يادداشت
نميكند حل را بيكاري سنتيمعضل ساختارهاي
ديدگاه
مجلسشد تقديم ايمني سازمانملي تشكيل طرح
يادداشت
افزوده ارزش بر ماليات
در و دارد قرار دولت هيات كار دستور در حاضر درحال افزوده ارزش بر ماليات لايحه
پيشنويس
بر ماليات اساساشد خواهد منتقل مصرف به توليد از ماليات دريافت مجلس ، در آن تصويب صورت
.ميشود اخذ خدمات يا كالاها افزوده ارزش از درصدي براساس و مختلف مراحل در افزوده ارزش
در ولي شود اخذ مصرف و درآمد توليد ، از ميتواند اصل در افزوده ارزش بر ماليات البته
قرار بررسي مورد دولت هيات در حاضر درحال كه پيشنويسلايحهاي
برخي پيشنويس اين در البته.است گرفته قرار موردتوجه مصرف افزوده ارزش بر ماليات ميگيرد ،
پرداخت از اساسي كالاهاي كلي بهطور و شكر برنج ، گندم ، لبنيات ، مانند مصرفي كالاهاي از
است ممكن سال هر كه كالاهايي ليست انعطافكردن قابل با.شدهاند معاف افزوده ارزش بر ماليات
داشته را اختيار اين دولت سال هر كه صورت اين به شوند معاف افزوده ارزش بر ماليات پرداخت از
عمل در.كند اعلام را نميشوند افزوده ارزش بر ماليات شمول كه خدماتي و كالاها ليست كه باشد
و دلالي از كاهش جهت سياستگذاري براي را دولت دست قوي ابزاري بهعنوان ميتواند ماليات اين
ميكند خريداري كه خدماتي و كالا بابت خريدار از ماليات اخذ هرحال بهبگذارد واسطهگريباز
.شود شفاف بازرگاني مناسبات و معاملات و شود جلوگيري كالاها شدن دست به دست از كه ميشود باعث
افزوده ارزش بر ماليات وصول از ناشي درآمدهاي پايداري و ماليات پايه بودن علتگسترده ازطرفيبه
افزايش دولت مالياتي درآمدهاي ميزان آن كامل اجراي و لايحه اين تصويب صورت نظرميرسددر به
است طبيعي كه دهد كاهش را توليدي واحدهاي و شركتها مالياتي بار ميتواند مساله وهمين يابد
.بود خواهد موثر كشور در سرمايهگذاري ميزان درافزايش
اين در كه نيز افزوده ارزش بر ماليات پرداخت از صادراتي خدمات و كالاها معافيت پيشبيني
ميتواند معافيتي چنين زيرا است لايحه اين مثبت نكات از ديگر يكي است شده گرفته نظر در لايحه
افزوده ارزش بر ماليات هرحال به.باشد داشته موثري نقش كشور غيرنفتي صادرات ميزان افزايش در
و اقتصادي روابط سالمسازي در مهمي نقش ميتواند شود اعمال و اجرا كامل ، و صحيح بهصورت اگر
و كالاها از وصولي مالياتهاي و عوارض تعدد همچنين.باشد داشته بازرگاني معاملات شدن شفاف
ماليات لايحه رابطه جا همين ازيابد كاهش ميتواند افزوده ارزش بر ماليات اخذ صورت در خدمات
روشن ميگيرد قرار بررسي مورد مجلس در حاضر درحال كه عوارض تجميع لايحه با افزوده ارزش بر
هر ضوابط و مقررات و شود برقرار هماهنگي يك بايد لايحه دو اين بين ميرسد نظر به.ميشود
و ميشود اخذ خريداران از افزوده ارزش بر ماليات زيرا شود ، ديده ديگري مقررات با متناسب كدام
از عوارض اين از بخشي است طبيعي ولي ميشود دريافت توليدكنندگان از ظاهر در نيز دولتي عوارض
بر ماليات لوايح اجراي صورت در دليل همين به.ميشود منتقل مصرفكننده به توليدكننده طريق
آن اقتصادي اثرات و لايحه دو اين اجراي از ناشي وصوليهاي مجموع عوارض ، تجميع و افزوده ارزش
به اعتماد ماليات ، وصول در دولت سياست وقتي كه بهخصوص.گيرد قرار محاسبه مورد دقت به بايد
موقعيت و توليد وضعيت و دولت براي درآمد كسب ماليات ، وصول در است خوداظهاري روش اجراي و
.شود ديده مجموعه يك در بايد مصرفكنندگان و مردم
نميكند حل را بيكاري سنتيمعضل ساختارهاي
دارايي و اقتصادي امور وزارت اشتغال معاون ضرغامي ، مصطفي با گفتوگو
كه است مشكلي بيكاري پديده با مقابله و اشتغال ايجاد
اين ابعاد.است ساخته مواجه توجهي قابل تنگناهاي با را كشور اقتصادي سياستگذاران و دولتمردان
به جديدي معاونت كه نمود موظف را خود وزارتخانههاي تمامي دولت هيات كه بهآنجاست تا مشكل
بهصورت خود مسووليت حوزه در را مساله اين به رسيدگي تا كنند ايجاد اشتغال معاونت نام
.كنند دنبال متمركزتر
با گفتوگويي آن بر غلبه راههاي و اخير سالهاي در بيكاري نرخ افزايش دليل درخصوص
.ميخوانيد ادامه در كه داشتيم دارايي و اقتصادي امور وزارت اشتغال معاون ضرغامي ، مصطفي
ميكنيد؟ ارزيابي چگونه را بيكاري با مقابله درخصوص دولت اقدامات
يك بيكاري ، با مقابله راههاي با بيكاري موجده عوامل ميان كه است آن مستلزم پرسش اين به پاسخ
.شوند تحليل خود درمحدوده ابتدا موضوع دو اين از كدام هر و پذيرد صورت طبقهبندي و تفكيك
گرايش هرچند است جمعيتي عامل كشور ، امروز اقتصاد در بيكاري آورنده بهوجود اساسي و مهم عامل
كه صورتي در ديگر بهعبارت.ميرود شمار به اقتصادي عامل يك آن با مقابله راهكارهاي در مسلط
فرآيند همان ادامه با آنگاه بود ، اقتصادي عامل نيز بيكاري ايجاد دليل مسلط و غالب وجه
را آن حداقل يا آييم فائق بيكاري پديده بر ميتوانستيم كشور در كنوني و گذشته تصميمگيري
رفتن فراتر ضرورت لذا است ، جمعيتي عامل بيكاري ، تشديدكننده و اصلي عامل چون ولي.كنيم مهار
آمارها ، و اطلاعات برخي ارائهبود خواهد اجتنابناپذير امر يك تصميمسازي ، كنوني ساختار از
.ميكند روشن بهتر را موضوع
عرضه فشار كه معناست آن به اين.است بوده درصد حدود 4 سالهاي 651355 طي جمعيت رشد نرخ
رشد نرخ اين از متاثر درصد رشد 8/3 نرخ با سال بيست از پس يعني سالهاي 851375 در كار نيروي
كه درصدي اقتصادي 65 رشد نرخ با كار ، نيروي عرضه از ميزان اين.است كرده عيان را خود جمعيت
در شما.بود نخواهد جذب قابل است ، دستيابي قابل تصميمگيري نظام همين با و معمول شرايط در
ازاين زيادي بخش است بوده درصد دو حدود دهه751365 در كار نيروي عرضه رشد نرخ بگيريد نظر
.گرديدهاند جذب درصد حدود 4 اقتصادي متوسط رشد نرخ با فعال جمعيت
بيكاري نرخ آن نتيجه و است شده ايجاد شغلي فرصت هزار حدود 350 متوسط بهطور دهه 751365 طي
متوسط بهطور توسعه سوم برنامه ابتداي از كه است چطور اما.است بوده سال 75 در درصد حدود 9
گفتم ، كه طور همان ميكنيم؟ تجربه را درصد بيكاري 16 نرخ ولي ميشود ايجاد شغلي فرصت هزار 460
كه ساخته آشكار گونهاي به را خود امروز است ، جمعيتي عوامل از متاثر كه كار نيروي عرضه فشار
فعال جمعيت اين جذب پاسخگوي نيز سوم برنامه اول سال دو در درصد اقتصادي 3/5 متوسط رشد نرخ
رو اخير دهه دو با مقايسه در دولت اقدامات كه است آن كرد اخذ ميتوان كه نتيجهاينميباشد
و بالاتر اقتصادي رشد نرخ كه هستيم شاهد نيز را بيشتري نسبي تحولات حتي و است نگذاشته ضعف به
و سنتي ساختار اين كه است آن اصلي مساله ليكن.است آن مصاديق از بيشتر شغلي فرصتهاي ايجاد
از ناشي عمدتا كه فعال جمعيت انباشته و عظيم خيل براي اشتغال ايجاد پاسخگوي به قادر تاريخي ،
.بود نخواهد است ، جمعيتي عوامل
چيست؟ نيست ، كار نيروي تزايد به رو عرضه جوابگوي كه سنتي ساختار از منظور
آن تا است توانسته اقتصادي ، كلان سياستگذار بهعنوان دولت كه است آن سنتي ساختار از منظور
اقتصادي واقعي رشد نرخ كه نمايد برنامهريزي آن براي و تجهيز را اقتصادي رشد منابع از حدي
منابع فيزيكي ، سرمايههاي كار ، نيروي از عبارت اقتصادي رشد منابع.كند فراهم را درصد حدود 5
مختلف رشد نرخهاي به ميتوان منابع ، اين از مختلف تركيبات با كه هستند مديريت و طبيعي
ارائه و توليد به خصوصي بخش و دولت توسط منابع اين موضوعه ادبيات در.آمد نائل اقتصادي
اين دولت هرچه كوتاهمدت ، در منابع ثبات با.مييابد تخصيص خصوصي كالاهاي و عمومي كالاهاي
خصوصي بخش فعاليتهاي براي را عرصه ميزان همان به حداقل دهد ، اختصاص خود به بيشتر را منابع
منابع از استفاده كارآيي كه است شرايطي مقصود حداقل ، گفتم كه اين.ميسازد محدودتر و تنگتر
تجربي نظر از هم و نظري لحاظ به هم نيز اين كه كنيم فرض يكسان را خصوصي بخش و دولت توسط
دست در منابع از قبولي غيرقابل درصد كه است گونهاي به ايران اقتصاد سنتي ساختار.نيست محتمل
و تجهيز ظرفيت.است شده تبديل منابع دهنده تخصيص به خود نظارت ، و هدايت جاي به و است دولت
نيز گذشته دهه دو اين طي و بوده اقتصادي رشد درصد ميزان 5 همين نيز دولت طرف از منابع تخصيص
ظرفيتهاي همچنين و موجود منابع آيا كه است آن اصلي سوال اما.است شده اثبات عملا
پاسخ خير؟ يا برساند رقمي دو حتي و بالاتر رشد نرخهاي به را كشور است قادر نشده بهرهبرداري
.است كنوني و گذشته ساختار پوسته از شدن خارج آن لازمه ولي است مثبت
ساختار اصلاح تا ميتوان آيا بيكاري فشار به باتوجه كرد؟ اصلاح را موجود ساختار بايد چگونه
ماند؟ منتظر
هرگونه اقتصادي ، توسعه ادبيات در.كرد شناسايي را موجود وضع بايد ابتدا ساختار ، اصلاح براي
چه شود مشخص كه اين اول ركنباشد داشته دربر را محوري و اساسي ركن سه بايستي تغييري و تحول
ركن در و يابد تداوم كنوني شكل به بايستي چيزهايي چه كه اين دوم ركن شود ، اصلاح بايد چيزهايي
.ميسازد را استراتژيها و اهداف اول ركن واقع در يعنيبرود بين از بايستي چيزهايي چه سوم
نقاط و ضعفها موانع ، سوم ركن و ميكند اشاره موجود استعدادهاي و ظرفيتها بهوجود دوم ركن
.ميكند گوشزد را آسيب
هرچند و ميكند تدوين اقتصادي توسعه برنامههاي مستندات و متون در را اول ركن ايران اقتصاد
حال هر به ولي هستيم ، شاهد برنامهها مجموعه در حتي را اهداف ميان تناقض موارد برخي در
و عملي تحقق اما.ميكند دنبال را ميانمدت اهداف به نيل كه ميرسد تصويب به برنامهاي
ركن دو به كافي توجه عدم نيز آن ريشه.ميرود شمار به آن آشيل پاشنه برنامهها اين اجرايي
همان كه ظرفيتهايي.است عظيمي ظرفيتهاي داراي ايران كشور دوم ، ركن با رابطه در.است ديگر
كيفي نظر از چه و كمي لحاظ به چه انساني نيروي.ميروند شمار به كشور يك اقتصادي رشد منابع
.ميشود يافت وفور از حد اين به كشوري كمتر در نسبي بهطور كه ميرود شمار به نعماتي از يكي
آموزش تحصيلكردگان آمار اگر هستيم ، مواجه كار نيروي تزايد به رو و گسترده عرضه با اگر امروز
نشاندهنده است ، گسترش درحال كار بازار در زنان مشاركت رشد نرخ اگر است ، افزايش به رو عالي
از صحيح بهرهوري و استفاده به قادر اقتصادي نظام اگر كه است بالقوهاي و عظيم پتانسيلهاي
و طبيعي منابع طور هميناست گرديده محنت يك به تبديل امروز كه است بزرگي نعمت باشد ، آنها
و استراتژيك موقعيت جغرافيايي ، تنوع روزميني ، و زيرزميني ذخاير انواع از اعم كشور مادي
به شيوه.آنند فاقد ديگر كشورهاي كه ظرفيتهاست وجود از حكايت همگي كشور سوقالجيشي
همان.است مديريت عامل با اقتصادي رشد مادي منابع تطبيق مستلزم منابع اين رساندن بهرهبرداري
منابع ساير تخصيص مهم وظيفه كه است كشور هر اقتصادي رشد منابع از يكي نيز مديريت گفتم كه طور
غالب وجه مديريت عامل.دارد عهده به را آنها از مناسب بهرهبرداري و سرمايه و كار نيروي نظير
رشد مادي منابع ساده ، زبان به.ميرود شمار به ميسازند ، را ضعفها و موانع كه سوم ركن
توسعه كشورهاي برخي حتي كشورها ساير با مقايسه در نسبي بهطور و است زياد كشور در اقتصادي
مادي منابع اين مناسب تخصيص به قادر كه كلان مديريتي ليكنميباشد مقايسه غيرقابل يافته ،
.روبهروست اساسي ضعفهاي با باشد ،
به مجريه قوه مديريت ضعف كه شود توجه بايد نكته اين به اقتصادي مديريت نظام آسيبشناسي در
ديگر ، زبان به.ميشود شامل را حكومت قواي وكل وسيعتر حيطه مقصود ، بلكه نيست ، مدنظر تنهايي
همكاري و تعامل ضرورت مهمتر بحث و است دولت سطح در اقتصادي ، مديريت ساماندهي لزوم بحث يك
اقتصادي مديريت نظام اصلاح اگر.است يكديگر اقدامات خنثيسازي از ممانعت و گانه سه قواي ميان
رشد تنگ محدوده شكستن آنگاهبا و يافته افزايش رشد مادي منابع از بهرهبرداري پذيرد ، صورت
و نمود مقابله بيكاري پديده با ميتوان رقمي دو رشد نرخ اهداف به نيل و درصدي حدود 5 اقتصادي
.داد تقليل را جمعيتي عوامل فشار
بمانيم؟ منتظر ساختارها اصلاح تا بايد آيا
ساير با ما نظير كشورهايي در بيكاري ويژگي.ماند منتظر بايد نه و ميتوان نه بگويم بايد
نميتوان است ، درصد آلمان 8 كشور فيالمثل بيكاري نرخ اگر.است متفاوت زيادي مقدار به كشورها
به اجتماعي تامين نظام پيشرفته ، كشورهاي در.است آلمان برابر دو ايران بيكاري نرخ كه گفت
دست از با است مساوي ايران كشور در بيكاري ولي درآورد تحتپوشش را بيكاران است قادر خوبي
كنار درميبخشد قوت شدت به را اجتماعي ناآراميهاي ايجاد احتمال لذا و چيز همه دادن
را بيكاري فشار موقت بهطور حتي است قادر كه اقداماتي مديريتي ، ساختارهاي اصلاح به انديشيدن
سياستهاي به كار بازار ادبيات در كه اقداماتياست برخوردار بسزايي اهميت از دهد ، تقليل
تجاري سيكلهاي به واكنش در را اقدامات اين پيشرفته كشورهاي و است موسوم كار بازار مكمل
.ميدهند انجام
آغاز اوليهاي حركتهاي ولي نيست شده شناخته ما كشور در مانع و جامع بهطور اقدامات نوع اين
اجرا درحال و شد معرفي سالجاري در كه شغلي فرصت هزار سيصد ايجاد طرح مثال ، براي.است شده
به كه دورههايي در ولي نيست ، اساسي هرچند سياستها اين.است اقدامات اين ازجمله ميباشد ،
آن اساسي شرط ولي ميباشد توجه قابل است ، بيكاري فشار تقليل به قادر و است موسوم تنفس دوره
همان و است تنفس دوره در سياستها اين اجرايي زمينههاي و اصولي و اساسي سياستهاي پيگيري
بايد را كار بازار واقعي نهادهاي استقرار و كشور كلان مديريت ساختار در اصلاحات گفتم كه گونه
.كرد هدفگذاري تنفس دوره اين در
بيكاري مشكل از زيادي حد تا است قادر بازاركار به معطوف مقررات و قوانين اصلاح معتقدند برخي
چيست؟ شما نظر.نمايد حل را
كار قوانين همين اصلاح براي زمينه ايجاد منظور كار ، بازار واقعي نهادهاي استقرار گفتم كه اين
اين بين تعامل و دارند وجود اصلي و عمده نهاد سه كار ، بازار به مربوط ادبيات در.است
قانون اصلاح.ميبيند تدارك را كار بازار مقررات و قوانين قالبهاي و چارچوبها كه نهادهاست
غلط ميزان همان به بسته درهاي پشت در كارفرمايي و كارگري نهادهاي نمايندگان و دولت توسط كار
كار بازار واقعي نهادهاي اگر.نمود تدوين بسته درهاي پشت دهه 60 در دولت را كار قانون كه است
با ارتباط در مهم دونهاد بهعنوان كارفرمايي انجمنهاي و كارگري اتحاديههاي شوند ، مستقر
پاداش ، و كار اضافه كار ، محيط بهداشت استاندارد كار ، ساعات دستمزد ، ميزان شامل كار قراردادهاي
دولت نقشميكنند امضا موافقتنامه و ميرسند تفاهم به گفتوگو با غيره و كارگري مسكن
ميزان كند احساس دولت اگرميگردد محدود حمايتي و نظارتي نقش به تنها سوم ، نهاد بهعنوان
حد در كار محيط بهداشت يا است معيشت حداقل از پايينتر فيالمثل توافقنامه در دستمزد
بنگاهها به مالي ابزارهاي درقالب تخفيفها و مشوقها آنگاه نيست ، دولت قبول مورد استاندارد
تخفيفهاي.است دولت انتظار مورد كه ميشوند جهتدهي سمتي به مشوقها اين.ميگردد آغاز
شرط البته.ميگيرد شكل كار بازار منفعل سياستهاي درقالب غيره و عوارض بخشودگي مالياتي ،
درقالب آنها نمايندگان كه است كار بازار واقعي نهادهاي وجود گفتم كه گونه همان آن اساسي
.ميشوند انتخاب اقتصادي بخش و صنعت بنگاه ، سطح در شفاف انتخابات
هدف با كاربر صنايع و فعاليتها به دولت تسهيلات و مشوقها هدايت با ارتباط در شما نظر
چيست؟ كار نيروي بيشتر گيري بهكار
نيز حاضر درحال متاسفانه كه است ديگري متدولوژيك خطاهاي ازجمله نيز كار بازار به رويكرد اين
به را بيشتري كار نيروي كه شود داده سوق سمتي به تسهيلات و اعتبارات كه موضوع ايندارد وجود
بايستي خود اقتصادي فعاليت فرآيند در صنعتگر يا توليدكننده.است غلط اساس از درآورد ، استخدام
از سود حداكثر اين اگر.است سود و بازدهي حداكثر به رسيدن آن و كند تعقيب را هدف يك تنها
تشويق و حمايت به نيازي و شد خواهد كشيده سمت آن به خود به خود ميآيد ، دست به كاربر صنايع
چه و داخلي چه تقاضا بازار و ميآيد دست به سرمايهبر صنايع از سود حداكثر اگر اما.نيست
سرمايهگذاري اين كه كند تشويق بايد حتي دولت دارد ، وجود بنگاه اين توليدي كالاي براي خارجي
آن دارد اهميت آنچه بلكه بود شغل ايجاد دنبال به نبايد كالايي توليد سطح در چون.شود انجام
چه اشتغال ، يعني آن تبعي وجه باشد داشته وجود بازار آن براي كه شود توليد كالايي اگر كه است
اشتغال بايد پس.آمد خواهد بهوجود آن توزيع و عرضه يعني خدمات بخش در نخواهيم چه و بخواهيم
بنگاهي كه دارد فايدهاي چه كالايي ، توليد خود در نه كرد جستوجو توليد جنبي خدمات بخش در را
به توليدي كالاي ولي كند جذب را كار نيروي بيشترين خود فعاليت در كه دهيم سوق سمتي به را
نهايي بهرهوري با يا و كند اخراج را خود كار نيروي بايد بنگاه اين بعدي مقطع درنرسد فروش
.دهد ادامه بهكار منفي
ديدگاه
ايران اقتصاد در پنهان نابرابريهاي
نخجواني سيداحمد
كه باشد مسائلي از يكي ميتواند آنان ، نسبي برابري و جامعه افراد ميان درآمد عادلانه توزيع
چنين اين نظري لحاظ از دستكم.كند مشغول خود به را اقتصادي برنامهريزان و كشور مسوولان ذهن
بهبود موجب كه باشد گونهاي به بايد اقتصادي راهكارهاي و توسعه برنامههاي كه ميشود عنوان
.شود تقسيم مردم ميان متوازن بهطور ثروت و گردد كشور در درآمد توزيع
همچون شاخصي از ميتوان زيرا نيست مشكلي چندان كار نيز اقتصاد در درآمد توزيع وضعيت سنجش روش
صفر ميان اعدادي ميآيد ، دست به لورنز مشهور منحني كمك با كه ضريب اين.برد بهره جيني ضريب
يك عدد به هرچه و عادلانهتر توزيع باشد ، نزديكتر صفر عدد به هرچه و ميكند اختيار را يك تا
محاسبه حدود 45/0 در ايران همچون كشوري در جيني ضريب.است ناعادلانهتر توزيع باشد ، نزديكتر
بهبود اندكي كه ميشود گفته البته و نداشته جدي تغيير اخير دهه دو طي آن روند و است شده
.است بوده حدود 5/0 در درگذشته و يافته
پرسشهاي و (1)بالاست توسعه درحال كشورهاي از بسياري به نسبت ايران در جيني ضريب هرچند
كشور ، يارانه پرداخت و مالياتي نظام ناكارآمدي و تورم وجود با چگونه كه دارد وجود فراواني
.نيست مسائلي چنين به پرداختن نوشتار اين هدف اما است ، داده نشان خود از بهبود درآمد توزيع
مفهوم زماني جامعه افراد برابري بررسي و درآمد توزيع كه است باور اين بر نگارنده حقيقت ، در
از بتوانند و باشند داشته دسترسي خود بديهي و مسلم حقوق از گسترهاي به كشور مردم كه دارد
.كنند استفاده رقابتناپذيرند ، كه عمومي بخش كالاهاي
اقتصاد در عمومي كالاهاي از استفاده كه ميدهد نشان جامعه افراد زندگي اوضاع به دقيق نگاه
.است شده اساسي تحول دچار تدريج به...و نقل و حمل آموزش ، درمان ، و بهداشت همچون ايران ،
نيازهاي نميتوانند ديگر دارند ، قرار درآمدي پايين طبقات در كه كساني نمونه ، بهعنوان
خوبي به حقيقت ، در.كنند تامين دولتي مراكز با است شايسته كه طور آن را خود درماني و بهداشتي
است خاطر همين به درست و برد پي خصوصي و دولتي درماني مراكز كيفيت چشمگير تفاوت به ميتوان
دست دور نقاط از اجبار به كه ميشوند مشاهده افرادي كشور ، خصوصي بيمارستانهاي كنار در كه
كنار در را شبها خود ، خويشاوند درمان با همزمان و ميكنند مراجعه بزرگ شهرهاي به كشور
كشور ، مناطق از پارهاي در حال ، همين در.ميگذرانند بيمارستان سالنهاي يا خيابان
درماني امكانات و متخصصان بهترين ميتوانند ثروتمندان اما نميشود ، يافت داروها بديهيترين
.باشند داشته اختيار در را
به پردرآمد افراد كه است گونهاي به آشاميدني آب كيفيت كوچك ، شهرهاي و روستاها از بسياري در
را كار اين مالي توانايي كه ديگران و ميكنند مبادرت شده تصفيه آبهاي يا معدني آب خريد
.ميكنند احساس خود آشاميدني آب در را نداري طعم ندارند ،
در كه آن بارز نمونه.است گرديده متفاوت كمدرآمدها براي ديگر نيز هوا از استفاده كيفيت حتي
كمتر مراتب به هوا آلودگي كه ميكنند زندگي مناطقي در پردرآمد افراد تهران ، مانند بزرگي شهر
براي كه دارند مالي بضاعت آنقدر پردرآمد افراد از بسياري وانگهي ، .است فقيرنشين نقاط از
.بگذرانند خود شهر نزديك ييلاقي مناطق در را خود تعطيل روزهاي پاكيزه ، هواي نعمت به دستيابي
از اطمينان براي خانوارهااست گشته خصوصي كمكم عمومي ، بخش كالاي يك بهعنوان نيز آموزش
آناني تعداد و يافتهاند سوق غيرانتفاعي مدارس به خود فرزندان با برخورد شيوه و آموزش كيفيت
ايكاش ، .نيست كم ميپردازند ، را خود فرزند ساله يك توماني هزار صدها هزينه استقراض ، با كه
كه است ديگري ماجراي كنكور كلاسهاي زيرا ميشد ، خلاصه غيرانتفاعي مدارس به آموزش هزينه
صرف تومان ميليون چند تا گاهي مجبورند فرزندانشان ، براي روشن آيندهاي ساختن براي خانوادهها
.كنند آن
خود باشد ، عمومي كالاي يك بايد كه فرزندان آموزش براي دانشگاه هزينه تامين و دانشگاه قبولي
بايد كمدرآمد خانوارهاي از بسياري بيگمان ، .است فقير خانوارهاي براي اساسي مشكلات سرآغاز
تربيت براي را بيشتري بخت غنيترند ، كه آنان ترتيب ، بدين و بپوشند چشم امكاناتي چنين از
شرايطي ميتوانند كمتر كمدرآمدها ، و مييابد ادامه تسلسل دور اين و داشت خواهند خود فرزندان
.دهند تغيير بودهاند ، گريبان به دست آن با حال به تا كه را
كه است اين بر انتظار واضحتر ، سخن به.است يادشده كالاهاي ديگر همچون نيز نقل و حمل وضعيت
است درحالي اين و كنند استفاده عمومي نقل و حمل از بتوانند باشند فقير اگر حتي جامعه ، افراد
ايستادن.مينمايد غيرممكن آن از استفاده گاهي كه است پايين آنقدر شهري نقل و حمل كيفيت كه
دليل مردم ، باورنكردني ازدحام و شهري قيمت ارزان وسيله يگانه بهعنوان اتوبوس صف در طولاني
جالب.ميدارد وا مسافربر خودروهاي از استفاده به را شهري درآمد كم خانوارهاي كه است سادهاي
به كه آن جاي به دارند ، تعلق دولت به كه نقليه وسايل سازندگان شرايطي ، چنين در كه است آن
پنجاه تا بيست قيمت با خودروهايي ميدهند ترجيح باشند ، قيمت ارزان خودروهاي عرضه دنبال
با و سختي به نيز درآمدي دهكهاي بالاترين افراد حتي كه كنند عرضه بازار به را تومان ميليون
.هستند آنها خريد به قادر خود گذشته داراييهاي بر اتكا
بودجه تحول در ميتوان را مطالب اين همه گواه
پوشاك مصرف ميزان يا (زدوده تورم) واقعي هزينه كه ميدهد نشان بررسيها.يافت كشور خانوارهاي
هزينه مدت ، همين در و يافته كاهش درصد از 20 بيش سالهاي 13791361 طي شهري خانوارهاي كفش و
.است كرده ترقي درصد نقل 43 و حمل و درصد درمان 46 و بهداشت درصد ، آموزش 124 و تحصيل واقعي
تجربه.است متفاوت پردرآمدها با جامعه كمدرآمد افراد جاني امنيت وضعيت حتي كه آن شگفتآور
زلزله ، همچون طبيعي بلاياي كه ميكنند زندگي مناطقي در جامعه فقير خانوارهاي كه ميدهد نشان
آسيبپذيري كه آن مهمتر.ميكند تهديد را آنها مناطق ساير از بيشتر..و زمين رانش سيل ،
امكانات و خانهها ساخت كيفيت در آنان نداري و فقر از عمده بهطور تهديداتي چنين از ايشان
.ميگيرد ريشه زندگي
همين به و نميگنجد مقال اين حوصله در ايران اقتصاد در نابرابريهايي چنين به بيشتر پرداختن
زماني اقتصاد ، در درآمد عادلانه توزيع به مربوط بحثهاي كه ميشود جمعبندي گونه اين خاطر
درآمد و باشند داشته اقتصاد عمومي كالاهاي به آسان دسترسي جامعه افراد كه داشت خواهد وجاهت
روند كه نيست شكي و دهد قرار تاثير تحت خصوصي كالاهاي از را آنان استفاده ميزان افراد ، تنها
زندگي روز به روز و گشته عمومي كالاهاي مصرف در افراد رقابت به منجر كه ايران اقتصاد كنوني
.است هراسآور و هشداردهنده ميسازد ، مشكل درآمد كم افراد براي را
:پينوشت
World Development به2001/2000 شود مراجعه مختلف كشورهاي در جيني ضريب از آگاهي براي
Report pp238282
مجلسشد تقديم ايمني سازمانملي تشكيل طرح
كشور در غيرمترقبه حوادث با مقابله براي
با مقابله و تامين مسوول سازمانهاي كليه ،"كشور ايمني ملي سازمان طرح" تصويب صورت در
.شد خواهند اداره واحد مديريت يك تحت كشور بحرانهاي
با گفتوگو در مطلب اين بيان با اسلامي شوراي مجلس عمران كميسيون مخبر آذروش وليالله
موازي دستگاه كليه 29 كشور ، ايمني ملي سازمان تشكيل با:داشت اظهار ما پارلماني خبرنگار
و اثرات كاهش ملي كميته بسيج ، غيرمترقبه ، حوادث ستاد هلالاحمر ، جمعيت آتشنشاني ، ازجمله
وظيفه كه شهرسازي و مسكن و نيرو ترابري ، و راه بازرگاني ، وزارتخانههاي حتي و طبيعي بلاياي
يك تحت دارند ، عهده به كشور طبيعي بلاياي و حوادث هنگام در را ايمني تامين و حفظ هماهنگي ،
.كرد خواهند وظيفه انجام واحد مديريت
لازم هماهنگي و رويه وحدت غيرمترقبه ، حوادث درخصوص واحد متولي تعيين اجراي با:كرد تصريح وي
.آمد خواهد بهوجود مسوول سازمانهاي بين
مديريت در صلاحيتدار و منسجم استقرارتشكيلات:كرد تاكيد مجلس در اردبيل مردم نماينده
.شد خواهد انساني و مالي منابع شديد اتلاف از مانع كشور ، غيرمترقبه بحرانهاي
:داشت اظهار طرح اين در شده منظور اهداف ديگر درخصوص كشور ، ايمني ملي سازمان طرح ارائهدهنده
استحكام بحران ، وقوع هنگام به اجرايي دستگاههاي و سازمانها تمام بين ارتباط برقراري
چون مهمي وظايف دادن پوشش سپس و بحران زمان در بخشي بين ارتباط مكانيسمهاي به بخشيدن
.است كشور ايمني سازمان وظايف ازجمله منابع و امكانات بسيج نيروها ، سازماندهي
انجام طبيعي حوادث بروز هنگام در پيشرفته كشورهاي در واحد مديريت كه وظايفي درخصوص آذروش
افراد نجات و امدادرساني سوانح ، با مقابله براي آمادگي حوادث ، از پيشگيري:گفت ميدهد
و مسوول وظايف مهمترين ازجمله ميتوان را خسارتديده مناطق بازسازي سپس و آسيبديده
.برد نام غيرمترقبه حوادث ادارهكننده
و هزار و 648 ميليون يك حدود در مساحتي و جمعيت نفر ميليون با 65 ايران:كرد خاطرنشان وي
زلزلهخيز مسير خاص جغرافيايي موقعيت در داشتن قرار و روستا هزار و 68 شهري نقطه وجود 890
بلاياي بروز هنگام در كه هماهنگ و منسجم مديريت يك داشتن از هنوز متاسفانه هيماليا ، آلپ ،
.است محروم كند اقدام واحد بهطور طبيعي ،
.ميدهد انجام حوادث وقوع هنگام در را اصلي وظيفه سه كشور در بحران مديريت:كرد تصريح او
حداقل به آخر مرحله در و بحران حل براي طرحريزي و قانونمندي سپس بحران ، در هماهنگي نخست
.مالي و جاني خسارت اثرات رساندن
آگاهي نبود:گفت كشور در بلايا و حوادث از ناشي خسارات و آمار بودن بالا دلايل درمورد آذروش
فقدان يافته ، نظام و هدفمند سازماندهي عدم همچنين و حوادث با مقابله هنگام مردم نزد در لازم
كه شده موجب اجرايي دستگاههاي امكانات و منابع نبود و بحران مقتدر ، و واحد مديريت ساختار
.شود ضايع زلزله و سيل نظير حوادثي برابر در ملي ثروتهاي
نابسامانيهايي كليه كشور ايمني ملي سازمان راهاندازي با كه كرد اميدواري اظهار پايان در وي
.شود مرتفع ميدهد ، رخ غيرمترقبه حوادث حوزه در كه
|