:ابتدايي پرورش و آموزش دفتر مديركل
نيستند گوارا درسي كتابهاي
تحصيل ، دوره طول در دانشآموزان فعاليت كار گزارش به توجه با جديد ارزشيابي نظام در *
و ميشود داده پاياني امتحانات به درصد و 50 گزارش به دانشآموز موفقيت نمره درصد 50
شد خواهد محسوب دانشآموزان نمره نيز آن ميانگين
تمام چون است ، سم مانند كشور پرورش و آموزش نظام براي پاياني ارزشيابيهاي و امتحانات *
ميگيرد شكل ارزشيابي اين براساس كشور آموزش نظام
نظام سم پاياني ، ارزشيابيهاي و امتحانات:گفت ابتدايي پرورش و آموزش دفتر كل مدير
تمام و دانشگاه گزينش سيستم اوليا ، انتظار برنامهريزي ، زيرا ;است كشور پرورش و آموزش
.ميگيرد شكل نظام اين براساس كشور آموزشي نظام
مقدمات شناخت براي كه اين بيان با ابتدايي پرورش و آموزش دفتر مديركل آقالو ، حاجي عباس
و مختلف تصورهاي با:گفت يافت ، دست يادگيري مفهوم به ابتدا بايد صحيح ارزشيابي جهت لازم
و مقصد را يادگيري اگر.بود خواهد متفاوت نيز ارزشيابي از ما فهم يادگيري ، از متفاوت
و مقصد و دانسته راه را يادگيري اگر و ديگري چيز يادگيري از ما برداشت كنيم ، تلقي هدف
هم با مقصد و راه را يادگيري چنانچه همچنين.مييابد ديگري مفهوم ارزشيابي ندانيم ، هدف
.دارد ديگري مفهوم ارزشيابي بگيريم ، نظر در
همين به:افزود مقصد ، تا است راه بيشتر و مقصد و راه يادگيري كه اين به اشاره با وي
اين و راه و مسير به بايد بلكه كنند ، توجه هدفها و مقصد به تنها ارزشيابيها نبايد دليل
.داشت توجه شود طي راه اين دقتي و سرعت و پشتكار علاقه ، احساس ، و مشي چه با كه امر
آنها از مسير درباره اگر اما.ميرسند مقصد به افراد و ميشود طي مسير اوقات بسياري
.نميآورند خاطر به چيز هيچ شود ، سوال
اين مهم و بوده مقصد داراي كه است راهي يادگيري كشور ، تربيت و تعليم در وي اعتقاد به
كه اين صرف ارزشيابيها براساس سپس و بگيرند قرار مسير و راه اين در دانشآموزان كه است
.كنند دريافت پاداش گرفتهاند قرار راه اين در
پاياني و محور فرآيند يا تكويني تشخيصي ، دسته سه به را ارزشيابي ادامه در آقالو حاجي
اين بر مبني دانشآموزان سوال به كه است اين تشخيصي ارزشيابيهاي هدف:گفت و كرد تقسيم
آموزشي فعاليتهاي شروع جهت امر اين.بدهند پاسخ دارند ، قرار يادگيري مرحله كجاي در كه
در دانشآموزان بداند تربيت و تعليم نظام بايد زيرا ;است اهميت حائز بسيار يافته سازمان
.دارند قرار مسير كدام
كه دهد پاسخ سوال اين به آن بخش يك كه است آن موفق ارزشيابي سيستم بنابراين:افزود وي
كدام به قبلا و بوده مسير كدام در خير ، يا هستند يادگيري مسير در دانشآموزان آيا
.ميكنند طي را مسير اين چگونه دانشآموزان كه اين دوم و دستيافتهاند انساني مقاصد
ارزيابيهاي از استفاده را هدف اين به رسيدن راه ابتدايي ، پرورش و آموزش دفتر مديركل
فعاليتهاي مستندسازي محصور فرآيند ارزشيابي هدف:كرد بيان و دانست محور فرآيند تكويني
طي در دانشآموزان تحول و پيشرفت رشد ، ثبت به كه است زمان طي در دانشآموزان يادگيري
.ميپردازد داوري و قضاوت بدون زمان
دانشآموزان يادگيري نحوه زمينه در اطلاعات جمعآوري به ارزشيابي اين:افزود وي
شيوه اينبياموزند بيشتر و بهتر آنها كه كند استفاده بازخوردي از بتواند تا ميپردازد
.است كرده تسخير را ارزشيابي حوزه تمامي كه است معاصر دنياي در نوع مهمترين ارزشيابي
بيشتر ما پرورش و آموزش در گذشته سال در 40 متاسفانه:داشت اظهار ادامه در آقالو حاجي
تنها معلمان فعلي تربيت و تعليم نظام در و داشته رواج پاياني ارزشيابيهاي از استفاده
اين به چگونه بپرسيد آنها از اگر اما ;ميدهند انجام خوبي به را پاياني ارزشيابيهاي
هيچ از كه دليل اين به.ندارند شده سپري راه از اطلاعي هيچ يافتهاند ، دست ارزشيابي
ادامه ، در ويكردهاند غفلت فرآيندي ارزشيابيهاي از و نكرده استفاده راه اين در ابزاري
نتيجه تنها پاياني ، ارزشيابيهاي:گفت و خواند نتيجهگرا را پاياني ارزشيابيهاي
آن ، دراست كشور تربيت و تعليم سنتي ديد جوابگوي كاملا و گرفته نظر در را يادگيري
.معلومات آوردن دست به مهارت نه دارد اهميت معلومات كسب تنها
جواب همچنين.ميپردازند دانشآموزان طبقهبندي به پاياني ارزشيابيهاي:افزود وي
است كافي فقط.نميگيرد صورت حقيقت كشف براي تلاشي آنها در و بوده مشخص پاياني سوالات
امتحانات با.كند منتقل ورقه به را آنها و بياورد ياد به را خود آموختههاي دانشآموز
.ميدهند جواب و آورده ياد به نيز آنها ميپرسند ، دانشآموزان از سوالاتي كاغذي ، مداد
:گفت و دانست يكديگر با قضاوت و سنجش تداخل را ارزشيابي نوع اين خصيصه بدترين آقالو حاجي
در يادگيري زمينه در لازم اطلاعات ابتدا كه است گونهاي به صحيح سنجش و ارزشيابي
تدريجي امري يادگيري چون ;نميشود قضاوت آن با ارتباط در اما گرفته ، صورت آن با ارتباط
.كرد قضاوت آن مورد در بلافاصله نميتوان و است
فرصت يعني ;شده آميخته يكديگر با قضاوت و سنجش پاياني ارزشيابيهاي در:گفت ادامه در وي
استفاده دقيقتر اطلاعات جمعآوري جهت آن از و گرفته يادگيري تكميل براي دانشآموز از
بارم تعيين معلمان ، سوي از پاياني سوالات امتحان ، طرح برگزاري از قبل قضاوتميشود
.است سنجش نوع اين ضعفهاي از دقت عدم و بودن عجولانه و سوالات براي
-باشند يادگيري مسافر آنها كه اين و دانشآموزان يادگيري به نظام اين در وي ، اعتقاد به
يادگيري به زيادي كمك بودن ، مسافر اين.نميشود توجهي هيچ -يادگيري روايت شنونده نه
.ميكند تربيت و تعليم و نظام در بيشتر
رواج محفوظات ، بر كشور پرورش و آموزش نظام تاكيد ابتدايي پرورش و آموزش دفتر كل مدير
نتايج بودن كارآمد عدم دانشآموزان ، اضطراب افزايش انتخابي ، تدريس انتخابي ، يادگيريهاي
در متاسفانه:داشت اظهار خواندو پاياني ارزشيابيهاي آفات از را ارزشيابي از شيوه اين
تشويق انتخابي يادگيري همچنين.مييابد بسياري ارزش محفوظات ارزشيابي از شيوه اين
محدودي قسمت مطالعه به تنها گذشته سالهاي سوالات به مراجعه با دانشآموزان يعني ;ميشود
.هستند امتحاني سوالات از فراتر درسي برنامههاي هدف درحاليكه ;پرداخته درسي كتابهاي از
سوالات به مراجعه با نيز معلمان و شده انتخابي تدريس شيوه اين در همچنين:داد ادامه وي
را خود ارزيابي گذشته ، امتحانات پايه بر بلكه درسي ، برنامه اساس بر نه گذشته ، سالهاي
براساس و مرتبط دانشآموزان شخصيتي سرنوشت با كه اين دليل به امر اين.ميدهند انجام
به را دانشآموزان ميان در استرس و اضطراب افزايش ميشود ، قضاوت موردشان در معيارها اين
.دارد همراه
و دانست ارزشيابي نحوه اين خصوصيات ديگر از را "بازخوردگرايي" همچنين آقالو ، حاجي
با يعني;ميدهند بازخورد دانشآموزان عمل نتيجه به نمره ، جاي به ارزيابيها اين:افزود
.ميكنند تر دقيق و بيشتر متنوع موضوعات به نسبت را دانشآموزان توجه متفاوت ، سوالات طرح
قبل از پاياني امتحاني سوالات جواب فرايندي ارزشيابيهاي در همچنين:گفت ادامه در وي
اين ديگر مفيد خصلت.است نياز آنها به پاسخگويي براي زيادي زمان مدت و نبوده مشخص
.است قضاوت از سنجش جداسازي و تفكيك ارزشيابي
به دانشآموزان يادگيري جريان درباره معلم ارزشيابي ، اين در:داشت اظهار حاجيآقالو
عملكرد مجموعه است موظف او.نميدهد انجام قضاوت اما پرداخته ، اطلاعات جمعآوري
و شده عملكرد اين صرف تلاشي چه ببيند و كرده بررسي نوبت هر پايان در را دانشآموزان
نه است يادگيري در تلاش براي نمره اين اصل در.بدهد نمره دانشآموزان به آن براساس
.يادگيري نتيجه براساس
فرايندي ارزشيابيهاي اما شده ، توصيفي گزارش به منجر پاياني ارزشيابيهاي:داد ادامه وي
خصوصياتي چگونه خود خاص شخصيت با دانشآموزان كه ميدهند توضيح و بوده كيفي و توصيفي
.كنند برخورد بايد چگونه آنها به نسبت واكنش در معلمان و دارند
و دانش افزايش و معلمان نگرش تغيير دانشگاه ، گزينش نظام تغيير درسي ، كتب محتواي تغيير
جمله از را نيرو ميدان ابتدايي ، پرورش و آموزش دفتر كل مدير تحليل آنها مهارت
حاضر حال در:كرد تاكيد و خواند تحصيلي صحيح ارزشيابيهاي به دستيابي ضروري پيششرطهاي
درسي كتابهاي در شده انجام بررسيهاي اما ;است زياد درسي كتابهاي حجم كه ميشود گفته
يك انگلستان درسي برنامههاي در موجود اصلي مفاهيم تعداد كه داده نشان پيشرفته كشورهاي
كتابهاي حجم برابر دو حجمآنها و موجود ما درسي كتابهاي در كه است مفاهيمي تعداد سوم
.است ما درسي
;است مفهوم درك درسي كتابهاي آموزش از اصلي هدف پيشرفته كشورهاي در:كرد اضافه همچنين وي
بر وارد انتقادات و مزايا كاربرد ، مفهوم ، يك پيدايش داستان آنها كتابهاي در عبارتي به
مطالب مفهوم فقط بلكه ;نيست شده تدريس مطالب از تنها امتحان اما ;شده گفته نيز مفهوم آن
.ميرود كار به مفهوم فهماندن براي تنها محتوا و ميشود آورده امتحان در شده تدريس
;است پيشرفته كشورهاي برابر سه كتابها اساسي مفاهيم تعداد ما كشور در:گفت ادامه در وي
همچنين و نميشود مطرح مفهوم آن بر وارد انتقادات و مزايا كاربرد ، پيدايش ، داستان اما
گفته مفهوم فهماندن براي كه حاشيهاي مطالب و كشيده دست اساسي مفاهيم از آزمون هنگام
.ميرود كار به شده
درسي كتابهاي.است زياد آن غلظت بلكه ;نيست زياد ما درسي كتابهاي حجم وي ، عقيده به
.نيستند گوارا نتيجه در و است آب درصدش و20 نبات آن درصد كه80 هستند شربت همانند
بايد بلكه نگرفته ، ياد خواندن طريق از تنها را درسي كتابهاي دانشآموزان:افزود وي
نبوده زياد ما درسي كتابهاي حجم.شود گوارا آنها براي مطالب تا كند تدريس معلم حتما
.است زياد آنها چگالي بلكه
كشور آموزشي نظام ديد كه اين به اشاره با ادامه در ابتدايي ، پرورش و آموزش دفتر كل مدير
حجم مفهوم ، تنها ارزشيابي در پيشرفته كشورهاي در:كرد بيان نيست ، صحيح نيز محتوا به
جامعه در متاسفانه اما ;ميشوند هضم مفهوم در كه است حاشيهاي موارد ساير و شده تلقي
آسيب دچار دانشآموزان درنتيجه و ميگيرد قرار اصل حاشيه ، شده ، فراموش اصلي ، مفهوم ما
مسلمابا كند ، تغيير درسي كتابهاي به نگاه اگر وي ، گفته به.ميبينند آزار و شده روحي
قرار هدف را اساسي مفاهيم تنها عبارتياگر به ;داشت خواهند اينارزشيابيتناسب
كه متغيري و افتاده پا پيش جزئيات وقتي اما;ديد خواهيم بسياركم را كتابها حجم بدهيم ،
.ميرسند نظر به زياد كتابها ، حجم زمان آن دهيم قرار مدنظر را دارند مصرف تاريخ
مرجع نرم و مرجع هدف نوع دو شامل را ارزشيابيها ابتدايي ، پرورش و آموزش دفتر كل مدير
متوسط عملكرد براساس كه هستند اين دنبال به مرجع نرم ارزشيابيهاي:داد ادامه و خواند
به;كنند تعريف منظور اين براي را استانداردهايي يعني ;بسنجند را گروه ، آنها افراد
ارزيابي به عملكردآنها ميانگين براساس و كرده انتخاب تصادفي نمونهاي مثال عنوان
براي نيز ارزشيابيها و سوالات ميانگين ، نمره تعيين با و بپردازند دانشآموزان
در ويشد خواهد گرفته نظر در شرايطآنها با متناسب كشور مختلف مناطق دانشآموزان
مرجع هدف نوع از ابتدايي دوره در كشور در آموزشها از مهمي بخش كه اين به اشاره با ادامه
كاري دانشآموزان ظرفيت به مرجع هدف يا مرجع ملاك ارزشيابيهاي:كرد تصريح هستند ،
آنها تكرار به باشند ، نرسيده اهداف به واگر است اهداف به دستيابي تنها هدفشان و نداشته
.ميپردازند
آنها يعني ;است دانشآموزان كردن متجانس فرآيند ارزشيابيهاي بارز خصوصيات از:افزود وي
ظرفيت با متناسب و ساخته شكوفا را آنها ظرفيتهاي تمامي و كرده متحد كوشيدن ازجهت را
.ميدهند پاداش او به دانشآموز هر
:داشت اظهار نبود ، مصوب تحصيلي دورههاي هدف بودكه سال كه 80 اين بيان با آقالو حاجي
.مصوبكرد را خود تحصيلي دورههاي اهداف پرورش و آموزش بار ، اولين براي سالهاياخير در
هدفهاي به رسيدن براي پرورشرا و آموزش برنامههاي و پژوهش ، اهداف سازمان حاضر حال در
.ميكند تعريف خود
اختياري مدارس ، به آن در كه شد تدوين مدارس اجرايي آئيننامه امر اين پيرو:افزود وي
سال 76 از همچنين.باشند آزاد برنامهها اجراي براي تا شد داده محوري مدرسه عنوان تحت
موفقيت كه شد تنظيم گونهاي به مقررات امتحانات جديد تصويبآييننامه با بعد به
ارزشيابي نظام در:داد ادامه وي.نباشد وابسته پاياني امتحانات به صد در صد دانشآموزان
موفقيت نمره درصد تحصيلي 50 دوره طول در دانشآموزان فعاليت كار گزارش به توجه با جديد
به دانشآموزان نمره آن ميانگين و شده داده پاياني امتحانات به نيز درصد و 50 گزارش به
.ميآيد حساب
براي كه برويم سمت اين به است بهتر ابتدايي ، پرورش و آموزش دفتر كل مدير گفته به
سال 76 از طرح اين.كنيم اكتفا توصيفي گزارش همان به و نمرهنداده مستمر ارزشيابيهاي
.است آمده در اجرا به آزمايشي صورت به كشور منطقه در 89
:گفت طرح اين آزمايش اجراي زمينه در گرفته صورت تحقيقات نتايج موفقيت به اشاره با وي
از ميگيرند ، ارزشيابيقرار مورد طريق اين به كه دانشآموزاني داد ، نشان ارزيابيها
.هستند قويتر ديگر روشهاي در خود مشابه دانشآموزان از معلومات كاربست و پايداري لحاظ
و پاياني ارزشيابيهاي از استفاده به موظف مدارس تمام سال 81 از:گفت حاجيآقالو
است كرده تصويب را پرورشطرحي و آموزش عالي شوراي نيز امسال.بود خواهند فرآينديتوام
طرح الگوهاي و روشها امسال تابستان در بتوانيم اگر البته -ابتدايي سوم تا اول پايه كه
فرآيندي ارزيابيهاي به تنها و نداشته پاياني امتحانات -بدهيم آموزش معلمان به را
.بپردازند
كه است اين ما نگراني:گفت زمينه اين در پيشرفت روند خرسندياز اظهار با پايان در وي
اشتباه حق صرف ، نتيجهگيري با نبايد.نميدانيم را آموزشي قضاياي به فرآيندي كردن نگاه
شكستهاي توزيع عدم جامعه ، بزرگ اشتباه.بگيريم خود از است آموزگار بهترين كه را كردن
.است علم
|