جمهوري رئيس حضور با
در امروز نماز سراسري اجلاس دوازدهمين
ميشود برگزار كرمان
انگليسي زبان تدريس برتر الگوهاي جشنواره
يافت گشايش
ميشود برگزار خانگي كتابخانههاي جشنواره
داد نجات را دانشآموز چهار جان فداكار معلم
بازتاب چند گفتوگو يك
جمهوري رئيس حضور با
در امروز نماز سراسري اجلاس دوازدهمين
ميشود برگزار كرمان
به آغاز جمهوري رئيس حضور با امروز نماز سراسري اجلاس دوازدهمين:همشهري خبرنگار -كرمان
.ميكند كار
كرمان شهر بزرگ مصلاي در "حسيني افتخار و عزت نماز ، " عنوان با كه دوروزه اجلاس اين در
قائممقام گفته به.داشت خواهند حضور كشور مذهبي سياسي مقامات از جمعي ميشود ، برگزار
:تحتعنوان جوان ، فرهيختگان گردهمايي پيش چندي مناسبت همين به كشور نماز اقامه ستاد
اين در برگزيده مقالات است قرار كه شد برگزار تهران در "جوانان و دينباوري نماز ، "
.شود عرضه دوازدهم اجلاس در گردهمايي
در قرآني علوم نمايشگاه سيامين و نماز علمي هنري ، فرهنگي ، نمايشگاه برگزاري همچنين
.است دوازدهم اجلاس جنبي برنامههاي ديگر از نيز كرمان
انگليسي زبان تدريس برتر الگوهاي جشنواره
يافت گشايش
چهارشنبه روز كشور ، انگليسي زبان تدريس برتر الگوهاي جشنواره دومين:فرهنگي علمي گروه
.يافت گشايش همدان شهر "مقصودي" شهيد معلم تربيت سرسراي در
به تصويري و صوتي نوارهاي صورت به انگليسي زبان معلمان تدريس شيوههاي و روشها ارايه
جشنواره اين برپايي اهداف جمله از مدارس در تدريس جهت روشها بهترين از بهرهگيري منظور
.است
شد ، برگزار استاني و منطقهاي مرحله دو در جشنواره اين
خوزستان ، خراسان ، بلوچستان ، و سيستان تهران ، شهرستانهاي شرقي ، آذربايجان استان 13
زمينه در همدان و يزد قزوين ، كرمان ، كرمانشاه ، كردستان ، گيلان ، بختياري ، و محال چهار
.يافتند راه پاياني مرحله به تدريس روشهاي از فيلم تهيه
از نفر انگليسي ، 13 زبان تدريس جديد شيوههاي از معلمان ديگر بهرهمندي منظور به همچنين
.شدند انتخاب جشنواره اين در حضور براي كشور استانهاي دبيران
زبان صاحبنظران و دبيران معلمان ، دانشگاه ، استادان از شماري كه روزه دو جشنواره اين در
انگليسي زبان معلمان آموزشي و علمي يافتههاي دست آخرين دارند ، شركت كشور سراسر انگليسي
.ميشود ارائه
ميشود برگزار خانگي كتابخانههاي جشنواره
سراسر خانگي كتابخانههاي بهترين نوجوان ، و كودك نويسندگان انجمن:علميفرهنگي گروه
.كرد خواهد اهدا آنان به جوايزي كتاب ، هفته در و ميكند انتخاب را كشور
هدف با جشنواره اين اسلامي ، ارشاد و فرهنگ وزارت فرهنگي معاونت عمومي روابط گزارش به
و فاميل اعضاي و همسايگان دوستان ، بين كتاب مبادله خودجوش ، و خانگي كتابخانههاي تشويق
.ميشود برگزار كشور سراسر در كتابخواني ترويج براي مناسب راهكارهاي از يكي بهعنوان
داد نجات را دانشآموز چهار جان فداكار معلم
سهمگين امواج در گرفتار آموز دانش چهار جان كه فداكار معلم يك:فرهنگي علمي گروه
.داد دست از را خود جان بود ، داده رانجات دريا
دركنار حضور از پس تنكابن ، عباسآباد اردوي در شركتكننده دانشآموزي گروه يك
كه گرفت قرار تهديد مورد آنها از تن چهار جان و شد سهمگين موجهاي گرفتار دريا
روابط گزارش به.نجاتداد را آنها جان گذشتگي خود از با فداكار معلم "فرجي محسن"
منطقه 16 دبيرستانهاي عربي نيمهوقت دبير "فرجي" تهران ، شهر پرورش و آموزش عمومي
دست از را خود جان گرفتار ، آموزان دانش نجات براي تلاش پي در ويبود تهران
.داد
و آموزش.بود شده برگزار دانشآموزان تشويق و قرآني فرهنگ ترويج براي اردو اين
.است نكرده اشارهاي اتفاق اين وقوع زمان به پرورش
.بود داده روي تنكابن شيرود در دريا ممنوعه منطقه در حادثه اين
مازندران آبهاي در ماه ، مرداد آخر تا شنا فصل آغاز و امسال تابستان ابتداي از
.دادند دست رااز خود جان رودخانهها و بندها آب دريا ، در نفر حدود 60
بازتاب چند گفتوگو يك
كشور آموزش سنجش سازمان رئيس با همشهري گفتوگوي بازتاب
.نيست داوطلبان علمي بار براي خوبي سنجش معيار "آزمون نمره"، علمي پژوهش يك اساس بر
آزمون نمره از بهتر مراتب به كنكور ، پذيرفتهشدگان تحصيلي سوابق و ديپلم معدل يعني
است دانشگاه در تحصيلي دوران طول در فرد علمي وضعيت بيانگر
بد؟ يا خوب معياري آزمون نمره:اول بازتاب
دو كشوريكي آموزش سنجش سازمان رئيس گفتههاي چاپ از كه رسيد دستمان به وقتي تحقيق اين
.بود نگذشته بيشتر روز
در شد ، منتشر ماه تير يازدهم تا نهم از همشهري متوالي شماره سه در كه گفتوگو اين در
اعتبار صحت ، داوطلبان ، سنجش كيفيت كشور ، آموزش سنجش نظام در پژوهش و تحقيق جايگاه تبيين
و شد طرح متعددي پاسخهاي و پرسش...و كنكور آسيبشناسي تستي ، آزمونهاي كارآمدي و
سنجش نحوه زمينه در عمقي و علمي پژوهش هيچ انجام عدم بر مبني سنجش سازمان رئيس گفتههاي
موكد تاكيد و سازمان در حوزه اين در تحقيق ضرورت وجود عدم كنكور ، داوطلبان گزينش و
.شد منتشر مبسوط طور به گزينش ، راه بهترين عنوان به "تست" مقبوليت و مطلوبيت بر ايشان
انجام تحقيق بود معتقد آينده پژوهشي گروه از دردآشنا ، پژوهشگر يك.بود بازتاب اولين اين
.ميگفت گذشته از او.ميماند مسكوت بعضا.نيست آن نتايج دنبال كسي اما ميشود ، و شده
.ميرفت نشانه را سازمان رئيس ديدگاههاي مقابل نقطه درست كه وتحقيق پژوهش يك از
سوابق و ديپلم معدل يعني.نيست داوطلبان علمي بار براي خوبي سنجش معيار "آزمون نمره"
طول در فرد علمي وضعيت بيانگر آزمون نمره از بهتر مراتب به كنكور ، پذيرفتهشدگان تحصيلي
.است دانشگاه در تحصيلي دوران
طي كه است پژوهشي عنوان"سراسري كنكور در مناطق سهميه دانشجويان تحصيلي كاركرد مقايسه"
پايه ، علوم زبان ، (و3 و 2 1) مناطق سهميه سراسري كنكور شده پذيرفته هزار از 8 بيش آن
مقدمه در.گرفتند قرار مطالعه مورد هنر و انساني علوم بهداشت ، حرفهاي ، پزشكي مهندسي ،
:بود شده نوشته تحقيق اين
گاهي.است آزمودن قابل گونه دو به اجرايي طرح يا سياست هر نادرستي يا درستي معمولا"
به كوچكتر محدوده در آزمايشي بهطور را آن درآيد ، اجرا به سياستي اينكه از قبل ميتوان
اين دوم راه.كرد تصميمگيري آن مورد در سپس و سنجيد را آن مشكلات و نواقص گذاشت ، اجرا
ناشي عوارض شاهد عمل در و نمود اجرا جامعه كل در تئوريك پشتوانه يك با را سياستي كه است
شده ، اجرا گسترده سطح در چون شود ، موفق نتواند عملا سياستي اگر حالت اين در.بود آن از
حساسيت ميزان به توجه با كشوري هر.داشت خواهد دنبال به گزافي انساني و مالي هزينههاي
اجرايي تصميم يك اتخاذ در است ، ممكن ميشود قايل امكانات و بودجه وقت ، براي كه اهميتي و
.برگزيند را فوق روش دو از يكي
تحقيقاتي دليل همين به.سياستهاست اتخاذ در دوم روش بوده ، معمول ايران در تاكنون آنچه
نفي يا اثبات را خود تئوريك ، پشتوانه عمل در توانستهاند حد چه تا سياستها دهد نشان كه
كه نتايجي و آثار به نتوانسته سياستي شود اثبات اگر كه طوري به.مييابند اهميت كنند ،
رفتن بيراهه از سرعت به ميتوان آن اصلاح يا توقف با يابد ، دست ميشده پيشبيني قبلا
.كرد جلوگيري منابع
مبين پژوهش يافتههاي شده ، انجام "كلهر سميرا" توسط كه پژوهش اين دادههاي تحليل فصل در
.آنهاست دانشگاه معدل با شده پذيرفته داوطلبان ديپلم معدل زياد همبستگي
محاسبه طريق از تحصيلي ، سوابق حيث از مناطق نهايي مقايسه نتايج پژوهش ، از بخش اين در
سال سه معدل با مقايسه در ترمها ، همه در ديپلم معدل كه ميدهد نشان همبستگي ضريب و شاخص
سنوات ، مجموع در و دارد دانشگاه معدل با بالاتري همبستگي آزمون ، نمره و دبيرستان اول
دانشگاه معدل روند با ديپلم معدل و دبيرستان اول سال سه معدل همبستگي ضرايب مقدار
نمره از بهتر مقطع دو اين نمرات كه ميدهد نشان اين.نزديكترند يكديگر به و بالاتر
ديپلم معدل پيشبيني قدرت ديگر عبارت به و است دانشگاه در فرد وضعيت بيانگر آزمون
تئوري آزمودن ضمن حاضر پژوهش.است آزمون نمره از بيشتر دانشگاه تحصيلي پيشرفت در دانشجو
امكانات نقش بررسي به آموزش ، فاصله رفتن بين از با ارتباط در مناطق سهميهبندي از دفاع
انواع و پرداخته كنكور پذيرفتهشدگان و داوطلبان تحصيلي پيشرفت روي آموزشي متفاوت
:ميكند تشريح را آموزشي نابرابريهاي
جنس دو بين آموزشي نابرابري (1
اجتماعي طبقات بين آموزشي نابرابري (2
منطقهاي آموزشي نابرابري (3
آزمون و بالاست بسيار آزمون نمره حيث از مناطق تفاوت ميدهد نشان تحقيق اين نتايج
.است كرده بيشتر را مناطق بين فاصله و شكاف سراسري
و كنكور كلاسهاي به بيشتر دستيابي دليل به مرفه مناطق كه است ، اين وضعيت اين تحليل
.بودهاند موفقتر سراسري كنكور در زدن تست فن با آشنايي
به امتياز دادن با يعني.ميكند اثبات را تحقيق نهايي ، تئوري نتيجهگيري در تحقيق اين
محدوديت از ناشي كه مناطق اين عقبماندگي از بخشي دانشگاه ، در آنها پذيرش و و 3 مناطق 2
پايان در كه نيست حدي در پيشرفت ميزان اين چه اگر.است جبران قابل است ، آموزشي امكانات
به منطقه 1 فارغالتحصيل يك كه معنا بدان.دهد قرار همطراز را مناطق دانشگاهي تحصيلات
و خانوادگي شرايط اولا كه چرا نيست ، و 3 مناطق 2 فارغالتحصيل با برابر كيفي لحاظ
بخش آن طي كه است دوراني دانشگاه از قبل تحصيلي شرايط ثانيا و است متفاوت آنها محيطي
.ميشود تشكيل فرد آموزشي زيربناي از مهمي
برگزار كه است كنكوري خود دارد ، مطالعه و تحقيق جاي آنچه:ميگفت پژوهش اين فرستنده
اطلاعات و كافي مطالعه با بعد و شود مشخص ميبايست كنكور اين مزاياي و معايب.ميشود
.شود انديشه تدبيري موجود وضع اصلاح براي دقيق
است برنامه ، ارباب سنجش اينجا:دوم بازتاب
و تغيير عدم بر افتخار تست ، هم آن ;شيوه يك و راه يك مقبوليت و مطلوبيت بر اصرار..."
.و عمقي و علمي پرسشگري و پژوهش به نياز احساس عدم دراز ، زماني دوره يك در شيوهها اصلاح
سازمان متوليان سوي از وقتي دست ، اين از مباحثي و داوطلبان آموزش سنجش سامانه در.
.دارد مطالعه و ريشهيابي جاي خود كه است اعترافاتي به گشودن لب واقع در ميشود طرح سنجش
و تربيت و تعليم صاحبنام و كارشناسارشد يك.شد شروع اينجا از بعدي بازتابهاي...
:ميگفت و بود خرسند گفتوگو آن مباحث طرح از درسي ، برنامهريزي
از بسياري واقع در زديد را ما دل حرف شما.گفتهايم سالها ما كه است چيزي همان اينها
ارتباط هيچ عالي آموزش و سنجش با عمومي آموزش نظام ميان كه است آن از ناشي موجود مشكلات
.نيست حاكم منطقي و علمي
انديشيدن بالاي سطح در يادگيري اهداف ارزيابي در گزينهاي چهار تستهاي وي ديدگاه از
.نمايد ارزشيابي را ارزشي يادگيريهاي نميتواند است ، يعني ناتوان
كاركرد ، يك به آغاز انگلستان پرورش و آموزش وزير عنوان به سال 1970 در تاچر خانم وقتي
.آن ارباب است ، نه برنامه خدمتگزار سنجش ، اينكه آن و داد قرار خود كار سرلوحه را شعار
يابند نجات تستي آزمون از توانستند تا كردند تلاش و كار سال شعار 12 اين تحقق براي آنها
.كنند آن جانشين سوالات طراحي در را تفكر و تحليل و تجزيه خلاقيت ، سنجش و
كشور اين در هنوز يعني.داريم را وضعيت اين عكس درست كشورمان در هنوز ما كه حالي در
.آن خدمتگزار نه است ، برنامه ارباب سنجش
و ايران درسي برنامهريزي نظام آسيبشناسي تاليف تازه كتاب مولف خلخالي مرتضي سيد
نگاه حاكميت كشور ، آموزش و سنجش نظام فعلي وضعيت ريشهيابي در آن ، اصلاح بر راهبردهايي
به اصلي مشكل:ميگويد دانسته ، اصلي اولويت را عمومي و عالي آموزش حوزه دو بر فرابخشي
ديرينه قهري ما دانشگاههاي و سنجش نظام با پرورش و آموزش ميان كه برميگردد آنجا
طرف دو در كه است سواري دوچرخه جهانگرد دو حكايت حوزه ، دو اين حمايت واقع درحكمفرماست
:ميگويد ميبيند ، را ميدان وسط مجسمه راست سمت كه اولي.ميكنند توقف ناآشنا شهري ميدان
اين:ميگويد ميبيند ، را آن ديگر طرف كه دومي و شده ساخته طلا از زيبا مجسمه اين
درست دو هر شما ميگويد و ميرسد راه از ثالثي شخص كه آن تا.است نقره از مجسمه
.است نقره و طلا از تلفيقي مجسمه اين ميگوييد ، چون
در اختصاصي درسي آموزشي روشهاي و درسي برنامهريزي متخصص ما دانشگاههاي كه آنجا از يعني
عالي آموزش از معجزه انتظار ما بنابراين..ندارندو روش آزمايشگاه ندارند ، ايران
دو يا يك استثناي به) يك هيچ ما كارشناسان هم پرورش و آموزش در ديگر ، سوي از و نداريم
ارتباط هيچگونه لذا و ندارند آزمون برگزاري روشهاي و درسي برنامهريزي در تخصصي (نفر
.ندارد وجود پرورشها و آموزش و دانشگاهيان بين منطقي
و اختصاصي دروس برنامهريزي در ناتوان تربيتي ، علوم در توانمند صاحبنظران:يعني اين
.تربيتي علوم كاربست در ناتوان محض ، علم در توانمند صاحبنظران
و سنجش نظام و درسي برنامههاي همزمان اصلاح را موجود وضعيت از رفت برون راه تنها وي
ارائه:ميگويد دانسته ، عالي آموزش و پرورش و آموزش ميان فرابخشي ارتباط برقراري
بيشتر موجود بنبستهاي در ما ميشود موجب تنها بياساس ، و مقطعي لوايح و برنامهها
.بچرخيم خودمان دور و كنيم رسوب
ما مسئولان كه است بزرگي اشتباه ايران ، در درسي كتابهاي حجم كاهش طرح همين مثال طور به
.است ديگري جاي در مشكل كه آن حال آوردهاند ، روي آن به موجود فشارهاي اثر در
كاهش را برنامه بار فقط و كنيم مفاهيم انتقال جايگزين را مفهومسازي آنكه جاي به ما
ترتيب اين به و ميكنيم كم را درسي كتابهاي حجم كاهش ميآييم كنيم ، حركت عمق به و دهيم
تنه از را برگ و كل و كاربردي مثال هرچهميكنيم درك غيرقابل و انتزاعي نظري ، را آنها
.ميداريم نگه را آن خود ولي ميگيريم درخت اين
كه ميكنيم ، سير (بيستم قرن و 60 دهههاي 50) اسپوتينك آموزشي انقلاب دوران در هنوز چون
آموزش درسي برنامه در عمق نظر از هم و سطح نظر از هم بالايي حجم در را محض علوم
، كنيم كم را شناختي ساختار موجود ، بحرانهاي از نجات براي بايد ما كه حالي در ميدادند ،
و دهيم افزايش را عمق تحقيق و آزمايش مفصل ، شرح با ، اما بگيريم را علم از بخشي يعني
.كنيم زياد را اطلاعات پردازش
درصد كه 20 ميشود اين ما كشور در موجود سنجش نظام و شناختي ساختار ماحصل":ميگويد وي
از استفادهاي نيز باقيمانده درصد و 80 ميروند دانشگاه به مدارس فارغالتحصيلان
ازرشد هم دانشگاهها به ورودي درصد حتي 20 اينكه بار تاسف و.نميبرند معلوماتشان
.هستند شده مسخ افرادي اغلب و نبوده برخوردار خوبي اجتماعي
و است متضرر هم كه ميشويم موجب را مفاهيم چگالي افزايش درسي ، كتاب حجم كاهش با واقع در
خوب مدارس به رفتن با ميشوند موفق متمول افراد فقط يعني.اجتماعي عدالت برخلاف هم
.دهند فرو را غليظ شربت اين خصوصي معلم گرفتن و كنكور وكلاسهاي
در همه بچهها ايران در و ندارد وجود تستزني آموزشگاه يك انگلستان در امروز كه آن حال
سنجش ، نظام و درسي برنامه همزمان اصلاح بدون كه اينجاست و هستند تست زدن براي آمادگي حال
.بود اميدوار لايحهاي و طرح هيچ به نميتوان
كه سازمان انتشارات ساير و سراسري آزمون كارنامه و سنجش سازمان با آشنايي كتابچههاي به
از جلوگيري و داوطلبان صالحترين و مستعدترين گزينش در سازمان التزام ميكنيم ، رجوع
روشهاي كارگيري به و شناخت براي لازم پژوهشهاي انجام و سو يك از داوطلبان حقوق تضييع
وظايف مهمترين عنوان به دانشگاهي متخصصان با پژوهشي و علمي ارتباط برقراري و علمي سنجش
."ميكند توجه جلب چيز هر از بيش نهاد اين
گزينش به نسبت مربوط مقررات و قوانين چارچوب در تا ميداند ملزم را خود سنجش سازمان
اين.نگردد ضايع كسي از حقي كه بهگونهاي نمايد ، اقدام داوطلبان صالحترين و مستعدترين
سنجش علمي روشهاي كارگيري به و شناخت براي را لازم پژوهشهاي است موظف همچنين سازمان
موسسات و دانشگاهها متخصصان با پژوهشي و علمي روابط ايجاد به نسبت و دهد انجام آموزش
.كند اقدام پژوهشي و عالي آموزش
.بود سال 1368 در سازمان اين تاسيسمجدد فلسفه همان اصل در قانوني التزامات اين
متقاضيانورود تعداد افزايش ماه 1354با دربهمن كه كشور آموزش سنجش سازمان تشكيلات
بر نظارت و اجرايي پژوهشي ، و فني معاونت حوزه سه با دانشگاهها گسترش و عالي آموزش به
سال اين در داد ، ادامه خود كار به سال 1360 تا شكل همان رسيدبه تصويب به دانشگاهها امور
كل اداره به آن وظايف و منحل وزارتخانهها ، به وابسته سازمانهاي طرحادغام موجب به
امر در اجرايي كارهاي حجم باوجود فروردين 68 ، در بار ديگر و شد واگذار دانشجو گزينش
سه با گزينش ، مختلف مراحل پيش از بيش حساسيت و داوطلبان افزايش دانشجو ، پذيرش و گزينش
.رسيد استخدامي و اداري امور سازمان گزينش و پژوهشي و فني اجرايي ، معاونت تصويب حوزهبه
معاونت حوزه سه در تغييراتي بااندك سنجش سازمان تشكيلات تاكنون زمان آن از چند هر
به است ، داده حيات ادامه آموزشي ارزيابي و آزمون تحقيقات و آماري و فني معاونت اجرايي ،
حوزههاي تمامي جديدر تحول و بازنگري يك نيازمند كشور سنجش نظام مجموعه ميرسد نظر
به پاسخگويي و دانشجو گزينش نظام اصلاح كه اجراست ، چرا و برنامهريزي سياستگذاري ،
شعار تحقق و فني مهارتهاي و عالي آموزش از برخورداري جهت اجتماعي روزافزون تقاضاي
علوم ، وزير پيشنهادي برنامههاي اساسي محورهاي از يكي بهعنوان"همه براي عالي آموزش"
بدون قطعا ،(مرداد 1380) اسلامي شوراي مجلس از اعتماد راي اخذ هنگام فناوري و تحقيقات
محقق و سنجش ، مقدور نظام بر حاكم سنتي اصلاحتفكرات از پيش و پژوهشي و علمي پشتوانه
.شد نخواهد
دارد ادامه
|