اهل ايرانيان :اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير
مطالعهاند و فرهنگ انديشه ،
و كشته گناباد 21 محور در خودرو چهار تصادف
گذاشت جاي بر مجروح 32
در تسريع براي دارايي وزير بخشنامه
مالياتي پروندههاي به رسيدگي
راه آزاد در اتوبوس با پيكان برخورد
گذاشت برجاي كشته كرج 7 -تهران
خستهايد؟ خود شغل از چرا
اهل ايرانيان :اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير
مطالعهاند و فرهنگ انديشه ،
انسانها ماندگاري رمز:گفت اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير:اسلامي جمهوري خبرگزاري - تهران
.ميكند مشخص و بارز يكديگر با را افراد تفاوت هنر ، و است آنان هنرمندي گذشته ، و حال در
جمع در ديروز "جامعي مسجد احمد" اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت عمومي روابط گزارش به
جامعه در هنري حضور و فعاليت:افزود وحدت تالار در وزارتخانه اين كاركنان ممتاز فرزندان
.شد خواهد منجر افراد ماندگاري به
از قرن چندين گذشت با اكنون هم و است زياد بسيار هنر جايگاه و ارزش:كرد تصريح وي
پر و معتبرترين از بزرگان ، اين آثار هم هنوز مولوي ، و سعدي حافظ ، چون شاعراني درگذشت
.ميشوند محسوب كتابها خوانندهترين
برد نام فرهنگ بزرگ خانواده از جزئي عنوان به اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت از جامعي مسجد
با زندگي كردن جاودانه با انسان و بود بيبهره هنر از زندگي ، در نميتوان:گفت و
.ميكند مرور را آنها خاطره عنوان به زمان طول در هنر ، از استفاده
كه پهناور و متنوع كشوري داشتن دليل به ايرانيان:افزود اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير
و تحقيق فرهنگ ، انديشه ، اهل دادند ، گسترش آن در را اسلامي تمدن و فرهنگ دانشمندانش ،
.بودهاند مطالعه
وزارت كارمندان ممتاز دانشآموزان تعداد بالاي نسبت جامعي ، مسجد گزارش ، اين براساس
براي والدين برنامهريزي و زمينه ايجاد از و دانست آنان والدين فرهنگي مهارت را ارشاد
.كرد ياد وظيفه عنوان به فرزندان ، به هنر آموزش
رتبه دارندگان از يكي ارشاد ، وزارت كاركنان ممتاز دانشآموزان از قدرداني مراسم در
.گرفت قرار تجليل مورد اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير توسط ژاپن ، روبوتهاي مسابقات
و كشته گناباد 21 محور در خودرو چهار تصادف
گذاشت جاي بر مجروح 32
و كشته حيدريه 21 تربت - گناباد محور در خودرو دستگاه چهار شنبهشب تصادف:ايرنا
.گذاشت جاي بر زخمي 32
به اتوبوس دستگاه سه حادثه اين در گناباد شهرستان انتظامي نيروي گزارش به
پاترول خودرو و بنز 11187تهران و ب - تهران بنز 81582 اصفهان 86 ، شمارههاي 14194
به حيدريه تربت - جادهگناباد دركيلومتر 45 دولتي شماره با بيرجند ب 11 161
.برخوردكردند يكديگر
جان تصادف صحنه در دستگاهخودرو چهار هر سرنشينان تناز حادثه 21 اين در
.شدند مجروح نيز نفر و 32 باختند
.شدند توابعگنابادمنتقل از "بيدخت" شهر خرداد بيمارستان 15 به حادثه مجروحان
مداوا سرپايي مجروحانبهطور برخياز خبر ، مخابره تالحظه:ميافزايد گزارش اين
:گفت گناباد راه پليس در مسئول يكميباشد وخيم آنان از ديگر برخي حال و
خراسان راه پليس فرماندهي از كارشناساني تصادف اين دقيق كارشناسي بررسي براي
.كنند رابررسي حادثه علت تا شدند ، گناباد عازم
در تسريع براي دارايي وزير بخشنامه
مالياتي پروندههاي به رسيدگي
رسيدگي در تسريع براي مالياتي ، حوزههاي به بخشنامهاي در دارايي و اقتصادي امور وزير
.كرد صادر دستوراتي مالياتي پروندههاي به
بخشنامه اين در مظاهري طهماسب دارايي ، و اقتصادي امور وزارت عمومي روابط گزارش به
ميزان و آنان واقعي درآمد اساس بر بايد موديان ماليات مشمول درآمد تشخيص:كرد تاكيد
حل براي كه مراجعي:است شده تاكيد بخشنامه اين در.باشد عادلانه بايد شده تعيين ماليات
پروندهها به رسيدگي در شدهاند تعيين مالياتي حوزههاي و موديان بين مالياتي اختلافات
:افزود دارايي و اقتصادي امور وزير.دهند قرار توجه مورد را ماليات بودن عادلانه همواره
هيات 251 به پروندهاي كمتر كه كنند كوشش بايد رسيدگي مراجع ديگر و مالياتي حوزههاي
و اقتصادي امور وزير انتخاب به نفر سه از مركب است هياتي مكرر هيات 251شود ارجاع مكرر
طرح قابل ديگري مرجع در كه غيرمستقيم ماليات و قطعي مالياتهاي پروندههاي به كه دارايي
مودي طرف از كافي دلايل و مدارك به مستندا ماليات بودن غيرعادلانه ادعاي به و نباشد
.ميكند رسيدگي وزير ارجاع با باشد ، شده تقاضا و شكايت
راه آزاد در اتوبوس با پيكان برخورد
گذاشت برجاي كشته كرج 7 -تهران
آزادراه بهشرق غرب مسير در اتوبوس ، دستگاه يك با پيكان خودروي برخورد:ايرنا
.گذاشت جاي بر كشته كرج 7 - تهران
كشته پيكان خودرو سرنشين آن7 اثر در و داد روي يكشنبه صبح ساعت 6 اينسانحه
ابوذر" ،"جعفري قلي"را تصادف اساميكشتهشدگاناين تهران قانوني پزشكي.شدند
و "عبادي كريم" ،"حمزهاي يوسف" ،"رمضاني مصيب" ،" محمدوند نقدعلي" ،"محمدوند
.كرد اعلام است ، نامعلوم وي هويت حدودا 12سالهكه بچه پسر يك
در ايرنامستقر اطلاعرساني مركز بهخبرنگار تهران استان راه پليس قرارگاه سرپرست
بر اتوبوس اين ميدهد نشان مقدماتي بررسيهاي:گفت تهران ، ترافيك كنترل شركت
آن به سرعت با پيكان خودرو و بوده متوقف راه اضطراري شانه در فني نقص اثر
.ميكند برخورد
عدم بهدليل پيكان خودرو كه ميرسد نظر به اينگونه:افزود"مدني محمود" سرهنگ
است ، بوده راننده آلودگي خواب آن علت احتمالا كه جلو به توجه
شناخته پيكان راننده حادثه مقصر تاكنون:افزود وي.برخوردميكند اتوبوس با
مطالعه حال در پليس كارشناسان از تن دو نظرقطعي ، امابراياعلام است ، شده
محل از اجساد انتقال زمان قانوني ، پزشكي نمايندههستند پيرامونواقعه بيشتر
حضور تهران ، استان راه پليس سرپرست.كرد اعلام دقيقه ساعت 30/8 را تصادف
حمل و تصادف از پس دقيقه رابين7تا 10 تصادف صحنه به مركز اين كارشناسان
.كرد عنوان آن بعداز دقيقه را45 محل از تصادفي خودروهاي
متوفيان جنازه همچنان آن ، رخداد از بعد نيم و ساعت دو كهتا تصادف اين صحنه
عبوري خودروهاي لحظهاي توقفهاي سبب داشت ، قرار محل در
.شد محل در بندان راه دنبالآن وبه
خستهايد؟ خود شغل از چرا
شغلي فرسودگي روانشناسي
و زياد فعاليت و كار دليل به كه آمده پديد شرايطي شما براي تاكنون آيا
مثبت پاسخ چنانچه كنيد؟ "فرسودگي" عبارتي به و بيرمقي شديد ، خستگي احساس مدت ، طولاني
ميدانيد؟ چه مشكلساز اينوضعيت از پيشگيري راههاي و علل درباره باشد
يا بيعلاقگي بيرمقي ، بيماري ، احتمالا كه شده جلب نكته بدين شما توجه حال به تا آيا
و زياد فعاليت و كار به مربوط شما ، نظارت تحت افراد يا همكاران از بعضي بيحوصلگي
افراط روزمره فعاليتهاي و كردن كار در افراد از بعضي چرا است؟ آنان افراطي و بيوقفه
گونههاي كه است چنان مشاغل از بسياري ماهيت چند هر ميشوند؟ خارج اعتدال حد از و كرده
آن متوليان و متصديان لكن دارند ، خود همراه به نيز را رواني فشارهاي و استرس متفاوت
محركهاي وجود عليرغم و كنند مقابله تنشزا فشارهاي نوع اين با چگونه كه مطلعند
از چگونه ميدانند ميشوند مواجه آن روزانهبا فعاليت و كار در اصولا كه تنشزايي
.نمايند اجتناب تنشزا محركهاي اين زيانبار آثار
از فرار يا مقابله براي را لازم امكان يا و توانايي حد اين تا افراد از عدهاي اما
طور به افراد اين.هستند تنشزا محركهاي همان معرض در مدام و ندارند آزاردهنده محركهاي
هيجاني شناختي ، مختلف ابعاد در را خود مشكل و هستند "شغلي فرسودگي اختلال" گرفتار معمول
.ميدهند نشان رفتاري و
رنج فراوان "جسمي" فرسودگي از كه است آن كار ، از ناشي شغلي فرسودگي قربانيان مشكل اولين
.هستند "ناتوان و خسته" اوقات اكثر و رفته تحليل كردن كار براي آنان قدرت لذا ميبرند ،
مكرر ، سردردهاي قبيل از بسياري فيزيولوژيك -مرضي نشانههاي از افراد اين آن بر علاوه
در اختلال گاهي و كماشتهايي مثل غذا صرف به مربوط عادت تغييرات و خواب تهوع ، اختلال
اين گريبانگير است ممكن كه آزاردهندهاي عامل دومين. هستند رنج در خانوادگي تعاملات
از ناشي هيجاني فرسودگي شود دولتي و خصوصي بعد دو در كارمند و كارگر از اعم شاغل افراد
و كار در افتادن بهدام نيز و درماندگي احساس افسردگي ، همچنين و است كار و فعاليت خستگي
دچار نظر مورد طيف اين به مضاف است ، افراد اين عاطفي هيجاني مصايب از بخشي خود ، شغل
به نسبت افراد از گروه اين كه معني بدين ، هستند شغلي فرسودگي همان يا خستگي اختلال
سايرين با كه ميكند تراوش آنها افكار در ميل اين و ميشوند سوظن دچار و بدگمان ديگران
اينكه مشكلآفرينتر و همنوع و انسان يك عنوان به نه كنند رفتار (اشياء) شيء يك مثل
در رواني نابسامانيهاي سبب نيز پنداره اين و يافته منفي و بدبينانه نگرش ديگران به نسبت
.شد خواهد آنها
عينك با بيشتر را خود اطراف و جهان افراد ، اين روانشناختي و علمي دادههاي اساس بر
را زندگي يا سرخ گل رنگ زيباييهاي بتوانند كه عينكي با تا ميكنند نگاه تيره و خاكستري
كه ميكند احساس است رنج در شغلي فرسودگي عارضه از كه فردي بالاخره و كنند مشاهده
پيشرفت است نبوده قادر نيز گذشته در كه ميرسد نتيجه بدين و است كم خصوصياش پيشرفت
نخواهد پيشرفتي نيز آينده در كه است آن بر او فرض و باشد داشته قابلتوجهي و زياد شخصي
.داشت
طولاني گرفتن قرار دليل به كه دانست اختلال نوعي ميتوان را شغلي فرسودگي كلي طور به
.ميشود ايجاد وي در غيره و شغلي محيط از ناشي رواني فشار معرض در مدتشخص
و كار از ناشي رواني فشارهاي تحمل (شغلي فرسودگي)اختلال اين اصلي عامل كه ميآيد نظر به
زمينه اين در نيز ديگري متغيرهاي ميدانيمكه اكنون اما باشد پرحجم و طولاني فعاليت
فعاليتش و كار در او تلاشهاي ميكند احساس فردي وقتي مثال ، عنوان به.دارند نقش
تلاشها نوع اين كه دارد را احساس اين يا و است غيراثربخش و نبوده مثمرثمر و بيفايده
را لازم آمادگي صورت اين در نميگيرد ردهبالاقرار مسئولين منجمله ديگران ، نظر مورد
احساس ميگيرد قرار شرايط اين در فردي وقتي.داشت خواهد فوقالذكر عارضه به ابتلاي براي
و قوانين وجود و ارتقا براي اندك فرصتهاي آن بر علاوه و نداشته موفقيتي كه ميكند
غير نظام يك دام در كه ميكند تقويت فرد در را زمينه اين انعطاف غيرقابل و خشك مقررات
افكار و نگرش خود شغل به نسبت او كه ميشود باعث احساس اين همچنين و شده گرفتار منصف
و ادارات و سازمانها رهبري و مديريتي سبكهاي ميتوان نيز را بعدي گامهاي و منفييافته
شغلي فرسودگي ايجاد در ملاحظهاي قابل نقش ميتوانند كه دانست كار محل واحد يك سرپرستي
.نمايند ايفا
دارد بسزايي اهميت شغلي فرسودگي يا تنيدگي بيرمقي ، ظهور و بروز در كه عواملي از يكي
كار به محيط يا كار از ناشي رواني فشارهاي با آمدن كنار براي افراد كه است روشهايي
و كار در وارده استرسهاي و خود مشكلات كنترل براي كه افرادي كلي طور به ميگيرند ،
سنجش و شده شغلي فرسودگي اختلال دچار كمتر ميگيرند بهره مناسب راهبردهاي از فعاليت
نامناسب شيوههاي از كه است افرادي از اميدوارانهتر و مثبتتر عملكردشان به نسبت آنان
آمدن كنار راهبردهاي از كه افرادي كه ضروريست نكته اين ذكر اينجا در.ميكنند استفاده
اما.ميگيرند قرار نگرش و هيجاني فرسودگي معرض در بيشتر ميكنند استفاده كردن فرار يا
اين نبودن درك قابل يا و سازمان اهداف يا و هدف با افراد بودن ناآشنا قبيل ديگراز دلايل
يا ميكند وضع شغلي حيات متفاوت ابعاد در سازمان مديريت كه سياستهايي و آنان براي اهداف
قابل و سخت و سرپرستي سطوح در مديريت و رهبري شيوههاي همچنين و ميگيرد كار به عمل در
مديريت مداخله عدم اينها همه كنار در و آييننامهها و مقررات و قوانين انعطافنبودن
و اشتغال نوع از افراد نارضايتي همچنين و تفريحي رفاهي ، امور در او بيتوجهي و سازمان
شغلي مراكز در كارگر و كارمند افراد گرفتاريهاي در ميتواند...و كار سازمان ، محل واحد
.بينجامد اختلال اين روند تسريع به و نمايد كمك فرسودگي اختلال به
توجه مورد اخير سالهاي در كه است اختلالاتي جمله از شغلي فرسودگي خلاصه طور به
پژوهشها و تحقيقات نتايج و است گرفته قرار شغلي مشاوران و باليني صنعتي روانشناسان
رنج در عارضه اين از فعال سازمانهاي افراد از ملاحظهاي قابل درصد كه است اين بيانگر
فرسودگي از احيانا و عاطفي هيجاني ، جسمي ، خستگي از اختلال اين به مبتلا فرد.هستند
ناملايمات ساير رواني منهاياختلالات كه ميشود افسردگي دچار ميبرد ، رنج نگرش
.خواهندبرد هجوم او جسم بر و كرده تهديد را او (فيزيولوژيك)ارگانيك
شغلي فرسودگي اختلال درمان و پيشگيري شيوههاي *
براي روشي آيا شد شغلي اختلال يا عارضه اين دچار فردي كه وقتي است مطرح پرسش اين اكنون
دارد؟ وجود رواني منجلاب اين از رهايي
عليالخصوص جديد يافتههاي و قرائن و شواهد و است مثبت سوال اين به پاسخ خوشبختانه
وجود مبتلا فرد به سلامتي بازگشت و بهبود امكان كه ميدهد نشان روانشناختي پژوهشهاي
اختلال به مبتلايان اگر كاستهشود ، افراد بر وارده رواني فشارهاي ميزان از اگر.دارد
قرار آشنايان و دوستان همكاران ، و خود كار محل واحد سرپرست حمايت مورد شغلي فرسودگي
داشته كار محل خارجاز سرگرميهاي و سالم تفريحات خود براي افراد اين چنانچه و گيرند
مانند آنان بهرهوري و يافته خود كار به نسبت مثبتي نگرشهاي آنان از بعضي حداقل باشند
در بازتواني يا و ترميم نوع اين كه داشت نظر در بايستي البته.شد خواهد بهينه سابق
درماني راهبردهاي كارگيري به با تا كند كمك خود به مبتلا ، فرد كه ميشود حاصل شرايطي
همه كه كنيم اذعان بايد حال هر به برهاند ، شغلي خستگي يا فرسودگي كام از را خود درست ،
از پيشگيري و مقابله جهت در ميشود گرفته كار به رواني فشارهاي كاهش براي كه روشهايي
قصد يا ميبريد رنج شغلي فرسودگي از شما كه صورتي در اما.نيستند مناسب شغلي فرسودگي
را شده ارائه توصيههاي يا اقدامات است لازم بمانيد امان در آن به ابتلاي از داريد
.كنيد تلقي جدي كاملا
ايجاد به قادر چنانچه و دهيد تغيير را خود كار رواني يا فيزيكي شرايط امكان صورت در (1
تغيير شما تا نكنيد فراموش البته و دهيد تغيير را خود رفتارهاي نيستيد تغييراتي چنين
اينكه مگر بود خواهد امروز شبيه بسيار فردا واقع در و كرد نخواهد تغيير چيز هيچ نكنيد
.كنيد تغيير شما
يا كنيد ورزش مثلا گيريد ، بهره خود بدني وضعيت بهبود براي متنوع برنامههاي از (2
.كنيد انتخاب مناسب غذايي برنامههاي
شد خواهيد متوجه اول جلسه همان در واقع در كنيد ، استفاده ريلكس يا آرميدگي روشهاي از (3
روانشناختي كارگاههاي در شركت طريق از ميتوانيد شما.است موثر شما براي چقدر كه
.بياموزيد را تكنيكها اين (رواني بهداشت)
شما كه دارد وجود كار و وظيفه هر دادن انجام براي بهتري روش هميشه كه نكنيد فراموش (4
در را اثربخشتر و بهتر روشهاي اگر اين بنابر نكردهايد ، تجربه و نشناخته را آن هنوز
.شد خواهد صرفهجويي شما (رواني و جسماني) نيروي و وقت در بياموزيد كارها انجام
شيوههاي با و كنيد شركت اشتغالتان به مربوط تخصصي آموزشي ، دورههاي در حتما (5
.شويد آشنا خود وقت از استفاده براي اثربخشي
اصل به توجه با شما مورد در و گرفتيد كار به را پيشنهادي فنون تمام اگر نهايت در(6
شغل يا كار دائم يا موقت طور به ميتوانيد بود اثر كم شخصيتي ويژگيهاي و فردي تفاوتهاي
قصد مالي مشكلات يا و تورم بهدليل اگر بپردازيد ، ديگري كار به و دهيد تغيير را خود
حداقل به لزوما را توقعتان سطح بگيريد تصميم كنيد حل را خود مشكلات اضافه كار با داريد
شغلي تنشزاي محركهاي مناسب روشهاي از استفاده با و كنيد كار محل يك در فقط و داده كاهش
.كار براي شما نه شماست براي كار كه باشد ذهنتان در هميشه و دهيد كاهش را
خسروي برات
گاليكش پرورش و آموزش مشاورين گروه مدير
باباخاني مريم
آموزشي طراحي و تكنولوژي كارشناس
|