهرمانان خود از هستند مجبور و
روحيهاي با كودكان يعني "آب ميان در كودكان" ميگوييم وقتي ولي.(ميكند القا كودكان
كنار در مادر و پدر و ميكنند كشف را تازهاي چيزهاي ميكنند ، بازي آب در خوشحال و شاد
!لذتبخش واقعا و طبيعي محيطي يعني بالاخره و هستند آنها
صدا پرسرو و شلوغ استخر تا خانه راحت و كوچك وان از
انعكاس و شفافيتش آب ، شلپ شلپ صداي:ميبخشد دلپذيري احساس انسان به كه است منبعي آب
نيز بازي خستگيناپذير ، لذت اينها همه به و ميكند مجذوب نيز را كودك آن ، سطح بر نور
حين در ميكند ، بازي آب با وقتي كودك زيرا نيست ، هم كماهميت كه لذتي.ميشود اضافه
آرامش احساس نوعي بدن ميپيچد ، به بدن دور كه عنصري ميشود ، آشنا عجيب عنصر اين با بازي
بيشتر آب با شما كودك سالگي ، تا 5 بين 3.ميدهد تغيير دنيا از را كودك درك و ميدهد
اختيارش در زيادي بازيهاي و سرگرميها آب كه ميكند كشف عادتو آن به و ميگيرد "انس"
جمعي صورت به كودكستان در كودكان كه مواقعي همچنين ، (بازي گل مهمتر ، همه از)ميگذارد
است شرايطي چنين در.است لذتبخش خيلي آنها ، براي ميروند استخر به آب با آشنايي براي
سازگار عميقتر و سردتر آبهاي با و ميكند پيدا بيشتري اعتماد آبي مكانهاي به كودك كه
كودك اگر حتي نميشود ، داده آموزش شنا كودكان به و است گذرا دوره يك اين البته.ميشود
چون نيست درست است ، كرده شنا و زده پا و دست و پريده كوچك حوض يك در كه بگويد غرور با
از شنا زمينه در كه كودكاني هستند البته).كند شنا كه ندارد آمادگي هنوز او "واقع در"
(هستند استثنا آنها ولي هستند ، جلوتر ديگران
جسمي تا دارد رواني جنبه بيشتر كودكان ، در شنا آغاز مشكل
رسيده كافي بلوغ به جنبه چند در كودك كه سني.ميشود شروع سالگي حدود 6 در شنا آموزش
:است
ميتواند ميرسد ، بلوغ به اعصاب سلسله نظر از كودك كه هنگامي اعصاب ، بلوغ ابتدا ، *
.كند حفظ آب در را خود تعادل و كند هماهنگ را حركاتش
.كند تركيب هم با را مربي آموزشهاي تا ميكند كمك او به كه كودك ، رواني بلوغ سپس *
كنيم همراهي آبي مكانهاي در تازهها كشف در را كودك
به شنا آموزش اين ، بنابر درآوريم ، حركت به آب در را كودك زور به كه است بيفايدهاي كار
از او كه چيزي.ميكند طي را دبستان دوره او كه زماني بسپاريد ، شنا مربيان به را كودك
در تازهها كشف براي و شويد همراه او با آب در بازي هنگام كه است اين دارد انتظار شما
يا ، كمي آب از دارد كه كمي سن به توجه با كودك است ممكن چه اگر.باشيد او كنار در آب
تنها نه آب از ترس.ميكند شيفته و مجذوب را كودكان آب ، حال ، هر به ولي بترسد ، زياد ،
به كه است اين ما بر آن تاثير و است احساس نوعي ترس.است خوب هم خيلي بلكه است ، طبيعي
كودك اگركنيم احتياط كه ميكند وادار را ما و ميشويم روبهرو خطر با ميدهد هشدار ما
احساس را خطر هنوز اگر ولي.است او عقلي بلوغ نشانه باشد ، فهميده را خطر مفهوم شما
وظيفه مياندازد ، آب ميان به را خود تشويشي بيهيچ شما هواي به سر كوچولوي و نميكند
:بگوييد مثلا كنيد ، مشخص برايش را حدود و حد و بدهيد ياد را كردن احتياط او به كه شماست
"!نميپري آب توي نيستم ، كنارت در من وقتي"
را خزهها موجها ، حركت نيست ، شفاف:اينكه جمله از دارد را خودش به مخصوص مشكلات دريا
براي كودكتان ، به كمك براي...درميآورد حركت به دريا در ترسناك و عجيب حيوانات مانند
را او دستهاي ترسهايش ، كاهش براي و است اضطرابآور هم كمي كه آبي دنياي اين با آشنايي
كردن ، شلپ شلپ:طريق از كنيد آب دنياي وارد را او كنيد ، بازي هم با كنيد ، بغلش بگيريد ،
در پا و دست چهار رود ، مي پايين دريا آب كه هنگامي و زدن قدم آرامي به آب ، در زدن سوت
پيدا هستند صخرهها ميان در كه حشراتي يا حيوانات بگرديد ، صدف دنبال به هم با برويد ، آب
وجود كودك اعتماد جلب براي ديگري ، چيز هيچ اينها ، از بهتر..بگيريد ماهي دست با كنيد ،
كند ، خيس را خود كه نكنيد مجبور را او زياد كند ، رفتار خودش ميل به كودك بگذاريد.ندارد
مدتهاي تا تنفرها اين و كنيد متنفر آب از را او كه دارد وجود خطر اين صورت اين در زيرا
!بماند باقي طولاني
جمشيدي شادي:ترجمه
دنيا كودكان پژوهشي موسسه -آبريكو مجله:منبع
درباره مطبوعاتي سياسي شخصيتهاي واكنش
ملي امنيت عالي شوراي دبيرخانه مصوبه
هيچگونه" اينكه بر مبني ملي امنيت عالي شوراي دبيرخانه اطلاعيه صدور:اجتماعي گروه
و سياسي محافل در را واكنشهايي "شود منتشر نبايد طاهري آيتالله عليه يا له مطلبي
.است برانگيخته مطبوعاتي
از زير در كه است كرده گفتوگو نفر چند با زمينه اين در ايران دانشجويان خبرگزاري
.ميگذرد نظرتان
عليه يا له مطلب هرگونه انتشار عدم بر مبني ملي امنيت عالي شوراي اطلاعيه:مزروعي
است ابهام داراي طاهري ، آيتالله
دليل و طاهري آيتالله نامه به پرداختن با ملي امنيت":گفت ششم مجلس در اصفهان نماينده
تامين براي را اشتباهي راه ملي ، امنيت عالي شوراي و ميشود تامين ايشان ، كنارهگيري
".است كرده انتخاب امنيت
در اسلامي شوراي مجلس در مشاركت فراكسيون سخنگوي و اصفهان نماينده مزروعي رجبعلي
ملي امنيت عالي شوراي اطلاعيه درباره ،(ايسنا) ايران دانشجويان خبرگزاري با گفتوگو
راهحلي و نگيرد قرار بررسي مورد طاهري آيتالله نامه در اشاره مورد مصاديق اگر:افزود
عالي شوراي اقدام آنكه ضمن.ميشود واقع تهديد مورد كشور امنيت نشود ، پيدا آن براي
.ميكند ايجاد امنيتي مشكل بيشتر كشور ، براي ملي ، امنيت
براي شايد:داشت اظهار و دانست ابهام داراي را ملي امنيت عالي شوراي اطلاعيه وي
نميدانم و ميشوند منع فردي ، انتقادات عليه يا له نوشتن ، از مطبوعات كه است اولينبار
داشت؟ وجود ملي امنيت عالي شوراي سوي از تصميم اين اتخاذ براي لزومي چه
ملي امنيت عالي شوراي مصوبات بايد مطبوعات كه مطلب اين يادآوري با اصفهان مردم نماينده
اين به و است گسترش به رو ملي امنيت عالي شوراي مصوبات دايره:كرد اضافه كنند اجرا را
و نادر موارد در تنها شورا اين چراكه ;ميدهد دست از را خود معناي اطلاعرساني ترتيب ،
.شود مسائل وارد بايد مهم
است ، نداشته جلسهاي شب چهارشنبه ملي امنيت عالي شوراي اينكه به اشاره با پايان در وي
تنها مطبوعات ، و نميشود محسوب ملي امنيت عالي شوراي مصوبه شده ، ياد اطلاعيه:افزود
.شورا دبيرخانه ابلاغيههاي نه هستند شورا مصوبات رعايت به ملزم
كنيم تصور شكننده و خدشهپذير نبايد را كشور امنيت:شيرزاد
را ملي امنيت عالي شوراي تصميم نيز ششم مجلس در اصفهان مردم نماينده شيرزاد احمد
.دانست ضدامنيتي را اينباره در تصميمگيري نحوه و شتابزده
شوراي اعضاي:افزود ايسنا با گفتوگو در ملت خانه در اصفهان مردم نماينده شيرزاد احمد
كنوني شرايط و بودهاند قدرت محافل فشار تحت تصميمي ، چنين اتخاذ براي ملي امنيت عالي
جاي به آنان.ميشد تصور كه هستند آن از شكنندهتر بسيار قدرت ، محافل آن كه ميدهد نشان
تا نبايد را كشور امنيت كنند ، اصلاح را خود نادرست رويههاي بايد برآشفتگيها قبيل اين
.كنيم تصور شكننده و خدشهپذير اندازه اين
:گفت و دانست شهروندي حقوق و اساسي قانون اصول ناقض را ملي امنيت عالي شوراي تصميم وي
امر در محدوديت ايجاد و سانسور اعمال طريق از روحاني مقام يك اطلاعيه با مقابله
كشور ملي امنيت خدشهپذيري نشانه كار ، اين نفس و است شبههبرانگيز بسيار اطلاعرساني ،
.است
پيامدهاي تصميمگيريها اينگونه:داشت بيان همچنين مجلس تحقيقات و آموزش كميسيون عضو
گرفته نسنجيدهاي تصميمهاي چنين چرا كه دارد تعجب جاي و داشت خواهد كشور براي تلخي
ولي ميشود ، گرفته جامعه امنيت درباره نهايي تصميم كشورها از بسياري در البته.ميشود
.است پاسخگويي قابل و مستند تصميمها اين
ندارد قانوني وجاهت ملي ، امنيت عالي شوراي دبيرخانه ابلاغيه:شمسالواعظين
امنيت عالي شوراي دبيرخانه ابلاغيه كه آنجا از نيز شمسالواعظين ماشاءالله اعتقاد به
تعارض (كرد سلب را آزادي امنيت ، بهانه به نميتوان) ميكند تاكيد كه اساسي قانون با ملي
.ندارد قانوني وجاهت و است اساسي قانون خلاف دارد ، جدي
عالي شوراي دبيرخانه ابلاغيه ايسنا با گفتوگو در مطبوعات آزادي از دفاع انجمن سخنگوي
تصويب او گفته به كه پنجم مجلس مصوب مطبوعات قانوني اصلاحيه لايحه با حتي را ملي امنيت
اين در:گفت آن دليل درباره و خواند جدي تعارض در را گرفت صورت سياسي خاص اهداف با آن
است الزامآور مطبوعات براي ملي امنيت عالي شوراي مصوبات است ، شده تصريح قانون
هستم ، مطلع كه جايي تا ملي ، امنيت عالي شوراي دبيرخانه ابلاغيه صدور شب در درحاليكه
صورت به مصوبهاي هيچ و نداشته جلسهاي ملي ، امنيت شورايعالي رئيس رياست به شورا اين
بوده ملي امنيت عالي شوراي دبيرخانه اين ، بلكه ;است نشده اعلام نهاد اين سوي از شورايي
كرده قانوني وجاهت بدون و قانون برخلاف ابلاغيهاي صدور به اقدام گذشته شب چهارشنبه كه
.است
قانون خلاف ملي ، امنيت عالي شوراي اخير ابلاغيه موجب به را "آزاد" روزنامه توقيف وي ،
جديد محدوديتهاي گسترش به نسبت مطبوعات آزادي از دفاع انجمن:كرد خاطرنشان و دانست
و امنيت بهانه به نميتوانند حكومتي نهادهاي ميكند اعلام و ميدهد هشدار مطبوعات عليه
.نمايند سلب را اساسي قانون در مصرح آزاديهاي آرامش ،
يا "له" مطالب انتشار ملي امنيت عالي شوراي دبيرخانه ابلاغيه موجب به:شد يادآور وي
به وابسته مطبوعات از پارهاي آنكه حال است شده شناخته ممنوع طاهري ، آيتالله "عليه"
و تهديد محاسبه ، هيچگونه و كردهاند منتشر طاهري آيتالله عليه مطالبي سياسي جناحهاي
جناح به وابسته مطبوعات از ديگر پارهاي درحاليكه.است نشده اعمال برايشان توقيفي
توقيف موضوع ، اين با ارتباط در مطالبي انتشار محض به آزاد روزنامه مانند ديگر سياسي
زيرا.ورزيد خودداري پنجشنبه روز در روزنامه انتشار از نيز يزد آفتاب روزنامه و شدهاند
قبل روزنامهها اكثر و شده صادر شب نيمههاي در ملي امنيت عالي شوراي دبيرخانه ابلاغيه
.ميكنند منتشر را خود صفحات شب مياني ساعت از
.است نقد قابل شده ياد زمينه در قضائيه قوه دوگانه سياستهاي است معتقد وي
غيرقانوني و غيرمتعارف ملي ، امنيت عالي شوراي اخير اطلاعيه انتشار طريقه:شريعتمداري
است
عالي شوراي اطلاعيه كه است بار اولين اين دارد اعتقاد نيز كيهان روزنامه مديرمسئول
ميشود ، منتشر اسلامي جمهوري خبرگزاري طريق از مطبوعات مسئول مديران به خطاب ملي امنيت
.هست نيز غيرقانوني است ، غيرمتعارف اينكه بر علاوه روال اين من نظر به
ايران دانشجويان خبرگزاري با گفتوگو در كيهان روزنامه مديرمسئول شريعتمداري ، حسين
مسئول مديران آن مخاطبان كه را اطلاعيههايي ملي امنيت عالي شوراي معمولا:افزود
ارشاد وزارت مطبوعاتي معاونت طريق از يا و ميفرستد آنها براي مستقيم يا هستند مطبوعات
.ميرساند مسئول مديران اطلاع به را مورد
از بسياري كه شد منتشر زماني ملي امنيت عالي شوراي اخير اطلاعيه:شد يادآور وي
حتي و بودند كرده مطرح را خود نظرات و نوشته مطالبي بحث مورد موضوع به نسبت روزنامهها
.بود شده صادر زمينه اين در سياسي گروههاي سوي از بيانيههايي
نگاه نوعي حقيقت در را جامعه در شده مطرح نظرات به پاسخگويي كردن متوقف شريعتمداري ،
تلكس طريق از ملي امنيت عالي شوراي اطلاعيه انتشار:گفت و دانست ماجرا به يكجانبه
.است تامل درخور و ابهام داراي جهت اين از ايران اسلامي جمهوري خبرگزاري
كرد سلب رانميتوان مطبوعات آزادي:قوامي
عالي شوراي اطلاعيه از خود ارزيابي در اسلامي شوراي مجلس قضايي و حقوقي كميسيون رئيس
منتشر مطبوعات در نبايد مطلبي هيچ طاهري آيتالله عليه يا له اينكه بر مبني ملي امنيت
را مطبوعات و جامعه مردم ، آزادي نميتوان جامعه ، در امنيت برقراري بهانه به":گفت شود
".كرد سلب آنها از
مجلس در حقوقي و قضايي كميسيون رئيس و قزوين مردم نماينده قوامي ، سيدناصر حجتالاسلام
را مطبوعات:افزود (ايسنا) ايران دانشجويان خبرگزاري به مطلب اين بيان با اسلامي شوراي
صدور بنابراين.است قانونگذاري مركز كه مجلس و قانون حكم به مگر كرد ، محدود نميتوان
.است عرف خلاف مطبوعات ، در مطلب درج از جلوگيري و ملي امنيت عالي شوراي سوي از اطلاعيه
نميتواند كس هيچ و هستند آزاد قانوني ، حد در مطالب بيان در مطبوعات كه كرد تاكيد وي
.كند محدود را آنها
جايگاه ملي ، امنيت عالي شوراي كه اين بر تاكيد با ملت خانه در قزوين مردم نماينده
عالي شوراي است ممكن:داشت اظهار ندارد را مطبوعات در مطلب درج از جلوگيري براي قانوني
اجازه يا و كند سلب هم را ديگري آزاديهاي اطلاعيه ، صدور با بخواهد آينده در ملي ، امنيت
عمومي افكار سوي از پذيرش قابل قطعا مسئله ، اين كه ندهد ، را مطبوعات به انتشار
.نميباشد
عمل گذشته همچون ملي امنيت عالي شوراي
است نكرده
ضرورت بر شد ، متوقف شنبه پنج آن انتشار كه آزاد روزنامه امتياز صاحب:اجتماعي گروه
.كرد تاكيد اقدام اين علل بررسي
صاحبامتياز نوينو جامعه پيام شركت مديره هيات رئيس و عامل مدير "صفسري بيژن"
درباره ايسنا ، حقوقي خبرنگار با گفتوگو در است شده توقيف پنجشنبه كه آزاد ، روزنامه
-خود قبلي سابقه خاطر به را روزنامه خود استنادات در دادگاه:گفت نشريه ، اين توقيف نحوه
اعلاميه به استناد همچنين و -ميشد اداره ديگري امتيازي صاحب و مسئول مدير نظر تحت كه
.است كرده توقيف -بوده اصلي علت كه -ملي امنيت عالي شوراي
مركز اين رئيس نزد متعاقبا كه خواستند دولت كاركنان قضايي مجتمع به مرا:افزود وي
كه گفتند من به و كرده مطرح را تذكراتي ابتدا در ايشان خود.شدم حاضر (اژهاي محسني)
شعبه 1408 و شده صادر ما حكم كه داد اطلاع مجتمع اين قضات از يكي خروج حال در ولي.بروم
.است كرده اقدام زمينه اين در
نگفته توقيف از چيزي و داده تذكر صرفا مجتمع رئيس آنكه و امر اين تعيين براي نهايتا
.نشد ميسر وي با گفتوگو ديگر كه برگشتم وي نزد بود ،
چشمانداز
انحصار مرزهاي
شد ، چاپ روزنامهها داخلي صفحات پائين در كوچك خبري فوتبال ، جهاني جام بحبوحه در:ابتدا
كارمندان از عمدهاي بخش كه بود اين خبر مضمون.نكرد توجه جلب چندان هم خاطر همين به كه
جهاني جام مسابقات نيستند ، منازلشان در تلويزيون تماشاي و كار محل ترك به قادر كه ژاپن
.ميكنند تماشا خود همراه تلفن دستگاه وسيله به را
همراه تلفن كارايي مقايسه قطعا آنها جالبترين است ، بسيار خبر اين در توجه جالب نكات
در اما كرد تماشا هم تلويزيون ميتوان تلفن نوع اين با آنجا در كه است ، ژاپن و ايران در
!زد نميتوان هم حرف آن با اغلب ايران
تلفن كارآيي مقايسه امكان هم باز كه شد ، چاپ رسانهها در پيش هفته نيز ديگري خبر:بعد
امروزه كه ميكرد حكايت آن از خبر اين.ميساخت ميسر را ديگر كشورهاي و ايران در همراه
يعني.است امكانپذير همراه تلفن با اروپايي كشورهاي در سفر برنامهريزي از عمدهاي بخش
مناسب هتل و تور پرداخته ، جستجو به توريستي سايتهاي در خود همراه تلفن با ميتواند فرد
هزينه خود الكترونيك اعتباري كارت از استفاده با و كرده رزرو را آنها كرده ، انتخاب را
.شد گفته ايران در همراه تلفن كارآيي درباره كه آنچه با شود مقايسه بپردازد ، نيز را آنها
اين تبديل تعويق دلايل درباره نيز كيش جزيره مسئولين از يكي پريروز گفتههاي:ديگر
.است توجه جالب بسيار الكترونيك شهر به جزيره
براي است شده حاضر خارجي سرمايهگذار يك":كه كرد اشاره نكته اين به خود گفتههاي در وي
فرد سيستم ، اين راهاندازي صورت در.كند راهاندازي بينالمللي همراه تلفن سيستم جزيره
داشته مخابراتي دائم و مستقيم ارتباط جهان كشور دستكم 90 با ميتواند آن اشتراك دارنده
هزينه و (تومان هزار شانزده حدود) دلار فقط 20 سيستم اين خط هر واگذاري هزينهباشد
و بوده ماهوارهاي تلفن براي مخابرات شركت شده اعلام هزينه از كمتر بسيار نيز آن پالس
ماندن و وديعه پرداخت نيازمند و بود خواهد روز به نيز آن واگذاري اينكه جالبتر همه از
شركت.است جالبي نكته است ، نشده اجرا هنوز طرح اين چرا اينكه اما.نيست...و نوبت در
اعلام و شده طرح اجراي از مانع دارد ، اختيار در را ايران در مخابرات انحصار كه دولتي
سراسري موبايل شبكه وضعيت تابع بايد آن موبايل شبكه و نيست تافتهجدابافته كيش است كرده
داشته وجود گمان اين فقط ظاهرا.نكردهاند اعلام باره اين در هم خاصي دليل.باشد كشور
آن وضعيت و مخابرات انحصار است ممكن كيش در همراه تلفن شبكه براي تازه وضعيت ايجاد كه
.ببرد سئوال زير را كشور در
جمله از و همسايه كشورهاي از كدام هر قاعدتا را كيش در عرضه قابل تلفن نمونه:سرانجام
شيراز و اصفهان از بيشتر حتي آن به ايراني اتباع سفر كه خليجفارس جنوب آزاد بندر آن
اتباع كه نيست پيشبيني قابل آيا صورت اين در.كنند ارائه متقاضيان به ميتوانند است ،
روبه باشند ، داشته دسترس در واقعا و كارا ارزان ، ارتباطي سيستم يك اينكه براي ايراني
بياورند؟ همسايه كشورهاي
بست؟ واقعيت بر را دريچهها ميتوان وقت چه تا و كجاست تا انحصار مرزهاي راستي به
كرمي ناصر
قضائيه قوه رييس عالي مشاور
شد تعيين زندان جايگزين مجازات نوع 25
قضايي 25 دستگاه كارشناسي كميته:گفت قضائيه قوه رييس عالي مشاور:اجتماعي گروه
.است كرده تعيين را زندان جايگزين مجازات نوع
جمعهو ائمه گفتمان همايش در پنجشنبه روز ميرحجازي والمسلمين حجتالاسلام
دست از را خود كارايي زندان و حبس مجازات:افزود گلستان استان قضايي مسئولان
.است شده مشخص جديدي مجازاتهاي آن جاي به و داده
:كرد اضافه است ، مجرم شدن متنبه زندان وجودي فلسفه كه اين به اشاره با وي
جديدي جرمهاي بروز براي عاملي به مجرمان شدن زنداني كه داده نشان تجربه
.است شده تبديل
قوه جديد مديريت اقدامات از يكي حبس جايگزين مجازاتهاي تعيين وي گفته به
.اجراميشود مجلس تصويب صورت در كه است قضائيه
ازطريق انتشار و اعلام تردد ، ممنوعيت منزل ، در حبس:افزود ميرحجازي حجتالاسلام
مجازاتهاي جمله از شدن المعامله ممنوع و هفته آخر تعطيلات در حبس نشريات ،
.است مجرمان براي زندان جايگزين
در حبس از ناشي اجتماعي آسيبهاي از جامعه طرح اين اجراي با:كرد تصريح وي
.مييابد مصونيت زندان
براي قضايي دستگاه جديد تدابير از را حكميت خانه و داوري شوراهاي تشكيل وي
سپرد مردم خود به را كوچك مسائل حل بايد:افزود و دانست قضايي پروندههاي كاهش
.شود حل حكميت و سفيدي ريش با تا
در ماده 189 اعمال با كه است شده بيني پيش:كرد تصريح قضايي مقام اين
.شود سپرده محلي معتمدين به دعاوي به رسيدگي شهرها و بخشها روستاها ، همه
دور به و مسالمتآميز روش به اختلافات تا ميشود موجب مساله اين وي گفته به
.شود حل صدا و سر و جنجال گونه هر از
ميشود محاكمه دوشنبه "امروز پيام"
اصل ، زاهدي دكتر مديرمسئولي به "امروز پيام" نشريه محاكمه جلسه دومين:اجتماعي گروه
.ميشود برگزار جاري هفته دوشنبه
شعبه 1410 در دوشنبه روز صبح ساعت 9 كه جلسه اين در ايسنا ، حقوقي خبرنگار گزارش به
درمقابل خود دفاعيات ادامه به نشريه اين مسئول مدير شد ، خواهد داير تهران عمومي دادگاه
.پرداخت خواهد مدعيالعموم و ناجا اطلاعات حفاظت انتظامي ، نيروي خصوصي ، شكايات
اين عليه مدعيالعموم شكايت پرونده فقره يك و خصوصي شكايت پرونده فقره است 3 گفتني
.دارد جريان مربوط دادگاه در نشريه
كشف اسناد طبق كه است مدعي ،(مدعيالعموم) تهران قضايي حوزه رئيس شده ، كسب اطلاع طبق
.است بوده اجارهاي مذكور نشريه شده
دهند توضيح بايد روزنامهها
اسلامي ، ارشاد و فرهنگ وزارت داخلي مطبوعات كل مدير جعفري مهرنوش:اجتماعي گروه
.داد توضيحاتي ملي امنيت عالي شوراي دبيرخانه اطلاعيه درباره پنجشنبه روز
ماه بيستمتير پنجشنبه روز در جرايد برخي متاسفانه:است آمده توضيحات اين در
شوراي دبيرخانه اطلاعيه مفاد با مغاير كه كردند اخباري و مطالب درج به مبادرت
آيتالله عليه يا له گيري موضع گونه هر از خودداري به مبني ملي امنيت عالي
.بود طاهري
نحوه در موجود اشكالات دليل به بيشتر امر اين علت ميرسد نظر به:گفت جعفري
.بود مذكور اطلاعيه خصوص در مطبوعات به اطلاعرساني
روالجاري طبق كه ملي امنيت عالي شوراي دبيرخانه اطلاعيههاي:داد توضيح وي
اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت تبليغاتي و مطبوعاتي امور معاونت به مكتوب صورت به
روزنامهها مسئول مديران اطلاع به معاونت اين طريق از بلافاصله و ميشد ارسال
به ايرنا تلكس خروجي طريق از شب چهارشنبه آخر ساعات در بار اين ميرسيد ،
.شد ارسال مطبوعاتي مشتركين
دادگستري توسط طاهري آيتالله استعفاي نامه مورد در مطالبي چاپ علت به روزنامهآزاد
.شد توقيف تهران استان
هنگام را خود فرزندان والدين:يونيسف
كنند همراهي اينترنت از استفاده
كودكان كه كرد توصيه والدين به (يونيسف) متحد ملل كودكان صندوق:اجتماعي گروه
.كنند همراهي اينترنت شبكه از استفاده راهنگام خود
شركت همكاري با يونيسف:نوشت پنجشنبه روز شماره در ث.ب.آ اسپانيايي روزنامه
از صحيح استفاده زمينه در راهنما دفترچه يك "اوپتهنت" بنام اسپانيا رايانهاي
توصيه راهنما دفترچه اين در مزبور وشركت يونيسف.است كرده منتشر اينترنت شبكه
قوانين والدين و شود تبديل خانوادگي وسيله يك اينترنتبه كهشبكه ميكنند
.كنند وضع منازل در آن از استفاده براي ويژهاي
در مشخص ساعت و روز تعيين به ميتوان شده ياد قوانين در:ميافزايد گزارش اين
.كرد اشاره منازل در همگاني وسيله اين از استفاده براي هفته
ارائه از بايد اينترنت شبكه كاربران كه است شده تاكيد راهنما دفترچه اين در
.كنند خودداري شدت به بينالمللي شبكه اين در شخصي اطلاعات
|