در حضوري نيمه دانشجوي پذيرش چگونگي
شد اعلام دانشگاهها
شير تغذيه پوشش تحت ابتدايي دانشآموزان
ميگيرند قرار
!پرورش و آموزش در سرگردان بخشنامههاي
زبان فرهنگستان برجسته عضو "حديدي" دكتر
درگذشت فارسي ادب و
دانشگاه در حضوري نيمه رشته شانزده
ميشود تاسيس سينا بوعلي
در حضوري نيمه دانشجوي پذيرش چگونگي
شد اعلام دانشگاهها
دو به ميتوانند فناوري و تحقيقات علوم ، وزارت پوشش تحت دانشگاههاي:فرهنگي علمي گروه
به نسبت (فراگير شيوه به دانشجو پذيرش) غيرمتمركز و (سراسري آزمون طريق از) متمركز صورت
.كنند اقدام نيمهحضوري دانشجوي پذيرش
دانشجوي پذيرش نحوه خصوص در اطلاعيهاي طي ديروز فناوري و تحقيقات علوم ، وزارت
محلهاي رشته و پذيرش ظرفيت سراسري ، آزمون طريق از كرد ، اعلام دانشگاهها در نيمهحضوري
رشتههاي مجموعه كنار در داوطلب و ميشود درج سراسري آزمون راهنماي چه دفتر در مربوط
.ميكند انتخاب تمايل صورت در را دانشگاه هر نيمهحضوري رشتههاي حضوري ،
پذيرش آگهي يا دفترچه مستقل طور به دانشگاه هر نيز فراگير صورت به دانشجو پذيرش روش در
دانشگاه در مربوط ضوابط و شرايط براساس داوطلبان و ميكند منتشر را دانشجو نيمهحضوري
دروس كه صورتي در ميشوند پذيرفته فراگير صورت به كه داوطلباني.ميكنند نامنويسي
دانشجوي عنوان به دوم نيمسال در بگذرانند ، موفقيت با را تحصيلي اول نيمسال در ارائهشده
نشوند قبولي نصاب حد به موفق دروس آن در اگر اما داد خواهند ادامه را خود تحصيلات رسمي
يا رشته همان در بعد نوبت براي ميتوانند باشند نداشته نظاموظيفه مشكل كه صورتي در
پذيرفتهشدگان از اعم نيمهحضوري دانشجويان تحصيل از فراغت مدرك.شوند داوطلب ديگري رشته
.است فناوري و تحقيقات علوم ، وزارت تاييد مورد و رسمي فراگير ، دوره يا سراسري آزمون
كه بود خواهند شهريه پرداخت به موظف دوره طي براي نيمهحضوري دورههاي پذيرفتهشدگان
.شد خواهد اعلام و تعيين دانشگاه هر امناي هيات توسط آن ميزان
به نسبت زودي به كه است دانشگاهي نخستين همدان در بوعليسينا دانشگاه خصوص همين در
.كرد خواهد اقدام نيمهحضوري دانشجوي پذيرش
شير تغذيه پوشش تحت ابتدايي دانشآموزان
ميگيرند قرار
شهري و روستايي از اعم دانشآموزان همه سوم برنامه پايان تا:فرهنگي علمي گروه
.گيرند مي قرار شير تغذيه پوشش تحت كشور سطح در
طرح همايش دومين حاشيه در كشور مدرسه شير طرح ملي كميته دبير لعلينيا رضا احمد مهندس
مصرف توسعه براي:داشت اظهار خبرنگاران جمع در مطلب اين اعلام با مدرسه شير
سال در مدرسه شير طرح فردي ، بهداشت شاخصهاي به يابي دست و لبني فراوردههاي
.شد اجرا آزمايشي طور به كشور شهر و14 استان در 11 79
روز كشور شير ملي كميته اعضاي و كارشناسان حضور با مدرسه شير طرح همايش دومين
را 450 آزمايشي طرح اين پوشش تحت افراد تعداد نيا لعلي.شد برگزار مشهد در دوشنبه
.كرد عنوان كشور سطح در مقطعابتدايي آموز دانش هزار
!پرورش و آموزش در سرگردان بخشنامههاي
مدارس معلمان توسط مديران انتخاب بخشنامه به نگاهي
آزمون روش و مدت كوتاه تابعبرنامهريزيهاي ما ، آموزشي نظام
بپردازد بايد كسي چه را خطاها تبعات هزينه حال.خطاست و
نميشود داده اهميت آن به خيلي
و ناموفق ، مهربان و موفق.ميشويم روبهرو آدمي جور همه زندگيبا روزانهدر
احتمالاافكارو كه هستند آنهايي سرگردانها.هدفدار و نامهربان ، سرگردان
آن به شاخه اين از خود ، مدام آرماني مواضع دستيابيبه پي در و دارند آرماني ايدههاي
گردشي و برنامهاي هم باز كنند ، پر را موجود فاصلههاي نميتوانند چون و ميپرند شاخه
و حيراني در نميكند ، توجهي واقعيات به چون سرگردان فرد و آغازميشود ديگر مسيري و
.دريابد را نهايي مقصود كه اتفاقميافتد كمتر و ميماند سرگرداني
شهرها مسئولان تا عالي مقامات از;هستيم بخشنامه صدها صدور شاهد ما آموزشي ، نظام در
.ميشود بخشنامهها پاسخگوييبه صرف مديران ، اوقات از مهمي بخش بهطوريكه.ومناطق
نداشتن دليل به ميشود ، مختلفصادر مراكز و دواير از كه بخشنامهها ، از بسياري محتواي
در يكديگر با و مغاير گاهي ستادها ، بين ارتباطكاري نداشتن سيستميو خبري سرويسهاي
.باشد يكديگر مشابه عينا كه ميافتد اتفاق هم گاهي.است تضاد
.ميدهد نشان كاملاخودرا پديدهها نوع اين در هماهنگ ، شده برنامهريزي سيستم نداشتن
هزينه حالخطاست و آزمون روش و مدت كوتاه تابعبرنامهريزيهاي ما ، آموزشي نظام
.نميشود داده اهميت آن به بپردازد ، خيلي بايد كسي چه تبعاتخطاهارا
نفوذ تحت پيامدها ، و رخدادهاميشود جايگزين ديگر كتابي و ميشود درسيحذف كتاب يك
و ميشود عزل مسئولي !ميدهند پاسخ كار نتايج بالاخرهبه خطا ، و آزمون همانشيوه
هزينه ، روش و انرژي و صرفوقت و زمان شدن سپري از پس هم باز.ديگريميآيد مسئول
ماندني ، خاطر فرآيندبه اين و ميدهد پاسخ خطا آزمونو
.ميشود و شده كراتتكرار به كه بسا چه
و آموزشي صحنههاي در مشاركتاست مشاركتي روش فرآيندتدريس ، در روز امروز ، مد
مشاركتي ، مديريت آن ، مكملميكند مجذوب شيفتهو را همه و دارد خاصي پرورشي ، جلوه
آن پي در مشاركتيو تشويق مشاركتي ، يادگيريمشاركتي ، تصميمگيريمشاركتي ، تاليف
.لازمالاجرا بخشنامههاي صدور ونهايتا متعدد دستورالعملهاي
مدارس تاسيس در را آن نمونههاي كه است پرورش و آموزش مردمسالاريدر ديگر ، روز مد
دهه 60 در كه ابعاد همه در والدين ، سرمايهدارانو هدفمشاركت با غيرانتفاعي
معلمان بهوسيله مدارس ، در مديران انتخاب ديگر ، نمونه.ميكنيم مشاهده پيريزيشد
براي معلمان مشاركتبودهايم نظريه شاهداجراياين اخيرا كه ;است مدرسه همان
بايد انتخابي مدير.نيست هم سادگي اين به البته ولي;خود بين از مدير يك انتخاب
تربيتي ، ارجح وعلوم مديريت در ليسانس دارندگان و باشد ليسانس دارايمدرك حداقل
.هستند
ايدهآليترين.است درك قابل و ايدهآل منطقي ، ضروري ، بسيار طرحها گونه اين مسلما
تحصيلاتآكادميك از كه است آن آموزشي مجتمعهاي و مدارس مديران انتخاب انتصابيا شرط
اينشرايط بارعايت مديران اگر.باشند مديريتبرخوردار حساس براياحرازشغل
:داشت خواهند را ويژگيزير چند قوي ، احتمال شوند ، به انتخاب
آموزشي درواحد ودافعهها ، جاذبهها كشف و محيط كارشناسانه شناخت -1
دورياز و تواضع فروتنيو عين گرفتن ، در عهده به تربيتيرا و آموزشي رهبري -2
.رئيسبازي
.كردن سنگي گران و تقابلبودن در نه رساندن ، ياري و معلمان كنار در بودن-3
شرايط و ويژگيهايرشد درك با دانشآموزان به نسبت عاطفي عادلانهو ديدگاهي داشتن -4
.اجتماعي و خانوادگي
.گرفتن بجاتصميم و بودن هدفمند -5
.مسائل حل و وتوسعه رشد ايجاد در خلاقيت-6
از ديگر باشند ، انتخابشده مديريتي شرايط به توجه با مديران اگر بنابراين ،
:بود نخواهد خبري زياد احتمال به زير نارساييهاي
.پرورشيدانشآموزان تربيتيو اصول با بيگانگي*
.مدرسه و منطقه مخصوص وجو ناسازگاريبامحيط*
احساس نداشتن و مجموعه زير وافراد دانشآموزان اوليا ، با منطقي برقراريارتباط شكل*
.فرادستها به نسبت كهتري
.ارزشيابي و وروشهايتدريس درسي كتب محتواي بيگانگيبا*
.ديگر مشابه وعوامل ضعفمديريت دليل به پنهانكاريهايحرفهاي ، *
ولي.داشت نظامآموزشيانتظار از چشمگيريرا تحولات ميتوان زمان ، آن مسلمادر
تصميمي چنين كه اين از قبل پرورش ، و آموزش مسئولان و طراحان آيا كه ميآيد سواليپيش
بودهاند؟ خود ايدهآل انساني نيروي تامين فكر به كنند ، اجرا را
آموزشهاي تحت مديران ، معلمانو از ودرصدي لازمشده قبلاپيشبينيهاي آيا
فراهم آنان حرفهاي ارتقايدانش تسهيلاتيبراي چه داشتهاند؟ قرار دانشگاهي و تخصصي
است؟ شده
عملا خدمت ، مراكزضمن در معلمان تحصيل ادامه براي سني شرط دادن قرار حاليبا در
بازداشتهاند ، كه تكميلي تحصيلات يا تحصيل ادامه از را علاقهمند معلمان
هستند ، آن درگير جوانترها كه خانوادگي دغدغههاي از پرورش ، و چهلسالههايآموزش
مسافتو بعد راهو كوچك ، دوري بسيار يا شيرخوار فرزندان;مانند دغدغههايي.فارغند
هم معلم مردان و است پاگير و دست معلم خانمهاي براي خصوصا كه مشابهي مشكلات ساير
پانزده سالهتا چهل معلم يك ديگر ازسوي.نيستند خود دغدغههايخاص فارغاز شايد
.وغيرانتفاعي دولتي مدارس در چه دارد ، را كلاس اداره و تدريس توان بيشتر ، يا و سال
.دارد سني شرط معلمان تحصيل كهادامه است شده عمل گونه اين متاسفانه حاضر حال در ولي
.دارد ورزيدهاحتياج كارشناسان و متخصص افراد به ديگر نهاد هر از پرورشبيش و آموزش
عالي تحصيلات كاركشور نيروي درصد تنها 9" پرورش و آموزش محترم وزير قولهاي به اگر
تا باشند داشته عالي بايدتحصيلات نيروها درصد پرورش 99 و آموزش در اما(1)".دارند
و كارشناس و كاردان عنوان به ورزيدهترينرا متخصصان ، ميان از باشد قادر آموزشي نظام
ذرهبين با گزينشمديران ، براي كه اين نه.كند انتخاب غيره و كل مدير رئيسو و مدير
.باشد شرايط واجدين جستوجوي در
نوع عينيمردمسالارياز تجربه طرحي ، كه چنين اجراي باتثبيتو حال هر به ولي
فرضيهها به.شويم مواجه هم رويدادهايي چنين با اجرا ، حين دارددر امكان است ، فرهنگي
.كنيد توجه
.ديپلمهاند همگي مدرسه مدير جمله از كادر همه مدرسه يك در(الف
زبان ليسانس مثال براي يا بازرگاني ليسانس هم يكليسانسيه ، آن فقط مدرسه يك در (ب
.نيستند مطلع چندان آموزشي ازامور كه.فرانسه
بازنشستگي آستانه در آنها ولي دارد ، وجود شرايط واجد ليسانسيه نيروهاي مدرسه ، يك در (ج
.هستند
حضور فارغالتحصيلشده دانشگاه از تازه هايي باليسانسيه مدرسهليسانسيه يك در(ه
ديگران سوي پستمديريتمدرسه ، از احراز براي كاري ، تجربه كمي دليل به ولي دارند ،
.نميشوند تاييد
تثبيت ستادي ، كاملا لازم پشتوانههاي و مديريت طولاني سابقه با مدير مدرسه ، يك در (و
پيدا را شغلي فرصتهاي چنين از استفاده مدرسه ، امكان آن ليسانسيه معلمان و است شده
.نميكنند
براي اداري مسئولان آيا آنها ، از پارهاي يا و فرضيهها اين تمامي صحت احتمال فرض با
كردهاند؟ حل راه موقعيتهايي ، ارائه چنين با رويارويي
مدير تعيين براي است ، نداشته مدير كه تهران منطقه يك در مدرسهاي در كه شنيدهايم
فردي مسئولانمنطقهخودشان (فوق فرضيههاي از يكي احتمالا).شدهاند مشكل با مواجه
مدل به مردمسالاري) بدهند راي او به معلمان تا كردهاند معرفي مدير ، عنوان به را
وعملشان كردهاند عمل مدرسه مصلحت و صلاح به منطقه آن استمسئولان مسلم آنچه.(فرهنگي
من وليشد خواهد تكرار كار اين نيز ديگر مدارس احتمالادر و است بوده بجا و موجه
سرگرداني و حيراني به همچنين و ميكنم فكر دستورالعملها و بهنقشبخشنامهها فقط
.خوانها بخشنامه
بسيار پرورش و وزيرآموزش مسئوليت.دارد پيچيده بسيار پرورش ، تشكيلاتي و آموزش نهاد
با انساني ، تشكيلات.آنهاست اكثريت يا وزيران كارتمامي از پيچيدهتر و حساستر
و جنس چالشهاي و اشيا و ابزار با نه دارد سروكار ووجدانهايآگاه بيدار ذهنهاي
.اعتبار و ماده
مذهبي ، هويت هويت علمي ، هويت ميبينيم ، را هويتها مختلف ، تنوع ديدگاههاي تنوع با
.آن نه و است اين نه كه"بيهويتي" هم گاهي و اقتصادي هويت فرهنگي ،
هم آنها محتواي ميبينيمكه دهيم ، گسترش هم بخشنامهها به بخشيرا هويت بخواهيم اگر
ولي مستدل ، هم گاهي و اجرا قابليت با منطقي ، و مستدل بعضي.دارند خاصي هويتهاي
.ميشوند صادر رساندن رويت به براي فقط و بيمنطق
.ميكنند سرگردان را همخواننده و هستند خودشانسرگردان هم بخشنامهها از دسته اين
و يكسان طور به را آنها نميتوان و نيستند برخوردار كافي اجرايي پشتوانههاي از زيرا
تصادف اجرا ، گردونه در و ميشود عمل سليقهاي ناچار به.آورد در اجرا مورد به هماهنگ
و نقشهها از بسياري در خطا و مهمآزمون نقش به خوشبختانهما.دارد تعيينكننده نقش
ندارند ، بالايي اجرايي قابليت كه اين از هستيمو آشنا كشور اصلاحي برنامههاي
را آرمانگرايي توليدات زيرا.نميشويم افسرده و نميبريم رنج نميشويم ، ناراحت
!گرفتهايم خو آن به و ميشناسيم
تغيير هر و برنامه هر.بالاييدارد اعتبار و شان و است بنيادي پرورشنهادي و آموزش
درون در امروزه...شود اجرا كارشناسيشده و تفكر و تامل نهايت با است بهتر تحول ، هر و
ثمر به آنها تا دهيم اجازه پس.است گرفته صورت بسيارخوبي تحولات پرورش و آموزش
آن عاقلي فرد هيچ كه نداريم پيشبر به قدمي و بزنيم جا در كه اين نه بنشينند ،
هم خيلي رفته دست از فرصتهاي هزينه برداريمتا سنجيده را قدمها بلكه نميپسندد ، را
.نشود سنگين
تقديسيان شكوه
صفحه11-ماه 81 نو13مرداد حيات روزنامه.پرورش و آموزش وزير (1
زبان فرهنگستان برجسته عضو "حديدي" دكتر
درگذشت فارسي ادب و
ادب و زبان فرهنگستان عضو و مترجم پژوهشگر ، حديدي جواد دكتر:فرهنگي علمي گروه
.درگذشت سرطان بيماري اثر در سالگي سن 70 در ديروز بامداد فارسي ،
آثار حديدي دكتر مرحوم از اسلامي ، ارشاد و فرهنگ وزارت عمومي روابط گزارش به
در عشق حديث آراگون ، تا سعدي از فرانسه ، زبان به كريم قرآن ترجمه چون متعددي
.است مانده جا به ولتر نظر از اسلام و شرق ،
دانشگاه در حضوري نيمه رشته شانزده
ميشود تاسيس سينا بوعلي
مقطع از حضوري نيمه رشته شانزده ايجاد با عالي آموزش گسترش شوراي:فرهنگي علمي گروه
.كرد موافقت (همدان) سينا بوعلي دانشگاه در كارشناسي
- محض رياضي:شامل يادشده رشتههاي فناوري و تحقيقات علوم ، وزارت عمومي روابط گزارش به
و مديريت گرايش تربيتي علوم - فارسي ادبيات و زبان - زمينشناسي - جامد حالت فيزيك
مباني و فقه گرايش اسلامي معارف و الهيات - پژوهشگري گرايش اجتماعي علوم - برنامهريزي
مترجمي - محض شيمي - زيستشناسي - بازرگاني و اقتصاد گرايش اقتصادي علوم - اسلامي حقوق
انگليسي زبان و جامدات طراحي مكانيك ، مهندسي - گرافيك و نقاشي - تاريخ - انگليسي زبان
.است
|