!نرويم بيراهه
جوانان اشتغال مشكل و بوتان آموزشي نظام موفقيت
:همشهري با گفتوگو در بهداشت وزارت تحقيقات معاون
برابر ايران 12 در بهداشتي تحقيقات بودجه
است جهاني متوسط از كمتر
!نرويم بيراهه
كشور مدارس مربيان و اولياء انجمن انتخابات حاشيه در
روزنامه آموزشي صفحه مطلب مطالعه از پس تهراني دانشآموزان والدين از يكي:;اشاره
واهمه مربيان و اولياء انجمن از مدارس مديران آيا" عنوان تحت آبان 81 در 15 همشهري
در دموكراسي آسيبشناسي ديگر ، منظري از كه است فرستاده برايمان را تكملهاي دارند؟
.ميكشد نقد به را مدارس
انتصاب مراسم كشيدن تصوير به با است ، دادگستري وكلاي از يكي خود كه "وكيلي آقاي"
شعارهاي غيرانتفاعي ، مدارس از يكي در مديران ، سوي از مربيان و اولياء انجمن اعضاي
:ميخوانيم هم با را مطلب اين.ميكند نقد را مدارس جو مشاركت مديران تبليغاتي
انجمن انتخابات مراسم آنها از يكي كه برنامههاي شرح آموزشي ، مجتمع به ورود محض به
.شد داده توضيح آموزشي مجتمع محترم موسس توسط بود ، مربيان و اولياء
شد ، گفته مجتمع موسس توسط مربيان و اولياء انجمن انتخابات مورد در كه عبارتي
در بنده البتهبود شده درج مدرسه اولياي به ارسالي نامه دعوت در كه بود عبارتي حقيقتا
انتخابات جلسه اداره به را آن و دانسته قلمي اشتباه مثابه به را مذكور عبارت امر بدو
.شد انجام واقع به بود ، شده نوشته كه آنچه و بود غلط بنده تعبير اما نمودم ، تعبير
چند سخناني ايراد و تريبون پشت در گرفتن قرار با آموزشي مجتمع مدير كه ترتيب بدين
است شده سعي انجمن اعضاي انتخابات در كه داشتند اظهار درمجتمع ، آموزش امر اهميت خصوص در
كه گرفتهاند قرار مدنظر كساني يعنيدارند آتش بر دور از دستي كه شود استفاده كساني از
انجمن فعلي عضو عمدتا كه را حاضرين از تعدادي اسامي سپس و دارند فعاليت آموزش امور در
با و كنند پيدا حضور مراسم صحن در تا خواست آنها از و قرائت انجمن در عضويت جهت بودند ،
.باشند انتخابات آغاز گرميبخش خود بيشتر معرفي
بيان با بوديم ، كرده شركت مراسم در فرزندانمان اصرار به و همسرم همراه به كه حقير
كه كردم مطرح و دادم را تذكراتي انتخاب ، نه و است انتصاب واقع در روشي چنين كه اين
شوند انجمن در عضويت داوطلب عدهاي حاضر دانشآموزان اولياي بين از تا شود داده اجازه
از استقبال با هم آموزشي مجتمع مدير لذا گرفت ، قرار حاضران تاييد مورد نيز نكته اين كه
از هم نفري چند اتفاقا و شوند داوطلب انجمن در عضويت جهت تا خواست حاضرين از سخن اين
.شدند داوطلب دانشآموزان اولياي بين
داشتن اولويت بر مربيان و اولياء انجمن سابق رياست نيز و مجتمع مدير تاكيد -الف
:كه چرا دارد تامل جاي غيرانتفاعي مدارس در آموزشي جنبه
خاصي امتحان تحصيل ، متقاضي دانشآموزان ورود بدو در غيرانتفاعي مدارس اولا -
ميآورند عمل به نام ثبت بالا بهرههوشي و باضريب دانشآموزان از و ميكنند برگزار
آموزش جنبه در دارند مطالعه و درس به كه خاصي علاقه با عمدتا دانشآموزان از قشر اين و
.نيستند مواجه خاصي مشكل با
هوشي ضريب با دانشآموزان ورود و كار ماهيت لحاظ به غيرانتفاعي مدارس:ثانيا -
دبيراني و معلمان آموزگاران ، از والدين ، سوي از مدرسه امور پيگيري و آنها به بالا
.ميدانند نيز را آموزش صحيح روش مناسب ، و لازم دانش بودن دارا ضمن كه ميكنند استفاده
مدارس مربيان و اولياء انجمن انتخابات در والدين مشغولي دل عمده:ثالثا -
دلمشغولي و نگراني اين البتهاست فرزندانشان پرورش و تربيتي امر به توجه غيرانتفاعي ،
:كرد اشاره ميتوان آنها از برخي به كه دارد دلايلي
دين مورد در اساسي سوالات و مباحث كه نحوي به جامعه اجتماعي و سياسي فضاي بازشدن -1
را جوان و نوجوان نسل و ميشود مطرح سوء غرض و قصد هرگونه بدون اسلامي جامعه در مذهب و
و امور باطن با را دانشآموزان مدارس ، مربيان چنانچه لذاميكند روبهرو ابهاماتي با
اين كه همچنان بزند ، صدمه آنان ديني بهباور است ممكن ابهامات ، اين نسازند ، آشنا حقايق
.ميشود محسوب نيز دين بزرگان نگراني امر
.متخاصمان سوي از مذهب و دين به عمدي تهاجم -2
حد از بيش شدن نزديك از ناشي كه امروز جهاني دهكده به ديروز بزرگ جهان تبديل -3
اديان پيروان مسالمتآميز زندگي تفكر تقويت مهاجرتها ، يكديگر ، به ملتها و كشورها
اسلامي ارزشهاي برپايه بتوانند جهاني دهكده اين در كه است مدارس وظيفه لذا و است مختلف
آماده جهاني دهكده به ورود براي را دانشآموزان و كرده نقش ايفاء خود مذهبي و ديني و
.نمايند
مربيان و اولياء انجمن اعضاي انتخابات و آموزش به دادن اولويت مسايل ، توصيف با آيا
نقطه ميرسد نظر به ندارد ، تامل جاي دارند ، فعاليت آموزشي امور در كه كساني بين از
دخالت ضمن يا و ندارند دخالتي آموزش امر در كه است كساني از استفاده خصوص ، اين در تعادل
.باشد ميكنند ، نگاه ديگري منظر از را مدارس و دارند قرار ديگري درجايگاه آموزشي امور در
و برداشت در را حاضرين حمايت مربيان و اولياء انجمن انتخابات شيوه از انتقاد -ب
رفتم ، طفره آن از دلايلي به بنده كه گيرد صورت حقير عضويت براي فراواني اصرار كه شد باعث
به را مربيان و اولياء انجمن انتخابي اعضاي سوي از نيز را عكسالعملهايي حال اين با
:نيست فايده از خالي آنها ذكر كه داشت دنبال
اعضاي به را خود جاي حاضرند كه ميكردند اظهار خود تبليغاتي نطق در آنان اكثر -1
در است بوده آنان شخصيت به اعتراض انتخابات شيوه مورد در اعتراض گويي!بدهند جديدترها
از نيز والدين تمامي و بود مربيان و اولياء انجمن انتخابات شيوه به فقط اعتراض كه حالي
.كردند حمايت نظريه اين
زنده ذهنها در را شيخاجل از منقول حكايت انجمن اعضاي از يكي تبليغاتي نطق -2
خود درون در و رفتم مسجد به برهنه پاي با و تنگدستي و فقر ميگويد ، از شيخميكرد
وارد شخصي ميبيند ناگهان كه ندارد هم كفش حتي كه است شده چگونه كه مهربان يار از شاكي
گفته به.است اسفبارتر ندارد پا كه او وضعيت كه ميگويد را خدا شكر ندارد پا كه شد مسجد
مدرسه مدير و نميشود برگزار انتخاباتي آموزشي ديگر مراكز و مدارس در انجمن انتصابي عضو
و ميكنند انتخاب انجمن اعضاي عنوان به را اشخاصي انتخابات ، مراسم برگزاري بدون و راسا
از يكي ميشود ، برگزار آموزشي مجتمع اين در كه انتخاباتي كه گفتند ادامه در
.است مربيان و اولياء انجمن انتخابات دموكراتيكترين
وا باشد انتخابات دموكراتيكترين از يكي (شد عرض كه شيوهاي به) انجمن انتخابات اگر
و آموزش وزارت نظارت و همكاري كجاست پرسيد بايد و ديگر مدارس انتصابات يا انتخابات اسفا
!پرورش
نكته اين به ميآيد ، ميان به پرورشي و آموزشي امكانات به مدرسه تجهيز از سخن وقتي
مدارس به بايد والدين كه اين و باشد تهران آموزشي مراكز بهترين زمره در بايد مدرسه كه
به مربيان و انجمناولياء انتخابات مورد در ولي ميشود ، تاكيد بنمايند مالي كمكهاي
.اكتفاءميشود مدارس پايينترين با مقايسه
به يا غلط به) شخص يك سوي از كه سخني كردهايم فكر مساله اين به تاكنون آيا -ج
تشويق با مزبور سخن كه آن بهويژه.باشد نيز ديگر عده سخن است ممكن ميشود ، گفته (درستي
سخن اين كه داشتند اظهار حاضرين از تعدادي مراسم پايان از بعد.باشد شده همراه ديگران
.است بوده نيز آنان
و درست توقع يك دارند خود نظر مورد مدرسه از والدين كه انتظاري:گفت بايد پايان در
مجتمع مديريت و است آموزشي مجتمعهاي بهترين زمره در مجتمع اين آنان نظر از چون بجاست
.است آموزشي نظام خدمتگزار و صادق مديران از يكي عنوان به نيز آموزشي
جوانان اشتغال مشكل و بوتان آموزشي نظام موفقيت
تطبيقي پرورش و آموزش
در اما است ، رايگان هيماليا كوه رشته كوهپايه در واقع بوتان پادشاهي كشور در آموزش
خويش جيب از مدرسه مدير يا آموزگاران گاه كه هستند فقير قدري به دانشآموزان مدارس برخي
كه است بوتان مركزي ناحيه در دو وانگ مدرسه مدارس اين جمله از.ميكنند كمك آنان به
كار با كه هستند خانوادههايي از آنان از بسياري.دارد سال تا 17 شش بين آموز دانش 1242
.درميآورند ونميري بخور نان زمين روي
جهان كشورهاي فقيرترين از يكي نفر جمعيت 000/699 با بوتان فرانسه ، خبرگزاري گزارش به
اهميت قدري به تحصيل.بود دلار ، 712 سال 2000 در آن داخلي ناخالص توليد سرانه كه است
مدرسه بچهها درصد نيست ، 84 اجباري تحصيل كه وجودي با و است رايگان مدرسه كه دارد
به را بچهها كه نداريم قانوني ما":ميگويد بوتان آموزش وزير نگدوپ سانگاي.ميروند
درصد حدود 15 هنوزنداريم همه براي مناسب امكانات هنوز كه چرا كند مجبور رفتن مدرسه
آموزگار شديد كمبود با كه چرا روستايي ، مناطق در خصوص به نميروند ، مدرسه كه هستند
".كنيم استخدام هند از بايد و هستيم روبهرو
براي كشور اين.دارد وجود عالي آموزش مركز يك و معلم تربيت مركز دو فقط بوتان در
كرد خاطرنشان نگدوپ اما است ، متكي خارجي كمك به شدت به كشور از خارج به دانشجو فرستادن
دهه 1950 ، سالهاي از پيش تاشود تاسيس كشور اين در زودي به دانشگاه اولين است قرار
كه نگدوپ.دارد وجود كشور اين در نوين مدرسه حالا 400 اما ميگرفت ، صورت ديرها در آموزش
اما داشتيم ، دانشآموز فقط 500 ما سال 1960 در":ميگويد است هم بهداشت وزير همزمان
.است كرده زيادي بسيار رشد آموزشي نظام گذشته سال چند خلال در.داريم نفر حالا 136000
را بچههايشان تحصيل هزينه خانوادهها بود قرار اگر ميگويد دو وانگ مدرسه مدير
براي و هستند فقير خانوادهها":ميگويد وي.ميشد خالي عملا مدرسهاش كنند ، تامين
هم ساله شش بچهاي حتيدارند نياز بچههايشان كمك به زمين روي كار يا دام پرورش
در مادران و پدر بيشتر كرد يادآوري وي ".باشد كار كمك كشاورز خانوادهاي در ميتواند
براي نيازي و نرفتهاند مدرسه به است ، ساكن آن در كشور جمعيت درصد كه 79 روستايي مناطق
آنان و است تغيير حال در تدريجا امر اين اما نميديدند مدرسه به بچههايشان فرستادن
ما.باشند داشته بهتري زندگي ميتوانند بخوانند ، درس بچههايشان اگر كه پيبردهاند
رايگان را آموزش دولت كه آنجايي از اما مدرسه ، كهنه ساختمان مانند داريم ، چند مشكلاتي
".كنيم عمل آن به داريم وظيفه است ، كرده اعلام
درس هرگز خودش: گفت ميخوانند ، درس مدرسه در دخترش سه اكنون كه روستايي زن يك
كيلومتري فاصله 10 در شبانهروزي مدرسه در است ، ساله كه 17 وي بزرگ دختر.است نخوانده
كه است (دلار معادل 10) نگولتروم ساليانه 500 وي لباس و كتاب هزينه.ميخواند درس روستا
از پس دخترانش از يكي است اميدوار زن اين.است زيادي هزينه كشاورز خانواده يك براي
.كند نگهداري او از آينده در و آورد دست به خوبي كار تحصيل
روزافزوني شمار كه چرا است ، آورده پديد را جوانان اشتغال مشكل آموزشي نظام گسترش اما
همه اين با":گفت آموزش وزير.ميشوند كشور محدود كار بازار وارد فارغالتحصيلان از
و بخوانند درس بچههايشان كه دارند آرزو مادران و پدر حالا كنيم؟ كار چه تحصيلكرده جوان
سازمان دولت ".نيازمنديم فنورز و لولهكش به كشور ساخت براي ما اما شوند وزير بعدا
كرده تاسيس حرفهاي آموزش ترويج منظور رابه ملي فني آموزش
هنرهاي و صنايع نيز و مهندسي ساختمان ، مانند رشتههايي كارآموزان به مركز اين در.است
.ميشود آموخته بوتان سنتي
اشتغال مشكل اما بوده ، موفق ما آموزش نظام":ميگويد سازمان اين رئيس توبگاي تشرينگ
با ماهر فارغالتحصيلان از بسياريندارد وجود توازن تقاضا و عرضه بين.است كرده ايجاد
ديگر سوي از.باشد داشته وجود شغل برايشان بيآنكه ميآيند بيرون مدرسه از بالا توقعات
در عمدتا كه گرفتهايم كار به -نفر هزار تا 50 بين 40 -هندي كارگران زيادي تعداد ما
و كنند كار دستانشان با واداريم را خود فارغالتحصيلان بايد.ميكنند كار يدي مشاغل
ماشين ، مكانيك آشپز ، صدها به ما.هستند محترم هم مشاغل قبيل اين كنيم متقاعد را آنان
".نيازمنديم غيره و راننده
و دختر فارغالتحصيلان تيمفو پايتخت در ملي فني آموزش سازمان به وابسته مركز يك در
از يكي.است دلار معادل 2 روزي درآمدشان و هستند مشغول ساختمان فراگيري به مدرسه پسر
مباهات كار اين انجام از ما":گفت داشت ، سال كه21 كارآموزان اين
و بخشساخت در خوبي شغل اميدواريم نهايت در.ميآموزيم نظري و عملي بهطور و ميكنيم
".كنند غرور احساس مادرمان و پدر تا كنيم پيدا ساز
:همشهري با گفتوگو در بهداشت وزارت تحقيقات معاون
برابر ايران 12 در بهداشتي تحقيقات بودجه
است جهاني متوسط از كمتر
نمانده باقي پژوهش هفته برگزاري ايام به روز چند از بيش كه حالي در:فرهنگي علمي گروه
سوي از كشور پژوهشي اعتبارات و بودجه كاهش خصوص در جديدي تصميمات شاهد روزها اين است ،
جامعه نزد را گستردهاي بازتابهاي خود خودي به كه هستيم برنامهريزي و مديريت سازمان
به آنان سوي از را مختلفي اظهارنظرهاي و داشته كشور تحقيقاتي - علمي مقامات و پژوهشگران
.است داشته همراه
برنامههاي تحقق و كشور آينده و حال وضعيت تضمين در پژوهش و تحقيق اهميت به نظر
حوزههاي برنامهريزان و مسئولان با همشهري گفتوگوهاي سلسله ادامه در امروز توسعهاي
وزارت فناوري و تحقيقات معاون افضلي حسينملك دكتر پژوهشي ، نظرات
.شديم جويا را پزشكي آموزش و درمان بهداشت ،
كل پژوهشي بودجه كاهش خطرناك عواقب به هشدارنسبت ضمن گفتوگو اين در افضلي ملك دكتر
كه حالي در:گفت كشور آينده و حال وضعيت براي دولت تصميم اين سوء آثار و سال 82 در كشور
سهم درصد يك) ملي ناخالص توليد درصد توسعه 5/1 سوم برنامه پايان تا بود كرده تعهد دولت
اين به بتدريج برنامه پايان تا و نمايد تحقيقات صرف را (خصوصي بخش سهم درصد نيم و دولت
سازمان جديد تصميم با و شد محقق درصد صدم از 30 كمتر جاري سال در درعمل آيد ، نايل هدف
در شده پيشبيني ارقام از كمتر مراتب به رقمي نيز سال 82 براي برنامهريزي و مديريت
.يافت خواهد اختصاص پژوهش به ملي ، ناخالص توليد درصد صدم يعني 87 برنامه
مهم عامل را پژوهشي بخشهاي در توسعه سوم برنامه التزامات به دولت عملي تعهد عدم وي
پژوهشي بودجه شديد كاهش با:داشت اظهار و خواند كشور آينده از پژوهشگران جامعه نگراني
آينده و كند رشد پژوهش و تحقيق يعني توسعه عامل مهمترين داشت انتظار نميتوان كشور ،
.نمايد تضمين را كشور
و درمان بهداشت ، وزارت پژوهشي اعتبارات كل گفتوگو اين از ديگري بخش در افضلي ملك دكتر
ممالك در كه است حالي در اين:گفت و كرد ذكر تومان ميليارد حدود 25 رقمي را پزشكي آموزش
درمان و بهداشت تحقيقات صرف دلار ميليارد سالانه 400 متوسط بطور دولتها دنيا مختلف
دلار ميليون حداقل 400 ميبايست دنيا ، جمعيت از درصد يك حدود بودن دارا با ما و ميكنند
از كمتر برابر عملا 12 كه حالي در.كنيم هزينه حياتي بخش اين در تومان ميليارد يعني 320
.ميكنيم هزينه راه اين در جهاني متوسط حد
هزار بودن 10 دارا با بدانيم كه ميشود مشهودتر وقتي محدوديتها و مشكلات:كرد اضافه وي
به بخش اين پژوهشي اعتبارات از نفر يك هر سهم پزشكي ، حوزههاي در علمي هيات عضو و محقق
آزمايشگاهي ، مواد كتاب ، خريد هزينههاي احتساب با كه ميرسد سال در تومان ميليون 5/2
امور انجام براي تومان ميليون يك تنها كنگرهها در شركت و مطالعاتي فرصتهاي ژورنال ،
برجاي نامطلوبي آثار پژوهشگران كار كيفيت و كميت در قطعا كه ميماند باقي تحقيقاتي
عملي و جدي اهتمام لزوم بر تاكيد ضمن بهداشت وزارت فناوري و تحقيقات معاون.ميگذارد
شخص ميدانيم ما:گفت بخش اين در سرمايهگذاري و پژوهش بخش اعتباري مشكلات حل در دولت
ايشان دستورات چرا نميدانيم اما دارند علاقه كشور در پژوهش و علم توسعه به جمهور رئيس
.ميگيرد قرار بيعنايتي مورد كشور مصوب و كلان برنامههاي و نميشود محقق
و پزشكي دانشكده و دانشگاه تحقيقاتي ، مركز فعاليت 80 به اشاره با افضلي ملك دكتر
درمان ، و بهداشت وزارت حوزه در ناچيز بودجه همين وجود با:داشت اظهار كشور در بهداشتي
همين به و ميشود انجام ما دانشگاههاي و پژوهشي مراكز در تحقيقاتي طرح حدود 2500 سالانه
.ميگردد درج خارجي ژورنالهاي در آنها درصد كه 20 ميشود توليد تحقيقاتي مقاله ميزان
اصلاح پزشكي ، نوين علوم بويژه علم ، توليد در درمان و بهداشت تحقيقات نقش به اشاره با وي
داروسازي ، و پزشكي تجهيزات و صنايع توسعه كيفي ، و ارزان بهداشتي خدمات ارائه و مديريت
اين در بودجه كاهش هرگونه:گفت آنان بهداشتي رفتارهاي و مردم زندگي شيوههاي در تغيير و
پيكره بر جبرانناپذيري لطمات و ميسازد دور شده ياد اهداف از سالها را ما بيشك بخش
.ميسازد وارد جامعه درماني و بهداشتي
|