خصوص در زيارت و حج سازمان اطلاعيه
تمتع حج به تشرف واجدين از ثبتنام
!بيرون؟ يا درون از اصلاح پرورش و آموزش
شيكاگو دانشگاه و فرهنگي ميراث سازمان همكاري با
شد آغاز شوشان دشت در شناسي باستان مطالعات
كارشناسي ادب و شعر ملي روز انتخاب براي
شد انجام لازم
نيست علوم وزارت تاييد مورد "وارونژ" دانشگاه
ميشود برگزار دانشجويي سازي برنامه مسابقه نخستين
كاخ به قاجار دوره ابريشمين نامه وقف
شد اهدا صاحبقرانيه
خصوص در زيارت و حج سازمان اطلاعيه
تمتع حج به تشرف واجدين از ثبتنام
به توجه با كرد ، اعلام اطلاعيهاي در دوشنبه روز زيارت و حج سازمان:فرهنگي علمي گروه
از ديگري تعداد از اعلامشده اولويتهاي بر علاوه كاروانها ، از تعدادي ظرفيت تكميلنشدن
.ميآيد عمل به ثبتنام تمتع حج اسناد دارندگان
كه سال 1377 آذرماه عمومي ثبتنام ريالي هشتميليون اسناد دارندگان از اطلاعيه اين در
ميشود ، ختم و 49 شمارههاي 54 ، 24 به آنان بانكي اسناد نفره ليست 20 راست سمت رقم دو
اسامي كه مجاز كاروانهاي مديران به مراجعه با جاري مهرماه هجدهم تا حداكثر شده خواسته
.كنند اقدام خود ثبتنام به نسبت است ، شده درج مطبوعات در پيشتر آنها
!بيرون؟ يا درون از اصلاح پرورش و آموزش
مشاهده ضعف نقاط و معايب آنقدر يكسويه طور به عملكردهاگاه ارزيابي و نقد در:اشاره
اين مصداقياز هم پرورشما و آموزش.كرد پيدا قوتي نقطه ميتوان زحمت به كه ميشود
ها ضعف همواره آن ، وظايف گستردگي و دارد دوش بر كه سنگيني بار دليل به و است مورد
.دارد موفقيتها و كاميابيها از بيشتري نمود آن ومشكلات
كه اميد اين با شدهاند ، مطرح كشور وپرورش آموزش مشكلات از بسياري زير مقاله در جمله از
.شود انديشي چاره آنها حل براي
تاثيرگذار ، كليدي ، مهم ، بسيار را آن همه ميشود پرورشصحبت و آموزش از وقتي هميشه
مديريت شيوه در است چنين اگر راستي به.ميدانند.. و آيندهساز سرنوشتساز ، فراگير ،
را نهادها و وزارتخانهها اهميت اگر نمودهايم؟ لحاظ را متمايزكننده مولفههاي كدام آن
اين سوال صدها و دهها ميگيرد؟ قرار مرتبهاي چه در پرورش و آموزش كنيم ، درجهبندي
سازمان كه بگويد كسي كاش.شود پيدا آنها دادن پاسخ براي كسي كاش كه دارند وجود چنيني
وتربيت ، تعليم صاحبنظران است؟ كرده عمل موفق مواردي چه در پرورش و آموزش طويل و عريض
به مثبتي نگرش حد چه تا مرتبط عوامل ساير و دانشگاهي استادان معلمان ، و دستاندركاران
و ارقام و اعداد با هميشه مسئولان پاسخگويي ، موضع در چه دارند؟اگر مجموعه اين عملكرد
داشتهايم ، رشد چقدر مواردي درچه و است چنان و چنين كه ميكنند اثبات و آمده پيش آمار
آمار و ارقام و اعداد هميشه سازمان يك عملكرد ارزشيابي براي كه ميدانند فن اهل اما
.دارد وجود هم ديگري ، روشهاي عملكرد ارزشيابي براي و نيست واقعيت بيانگر
اين مخاطب باشيم ، داشته پرورش و آموزش مسائل به اختصار به چند هر مروري باهم بياييد
از كلي ترسيمنمايي و گذشته به كلي نگاهي منظور.نيست رئيسي و كل مدير وزير ، هيچ مطالب
.است آينده
تربيت به نگرش نوع
يك قطع بهطور چرا است كار يك اگر و بكنند را كار اين گروه دو نبايد چرا است ، كار دو
تصميم باره اين در كه برنامهريزاني هنوز نساختهايم؟و آن انجام به موظف را گروه
تاخر ، و تقدم سر بر فقط و ندادهاند ارائه دوئيت اين درباره منطقي و علمي توجيه ميگيرند
عمل به پرورشي معاونت خصوص در كه هم اخيري اقدامميزنند جا در... و فيالاهم و اهم
زمزمهتفكيك و صحبت الان و گرفت صورت مبهم انديشهاي براساس كه بود ناقص كاري فقط آمد ،
.است شده مطرح دوباره
اشاره نكته دو به گذرا بهطور ناچار نيست ، مجال اين در بحث اين به ورود قصد چه اگر
:ميشود
عمده هدف":كه برميگردد نكته اين درك عدم به پرورش ، يا آموزش موضوع در انحراف ريشه -1
"است پرورش وسيله آموزش و است افراد ، پرورش مدارس
آموزشي نظام
و پژوهشي مباني خود تغييرات براي همه مگر كند؟ تغيير بايد چقدر مگر آموزشي نظام يك
يكي نميدهد؟ را لازم جواب باز ميشود انجام كه اصلاحاتي چرا پس نيستند ، قائل مطالعاتي
براي كرد ، كار به آغاز نظام اين وقتي اما.بود مشاوره ترمي ، جديد نظام پايههاي از
.بود نشده فكري باز پنجرههاي براي.بود نگرفته صورت متناسبي مشاوراقدام تامين
اعلام اهداف پيشدانشگاهي ، درمورد.نيافت تحقق زيادي موارد در گرفته صورت پيشبينيهاي
.شدند دوره اين وارد آنان درصد دانشآموزان ، 100 درصد ورود 30 جاي به و يافت تغيير شده
به كار نهايت در و شد لوث دانشگاهي پيش ورودي آزمون در دانشآموزان شدن قبول عملا
نظر به هم حاضر حال در.كشيد ودوم اول نوبت به پيشدانشگاهي تفكيك و معدل كف تعيين
آن ادامه براي و مانده برنامهريزان دست روي كه است محصولي پيشدانشگاهي دوره كه ميرسد
كه دبيرستانهايي با دارند سوم تا اول كلاس كه دبيرستانهايي بين راستي بهميشود مدارا
دارد؟ وجود تفاوتي چه دارند پيشدانشگاهي فقط
ديگري نمود ، ابداع را مردمي نمونه مدارس يكياست مدارس انواع خصوص در جالبديگر نكته
تقويت هم ديگر يكي و -شد تمام غيرانتفاعيها نفع به عملا كه -كرد مقابله آن با شدت به
.ساخت پيشه را غيرانتفاعيها
اصلاح انتها تا ابتدا از را آموزشي نظام كل بخواهند برنامهريزان همين كنيد تصور حالا
كه اين ادعاي.است انجام حال در مجلس و دولت طريق از هم اقدامي ظاهراچنين كه كنند ،
كميته تغييرات انجام براي يا.است اصلاح اين پشتوانه و ضميمه گرفته صورت كارشناسي كار
است؟ امكانپذير چگونه پرورش و آموزش در اصلاحات انجام واقعا.شود تشكيل اصلاحات
كتابها
.ميشود نواخته ديگر عدهاي توسط كه است همسازي كتابها تغييرات بحث ميان ، اين در
نظام يك هم درسي كتب تاليف كه اين از بگذريم است؟ مقولهاي چه كتابها تغييرات نميرود ،
.است بوده منطبق روز نيازهاي با كمتر كه است ناكارآمد و بسته
ارزشيابي
شدن دونوبتي ميشود ، تغييرات دچار مختلف شكلهاي به دانشآموزان آموختههاي از ارزشيابي
... و گرفتن امتحان نحوه و نوع ارزشيابي ، در معلم نقش مستمر ، ارزشيابيهاي امتحانات ،
شرايط روز روزبه تبصرهها و مواد.ميشوند تغيير دستخوش سرعت به كه هستند موضوعاتي همه
آموختههاي بيانگر بههيچوجه دانشآموز نمرات كه حالي در ميكنند ، سهلتر را شدن قبول
مسئول افراد از نقل به كه مطالبي.نيست شدني تمام تغييرات اين كه اينجاست نكته.نيست او
.ميكنند هم ديگري فكرهاي دارند كه ميدهد نويد ميآيد روزنامهها در
و موضوع طرح از بعد.دارد جالبتري حكايت كه عوامل ساير و معلمان عملكرد از ارزشيابي
اين انجام براي زيادي افراد ساختن درگير شده ، ايجاد مشكلات و تنشها تغيير ، بار چندين
ثانيا و نرسيدهايم مقبول و موجه ارزشيابي نظام هيچ به اولاهنوز ،... و ارزشيابي
را آن بگويد نميشود رويش كسي شايد كه است بيخاصيت و كليشهاي كار يك هم كار فعلي شكل
.دهند خاتمه
معلمان
معلمان عملكرد ارزشيابي درباره.ندارد گفتن جاي كهديگر معلمان زندگي و معيشتي وضعيت
از.دارد فراواني نارساييهاي معلمان ديگر مسائل منوال همين بر.شد گفته نكاتي كه هم
خدمت ضمن آموزشهاي.ميگذريم امر اين انجام چگونگي و معلمان تحصيل ادامه وضعيت
لازمبهرهمند آموزشي و علمي كارآمدي از ثانيا و ندارد معلمان براي اولاجذابيتي
.نيست
آدم كه دارد وجود عجيب نكات آنقدر عوامل ساير و معلمان مقايسهاي درموردجايگاه
.سازمانها ديگر با مقايسه هم و خودشان با خودشان مقايسه هم.بگويد را يكي كدام ميماند
در اما.است بهتر نگوييم چيزي سازمانها ساير كاركنان با معلمان جايگاه مقايسه درباب باز
.ميكنيم اكتفا مثالهايي به فقط ;پرورش و آموزش خود
تفاوتهاي دبيرستاني و راهنمايي ابتدايي ، معلمان امتيازات ساير و حقالتدريس كار ، ساعات
بالاتر اصطلاحا كه مقاطعي به دارند دوست هميشه ، معلمان همين براي.دارد عجيبي
.بروند ميگويند ،
كتابداران مشاوران ، كارگاه ، و آزمايشگاه تكنولوژي ، مسئولان دفترداران ، جايگاه مقايسه در
.است فراوان تامل جاي داردكه وجود تناقضهايي و تفاوتها سايرين با.. و
افراد حقوق كردن نزديك براي مثلا پرورش و درآموزش كه است آن ديگر جالب نكته يك
ازاين صرفنظر.كردند ايجاد همترازي حق دانشگاهها ، علمي هيات با بالاتر و فوقليسانس
يك اگر ميشود ، مشاهده آن اجراي در هم عجيبي ابتكارات بود ، حق اندازه چه تا حق اين كه
نحوه براساس تدريسكند ، خدمت ضمن عالي آموزش و تربيت مراكز در دانشگاه علمي هيات عضو
تعرفههاي براساس پرورش و آموزش مدرسين مورد در اما ميگيرد ، حقالزحمه دانشگاه پرداخت
اما دهد ، انجام را خودش با مرتبط كار فوقليسانس يك اگر.ميشود عمل سازمان خود مصوب
مشاوره ، دكتراي يا فوقليسانس مثلا.نميگيرد تعلق او به همترازي باشد ، نداشته تدريس
يك يا ميشود ، قطع او همترازي حق ندارد ، تدريس چون دهد ، انجام مشاوره كار مدرسه در اگر
.نميگيرد همترازي پس ندارد ، تدريس چون باشد ، هم اداره معاون اگر حتي مديريت فوقليسانس
كنكور و آموزشگاهي كلاسهاي
درد به را آموزشي هركارشناس دل كه است مقولهاي كنكور ، و آموزشگاهي كلاسهاي بازار آشفته
ساير و معلمان مجموعه با پرورش و آموزش.است بيشتر كنكور دربحث موضوع حساسيت.ميآورد
اما ميكند ، فعاليت دانشآموز يك براي سال 12-دارد كه هم نواقصي همه با - مرتبط عوامل
و آموزش نبايد درآمدزايي بحث در چرا ميكنند؟ استفاده كساني چه آن ثمره و بازده از
كساني توسط است ، آموزشي تخصصي كار يك كه كار اين چرا ببرد؟ سودي مقوله اين پرورشاز
در موفقيت براي كه گفته كسي چه ندارد؟ علمي و صحيح مبناي گونه هيچ كارشان كه شود انجام
به را امر اين علمي پژوهش كدام است؟ موفقيت ضامن مكرر آزمايشي كنكورهاي در شركت كنكور
كسب كاذب جنجال و هياهو با صرفا كه كنكور بيحساب و كلان درآمدهاي است؟ رسانده اثبات
چيست؟ مقوله اين در پرورش و آموزش سهم ميگردد؟ كساني چه عايد ميشود ،
فراغت اوقات و تعطيلات
وقفههاي تابستان ، تعطيلات نوروز ، عيد تعطيلات سال ، ايام در تعطيل روزهاي فراواني
.است انديشيدهنشده آنها براي چارهاي كه هستند معضلاتي.. و آموزشي
معرفي دانشآموزان فراغت اوقات متولي عنوان به را خود است نتوانسته پرورش و آموزش هنوز
.ميشود هزينه مسيرهايمختلفي در امر اين به يافته تخصيص بودجههاي و نمايد
نيروها جايگزيني
براساس مديريتي پستهاي تعيين پرورش و آموزش در كه كند ادعا ميتواند كسي چه
.است شايستهسالاري مبناي بر اصطلاح به و ميگيرد صورت آموزشي مثبت تجارب و تواناييها
و رواني جسمي ، كارآمدي كه نيروهايي براي تكليف تعيين از پرورش و آموزش ديگر طرف از
وجود افراد از تعدادياست عاجز دادهاند ، دست از را كارآمدي اين يا ندارند ، را آموزشي
و ميكنند دريافت حقوق فقط كارايي هيچگونه بدون كه -است زياد تعداد اين گاه كه- دارند
رفتن كنار براي روشي و مسير عملا دارند اذعان افراد اين ناتواني به همه كه آن عليرغم
رو در مسيرهاي بلكه ندارد وجود امكان اين تنها نه.ندارد وجود آنان محترمانه و منطقي
.است شده ايجاد افراد اين براي
آمدزايي در
و سازمان مجموعه مديريت براي جدي مشكلات ايجاد ضمن كه است مسائلي از درآمدزايي موضوع
سازمانهاي كاركنان.ميشود نيز مجموعه اين كاركنان و معلمان تحقير موجب متاسفانه مدارس ،
درآمدزاييسازمان دليل به -باشد تنشزا ميتواند آنها از بردن نام باز كه - مختلف
و آموزش به نوبت وقتي اما.ميشوند بهرهمند خدماتي و مالي ويژه امتيازات از متبوعه
.ندارد وجود وضعيت بهبود امكان لذا نيست ، درآمدزا چون كه ميگويند ميرسد پرورش
و آموزش داغ موضوعات از مدارس اداره براي -مردمي مشاركتهاي -مردم از گرفتن پول بحث
بودن رايگان بر اساسي قانون تاكيد عليرغم كه كند اعتراف نيست حاضر كسي.است پرورش
مدارس به كه سرانهاي و ندارد را مدارس اداره توانايي دولت حاضر حال در عمومي ، تحصيلات
مدرسه مديران.نيست مدرسه يك اداره نيازهاي بديهيترين پاسخگوي ميگيرد تعلق سال هر در
براي مختلف شيوههاي به را مردم خود باطني ميل عليرغم حتي مدرسه ، اداره براي مجبورند
.نمايند راضي مدرسه به كمك
فعاليت محور تعيين
اشكالي امر اين چه اگر.ميكند انتخاب خود فعاليت براي محوري خود ، كار آغاز با وزير هر
كه اين نه باشد ، داشته وپژوهشي علمي مبناي يك محور اين انتخاب كه شرطي امابه ندارد ،
اجراي براي وزير يك باشد ، فردي استنباط و سليقهاي سياسي ، مقاصد و آمال بر مبتني
رفتن با اما.ميكند صرف را زيادي زمان و هزينه انساني ، نيروي نظر ، مورد محور فعاليتهاي
.ميگردد جايگزين ديگري محور و موضوع و ميشود عوض چيز همه او
فرهنگسازي
موفق مدارس و خانوادهها بين منطقي فرهنگي تعامل يك ايجاد حددر تاچه پرورش و آموزش
بياييد است؟ كرده نهادينه را نظام اهدافوارزشهاي حد چه تا پرورش و آموزش است؟ بوده
اگر.كنيم نگاه آن شان و جايگاه حد پرورشدر و آموزش به شده كه هم بار يك براي
نياوريم؟ پايين را انتظارات برسيم خود غايات و اهداف به نميتوانيم
ما و ميشود محسوب پرورش و آموزش فرهنگسازي ، محور و مبنا پيشرفته كشورهاي همه در
.داريم فاصله موضوع اين از فرسنگها
* * *
چون كه است ضروري نكته اين يادآوري.باشد هزاران از نكته يك فقط شايد شد بيان آنچه
كسي از - آماري شكل به بهخصوص - پاسخ انتظار لذا نيست ، خاصي مسئول مطالب اين مخاطب
نوع چه به پرورش و آموزش.بينديشيم مساله اصل به پاسخگوييها ، اين جاي به كاش.نميرود
مفروض موقعيتهاي از يك هر بيرون؟و از اصلاح يا درون از اصلاح ;دارد نياز اصلاحي
مييابد؟ اجرايي امكان چگونه
!داريد نگه دست بازنگري و تغيير ، اصلاح نوع هر براي ديگر ، يادآوري يك و
اصلاني ابراهيم
تربيتي روانشناسي ارشد كارشناس
شيكاگو دانشگاه و فرهنگي ميراث سازمان همكاري با
شد آغاز شوشان دشت در باستانشناسي مطالعات
در آمريكا و ايران كشور دو متخصصان از متشكل بينالمللي هيات يك:فرهنگي علمي گروه
زبانشناسي ، انسانشناسي ، زمينشناسي ، باستانشناختي ، زمين باستانشناسي ، رشتههاي
.كردند آغاز را خوزستان در شوشانواقع دشت از بخشهايي در مطالعه جانورشناسي ، باستان
ايران غربي جنوب در خوزستان دشت كشور ، فرهنگي ميراث سازمان رساني اطلاع واحد گزارش به
مراكز با همسايگي به توجه با كه ميشود محسوب ايران در باستانشناسي مناطق مهمترين از
توجه مورد همواره نزديك خاور در باستانشناختي فعاليتهاي ابتداي از بينالنهرين ، تمدن
.است بوده پژوهشگران
و كشور فرهنگي ميراث سازمان باستانشناسي پژوهشكده بين مشترك توافق دنبال به اقدام اين
.ميگيرد صورت شيكاگو دانشگاه شرقشناسي موسسه
بررسي ، از آميخته پژوهشهاي انجام با تا است اميدوار شيكاگو و ايران بينالمللي هيات
روند درك به پيش از بيش بتواند زميني عوارض و باستانشناختي زمين مطالعه گمانهزني ،
.كند كمك دشت اين در طبيعي و مصنوعي آبياري رژيم و سياسي و فرهنگي تحول استقرار ،
كارشناسي ادب و شعر ملي روز انتخاب براي
شد انجام لازم
نسبتي معاصر شاعران از يكي با ادب ، و شعر ملي روز كه ميخواستيم:فرهنگي علمي گروه
مانعي و گرفت قرار بحث مورد مربوط ، كميتههاي در شهريار پيشنهاد بنابراين ، .باشد داشته
.نشد ديده
تمام:گفت ايسنا به مطلب اين اعلام با اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير مسجدجامعي احمد
براساس كلي طور به است ، رسيده تصويب به كشور رسمي تقويم در درج براي تاكنون كه روزهايي
در.شود منجر جامعه فرهنگي فضاي به بخشيدن طراوت به نهايت ، در كه گرفته صورت تحليلهاي
حمايت آنها از و كرده ايجاد جديد كارها ، رويدادهاي اينگونه با كه ميخواهيم ما واقع ،
.كنيم
ادب ، و شعر ملي روز عنوان به شهريار درگذشت روز انتخاب براي آيا كه پرسش اين به وي
سوي از كه پيشنهادهايي براساس كار اين:گفت و داد مثبت پاسخ شد ، انجام لازم كارشناسي
بر تاكيد با وي.است شده تصويب و بود ، بررسي شده ارائه ارشاد وزارت به دستگاهها و افراد
بر مبني ديگري پرسش به پاسخ در است فرهنگي شخصيت يك خود پيشنهاددهنده ، نماينده كه اين
نكته دو بر شهريار ، احترام قابل شعري مقام دانستن مسلم با منتقدان از برخي كه اين
اين در قرارگرفتن براي فردوسي و حافظ مولانا ، چون شاعراني كه اين يكي دارند ، تاكيد
قوميتگرايي بحثهاي به ناخواسته ميتواند موضوعي چنين كه اين دوم.دارند برتري جايگاه
مردم نمايندگان كه مجلس فرهنگي كميسيون اعضاي ديگر از برخي كه آن بويژه بزند ، دامن
وي.است بررسي قابل موضوع اين:داد پاسخ دارند ، تاكيد موضوع اين هستند ، بر ديگر شهرهاي
من نظر به.داريم را فردوسي و مولوي و حافظ ، سعدي بزرگداشت روزهاي ما البته:كرد اضافه
و هستند و بوده احترام قابل عزيز ، بزرگو آنان همه.نميگيرد را ديگري جاي شاعري هيچ
يك عنوان به هم را جديدي روزهاي كه ندارد وجود مانعي هستند ، گوناگون شهرهاي به متعلق
در ايراني گروههاي همه و شود شنيده صداها همه كه است اين ما تلاشكنيم ثبت رويداد
مانع بزرگي شاعر هيچ نميكنم گمان كه آن ضمن.باشند داشته مشاركت فرهنگي فعاليتهاي
.داشت بزرگ را مقامشان و كرد كرد ، احترام تجليل بايد را آنان همه.شود ديگري شاعر
نيست علوم وزارت تاييد مورد "وارونژ" دانشگاه
علوم وزارت تاييد مورد ايران در دانشگاه اين شعبات و وارونژ دانشگاه:فرهنگي علمي گروه
.نيست
توجه با:گفت مطلب اين اعلام با فناوري و تحقيقات علوم ، وزارت دانشآموختگان كل مدير
دانشگاه اعتبار درخصوص علوم وزارت مردمبه مراجعات و دانشگاه اين گسترده تبليغات به
.ندارد جاي علوم وزارت معتبر دانشگاههاي فهرست در دانشگاه اين:گفت وارونژ ،
ميشود برگزار دانشجويي سازي برنامه مسابقه نخستين
روي بر ايران دانشجويي سراسري برنامهسازي سراسري مسابقه نخستين:فرهنگي علمي گروه
.ميشود برگزار شريف صنعتي دانشگاه محل در مهر پنجشنبه 11 اينترنت
مهندسي دانشكده استاد قدسي محمد دكتر شريف ، صنعتي دانشگاه عمومي روابط گزارش به
با مسئله حل زمينه اشاعه را مسابقه اين برپايي از هدف تهران مسابقه سرپرست و كامپيوتر
.سي.اي" برنامهنويسي منطقهاي تيمهاي انتخاب براي داخل دانشگاههاي به كمك و كامپيوتر
.دانست زمينه اين در كامپيوتر با پيچيده مسئلههاي حل در دانشجويان ترغيب و تشويق و "ام
تيم 3 شركت 60 با ماه مهر ايران 11 دانشجويان سراسري برنامهنويسي مسابقه:افزود وي
شريف صنعتي دانشگاه كامپيوتر مهندسي دانشكده محل در كشور سراسر دانشگاههاي از نفره
.ميشود برگزار
منطقهاي مسابقه در و ميشوند انتخاب برتر تيمهاي مسابقه اين در:گفت قدسي دكتر
برگزار شريف صنعتي دانشگاه محل در امسال ماه كهآبان "ام.سي.اي" برنامهنويسي
.كرد خواهند شركت ميشود
كاخ به قاجار دوره ابريشمين نامه وقف
شد اهدا صاحبقرانيه
ميرزا عباس دختر ابريشمين وقفنامه شامل قاجار دوره تاريخي سند فرهنگي5 علمي گروه
از خوي نهم فوج واگذاري و شهر يك حكومت استمرار تاييديه فرمان ، دو ايران ، نايبالسلطنه
.شد اهدا صاحبقرانيه كاخ به عزيزي باقر سوي
و اول تراز رجال از زنگنه خان محمدحسين نوه سرتيپ خان محمدرضا وابستگان از عزيزي باقر
.ميباشد فتحعليشاه دربار نظامي اردوي كل فرمانده
عباس دختر نفيس بسيار كشور ، وقفنامه فرهنگي ميراث سازمان اطلاعرساني واحد گزارش به
روستاي وقف درخصوص ق_ه تاريخ 1280 به ابريشم پارچه روي ايران نايبالسلطنه ميرزا
اين باارزش اسناد از ديني علماي مهر به ممهور و زيبا خط با مرند توابع از قرهبلاغ
.ميشود محسوب مجموعه
|