ناشنوايان به زبانآموزي
ناشنوايان و مهر ;باغچهبان
رسمي مقامات بيميلي عليرغم
آزمون در بار اولين براي چيني نابينايان
كردند شركت دانشگاه ورودي
به نگاران روزنامه صنفي انجمن اعتراض
مطبوعات منصفه هيات جديد تركيب
:سالمند جهاني روز مناسبت به پيامي در عنان كوفي
است دستاورد يك بلكه مشكل ، يك نه سالمندي
شد احضار دادگاه به ايرنا عامل مدير
!فرهنگ سراي تهران ،
بازتاب
كردند بازبيني را مشترك برنامههاي ايران و يونيسف
فرهنگي كوتاه اخبار
ناشنوايان به زبانآموزي
تحصيل به پسرمشغول دانشآموز هشتاد حاضر حال در باغچهبان ناشنوايان دبستان در: اشاره
.ميشوند پذيرفته خود مادران همراه به پائينتر حتي و دوسالگي از كودكان اينجا در.هستند
كلامي ارتباط برقراري نحوه ميشود ، مادران ناميده اندرزگاه كه افراد اين مخصوص كلاس در
داده آموزش آنان حضور با زبانآموزي مراحل اولين و ميآموزند خود كودكان با را مناسب
اندرزگاه ، از بعد.است زبانآموزي و لبخواني آموزش براي زمان بهترين سن اين.ميشود
.ميگذرانند را ابتدايي دوره آن از بعد و آمادگي در دوسال كودكستان ، در سال دو كودكان
وقت مدير انصاري فاطمه با گفتوگويي ناشنوا كودكان همچنين دبستان ، اين وضعيت زمينه در
:ميگذرد نظرتان از كه ايم داده انجام زبان و مربيگفتار و باغچهبان دبستان
است؟ داشته تغييري چه قبل سالهاي به شمانسبت دانشآموزان آمار *
راه عادي مدارس به بيشتري بچههاي زيرا است آمده پائين ما دانشآموزان آمار -
.يافتهاند
كلاسهاي و مدارس اين به شنوايي افت با كودكان خانوادههاي موقع به مراجعه اهميت*
چيست؟ اندرزگاه
دوران تا كند برقرار ارتباط چگونه بچه با كه شود مي داده آموزش مادر به اندرزگاه در -
.نشود تلف بچه زبانآموزي طلايي
خانه در و ميدانند پاافتاده پيش را ميشود داده آنها به كه آموزشهايي مادران از بعضي
.هستند بيتوجه ارتباط اين اهميت به نسبت و نميكنند برقرار كلامي ارتباط خود كودك با
، كودكستان اندرزگاه از بعد.بياموزد را زبان راحتي به كودكشان كه دارند انتظار هم گاهي
به مناسب سن در بچه اگر كه داريم اول كلاس شروع از قبل را دو و يك آمادگي و دو و يك
ناشنوايي اگر حتي و برود عادي مدرسه به آمادگي از بعد دارد امكان كند ، مراجعه مدرسه
آمادگي دوره حتي كودك ;شود آغاز او درماني گفتار و آموزش و محرز ماهگي شش از قبل بچهاي
دليل به اما است زبان از مستقل شنوايي چون بگذراند عادي كودكان با ميتواند هم را
ديگر نشنود كسي اگر كه است اين بر عموم عقيده دارند دو اين كه تنگاتنگي ارتباط
.كند صحبت نميتواند
است؟ كساني چه شامل مدرسه كادر *
به مدرسه اين در و خانواده مشاور درمان ، گفتار سنج ، شنوايي عادي ، مدارس كادر بر علاوه -
.داريم هم درمان ، كار معلوليتي ، چند كودكان كلاس داشتن دليل
است؟ چگونه بچهها با مدرسه كادر ارتباط نحوه*
ما كه ميكنند تصور همه ميشود ناشنوايان از صحبت فاميل ، حتي و مختلف افراد با وقتي -
بلد را دستي اشاره اصلا من كه حالي در ميزنيم ، حرف بچهها اين با اشاره و دست با
هيچ به مدرسه ، اين در يعنيگرفتهام ياد بچهها خود از را محدودي اشارات فقط و نيستم
.ميكنند برقرار ارتباط ما با لبخواني با بچهها و نميزنيم حرف اشاره با وجه
رادارند؟ لبخواني توانايي دانشآموزان همه *
جاهايي از ندارند را توانايي اين كه هم آنهايي و رادارند توانايي اين بچهها اكثر -
.است نشده خواسته آنها از توانايي اين كه آمدهاند
ميشود؟ داده آموزش هم اشاره زبان مدرسه اين در آيا *
.لبخواني هم و اشاره هم يعني داشتند را مختلطزبان آموزش پيش سال چند تا مدارس -
بيشتري تاكيد موارد اين از يكي روي بر ميشود سعي الان ولي بود آموزش نوع بدترين اين
.باشد لبخواني به وابسته اشارات ميكنند ، استفاده اشاره از اگر يعني شود
ميكنند؟ صحبت چگونه هم با مدرسه در ناشنوا بچههاي *
با مدرسه در و ميآموزند هم را اشاره زبان بچهها ميكنند ، استفاده روش دو هر از آنها -
كلمات مانند ندارند جايگزين اشاره كه كلماتي مورد در و ميكنند صحبت هم با اشاره
.ميكنند استفاده لبخواني از انتزاعي
هستند؟ قراردادي اشارات اين آيا *
به اشارات اگر ميكنم فكر من و نيست مشترك ناشنوايان همه بين در رفته كار به اشارات -
.شود كمتر ناشنوايان با ارتباط مشكل روند كار به قراردادي صورت
در رفته كار به اشاره زبان حتي.نميشود انجام كشور جاي هيچ در كامل صورت به كار اين
.است ناشنوايان بين رايج اشارات از شده گرفته گاه و قراردادي گاه تلويزيون زيرنويس
يكي...و خاص جاي يك رئيس نخستوزير ، جمهور ، رئيس پادشاه ، اشاره اشارات اين در مثلا
از يك هر كه صورتي در است ، يكي همه لبخند شادي ، تبسم ، خوشحالي ، خنديدن ، اشاره يا است ،
مفاهيم درك در ناشنوا بچههاي همين براي و دارند را خود خاص معناي كلمات اين
محدوديت دليل به اين ميكنند ، پيدا مشكل ميشوند بيان اشاره با كه برنامههايي
به بينالمللي و قراردادي اشارههاي كه حالي در.است ناشنوايان بين رايج اشارههاي
.است همگان اختيار در و شده تدوين كتاب صورت
بر تلويزيوني برنامههاي با ناشنوايان ارتباطي مشكل زيرنويس نوشتن با ديگر كشورهاي در
متوجه كه ناشنواياني براي را خنديدن مانند مختلف حالات زيرنويس اين در.است شده طرف
.مينويسند هم را نميشوند خنده يا گريه صداي تفاوت
داريد؟ مشكلاتي چه آنها خانواده و ناشنوا كودكان با ارتباط در *
گاه كه بچههاست اين شرايط به نسبت خانوادهها آگاهي عدم دارد وجود كه بزرگي مشكل -
تا ميفروشد را خود زندگي تمام فرزندش به زياد علاقه دليل به خانوادهاي ميشود ديده
مورد اصلا بچه آن موارد بعضي در كه حالي در كند ، تهيه او براي را حلزون كاشت عمل هزينه
نقاهت از بعد فراوان هزينه و وقت صرف و عمل از بعد و نيست حلزون كاشت براي مناسبي
روي كار با بچهاي مورد در ميتوان گاهي يعني برميگردد ناشنوايان مدرسه به دوباره
اين خانواده ناآگاهي با اما كرد بيشتري كمك كودك به لبخواني آموزش و شنوايي باقيمانده
عمل از بعد بچه چونميآيد وجود به بچه براي بيشتري مشكلات و رفته هدر مناسب زمان
بايد و كند شناسايي ميشنود كه را آنچه كدگذاريومفهوم خودرا شنيدههاي نميتواند
براي.شود ميشنود ، كه كلماتي درك به قادر فرد تا شود انجام گستردهاي درماني گفتار كار
به بايد بنابراين و است چهارسالگي از قبل جراحي عملهاي اينگونه براي زمان بهترين همين
سيستم با كه بدهند را آموزش اين ميتوانند كساني و شود داده صحيح آموزش خانوادهها
.باشند آشنا توانبخشي
موقع به ندادن تشخيص دليل به است شنوايي مشكل دچار كه بچهاي ديدهايم بسيار متاسفانه
به كودك وقتي مراحل ، همه طي از پس..و توانبخشي سيستم با پزشكان ناآشنايي خانواده ،
.است رفته دست از زبانآموزي طلايي و مناسب زمان كه ميشود آورده ناشنوايان مدرسه
سمعك تهيه است ، خانوادهها توسط نامناسب سمعك خريد هستيم روبهرو آن با كه ديگري مشكل
.دارد آموزش به نياز ديگر كمكي وسايل مثل هم
را آزاردهنده صدايي معمولا ناشنوا فرد بلكه نيست ، سكوت و نشنيدن معادل ناشنوايي ،
تنظيم درست آن شدت يا نشود ، انتخاب بچه شنوايي ميزان با متناسب سمعك اگر كه ميشنود
كاشت عمل از بعدكند تحمل را سمعك نميتواند و ميشود كم هم بچه تحمل قابليت نشود ،
كه ميشود اضافه هم ناآشناست فرد براي كه هياهويي صداي آزاردهنده ، صداي اين بر حلزون
ميشود داده ناشنوايان به بهزيستي در تومان هزار قيمت 45 با سمعكاست آزاردهنده بسيار
را سمعك خريد قصد كه خانوادهاي.وجوددارد تومان هزار تا 700 از 350 آزاد بازار در ولي
و مشورت سنجي شنوايي كارشناس با سمعك ، نوع درمورد تصميمگيري از قبل بايد حتما دارند
دارد شنوايي شديد افت كه كودكي اگر زيرا كنند تهيه را بچه شنوايي درصد با متناسب سمعكي
با سمعك اگر دارد كمتري مشكل كه كسي همچنين.ندارد فايدهاي او براي كند تهيه ضعيف سمعك
.ميشود اذيت كند تهيه زياد شدت
به مشكل بروز از بعد و تهيه را سمعك اغلب خانوادهها اما است تخصصي كار يك سمعك تهيه
.ميكنند مراجعه شنواييسنج
باغچهبان مدرسه.ببرند كجا به بايد را خود شنوايي ضعف دچار فرزند كه نميدانند والدين
وپيشگيري سنجش مركز.است اندرزگاه فقط مدرسه و است سال بچههاي 26 مخصوص فقط شماره 7
ما و اطلاعدارد آن ازوجود كسي كمتر كه دارد مدرسهقرار نزديكي در نيز
فرزندمان ناشنوايي متوجه ماهگي نه از ميگفتند كه داشتهايم برخورد خانوادههايي با
سن همين از بچهها به كه دارد وجود بان باغچه نام به جايي كه امانميدانستم شدهايم
.ميدهند آموزش
ذهنشان به كه جايي هر به آنها چون نيست خانوادهها كم جستوجوي دليل به بياطلاعي اين
.است اطلاعرساني ضعف سردرگمي ، اين دليل.زدهاند سر ميرسد ،
شد؟ بچه شنوايي ضعف متوجه ميتوان زمان چه از *
اما.شد او مشكل متوجه ميتوان صدا به نسبت بچه حساسيت در دقت با تولد ، اول روزهاي از -
.ميكنند نگاه خوشبينانه مسائل ، به دارند ، دوست فرزندشانراخيلي چون خانوادهها
.است نبوده حواسش ميگويند نشد صدايي متوجه بچه اگر مثلا
كمك ميتواند گفتاردرمان يك شود ، خود فرزند متوجهمشكلشنوايي زود خانواده اگر
كند ، كدسازي ميشنود ، كه صداهايي بچهبراي تا كند او به فراواني
كند استفاده گوش جاي به چشم از و كند لبراتقليد حركات بگيرد ، خوانيراياد لب
.كرد تهيه بچه براي مناسب سمعك يك ميتوان حتي يا
كباري راضيه
ناشنوايان و مهر ;باغچهبان
باد گرامي ناشنوايان جهاني روز مهر ششم
يافتهام رهي خود براي انديشه ز
انداختهام ره به را دگري نقش
صوت چهره ديدن براي چشم از
ساختهام آينهاي هنر دست با
را خود زندگي كه عاشقي معلم يافت ، معنا باغچهبان پرمحبت دستان با ناشنوايان براي مهر
شهر در سال 1261 در عسگرزاده جبار.كرد كمشنوايان و ناشنوايان آموزش و جامعه فرهنگ وقف
تبريز در بعدها ولي كرد آغاز روزنامهنگاري با را خود كار او آمد دنيا به ايروان
آموزش براي را خود تجربه اولين همانجا در و كرد تاسيس اطفال باغچه نام به كودكستاني
كه ناشنواياني اولين اما شد ، روبهرو تمسخر با او كار اين چند هركرد كسب ناشنوايان ،
در بعدها.شدند او آرزوهاي بر تاييدي مهر آموختند را نوشتن و خواندن او اراده سايه در
و گرفت را ناشنوايان ويژه مدرسه ساخت مجوز ناشنوا كودك پنج آموزش با تهران حسنآباد
به مدرسه اين.شد ساخته او مستقيم نظارت با يوسفآباد در كرولالها مدرسه سان بدين
كر ، آموزشگاه است شده حك آن ديوار نوشته سنگ روي بر است ، مشهور يك شماره باغچهبان
.تاسيس 1312 لالها
صدا دارد ، ارتباط طبقات ساعتهاي با مدرسه دفتر ساعت و است آكوستيك كلاسها ديوارهاي
زير چراغهاي آن همراهبا و درميآورد صدا به را ساعتها تمام زنگ ساعت ، اين درآوردن
زدن براي چراغها نور از فقط و افتاده كار از ساعتها كه مدتهاست اما.ميشد روشن ساعتها
.ميشود استفاده زنگ
پسران و دختران تمام و وصل يكديگر به راهنمايي و دبستان كنوني مدرسه دو زمان آن در
.ميديدند آموزش آن در ناشنوا
حال در رسيد ، مدرسه چند به ايشان حيات زمان در و شدند زيادتر مرور به باغچهبان مدارس
نام به مدرسه هجده تهران در فقط و برپاست كشور شهرهاي اكثر در ناشنوايان مدارس حاضر
.است كار به مشغول باغچهبان
قرار مجموعه آن امروزي دبستان در است شده تبديل موزهاي به اكنون كه باغچهبان كار اتاق
كار حاصل كه كوچك قاليچه يك آن كف در كه مترمربع تقريبي 12 مساحت با اتاقي دارد ،
تا 55 سالهاي 50 در قاليچه اين.ميخورد چشم به است ، مدرسه در محصل ناشنواي كودكان
آن از استراحت براي باغچهبان كه تختخوابي صندلي و اتاق بالاي در است ، شده بافته
اين در او وقت بيشتر و اوست زندگي محل هم و كار اتاق اينجا دارد قرار ميكرد ، استفاده
با او ساخت دست عروسك قديمي ، بسيار گرامافون يك لباسها ، كمد شخصي وسايل ميگذشت ، اتاق
فارسي كتاب از 30 بيش بين از.است او شخصي وسايل مجموعه دارد ، زيري صداي كه زنگولههايي
و اصيل آدمي حساب ، رباعيات ، نيمكتابي ، پروانه الفبا ، :كتابهاي او تركي كتاب دو و
الفبا ، تعليم دستور سالمندان ، براي خودآموز دارم ، آرزو دنيا در هم من آدمي ، واحد مقياس
و تعليم اسرار سربازان ، الفباي دختران ، و پسران مقدماتي دانشسراهاي براي آموزش و علم
اتاق ديگر سوي در.ميشود نگهداري قفسه در حساب ، و لالها و كر تعليم روش تربيت ،
كه استخواني سمعك مانند.ميشود ديده است رسيده ثبت به و اوست خود ساخت كه وسايلي
جغرافيايي نقشه چند ميدهد ، انتقال جمجمه استخوان و دندانها طريق از را صدا ارتعاشات
را درياها و بلندي و پستي رفته فرو و برجسته صورت به كه كودكان درك به كمك براي مسطح
يا نابينايان براي بودن برجسته خصوصيت با نقشه اين ميرسد نظر به.ميكند مشخص
خاصي تقويم حساب ، چرتكه است ، ميشده استفاده داشتهاند هم را بينايي مشكل كه ناشنواياني
فرهنگي خدمات ديگر جمله از.ميدهد نشان را شبها و روزها شدن بلند و كوتاه چگونگي كه
شفاهي روش دارد ، هماهنگي اصوات خاصيت با كه است ناشنوايان دستي الفباي ابداع باغچهبان
.ميباشد ذهني حساب روش ناشنوايان ، آموزش
اين.دارد قرار اتاق وسط ميز روي بر (دارم دوست را تو من) اشاره با دستي كوچك مجسمه
نشسته اتاق داخل وسايل و كتابها روي بر زمان گرد.است ناشنوايان براي بينالمللي نشان
.است
به كه گرفتهايم تماس فرهنگي ميراث سازمان با بارها":ميگويد دبستان مدير انصاري خانم
متلاشي دست با غبارزدايي صورت در آنها از بعضي چون كنند كمك وسايل اين غبارزدايي در ما
."نگرفتهايم نتيجهاي تاكنون اما شد خواهند
او.گفت بدورود را زندگي تخت همين روي بر و اتاق همين در سال 45 در باغچهبان زندهياد
بچهها اين صداي و سر با من":ميگفت و نكرد ترك را كارش اتاق نيز بيماري سخت روزهاي در
."زندهام
رسمي مقامات بيميلي عليرغم
آزمون در بار اولين براي چيني نابينايان
كردند شركت دانشگاه ورودي
در است نداده اجازه نابينا دانشجويان حالبه به تا چين در دانشگاهي دانشكدهيا هيچ
كنند شركت كلاس در منظم بهطور عادي دانشجويان كنار
در رسمي مقامات بيميلي دهه چندين بر غلبه با توانستند چيني نابيناي دانشآموز چهار
را راه ترتيب اين به و كنند شركت كشور اين در دانشگاه به ورود امتحان در امسال تيرماه
و پيشگويي دادن ، ماساژ مانند چين در افراد قبيل اين سنتي مشاغل به نابينايان ورود براي
در نابينا دانشآموزان گروه نخستين ميرود گمان كه نفر چهار اين.بازكردند محلي موسيقي
شانگهاي دانشگاه در ميكنند ، شركت كشور اين دانشگاههاي ورودي امتحان در كه باشند چين
.دادند امتحان
آنان درخواست كه شانگهاي دانشگاه رئيس معاون جياشيانگ جيانگ فرانسه ، خبرگزاري گزارش به
دانشگاهي يا دانشكده هيچ ميدانم ، كه آنجايي تا":گفت بود ، پذيرفته دادن امتحان براي را
بهطور عادي دانشجويان كنار در است نداده اجازه نابينا دانشجويان به حال به تا چين در
. "كنند شركت كلاس در منظم
نابيناي نفر ميليون حدود9 براي پيش به بزرگ گامي دانشآموزان اين موفقيت
قدرت به زمان از را نابينايان عملا كه است نانوشتهاي مقررات پايان بسا چه و چيني
.است كرده محروم دانشگاهي تحصيلات از بهرهمندي از سال 1949 در كمونيست حزب رسيدن
در حكومت به خدمت منظور به نخبگان پرورش دانشگاهي ، آموزش سنتي هدف:كرد خاطرنشان جيانگ
بي عالي آموزش از معلول دانشآموزان رو اين از.بود مديريتي كادر يا مسئولان مقام
امرار براي ناچارند شدهاند ، رانده جامعه حاشيه به شكل اين به كه نابينايان.بهرهبودند
عموما":گفت شانگهاي شهرداري آموزش كميسيون عضو هييوهوا.بدهند خاصي مشاغل به تن معاش
اما ميخوانند ، خاص كارآموزي درسهاي برخي دبيرستان دوره ابتداي در نابينا دانشآموزان
."ميشود محسوب مناسب آنان براي موسيقي آلات نواختن و دادن ماساژ فقط اكنون
يك فقطاست كرده مختل را نابينايان انتخاب حق نيز بريل خط به سنتي متون محدود ترجمه
.ميكند عرضه را چيني كلاسيك ادبيات بريل ترجمه عمده ناشر
كتابهاي چاپ هزينه كه چرا است محدود بسيار بريل كتب شمار":گفت زمينه اين در هييوهوا
كتاب يك"است عادي كتابهاي چاپ از بيشتر بسيار افراد ، از اندكي نسبتا تعداد براي بريل
كتاب هفت يا شش به است ، (سنت 42) عادي 5/3يوان حالت در آن قيمت كه صفحهاي رمان 400
دانشجويان براي نجومي مبلغي يعني يوان حدود 100 به آن هزينه كه ميشود تبديل بريل خط با
.ميشود بالغ
.ميشود ارائه نابينايان از اندكي شمار به سنتي رشتههاي در فقط دانشگاهي درسي دورههاي
براي فولكلور موسيقي و ماساژ پيشرفته مطالعات دروس جيلين استان در چون چانگ دانشگاه
.هستند برخوردار مالي بنيه و استثنايي استعداد از كه ميكند ارائه آناني
تحصيل سال پنج از پس آينده سال دانشگاه اين ويژه آموزش موسسه در نابينا دانشجوي كوليانگ
دانشگاه در تحصيل حين كودرشد خواهد فارغالتحصيل سوزني طب و ماساژ مطالعات رشته در
به را كار اين و كند كار كامپيوتر با صوتي نرمافزارهاي از استفاده با است آموخته
چين در نابينا دانشجويان مخصوص سايت نخستين وي علاوه ، به.دهد ياد خود نابيناي همكلاسان
.ندارد يادشده رشته حرفهاي پيگيري به اميدي:ميگويد كو اما.است كرده راهاندازي را
ياد ماساژ اگر اما دارم علاقه فولكلور موسيقي به.دارم انتخاب راه دو فقط":گفت او
در يا كنند كار ماساژ سالنهاي در بايد بقيه.شد خواهم كار به مشغول راحتتر بگيرم ،
.ندارند زيادي انتخاب حق نابينا افراد دهند ، درس نابينايان مدارس
در سال 1993 در و آموخت برنامهنويسي خود سعي با كه است جينلي وانگ ديگر پيشتاز يك
.كرد تاسيس كامپيوتر مدرسه شاندونگ استان
سايت نخستين كه كرد راهاندازي www.brighthope.net نشاني به سايتي وي گذشته سال اواخر
.است چيني نابينايان مخصوص
را خود عقايد طريق آن از نابينا افراد تا كنم راهاندازي سايتي گرفتم تصميم":گفت وانگ
به كمك براي بهتري شبكههاي كه يافته توسعه كشورهاي برخي از حال عين در و كنند بيان
با مردم برخورد تغيير كرد گوشزد وانگ اما".كنند كسب اطلاعات دارد ، وجود نابينايان
زندگي در مهمي نقش بدني نيروي كه روستايي مناطق در":گفت وي.است دشوار نابينايان
كار توانايي اساسا چون هستند روبهرو بيشتري بسيار تبعيض با نابينايان دارد ، روزانه
شامل فقط و است اندك بسيار نابينا افراد براي شغلي فرصتهاي.دادهاند دست از را كردن
اقتصادي ، اصلاحات دنبال به و شهرها در ".ميشود موسيقي آلات نواختن و پيشگويي ماساژ ،
.باشند خودشان فكر به بايد اكنون بودند ، متكي دولتي يارانههاي به سابقا كه كساني
تا ميكشد ، بين 60 طول شب نيمه سه يا دو ساعت تا گاه كه ماساژ سالنهاي در كار دستمزد
.است ماه در دلار 120
نعيمي وحيدرضا
به نگاران روزنامه صنفي انجمن اعتراض
مطبوعات منصفه هيات جديد تركيب
هيات جديد تركيب به نسبت بيانيهاي صدور با روزنامهنگاران صنفي انجمن:اجتماعي گروه
.كرد منصفهاعتراض
كشور روزنامهنگاران دغدغه مهمترين امروز شغلي ناامني بيترديد:است آمده بيانيه اين در
برخيعليه سوي از شگفتانگيز اتهامات طرح و مطبوعات پياپي توقيفهاي سو يك ازاست
همكاران از بسياري حرفهاي آينده افق كه شده باعث روزنامهنگاران ، و مطبوعات
در را لازم ضمانتهاي كه چشماندازي نيز ديگر سوي از و بنمايد تار و تيره روزنامهنگار
.نميشود ملاحظه دهد ، دست به حرفه اين در شغلي امنيت تامين براي آينده
جامعه نارضايتي ديگر بار مطبوعات منصفه هيات جديد اعضاي اسامي اعلام گذشته روزهاي در
جامعه عمومي وجدان بايد عليالقاعده كه منصفهاي هياتبرانگيخت را كشور روزنامهنگاران
خبرگان اصلي مقصود آيا است؟ يافته معنا هماكنون آيا كند ، نمايندگي را عمومي افكار و
نقض (اصل 168) سياسي و مطبوعاتي محاكم در منصفه هيات داوري و حضور براي اساسي قانون
است؟ نشده
قبلي دوره در منصفه هيات داوري سوابق به رجوع با ايران روزنامهنگاران صنفي انجمن
به توجه با نيز و - شدهاند ابقا قبل دوره افراد از بسياري نيز هماكنون كه - فعاليت
معترض شديدا گزينش اين به نسبت منصفه ، هيات منتخبان مطلق اكثريت سياسي آشكار گرايشهاي
.نميكند ارزيابي روزنامهنگاران منافع تامين جهت در وجه هيچ به را انتخابي چنين و است
قانون كه است آن نشانگر خوبي به قبل دوره در نيز و دوره اين در منصفه هيات گزينش كيفيت
اينكه از متاسفيم و نيست برخوردار مهم اين براي مطلوبي پتانسيل از پنجم مجلس مصوب
شوراي بين شد و آمد در ، تاكنون ناكارآمد قانون اين تغيير براي نيز ششم مجلس تلاشهاي
.است مانده معطل مجلس و نگهبان
بيان آزادي پاسداشت ضرورت بر ملي ميثاق عنوان به اساسي قانون كه ميشويم متذكر ديگر بار
براي روزافزون محدوديتهاي ايجاد وجود ، اين با كه است دريغ ورزيده ، تاكيد جامعه در
براي هم انذارها و هشدارها و شده تبديل نهادها برخي نزد جاري روندي به روزنامهنگاران
.است نبخشيده سودي تاكنون روند اين از جلوگيري
:سالمند جهاني روز مناسبت به پيامي در عنان كوفي
است دستاورد يك بلكه مشكل ، يك نه سالمندي
سالمند ، جهاني روز مناسبت به درپيامي مللمتحد سازمان دبيركل عنان كوفي:اجتماعي گروه
.است دستاورد يك بلكه مشكل ، يك نه سالمندي:كرد تصريح اكتبر 2002 اول
همكاري با سالمند جهاني روز مناسبت به گذشته روز كه مراسمي طي ما ، خبرنگار گزارش به
سازمان دبيركل شد ، پيام برگزار توانبخشي دانشكده در سالمند فرهنگسراي و بهزيستي سازمان
.شد قرائت متحد ملل
تصويب با مادريد در سالمندان جهاني مجمع دومين كه اين به اشاره با پيام اين در وي
و سالمند افراد بين كاملي ارتباط خواست بينالمللي جامعه از بينالمللي اقدام برنامه
.دهند قرار چالش مورد را سالمندي از جامعه متعارف درك و كنند ايجاد توسعه
اجتماعي تامين وظايف از صرفا سالمندان به توجه:است كرده اضافه خود پيام در عنان كوفي
نقش سالمندان بايد نيز اقتصاد و توسعه همهجانبه سياستهاي در بلكه نيست ، بهزيستي يا
.باشند داشته موثري
ما ، روي پيش چالش كافي زمان نبود به توجه با حاضر حال در:است افزوده ملل سازمان دبيركل
است ، حاضر قرن توسعه كار دستور در جهاني سالمندي قراردادن و مادريد اقدام برنامه اجراي
جمعيت سهم كل از عظيمي بخش و آمدهاند دنيا به هماكنون سال 2060 سالمندان حاليكه در
.داد خواهند تشكيل را جهاني
اظهار سخناني طي درمان و بهداشت وزارت سلامت مديركل دلاوري دكتر مراسم ، اين ادامه در
و بهداشتي مسائل به زندگي ، توجه حداقلهاي تامين و درآمد امنيت و فقر كاهش موضوع:داشت
دارند ، نقش توسعه در كه جامعه از گروهي عنوان به سالمندان به نقشبخشيدن مرتبط ، خدماتي
.است اهميت حائز بسيار
كميته تشكيل اما هستند كار به مشغول سالمندان با ارتباط در مختلفي سازمانهاي:افزود وي
.ميرسد نظر به ضروري آنها مسائل به بيشتر هرچه رسيدگي براي سالمندان ملي
حاضر حال در:داشت اظهار روز اين بزرگداشت ضمن نيز بهزيستي توانبخشي معاون مكارم دكتر
ساله هر رقم اين و ميدهند تشكيل سالمندان را جهان جمعيت از نفر ميليون حدود 350 در
.شود توجه آنها مسائل به ويژهاي شكل به بايد استو روبهرشد
سالمندان را جمعيت درصد الي 7 داريم ، 6 كه خاصي جمعيتي تركيب لحاظ به نيز كشورما در
را كشور سالمند جمعيت از بالايي درصد آينده سال در 20 ما جوان جمعيت و ميدهند تشكيل
.شود فراهم مقدماتي و شگردها بايد آنها امور به رسيدگي براي كه ميسازند
سرويسدهي مختلف مراكز در سالمندان از نفر حدود 8هزار در حاضر حال در:افزود وي
سالمندان از 70درصد بالاتر و است پايين سالمندان جمعيت با مقايسه در رقم اين كه ميشوند
.نيستند جايي هيچ پوشش تحت
در و ميشود شناخته هنر و علم يك عنوان به سالمند با برخورد شيوه جهاني سطح در
و دهند اختصاص گروه اين به ويژهاي و خاص خدمات كه شود ايجاد تفكر اين بايد دولتمردان
.كنيم استفاده زندگي گنجينههاي عنوان به عزيزان اين از
شد احضار دادگاه به ايرنا عامل مدير
پيشكايت در (ايرنا) اسلامي جمهوري خبرگزاري سازمان مديرعامل:اجتماعي گروه
به دوشنبه روز ايرنا ، خروجي روي بر منتشره خبر يك با ارتباط مدعيالعمومدر
.شد فراخوانده دادگاه
انتشار تهراندرباره عمومي دادگاه شعبه 1410 در حضور با "ناصري عبدالله" دكتر
.كرد ارائه را لازم توضيحات مرتضوي سعيد قاضي به خبر اين
مستقل موسسه سه توسط كه بود نظرسنجي يك خبر انتشار بر مبتني العموم مدعي شكايت
.بود شده مخابره ايرنا خروجي روي بر ماه شهريور يكم و سي روز در و بود شده انجام
شعبه 1410 رئيس توسط اتهام تفهيم العموم ، مدعي شكايت اساس بر جلسهديروز ، در
اين نبودن جعلي با ارتباط در را لازم توضيحات ايرنا مديرعامل و گرفت صورت
.داد نظرسنجيارائه
!فرهنگ سراي تهران ،
(2) خياباني كودكان
زم علي محمد
"زندان و دستگيري" نه آنها با مواجهه راهحل زباله ، نه و مجرماند نه خياباني كودكان
!"بازيافت و جمعآوري" نه و ميشود برخورد مجرمان با آنچنانكه است
"خانواده" نهاد فقدان از كه خلائي معلول هستند ، موجود اجتماعي ناهنجاريهاي معلول اينان
"بدسرپرست" يا و "بيسرپرست" خانوادههاي در غالبا كودكان اين.است آمده پديد جامعه در
و ميل با كه اين نه است ، رانده خيابان به را آنان محيطشان ، شرايط جبر و ميآيند پديد
.باشند كرده انتخاب را شدنشان خياباني خود ، اراده
اگر كنيم تصور كه ميافتد اتفاق زماني تنها كودكان ، اين از دقيق و درست شناخت حقيقت
چه بدهند دست از را خود زندگي و خانه اجتماعي يا طبيعي مختلف دلايل به ما خود فرزندان
اين حل براي منطقي و منصفانه حلهاي راه ميتوانيم زماني تنها.ميكنند پيدا شرايطي
ندارد آنها به ربطي هيچ كه "آدمبزرگها" اجتماع در را آنان سرگشتگي كه بيابيم معضل
از استفاده جنسي ، سوءاستفادههاي جامعه ، اشرار با همنشيني مرگ ، وحشت گرسنگي ، .دريابيم
نيروهاي ديگر ، معضل هزاران و خيابانخوابي بيماري ، سرقت ، مخدر ، مواد قاچاق براي آنها
كودكان" معضل حل چاره نخستين.ميكنند تهديد را معصوم كودكان اين كه هستند پليدي
كه را فساد و فقر عمل ، و انديشه تقويت و احياء با بايداست پيشگيري "خياباني
جامعه در خانواده عنصر كه زماني تا زيرابرداشت ميان از خانوادهاند ، بنيان برهمزننده
ما همه كودكان باشد ، گسترده جامعه بر همچنان بيعدالتي و فقر سياه بالهاي و متزلزل ما
.هستند "شدن خياباني" سوزان هرم معرض در
بازتاب
!كتاب جلد 64882
وايثارگران شاهد امور دفتر انتشارات سوي از آموزشي كمك كتاب جلد چاپ 64882 پي در
.رفت بالاتر جهاني استاندارد از ايران ، در كتاب انتشار آمار پرورش ، و آموزش وزارت
ايثارگر و شاهد مدارس كل مدير توسط آمار اين پرورش ، و آموزش وزارت عمومي روابط گزارش به
.است شده اعلام وزارتخانه اين
***
تنظيمكنندگان كه است اين در مشكل باشد ، نداشته وجود مشكلي "64882 عدد در احتمالا
و نميدانند را "جلد" و "عنوان" تفاوت پرورش ، و آموزش وزارت عمومي روابط در خبر محترم
با كه تهران شهر شوراي اول دوره انتخابات در كه محترمي كانديداي فلان همانند احتمالا
البته كه محترم كانديداي آن.شدهاند مشكل دچار شد ، برگزار كانديدا هزار سه حدود حضور
تراكت در بود ، رفته فراتر وي ، خانواده اعضاي دست انگشتان عدد از زحمت به وي آراي تعداد
وقتي و."مختلف زمينههاي در كتاب جلد هزار از 9 بيش انتشار":بود نوشته خود تبليغاتي
!است بوده نسخه هزار سه كدام هر شمارگان كه شده چاپ كتاب جلد سه ايشان از ديديم شد بررسي
روي بر اينقدر كه نيست توجهي قابل عدد كه باشد نظر منظور هم كتاب جلد اگر 64882 ضمن در
.شود تاكيد آن
خبره كارشناسان از نبايد پرورش ، و آموزش وزارتبزرگيمثل عمومي روابط واحد آيا
ثانياقبول و باشند ، داشته آگاهي خبر تنظيم نحوه از اولا كه باشد برخوردار ارتباطات
بايد ،"خبر" و نيست ارگانها و دستگاهها عملكرد گزارش ارائه روزنامهها ، وظيفه كه كنند
.شود دارا را رسانهها در چاپ قابليت كه باشد "خبر"
مرتضايي غلامرضا سيد
كردند بازبيني را مشترك برنامههاي ايران و يونيسف
جمعي حضور با ديروز ايران و يونيسف مشترك برنامه مياندورهاي بررسي جلسه:اجتماعي گروه
.شد برگزار كودكان بينالمللي صندوق كارشناسان از جمعي و يونيسف نماينده مسئولين ، از
برنامه5 يك قالب در ايران در يونيسف برنامه:همشهري خبرنگار گزارش به
.است شده طراحي ايران در كودكان وضعيت بهبود و ارتقاء منظور به تا 2004 سال 2000 از ساله
بررسي مورد در اطلاعاتي ارائه ضمن يونيسف اطلاعرساني مسئول مرعشي ، حميد دكتر
و فعاليتها تغييرات و بازبيني هدف با مياندورهاي بررسي:داشت اظهار مياندورهاي
.ميگيرد صورت همكاري چارچوب شدن بهتر هدف با عملكرد ارزيابي
نوجوانان و كودكان به آموزش برنامه اين در بحث قابل موضوعات و تغييرات از يكي:افزود وي
وزارت و پرورش و آموزش همكاري با كه است (HIV) ايدز با مبارزه جهت خانوادهها همچنين و
.اجراست دست در بهداشت
فرهنگي كوتاه اخبار
اسلامي ارشاد و فرهنگ كل ادارات توسط كه مقدس دفاع هنري-فرهنگي برنامههاي ويژه *
.داشت خواهد ادامه مهر دهم تا است شده برگزار كشور سراسر استانهاي
شهر دانشگاه تالار در مهر 6(س) فاطمه حضرت شخصيتي بزرگداشت و شناسايي گردهمايي *
.شد برگزار قزاقستان آلماتي
نوجوان 11 فرهنگسراي و سيما شبكههاي نوجوان و كودك گروه نوجوان مطبوعات نشست نخستين *
.ميشود برگزار(آبان 8) نوجوان ملي روز برپايي مقدمات كردن فراهم هدف با مهر
در كشور اين فرهنگي هفته جريان در كه سعودي عربستان انديشمندان و استادان از هياتي *
.كردند سخنراني مدرس تربيت و تهران دانشگاههاي در سرميبرند به ايران
ديروز مولوي به معروف بلخي جلالالدين مولانا ايراني نامي عارف و شاعر بزرگداشت روز *
.شد برگزار شهر اين در دهلينو دانشگاههاي دانشجويان و استادان از كثيري جمع حضور با
|