سبب تاريخي بناهاي حريم در ساز و ساخت
ميشود آثار اين تخريب
شد برگزار "مشروطه و اصفهان" همايش
مييابد كشورافزايش آينده سال پژوهشي بودجه
كنكور ممتاز نفرات همزمان تحصيل امكان
رشته دو در
است غيرقانوني دانشآموزان شهريهاز دريافت
"رسيدن چيز همه به هيچ از" تا "آهنوريلومترو" از
سبب تاريخي بناهاي حريم در ساز و ساخت
ميشود آثار اين تخريب
درحريم ساختوساز:گفت تهران استان فرهنگي ميراث مديركل:فرهنگي علمي گروه
.شد خواهد درازمدت در ملي آثار اين تخريب موجب تاريخي بناهاي
برخي متاسفانه:افزود دماوند در ايرنا خبرنگار با درگفتوگو چهارشنبه روز پازوكي ناصر
بدون تهران استان انتظامي و قضايي دستگاههاي جمله از حكومتي و دولتي دستگاههاي
.كردهاند بناها اين حريم در وساز ساخت به اقدام تاريخي آثار اهميت به توجه
به كه فرهنگي ميراث از حراست در هستند موظف دستگاهها تمام:داشت اظهار وي
.كنند تلاش دارد ، تعلق همگان
مسئولان نگرش تغيير ضرورت بر همچنين تهران استان فرهنگي ميراث كل مدير
.كرد تاكيد فرهنگي ميراث به نسبت نهادها و دستگاهها
استان شهرستانهاي اكثر در فرهنگي ميراث دفاتر نبودن مستقر به اشاره با پازوكي
با را استان تاريخي آثار از حفاظت و نظارت كار امر اين متاسفانه:گفت تهران ،
.است كرده مواجه مشكل
اين در فرهنگي ميراث دفاتر استقرار امكان قانوني نظر از اينكه بيان با وي
شهرستانهاي مسئولان و دستگاهها مردم ، از ندارد ، وجود نزديك آينده در شهرستانها
كوشش فرهنگي و تاريخي ميراث از حراست و حفظ امر در تا خواست تهران استان تابعه
.كنند
شد برگزار "مشروطه و اصفهان" همايش
فرمان صدور سالگرد يكصدمين مناسبت به "مشروطه و اصفهان" همايش:فرهنگي علمي گروه
.شد برگزار اصفهان دانشگاه در شنبه سه مشروطيتروز
نهضت هنگام در ايران معاصر تحولات تاريخ گوشهاياز بازگويي هدف با همايش اين
.شد برگزار تاريخي مهم رويداد اين تبعات و مشروطهخواهي
زنان همكاريانجمن با و شناسي اصفهان مركز همت به كه روزه يك همايش اين در
و معاصر تاريخ پژوهشگران دانشگاه ، اساتيد از گروهي شد ، برگزار تاريخ پژوهشگر
.داشتند حضور ايران تاريخ دانشپژوهان
هنگام به "ظلالسلطان" حاكميت تحت اصفهان در مشروطه نهضت تاثير مزبور نشست در
ملي ، تشكيل شوراي مجلس به اصفهان نمايندگان اولين ورود ولايتي ، انجمن برپايي
كنكاش مورد ولايتي انجمن با ظلالسلطان تقابل و اصفهان وقت مطبوعات و بلديه
.گرفت قرار پژوهشگران
مييابد كشورافزايش آينده سال پژوهشي بودجه
پژوهشي بودجه رئيسجمهوري ، اول معاون دستور و دولت هيات توافق با:فرهنگي علمي گروه
رضا دكتر.يافت خواهد افزايش تومان ميليارد حداقل 200 جاري ، سال به نسبت كشور سال 82
حوزه خبرنگاران با نشستي در ديروز فناوري و تحقيقات علوم ، وزارت پژوهشي معاون منصوري
و جمعي رسانههاي نقش تشريح ضمن خبر ، اين اعلام با كشور ، جمعي رسانههاي پژوهش و تحقيق
سوي از درست و بموقع اطلاعرساني:گفت كشور در تحقيقات وتوسعه علم ترويج در خبرنگاران
يكي عنوان به كشور پژوهشي بودجههاي كه شرايطي در امسال پژوهش و تحقيق حوزه خبرنگاران
پيش چندي كه شد آن به بود ، منجر شده شديد افت بخش ، دچار اين توسعه مهم عناصر از
توسعه براي آن از ناشي تهديدهاي و ناخوشايند رخداد اين به بيشتر وقوف با دولت كارگزاران
وي.دهند قرار تصويب مورد آينده سال در را آن افزايش و پژوهشي بودجه كشور ، ترميم علمي
پويندگي و تلاش حاصل بيشك كه است كشور پژوهشگران تمامي براي مسرتبخشي خبر اين:افزود
.است حوزه اين در فعال جمعي رسانههاي در خبرنگاران روزنامهنگاران ،
كنكور ممتاز نفرات همزمان تحصيل امكان
رشته دو در
و دانشگاهها سراسري آزمون ممتاز نفرات:كرد اعلام اميركبير صنعتي دانشگاه:فرهنگي گروه
.كنند تحصيل دانشگاه اين رشته دو در همزمان صورت به ميتوانند (كنكور) عالي آموزش مراكز
داوطلباني براي امكان اين:داد گزارش چهارشنبه روز اميركبير صنعتي دانشگاه عمومي روابط
كنند ، انتخاب تحصيل براي را دانشگاه اين و باشد ، زير 300 سراسري آزمون در آنها رتبه كه
.است شده گرفته نظر در
.است شده عنوان برتر دانشآموزان و علمي نخبگان جذب اقدام ، اين از هدف
رتبههاي به) كامپيوتر اعطاي دانشگاه ، اين رشته دو در همزمان تحصيل گزارش ، اين براساس
زبانهاي فوقبرنامه ، كلاسهاي تشكيل تحصيلي ، كمكهزينه پرداخت ،(سراسري آزمون زير 100
پيوسته دكتراي در تحصيل ادامه امكان و رايگان اينترنت از استفاده كامپيوتر ، خارجي ،
.است اميركبير دانشگاه ويژه تسهيلات و امتيازات از رياضي
است غيرقانوني دانشآموزان شهريهاز دريافت
نام ثبت براي شهريه گونه هر اخذ:گفت وپرورش آموزش وزير:فرهنگي علمي گروه
.است غيرقانوني مدارس در دانشآموزان
ويژه معلم تربيت دوره هفدهمين از ديدار حاشيه در سهشنبه روز عصر "حاجي مرتضي"
آموزان دانش از كه مدارسي مديران:افزود ايرنا با گو و گفت در مشهد در افاغنه
متخلف فرد با اولياء شكايت صورت در و بوده متخلف كنند دريافت نام ثبت شهريه
از نام ثبت هنگام در پرورش و آموزش بازرسي ستاد:كرد اضافه وي.ميشود برخورد
را آنها مدارس مديران سوي از تخلف مشاهده صورت در و داده انجام بازرسي مدارس
.ميكند معرفي اداري تخلفات به رسيدگي بههيات
"چيزرسيدن همه به هيچ از" تا "آهنوريلومترو" از
سوم بخش -شويم آشنا دانشگاهي تحصيلي رشتههاي با
رياضيات و راهآهن مهندسي مختلف رشتههاي معرفي
: اشاره
انتخاب و بيشتر آگاهي براي را دانشگاهي رشتههاي از تعدادي همشهري ، گذشته شماره دو در
معرفي عالي آموزش موسسات و دانشگاهها كنكور اول مرحله شدگان قبول توسط صحيحتر رشته
و رشتهها وتنوع وسعت دليل به دانشگاهي ، رشتههاي همه جامع معرفي است بديهي.كرديم
بيشتر اطلاعات كسب براي ميتوانند داوطلبان و نيست ممكن همشهري براي تحصيلي گرايشهاي
معتبر موسسات و سنجش پيك نشريه اينترنتي ، سايتهاي دانشگاهها ، راهنماي دفترچههاي به
به رشتهها ، اين معرفي.كردهايم معرفي ديگررا رشته چند امروز.كنند مراجعه مشاورهاي
.است شده انجام ايران صنعت و علم دانشگاه برجسته استادان وسيله
راهآهن مهندسي
مهندسي راهآهن ، بهرهبرداري مهندسي رشته سه شامل كارشناسي ، دوره در راهآهن مهندسي
رشتههاي به ميتوان ارشد كارشناسي در و است راهآهن ابنيه و خط مهندسي و راهآهن جريه
.كرد اشاره خطوط مهندسي و سيگنالينگ و كنترل مهندسي برقي ، راهآهن مهندسي
بهرهبرداري -راهآهن مهندسي كارشناسي دوره
و صنايع مهندسي رشته مشابه ماهيت نظر از راهآهن بهرهبرداري مهندسي كارشناسي:كليات -1
جانبي وتاسيسات مسيرها ساخت زمينه در اقتصادي تحليلهاي بحث به و است نقل و حمل مهندسي
اين دانشجويان.ميپردازد راهآهن در موجود تجهيزات و مسيرها از بهرهبرداري و جديد
در اقتصادي وتحليل آشنائي زمينه در تخصصي دروس فوق ، رشتههاي تخصصي دروس بر علاوه رشته
.ميآموزند را راهآهن مختلف قسمتهاي
و ريلي فعاليتهاي هماهنگي و كنترل قبيل از مسايلي با بهرهبرداري مهندسي رشته
وسايل از موثر استفاده شده ، ارائه خدمات كنترل و بهرهبرداري و ترافيكي برنامهريزي
و حمل سازمانهاي كارايي افزايش و روبنائي امكانات و تجهيزات ماشينآلات ، ريلي ، نقليه
.كاردارد و سر نقل
ذيل موارد در خويش آموختههاي با ميتوانند رشته اين دانشآموختگان:توانائي و نقش -2
:نمايند ايفا مثبت نقش
و شهري راهآهن در ايستگاهها و شهري ، طراحيخطوط بين و شهري راهآهن شركتهاي در كار
مختلف سيستمهاي ساخت و ابداع ريلي ، نقل و حمل مختلف سيستمهاي طراحي شهري ، بين
امور در علمي و فني آموزش مراكز به آموزشي پوشش دادن راهآهن ، ساخت و بهرهبرداري
و فني نيازمنديهاي رفع راهآهنهاو برنامهريزي و مديريت راهآهن ، از بهرهبرداري
.ريلي نقل و حمل صنايع مديريتي
ارشد كارشناسي مختلف درگرايشهاي ميتوانند رشته اين التحصيلان فارغ:تحصيل ادامه -3
ساير گرايشهاي در ،(ميشود اجرا سال 83 از آن برنامه كه)راهآهن بهرهبرداري مهندسي
به صنايع مهندسي رشته گرايشهاي از برخي همچنين و راهآهن مهندسي به وابسته رشتههاي
.بپردازند تحصيل ادامه
جريه -راهآهن مهندسي كارشناسي دوره
رشتههاي كه است يافته گسترش چنان آن به وابسته وخدمات ريلي نقل و حمل امروزه:كليات -1
.باشند صنعت اين نيازهاي پاسخگوي تنهايي به نميتوانند مهندسي مختلف
در بحث به ميباشد ، مكانيك رشتهمهندسي مشابه ماهيت نظر از كه راهآهن جريه مهندسي رشته
رشته تخصصي دروس بر علاوه رشته اين دانشجويان.ميپردازد راهآهن در نقليه وسائط مورد
را آن اجراي و واگن لكوموتيو ، طراحي و تحليل آشنائي ، زمينه در تخصصي دروس مكانيك
.ميآموزند
طراحي عهدهدار خويش آموختههاي با ميتوانند رشته اين دانشآموختگان:توانايي و نقش -2
ذيل موارد ودر گردند ناقله صنايعآلات در ونگهداري تعمير و سيستمها و اجزا محاسبه و
:نمايند ايفا نقشمثبت
واگنهاي كارخانجات لكوموتيوسازي ، كارخانجات شهري ، بين و شهري راهآهن شركتهاي در كار
سيستمهاي طراحي راهآهن ، ماشينآلات توليد كارخانجات باري ، واگنهاي كارخانجات مسافري ،
ماشين وتعمير نگهداري زمينه در فعال وكارگاههاي موسسات شركتها ، ريلي ، نقل و حمل مختلف
.ريلي نقل و حمل صنايع فني نيازمنديهاي رفع و ريلي آلات
كارشناسي مختلف گرايشهاي بر علاوه ميتوانند رشته اين فارغالتحصيلان:تحصيل ادامه -3
ساير گرايشهاي در (اجراميشود سال 83 از آن برنامه كه)راهآهن جريه مهندسي ارشد
تحصيل ادامه به مكانيك مهندسي رشته همچنين و راهآهن مهندسي به وابسته رشتههاي
.بپردازند
ابنيه و خط -راهآهن مهندسي كارشناسي
است عمران مهندسي رشته مشابه ماهيت نظر از راهآهنكه وابنيه خط مهندسي رشته:كليات-1
و آن زيربنائي تاسيسات و خط تونل ، پل ، قبيل از آهن راه در مختلف سازههاي بحث به
در تخصصي دروس عمران رشته تخصصي دروس بر علاوه رشته اين دانشجويان.ميپردازد ايستگاه
.ميآموزند را آنها اجزاي و ريلي سازههاي و خط طراحي و تحليل آشنائي ، زمينه
اجرا ، ساخت ، طراحي ، زمينه در بتوانند كه است مهندساني تربيت ابنيه و خط مهندسي رشته هدف
تونلها ، پلها ، قبيل از زيربنائي تاسيسات و سازهها و خطوط تعمير و نگهداري
.نمايند فعاليت شهري بين و شهري راهآهنهاي نياز مورد ايستگاههاي
ذيل موارد در خويش آموختههاي با ميتوانند رشته اين دانشآموختگان:وتوانائي نقش -2
:نمايند ايفا مثبت نقش
راهآهن در وايستگاهها خطوط طرحهاي اجراي شهري ، بين و شهري راهآهن شركتهاي در كار
شهري ، بين و شهري
ريلي ، نقل و حمل مختلف سيستمهاي اجراي و طراحي
بين و شهري راهآهن بهسازي و ساخت مهندسي طرحهاي واجراي نمودن پياده جهت كارگاه مهندسي
، مترو و شهري
و شهري بين و شهري راهآهنهاي عمراني طرحهاي اجراي حسن بر نظارت جهت ناظر مهندسي و
.مترو
ارشد كارشناسي مختلف گرايشهاي در ميتوانند رشته اين فارغالتحصيلان:تحصيل ادامه -3
رشتههاي ساير گرايشهاي در (ميشود اجرا سال 82 از برنامهآن كه)وابنيه خط مهندسي
تحصيل ادامه به عمران مهندسي رشته مختلف گرايشهاي همچنين و راهآهن مهندسي به وابسته
.بپردازند
فرشاد سيامك دكتر
راهآهن مهندسي دانشكده استاديار
رياضيات
همان دنباله مينويسم آنچه اكنون و نوشتم همشهري در مقالهاي رياضيات ، جهاني سال در
و بود رياضيات زيباييهاي از صحبت آنجا در.است (رسيدن چيز همه به هيچ از)كوتاه مقوله
.رسد مي پايان به آنجا در رياضيات دنياي كه جايي درآن ، يعني بينهايت نقش
چيست بينهايت اين ميگفت.علم طرفدار و بود انديشه صاحب نشست ، سخن به من با مردي بزرگ
ماديون جهان در كه ميداني آيا.ميگويي سخن طور اين ازآن و ميداري عزيزش چنين تو كه
ميكشد نفس آن با رياضيات.است رياضيات روح بينهايت ، جانم گفتم.نيست راهي را بينهايت
بينهايت وجود خاطر به رياضيات شيريني.ميتازد بينهايت تا و ميكند رشد روز به روز و
.است
هيچ بدون كه ميطلبد را عاشقي.است ناشناخته مكانهاي از پر كه است زيبا جنگلي رياضيات
و خواندن رياضيشود عام و خاص شهره و بپردازد اكتشاف به و بزند دريا به دل چشمداشتي
بيان نميتواند عاشق يك.ميطلبد عاشقي شدن ، رياضيدان و شدن وارد آن ناشناخته دنياي به
خواستيد وقتي.نميشناسد پا از سر آن به رسيدن راه در كه است ديده چه معشوق در كه كند
اين نگوييد و باشد مهم برايتان آن مطالب هم و باشيد رياضيات عاشق بايد شويد ، رياضيدان
و ميداند رياضيدان يك را رياضيدان يك حال.ندارم دوست را موضوع آن دارم ، دوست را مطلب
ولي رسيد ، ماديات به ميتوان گرچه.بود ماديات دنبال به نبايد رياضيات دنياي در.بس
.شود ثروتمندان مابين ثروتمندي رياضيدان يك كه داشت انتظار نبايد
دنياي در روز به روز و مييابيد را شگفتيها از دنيايي شويد ، رياضيات دنياي وارد وقتي
دروني شادابيهاي و ميشويد لذت غرق ناشناختهها باشناخت و ميشويد وارد ناشناخته زيباي
.ميدهد دست شما به روحاني حالت يك و شد خواهد ايجاد شما در
همراه به دانشآموزي."رسيدن چيز همه به هيچ از"موضوع به و خط اول به برگردم بگذاريد
اين در و است رياضيات عاشق پسر اين كه كرد آغاز سخن پدر.آمد كارم دفتر به مادرش و پدر
كتابهاي همهاست بينهايت شناخت دنبال به مطالب ، آن وباخواندن نميشناسد پا از سر راه
دست كجا در بينهايت سر بفهمد تا كنيد كمكش شما است ، نشده ارضاء و خوانده را دست دم
بينهايت مورد در چيز همه دهدوميتوان مي نشان را آن شناخت راه كتاب كدام.است يافتني
سرگردان همه ، از بيش خود من !جانم گفتم.افتاد اتفاقي عجب ناخواسته ديدم.يافت آن در را
گفتم.خطم اول هنوز كه است آن احساسم ولي هستم ، دنبالش به سالها عشقم ، وادي اين
هستي مطالبي دنبال راهي ، اول هنوز پسرم.نيست آن از گريزي كه شدي عاشق زود كه ميبينم
مسايل ساير روي همزمان ميتوانستند آنها منتهي نيافتند ، و بودند دنبالش علم بزرگان كه
تازاندن سرعت اين بهميشود مسايل ساير روي انديشيدنت مانع تو عاشقي ولي.بينديشند نيز
اعتياد آن به و نداده دست از را چيز همه تا است خوب چه گفتم او به.نباشد مناسب شايد
بدام چون كه است موجودات آن از موجود اين زيرا.بگريزي و بربندي سفر بار نكرده ، پيدا
نشست نگفت ، ساكت سخني.ليلي مقابل ميشوي مجنون و نيست نجات براي راهي افتادي ، آن
من بودكه متعجب و نشد باورش كه آمد باورم ولي.كرد ترك را كارم دفتر كلامي ، هيچ وبدون
بگشايد خود گرههاي از گرهاي تا طبيب پيش بود آمده خود قول به.ميگويم سخن چنين چرا
داد ترجيح قرار بر را فرار يافت برهوت بيابان اين در سرگردان و سرگشته را طبيب چون ولي
.بجويد خود مشكل حل براي ديگر راهي كه رفت و
انتظار ما و چشم روي قدمتان كرديد ، انتخاب را رياضي رشته دانشگاه به ورود براي اگر
شيرينتر رياضيات خانه در ما زندگي تا بپيوندد ما به رياضيات عشاق از عاشقي كه داريم
از آنكه مگر كنيم ، اثبات وادي اين در را چيز هر كه است آن بر رياضيات در ما بناي.شود
.است آنها اثبات و قضايا بيان در رياضيات زيبايي.باشد اصول
نه.ارتفاع نه و عرض نه و دارد طول نه كه ميكنيم آغاز نقطه با رياضيات در را موضوع
كرد باورش بايد.ميشود ساخته جهان ناچيز موجود اين از و كردني توصيف نه و است نوشتني
.رياضيدان يك نه و شد خواهيد خوان رياضي يك وگرنه
حل رياضيات در را مشكلي وقتينيست رياضيات دنياي از زيباتر دنيايي هيچ من نظر از
و ديگران براي را آن اگر.نيست توصيف قابل كه ميدهد دست من به عجيبي سبكي احساس ميكنم
اگر.نيست عقلخبري از بساطمن در كه ميكند فكر مسلما كنم ، بيان غيررياضيدان يك
به خيليها چون.دواشد دردي چه و شد چه خوب ميپرسد كردم ، ثابت را قضيه فلان بگويي
نميشود منجر آن به قضيه يك اثبات چون و دارند را ماديات شدن ظاهر انتظار تلاش هر دنبال
كردن زندگي چنين عمر يك چون نپوي ، رياضيات ره ميكني فكر چنين اگر.فايده چه ميگويند
ديگر ره حال هر در عمر ، يك به برسد استچه كشنده كردن زندگي طور اين سالي.است سخت
شادابي مساله آن حل و ميگرفت را وقتت مدتها دبيرستان ، در مسالهاي حل اگر.بپوي
شما به مسلما و توست ماواي اينجا كه بيا ما جمع در ميكرد ، ايجاد درونت در زايدالوصفي
.شد خواهد ارضاء دلت و گذشت خواهد خوش
فكر و داشت گله او از پدرششد رياضيدان پدر ميل خلاف بر فرزندش كه ميشناسم را پزشكي
هماكنون او نميدهد ، قد عقلم كه ميكند كارهايي فلاني ميگفت.است غيرعاقل ميكرد
به من با برميگردد ، خانه به وقتي.است كشور خوب دانشگاههاي از يكي رياضي رشته دانشجوي
به مثلا بگويي ميتواني گفتم.نميشوم متوجه من كه ميكند صحبتهايي و مينشيند حرف
استاد ، كه ميكرد تعريف ديشب همين آقا گفت هستيد؟ حالش نگران شما كه گفته چه تازگي
رويا عالم در و شدم بيخود خود از من كه كرد ثابت زيبا راآنچنان قضيه يك ديروز
او ميكني فكر شما آقا داد ادامه بعد.جهانم كل بر حاكم كه نمودم احساس و كردم پرواز
و كن رها را او داري؟ كارش به كار چه عزيزم گفتم است؟ عاقل وآيا ندارد كم چيزي
او سرشميگذاري ، سربه هم شما.رياضيات علم عاشق هم آن است ، عاشق او.سربهسرشنگذار
شما حالا است ، همينطور گفت.نيست شما نظر مورد كه ميشود عاشقتر و ميكند لج بيشتر
يك عاشقان.باش نداشته كارش به كاري و نكن كاري شما كه كردم عرض او به كنم؟ چه ميگوييد
نگذار ، سرش به سر.ميگويند چه بفهميم است سخت هم ما براي كه ميگويند چيزهايي علم ، رشته
و ميرود علم راه در.كرد خواهد پيدا را راه خود مسلما واگذار خود حال به را او
.شد خواهيد خوشحال هم شما كه رسيد خواهد نتايجي به مسلما
را شما عزيز وقت مطالب ، اين مطالعه و سربرد را حوصلهتان من ، اندك و ناچيز گفتههاي
از.هستم آن دنبال به است باقي عمري تا و شاخهام اين عاشقان از نيز من كنم چه.گرفت
يارتان بزرگ خداوندشما خير دعاي محتاج و درويشمميطلبم پوزش شدم اوقات مصدع اينكه
.باد
.گردد شكوفاتر شاخه ، علم اين به علاقهمند فرزندان ورود با رياضيات جهان كه آن اميد به
شيدفر عبدالله دكتر
رياضيات دانشكده رياضيات استاد
|