هشتبرابر بنزين واردات ميزان سالجاري در
راهآهناست شبكه بهسازي و توسعه بودجه
است كرده ترانزيت كالا تن ميليون گذشته 2/4 سال در 5 راهآهن
كشور استراتژيك و جغرافيايي موقعيت از نكردن استفاده سرزمين ، اين ديرين سنتهاي از يكي
هيچ ميكنيم ، زندگي زيرزميني و طبيعي منابع از سرشار سرزميني در بدانيم كه اين.است
قرار جمله اين از.كنيم بهينه استفاده سرشار ثروت اين از بتوانيم تا نميشود دليل كدام
بهدليل كه است كالا ترانزيت لحاظ از ايران استثنايي موقعيت و ابريشم راه مسير در گرفتن
اين از نتوانستهايم ريلي خطوط كمبود بهويژه كشور در نقل و حمل زيرساختهاي مشكلات
.بگيريم بهره ويژگي
محدود بهدليل ومسافر بار نقل و حمل در نسبي مزيتهاي داشتن بهرغم ريلي ، نقل و حمل
مناسبي سهم است نتوانسته ناوگان بودن فرسوده بهرهبرداري ، ظرفيت بودن پايين و خطوط بودن
.دهد اختصاص خود به را ترانزيت نقل و حمل از
كالا تن و 304 هزار و 202 ميليون تا 80 ، 4 از 75 ساله دوره 5 در ريلي نقل و حمل بخش
/بر 5 بالغ شده جابهجا كيلومتر-تن برحسب شده ترانزيت كالاي ميزان ايناست كرده ترانزيت
.ميشود ميليارد 7
و هزار ترانزيت 957 با سال 76 طي ساله ، دوره 5 اين طي شده ترانزيت كالاي ميزان بيشترين
صورت سال 75 طي دوره ، اين در ترانزيت ميزان كمترين و است افتاده اتفاق كالا تن 600
.است كرده ترانزيت كالا تن و 272 هزار راهآهن 499 سال اين در است ، گرفته
اين در راهآهن توسط شده ترانزيت كالاهاي جابهجايي ميزان آمار در توجه جالب نكته
روبهرو كاهش و رشد با كه است مختلف سالهاي در شده ترانزيت كالاي ميزان نوسانات سالها
.است بوده
عملكرد سال 80 طي ايران طريق از افغانستان به كالا فراوان ترانزيت بهرغم مثال ، بهطور
ترانزيت كالاهاي جابهجايي ميزان با درمقايسه سال دراين ريلي ترانزيت كالاهاي جابهجايي
.ميدهد نشان كاهش درصد راهآهن 3/10 طريق از سال 79 در شده
نحوه:ميگويد باره اين در -استراتژيك مديريت كارشناس -ابيانه قديري حسن محمد
از استفاده يابند ، گسترش راهآهن خطوط كه اين جاي به تا است شده سبب دولت بودجهبندي
.يابد افزايش خودرو براي تقاضا و شخصي اتومبيل
عالي موقعيت و مختلف نقاط بين تردد زماني فاصله كاهش ضرورت ايران ، وسعت:ميافزايد وي
.يابند گسترش بزرگراهها و آزادراهها ريلي ، نقل و حمل سيستم كه ميكند ايجاب ترانزيتي
از بار و مسافر نقل و حمل از بخشي بايد:ميكند تصريح استراتژيك مديريت كارشناس اين
به عمل در زيادي بودجه كلان ، درمبحث متاسفانه اما شود ، منتقل ريلي خطوط به جادهها
.است گرفته تعلق سوخت يارانه
و 300 هزار دو از بيش تنهايي به سالجاري در بنزين سوخت يارانه:ميافزايد ابيانه قديري
.است بيشتر ترابري و راه وزارت بودجه كل از ميزان اين كه است تومان ميليارد
كل با برابر تنهايي به سال 81 در بنزين واردات براي تخصيصي بودجه كه اين بيان با وي
يك به سالجاري در كه واردات ميزان اين:ميكند تاكيد است ، ترابري و راه وزارت بودجه
و توسعه امر به يافته اختصاص بودجه كل برابر هشت از بيش رسيد ، خواهد دلار ميليارد
.است راهآهن شبكه بهسازي
در شاخص اين است ، ريلي نقل و حمل شبكه پايين تراكم كشور راهآهن مشكلات از ديگر يكي
.است كيلومترمربع بر متر ايران8/3
/ارمنستان ، 8 در متر ، آذربايجان 5/24 در كيلومترمربع ، بر متر تركمنستان 5/4 در شاخص اين
.است مربع كيلومتر بر متر بحرين 5/5 در و متر 10
نااميدكننده اروپايي پيشرفته و صنعتي كشورهاي با ايران در خطوط تراكم شاخص اين مقايسه
فرانسه 60 در و متر آلمان 113 در مربع ، كيلومتر بر متر ژاپن 54 در خطوط تراكم شاخص است ،
.است مربع كيلومتر بر متر
از نيمي و ميگيرد دربر را استان كشور 14 استان از 28 ايران ، راهآهن خطوط شبكه
بودن پايين حتي و سويي از ريلي خطوط محدوديت.هستند ريلي خطوط فاقد كشور استانهاي
كالا ، نقل و حمل از مناسبي سهم تا شدهاند باعث فعلي محدود خطوط از بهرهبرداري ظرفيت
روشهاي ساير به نسبت ممتازي ويژگيهاي از كه نقل و حمل زيربخش اين به ترانزيت و مسافر
.برسد است برخوردار نقل و حمل
از استفاده در را خارجي بازرگانان كه است ايران ريلي نقل و حمل بخش در محدوديتها همين
قابل درآمد اين از كشور سهم البته و كرده اساسي ترديدهاي دچار ابريشم راه تاريخي مسير
.است داده تقليل ناچيز اندكي به را توجه
|