جوانان اشتغال براي راهي حرفهاي و فني آموزش
پرورش و آموزش وزارت نمونه كارمندان از
شد تجليل
راي با پرورش و آموزش مديران انتخاب طرح
شد تصويب مستقيم
تغيير تبريز و تهران دانشگاههاي روساي
كردند
نيكوكاران ريالي ميليارد سرمايهگذاري 70
كشور دانشگاههاي توسعه امر در
دانشآموزان و نوآموزان ثبتنام نامه شيوه
استثنايي
جوانان اشتغال براي راهي حرفهاي و فني آموزش
:اشاره
ايجاد مالي منابع در ملاحظهاي قابل صرفهجويي آموزشي ، نظام تغيير با اخير سالهاي طي
سال از 4 متوسطه دوره آموزش سنوات در كاهش نظير دلايلي به بنا صرفهجويي اين كه گرديد
با هماهنگي و همكاري سال ، به 2 حرفهاي و فني تخصصي و عملي آموزشهاي در و سال به 3
آنها ، امكانات از استفاده و خصوصي بخشهاي و پرورش و آموزش از خارج دستگاههاي از بسياري
از 16 كارگاهي ساعات كاهش حرفهاي ، و فني آزاد آموزشگاههاي و غيرانتفاعي بخش در توسعه
اتلاف از جلوگيري بالاخره و آنها شدن منظوره چند و هفته در ساعت از 12 كمتر به ساعت
وحرفهاي فني آموزشهاي توسعه شد باعث سوم ، و دوم پايههاي در پايه تكرار لحاظ به منابع
انتظار ليكن.بگيرد صورت منابع ، از آمده عمل به صرفهجوييهاي از استفاده با صرفا
تخصيص پيوسته ، كارداني دوره گسترش و هنرستانها تجهيز راستاي در جديدي منابع ميرود
مورد تكنسين نيروي حرفهاي ، و فني آموزشهاي در پيش از بيش كيفي ارتقاي با و شود داده
.كند فراهم را نيازجامعه
جمعيت بودن جوان و جامعه در اشتغال به مربوط مشكلات به توجه با ميدهد نشان بررسيها
شاخه اين بيكاري ، بحران رفع راستاي در حرفهاي و فني آموزشهاي اهميت و ضرورت و كشور
.دارد مسئولين بيشتر عنايت به نياز آموزشي
آن به نيل جهت در تلاش است بيكاري معضل رفع دولت برنامههاي مهمترين از يكي امروزه
مستحكمي ارتباط آموزش نظام و اشتغال نظام ميان كه رسيد خواهد مطلوب نتيجه به صورتي در
شود برقرار
كشور ، در اقتصادي نظر از فعال جمعيت نفر ميليون حدود 3 كار ، وزارت رسمي آمار براساس
از.هستند مهارتي رشته گونه هر فاقد آنان درصد تعداد 70 اين از كه جويايكارند
و جوانان ميان در كار فرهنگ و اشتغال ايجاد هدف با حرفهاي ، و فني آموزشهاي كه آنجايي
جدي بحراني با را ما جامعه آينده آن ، از غفلت و است شده بنا كارآمد انساني نيروي توسعه
اين رغم به متاسفانه.كرد توجه آن به ويژه طور به كه است ضروري لذا كرد ، خواهد روبهرو
آن به زيادي منابع ميكنيم تصور و داريم اعتراف حرفهاي و فني ضرورت و اهميت به همگي كه
.نيست كافي منابع اين هنوز كه كرد اظهار بايستي دادهايم ، اختصاص
دهه دو طي متوسطه كل به آن دانشآموزان و حرفهاي و فني مراكز تعداد درصد مقايسه با
.گرفت نتيجه دوم دهه در را آن رشد و اول دهه در را درصد اين كاهش ميتوان اخير ،
.آمد عمل به حرفهاي و فني به بيشتر توجه سال 71 ، در آموزشي نظام تغيير با خوشبختانه
كه است نمايان حرفهاي و فني دانشآموزان پذيرش و جذب راستاي در بيشتر تحول ، اين
توجه نيز آن انساني نيروي و فضا تجهيزات ، امكانات ، به ميزان همان به حداقل ميبايست
.نمود
حرفهاي و فني هنرستانهاي توسعه بررسي
و فني مراكز پوشش تحت متوسطه دوره آموزشي واحدهاي درصد حدود 18 تحصيلي 6160 سال در
/به 6 تحصيلي 8180 سال در و درصد به 4/15 تحصيلي 7170 سال در.ميشدند تجهيز حرفهاي
فني به شده داده اختصاص مراكز درصد نزولي روند آموزشي نظام تغيير با يعني.رسيد درصد 19
به 20 نسبت درصد ميزان 6/1 به و گرديد جبران متوسطه مراكز كل با مقايسه در حرفهاي و
.يافت افزايش قبل سال
نسبت شاخه اين در دانشآموزان پذيرش و حرفهاي و فني آموزش توسعه اهميت به توجه با ولي
.نميباشد توجه قابل آن رشد متوسط به
%سال 6160 ، 6/14 در متوسطه دانشآموزان كل به حرفهاي و فني شاخه دانشآموزان درصد
مراكز ، به نسبت كاهش با همراه يعنياست رسيده %به8/12 تحصيلي 7170 سال در.است بوده
ملاحظهاي قابل رشد آموزشي نظام تغيير با ولي است يافته كاهش نيز آن دانشآموزان نسبت
.است يافته نظري رشتههاي با مقايسه در
تغيير سالهاي طي متوسطه به حرفهاي و فني دانشآموزان درصد ميگردد ملاحظه كه همانطور
شده داده اختصاص حرفهاي و فني به كه مراكزي درصد كه حالي در شده برابر آموزشي 4/2 نظام
.است شده برابر معادل 2/1
واحدهاي از بيش نظري آموزشي واحدهاي ايجاد در گرايش ميدهد نشان اطلاعات و آمار ضمن در
و فني هنرستانهاي در دانشآموز پذيرش درصد كه حالي در.است بوده حرفهاي و فني آموزش
واحدهاي ايجاد در گرايش دلايل جمله از.است بوده نظري دبيرستانهاي از بيش حرفهاي
نظري ماهيت كه كرد ، اشاره متوسطه اول پايه در دروس بودن عمومي به ميتوان نظري آموزش
.دارند
منابع در صرفهجويي
يك از متشكل سالهاي سه دوره به قديم چهارسالهنظام دوره متوسطه آموزش جديد نظام در
تخصصي و پايه علوم دروس آموزش براي ساله دو دوره يك و عمومي آموزش براي ساله يك دوره
در و بود راهنمايي سوم سال پايان در قديم نظام در دانشآموزان تحصيلي هدايتشد تبديل
بدين آموزشي نظام تغييرات از ناشي نتايج و آثار.است متوسطه اول سال پايان در جديد نظام
:بود شرح
نيروي و فيزيكي امكانات به نياز شدن كم و سرانه هزينه كاهش موجب تحصيل دوره طول كاهش -1
.نمود ملاحظه ميتوان بهتر حرفهاي و فني رشتههاي در را آن مصداق كه گرديد ، انساني
.دارند بالايي امكانات به نياز و هستند پرهزينه حرفهاي و فني رشتههاي اغلب زيرا
خارج آموختههاي كه شده انجام گونهاي به درسي برنامهريزي و سازماندهي جديد نظام در -2
و فني شاخه و كاردانش شاخه در.باشد برخوردار تحصيلي ارزش از دانشآموزان مدرسه از
فراهم خدماتي و توليدي واحدهاي آموزشي ظرفيتهاي و تسهيلات از استفاده امكان حرفهاي
آموزشي فعاليتهاي سمتگيري منابع ، در صرفهجويي بر علاوه گرديد سبب اقدام اينگرديد
.باشد كار بازار نيازهاي سوي به
و فني آزاد آموزشگاههاي و غيرانتفاعي بخش در توسعه با اجرايي تشكيلات و سازماندهي در -3
.آمد عمل به اوليا مشاركت جلب براي استفاده نهايت حرفهاي ،
.يافت كاهش هفته در ساعت از 12 كمتر به ساعت از 16 كارگاهي ساعات -4
آن پي در و پايه تكرار از ناشي زيانهاي كه است شده باعث واحدي صورت به دروس ارائه -5
كردن جمع امكان كه شده باعث ضمن در.شود كاسته زيادي ميزان به دانشآموزان تحصيل ترك
.شود فراهم مشترك دروس كلاسهاي در جمعيت كم رشتههاي دانشآموزان
حرفهاي و فني آموزشهاي به توجه ضرورت
جهت در تلاش است بيكاري معضل رفع دولت برنامههاي مهمترين از يكي امروزه كه آنجايي از
آموزش نظام و اشتغال نظام ميان كه رسيد مطلوبخواهد نتيجه به صورتي در آن به نيل
كيفي افزايش براي توجهي قابل سرمايهگذاري بايد رو اين از.شود برقرار مستحكمي ارتباط
دانشآموز ، تعداد پذيرش افزايش با تا گيرد صورت دانش كار شاخه و حرفهاي و فني شاخه
.دهد جامعه تحويل جديد فناوري با فعال انساني نيروي
بوجود دوره اين به دانشآموزان ورود براي كه محدوديتي و دورهپيشدانشگاهي وجود علت به
اين با آنان اغلب و يافت افزايش حرفهاي و فني آموزشهاي سمت به آموزان دانش گرايش آمد
اين دارند ، رو پيش پيوسته كارداني تا عالي آموزش به نيل براي را هموارهتري راه كه اميد
فني دانشآموزان كل از %كه 58 دانش كار دانشآموزان براي.نمودند انتخاب را تحصيلي شاخه
ولي ميكند كفايت ساله دو مهارتهاي گذراندن هستند ، شامل را كاردانش و حرفهاي و
عنوان به بتوانند و شود كامل آنان آموزش كه اين براي حرفهاي و فني شاخه دانشآموزان
كارداني دوره گذراندن برسانند ، ظهور عرصه به را خود عملي و علمي مهارت تكنسين يا كاردان
.است الزامي
دوره براي حرفهاي و فني آموزشكدههاي توسعه و تجهيز و ظرفيت ايجاد عدم به بنا ولي
در تحصيل ادامه به موفق حرفهاي و فني شاخه فارغالتحصيلان %فقط 10 ساله هر كارداني
به ديپلم سطح در فارغالتحصيلان از بسياري كه شده موجب امر اين.ميشوند كارداني دوره
شاخه اصلي هدف و باشند سرگردان كار بازار در لازم مهارتهاي و توانمندي داشتن عدم دليل
سبب به است ، كار بازار نياز مورد رشتههاي تكنسيندر تربيت كه حرفهاي و فني آموزشهاي
كه اين براي.كند پيدا كمتري نيازتحقق مورد اعتباري منابع فقدان و لازم حمايتهاي عدم
باشند جامعه خدمت در موثر و فعال نيروهاي عنوان به بتوانند دانشآموزان از گروه اين
.نمود فراهم كارداني دوره در را آنان تحصيل جهت لازم شرايط بايستي
براي كارداني مقطع ظرفيت ايجاد با حرفهاي و فني دوره تكميل خصوص در دولت حمايتهاي
بر دال كه مقرراتي و قوانين صدور همچنين و حرفهاي و فني فارغالتحصيلان كليه
خدماتي يا توليدي -صنعتي مراكز در رشتهها اين فارغالتحصيلان استخدام اولويتدهي
با ترتيب بدين و نمايد ايجاد را حرفهاي و فني جايگاه و منزلت افزايش موجبات ميتواند ،
دارند ، حرفهاي و فني دروس يادگيري براي بهتري ورودي رفتار كه مستعدتر دانشآموزان جذب
.بينجامد آن بازدهي افزايش و كردن كيفي به
پيشنهادها
صرفهجويي حرفهاي و فني آموزشهاي به مربوط هزينههاي در ميشود ملاحظه كه طور همان
بايد حرفهاي و فني آموزشهاي توسعه براي و است پذيرفته صورت اخير سالهاي طي زيادي
ذيل موارد آموزشها نوع اين كيفيت ارتقاي و توسعه براي لذا.داد اختصاص را بيشتري منابع
:ميشود پيشنهاد
مفيد عمر هنرستانها از بسياري در هماكنون كه آزمايشگاهي و كارگاهي تجهيزات و فضا -1
.يابد ارتقا تكنولوژيهاينوين با مطابق و شود نوسازي و بازسازي است يافته پايان آنها
و فني شاخه هنرجويان همه بتواند كه يابد گسترش گونهاي به پيوسته كارداني دوره -2
صرفا اكنون).كند پيدا تحقق قطعي طور به كارداني دوره پيوستگي تا كند پذيرش را حرفهاي
.(دارد خود بر را پيوستگي نام
و فني آموزش مراكز كار استاد و هنرآموز انساني نيروي تكنولوژي ، تحولات به توجه با -3
.شود آموخته آنان به تدريس نوين شيوههاي و گيرد قرار بازآموزي تحت حرفهاي
آموزشي ظرفيتهاي و تسهيلات از بيشتر استفاده و كارخانهاي جوار هنرستانهاي توسعه -4
منجر كه اجرايي دستگاههاي ساير حرفهاي و فني آموزش مراكز و خدماتي و توليدي واحدهاي
براي اشتغال ايجاد و كار بازار نيازهاي به پاسخ در آموزشي فعاليتهاي سمتگيري به
.شد خواهد فارغالتحصيلان
صنعتي توليدي ، مراكز در كاردانش و حرفهاي و فني فارغالتحصيلان استخدام اولويتدهي -5
.خدماتي و
مركزي الهام
آموزشي تحقيقات ارشد كارشناس
.است موجود دفترروزنامه در منابع *
از كه است بوده نفر متوسطه 4272821 مقطع دانشآموزان كل تعداد تحصيلي 8180 سال در *
.بودهاند تحصيل به مشغول متوسطه سوم و دوم پايههاي در نفر تعداد 2573688 اين
پرورش و آموزش وزارت نمونه كارمندان از
شد تجليل
به را تجارب مناسب فضاي كردن فراهم با كه است دستگاهي هر وظيفه:فرهنگي علمي گروه
توجه جلب براي فضا خير ، و پسنديده كارهاي و معروف تبليغ و ترويج با و كند منتقل همكاران
.شود بيشتر معروفها به
مراسم در پرورش و آموزش وزير حاجي مرتضي پرورش ، و آموزش وزارت عمومي روابط گزارش به
شهيد اردوگاه در گذشته شب كه وپرورش آموزش وزارت ستادي حوزه نمونه كارمندان از تجليل
و تعليم محل چون و الگوست پرورش و آموزش:گفت مطلب اين بيان ضمن شد ، برگزار تهران باهنر
كه قدمي هر و انجام كه عملي ابتكار هر پس دارد ، اثرگذاري آينده نسل پرورش در است ، تربيت
حائز همكاران تلاش و ميكند متاثر نيز را دولت تشكيلات ، بزرگي دليل به شود ، برداشته
.است اهميت
سازماني ، وظيفه دليل به كشور سراسر در ما همه شد ، يادآور نمونه كارمندان به خطاب حاجي
بهرهوري به سازمان ، تا كنيم استفاده الگوها از كه بدانيم مكلف را خود بايد ديني و ملي
.يابد دست امكانات از مطلوب
فضيلت و علم آسمان درخشان ستارگان باهنر و رجايي به كشور پرورش و آموزش كرد خاطرنشان وي
تعهد ، روحبخش شميم از كشور تربيت و تعليم نظام همواره كه كرد آرزو وي.ميكند افتخار
.باشد برخوردار شهيدان اين برخورد حسن و تواضع تقوا ،
راي با پرورش و آموزش مديران انتخاب طرح
شد تصويب مستقيم
انتخاب طرح دوشنبه ، روز اسلامي ، شوراي مجلس فرهنگي كميسيون:فرهنگي علمي گروه
.كرد تصويب را پرورش و آموزش مديران
به باره دراين فرهنگي كميسيون عضو و انديمشك مردم نماينده "حسنوند فريدون"
مديران برسد ، تصويب به مجلس علني درصحن طرح اين كه صورتي در:گفت ايرنا خبرنگار
.كرد خواهند انتخاب شهرستان همان فرهنگيان را شهرستانها پرورش و آموزش
نفر سه خود مستقيم راي با شهرستان هر فرهنگيان طرح ، اين موجب به:افزود وي
به خود شهرستان پرورش و آموزش رياست پست تصدي براي و انتخاب را فرهنگيان از
.كرد خواهند معرفي خود استان پرورش و آموزش مديركل يا وزير
و آموزش مديران انتخاب طرح به رسيدگيكننده فرعي كميسيون فرهنگي ، كميسيون
.است تحقيقات و آموزش كميسيون مورد ، اين در اصلي كميسيون بود ، پرورش
تغيير تبريز و تهران دانشگاههاي روساي
كردند
جديد روساي جداگانهاي احكام طي فناوري و تحقيقات علوم ، وزير:فرهنگي علمي گروه
.كرد انتخاب را تبريز و تهران دانشگاههاي
دكتر و تهران دانشگاه رياست از عراقي خليلي منصور سيد دكتر استعفاي پي در حكم اين
.شد صادر تبريز دانشگاه رياست از پورفيضي حسين محمدعلي
رئيس عنوان به دانا فرجي رضا دكتر فناوري و تحقيقات علوم ، وزارت عمومي روابط گزارش به
.شدند انتخاب تبريز دانشگاه رئيس عنوان به پورمحمدي محمدرضا دكتر و تهران دانشگاه
اعتلاي براي را دانشگاهيان مشاركت جلب ضرورت احكام ، اين در علوم وزير معين ، مصطفي دكتر
فرهنگي علمي ، ارتقاي و قانونمندي و نظم تقويت بر و ساخت خاطرنشان كشور عالي آموزش نظام
.كرد تاكيد تبريز و تهران دانشگاههاي در اجتماعي و
نيكوكاران ريالي ميليارد سرمايهگذاري 70
كشور دانشگاههاي توسعه امر در
سرمايهگذاري 70 از فناوري و تحقيقات علوم ، وزارت توسعه و طرح معاون:فرهنگي علمي گروه
خبرنگار گزارش به.داد خبر دانشگاهها توسعه زمينه در جاري سال در خيرين ريالي ميليارد
مي سخن كاشان دانشگاه جديد رئيس معارفه و توديع آيين در كه دانش دكتر كاشان ، در همشهري
و شهرستان خيرين ميرود انتظار دولتي ، بودجههاي بودن محدود به توجه با:افزود گفت ،
.بدهند اهميت دانشگاه توسعه به گذشته از بيش استان
از يكي را دانشگاهي بخش در مديريت فناوري ، و تحقيقات علوم ، وزارت توسعه و طرح معاون
با داشتن ارتباط دليل به مديريت نوع اين:افزود و خواند كشور در مديريتها سختترين
آنها ، خواستههاي ساختن برآورده نيز و برخوردارند بالايي علمي سطح از كه نخبه جمعيت
.است مديريت سختتريننوع
دقيق حسن دكتر و شد قدرداني شريعتينياسر مجتبي دكتر زحمات و تلاشها از مراسم ، اين در
.شد معرفي كاشان دانشگاه جديد رئيس عنوان به
دانشآموزان و نوآموزان ثبتنام نامه شيوه
استثنايي
ثبتنام خصوص در احتمالي مشكلات رفع و بررسي نظارت ، منظور به:فرهنگي علمي گروه
سال در استثنايي دانشآموزان و نوآموزان ثبتنام دستورالعمل استثنايي ، دانشآموزان
.شد اعلام تحصيل 8281
خاص كلاسهاي و آموزشي مراكز به ورود بدو در استثنايي دانشآموزان و نوآموزان ثبتنام
كارت ارائه و ميگيرد صورت مربوطه آموزش و توانبخشي سنجش ، كارشناسان گروه تشخيص براساس
براي تشخيص كاربرگهاي و ثبتنام معرفينامه داشتن شناسنامه ، اول صفحه تصوير بهداشتي ،
معلول بينايي ، آسيبديده شنوايي ، ديده آسيب ذهني ، كمتوان) استثنايي مختلف گروههاي
.است الزامي ثبتنام جهت (معلوليتي چند و حركتي - جسمي
پايه قبولي داشتن با نيز حرفهاي مهارتهاي دوره در ذهني كمتوان دانشآموزان ثبتنام
مقررات تابع استان پذيرش كميته معرفينامه و آموزشگاه شده تكميل كاربرگ ابتدايي ، پنجم
.است استثنايي پرورش و آموزش سازمان
|