اول كلاس در بحران
اجتماعي نگاه
رواني كوچولوهاي
سو ديگر به سفر
عشق روزگاري روزي
اول كلاس در بحران
ميچشند را آزمايش گس طعم كه دانشآموزاني
كلاس معلم هزار ميان 60 از است باقي زمان جديد تحصيلي سال آغاز بهروز تنها 18 كه حالي در
مسئوليت كه معلم هزار به 50 نزديك و شدهاند آشنا جديد كتاب با ازآنان ششم يك تنها اولي
نديدهاند را جديد كتاب هنوز دارند عهده بر را اولي كلاس ميليوندانشآموز آموزش 5/1
از پس سرانجام.كرد تغيير ابتدايي اول كلاس فارسي كتاب:هاشمي اكبر _ اجتماعي گروه
كتاب با مقايسه در بنيادين تحولي و جديد رويكردي با فارسي كتاب چندساله كشمكشهاي
به بنويسيم و بخوانيم نامهاي با جلد دو در چشمنواز تصاوير و بزرگتر قطع با قديمي ،
.آمد بازار
معلم هزار ميان 60 از است باقي زمان جديد تحصيلي سال آغاز به روز تنها 18 كه حالي در
كه معلم هزار به 50 نزديك و شدهاند آشنا جديد كتاب با آنان از ششم يك تنها اولي كلاس
را جديد كتاب هنوز دارند عهده بر را اولي كلاس دانشآموز ميليون آموزش 5/1 مسئوليت
.بيگانهاند و ناآشنا آن تدريس جديد شيوه با حتي و نديدهاند
آن نوشتاري خط در اصلاحات و كلي روش به تركيبي از جديد كتاب رويكرد تغيير خبر شنيدن
بخشنامه ، براساس كه است آورده اولي كلاس معلم هزاران ميان به را اضطراب و نگراني از موجي
.شوند تدريس به موفق و آشنا آن تدريس روش و جديد كتاب با تا دارند فرصت ساعت تنها 30
پرورش و آموزش در بحران آمدن وجود به باعث كه دهه 40 در كلي روش شكست تجربه به توجه با
مراحل در كه ترديدهايي و اساسي اشكالات شده ، آزموده روش اين مجدد انتخاب و شد زمان آن
و آموزش در بحران سال آينده سال ميكنند پيشبيني كارشناسان.دارد وجود كتاب آزمايشي
.بود خواهد پرورش
زلزله نام به مردي
كشاكش در وقتي حتي ميدانند سنت متضاد را او نيز برخي و دادهاند زلزله لقب او به برخي
با وي مخالفان شد برده نام احتمالي وزير عنوان به او از پرورش و آموزش جديد وزير انتخاب
مهندس علاقهمندان جعفر مهندس.داشتند ابراز را خود نگراني او تفكرات خواندن ويرانگر
چندين معاونت گذشته سال در 23 كه است پرورش و آموزش كهنهكار مردان از الكترونيك رشته
.است داشته برعهده را وزير
جديد نظام طرح نجفي ، متوسطه مقطع معاون كسوت در كه افتاد زبانها بر او نام وقتي
تغييري عنوان به آن از برخي.كرد دگرگون را كشور آموزشي نظام كه ريخت پي را متوسطه
نظام گفتند طرح اين خواندن ويرانگر با نيز برخي و ميبرند نام روز شرايط با متناسب
هيچگاه علاقهمندان بود چه هر اما.شد خواهد گسيختگي ازهم و آشفتگي دچار پرورش و آموزش
.چشيد را آن گس طعم تنها و ببيند را ناميمون يا ميمون ميوه اين نشستن بار به نتوانست
صبر بايد و نرسيده پايان به جديد نظام طرح آزمايشي دوران هنوز بود معتقد علاقهمندان
رو را برندهاش برگ آخرين و اصليترين نجفي شد باعث محافظهكار جناح فشارهاي اما.كرد
ورود بابود وزير آقاي ميز روي هم علاقهمندان استعفاي شد رو برنده برگ وقتي.كند
پژوهش سازمان) پژوهشي حوزه به (مالي و اداري معاونت) اجرايي حوزه از علاقهمندان دوباره
زودتر گرچه چندتاليفي پديده.شد تشديد اميدها و نگرانيها هم باز (آموزشي برنامهريزي و
سازمان اين به او آمدن بود ، با آمده نيز ابتدايي دوره به متوسطه دوره از علاقهمندان از
مخالفت با تاليفي چند پديده و علاقهمندان تفكرات اما.شد پيگيري بيشتري شتاب با
داشتند دست در را درسي كتب انحصار كه درسي برنامهريزي و تاليف دفتر كارشناسان غيررسمي
دريافت ماند بينتيجه تاليف دفتر كارشناسان نظر جلب براي تلاشهايش وقتي.شد روبهرو
ساليان طول در كه بانفوذ و باسابقه كارمندان از متشكل سدي.دارد پيشروي سختي كار
كتابهاي تاليف انحصار داشتن اختيار در با و بودند دوانده ريشه تاليف دفتر در متمادي
نام مافيا يك عنوان به آنان از وزارتخانه كارشناسان كه بودند شده قدرتمند آنقدر درسي
تاليف كار و جست توسل دفتر اين از خارج كارشناسان به ناچار به روي اين از.ميبردند
آموزشي كمك انتشارات دفتر و تكنولوژي دفتر كارشناسان به را جديد ابتدايي اول فارسي كتاب
كارشناسان از جمعي و سابقه با مدرسان از صفارپور رهبري به كتاب تاليف.كرد واگذار
نظر در با تكنولوژي دفتر كتابشد آغاز نوجوان و كودك ادبيات (طراح و شاعر نويسنده ، )
كه تحقيقي براساس و شد برگزار تنكابن در درسال 1378 كه همايشي نتايج و يافتهها گرفتن
گرفته انجام فارسي زبان تاليف دفتر در فارسي زبان آموزش عالي شوراي توسط سال 1375 در
جايگزيني و تصاوير تغيير و درسها از برخي اضافه و حذف و تركيبي تدريس روش حفظ با بود
در تاليف دفتر مردان اما.شد تاليف قديمي ، كتاب نقايص رفع و زيبا و شاداب تصاوير
دفتر اين از خارج عدهاي كه كنند تحمل را وضعيت اين نميتوانستند ايرانشهر ساختمان
مرسوم و معمول شيوه يك به امر اين ميرفت آن بيم طرفي از.كنند كتاب تاليف به اقدام
به اقدام راسا نيرو و امكانات بسيج با نيز دفتر اين بلافاصله رو اين از.شود تبديل
كارشناس سنگري محمدرضا دكتر عهده بر كتاب اين تاليف رهبري كه كرد ديگري كتاب تاليف
خواهناخواه شد ، گذاشته كارشناسان از ديگر جمعي و تاليف دفتر فارسي ادبيات و زبان مسئول
.داد در تن تاليفي چند پديده يعني بود آن دنبال به علاقهمندان كه آنچه به تاليف دفتر
پديده يك شكست
.شد آماده كشور مدارس در آزمايشي مراحل طي براي جديد كتاب دو همزمان سال 7978 در
و اساس و بود متفاوت قديمي كتاب و تكنولوژي دفتر كتاب با نظر هر از تاليف دفتر كتاب
.بود آورده روي كلي شيوه به تركيبي شيوه از و زده برهم را مدارس در موجود كتاب بنيان
مدارس از برخي در سال مدت 3 به كتاب دو بين رقابت مرحله بگوييم بهتر يا آزمايشي مرحله
:بود گزينه سه داشت قرار ابتدايي اول معلم هزار پيشروي 60 كه آنچه و رسيد پايان به كشور
(بنويسيم و بخوانيم) تاليف دفتر كتاب _ الف
(اول فارسي) تكنولوژي دفتر كتاب _ ب
مدارس در موجود قديم فارسي كتاب _ ج
را يكي ب و الف گزينه ميان از تنها گزينه سه بين از بودند مجاز تنها معلمان اما
خو آن به سالها كه مدارس در موجود فارسي كتاب سوم گزينه بود شده اعلام كه چرا برگزينند
.كنند فراموش هميشه براي بايد را ميشد تدريس ايران مدارس در سال و 40 بودند كرده
از موجي و كردهاند استقبال كتاب دو هر از معلمان داشت آن از نشان اوليه ارزيابيهاي
كتاب وفاداري به توجه با اما.است آورده دانشآموزان ميان به را مشاركتخواهي و نشاط
شانس روش اين به معلمان بودن مانوس و قديمي كتاب تركيبي تدريس شيوه به تكنولوژي دفتر
سال 81 در اما.بود تاليف دفتر كتاب از بيش رسمي كتاب عنوان به تكنولوژي دفتر جايگزيني
شده حذف تكنولوژي دفتر كتاب شد اعلام غيرمنتظره تصميم يك در و برگشت ورق باره يك به
.برگزينند را يكي قديمي كتاب و تاليف دفتر كتاب دو بين از بايد بار اين معلمان و.است
و انجاميد شكست به تاليفي چند پديده همگان تصور عليرغم داشت آن از نشان چيز همه
شواهد و مدارك.كند مقاومت ايرانشهر ساختمان مردان مقابل در نتوانست نيز علاقهمندان
تاريخ 26 در وي كه چرا بود علاقهمندان نظر و خواست عليرغم تصميم اين داشت آن از حكايت
تاليف و برنامهريزي دفتر وقت كل مدير به كه شماره 1650/1/101 نامه يك بند در خرداد 80
قديم كتاب) درسي كتاب سه وجود مدت طولاني ادامه _1:مينويسد است شده نوشته درسي كتب
كارشناسان ، و برنامهريزان نزد بلاتكليفي جمله از دلايلي به بنا (جديد كتاب دو و فعلي يا
مناسب...و معلمان آموزش بالاتر ، پايههاي در كتابها اين استمرار نحوه بودن نامعلوم
كتاب رويكرد با چون شده تدوين آموزشي تكنولوژي دفتر توسط كه فارسي كتاب _ نبوده2000
به توجه با است برده بين از هم را حاضر كتاب پيچيدگيهاي و مشكلات و شده تهيه فعلي
با آن رويكرد اگرچه است مناسبتر بسيار موجود كتاب با مقايسه در آمده دست به اطلاعات
سال از است بهتر بنابراين.ندارد كامل تطابق ابتدايي پرورش و آموزش عرصه در جديد تحولات
مواجهه در محترم دفتر آن است شايسته...شود موجود كتاب جايگزين كتاب آن 81_ تحصيلي 82
برخورد محترم دفتر آن جديدالتاليف كتب ساير همانند تكنولوژي دفتر تاليف فارسي كتاب با
اجراي در همهجانبه پشتيباني و حمايت برنامهريزي ، با دفتر آن محترم كارشناسان و نموده
جديد رويكردهاي جلوهگاه كه دفتر آن كتاب _ آورند 3 دست به را لازم توفيق آن موفق
تحفه است ابتدايي دوره بخشي كيفيت بر تاكيد با و تاليف و برنامهريزي امور در سازمان
را خود آزمايشي طرح تكنولوژي ، دفتر كتاب و جايگزين كتاب كنار در همچنان كه است ماندگاري
و مسئولان توجيه و معلمان مستمر آموزش احتمالي نقايص رفع با گامبهگام و نموده تعقيب
.ميكند نزديك سراسري اجراي به را خود آموزش بسته تكميل و اوليا آمادهسازي _ مديران
سپاري چاپ 80_ تحصيلي 81 سال كتابهاي چون تكنولوژي ، دفتر جايگزين كتاب مورد در _5
ادامه آن شدن جايگزين به نگاه با آزمايشي اجراي (81_ 82) آينده تحصيلي سال در است شده
".ميكند پيدا
داخلي تصميمات و برنامهها قبال در سازمان مجموعه داشت انتظار علاقهمندان آنكه عليرغم
.شد جايگزين تاليف دفتر كتاب و حذف تكنولوژي دفتر كتاب و نشد چنين باشند داشته واحد موضع
محمدرضا دكتر حاجيان ، فردوس دكتر رحماندوست ، مصطفي چون آشناياني نام آن پاي كه كتابي
فرشيد مقدم ، قاسمپور حسين دكتر ذوالفقاري ، حسن دكتر نعمتزاده ، دكتر خانم سنگري ،
اين آيابود آن بر كانيان محمدرضا و فرهادي گلزار عمراني ، غلامرضا زاهدي ، عباس مثقالي ،
مصطفي كه كرد خطور ذهنها به زماني پرسش اين بود؟ شده تاليف تن اين 11 توسط كتاب
از.است نداشته نقشي كتابها تاليف در كرد اعلام رسما يادداشت دو نوشتن با رحماندوست
و نام حتي و است شده استفاده شما شعرهاي از شما تكذيب عليرغم ميپرسيم رحماندوست
يا 4 در 3 تنها بنده":ميگويد رحماندوست.است موجود نيز صورتجلسات ذيل در امضايتان
كارشناسي نظرات و كردم پيدا حضور بودند شده دعوت نيز كارشناسان از ديگر جمعي كه جلسه
در كردم اعلام رسما نكردند لحاظ را بنده نظرات آزمايشي چاپ در وقتي اما دادم را خود
هم باز اگر ببينم را كتاب نهايي چاپ تا هستم منتظر و نداشتهام نقشي كتابها تاليف
يا در 3 حضور با آيا ".كرد خواهم اعتراض مولفان فهرست در نامم درج به باشد نشده اعمال
:ميگويد پاسخ در رحماندوست آورد؟ كتاب مولف بهعنوان را افراد نام ميتوان جلسه 4
چند آن در كه را كس هر دوستان كه چرا چيست مولف از تاليف دفتر دوستان تعريف ديد بايد"
قابل نكته ".آوردهاند كتاب در را نامشان مولف ، بهعنوان بودند كرده پيدا حضور جلسه
يك در دقيقه تا 15 مدت 10 به تنها مولفان از يكي حضور تاليف دفتر صورتجلسات متن در توجه
از.ندارد خارجي وجود كه نامي همچنين.است شده آورده مولف بهعنوان نامش كه است جلسه
دو و جلد دو براي ريال هزار قيمت 4 و ميليوني تيراژ به توجه با ميكنيم سوال رحماندوست
:ميگويد رحماندوست.باشد شده پرداخت مولفان به خوبي حقالتاليف بايد تاليف حق درصد
".نكردهام دريافت شخصا نيز پولي و ندارم موضوع اين از اطلاعي هيچ بنده"
را درسي كتاب پختگييك و انسجام كتاب اين استيعني اتود فقطيك و جديدفقط كتاب
ندارد
اكثرا كه) را بهترينها كرد سعي نيز كتاب براي مولفان نام انتخاب در تاليف دفتر گرچه
داشت آن از نشان نامها عملا اما برگزيند (بودند برخوردار خاصي ايدئولوژي تفكر يك از
نوجوان و كودك نويسندگان انجمن از دعوت با رو اين از و نبودند موفق هم كار اين در كه
كودك نويسندگان كه كنند وانمود كردند تلاش افطار صرف به (دارند اصلاحطلبانه گرايش كه)
كار ، شيوه به نويسندگان انتقادات به پاسخ در وقتي.هستند موافق كتاب اين با نيز نوجوان و
تاليف دفتر كاري دست اثر بر كه غلط ، از پر و شاعران نام بدون شعرهايي و شعرها انتخاب
به پاسخ در كتاب مولفان از يكي حاجيان فردوس بودند ، شده قافيهاي و وزني مشكلات دچار
افطار "شود آورده كتاب اين در آنها از اثري تا كنند التماس بايد نويسندگان":گفت تندي
حاصلي نتوانست نيز علاقهمندان توسط حاجيان جمله كردن برعكس حتي.ماند همبينتيجه
افطار يك عنوان به اتفاق اين از فرافكني ، براي عصر روزنامه يك بعد روز چند و باشد داشته
!!كرد ياد جناحي
ميشود تكرار تاريخ
عباس و مصاحب شمسالملوك توسط كلي روش به كه دارا و آذر كتاب شكست از پس سال 1344 در
ايرج نامهاي به جوان دو بود شده نوشته آمريكايي كارشناسان مشاوره با و شريف يميني
به بحران از را ايران مدارس جديد كتاب تاليف با يافتند ماموريت سياح عباس و جهانشاهي
پيدا را خود خاص مخالفان و موافقان آغاز همان از نيز جديد كتاب.دهند رهايي آمده وجود
بود جدي آنقدر وي مخالفت.بود باغچهبان مرحوم آنها سرشناسترين مخالفين ميان از.كرد
و سارا جديد كتاب مورد در قضاوت براي نبود دادگاه به بيشباهت كه جلسهاي شد مقرر كه
جلسه آن در.بود آرام احمد مرحوم با نيز دادگاه اين قاضي و حكميت و شود برگزار دارا
به رو آرام احمد يافت پايان دفاعيه جلسه وقتي و پرداخت كتاب از دفاع به سياح عباس
آن از و دهد انجام را اصلاحات بگذار است جوان باغچهبان يك هم اين:گفت و كرد باغچهبان
جوان سياح عباس.شد تدريس ايران مدارس در سارا و دارا كتاب سال امروز 40 به تا زمان
او كتاب با ايراني ميليونها گذشته سال طول 40 در كه امروز ساله پدربزرگ 70 و ديروز
براي رنگ الفباي تاليف حال در رنگ پاتيل پشت روزها اين و آموختهاند را خواندن و نوشتن
در زيبايش ديالوگهاي و قرمزش و سبز و زرد دستهاي كه است پيرمردي همان است ، فرش فرهنگ
مورد در او از.است داشته نگه زنده يادها در پيش از بيش را او مخملباف محسن گبه فيلم
از.هستم خوشحال خبر اين شنيدن از:ميگويد بياطلاعي اظهار ضمن ميكنيم سوال جديد كتاب
:بنويسيد من قول
كرده يار يارم من شنيدم
كرده كار خوب او باشد مبارك
نكرده كاري من مثل اگر
كرده شاهكار من ز بهتر اگر
نگران كه حالي در ميبيند را جديد كتاب دارا و سارا كتاب نويسنده وقتي بعد روز چند اما
دفاع زمان آن ما كه همانطور كنند دفاع كتاب اين از بيايند اينها بايد":ميگويد است
در نيستم حاضر كتاب مولفان حضور بدون اما دارد مهمي و اساسي ايرادات كتاب اينكرديم
تاليف دفتر در بنويسيم و بخوانيم كتاب تاليف مسئول سنگري دكتر ".بگويم سخني كتاب نقد
دنياي كودك و است پويايي و تحرك از سرشار دارد ، محور فعاليت رويكرد كتاب اين":ميگويد
محور.دارد تاثير هم صندليها و ميز چينش نحوه حتي.آموخت خواهد كتاب در را واقعي
طريق از معلم كار و ميكند برقرار ارتباط و كرده كشف خودش و است دانشآموز خود فعاليت
بردن ، لذت با بچهها و است تصوير بر مبنا.ميشود انجام بچهها خود توسط نمايش و بازي
كتاب داشت توجه بايد.مينويسند خودشان را كتاب از بخشي و ميبرند پيش را خود آموزش
اما بود روستايي درصد و 70 شهري ايران جامعه درصد كه 30 بود شده تاليف زماني در قبلي
در.ميكند مطرح را روز مسائل كتاب و است كرده تغيير كاملا ما جامعه است آن عكس امروز
كه ميگيرند ياد و ميروند پيش صداشناسي با بچهها.نيست صداكشي به نيازي ديگر كتاب اين
.ميدهيم آموزش كلي رويكرد عنوان تحت را فارسي زبان نشانه بشناسند400 كلمات در را صداها
را كلمات و ادغام هم با را نشانهها كه ميآموزند و ميگيرند ياد كلمه در را نشانهها
آشنا گفتن سخن و دادن گوش خواندن ، مهارت سه با "بخوانيم" كتاب در.بسازند هم با چگونه
شده معرفي كتاب جلد كتاب 52 پايان در كتابخواني فرهنگ ترويج راستاي در همچنين.ميشوند
را بقيه و ميخواند بچهها براي كلاس در سال هفته براي 22 را كتاب معلم 22 كه است
در مشق.ميگيرد را بچهها مشق دفتر جاي "بنويسيم" كتاب.ميكنند تهيه مدرسه يا خانواده
معمولي كتابهاي از بزرگتر بخوانيم كتاب قطع.است شده هدايت و يافته سو و سمت شيوه اين
اما باشد شده فراهم كودك ويژگيهاي با متناسب خواندن براي فضايي آن در اينكه براي است
دفتر اين كتاب كشور مدارس از درصد هماكنون 60.است معمولي دفتر اندازه در بنويسيم كتاب
تدريس را قديمي كتاب همچنان كشور مدارس از درصد و 40 كردهاند انتخاب جديد سال براي را
به استانها ديگر در شد خواهد تدريس جديد كتاب تنها كه تهران استان از غير به.ميكنند
آموزش براي.كرد خواهند كتاب دو هر تدريس به اقدام درصد تا 80 درصد از 30 مختلط صورت
برگزار باهنر شهيد اردوگاه در شهريور هشتم تا مردادماه اول از دوره چهار نيز معلمان
از آموزش از پس معلمها و ميبينند آموزش مدرسان و معلمان از نفر دوره 150 هر در.كرديم
از قبل تا معلمان كه آموزشي مجموع.داد خواهند آموزش خود همكاران به مدارس در شهريور 15
".ديد خواهند آموزش ساعت نيز 70 سال طول در و است ساعت مهرماه 36
:ميگويد درسي كتابهاي تاليف كارشناس و نوآموز رشد ماهنامه سردبير شريفي ناهيد دكتر
فارسي كتابهاي كه گرفت تصميم تاليف دفتر در فارسي زبان آموزش عالي شوراي پيش سال شش"
و 70 بودم شورا اين اعضاي از يكي من.شد شروع برنامهنويسي و هدفنويسي.بدهد تغيير را
من به را فارسي زبان آموزش رويكرد تعيين در تحقيق وظيفه شورا اين در.داشتيم جلسه تا 80
و ابتدايي اول آموزش در فارسي زبان آموزش روشهاي و رويكردها طرح.كردند واگذار
اين پايه بر اول كتاب شد قرار و شد دفاع آن حاصل و رسيد پايان به سال 75 در پيشدبستان
فارسي كتابهاي در معيار خط مورد در صفارپور آقاي توسط كه ديگر طرح براساس همچنين و طرح
".كند تغيير بود ، شده انجام ابتدايي اول
به ما":ميگويد ميكنيم سوال طرح اين يافتههاي و نتايج مورد در شريفي ناهيد دكتر از
آموزش در موثري روش ميتواند كلنگر روش كه داشتيم تاكيد فرضيه اين بر طرح مجري عنوان
.نوشتنباشد و خواندن كردن ، صحبت دادن ، گوش مهارت چهار در
قديم 40 فارسي كتاب در كه تركيبي روش يعني نيست طور اين كه كرد ثابت ساله يك نتيجه اما
.درستياست كاملا فارسيروش خط و معيار زبان ويژگيهاي براساس رفته كار به سال
اقدام قديم تركيبي روش حفظ با كرديم اعلام تحقيقات ، نتايج و يافتهها براساس نهايت در
تمرينهابهره در سطح چهار در قياسي روشهاي و تمرينها كردن اضافه و دروس تغييرچينش به
".ببرند
تكنولوژي دفتر و تاليف دفتر كتاب دو مورد در را كارشناسياش نظر شريفي ناهيد دكتر از
تقريبا ميشناختند را تركيبي روش چون تكنولوژي دفتر گروه":ميگويد وي ميكنيم سوال
نياز تصاوير و كتابها چينش و بود خالي تمرين جاي هم باز اما.كردند طرف بر را عيبها
گام هم امروز دنياي يافتههاي با تا ميكند تلاش تاليف دفتر كتاب.داشت بيشتر كار به
نگاه زباني فعل دو عنوان به نوشتن و خواندن به ميگويد بار اولين براي كتاب اين.باشد
جاي و دارد و 19 قرن 18 در ريشه قديم كتابدارد هم خوبي كاغذ و جذاب تصاوير و كنيد
...و تمرين نداشتن و است خالي كتاب اين در جديد علوم يافتههاي
يك فقط و فقط كتاب اين معتقدم شخصه به تاليف دفتر بنويسيم و بخوانيم كتاب مورد در اما
كه است اين محكم دليلندارد را درسي كتاب يك پختگي و انسجام كتاب اين يعني است اتود
كه حالي در است كرده استفاده رويكرد شش از كه ميكند اعلام خودش درسي راهنماي در كتاب
نزدهاند انتخاب به دست اصلا كتاب مولفان.نداريم رويكرد شش از بيشتر زبان آموزش در ما
بقيه و كنند انتخاب را رويكردخاصي يك نميگويم.گرفتهاند وام را بخشي رويكرد هر از
تركيبي يا تلفيقي رويكرد دو اين خاص خط و زبان نسبت به ميتوانيم ما.نميخورد درد به
بسيارياز در نميتواند كتاب اينكنيم انتخاب را ميخورد زبان اين درد به كه
كتاب در اساسي ايرادات به توجه باباشد موفق هستند زبانه سه حتي يا دو كه ما استانهاي
.نميشناسند را زبان افعال تكوين و رشد مراحل اينها كه است مشخص
و طبيعت از را بچهها.نيستند آگاه هم نوشتن و خواندن مرحلهاي تكوين و رشد به همچنين
طبيعت در ميكند سعي ميكشاند اغراق به را طبيعت.ميكند دور است ساختش در كه چيزي آن
در را اينها تمام ميكشانند تصنع به را طبيعت واقع در.كنند پيدا اندازه هم خطوط
شروع باره يك كه است اين كتاب اين مشكلات بزرگترين از يكي.ميبينيم كتاب لوحههاي
يكي ميدهد نشان روانشناسان و شناسان عصب مفصل تحقيقات.است نوشته چپ به راست از كرده
حركت سمت به نويسي آيينه از را دانشآموز كه است اين دبستان اول در معلمها مشكلات از
بچه به كتاب اول صفحه از باره يك كتاب اين در كه حالي در كند هدايت چپ به راست از دست
به پايين از بچهها كه حالي در بنويس نظم يك با پايين به بالا از بردار را مداد ميگويد
كه دارد وجود جدي بسياربسيار مشكلات كه بنويسم كتاب در.مينويسند راست به چپ از و بالا
روش از حتي و نكرده توجه كودك زبان ذهني مراحل به نميشناسند را كودك زبان ميدهد نشان
كتاب ، اين اساسي اشكالات و تحقيقات يافتههاي به توجه باننمودهاند استفاده نيز قياسي
".اوليهاميدانم كلاس براي بحراني سال بسيار را آينده سال بنده
نتيجه را خود كتاب جايگزيني و تكنولوژي دفتر كتاب حذف دليل تاليف دفتر مسئولين
و است نشده منتشر تاكنون كه نتايجي ميكنند عنوان كتابها آزمايش مرحله از ارزشيابيها
.است نگرفته قرار هستند آن منتظر بيصبرانه كه وزارتخانه اين كارشناسان اختيار در حتي
اجتماعي نگاه
عالي آموزش والي حروف
رهبر محمد
كمي گسترش بر توجيهي كه داد نظري دانشگاهي مسئول عاليرتبه مقام يك روزگاري روزي
گويا ،"است ديپلمه بيكار از بهتر ليسانسيه بيكار" گفت صراحت به ايشان.بود آزاد دانشگاه
كشور عالي آموزش وزارت شديد مخالفت با ابتدا در كه آزاد دانشگاه بنيادين اصل اين
گشته مبدل فناوري و تحقيقات و علوم وزارت "والي حروف" عنوان به امروز بود شده روبهرو
آييننامههاي و ميشده نوشته اما نميشود خوانده و نميآيد ميان به ذكري آن از گرچه كه
.ميشود پيريزي آن بنابر اجرايي
تا يابند راه غيرحضوري كلاسهاي به كنكوري و امتحان بدون دانشجويان كه است اين بر قرار
فارغالتحصيل بيكاران خيل به كردند صرف را خانواده پول و وقت كه سالي چند از بعد
ايجاد و وقتگيري منظور به غيرحضوري آموزش طرح ميرسد نظر به اول وهله در.بپيوندند
چهار كه باشيم داشته توجه واقعيت اين به اگر است شده تنظيم و تهيه جوان قشر براي مشغله
ثمره تنها ميتوان است اجتماعي عرصه به تازهنفس جوانان ورود و بيكاري اوج آينده سال
به سالي چند تا جوان جمعيت از تعدادي ناخوانده ورود كه دانست اين را غيرحضوري آموزش طرح
"چيست؟ كارت" سوال شر از ميتوانند دانشگاه پناهگاه در همچنان آن و افتاد خواهد تعويق
.باشند آسوده
ميشود ، چه آموزش روش اين در علمي سطح و كيفيت كه بپردازيم نيز نكته اين به است بهتر
چگونه ندارند فحص و بحث به رغبتي چندان استاد حضور در و درس كلاس سر بر دانشجويان وقتي
صاحبان گويا طرفي از سپرد ، دلخسته جوانان پنبهاي پشتكارهاي به را علم پيگيري ميتوان
.باشند غيرحضوري دانشجويان تحصيلات رساندن پايان به نگران نبايد هم چندان طرح ،
هر تا ميتواند نكند اشغال را دانشگاه فضاي و بدهد پول است حاضر كه دانشجويي حال هر به
دانشگاه درهاي كه است اين بر عزم اينكه مثل برود ، نخواست وقت هر و بماند خواست كه وقت
پاسخگوي كسي معمول طبق كه است بديهي ;نيست كه نيست خبري بفهمند همه تا شود گشوده
و محيط روحيه و استاد بيشفقت و غيرحضوري گونه به شوق و اميد با كه جواناني سرخوردگي
.همچنين نيز استاد و علم رفته دست از حرمت و بود نخواهد ميگذارند راه در پاي راه خضر
رواني كوچولوهاي
و ميشود شناخته رواني اختلال يك كودكان ، نزد در حد از بيش (ظاهر به) سرزندگي و تحرك
كودكاني.است رواني اختلال اين درمان براي راههايي به توسل والدين دلمشغولي مهمترين
خود كارهاي روي نميتوانند آنها ميشوند ، برافروخته سادگي به دارند ، حد از پيش تحرك كه
قرصهاي از استفاده.ميسازند آشفته را معلمان و والدين ترتيب بدين و كنند تمركز
.ميگيرد خود به گستردهتري ابعاد روز هر پرشروشور كودكان اين كردن آرام براي آرامبخش
به نوعي به كودكان اين كردن آرام جهت در تلاش آيا كه ميشود مطرح پرسش اين اينجا در
است؟ تربيتي و آموزشي نظام ناتوانيهاي بر گذاردن سرپوش معناي
اين مثال عنوان به.ميدهد تغيير شدت به را كودكان رفتار سفيد و كوچك قرصهاي اين
در بچه دختر اين.است ساخته متحول سوئيس در را نينا نام به ساله هشت بچهاي دختر قرصها
گاه هيچ او.بود پرشروشور حد از بيش بعضيها قول به و ميكرد بيتابي همواره گذشته
.ميشد عصباني بابت اين از همواره او مادر و نميداد انجام خوبي به را مدرسه تكاليف
قرصهايي از روز هر نينا اكنون است ، كرده تغيير چيز همه پيش نيم و سال يك حدود از اما
:ميگويد فرزندش برروي قرص اين تاثير درباره او مادر.ميكند استفاده "تمركز قرص" نام به
مادر ".كند تمركز مسائل برروي خوبي به ميتواند و دارد خوبي وضعيت مدرسه در دخترم"
مادر مدتي از پس حال هر به.بود مردد دخترش به تمركز قرصهاي دادن درباره مدتها نينا
نينا حال هر بهنيست امكانپذير نينا مورد در كاري هيچ "ريتالين" قرص بدون كه شد متوجه
.باشد داشته طبيعي رفتاري كه است مايل
و شرارت "ريتالين" بخش آرام قرصهاي از استفاده با هم ساله نه بچه پسر يك فليكس
پسربچه اين مادر.شد تبديل راه به سر و آرام بچهاي پسر به و كرد فراموش را خود تندخويي
نميتوانست پسرمنميگرفت آرام گاه هيچ و بود تحرك در همواره گذشته در او ":ميگويد
".داشت بزرگ مشكلي پسرم حال هر به.كند تمركز مختلف مسائل برروي
"ريتالين" آرامبخش قرصهاي از فليكس كه روزي از.نيست خبري مشكل اين از ديگر اما
.بخواند كتاب و بنشيند جا يك ميتواند ، حتي او.است شده خوب چيز همه ميكند ، استفاده
در فليكس روزها اين.ميكند معجزه ريتالين قرص كه است رسيده نتيجه اين به فليكس مادر
.ميكند كسب درخشاني نتايج مدرسه
آرامبخش داروهاي از آلمان در تنها نوجوان و كودك هزار پنجاه از بيش حاضر حال در
چنين از استفاده با كه رسيدهاند نتيجه اين به مادران و پدران.ميكنند استفاده
.كرد آرام را پرتحرك و شرور كودكان ميتوان داروهايي
حال در كودكان ميان در سرعت به واگيردار بيماري يك همچون شايع بسيار رواني اختلال يك
ميشود ، برده نام حد از بيش فعاليت عنوان تحت آن از كه كودكان دقت ميزان كاهش.است گسترش
.است دانشآموزان ميان در تحصيلي افت آن منفي تاثير مهمترين كه است رواني اختلال يك
غيردرسي و درسي مسائل روي بر نميتوانند هستند ، دچار رواني اختلال اين به كه كودكاني
.ميپرند پايين و بالا مدام و هستند بازيگوش حد از بيش آنها كه چراكنند تمركز
اين درمان براي آرامبخش داروهاي از استفاده به آوردن روي به تمايل پيش مدتها از
شمار افزايش شاهد روزبهروز ترتيب بديناست يافته افزايش جهان سراسر در كودكان
روزها اين.هستيم كودكان ميان در ريتالين قرص همچون آرامبخش داروهاي مصرفكنندگان
خود محصولات براي فراواني تقاضاي با مديكينت و ريتالين قرصهاي توليدكننده شركتهاي
ميشود ، محسوب بيحسكننده داروي يك كه فنيدات ، متيل داروي مصرف همچنين.شدهاند روبهرو
داروي اين مصرف ميزان سال 1993 در.است بوده شاهد را بالايي بسيار رشد اخير سالهاي طي
كيلوگرم آلمانيها 693 گذشته سال در كه حالي در بود ، كيلوگرم آلمان 34 در بيحسكننده
از بيش دهه يك طول در فنيدات متيل مصرف ميزان ترتيب بدين.كردند مصرف را ماده اين از
نگران بابت اين از مادران و پدران از بسياري روزها اين:است يافته افزايش برابر بيست
محض به والدينباشند مبتلا لاعلاج بيماري اين به نيز آنها بچههاي مبادا كه هستند
از.ميشوند نگران خود كودكان نزد در حد از بيش جنبوجوش و شيطنت آثار كوچكترين مشاهده
كتابها ، در كودكان ميان در رواني اختلالهاي مورد در گستردهاي بحثهاي كه آنجايي
با همواره نيز مادران و پدران بنابراين ميشود ، مطرح تلويزيوني برنامههاي و سمينارها
شدهاند؟ تمركز قدرت كاهش بيماري دچار هم آنها فرزندان آيا كه هستند روبهرو پرسش اين
روشهاي آيا است؟ مسئول كسي چه كنند ، متمركز را خود افكار نميتوانند ما كودكان اگر
اصولا آيا بودهاند؟ موثر اختلال اين بروز در ژنها اينكه يا است نبوده درست ما تربيتي
ما آيا است؟ جدي بيماري يك خود افكار تمركز در كودكان برخي توانايي عدم كه گفت ميتوان
و بحث تربيتي كارشناسان ميان در هماكنون حال هر به نكردهايم؟ اغراق باره اين در
.است افتاده راه به آن با برخورد شيوه و كودكان رواني اختلالات درباره داغي جدلهاي
.ميدانند قبول قابل را آرامبخش قرصهاي از استفاده ازوالدين شماري و كارشناسان از برخي
و راحتطلب مادران و پدران تنها كه هستند عقيده اين بر ديگر عدهاي كه حالي در
به توجهي هيچ و ميكنند استفاده خود بچههاي كردن آرام براي داروهايي چنين از غيرمسئول
ما كودكان كه گفت ميتوان زماني چه راستي به.ندارند داروهايي چنين مخرب پيامدهاي
هستند؟ غيرعادي پرشروشور و بازيگوش كودكان آيا هستند؟ رواني اختلال دچار واقعا
سو ديگر به سفر
مهاجرت بازندگان و برندگان
آيا.اروپاست و پيشرفته كشورهاي به جديد مهاجران ورود مورد در سختگيري دوره دوره ،
در اگرچه.نيست صحيح مطمئنا كار اين شود؟ تبديل تسخيرناپذير دژ يك به ميخواهد اروپا
.است نشده متوقف روند اين هيچگاه اما شده ، تشديد مهاجرت برابر در ممانعت اخير سالهاي
ميشود ، جهان پيشرفته كشورهاي شامل كه (OECD) اقتصادي همكاري و توسعه سازمان تحقيقات
به را ماهر و كاري نيروهاي كه مهاجرت از نوعي طرف اين به قبل سال دو از كه ميدهد نشان
كشورهاي بين دوجانبه قراردادهاي همزمان.است شده احيا دوباره ميآورد ، اروپا به ويژه
.است يافته افزايش ساز و ساخت و خدمات كشاورزي ، زمينههاي در ديگر كشورهاي و اروپا جنوب
.ميدهد ورود اجازه اوكرايني كار نيروهاي به پرتغال قبل نيم و سال يك از مثال عنوان به
مستعمرههاي اتباع اگر.ميشوند كار به مشغول ساز و ساخت بخشهاي در بيشتر افراد اين
مقامات جديد تمهيدات اين از اوكراينيها نگيريم ، نظر در را برزيليها و پرتغال سابق
نميشود ، محدود پرتغال به فقط "شدن اوكراينيها".بردهاند را بهره بيشترين پرتغالي
.است گرفته بر در نيز را لهستان و ايتاليا هلند ، بلكه
اين.كرد اشاره "سبز كارت" نام تحت كشور اين مقامات برنامه و آلمان به بايد همينطور
ده از بيش ميداد اجازه آلماني كارفرمايان به شد ، اجرا قابل اوت 2000 ماه در كه برنامه
كشور وارد قانوني بهطور را آنها و درآورند استخدام به را خارجي كامپيوتر متخصص هزار
.شدند استخدام نيز اسلواكي و چك و روسيه از اما آمدند ، هند از متخصصان اين اغلبكنند
ميتوانند افراد اين همه.رفتند آلمان به برنامه اين چارچوب در نيز الجزايري سيصد حدود
استخدام براي انگليسكنند دريافت خوبي ماهانه حقوق و ببندند پنجساله قراردادهاي
براي لازم شرايط كشور اين با مذاكره طريق از ميكوشد و ميرود لهستان سراغ به پرستار
ميدهد نشان اينها همه.فراوانند مثالها گونه اين از.كند فراهم را كمبود اين جبران
شيوههايي كردن پيدا بلكه و است ماهر كار نيروي جذب اصلي موضوع مهاجرت پرده پشت كه
زيرا نيست ماهر كار نيروي روي به ميشود ، بسته مرزي و دري اگر.آنها داشتن نگه براي
.ندارد تمامي پيشرفته كشورهاي كلي بهطور و اروپا جمعيتي كمبودهاي و اقتصادي نيازهاي
سالانه گزارش آخرين او.است OECD متن در بينالمللي مهاجرت واحد رئيس گارسون پير _ ژان
در كه را "بينالمللي مهاجرت گرايشهاي" عنوان تحت اقتصادي توسعه و همكاري سازمان
عنوان تحت سازمان اين ژانويه 2002 گزارش همچنين.است كرده تهيه شده ، منتشر دسامبر 2001
در لوموند روزنامه.است شده تهيه او هدايت تحت "ماهر كار نيروي بينالمللي تحرك"
كه كرده طرح وي با را سوال چند جهاني مهاجرت مسائل از مطلع فرد اين با مصاحبهاي
آخرين اينكه ضمن ;دهد قرار ما روي پيش را مهاجرت پديده از تازهاي ابعاد ميتواند
كشورهاي برخي:است گفتوگو اين حاصل پيشرفته ، كشورهاي سياستهاي درباره اطلاعات
.كردند تعيين را يي"سهميهها" مهاجرت ، پديده گرفتن كنترل تحت و كردن منظم براي اروپايي
است؟ شده چه كار نتيجه
درمورد.ميكنند استفاده "سهميه" اصطلاح اين از پرتغال و اسپانيا ايتاليا ، كشورهاي
شرايط به چيز همه نيست ، خوب سهميهبندي كه نيست معنا بدان اين البتهنيست چنين فرانسه
از مهاجرت است قرار آيا اينكه.دارد بستگي تصميمات و معيارها اجراي چگونگي و كشور يك
كشورهايي از مهاجرپذيري سهميهبندي ، نظام در آيا كمي؟ لحاظ از يا شود محدود كيفي لحاظ
سياست باشد قرار اگر ميشود؟ مطرح مليتي فيلترهاي آيا ميگيرد؟ قرار مدنظر خاص
.نشود اجرا كه است آن بهتر شود ، اجرا آن ابعاد و جوانب درباره انديشيدن بدون سهميهبندي
كشورهايي سوي از كه دارد وجود بالقوه مهاجران و مهاجرت با برخورد در هم ديگري سيستم يك
مهاجران گزينش بر مبتني شيوهاي اين.ميشود اجرا نيوزيلند و استراليا كانادا ، مثل
هنوز البته كه است گرفته الهام شيوه اين از اخيرا آلمان.است مختلف معيارهاي براساس
جذب هدف جديد قانون اين.ميشود لازمالاجرا ژانويه 2003 از احتمالا و است كاغذ روي
كنسولگريهاي كمك با افراد اينميكند دنبال را ماهر كار نيروي هزار پنجاه سالانه
مهارتهاي و خصوصيات امتيازبندي بر مبتني ارزشيابي نظام يك براساس و خارج در آلمان
مثلا) خارجي زبان دانش سن ، چون معيارهايي براساس امتيازها.ميشوند انتخاب متقاضيان ،
اينگونه كشوري اگر.ميشود داده...و حرفهاي مهارت ،(انگليسي و آلماني از تركيبي
پذيرفته را فعال مهاجرتي سياست يك گفت ميتوان كند ، برنامهريزي مهاجرت براي و كند عمل
است نيازمند جديد مهاجران به كه بگويد بلند صداي با بايد موردنظر كشور حالت اين در.است
خاص اقتصادي بخشهاي در نياز مورد مهاجران گزينش براي را شرايطاش و برنامه دارد ميل و
خطر اين صورت آن در شود ، تثبيت پيشرفته كشورهاي سطح در تحول اين اگر.نمايد اعلام كشور
و سو ، يك از شده گزينش و مفيد تحصيلكرده ، كيفي ، مهاجران بين بزرگ شكافي كه ندارد وجود
وجود به ديگر ، سوي از ناخوانده و حرفهاي توانايي و تحصيلات بدون غيرقانوني ، مهاجران
نميخواهد؟ را آنها هيچكس كه عدهاي و شود جلب نظرشان ميشود سعي كه عدهاي بين آيد؟
مهارت يا ندارند حرفهاي مهارتهاي كه ديگري متقاضيان طرد و ماهر كار نيروي به توسل
.ميشوند محسوب خطر يك دارند ، متنوع و وسيع كار بازار كه كشورهايي براي دارند ، اندكي
در.ميشود زياد مختلف بخشهاي در غيرماهر كار نيروي به نيازمندي ميانمدت در زيرا
و غيرقانوني مهاجران قاچاق شبكههاي با كارآمد مبارزه چگونگي اساسي و اصلي مسئله اينجا
.هستند مهاجران همان قربانيانشان اولين كه شبكههايي ;ميشود مطرح آنها بزهكاري
حرفهاي تواناييهاي داراي نخبههاي فقط افتاده ، اتفاق كه تحولي اين در بگويم ميخواهم
به نيازمندي آن طي و داده رخ غرب كار بازار در كه اتفاقاتي به تحرك اينهستند برنده
مهاجرت مبدا كشورهاي كه است اين ديگر خطر.ميشود مربوط يافته ، كاهش غيرماهر كار نيروي
كشور زمينه اين در نمونه برجستهترين.ميشوند خالي مغزهايشان از و ماهر كار نيروي از
من.ميدهيم انجام روسيه از مغزها خروج آثار درباره تحقيقي OECD در الان ما.است روسيه
براي راههايي تا شود انجام بايد بينالمللي سطح در همفكريهايي و همكاريها ميكنم فكر
حاضر حال در.شود پيدا پيشرفته جهان مهاجرتي نيازهاي از اقشار تمام ساختن بهرهمند
حداقل قطعي ، بازندگان البته و.هستند مهاجران خود و مقصد كشورهاي مهاجرت ، پديده برندگان
.ميدهند دست از را توسعهشان مغزهاي كه هستند مبدا كشورهاي مقطع ، اين در
عشق روزگاري روزي
ديوانه سالهاي در عشق
پنهان پديده اين و ناگفتني چيز اين سركوب ، و محروميت محدوديت ، قرنها از بعد بالاخره
تا سالهاي 1860 طي كه عشقي انقلاب لذتجويي ، :ميآيد بيرون سايه از عشقي ، رفتارهاي در
اين طي.است بوده اجتناب قابل غير اما ماند ، پنهان ديدهها از البته افتاد ، اتفاق 1960
و عشق ديگر كه بود سالها اين از بعد و شد اتهام رفع عشق از تدريج به كه بود سالها
به عاشقانه ازدواج اندكاندك.نشد شناخته زنان بدبختي و مردان بيآبرويي عنوان به عاشقي
سالهاي اين درباره روآن دانشگاه در معاصر تاريخ استاد ماريسون ، - آن.شد تبديل ارزش
.ميكند صحبت ما با ديوانه
در واقعي انقلاب يك شاهد تا 1960 ، سالهاي 1860 فاصله در و بيستم قرن حولوحوش در *
واقعا آيا.ميشود پختهتر ميشود ، نزديك آخر به چه هر كه هستم عشقي رفتارهاي و عادات
جنگ دو گذاشتن سر پشت البته و بود لازم زمان سال صد عشقي ، آزادي نوعي به رسيدن براي
جهاني؟
و شوند آزاد حرفهاي مناسبات و روستايي فرهنگ خانواده ، نفوذ ، زير از افراد اينكه براي
همچنان.بود لازم طولاني مسير اين از گذر شود ، متحول تازهاي جهت در ذهنيات اينكه براي
تازهاي رفتارهاي ميلادي نوزدهم قرن اواخر در داد ، توضيح قبلي مصاحبه در كوربن آلن كه
.يافت رواج جامعه در بود ، معروف ويكتوريا دوره اخلاقيات به كه رسمي اخلاقيات با تقابل در
روابط در تاريخي عطف نقطه يك به اينكه تا يافت بيشتري توسعه بيستم قرن در رفتارها اين
تازه رفتارهاي ابراز در و ميگيرند قرار راه اين در كه كساني اولين.رسيد زنان و مردان
را خودشان اندك اندك زنان.بودهاند زنان البته و جامعه عادي افراد دادند ، نشان پايداري
خلاصه و آمدند فايق عمومي افكار از ترسشان بر كردند ، خلاص عرفي محدوديتهاي بار زير از
.خريدند جان به را بيشتري ريسك
كرد؟ پيدا ظهور چگونه آزادسازي اين*
دوران پايان تقريبا كه برميگردد سال 1920 حولوحوش به زمينه اين در بزرگ جهش اولين
اتفاق اين ;بود اجتماعي نظام و خانواده بزرگتران توسط شده برنامهريزي قبل از ازدواج
اتفاق جامعه متوسط طبقه نزد گستردهتر مقياسي در و روستايي محيطهاي و محافل در ابتدا
و مادي منافع و كردند طلب همسر انتخاب در بيشتري استقلال و آزادي افراد كم كم افتاد
بگير حقوق طبقه ظهور و شهر به روستا از مهاجرت.شد كمرنگ طايفهاي و خانوادگي معادلات
و روستاها از كه آنهايي ;زد دامن فرايند اين به ميشد ، جوانان شامل عموما كه
همراه را دهشان كدخداي و محلهشان كشيش پدرشان ، ديگر ميشوند ، پاريس راهي شهرستانها
در خوشبختي اين و هستند مادي خوشبختي دنبال به طبيعي و غريزي صورت به بنابراين.ندارند
ممكن دارند ، تجانس و تفاهم وي با كه كسي با زندگي سايه در و همسر ، و يار انتخاب آزادي
بورژوا طبقه ويژه به و مييابد تعميم جامعه بالاتر سطوح به تدريج به ايده اينميشود
متقابل علاقه و احساس پايه بر نخست وهله در زناشويي روابط پس اين از برميگيرد در را
به ازدواج ديگر شرايط اين در.ميشود تبديل زوج تشكيل اساس و پايه به عشق و ميگيرد شكل
.ميشود شرمآور طبقهاي و خانوادگي مناسبات پايه بر يا خاطر
.ميكنند افتخار آن به انسانها و ميكند پيدا عيني تجلي عاشقانه احساس پس اين از و *
حكايت موضوع همين از است فراوان عامه طبقات بين قرن اوايل در كه عاشقانه نامههاي
اما است ، املايي غلطهاي و خطخوردگي از پر و ناشيانه بسيار نامهها اين البته ميكنند
و سالهاي 1900 بين شده منتشر محبوب پستالهاي كارت بهاست پرشوري واقعيات منعكسكننده
.ميدهد گل دسته يك همسرش به كه ميبينيم را زن يا مرد يك آنها اغلب در:كنيد نگاه 1939
.است افتاده پايت به قلبم.هستم تو مال من":است همراه كوتاه شعر يك با اغلب تصاوير اين
".ميكند خوشبخت مرا تو دهان از كلمه يك شنيدن تنها
.ميكند بروز ناگهان به كه است داشتن دوست عطش اين*
و ايده اين كمكم.ميشود تبديل قاعده يك به اين و است داشتن دوست وقت حالابله
رفته هدر به ام زندگي نشوم ، عاشق اگر نكنم ، تجربه را عشق اگر" كه ميگيرد جان اعتقاد
و عشق با شدن درگير ايده به همسر صرف داشتن دوست ايده از افراد تدريج به ".است
زندگي ماه سه ميشوند ، عاشق زود برخي.ميكنند گذر - برسد فرا اگر - پيدرپي عاشقيهاي
در را خوشبختي ديگر برخي...ميكنند شروع اول از دوباره و ميشوند جدا بعد ميكنند ،
برقرار ارتباط آن و اين با بيپروا.ميكنند جستوجو ازدواج چارچوب از خارج ارتباطهاي
.باشد داشته وجود ازدواج درباره تضميني بيآنكه ميكنند ،
در هم بيپرواييهايي حتي اگر اينكه يعني.است مدنظر هميشه ازدواج حال اين با ولي *
براي مناسب مرد دنبال روحشان و ذهن انتهاي در زنان هم باز دارد ، وجود ديگران با رابطه
نيست؟ طور اين.هستند ازدواج
از نيز اجتماعي ضرورتهاي حال هر به اما هستند ، عشق طالب مردم.شماست با حق مطمئنا
يا فاميل ازدواج مزرعه ، كارخانه ، كاري ، محيطهاي در مجرد زنان و مردان.نرفتهاند بين
محيطهاي همان در برخوردها بگويم ميخواهم ميكنند برخورد هم با روستا جشنهاي در
همان زندگي محيطهاي اما شده ، متحول فردي رفتارهاي چه اگر و ميدهد روي سابق اجتماعي
ميشوند عاشق اجتماعيشان جايگاه و شرايط از فراتر برخي.همان اجتماعي آداب و عرف و است
حال اين با.ميشوند روبهرو والدينشان مخالفت با ميروند ، ازدواج سوي به وقتي و
زن كارگران چهارم يك تقريباميبرند پيش را كارشان و دارند كمتري پرواي جوان دختران
.است مخالف جنس فريبندگي جادوي اين.ميكنند ازدواج خردهپا بورژوازي طبقه از مرداني با
.ميشود تبديل اصل يك به روابط در لذتجويي معيار پس اين از
|