كرد تغيير ابتدايي اول فارسي كتاب
كودكان شخصيت و نقاشي
رواني بهداشت بر تلويزيون منفي تاثير
خانوادهها
كرد تغيير ابتدايي اول فارسي كتاب
كليه در و تهران شهر سراسر در امسال ابتدايي اول پايه فارسي كتاب:فرهنگي علمي گروه
.است كرده تغيير نوزدهگانه مناطق
از برخي آزمايشي اجراي با اخير سالهاي در ابتدايي دوره درسي برنامههاي تغيير
ابتدايي اول فارسي كتاب برنامهها اين از يكي.است شده پيگيري پرورش و آموزش برنامههاي
و مناطق سوي از آمادگي اعلام با آزمايشي ، اجراي سال دو از پس كه است (بنويسيم -بخوانيم)
كلاسهاي تمام در سراسري صورت به تحصيلي 8281 سال در تهران شهر پرورش و آموزش سازمان
.شد خواهد تدريس ابتدايي اول
آموزش برنامههاي اجراي روشهاي اهداف ، تبيين راستاي در نيز اول پايه معلمان عمومي مجمع
تهران شهر پرورش و آموزش مختلف مناطق در مرداد چهاردهم و نهم هفتم ، ششم ، روزهاي معلمان
.ميشود برگزار
كودكان شخصيت و نقاشي
:اشاره
حيوانات ، انسانها ، نقش كشيدن از كه بسا چه ديدهايد؟ را كودكانتان نقاشي حال به تا
نشان كارشناسان تجارب ارزيابي.كردهايد تعجب آنها توسط پيراموني پديدههاي ساير و اشيا
بدون كه است رازگونهاي مفاهيم داراي خود خودي به ترسيمي پديدههاي از يك هر كه ميدهد
والدين ، ميكنيم توصيه بنابراين برد ، پي فرزندان وجودي ماهيت به نميتوان آن در كندوكاو
مطلب اين مطالعه.بخوانند را مطلب اين كودكان با مرتبط مربيان بالاخره و فرهنگيان
مرور را مطلب اين هم با.دهد ياري آنان دنياي و كودكان شناختن در را ما ميتواند
:ميكنيم
و موجودات تشريح و توضيح يا تحليل ، و تجزيه براي بيان وسيله يك فقط كودك براي نقاشي
به و آزادي با كودك كه هنگامي.است او عاطفي زندگي بيان براي وسيلهاي بلكه نيست ، اشيا
احساسات نيز و حاضر زمان احساسات و رواني و روحي حالت واقع در ميكند ، نقاشي خود دلخواه
تجارب بيان از كه حالي در ترتيب بدينميكند بيان را خود ژرفتر و ريشهدار تحريكات و
اگر كودكان نقاشيهاي.ميسازد هويدا نيز را شخصيتش مخصوص خطوط ميكند ، رضايت احساس خود
.نيست بيارزش كامل طور به هرگز آنها محتواي ولي كنند ، جلوه بياهميت ظاهري شكل نظر از
طرز در خطها ، در شخصيت اين.ميكشد نقاشي خود عاطفي و مغزي شخصيت و وجود تمام با كودك
اگر موضوع خود در و رنگها انتخاب در نقاشي ، قسمتهاي از بعضي فقدان در فضا ، از استفاده
حقيقت و اشيا ميكنند ، نقاشي وقتي كودك و هنرمند.ميشود نمايان باشد نشده تحميل او به
بدين و ميكنند ميبينندبيان ذهن در كه بهگونهاي بلكه نميدهند ، نشان را خود بيروني
چنان ذهني و دروني دخالت اين گاه.ميسازند نمايان را خود دروني دنياي چشمانداز ترتيب
تاريخ در.ميبرند بهكار نقاشي مدل در را خود صورت خطوط ناخودآگاه هنرمندان كه است قوي
لئوناردو اثر "ژوكوند" تابلوي همه از معروفتر كه است بسيار حوادث نوع اين از هنر
همين و ميدهد نشان نقاشيهايش در را خود از چشماندازي نيز كودك لذااست داوينچي
كه است قابليت همين.ميكند جالب و زنده چنين اين را كودكان نقاشيهاي كه است خصوصيات
و رفتار وراي در را خود كه آموختهاند زيرا.دادهاند دست از را آن بزرگترها از برخي
سنين در كه است هنرمند فقط اين.كنند مخفي است ، اجتماع قبول مورد كه مشخصي قراردادهاي
قبول را بيان شكلي هم زيرا ميكند ، حفظ را كودكانه خودبهخودي و اختياري حالت بالاتر
كه اين يا و نباشد ديگران تاييد مورد كه اين از و كند آن فداي را خود نميخواهد و ندارد
را كودكان نقاشيهاي زبان اگرندارد هراسي نيز دهد نشان هست ، واقعا كه چنان را خود
نهفته كودك شخصيت از مفاهيمي نقاشيها ، ساختمان و شكل وراي از كه ميشويم متوجه بدانيم ،
.است
كه بخواهند او از كودك ، با معنوي و دوستانه روابطي كردن برقرار با ميتوانند بزرگسالان
را علاقهاش مورد چيز هر يا و خودش خانواده ، يك شخص ، يا خانه ، حيوان ، درخت ، آنها براي
و نقاشيها بيشتر هرچه تعداد از بايد كودك يك نقاشي تعبير براي البتهكند ترسيم
.گرفت كمك كودك آن خود زندگي از دقيقي اطلاعات
كودك شكل
و بدن از كه را دركي يا و خود شكل چيز هر از قبل ميكشد ، را آدمي شكل كه وقتي كودك
و رواني خصوصيات و شده نقاشي آدمك خطوط بعضي بين واقع در.ميكند بيان دارد ، تمايلاتش
باشد ، هماهنگ مجموع در آدمك اگر دارد ، وجود مشخصي ارتباطهاي كشيده ، را آن كه كودكي جسمي
در مثلا آدمك برعكس اگر باشد ، سازگار كاملا كودك كه دارد وجود بسياري احتمال
كودك كه است اين معناي به باشد ، شده كشيده كاغذ از گوشهاي يا و كوچك خيلي اندازهاي
كم علامت نيز بازو و دست فقدان نقاشي در.ميداند پايينتر ديگران از و ارزش كم را خود
همان نشدهاند ، كشيده نقاشي در كه بازو و دست زيرا.است امنيت عدم و خود به دادن بها
بهطور زير در.ميآورند فراهم را كودك پيرامون محيط در عمل امكان كه هستند وسايلي
:ميبريم نام را اندام اصلي نمادهاي خلاصه ،
كودكان.است دروني فشارهاي كنترل اصلي عامل و هوشي و فكري قدرت و شخصيت مركز معرف:سر*
"من" كه است آن نشانگر باشد ، بزرگ زياد سر اگر ولي ميكنند ، ترسيم بزرگ سرهاي هميشه
.است طبيعي حد از بيش كودك
به را آن جزييات پرخاشگر كودكان.ميشود كشيده تنها اغلب دارد ، اهميت بسيار چون:صورت *
نظر در را جزييات خجالتي ، كودكان كه حالي در ميكنند ، ترسيم بزرگ اغراقآميز حد
.ميكشند نيمرخ از را صورتي ندرت به و ميكنند ترسيم را صورت دايره فقط و نمياندازند
معني به هم و سازد نمايان را خوراكي مواد به نياز معني است ممكن:دندان و دهان *
فشار و تنش نشاندهنده باشند بسته كه لبها.باشد جنسي مسائل با ارتباط در يا و پرخاشگري
.است مردانگي قدرت نماد چانه و است
با را چشمها خودستا ، كودكانميدهند نشان را بودن اجتماعي و نقاش درون دنياي:چشمها *
و دخترها بنابراين دارند ، نيز زيبايي ارزش چشمها چون.ميكشند وحشي و درنده حالتهاي
.ميكشند بزرگ خيلي را چشمها خود همجنس دوستداران
.باشد جنسي مشكلات نشاندهنده است ممكن مواقع ، بعضي در:بيني *
خود اندام از كودك كه است اين كننده مشخص شود ، كشيده لاغر و باريك اگر:بالاتنه *
است ممكن بالاتنه ديگر مواردي در.ميترسد شدن بزرگ و شدن چاق از يا و است ناراضي
.باشد واقعي جسماني ضعف نشاندهنده
قسمتهاي در مشكلاتي و مسائل كه است آن نشانه هميشه بدن قسمتهاي بعضي در:زدن سايه *
.دارد وجود زده سايه
در را چيزهايي شگفتانگيز و خاص روشي با اختياري و دلخواه بهطور نقاشيهاي در كودك
ولي ميترسد ، آن از يا و اوست علاقه مورد يا دارد دوست كه ميدهد نشان خود نقاشيهاي
و حكايتها شخصيتهاي از كند ، گناه احساس كه هنگامي يا باشد زياد او دلهره وقتي غالبا
ملكه ، و مطلوب پدر عنوان به پادشاه كشيدن مثلا.ميكند استفاده ميشناسد كه قصههايي
ظاهر كودك نقاشي در است ممكن روياها ، و خوابها گاهي و بد مادر جادوگر يا و مطلوب مادر
.شوند
كودك معمولا.ميشود كشيده ديگري چيز هر از بيش خانه كودكان ، نقاشيهاي در:خانه*
ساختمان كودك ، سن رفتن بالا ضمن ولي ميكند ، ترسيم را افتاده پا پيش و معمولي خانهاي
قرار مثلث يك آن بالاي بر كه مربع شكل به خانه كار ، شروع در.مييابد تكامل نيز خانه
گرمي و اصلي هسته و پناهگاه نماد خانه.ميشود كشيده خانه اطراف ديوارهاي سپس و دارد
هم از مادر و پدر كه هنگامي در.باشد كودك تنفر يا علاقه مورد است ممكن كه است خانوادگي
خانه براي ورودي در دو اغلب و ميكنند تقسيم قسمت دو به را خانه كودكان باشند شده جدا
تحميل زندگي نشانگر قسمت ديگر در و واقعي زندگي نماد خانه از قسمت يك و ميگيرند نظر در
.ميكنند ترسيم كه است كودك بر شده
.نميكشند كودكان ديگر مانند را خانه شكل ميكنند ، زندگي يتيمخانهها در كه كودكاني
يك ميدهد ، معني كودكان بقيه براي كه آنچه برخلاف يتيم كودكان براي خانه واقع در كه چرا
ميكنند عوض را موضوع فورا خانه ، نقاشي كشيدن هنگام دليل همين به و نيست عاطفي پناهگاه
تاثير تحت چيزها بقيه مثل خانه شكل.آشناست آنها براي بيشتر كه ميكشند ديگري چيز و
.است كودك فرهنگي اجتماعي ، محيط
ديگران با ارتباط كردن برقرار در كه كودكاني است ، كوچه خانه ادامه و امتداد:كوچه *
باز و عريض خيابانهاي و ميكشند خمدار و پيچ صورت به را جاده و كوچه باشند ، داشته مشكل
كودكاني و است عاطفي كمبود نشانگر بسته و تنگ كوچههاي و كودكان در صداقت و شادي نشانگر
در معمولا نيستند ، ثبات داراي و ميكنند زندگي ناهماهنگ و گسسته هم از خانواده در كه
.ميكنند ترسيم را دارند تلاقي هم با كه مختلف نقاط در متعدد كوچههاي نقاشيها ،
تنه مدرسه ، از قبل بچهها شود ، كشيده بلند يا و كوتاه است ممكن درخت تنه:درخت تنه*
يا و فكري افتادگي عقب نشانگر بودن بلند سن ، اين بعداز ولي ميكنند ترسيم بلند را درخت
كوتاه اگر درخت تنه.است مدرسه از قبل و كوچكي دنياي به برگشت آرزوي يا و عصبي بيماري
و صاف و مستقيم است ممكن درخت تنهاست كودك بودن بلندپروازي و جاهطلبي نشانگر باشد ،
.است كودك ثبات عدم نشانگر دوم حالت در كه شود كشيده كج يا
امنيت ، بيانگر خورشيد تصوير ميشود ، ديده خورشيد كودك نقاشيهاي اغلب در: ماه و خورشيد *
رابطه وقتي.است مطلوب پدر يك داشتن نماد پژوهشگران بعضي نظر به و قدرت گرما ، خوشحالي ،
اگر و ميباشد درخشيدن حال در خورشيد كودك نقاشي در هميشه باشد ، خوب كودك مادر و پدر
خورشيد بترسد ، خود پدر از كودك اگر.است ناپديد كوه پشت در خورشيد نباشد ، خوب رابطه اين
و ميدانند نيستي نشانگر را ماه كودكان و ميگيرد نظر در سياه يا و تند قرمز رنگ به را
.ميكنند استفاده ماه از است ، گورستان و قبر كه نقاشيهايي در
در را غيره و هواپيما و پرندگان ستارهها ، اينكه خاطر به و ذاتا آسمان:زمين و آسمان *
.است امنيت و ثبات نشانگر برعكس ذاتا زمين ولي است ، پاكي الهام و نماد ميدهد ، جاي خود
در خودشان يا و ميكنند زندگي صحرا و كوه در يا و روستاها در كه كودكاني:حيوانات*
در طبيعتا و داشته دوست را اصولاحيوانات ميكنند ، نگهداري را حيواني خود خانههاي
در ميكنند ، ترسيم را خانه وقتي آنها اكثريت و مينمايند عرضه را آنها تصاوير نقاشيها
ميكنند ، ترسيم دارد ، وجود حياط در كه را بز يا و گوسفند وشكل كرده منظور را حياط آن
يا و ميبينيم خانهها كنار در را حيوانات شكل نقاشيها در كمتر ما شهري زندگي در ولي
.ميكنند ترسيم را (سگ گربه ، ) خانگي حيوانات شكل آنها اكثر
-كودكان نقاشيها در دليل همين به است ، قدرت نماد ماشين امروزي جوامع در: اتومبيل *
خودداري انسان تصوير كشيدن از بلوغ سن در نوجوانان و ميشود ديده زياد -پسرها مخصوصا
سر را آنها حوصله يا و است مشكل آنها براي انسان تصوير كشيدن كه بهانه بدين.ميكنند
شخص بودن وابسته نشاندهنده اين كه دهند ، نشان و بكشند را ماشين ميدهند ترجيح ميبرد ،
موضوع اين البته.انسانهاست دنياي بر ماشيني سرد دنياي دادن ترجيح و خارج دنياي به
.دارد نيز نوجوانان فرهنگ و سال و سن يا و ذهني عوامل به بستگي
همدان -نوجوانان و كودكان ادبيات مدرس -غفاري سعيد
رواني بهداشت بر تلويزيون منفي تاثير
خانوادهها
خانواده در تلويزيون بويژه جمعي رسانههاي ، دانشگاه علمي هيات عضو يك گفته به
كرده متغير را خانواده و خانه از تعريف نيز و آن ساختار و كرده پيدا خاصي جايگاه
.است
عضوي عنوان به تلويزيون.نيست ساده واحد يك ديگر خانواده جديد ، تعريف اساس بر
تبادل كه طوري به كرده ، باز خانواده اعضاي ميان در را خود جايگاه اعتماد قابل
.است شده جلب نوراني مونس اين سوي به خانه محيط از دلها راز و گفتار و افكار
تجارب براي امن محيطي عنوان به ميتواند رسانهها شبكه:گفت زادگان مهدي ايران
.گردد رواني و فكري بيتعادلي سبب برعكس يا و رواني تعادل و اعضا متنوع
بازدارنده افكار مقابل در و خورده صيقل بيرون و درون از خانواده حال اين با
.است شده واكسينه
از كمتر كودك ميليونها مغز روي بر امواج آلودگي خطر:معتقدند روانشناسان از برخي
.نيست زيستي آلودگي خطر
رسانههاي از يكي حذف مورد در مردم از گروهي روي بر شده انجام تحقيق اساس بر
ترجيح را تلويزيون حذف مردم درصد هشت تنها ميدهد نشان خانوادهها ، محيط از گروهي
.ميدهند
را خانواده محيط از راديو حذف درصد و 22 مجله حذف افراد ، درصد وي ، 49 گفته به
.ميدهند ترجيح
و رسوم و آداب زندگي ، عادي ساعات ميدهدتلويزيون نشان گرفته صورت تحقيقات
براي گاهي زندگي ، فشارهاي از فرار براي زماني سرگرمي ، عنوان به گاه را ارزشها
استاد اين.ميدهد قرار تاثير تحت بيتفكر تماشاگر عنوان به يا و معلومات افزايش
بر تلويزيون تاثير زمينه در شده انجام تحقيقات ديگر به اشاره با دانشگاه ،
و ميكند هيپنوتيزم را مردم تلويزيون ،"بودال دكتر" تحقيق اساس بر:افزود خانواده
و خانوادهها در اعتياد ايجاد باعث ميتواند تلويزيون ميدهد ، نشان ديگري تحقيق
.شود والدين ميان كشمكش و درگيري
|