اقتصاد آزادسازي
بازار در كالا بازرسي طرح اجراي با
از غيراستاندارد كالاهاي از 95درصد
است شده جمعآوري عرضه مراكزعمده
خبر يك اصلاح
(4)كيفيت جستوجو در
كلكشور سال 1382 بودجه بخشنامه كامل متن
اقتصاد آزادسازي
يادداشت
تعبير به و "خصوصيسازي" محل از سالجاري بودجه قانون در شده پيشبيني درآمد تحقق عدم
سياست پيشبرد در توفيق عدم مشكل ديگر بار خصوصي بخش به دولتي سهام فروش دقيقتر
بحثهاي تاكنون نيز توفيق عدم اين ريشههاي و دلايل درمورد.ساخت نمايان را خصوصيسازي
ريشهها گفت بتوان شايد و است شده اجرايي مسوولان بين در حتي و كارشناسي محافل در زيادي
در اما است گرفته قرار بررسي و بحث مورد و شده شكافته كافي قدر به موضوع اين دلايل و
كه است اقداماتي از يكي در توفيق عدم آن و ميشود اشاره نيز ديگري نكته يك به اينجا
يا و فرض پيش اقتصاد شده پذيرفته و علمي اصول براساس و سوم برنامه قانون مقررات مطابق
رفع يعني اصل در اقتصاد آزادسازي.است اقتصاد "آزادسازي" آن و است خصوصيسازي ملازمه
طريق از كه اقتصادي كارآفرينان و خصوصي بخش اقتصادي فعاليت براي موجود موانع
عملي و منطقي نتيجه.ميشود اعمال قانوني محدوديتهاي بينبردن از و مقرراتزدايي
هرگونه رفع و اقتصادي فعاليتهاي "كردن رقابتي" اقتصاد آزادسازي
بخشخصوصي اقتصادي فعاليت براي غيرضروري محدوديتهاي نتيجه در.است اقتصاد در انحصار
بازار سازوكار در بلكه تكليفي و دستوري بهطور نه خدمات و كالاها قيمت و نميشود اعمال
بهطور سوم برنامه قانون در اتفاقا "آزادسازي" و "خصوصيسازي" ملازمهميشود تعيين
مديريت و سهام واگذاري" به برنامه قانون سوم فصل كه طوري به است شده ديده روشن و واضح
چهارم فصل در بلافاصله و است يافته اختصاص خصوصيسازي سياست همان يعني "دولتي شركتهاي
همين ماده 35 موجب به.است شده صادر "اقتصادي فعاليتهاي كردن رقابتي" براي احكامي
و خود مصوب مقررات و دستورالعملها موجب به كه را انحصاراتي است شده مكلف دولت" قانون
/حدود 5 حاضر درحال."كند لغو سال يك مدت طي شدهاند ، ايجاد منابع تخصيص امتياز اعطاي يا
سپري قانون اين اعتبار مدت از نيمي يعني ميگذرد توسعه سوم برنامه قانون اجراي از سال 2
و قوانين در مواردي در حتي و است نشده لغو انحصارات از عمدهاي بخش هنوز ولي است شده
كمرنگشدن و انحصاري وضعيت تداوم از نشانهاي جديد دستورالعملهاي و آييننامهها
سال حدود 5/1 با و اخيرا دولت البته.ميشود ديده رقابتي اقتصادي فعاليتهاي زمينههاي
خود كار دستور در "ضدانحصار و رقابت تسهيلكننده لايحه" عنوان با را لايحهاي تاخير
در بودجه تدوين زماني برنامه با نيست معلوم و شده تهيه تاخير با كه آن بر علاوه كه دارد
كه دارد اشكالاتي نيز آن متن شود تصويب زماني چه مقننه قوه در آن تصويب و مجريه قوه
.ميدهيم ادامه را بحث اين.گيرد قرار توجه مورد بايد
بازار در كالا بازرسي طرح اجراي با
غيراستاندارد كالاهاي از درصد
95
است شده جمعآوري عرضه مراكزعمده از
كالاهاي درصد از 95 بيش اخير ، سال يك طي بازار در كالا بازرسي طرح اجراي با
.است شده جمعآوري زنجيرهاي فروشگاههاي در بهويژه عرضه عمده مراكز از غيراستاندارد
تخصصي نمايشگاه دومين برپايي آستانه در تهران استان صنعتي تحقيقات و استاندارد مديركل
و استاندارد موسسه فعاليت عمده گذشته در:افزود مطلب اين بيان با استاندارد و كيفيت
سال مردادماه از اما بود ، توليدي مراكز در كالاها كيفيت كنترل محور حول صنعتي تحقيقات
بازار از كالا نمونه خريد به نسبت موسسه اين توليد ، مراكز از نمونهبرداري بر علاوه 80
كالاهاي توليد به كه توليدي واحدهاي از بسياري طرح ، اين اجراي زمان از و است كرده اقدام
.شدهاند شناسايي ميكردند ، اقدام غيراستاندارد
به تصديگري امور واگذاري راستاي در و قانون براساس:گفت ادامه در ممدوحي محمدرضا مهندس
صلاحيت تاييد به تاكنون پيش سال پنج از صنعتي تحقيقات و استاندارد موسسه خصوصي ، بخش
:افزود وياست كرده اقدام نمونهها آزمون امر واگذاري منظور به همكار آزمايشگاههاي
مطابق محصولات آزمون انجام براي آنها صلاحيت كه همكار آزمايشگاه حاضر 230 درحال
كشور در است صنعتي تحقيقات و استاندارد موسسه تاييد مورد بينالمللي و ملي استاندارد
.هستند فعاليت مشغول
فعاليتهاي براي بودجه صرفكردن جاي به دارد ، بنا استاندارد موسسه:افزود ممدوحي
آزمايشگاه تاسيس به زماني تنها و كرده كاربردي تحقيقات صرف را خود بودجه آزمايشگاهي ،
.باشد نداشته اقتصادي توجيه زياد سرمايه بهدليل خصوصي بخش براي آن تاسيس كه كند اقدام
و كيفيت تخصصي نمايشگاه دومين در:گفت تهران استان صنعتي تحقيقات و استاندارد مديركل
داراي توليدي واحدهاي تنها ميشود ، برپا تهران در جاري مهرماه تا 27 از 23 كه استاندارد
بازرسي شركتهاي و همكار آزمايشگاههاي و ايزو گواهيدهنده شركتهاي استاندارد ، نشان
.دارند حضور اجازه
خبر يك اصلاح
همشهري روزنامه در مهرماه يكشنبه 7 روز كه "دولتي شركتهاي بودجه نظام اصلاح" خبر در
اشتباه بهدليل است سهامدار آن در دولت كه اول نسل دولتي شركتهاي تعداد رسيد ، چاپ به
.است شركت آن 167 صحيح كه است شده ذكر شركت فني 67
(4)كيفيت جستوجو در
كيفيت تعالي در مصرفكننده نقش
سپهري مهران دكتر
رده هر در كاركنان كليه درواقع و است برخوردار ويژهاي جايگاه از مشتري فراگير كيفيت در
نه پيوسته ، بههم زنجيره يك در مشتري مشتريمداري ، فرهنگ در.هستند مشتري خدمت در شغلي
واحدهاي كاركنان بلكه است ، شركت خدمات مصرفكنندگان و نهايي محصول خريداران شامل تنها
توسط نه و مشتري ، توسط كيفيت.ميگيرد دربر داخلي مشتري بهعنوان نيز را شركت دروني
تمام رضايتمندي و احتياجات درجهت كيفيت خصوصيات و ميشود تعريف توليدكننده ،
.بود خواهد مصرفكنندگان
تعالي كسب و تعريف در را خود نقش و بشناسد را خود حقوق و وظايف بايستي هوشمند مشتري
خود حقوق احقاق در بايد نيز مصرفكننده و است گرفتني اصطلاح به حق.كند ايفا كيفيت
واقع در و كند برقرار توليد زنجيره با سازندهاي و سالم ارتباط بايد او.كند پافشاري
در مقاومت با.كند هدايت كيفيت بهبود در خود درازمدت شريك بهعنوان را كننده تامين
خواهد شنيده واضح به مشتري صداي مشخص ، و سازنده انتقاد با و ضايعات و پايين كيفيت مقابل
.داشت خواهد را خود تاثير و شد
كند استفاده سالم رقابت ايجاد درجهت خود انتخاب حق از بايستي مصرفكننده:كيفيت به بها
بهبود نپذيرد ، را پايين كيفيت.كند سرمايهگذاري يا و پرداخته هزينه برتر كيفيت براي و
.باشد پذيرا بيشتر زمان و هزينه با حتي را برتر كيفيت و نهد ارج و كرده طلب را كيفيت
كيفيت و است بيقيمت كيفيت تعالي نهايت در اگرچه ميكند تعيين مشتري را كالا بهاي ارزش
.داشت خواهد دنبال به را گزافي عمومي خسارات پايين
تكرار از ميتواند توليدكننده به موقع به و صحيح بازخور و اطلاعات:بازخور و بازرسي
سنجش با كه است نهايي كننده مصرف اين تنها.كند جلوگيري ثانوي خصوصيات به توجه و ضايعات
و مينهد صحه توليدكننده كار بر خود بازرسي با ميكند ، تكميل را كالا بازرسي خود رضايت
بايستي بازخور و بازرسي اين.ميدهد جهت كالا توليد و طراحي بهبود به خود بازخور با
.باشد توليدكننده آگاهي و آموزش با همراه
خصوصيات مانند اوليه ، و اصلي اطلاعات به نياز صورت در بايستي مشتري:اوليه حقوق طلب
حاصل اطمينان فروش از پس گسترده خدمات از و باشد داشته دسترسي توليد ، روش و اوليه مواد
لزوم صورت در و نظارت و پيگيري مراجع بايستي دولت و تامينكنندگان راستا ، اين در.كند
.شود ارائه و تدوين بايد مصرفكننده حقوق.دهند تشكيل را مصرفكننده شكايات به بررسي
را كليدي نقش محصولات تكميل و تكوين در ميتواند مصرفكننده نهايت در:بهبود در مشاركت
مشاركت.دهد قرار تامينكننده اختيار در موقع به را خود خواستههاي و تجارب و كند ايفا
ميان خصومت موجود فضاي ميتواند واحد كلان ديد تفهيم و مشترك چشمانداز تدوين در
شامل مشاركت نهايت در.كند تبديل همفكري و همكاري محيط به را تامينكننده و مصرفكننده
.بود خواهد نيز برتر كيفيت از حاصله سود
شروع اين ولي است ، نشده اجرا و تصويب هنوز شده برده مجلس به كه مصرفكننده حقوق لايحه
قانوني جنبه اگر حتي.نميشوند تمام كالا فروش با توليدكننده وظايف كه است عمومي تفكر
خصوصيات تامين و تكوين در كه دارند قدرت و وظيفه مصرفكنندگان تك تك نباشد مطرح آن
خود جاي پايين كيفيت به تسليم و كالا طولاني انتظار دوران.باشند صاحبنظر و شريك محصول
ميتواند را خود خواست جهاني دهكده در كه داده هوشمند و توانمند مصرفكننده دوران به را
.كند تفهيم توليد زنجيره به صريحا
كلكشور سال 1382 بودجه بخشنامه كامل متن
و دولت ساختارهاي مجدد مهندسي و نگرشها نوسازي بر تاكيد با كشور كل سال 1382 بودجه
از صيانت اجتماعي ، تامين اقتصادي ، رشد تامين براساس و آن در مستمر اداري تحول ايجاد
.ميشود اجرا و تدوين كشور علمي توسعه و مردم حقوق
از كه كشور كل سال 1382 بخشنامه كامل متن كشور برنامهريزي و مديريت سازمان گزارش به
:است شرح اين به شده ، ابلاغ اجرايي دستگاههاي به رئيسجمهور جانب
مقدمه
بسياري كه گذاشت سر پشت درحالي را توسعه سوم برنامه سال دومين سال 1380 در ايران اقتصاد
.داشت اوضاع نسبي بهبود از نشان اقتصادي كلان شاخصهاي از
در نفت جهاني قيمت و تقاضا كاهش و سو يك از جهاني اقتصاد ركود تعميق بهرغم سال اين در
تورم شرايط در سرمايهگذاري و توليد رشد روند ديگر ، سوي از سال چهارم و سوم ماه سه
.يافت ادامه اقتصاد خارجي بخش استحكام و داخلي مالي نسبي ثبات محدود ،
درصد و 9/9 درصد به 8/4 ترتيب به سال 1380 در سرمايهگذاري و داخلي ناخالص توليد رشد
.يافت افزايش درصد به 4/28 توليد به سرمايهگذاري نسبت و شد بالغ
تشويق درجهت دولت كه اقداماتي و توسعه سوم برنامه در شده تاكيد سياستهاي چارچوب در
به سال 1379 در درصد از 3/69 بخش اين در سرمايهگذاري سهم است ، آورده بهعمل بخشخصوصي
درزمينه شده اتخاذ سياستهاي نتيجه در.است يافته افزايش سال 1380 در درصد 5/72
و شده نزولي ثابت ، قيمتهاي به هزينهها اين روند دولت ، مصرفي هزينههاي در صرفهجويي
.است يافته كاهش درصد معادل 3/1 سال 1379 به نسبت سال 1380 در
كشور ارزي وضع آمد ، بهعمل واردات كردن محدود درجهت كه سياستهايي و صادرات افزايش با
ميليون و 470 ميليارد مجموع 11 در سوم برنامه اول سال دو در كه طوري به است يافته بهبود
.است شده افزوده كشور كل ارزي ذخاير به دلار
سال در نفتخام صادرات از حاصل ارزي ذخيره حساب نفتخام بهاي نسبي افزايش با همچنين
با مطابق مزبور مازاد چنانچه.شد مواجه دلار ميليارد بر 4/7 بالغ مازادي با 1380
آن از بخشي و شود استفاده نفت قيمت نوسانهاي تعديل براي توسعه سوم برنامه پيشبينيهاي
آثار ميتواند گيرد ، قرار غيردولتي بخش اختيار در سرمايهگذاري توان افزايش براي نيز
.گذارد جاي به كشور اقتصاد بر مثبتي
ارز ، نرخ نوسانهاي كردن مهار و خدمات و كالا بازار تنظيم درزمينه دولت سياست اجراي با
مصرفي خدمات و كالاها بهاي شاخص رشد و يافت ادامه نيز سال 1380 در تورم نرخ روندنزولي
در 5 مزبور شاخص رشد اطلاعات ، آخرين براساسشد محدود درصد به 4/11 كشور شهري مناطق در
.است يافته افزايش درصد به 4/14 مجددا سال 1381 اول ماه
سرمايهاي داراييهاي تملك اعتبارات پرداخت به نسبت آمده بهعمل تاكيد به باتوجه
درصد بر 56 بالغ سال 1381 اول ماه پنج در مختلف منابع محل از مزبور پرداختهاي عمراني
.است يافته افزايش قبل سال مشابه دوره به نسبت
و عمراني طرحهاي اولويتبندي مالي ، انضباط رعايت مانند سياستهايي اجراي كلي بهطور
خصوصي بخش فعاليتهاي براي مناسبتر شرايط ايجاد آنها ، رسيدن بهرهبرداري به زمان كاهش
ذخيره و ارزي بازار در ثبات ايجاد اقتصادي ، فعاليتهاي در دولت دخالتهاي كاهش طريق از
از حمايت و يارانهها كردن هدفمند براي تلاش خاص ، حساب در توجه شايان ارزي مازاد
.است بوده موثر شرايط اين ايجاد در كمدرآمد ، خانوادههاي
عرضه زياد فشار نظير نيز مهمي چالشهاي با كشور اقتصاد يادشده ، دستاوردهاي وجود با
رقابت قدرت كاهش توليدي ، نهادهاي ساختاري كارآيي عدم بيكاري ، بالاي حجم و كار نيروي
سيستم مقررات ، و قوانين شفافيت عدم و نارسايي وارداتي ، كالاهاي مقابل در داخلي توليدات
بالاي حجم نقدينگي ، بالاي رشد تصميمگيرنده ، نهادهاي بين ناهماهنگي ناكارآمد ، اداري
و اقتصادي و فني توجيه بدون بعضا جديد طرحهاي شروع حال عين در و اجرا دست در طرحهاي
درجهتگيريها كه است روبهرو نفت صادرات از حاصل منابع به فزاينده و زياد وابستگي
.شود مبذول آنها به كافي توجه بايد سال 1382 بودجه و برنامه وسياستگذاريهاي
و چالشها اين گرفتن درنظر با بايد سال 1381 بودجه تداوم در سال 1382 بودجه رو اين از
در مستمر اداري تحول ايجاد و دولت ساختارهاي مجدد مهندسي و نگرشها نوسازي بر تاكيد با
و كشور علمي توسعه مردم ، حقوق از صيانت اجتماعي ، تامين اقتصادي ، رشد تامين براساس و آن
.شود اجرا و تدوين جامعه امور كليه در ارتباطات و اطلاعات فناوري بهكارگيري گسترش
و حجم اصلاح شامل آن اوليه نتايج كه كشور بودجهريزي نظام اصلاح فرآيند زمينه اين در
در بينالمللي و علمي اصول مبناي بر بودجه مصارف و منابع شفافسازي و بودجه سند تركيب
.يافت خواهد ادامه نيز سال 1382 در شد ، منعكس سال 1381 بودجه
و تهيه در كه است سياستهايي از يكي سال 1381 بودجه قانون تبصره 23 "ب" بند مفاد اجراي
.گيرد قرار اجرايي دستگاههاي تمامي توجه مورد بايد سال 1382 بودجه تنظيم
و شريف مردم پشتيباني و بزرگ خداوند ياري با:است شده اميدواري ابراز بخشنامه اين در
در را خاص اولويتهاي و طرحها اجراي سال 1382 پايان در بتواند دولت مجموعه كشور ، آگاه
.دهد سوق توسعهيافتگي از بالاتري سطح به را كشور و رساند فرجام به زمينه هر
كشور كل بودجهسال 1382 لايحه اساسي راهبردهاي و جهتگيريها
جهتگيريهاي به عملي و جدي توجه بخش ، هر در و كلان سطح در سال 1382 بودجه تدوين مبناي
همه دوش بر است تكليفي كه ميباشد كشور توسعه سوم برنامه عملي راهبردهاي و اساسي
آن تحقق براي ممكن زمان كمترين در و شيوه بهترين با تا دولت با مرتبط اجرايي دستگاههاي
.كنند اقدام
:است شرح اين به كشور كل سال 1382 بودجه اساسي رهنمودهاي و جهتگيري
دولت بودجه و مالي ساختار اصلاح (1
بدون و متعادل بودجه ارائه منظور به پيشنهادي بودجههاي در صرفهجويي نهايت رعايت -
هزينهاي اعتبارات سقف زمينه همين در.توسعه سوم برنامه قانون ماده 69 چارچوب در كسري
.ميشود تعيين سال 1381 سطح در غيرپرسنلي
منجر خدمات و كالا توليدي ظرفيت افزايش به كه تمامي نيمه طرحهاي اتمام بر تاكيد -
و مييابند خاتمه و 1383 سالهاي 1382 در كه طرحهايي به دادن اولويت با.ميشوند
.وزيران هيات تصويب با و ضرورت به بنا مگر جديد طرحهاي پذيرش از خودداري
.اولويتدار و مهم طرحهاي سريعتر اتمام منظور به اعتباري و اجرايي جانبه همه توجه -
قانون تبصره 23 "ب" بند حكم اجراي در استاني و ملي هزينهاي اعتبارات كردن شاخصمند -
.عملياتي روش به بودجه ارائه سال 1381 بودجه
منظور به كالا قاچاق از جلوگيري و غيرتعرفهاي محدوديتهاي مالياتي ، معافيتهاي حذف -
.نفتخام صادرات از حاصل منابع به بودجه اتكاي كاهش
سوم برنامه قانون ماده 64 در يادشده اولويتهاي و احكام براساس بودجه اعتبارات توزيع -
در خصوصي بخش و مردمي بخش مشاركت و حاكميتي امور نياز مورد اعتبارات كامل تامين توسعه
.دولت مالي مقررات از بخشي تنظيم قانون ماده 88 كردن عملياتي و اجتماعي تصديهاي
درآمد نظام چارچوب در استاني سرمايهاي داراييهاي تملك و هزينهاي اعتبارات تنظيم -
.توسعه سوم برنامه قانون چارچوب در عوامل ساير از آن تاثيرپذيري عدم و استان هزينه
مديريتي و اداري ساختار اصلاح (2
اجرايي دستگاههاي اثربخشي و كارآيي افزايش و دولت حجم كاهش -
از استفاده با اجرايي دستگاههاي رفاهي و خدماتي اجتماعي ، فرهنگي ، خدمات انجام -
مربوط اجرايي دستگاه كه خدماتي تامين براي سرانه هزينه پرداخت و غيردولتي بخش ظرفيتهاي
.است آن انجام عهدهدار موجود مقررات و قوانين براساس
به موجود امكانات از بهينه استفاده و بهرهوري افزايش مديريت ، بهبود به دادن اولويت -
و اطلاعات فناوري كاربرد از بهرهگيري با مردم به بيشتر و بهتر خدمات ارائه منظور
.ارتباطات
دامنههاي از كاستن و حاكميت اعمال حوزه در دولت اساسي فعاليتهاي كردن متمركز -
.دولت تصديهاي
.اجرايي دستگاههاي براي جديد اداري ساختمانهاي احداث از خودداري -
.دهياريها به روستاها در اجرايي دستگاههاي تصديهاي واگذاري و دهياريها تقويت -
.شهرداريها به شهرها در اجرايي دستگاههاي تصديهاي واگذاري و شهرداريها تقويت -
اجرايي دستگاههاي فعاليتهاي و خدمات شده تمام قيمت تعيين با رابطه در عمليات تداوم -
تحت واحد وظايف و اهداف تحقق براي اجرايي دستگاههاي مديران به اختيارات اعطاي و
.تشكيلات اصلاح درزمينه سرپرستي
پرداخت و عملكرد براساس كاركنان براي مزايا و حقوق تعيين انساني ، نيروي بهكارگيري -
قيمت مبناي بر كه اعتباراتي چارچوب در خدمات ارائه در موثر و فعال كاركنان به پاداش
.ميگيرد قرار آنها اختيار در فعاليتها شده تمام
واحدهاي ادغام و حذف وظايف ، از مجدد مهندسي روشها ، بهبود به مربوط سياستهاي تداوم -
منافع به نسبت مردم منافع و حقوق رعايت كشور ، اداري عالي شوراي طريق از غيرضروري
.مردم مقابل در دولت كردن پاسخگو و دولتي دستگاههاي
مردمي مشاركتهاي گسترش و خصوصيسازي دولتي ، شركتهاي ساختار اصلاح (3
مادر شركتهاي ايجاد طريق از دولتي شركتهاي مجدد مهندسي برنامه اجراي تداوم بر تاكيد -
ماده 4 اهداف تحقق راستاي در مزبور شركتهاي درقالب دولتي شركتهاي ساماندهي و تخصصي
.توسعه سوم برنامه قانون
و فروش براي شركتها آمادهسازي دولتي ، شركتهاي واگذاري و خصوصيسازي تداوم و تسهيل -
.پايه قيمت تعيين و فروش وكالت اعطاي مانند شركتها سهام فروش براي اجرايي اقدامات انجام
يا تمام نيمه رفاهي و فرهنگي اجتماعي ، خدماتي ، واحدهاي و مراكز دادن قرار اختيار در -
و غيردولتي حقوقي و حقيقي اشخاص به اجاره بهصورت دولتي بخش به متعلق بهرهبرداري آماده
.غيردولتي بخش به بهرهبرداري درحال واحدهاي و مراكز مديريت واگذاري
توسعه براي شده اداره وجوه يارانه و كمك درقالب اعتبارات و تسهيلات پيشبيني -
آن انجام عهدهدار مربوط اجرايي دستگاههاي كه خدماتي درزمينه غيردولتي بخش فعاليتهاي
.هستند
فرهنگي ، مختلف بخشهاي در سالم رقابت امكان فراهمسازي و مردمي مشاركتهاي توسعه -
.اجتماعي و اقتصادي
ايجاد و دولتي بخش با برابر شرايط و فرصتها كردن فراهم طريق از خصوصي بخش تقويت -
.مناسب بسترهاي
يارانهها و اجتماعي تامين نظام كاركرد و ساختار اصلاح (4
.امدادي و حمايتي بيمهاي ، قلمروهاي در اجتماعي تامين جامع نظام كردن عملياتي -
.كالاها گونه اين قاچاق از جلوگيري و يارانهاي كالاهاي مصرف كردن منطقي-
تبصره "ل" بند حكم اجراي در انرژي حاملهاي يارانه شفافسازي امور سامان و لوايح تدوين
.سال 1381 بودجه قانون 12
.بيكاري بيمه صندوق تقويت منظور به لازم راهكارهاي اتخاذ -
كشور دفاعي و امنيتي امور ارتقاي و تقويت (5
.مردم مالي و شغلي جاني ، اقتصادي ، سياسي ، امنيت ارتقاي و گسترش به توجه -
توان افزايش و ارتقا به توجه و مسلح نيروهاي گوناگون ظرفيتهاي در كارآيي ارتقاي -
.كشور دفاعي
انتقال در تسريع و تحقيقات بر تاكيد با كشور دفاعي صنايع نوسازي و توسعه تقويت ، -
.پيشرفته فناوريهاي
بيكاري كاهش و اشتغال تامين (6
.موجود اشتغال از صيانت جهت كشور توليدي ظرفيتهاي از مراقبت -
اولويت و عزم بهعنوان پايدار و مولد مفيد ، اشتغال توسعه براي مناسب زمينههاي ايجاد -
.دولت اساسي
فاقد كار نيروي توانمندسازي منظور به حرفهاي و فني و مهارتي آموزشهاي تقويت و توسعه -
.كار بازار نيازهاي با منطبق كشور مهارت
نظارت ، كارآيي زمينههاي آمدن فراهم براي كار بازار اطلاعاتي پايگاههاي تقويت و توسعه -
.برنامهريزي و ارزيابي
و جوانان زنان ، كشور ، فعال جمعيت خاص گروههاي اشتغال زمينههاي ايجاد به ويژه توجه -
.دانشگاهي فارغالتحصيلان
جهتگيريهاي به عملي و جدي توجه بخش ، هر در و كلان سطح در سال 1382 بودجه تدوين مبناي
همه دوش بر است تكليفي كه ميباشد كشور توسعه سوم برنامه عملي راهبردهاي و اساسي
كنند اقدام آن تحقق براي ممكن زمان كمترين در و شيوه بهترين با تا دولت با مرتبط اجرايي دستگاههاي
براي تكليفي تسهيلات و شده اداره وجوه بهصورت بانكي تسهيلات اعطاي سياست ادامه -
خدماتي و توليدي فعاليتهاي در سرمايهگذاري در خصوصي بخش و تعاوني بخش مشاركت توسعه
.وجوه اين از استفاده سازوكارهاي در شده ايجاد تعهدات مالي منابع تامين ضمن اشتغالزا ،
در سرمايهگذاري متقاضيان به اعتبارات و بانكي تسهيلات اعطاي مراحل روانسازي -
و كارآفريني گسترش و زايش زمينههاي به بخشي اولويت با پايدار اشتغالزاي فعاليتهاي
.سرمايهگذاري طرحهاي بودن موجه
.اشتغال و توليد روي پيش بانكي و اداري امور مقرراتزدايي -
توليد گسترش و بسط جهت ارزي ذخيره حساب محل از تسهيلات ارائه اداري مقررات روانسازي -
.كشور كارآفريني گروه توسعه و بسط براي اشتغال و
مشاركت تقويت اساسي راهكارهاي از يكي بهعنوان كشور اقتصاد در تعاون بخش نقش تقويت -
.بيشتر اشتغال به دستيابي در غيردولتي بخش
سرمايهگذاري و توليد افزايش (7
آب ، شامل توليد پايه منابع تخريب از جلوگيري و كشور زيست محيط به اساسي و جدي توجه -
.طبيعي جنگلهاي و گياهي پوشش خاك ،
توسعه و رقابتي مزيتهاي بر تاكيد با آن عام مفهوم به كشور توليدي بنيانهاي تقويت -
.صادرات
.كشور طبيعي منابع و زيست محيط حامي غيردولتي سازمانهاي از پشتيباني و تقويت -
.خدماتي و فرهنگي توليدي ، كارآفرينان از صيانت و زايش توسعه و بسط به توجه -
.سرمايهگذاري ريسك كاهش و سرمايهگذاري براي امن محيط ايجاد -
ظرفيتهاي از بهرهگيري براي بخشي بين همكاريهاي توسعه و كشور توليدي بنيه تقويت -
.خدماتي و توليدي زنجيرههاي تكميل و بلااستفاده
.خدمات و كالا توليد در استانداردها و كيفيت ارتقاي -
.كشور كشاورزي و خدمات صنعتي ، توليدات نظامات در فناوري و تكنولوژي سطح ارتقاي -
.روستاها و شهرها بهداشتي شرب آب بهويژه كشور نياز مورد آب تامين به جدي توجه -
و مرزي نقاط بر علاوه كشور نقاط تمامي در كالا قاچاق پديده با جدي مبارزه بر تاكيد -
.كشور داخل به مرزها از قاچاق با مبارزه دامنه گسترش
محروميت رفع و منطقهاي توازن تمركززدايي ، (8
طريق از يافته توسعه كمتر مناطق پايدار توسعه و رشد براي شرايط آمادهسازي تداوم -
.كشور مناطق بين توازن تحقق جهت خصوصي بخش و شركتها دولتي ، امكانات تجهيز
و ستادي و ملي واحدهاي اختيارات كاهش طريق از اجرايي و اداري حوزههاي در زدايي تمركز -
.استانها به مركزي دستگاههاي اجرايي وظايف واگذاري
اهداف چارچوب در استاني اعتبارات سهم افزايش و بودجه تنظيم در تمركز عدم سياست تداوم -
.توسعه سوم برنامه
با مربوط استانداردهاي از مردم آحاد برخورداري تحقق و عمومي بهداشت خدمات تامين -
.يافته توسعه كمتر مناطق اولويت
توسعه كمتر مناطق و روستاها در آنها شدن همگاني و تامين و درماني پايه بيمههاي گسترش -
.يافته
جامعه سلامت ارتقاي و پژوهش آموزش ، فرهنگي ، امور توسعه (9
در ورزشي و فراغت اوقات فرهنگي ، ميراث حفظ هنري ، امور فرهنگي ، فعاليتهاي به خاص توجه -
و خاص برنامههاي درقالب فعاليتها اين هزينه نمودن شفاف و ذيربط اجرايي دستگاههاي
.مشخص
از بهينه استفاده براي بيشتر فرصتسازي و جوانان مشاركت توسعه و تقويت به دادن اولويت -
.آنان توانمنديهاي
آن پايداري و ايراني جامعه فراغت اوقات و تغذيه درمان ، بهداشت ، ارتقاي و حفظ تامين ، -
.جامعه سلامت ارتقاي و محوريت راستاي در برنامهها جهتگيري و بعد نسلهاي براي
تصميمگيري و تصميمسازي فرآيندهاي در زنان مشاركت توسعه جهت خاص برنامههاي تدوين -
.آنها اجرايي و علمي انساني ، سرمايه توان از نظام بيشتر بهرهمندي و كشور
اقتصادي و زيستي روحي ، اجتماعي ، فرهنگي ، شرايط بهكرد طريق از خانواده نهاد تقويت -
.قلمرو اين در غيردولتي سازمانهاي فعاليتهاي بسط و خانواده
و تشويق ارتباطات ، و اطلاعات فناوري كاربرد همچنين و حرفهاي و فني آموزشهاي گسترش -
رشتههاي و دورهها برپايي و شبانه دورههاي گسترش آموزشها ، اين در خصوصي بخش حمايت
.دانشگاهها در مجازي
سرمايهگذاري طريق از فرهنگي و پژوهشي علمي ، دستگاههاي بازدهي و بهرهوري ارتقاي -
فرهنگ و پژوهش آموزش ، بخشهاي تلقي نيز و پژوهش و آموزش كردن كاربردي بخش ، اين در مناسب
.انساني سرمايه توسعه عوامل بهعنوان
بخش توان از استفاده و كوتاهمدت تحقيقاتي يافتههاي ترويج و كاربردي تحقيقات توسعه-
.تحقيقات در خصوصي
اطلاعات فناوري گسترش و توسعه (10
توسعه و بسط طريق از دانايي عنصر بر متكي كشور اقتصادي توسعه و رشد به جدي توجه -
.اطلاعات فناوري كاربرد در انساني نيروي مهارت افزايش آموزشهاي
كيفيت ارتقاي و سرعت افزايش هزينهها ، كاهش براي اطلاعات فناوري از بهرهمندي ارتقاي -
.كشور مصوب پروژههاي كردن عملياتي و اطلاعات و خدمات
.فرهنگي و علمي اداري ، تجاري ، اطلاعرساني شبكههاي تقويت و كمك -
.كشور اطلاعات فناوري زيرساختهاي توسعه و بسط -
اجرايي و فني نظام ساماندهي (11
توان تقويت منظور به غيردولتي صنعتي ساخت و طرح پيمانكاري بزرگ واحدهاي سازماندهي -
در مذكور واحدهاي حضور براي لازم بستر ايجاد و بزرگ كارهاي اجراي در كشور اجرايي و فني
.كشور از خارج و داخل بينالمللي مناقصات
شركتهاي به كشور بزرگ پروژههاي مديريت و مسووليت واگذاري براي مناسب شرايط ايجاد -
.صلاحيت داراي ايراني مهندسي و فني
ايراني شركتهاي به ارزي تسهيلات اعطاي و ضمانتنامه صدور براي مناسب شرايط ايجاد -
.مناقصه در برنده
.پيشرفته ابزار و تجهيزات ماشينآلات ، به پيمانكاران تجهيز براي مناسب شرايط ايجاد -
غيرنفتي صادرات توسعه (12
.غيرنفتي صادرات توسعه براي ذيربط اجرايي دستگاههاي سوي از مشخص برنامه ارائه -
به مهندسي و فني خدمات بهويژه خدمات و كالا صدور براي صادراتي اعتبارات اعطاي -
خدمات ارائه براي خصوصي و تعاوني دولتي ، سازمانهاي و بانكها تقويت و هدف بازارهاي
.صادرات براي
.بالا افزوده ارزش با كالاهاي صادرات گسترش براي جوايز اعطاي و تشويق -
تجارت عرصه در خصوصي بخش مشاركت و حضور براي غيردولتي تشكلهاي و صندوقها از حمايت -
.جهاني
خارجي پرداختهاي تراز و ارزي و پولي وضعيت ساماندهي (13
.كشور ارزي ذخاير و خارجي پرداختهاي تراز تقويت و بازار تنظيم با ملي پول تقويت -
تقاضا بين تعادل عدم كاهش موجب كه گونهاي به بانكي تسهيلات و سپردهها سود نرخ تنظيم -
.سازد فراهم توليد و سرمايهگذاري بسط براي را شرايط و شود بانكي تسهيلات عرضه و
به كمك و جامعه درآمد كم و متوسط گروههاي خريد قدرت حفظ و تورم مهار براي تلاش -
.آنان براي اشتغال ايجاد و سرمايهگذاري
روانسازي و فعاليتها توسعه و بسط جهت كشور بانكي شبكه در راهبردي اصلاحات تداوم -
.كارها
حاكميتي ، امور به توجه جهت نوين ساختار پيريزي و مركزي بانك وظايف در مجدد مهندسي -
.ارزي و پولي و بانكي امور ارزشيابي و نظارت سياستگذاري ، راهبردي ،
.مالي و پولي سياستهاي امور هماهنگي و ارگانيك تعامل پيريزي -
.خصوصي بخش بيمهاي و بانكي فعاليتهاي تقويت و توسعه -
|