دولت هفته مناسبت به
رجايي شهيد خانواده با وزير دو ديدار
گري تصدي يا سازي بستر
ناراضي همه ;كتاب توزيع
ميشود پاكسازي "جمشيد تخت" امروز
فلسطين مطالعات پژوهشكده علوم وزارت
ميكند تاسيس
فرهنگيان به مسكن يارانه پرداخت
:جهانگردي و ايرانگردي مقام قائم
شد شناسايي كشور در گردشگري جاذبه هزار سه
ندارد وجود درسي كتابهاي توزيع در مشكلي هيچ
دولت هفته مناسبت به
رجايي شهيد خانواده با وزير دو ديدار
با اسلامي ارشاد و فرهنگ و پرورش و آموزش وزراي دولت هفته با همزمان:فرهنگي علمي گروه
.كردند ديدار رجايي شهيد خانواده
و فرهنگ وزير و پرورش و آموزش وزير گذشته شب پرورش ، و آموزش وزارت عمومي روابط گزارش به
والاي مقام به نهادن ارج با (رجايي شهيد موزه) رجايي شهيد قديمي منزل در اسلامي ارشاد
.كردند بازديد موزه از و ديدار رجايي شهيد خانواده با باهنر و رجايي شهيدان ويژه به شهدا
گري تصدي يا سازي بستر
نوجوان و كودك كتاب ناشران از حمايت سياستهاي آسيبشناسي
است ، شده مواجه فروش ركود و بحران با نوجوان و كودك كتاب بازار گذشته سال درچند;اشاره
ناشران بخش در رسد مي نظر به اما ، گردد مي باز كشور نشر ساختار كل به ركود اين چه اگر
، موانع برخي بايست مي ، كتابها گونه اين خاص مخاطبان به توجه با ، نوجوان و كودك
كه مركز نشر مدير رمضاني ، عليرضا. كرد رسي بر نيز را حوزه اين اختصاصي مسايل و مشكلات
مجموعه در همچنين ميرود ، و شمار به كشور نشر باسابقه و شده شناخته چهرههاي جمله از
آسيبشناختي و نقد به گفتوگويي ، در كند مي مديريت را مريم كتاب انتشارات خود نشر
:ميآيد پي در كه است پرداخته نوجوان و كودك كتاب ناشران از حمايتي سياستهاي
چه شود قطع حمايتها اين اگر دارد؟ وضعيتي چه نوجوانان و كودكان كتابهاي از حمايت *
افتاد؟ خواهد اتفاقي
هدايت قصد به دخالت وخود است نظر مورد حوزه در دخالت حمايتي ، سياستهاي نتيجه يا و هدف -
فقط ابتدا از حمايت اما.هدايت هدف با دخالت براي است وسيلهاي حمايت پس.ميشود انجام
كار آغاز در كه ميبينيد كنيد مرور را حمايت دهه دو تاريخچه اگر.نبود كتابها به معطوف
و ناشران از برخي از حمايت با سياستها اين يعني.داشت غلبه "ماقال" بر"قال من"
اصل "قال" ما امروز و رسيد كتابها بعضي از حمايت به بهتدريج تا شد ، شروع خاص نويسندگان
هر" به رسيد "ميگويد چه" از بايد اما اصلاح ، و پيشرفت قدري است ، يعني فرع "قال من" و
پرسش اين ، بنابراين.آن مدني نهادهاي و جامعه و افراد به سپرد را قضاوت و"بگويد چه
از حمايت پرسيد بايد و است ناقص دارد وضعيتي چه نوجوانان و كودكان كتابهاي از حمايت كه
اجازه شما سوال دوم بخش درباره اما.دارد وضعيتي چه نوجوانان و كودكان كتابهاي برخياز
بدي اتفاق هيچ تنها نه شود قطع حمايتها گونه اين اگر كه كنم عرض فقط فعلا بدهيد
نوجوانان و كودكان كتابهاي كه جايي البتهتا - كودكان كتاب وضع بلكه نميافتد
پررونقتر و واقعيتر و بهتر مدت دراز در و بهتدريج -است بوده حمايتها اين تحتتاثير
برسيم ، آن به فوريت به كه نيست امري كتاب بود ، رونق واقعبين بايد!نترسيدشد خواهد
گرفتن رونق صحيحتر عبارت به و بخشيدن رونق براي چون.داريم كار حالاها حالا
رونق و ركود در آنها سهم و نقش كه كارند در متعددي متغيرهاي كتاب وطبيعي خودبهخودي
.است بيشتر و حمايتيمهمتر سياستهاي گونه اين از كتاب
پرورش ، انتشارات و آموزش مانند اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت بر علاوه مختلفي نهادهاي *
كودكان كتابهاي انتشار تيراژياز خريدهاي با فكري پرورش وكانون مدرسه انتشارات تربيت ،
حمايتها اين موثرتراست؟ نهاد كدام حمايتهاي ميكنيد فكر ميكنند؟ حمايت نوجوانان و
است؟ گذاشته نوجوانان و كودكان كتابهاي انتشار در تاثيري چه
وزارت و ارشاد وزارت:كرد خلاصه طور اين ميتوان بردهايد نام شما كه را نهادها اين -
و كودكان فكري پرورش كانون و مدرسه انتشارات تربيت ، انتشارات چون پرورش ، و آموزش
مركب امناء هيات يك كانونزيرنظر البته).پرورشاند و آموزش وزارت زيرمجموعه نوجوانان
و آموزش نظر بيشترتحت نظرم ليكنبه پرورشاست ، و آموزش و علوم ارشاد ، وزارت سه از
نهادهاي وزارتخانه ، دو اين از غير اينهاست ، از شلوغتر شهر اما (دارد پرورشقرار
است ، تاييدشان مورد كه كتابهايي از خود نوبه به كه هستند وعمومي دولتي بخش در هم ديگري
نيست ، موردنظرشان كتابهاي از خريدبعضي به حمايتيحاميانمنحصر چتر و ميكنند حمايت
.است گسترده فروش و توزيع و انتشار تا ترجمه و تاليف سفارش مرحله از بلكه
پاسخي نميتوانم بنده است؟ موثرتر نهادها اين از كداميك حمايت اينكه مورد دراين اما
حمايتي ، سياستهاي نوع اين اغلب اصل به اولا چون.باشم داشته دقيق قضاوتي و روشن
باره اين در اطلاعاتم ثانيا دارم ، جدي ذاتيدارند ، انتقاد اشكال كه هدايتي دخالتي ،
خريد هيات كه ميدانم فقط من.است ناقص حاميان ، سياستهاي و ضوابط شفافيت عدم دليل به
تا بين 500 نوجوانان و كودكان كتاب هر از ميبايست شدهاش اعلام ضوابط مطابق ارشاد كتاب
يا دولتي بخش ونه) خصوصي بخش ناشران از نسخه تا 2000 موارد بعضي در شايد و نسخه 1000
بسيار تاخير دلايليبا به ميخرد ، اما كه بخرد كتاب ،(زيرك شبهخصوصيهاي يا عمومي
در -سال هر كتاب هفته تربيتدر انتشارات كه ميدانيم و (دارد تاخير ماه فعلا6) زياد
را بزرگسالان و نوجوانان و كودكان كتابهاي از بعضي -مطبوعات در اخيرباآگهي سال سه دو
انتشارات آيا كه نيست معلوم ما بر ليكن.كند توزيع كشور كل درمدارس تا ميخرد ناشران از
.خير يا ميكند ديگر دلايل به يا منظور اين براي كتاب خريد به اقدام هم سال طول در تربيت
اطلاعاتما مدرسه انتشارات و پرورش كانون حمايتي سياستهاي و كتاب خريد ضوابط درمورد
يك عنوان به امابپرسيد نهاد دو اين خود از را سوال اين است بهتر لذا است ، ناقص بسيار
اين حمايتكننده مراكز بقيه نه و -ارشاد هياتخريد ضوابط كه گفت ميتوان كلي قضاوت
طرف از سالها درطول چون شايد است ، شفافتر پرورش و آموزش ضوابطوزارت از -وزارتخانه
نياز زيادي اصلاح و نقد به هم هنوز كتاب هياتخريد ضوابط البته.است شده نقد ناشران
ضوابط تا بپرسيد پرورش و آموزش محترم وزير ميبايداز ديگر نهاد سه مورد در پس.دارد
و بيطرفانه نقد امكان تا كنند اعلام را وزارتخانه آن زيرمجموعههاي سياستهايحمايتي
.شود فراهم منصفانه و دقيق قضاوت
و كودكان ادبيات و كتاب بازار و انتشار بر منفي تاثير حمايتها اين من نظر به مجموع در
منفي تاثير البتهاست كرده گلخانهاي و مصنوعي را حوزه اين اقتصاد و داشته نوجوانان
اهل و ناشران خلاقيت شكوفايي و رشد بستر كردن ناهموار جهت به سياستها گونه اين فرهنگي
منفي تاثير از ميآورد ، پديد آزاد رقابتمشروعو زمينه بروز راه در كه موانعي و قلم
.است بيشتر آن اقتصادي
چه و ميبينيم آن در اشكالي چه نگاهكنيم حمايتها اين به آسيبشناسانه بخواهيم اگر *
داريد؟ آن حل براي پيشنهادهايي
گونه اينباشيم قائل بايد قاعدتا كه باشيم ، قائل مصرفكننده براي حقوقي اگر -
.است (كتاب خواننده) مصرفكننده حقوق به تعرض نوعي دارد ، كه اهدافي از صرفنظر حمايتها
چون ديگر ، سويي ازميكند سلب او از را آزادكتاب و بيواسطه مستقيم ، انتخاب حق چون
و قلم اهل از برخي و كتابها از بعضي پس نيست ، من انتخاب همان الزاما شما انتخاب
نميشوند حمايت كه عدهاي و كمتر بعضي و ميبرند بهره بيشتر حمايت اين از ناشران
خواننده كه است اين حل راه بنابراين.برد نخواهند سياست اين از بهرهاي هيچ اصولا
جاي به كنيم تحميل او به ما كه اين نه.كند انتخاب را كتاب خودش نوجوان ، و كودك كتاب
تحميل اين ذيل كه است روشن.بخرد را ب نويسنده و ناشر كتاب الف ، نويسنده و ناشر كتاب
باشيد مطمئن اما;بخرد است ، انتخابش اماتنها نميخواهد ، كه را كتابي او استكه ممكن
حقوق به تعرض از و نويسنده حقوق سلب به مصرفكننده سلبحقوق از لذانميخواند را آن
و نويسندگان از بعضي سياستها ، اين ادامه بنابراينبا ميرسيم ناشر حقوق سلب به نويسنده
و ميمانند ضعيف وعدهاي ميشوند بزرگ و ميكنند ناحقرشد و مصنوعي شكلي به ناشران
كارگزار خصوصي ناشر دولتي ، ادبياتكودكان ميشوند ، خارج رقابت گردونه بهتدريجاز
باز ميشود عده اين وكار ميشود زده كتاب مصرفكننده و سفارشينويس نويسنده دولت ،
.مردم حاميان ، نه فرهنگ و سليقه مكرر توليد
وكالتي سيستممتمركز اين و كند انتخاب را كتاب خودش كتاب خواننده كه است اين حل راه پس
دموكراتيك روشهاي نفع به كتاب توزيع و خريد و انتخاب براي بوروكراتيك و قيممابانه و
از ميليوني بازار 20 و شود باز غيردرسي كتابهاي روي بر مدارس در.شود گذاشته كنار
پدران تشخيص به كه است آن درستتر نيز دغدغهها از بعضي براي.شود خارج ناشر چند انحصار
ضرورت مواردي در اگر تا كرد اعتماد و تكيه مدني نهادهاي و مدارس معلم و مدير و مادران و
، اصلاح اين با.شود انجام ترتيب اين به كتاب خريد و انتخاب شد ، ديده مشاوره و راهنمايي
رشد با كتاب بازار و شد خواهد حذف سليقهاي و بخشنامه شكل به كتاب فروش و خريد و توليد
اصلاحات اين اگر.ميافتد حركت به ايستادن خود پاي روي و طبيعي جهت و مسير در درونزا
از ارزيابيها و شد خواهد توهمزدايي هم(نويسنده يا ناشر) شده فردحمايت از يابد ، تحقق
و لوس كتاب ديگر شما و تصحيحميشود واقعي مصرفكننده ديدگاههاي و بازار بازتاب
اتلاف از غير حاصلي و باشد شده چاپ تجديد بار يا 20 كه 10 كرد نخواهيد پيدا را نخواندني
واقعي و مستقيم حالتتقاضاي اين در.باشد نداشته كشور و مردم مليبراي منابع
.ميشود عرضه ميزان و نوع تعيينكننده
هم حمايتها.است دولت به وابسته شدت به نوجوان و كودكان كتابهاي نشر معتقدند بعضيها *
چيست؟ شما نظر ميزنند دامن موضوع اين به
و 5040 كودكان كتابهاي درصد قريب 8070.است همينطور متاسفانه.ميكنند فكر درست -
اگر روند اين.است شبهخصوصي و عمومي و دولتي بخش به وابسته نوجوانان كتابهاي درصد
در و كرد خواهد طي بيشتر شدت با را خود سيرقهقرايي كودك كتاب بازار كند ، پيدا ادامه
هم خودشان و كنند توليد كتاب خودشان مجبورند كه ميرسند جايي به عمومي بخش و دولت نهايت
.بخرند را آنها
چرا گذاشت ، كتابها اين شدن خوانده حساب به نميتوان را دولتي خريدهاي كه معتقدند برخي *
موافقيد؟ ديدگاه اين با آيا.نميرسد آنها بدست كه
نميتوان من نظر به.هستند نوجوانان و كودكان و دانشآموزان"آنها" از منظورتان قطعا
توزيع و خريداري دولتي كارشناسان مسئولينو نهادها ، سليقه با كه كتابهايي همه گفت
است همسليقهاي سليقه يا 1000 يا 100 حال 10 بههر چون نميشوند ، خوانده ميشوند
كه اين و نميشود خوانده كتابها گونه اين از توجهي قابل بخش كه گفت ميتوان اما.واقعي
اين چونصحيحباشد چندان نميكنم گمان نميرسد ، آنها دست به كتابها اين ميفرماييد
به و ميشوند پخش و توزيع حال هر در و ميشوند ريخته دور نه و ميشوند غيب نه كتابها
يك به است لازم اينجا در.شد خواهند سپرده ذيربط نهادهاي ساير و آموزشي مراكز و مدارس
دولت اگر حتي -كتاب ركود رونقو در عمومي بخش و دولت نقش كه باشيد داشته توجه هم نكته
و كودكان كتابهاي حوزه در اما.نيست تعيينكننده -بيانديشد طور اين يا بخواهد طور اين
نظام در لحاظاصلاحات به هم پرورش و آموزش وزارت تاثير و مسئوليت و نقش نوجوانان
سنگينتر بسيار ارشاد وزارت سهم و نقش از رانت بدون و صحيح حمايت نظر از هم و آموزشي
سياستهاي و ضوابط از گزارشي ميكنم پيشنهاد پرورش و آموزش محترم وزير بنابراينبه.است
كارشناسانه و دقيق بررسي از پس تا فرمايند ناشرانارسال اتحاديه به را وزارت آن حمايتي
اتحاديه كه است مناسبتر البته.شود حوزهحاصل اين در و منظر اين از اصلاحات امكان
پرورش و آموزش محترم وزير از راسا را درخواست اين و شود خصوصپيشقدم دراين ناشران
.ندهد تقليل تصديگري به را بسترسازي مفهوم تا بخواهد دولت از بايد اتحاديه.باشد داشته
ناراضي همه ;كتاب توزيع
"ايران در كتاب توزيع نظام بهينهسازي و طراحي"كتاب انتشار بهانه به
فرآيندي ديگري كالاي هر چون كالا اين جهت همين به و مينامند فرهنگي كالايي را كتاب
از هريك درباره را بسياري بحثهاي ميتوان كه ميكند طي را مخاطب و توزيع توليد ، شامل
از حال همان در و پيچيدهترين از كتاب "توزيع" ميان اين در اما.كرد مطرح آنها
كتاب انتشار و توليد.است مواجه آن با ما جامعه در كتاب كه است بخشهايي ناكارآمدترين
كتابها ، عناوين شمار افزايش با همزمان و داشته چشمگيري فزوني و رشد اخير سالهاي در
تعداد شتابان رشد با.ميكنند عمل گذشته سنتي روشهاي به همچنان توزيع عناصر و عوامل
اطلاعرساني ، و اطلاعاتي و ارتباطي نوين فناوريهاي سريع تحول و مخاطبان افزايش و عناوين
درآن ذيمدخل عناصر و عوامل و شود بررسي علمي نظر از نيز كتاب توزيع كه است آن وقت
با كتاب ، توزيع.است نشده انجام چنداني فعاليت زمينه اين در حال عين در.شوند شناخته
عوامل بر شدت به اين و گرفت صورتمي دور سالهاي در كه ميگيرد انجام شكلي همان
.است آورده وارد جبرانناپذيري صدمات مخاطب و ناشر نويسنده ، از اعم كتاب سازنده
طراحي" نام به كتابي اخيرا.ندارد ما كشور در چنداني وضعيتي ، سابقه چنين درباره تحقيق
درباره است مبسوطي پژوهش كه است شده منتشر صفحه در 263 "كتاب نظام توزيع بهينهسازي و
را پيشبرنده و بازدارنده عوامل تحقيق اين.مشكلات رفع راهحلهاي و توزيع آسيبشناسي
با و مينمايد معرفي و شناسايي كتاب ، توزيع در موجود محدوديتهاي و امكانات به توجه با
معرفي براي چشماندازهايي كشور ، اقتصادي و اجتماعي فرهنگي ، شرايط و بافت گرفتن نظر در
ابتدا در برميگيرد در را فصل پنج كه كتاب اين.ميدهد ارائه كتاب توزيع كارآمد نظام
است كهپاسخي دارد نام "كتاب ويژگيهاي" دوم فصل ميگذارد ، بحث به را توزيع نظري مباني
وضعيت بررسي" به سوم فصل..و "است؟ كالايي چگونه كتاب" ،"چيست؟ كتاب" چون پرسشهايي به
فصل در.است داده قرار مدنظر را ايران در نشر تحولات و پيشينه و پرداخته "ايران در نشر
نظري مباني به توجه با ايران در كتاب توزيع است ، كتاب بخش مهمترين واقع در كه چهارم
.است شده برده بهره كتابخانهاي و ميداني از اعم تحقيق مختلف روشهاي از و بررسي مطرح
ساخته خود هدف را "توزيع كارآمد سيستم" طراحي و پرداخته پيشنهادها ارائه به پنجم فصل
خود ، تحقيق يافتههاي ارائه ضمن گرفته نام "توزيع كارآمد سيستم"كه فصل اين.است
رضايي ، محسن.ميگذارد بحث به را توزيع كارآمد سيستم يك پيدايش در مختلف مولفههاي
انتشارات توسط كه رساندهاند انجام به را مذكور تحقيق تنكابني سيدعلي و رشيدي شهريار
وضع آن كردن كاربردي و تحقيقاتي چنين گسترش با است اميد.است رسيده چاپ به مليكا
.رود بهبود به رو ايران در كتاب توزيع نابسامان
رضاطلوعي محمود
ميشود پاكسازي "جمشيد تخت" امروز
پژوهشي بنياد در فعال دانشجوي و كارآموز سوي 58 از خودجوش اقدام يك در:فرهنگي علمي گروه
.ميشود پاكسازي ماه شهريور پنجشنبه 6 روز جمشيد تخت تاريخي مجموعه پاسارگاد ، -پارسه
ادواري گزارشهاي تهيه در همكاري:گفت خبر اين اعلام با بنياد اين مدير طالبيان محمدحسن
اطلاعاتي بانك تهيه مداركجهت و اسناد طبقهبندي آسيبشناسي ، و آسيبنگاري مرمت ، از
فصلي فعاليتهاي جمله از..و بازديدكننده ، طرح جهت لازم مستندنگاري جمشيد ، تخت مجموعه
بنياد در كشور معماري باستانشناسي ، مرمت ، مختلف دانشكدههاي از كه است دانشجويان اين
.آمدهاند هم گرد پاسارگاد -پارسه پژوهشي
فلسطين مطالعات پژوهشكده علوم وزارت
ميكند تاسيس
و تحقيقات علوم ، وزير معين دكتر رياست به كه دانشگاه و فلسطين شوراي:فرهنگي علمي گروه
.داد قرار تاييد و ارزيابي مورد را فلسطين پژوهشكده تاسيس شد تشكيل فناوري
فرهنگيان به مسكن يارانه پرداخت
.شد پرداخت فرهنگيان مسكن يارانه بابت گذشته سال در ريال ميليارد فرهنگي272 علمي گروه
ميليون به 50 بزرگ شهرهاي در و يافته افزايش نيز فرهنگيان مسكن وام سقف سال 8180 در
وام تسهيلات سهم نيز ريال ميليارد و 100 رسيد ريال ميليون به 40 كوچك شهرهاي در و ريال
.است يافته افزايش فرهنگيان مسكن
تمام) كلاس در دانشآموز تراكم ميانگين پرورش و آموزش وزارت عمومي روابط گزارش به
قبل سال به نسبت كه است درصد تحصيلي 8180 ، 4/26 سال در (دورهها
.است داشته كاهش نفر درصد 4/1
سال نسبت به كه است درصد معادل 1/85 رقمي بالاتر و سال باسواد 6 جمعيت تحصيلي پوشش
و فني دانشآموزان سهم:ميافزايد گزارش اين.است داشته افزايش درصد هفتدهم گذشته
درصد قبل 8/0 سال به نسبت درصد با 5/31 نيز نظري سوم و دوم پايههاي كاردانش و حرفهاي
.ميدهد نشان افزايش
:جهانگردي و ايرانگردي مقام قائم
شد شناسايي كشور در گردشگري جاذبه هزار سه
جامع طرح در:كرد اعلام جهانگردي و ايرانگردي سازمان قائممقام:علميفرهنگي گروه
.شد شناسايي كشور در گردشگري جاذبه هزار سه گردشگري ملي توسعه
مشاركت با بايد:افزود مشهد در جمعخبرنگاران در دوشنبه روز عصر مستوفي نصرالله
.شود تبديل كشور در زايي منابعاشتغال به بخشها اين خصوصي بخش
ساماندهي براي جهانگردي و ايرانگردي منطقهاي استراتژي تبيين خصوصي ، بخش ساماندهي وي
اجراي در بينيها پيش جمله از را اشتغال پايدار شبكه ايجاد تمركززدايي ، و مديريت
.كرد عنوان طرح اين
مدت اين در و است شده پيشبيني سال مدت 15 براي طرح اين:نمود تصريح مستوفي
نفر هزار و400 ميليون يك براي اجرا پايان در كشور ، در آن صحيح اجراي صورت در
.ميشود ايجاد اشتغال
ميليارد هزار دو سال پنج طول در بايد طرح اين اجراي براي همچنين:گفت وي
صورت سرمايهگذاري خصوصي بخش سوي از ريال ميليارد هزار چهار و دولت سوي از ريال
.گيرد
ندارد وجود درسي كتابهاي توزيع در مشكلي هيچ
كه بهطوري.شد چاپ كشور مدارس موردنياز درسي كتاب جلد ميليون فرهنگي170 علمي گروه
و پژوهش سازمان رئيس گفته به.بود نخواهد درسي كتابهاي توزيع زمينه در مشكلي هيچ امسال
همزمان مهرماه اول شده انجام برنامهريزيهاي براساس پرورش و آموزش وزارت برنامهريزي
.شد خواهند درس كلاسهاي راهي كتاب با دانشآموزان همه مدارس بازگشايي با
|