در قدرت از استفاده :ارشاد و فرهنگ وزير
است ناكارآمد فرهنگ حوزه
دهيد نشانم را آن عكس
مدارس برنامههاي و جوانان
مدرسه يك در صبحگاهي مراسم روايت
:نوجوانان تكليف جشن مراسم در جمهوري رئيس
و نوجوانان همه خاطر امنيت بايد اسلامي نظام
كند فراهم را جوانان
:كشور عمومي كتابخانههاي امناي هيات دبيركل
است نبوده موفقيتآميز دولتي شكل به كتابخانهها اداره
ميشود نورپردازي "قربان" تاريخي برج
جهان كشور از 25 ميهماناني حضور با
مييابد گشايش كريم قرآن بينالمللي نمايشگاه دهمين
شد آغاز هليلرود حوضه شناختي باستان مطالعات
در قدرت از استفاده :ارشاد و فرهنگ وزير
است ناكارآمد فرهنگ حوزه
نميتوان ضرورت جز به و است ناكارآمد قدرت ابزار فرهنگ حوزه در:فرهنگي علمي گروه
.گرفت كار به حوزه اين در را قدرت
دوسالانه جشنواره اولين در اسلامي ، ارشاد و فرهنگ وزير مسجدجامعي ، احمد
افكار و روح لطافت زبان ، معرفت ، انديشه ، با فرهنگ حوزه:گفت مطلب اين بيان با زرين قلم
.دارد كار و سر عمومي
فرهنگي جريان در عالمانه و فرهنگي نقد تاثير بر تاكيد با اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير
كه نقدي است ، عالمانه نقد كارها ، دشوارترين از ما ، امروز فرهنگي شرايط در:داشت اظهار
ظرافتهاي و باشد نويسنده در بيان شجاعت و نظري چارچوبهاي در استوار مباني داراي
.كند رعايت است پايبند آن به ايراني جامعه كه را اخلاقي
دهيد نشانم را آن عكس
كتابها در تصويري ارتباط جايگاه
نگاههاي چارچوب در خاصي جايگاه "ميماند صدا تنها" كه مفهوم اين ديگر امروزه:اشاره
و كتابها تلويزيون ، ها ، روزنامه در تصوير و عكس هزاران با ما روزه هر.ندارد آموزشي
را منفياي و مثبت تاثيرات خود خودي به تصاوير ، اين و ميشويم مواجه ديداري رسانههاي
.دارد پي در درمخاطبان
اين ميكنيم ، گفتوگو خود مخاطبان با اجتماعي يا آموزشي پديده مورديك در وقتي هماينك
تمامي خاطر همين به "!دهيد نشانم را آن عكس" ميشود ، جاري آنان زبان از اغلب واژهها
از هاوجملات باواژه همراه تا دارند تلاش آموزشي نظامهاي دستاندركاران
تاليف و توليد دستاندركاران پيش سالها.بگيرند كمك نيزدرآموزش احساسبرانگيز تصاوير
تصويري ارتباط اهميت به توجه با ولي ;ميگرفتند بهره امكان اين از كمتر درسي ، كتابهاي
رانيز تصويري يا عكس واژهها ، كنار در كه ميشود پيدا كسي كمتر اكنون آموزشي ، نظام در
.ندهد ارائه
تصويري ارتباط اهميت زمينه در را مطلبي آموزشي تكنولوژي كارشناس "شيرتري صياد فريده"
.ميخوانيم را آن هم با كه است كرده تهيه
محقق بلكه شود ، مردم حيرت باعث كه نيست آن تحقيق از ، منظور"مترلينگ موريس" گفته به
.ننمايد اعجاب توليد اگر ولو بفهماند ، ديگران به و بفهمد چيزي خود بايد
كه دارد سعي همواره پس.نميپسندد را آن در موجود عوامل و نيست راضي جهان اين از انسان
طبيعت عوامل دادن تغيير با عمل اين و دهد تغيير است ، علاقهاش مورد كه آنچه نفع به آنرا
.ميگيرد صورت جديد پديدههايي ساختن يا و
آموزشي تكنولوژي.است آموزشي تكنولوژي مينهد ، ميدان به پا آموزشي نظام در كه آنچه
در خلاق توليدكننده توسط كه است پديدهاي آن ، هنري اثر.است ادراك و هنر از آميزهاي
باشد ، هرچهميشود توليد باشد بايد آنچه ساختن يا و "باشد بايد آنچه" دادن تغيير جهت
.است هنري اثري ماحصل
شئون در آنها از جلوتر گاهي و گفتهها و نوشتهها با همراه تصاوير امروز ، دنياي در
مطلب صفحه صد از بيش زباندار و گويا تصوير يك گاهي.است كرده باز جاي خود براي مختلف
تصوير ديگر ، مورد هزاران و تجارت سياست ، پرورش ، و آموزش در.ميگذارد تاثير تماشاگر در
بدون امروز ، دنياي مطبوعات.ميدهند قرار تحتتاثير را مردم و گشته كلمات و حروف جانشين
آنها نظاير و "لوك" و"پاريماچ" ،"لايف" نظير معروفي مجلات.دارند كمتري لطف تصوير
و گويا را بيروح و خشك مطالب و ميبخشند جان را آنها مقالات كه هستند تصاويري مديون
.ميسازد زباندار
ها نوشته و كلام راه از تنها ديگران به ما انديشه انتقال ميكنيم زندگي كه دنيايي در
ما احساسات نوشتن و گفتن از بهتر مراتب به عكاسي سينما ، سازي ، مجسمه نقاشي ، گاهي.نيست
.ميكند منتقل ديگران به را
هرچند كنيم ، كمك آن گويايي به توانست نخواهيم تصاوير ، زير در اشعار نوشتن وسيله به هرگز
بيننده در را احساس و بزند حرف خود بايد تصوير.باشد ادبي و شاعرانه خيلي ما نوشته
از ميتوان يادگيري ، كيفيت افزايش و تدريس تسهيل منظور به آموزش ، امر در.آورد بهوجود
ارتباط هنر فنون و روشها از بهرهگيري امكانات ، اين ازجمله.كرد استفاده مختلفي امكانات
با تصوير لفاف در كه است پيامي تصويري ، ارتباط ديگر عبارت بهاست (گرافيك) تصويري
.ميشود تكثير...و چاپ از امكاناتي
مهم اصل سه.است سازماندهي از فرآيندي در تماشاگر شركت شامل آموزش امر در تصوير يك درك
:عبارتنداز تصويري ارتباط در
.تصوير سالم بازآفريني براي قوانين بهكارگيري و يادگيري *
.آنها بهكارگيري و آموزش براي تجربهها آوردن حساب به *
.آنها سازماندهي و تخيل ذخيرههاي سازي آزاد *
مساله و تصويري ارتباط لحاظ از كه آنچه و است كتاب آموزش امر در عوامل مهمترين از يكي
:است ضرورت دو باشد داشته وجود بايد آموزش
موضوع با هماهنگي -1
.شيوه و سبك تنوع -2
موضوع با هماهنگي
اين ميان ديگر عبارت به باشد ، نويسندگي هنر هم و نقاشي نمايندههنر هم بايد مصور كتاب
منعكس را داستان اساسي حالت تنها نبايد تصوير.باشد داشته وجود لازم هماهنگي بايد دو
خوشمزگي و سرگرمي بايد تصويرها موضوع.كند كمك نيز آن آفريدن و خلق به بايد بلكه.سازد
درست آن تصويرهاي بايد شود ، فهم قابل مصور كتاب كه اين براي همچنينبرسانند را داستان
موضوع بزرگسالان تا باشند همزمان و مطابق بايد موضوع و تصويرها.باشد سازگار موضوع با و
در موضوع هر تصوير كه ميدهند ترجيح كودكان رو اين از.بخوانند را تصويرها خردسالان و
.ميشود داده شرح كه باشد داستان همان مقابل يا صفحه همان
شيوه و سبك تنوع
پرسش اين به و است بهتر شرحي و سبك چه كودكان كتابهاي براي كه ميآيد پيش پرسش اين گاهي
همه علاقه مورد كه ندارد وجود واحدي شيوه و سبك اينكه آن و گفت پاسخ يك ميتوان فقط
مغايرت يكديگر با اينباره در نيز تحقيق از آمده بهدست نتايج لذا گيرد ، قرار كودكان
.دارند
عكس به را تزئيني و متنوع تصويرهاي كودكان ، كه گرفت نتيجه خود مطالعات در نيز "فريمن"
.ميدهند ترجيح
دنيا بزرگ انسانهاي صفحاتكتاب ، با لابهلاي در تصويري ، ارتباط هنر از استفاده با گاهي
و تنفر يا علاقه و احترام حس كه ميگذارد تاثير آنچنان ما در تصاوير گاهي.ميشويم آشنا
.ميآفرينند ما در محبت و عشق و دلسوزي و ترحم يا انزجار
هميشه ارتباط ، در سادگي.گريخت پردهپوشي يا و اغراق از تصاوير در ميتوان كه آنجا تا
و عاطفه ايده ، براساس است رابطهاي وتصاوير ، نماها ميان رابطه.است پيچيدگي از موفقتر
.تخيل
يك آموزش ، اگر و داشت نخواهد يادگيري سطح بردن بالا جز هدفي تعبير ، كليترين در آموزش
فعاليتهاي از مهمي بخش انجام در مربيان و معلمان و است ماهرانه بسيار حرفهاي فعاليت
آموزش امر از لحظه هر در لذا دارند ، تصميمگيري نوعي به نياز خود كلاس خارج و داخل
اين با تنگاتنگ ارتباط در كه آنچه ولي كنند استفاده تكنيكي از كه بود خواهند مجبور
.نيست تصويري ارتباط و تصوير جز چيزي دارد وجود دوسويه تعامل
و جزييترين كه نمود بيان بهجرات ميتوان تصويري ارتباط تعابير و تعاريف به توجه با
ميتواند باشد ما مطالب گوياي بتواند سادگي عين در كه تصويري يا مطلب سادهترين
.باشد داشته را اثر عميقترين
زماني اين و برآييم "هست كه آنچه" دادن تغيير جهت در كه است آن آموزش امر در ما مقصد
در انسان به ميتواند كه حواسي از يكي.گذارد ميدان به پا تغيير هنر كه بود خواهد موثر
.ميگيرد نشات حس اين از انسان يادگيري از درصد كه75 است بينايي حس كند كمك يادگيري
و ميشود برانگيخته تصاوير ديدن در آدمي عواطف و احساسات و ميبينند را تصاوير چشمها
.بندد كار به را خويش خلاقيت ميتواند تصويري ارتباط با فرد
بهسر دنيايي در ما.ميزنند حرف آنها از جلوتر گاه حتي يا و نوشتهها با همراه تصاوير
يك كوتاه ، فكري استراحت يك است حركت در جلو سمت به غريب سرعتي با علمي دانش كه ميبريم
و مينمايد زياد ملاحظهاي قابل حد در را فاصله پيشرفت ، امر در بيموقع كشيدن خميازه
پيشرفته نيل با خويش صنعتي علمي ، برنامهريزيهاي تمام در را حد از بيش فواصل اين كه ما
.بنمايانيم هست ، كه آنچه از بيشتر را آن كه نيست جايز ديگر داريم دنيا
مدارس برنامههاي و جوانان
و اجتماعي اقتصادي ، نيازهاي با پرورش و آموزش كردن سازگار برنامه اخير دهه چند طي
مختلف كشورهاي تربيت و تعليم نهادهاي در زيربنايي و اساسي فعاليت يك به جامعه فرهنگي
اكثر در تقريبا عمل ، شيوه و خطمشي لحاظ از تفاوتها برخي وجود با و گرديده تبديل
دهه سالهاي در بويژه كه مذكور برنامه تحقق.است شده گذارده اجرا مورد به جهان ممالك
و علمي آموزشي ، سازمان عضو كشورهاي برنامهريزان و سياستگذاران كليه نظر تا 1980 1970
يك براي را جوان نسل تربيت و تعليم بود ، گرديده معطوف آن به (يونسكو) متحد ملل فرهنگي
عرصههاي در پويا و سازنده حضور همچنين و پرتحرك و قانونمند نشاط ، با سالم ، زندگي
كشورهاي از بسياري جوانان امروزه.ميآورد ارمغان به فرهنگي و اجتماعي اقتصادي ، گوناگون
نوع اين موهبت از خود پرورش و آموزش كارگزاران تلاش و صحيح برنامهريزي درسايه جهان
و كهنهانديشي سبب به كشورها از ديگر برخي جوانان كه حالي در هستند ، برخوردار زندگي
نيز و آنها بيتفاوتي و تربيت و تعليم نظام متوليان سياستزدگي خصوص به و سنتگرايي
.ميبرند سر به كننده اميدوار زندگي يك داشتن حسرت در جامعه ، غفلت
و درسي برنامههاي كه ميدهد نشان آمده عمل به مقدماتي بررسيهاي است ، مسلم آنچه
كشور ، تربيت و تعليم نظام بر حاكم سنتي و محافظهكارانه نگرشهاي تحتالشعاع آموزشي
تكرار مدارس در تسلسلوار نوآوري و خلاقيت هيچگونه بدون متوالي دهههاي بلكه و سالها
سرنوشت كه آموزشي و درسي برنامهريزي در مشاركت براي مردمي و مدني نهاد يك تشكيل و شده
و جديد عصر مقتضيات گرفتن نظر در و خورده گره آن با شدت به اسلامي ميهن آينده نسلهاي
وضعيت به ميتواند ميروند ، طفره آن از پرورش و آموزش در خاصي گروههاي كه ملي مصالح
.دهد خاتمه فعلي كننده نگران
فرهادپور صالح
مدرسه يك در صبحگاهي مراسم روايت
فرو فكر به آن پيامدهاي مورد وقتيدر ولي نبودم ، مطلب اين نوشتن به مايل هم خيلي
.بپردازم آموزشي مساله اين طرح به لااقل گرفتم تصميم رفتم
زمان آغاز با صبح روزه همه دارد ، قرار راهنمايي و ابتدايي مدرسه دو نزديكي در ما خانه
صداي از كسي البته ميشود ، آغاز تازه ما مشكلات مدرسه ، بازگشايي
اين كنار در وقتي ولي نميشود ، خسته آنان شيطنتهاي و خندهها يا بچهها هوي و هاي
هم آنچنان هياهويبچهها شنيدن شود ، اضافه نيز مدرسه ناظم رنجآور صداي زيبا ، هياهوي
و كرديم اجاره را مجاورمدرسه خانه اين عجله با قبل سال.نميزند دل به چنگي
حال اين با.شد خواهد ما نصيب محله ، اين در زندگي عذاب مدارس بازگشايي نميدانستيمبا
ميكردم آرزو ميشنيدم ، صبحگاهي مراسم اجراي حين صف سر را مدرسه ناظم صداي وقتي اوايل
.شود تمام زودي به منزل اجاره قرارداد وقت
رنجآور صداي اخيرااين نميشنيدم ، ولي مدرسه بلندگوي از را او بلند صداي بعد مدتي
.است شده طنينانداز ما كوچه در دوباره
ساختمان مقابل منظم صفهاي در مدرسه ، زنگ صداي با معمولا ابتدايي ، پسر بچههاي
نميدانم.ميشود آغاز مصيبتها تازه زنگ ، دنگ دنگ صداي با و ميايستند صف به آموزشگاه
كودكان جاي به هم من حال اين نه؟با يا بردهاند پي نكته اين به هم مدرسه مسئولان
در زيبايي ، و رسا صداي با او اوايل ، .ميبرم رنج مدرسه صف سر او هوي و هاي از دبستاني
صداي كه وقتي ولي.ميكرد ايجاد همه براي خوشايندي احساس مذهبي ، -ملي مناسبتهاي
پيدا گرايش بچهها به بيداد و داد و ناسزا سمت به ناگهان او شعارگويي يا نوحهخواني
.ميشوند كليد يكباره دندانهايمبه چرا نميدانم ميكند ،
ولي كنند ، قطع را مدرسه ناظم ناسزاگويي كه دادم تذكر مدرسه مسئولان به تلفني بار چند
را دورتري مدرسه به رفتن طولاني مسافت رنج بچههايم كه هستم خوشحال البته.نكرد افاقه
لاي از اينكه از بگذريمباشند امان در بيراهها و بد اين دست از تا ميخرند جان به
كودكان تنبيه زمينه در مسئولانآموزشي ناهنجار رفتارهاي با گاهي مدرسه ، به مشرف پرده
از بدتر دارد ، پي مدرسهدر ناظم ناهنجار صداي كه تاثيري ولي ميشوم ، مواجه نيز
در مدرسه آموزشي مسئولان ميكردم فكر اوايل.است آنان گهگاهيغيرآموزشي تنبيههاي
اين با.دارم ديگري نگاه اينك هم ولي بودهاند ، موفق پرورشي معاون يا و ناظم فرد انتخاب
ايجاد يا تنبيه براي آموزشي موجه افراد از كمتر مدارس ، مسئولان ميرود انتظار حال
به آموزشي مسئولان و آنها تربيتي تلاشهاي تمامي وگرنه كنند ، استفاده مدرسه در انضباط
.رفت خواهد هرز
مراسم جذابيتبتواند و گيرايي همان مدرسهبا ناظم كه نديدهام را روزي تاكنون
ملايم موسيقي يك به تنش بدون و آرام محيط يك در كنيد فرض.برساند پايان به صبحگاهيرا
يا شوند كار به مشغول حفاري گروه يك ناگهان دادن ، گوش هنگامه در ميدهيد گوش گيرا و
ميكنيد؟ پيدا حالي چه شما دهد ، صيقل را چوبي سمباده ، با نجاري
صدا گيرايي بهرغم ميگيرند ياد مدرسه آغازين سالهاي همان در مدرسه ، اين ابتدايي كودكان
او به منفي بازخورد مذهبي ، و ملي مناسبتهاي و اطهار ائمه به مدرسه ناظم خاطر تعلق و
را اين ولي ميگيرد ، سرچشمه كجا از ناخودآگاه رفتارهاي اين نميدانند آنان.باشند داشته
و ناخواستهبد او ، روضهخواني يا نوحه شنيدن ميانه در كه ميدانند
نوشته اين نيز ناظم يا مدرسه مدير آن اميدوارمشنيدهاند او از نيز را ناسزا و بيراه
.هستم علاقهمند دبستاني كودكان اين آينده به آنان مثل منهم كه بخواند ، چرا را
شهري مهدي
:نوجوانان تكليف جشن مراسم در جمهوري رئيس
و نوجوانان همه خاطر امنيت بايد اسلامي نظام
كند فراهم را جوانان
ديروز ظهر جمهوري رئيس محمدخاتمي سيد المسلمين حجتالاسلامو:فرهنگي علمي گروه
و نوجوانان نيازهاي تامين براي پسر ، برتلاش و دختر نوجوانان از تعدادي جمع در
. كرد تاكيد دستگاهها مجموعه سوي از زمينهها همه در كشور جوانان
، ضمن شد انجام نوجوانان اين تكليف جشن مناسبت به كه ديدار دراين جمهور رئيس
و حياتي اي مرحله را انسان براي تكليف مرحله رمضان ، مبارك ماه فضايل بيان
معنوي رشد آن نتيجه و است آدمي سعادت براي تكليف: گفت و كرد توصيف حساس
. است سالم جامعه از برخورداري و انسان
بايد اسلامي نظام: گفت و كرد اشاره سالم جامعه ويژگيهاي به خاتمي آقاي
و تحصيلاشتغال نظير عرصههايي در جوانان و نوجوانان همه خاطر امنيت زمينه
. كند فراهم را بيان آزادي
كشور جوانان و نوجوانان مادي و معنوي رشد زمينههاي اگر: داد ادامه جمهوري رئيس
به خدمت براي كارآمد انسانهايي ، علمي و اخلاقي فضايل كسب ضمن آنها شود ، ايجاد
.انقلابميشوند و مردم ، كشور
سيدمحمد المسلمين و حجتالاسلام امامت به عصر و ظهر نماز همچنين ديدار دراين
. شد اقامه جمهور رئيس خاتمي
:كشور عمومي كتابخانههاي امناي هيات دبيركل
است نبوده موفقيتآميز دولتي شكل به كتابخانهها اداره
اداره:گفت كشور عمومي كتابخانههاي امناي هيات دبيركل:فرهنگي علمي گروه
اين واگذاري كه است حالي در اين و نبوده موفقيتآميز دولتي شكل به كتابخانه
.نيست پذير امكان نيز خصوصي بخش به مراكز
مركزي استان ابداران_كت همايش در سهشنبه روز "احمدي ملك حسين محمد"
از بخشهايفرهنگي ساير به نسبت كتابخانهها:افزود اراك آيينه درفرهنگسراي
.شود قطع مراكز اين به دولتي كمكهاي نبايد و برخوردارند كمتري درآمدزايي
انجمنهاي" ازتوان استفاده كتابخانهها اداره براي راهحل بهترين:گفت وي
.يابد آنهاافزايش وامكانات اختيارات راستابايد اين در كه است "عمومي كتابخانههاي
هزار شش از بيش با عمومي كتابخانه انجمن حاضر680 حال در:افزود احمدي ملك
.دارند فعاليت كشور سطح در عضو
ميشود نورپردازي "قربان" تاريخي برج
هرمي گنبدي با سلجوقي دوران به متعلق ضلعي دوازده و آجري برج بدنه:فرهنگي علمي گروه
توتونچي مهندس.ميشود نورپردازي همدان در واقع چهاربخشي طاق با سردابي و دوپوش و شكل
نماسازي ادامه خبر اين اعلام با همدان استان فرهنگي ميراث كل اداره احياء و حفظ معاون
سيستم اصلاح برج ، اطراف در هندسي كفسازي ادامه برج ، محوطه ساماندهي و شرقي ضلع ديوار
برج بناي.كرد ذكر بنا اين انجام حال در بازسازي و مرمتي موارد جمله از... و آبرساني
در بعد به مغول دوره از كه است بناهايي سبك به و ق. ه قرنهاي 7و 8 به مربوط قربان
كه است تزئينات ساير و گچبري كتيبه ، بدون ساده ، آجر با آجري بنا اين.شد متداول ايران
.است شده مسدود اينك كه دارد وجود سردابهاي قبر زير و آن داخل در
جهان كشور از 25 ميهماناني حضور با
مييابد گشايش كريم قرآن بينالمللي نمايشگاه دهمين
از 25 ميهمان پنجاه حضور با كريم قرآن بينالمللي نمايشگاه دهمين:فرهنگي علمي گروه
.مييابد گشايش تهران در آبان جهان 19 كشور
حضور با يكشنبه روز عصر كريم قرآن بينالمللي نمايشگاه دهمين افتتاحيه مراسم
جامعي مسجد احمد نظام ، مصلحت تشخيص مجمع رئيس رفسنجاني هاشمي والمسلمين حجتالاسلام
و فرهنگ به علاقهمندان و كشور مسئولان و مديران از جمعي اسلامي ، ارشاد و فرهنگ وزير
.شد خواهد برگزار قرآني معارف
فرانسه ، هند ، پاكستان ، تايلند ، عربستان ، كشورهاي از ميهماناني حضور با قرآن نمايشگاه
.شد خواهد برگزار...و تونس سودان ، يمن ، بوسني ، تركيه ، روسيه ، قرقيزستان ، ايتاليا ،
كودكان فعاليت و آثار بينالملل ، قرآني ، نرمافزارهاي چون بخشهايي در نمايشگاه اين
و قرآن خادمان مكتوب ، آثار قرآني ، ناشران فروش ، بانوان ، جوانان ، دانشجويي ، نوجوانان ، و
.شد خواهد برگزار كريم قرآن كاتبان بزرگداشت
آماده عموم بازديد براي آبان دوشنبه 20 روز صبح از كريم قرآن بينالمللي نمايشگاه
.ميدهد ادامه را خود كار رمضان مبارك ماه پايان تا و بود خواهد
و كودكان براي گوناگون برنامههاي اجراي چون متنوعي برنامههاي نمايشگاه اين در
برپايي مذهبي ، فيلمهاي نمايش تواشيح ، قرآني ، مضامين با مسابقههايي برگزاري نوجوانان ،
پاسخ و پرسش مراسم قرآني ، علوم متخصصان و كارشناسان روحانيون ، حضور با تخصصي ميزگردهاي
.ميشود اجرا...و
شد آغاز هليلرود حوضه شناختي باستان مطالعات
حوضه باستانشناختي شناسايي و بررسي پروژه از مرحله نخستين آغاز با:فرهنگي علمي گروه
محوطههاي و تپهها كشور ، فرهنگي ميراث سازمان باستانشناسي از متشكل تيمي هليلرود
.ميكند بررسي هليلرود مياني بخش در را جيرفت شهرستان تمدني - فرهنگي
تقريبي وسعت بررسي مورد منطقه كشور ، فرهنگي ميراث سازمان اطلاعرساني واحد گزارش به
نقشه اطلاعاتيپيرامون كه دربرميگيرد را هليلرود سوي دو در كيلومتر 250
و تمدني - فرهنگي دادههاي نمونهبرداري محوطهها ، اطلاعاتآماري منطقه ، باستانشناختي
.داشت خواهد همراه به را دادهها تحليل و تجهيز
با منطقه فرهنگهاي ميان ارتباط چگونگي مشخصنمودن و كشف پيشين ، فرهنگهاي بازسازي
و ايران در مركزي فلات و شرق در سند رود دره در همزمان تمدنهاي و ها فرهنگ ديگر
ديگري در پيشگفته فرهنگهاي از يك هر اثرپذيري و تاثيرگذاري ميزان غرب ، در بينالنهرين
.است پروژه اين اهداف جمله از منطقه گذشته تمدنهاي و فرهنگها افول و شكوفايي علل شناخت و
|