كرامت تنديس
(ع)مجتبي حسن امام ميهمان
كشور سراسر در اكرام و اطعام هفته
ميشود برگزار
قرآن كتابت و خوشنويسي ابعاد بررسي همايش
نهم قرن در
مشهد در قرآن محفل
كرامت تنديس
طليعه
سفره مينشينيمكه امامي گسترده احسان خوان بر همگي سال ، رمضانهر ماه پانزدهم
.بود دشمن و پذيرايدوست خدا رسول مدينه در سياه ، و سرد سالهاي كرامتشدر
خوان از تا علميم ، و حلم معدن ميهمانآن نبوي ، هجرت از قرن پانزدهمين در نيز اينك
.كند نصيبمان معرفتشچه گسترده
اشارت.1
عرشنشيناندر از آسمانيان ، تبار از كه بود بزرگواري بزرگ عليهالسلام مجتبي امام
مقام توصيف در بگوييم ، حياتي و حقايق سرشار گنجينه آن از زمينيانهرچه ما زمين بند
گفتهايم؟ چه او نوراني عصمت
و نميدهد؟ سر عجز فرياد حسني ، جلال آسمان خورشيد به نظاره از ما ، انديشه وسعت مگر
.است ما بينش تيزبين ديدگان دقت از حاكي ناتواني ، به اقرار اين كه آن جالب
با را ، امت اين از احدي بلكه قياسنميگذاريم ، به اموي نار با نبويرا نور هرگز ما
.نميكنيم مقايسه(ص)محمد آل
جلالتشنه مقام از نه نيافتهايم ، هيچ نوراني تنديس آن از كه معترفيم و مقر نيز اينك
.غربتش از نه و نورانياش كلام از
بزرگوارش پدر از را تنهايي و مظلوميت كه غريب ، امام اين بود وارثي نيكو چه و
نيز رسولرحمت نهادش پاك جد شهر در اوبود برده ارث اميرالمومنينعليهالسلامبه
دوستان ، ميان در و!نمكنشناس و بيوفا همسري جوار در!خودش خانه در حتي بود ، غريب
!كردند رها را او كه دوستاني
...غربتش بر است گواهي تربتش نيز امروز و
.ميكنيم ياد خدا حجت آن از ولادتش سالگشت بهانه به همام امام آن محبت مدعيان ما اما
بيت اهل و ما بين هيچگاه و افكند سايه ما بر رسالت ختم برومند وصي رحمت دست تا باشد
.نگردد واقع جدايي (ص) مصطفي پاك
ولادت.2
:بود خالقلميزليچنين جانب از نبوي ، سبط ولادت از پس آسماني نداي اولين
علي" ;بگو و كن ابلاغ (ص)محمد رسولم به مرا تبريك و سلام آي ، فرود زمين به ;جبرئيلا"
بگذار ، شبر را علي پسر نام پس !موسي به نسبت هارون كه دارد را جايگاهي همان تو ، به نسبت
".الهي است هديهاي او كه
آسمان نورافشان ماه كه مبارك ماه شبهاي از شبي.بود نبوي هجرت سال سومين سال ، آن و
را جهان يك را ، كه مدينه تنها نه زمين ، از كه آسمان از نه مدينه ماه بار اين و بود
.ميساخت روشن
شباهت.3
.است من شبيه خو و خلق در.است من ريحانه حسن ، "
قدر كه كسي بر آورد رحمت خدا.ميكند زنده مرا سنت او.است من براي الهي تحفهاي حسن ،
.بشناسد را منزلتش و
هر براي است مستجاب دعايي شده صادر اكرم رسول بزرگوارش جد مبارك دهان از كه جملات اين
.باشد شناخته احسن نحو به را اكبر سبط منزلت و قدر كه كس
(ص) پيامبرخاتم شكوه به فراواني شباهت عليهالسلامكه مجتبي امام هيبت و عزت
ميآمدند ، منزل در بر امام وقتي.بود يافته تجسم نيز حضرت آن ظاهرنوراني در داشت ،
موج جمعيت ، انبوهمينشستند و ميكردند درنگ حضرتش احترام به ناخودآگاه طور به رهگذران
.بازميگشتند منزل به حالت اين در امام و ميزد
كياست.4
الهي تدبير گذاشتند ، تنها را حضرتش عليهالسلام ، مجتبي امام ياوران و ياران وقتي
به پيماننامه آن بند پنج.رسيد سامان به اموي دشمن با پيماننامهاي انعقاد به حضرتش
:است شرح اين
.كند عمل پيامبر سنت و قرآن طبق معاويه ، .1
.نكند خود جانشين هيچكسرا خود ، از بعد معاويه ، .2
.باشند امان در عليهالسلام اميرالمومنين شيعيان و اصحاب.3
.كنند خودداري عليهالسلام عليبنابيطالب به گفتن ناسزا از.4
را ايشان حقوق و نرسانند اذيت و آزار پيامبر خويشان و بيت اهل به آشكار و پنهان در.5
.ندارند باز
اما بينجامد بيت اهل عام قتل به كه بود كرده ترسيم شده حساب و دقيق نقشهاي معاويه ،
مدتي از پس اوبرآشفت سخت و ديد برآب نقش را عليهالسلامنقشهاش تدبيرامام اين با
.ميگذارد پا زير را صلح قرارداد كه كرد اعلام مردم بين در آشكارا
در او كه مسلم و او دست در بازيچهاي دين و بود دنيا دنبال به فقط او وفا؟ و معاويه
.بود ذليل و خوار خدا ، حجت با مقابله
غربت. 5
اصحاب از برخي كه بدانيم نيز را اين اما.آمد ميان به سخن مجتبي ، حضرت غربت از
بزرگ آن كه رسيد آنجا به كار "پذيرفتي؟ را صلح چرا":كه زدند طعنه حضرتش بر بارها ايشان
رسول دخت فاطمه" زنان بهترين فرزند منم !مردم اي":فرمود مي خطبههايش ضمن در ناچار
...بشيرنذير فرزند منم منير ، سراج فرزند منم !"خدا
معصيت حماقتها بدترين و پرهيزكارياست و تقوي زيركيها ، بهترين كه بدانيد مردم ، اي
خدا رسول فرزند حسين ، و من جز را كسي بگرديد ، را زمين تمام اگراست خدا محضر در گناه و
!برداشتيد او بيت اهل از دست شما و كرده هدايت پيامبرش به را شما خدا.نمييابيد
و شايسته من كه حالي در پرداخت ، جنگ به من با بود ، من حق كه مسالهاي در معاويه
از جانتان ، حفظ و امت اين اصلاح خاطر به و نداشتم ياوري و يار چون ولي بودم سزاوارآن
هر با و كنيد صلح شمانيز كنم ، صلح كسي با اگر كه بستيد پيمان من با شما.كشيدم دست آن
خون از بهتر را خونها حفظ و ديدم صلح در را امت مصلحت من !بجنگيد شمانيز بجنگم ، كه
براي و است امتحاني مسلمانان براي امر اين.. و بود شما اصلاح هدفم ريختندانستم ،
"!الهي عذاب هنگام تا كمي منافقانبهره
حكمت.6
حياتبخش عليهالسلام مرتضي علي بزرگوارش پدر همچون مجتبي امام حكيمانه كلمات
.دلهاست
خدا ، كه آن مگر نميكند ، كم را بيت اهل ما حقوق از حقي كس ، هيچ قسم ، خدا به ":الف
".نمايد كم آخرت ، و دنيا در را او حق
آسمان ميكردند ، بيعت پدرم با (ص)خدا رسول از جدايي از پس مردم اگر سوگند ، خدا به":ب
".ميبخشيد آنها به را خود بركت زمين و را خود باران
چنگ طيبه شجره اين از شاخهاي به كس هر هستيم ، الهي پاكيزه درخت ميوه (امامان) ما:ج
".شتابد آتش سوي به شود ، جدا آن از هركه و يابد زند ، نجات
"شويد بيدار غفلت ، خواب از !مردم اي:د
اين از تا كوشيدهايم آيا.ميدهد غفلتزدگان ما به زندگي درس نوراني سطور اين
برگيريم؟ شايان بهرهاي زندگيساز ، درسهاي
بشارت.7
افراد از بعضي ملامت كرد ، مورد بيعت معاويه با عليهالسلام مجتبي امام كه دوراني در
نيز عملش و خداست حجت عليهالسلام امام كه نميدانستند آنها آيا. گرفت قرار خود معاصر
.است خدايي
:فرمودند آنها پاسخ در عليهالسلام مجتبي امام
براي كردم من كه كاري قسم ، اين خدا به!كردم چه من كه نميدانيد شما!شما بر واي"
.كند غروب و طلوع آن بر خورشيد كه آنچه از بهتر شيعهام
آيا و !است؟ واجب و لازم شما بر من اطاعت و هستم شما منامام كه نميدانيد شما آيا
:فرمود بله:گفتند!بهشتم؟ اهل جوانان سرور دو يكياز خدا ، رسول نص به من كه نميدانيد
كودك و ساخت را ريخته فرو ديوار و كرد سوراخ را كشتي كه وقتي خضر نميدانيد آيا
حكمتآن كه چرا برانگيخت را او خشم و آمده گران عمران موسيبن براي ;كشت را بيگناه
".داشت مصلحت حكمتو متعال خداي نزد امور ، اين كه حالي در بود ، پوشيده او بر كارها
ظهورشپشت از پس مريم عيسيبن كه او هم.است (ص)محمد آل قائم هم آن كه نفر يك مگر
مردم ، ديدگان از را او شخص و ميدارد پنهان را ولادتش عزوجل خداي ميايستد نماز به سرش
.نباشد او گردن به احدي بيعت خروج ، و ظهور هنگام به تا ميدارد پوشيده
.است عليهالسلام حسين برادرم فرزند نهمين او
در را خويشاو كامله قدرت به آنگاه ميكند ، غيبتشطولاني زمان در را او عمر خداوند
و قادر خداوند شود دانسته كه است جهت بدان اين;ميسازد ظاهر ساله چهل سيمايجواني
.است توانا
ميشنيديمكه امامي زبان از را (عج)عصر امام نوراني و سرور سرتاسر ظهور به بشارت
ما اينك آيا است؟ چگونه غايبمان امام با ما رفتار بنگريم.گذاشتند تنها را او يارانش
.مباد چنين كردهايم؟ رها تنها را زمانخود امام كه زمرههمانهاييم در نيز
خدا عرش عزيز آن مجدد يادآوري براي بهانهاي را همام امام آن ميلاد شادباش
معرفت توفيق خداوند از و كنيم آشنا دلهايمان با را دلها آشناي كه اميد بدان ميگردانيم
.بخواهيم را (عج) حضرتش پيشگاه در حقگذاريافزونتر و بيشتر
(ع)مجتبي حسن امام ميهمان
حسن امام مسعود ميلاد مناسبت به كشورمان شهرهاي از بسياري و تهران در است سالي چند
نان با را حضرت آن ارادتمندان و شهروندان ابتكاري ، اقدام يك در نانوايان برخي ،(ع)مجتبي
.فراميخواند صميمي و ساده ضيافت اين ميهماني به هم را شما عكسها ، .ميكنند پذيرايي
كشور سراسر در اكرام و اطعام هفته
ميشود برگزار
و اطعام هفته (ره)خميني امام امداد كميته نيكوكاري و احسان ستاد سوي از
بيتحضرت اهل كريم مسعود ميلاد با همزمان و رمضان مبارك ماه پانزدهم از اكرام
.ميشود برگزار كشور سراسر در (ع)مجتبي حسن امام
اين:گفت امداد كميته احسان ستاد مسئول و عمومي روابط مديركل "قمشه منصور"
(ع)علي اميرالمومنينحضرت شهادت سالروز و رمضان مبارك ماه يكم و تابيست مراسم
.دارد ادامه
مددجويان بزرگداشت منظور به و رمضان مبارك ماه ايام در وي ، گفته به
و اطعام اسلامي ، حسنه سنتهاي احياي و يتيم كودكان اكرام نهاد ، اين تحتحمايت
اطعام هفته بويژه و رمضان مبارك اه_م طول در ايتام ، اكرام و نيازمندان افطار
.ميشود انجام اكرام و
سوي رمضاناز مبارك ماه يكم بيستو روز در مراسم اين ديگر مرحله:گفت قمشه
خواهد در بهاجرا كشور سراسر در جمهورياسلامي سيماي و صدا همكاري با و نهاد اين
.آمد
از20 بيش گذشته سال طي كه است آن حاكياز امداد كميته عمومي روابط گزارش
و مردمنيكوكار مساعدت با و نهاد اين همت به كشور سراسر نيازمندان از نفر ميليون
خيرين احسان و انفاق از و شده حاضر وافطار اطعام سرسفرههاي كشور ، بر سخاوتمند
.شدهاند برخوردار
در كشورمان ، مردم همهجانبه مشاركت منظور به همچنين امام كميتهامداد
آمادهكمك نهاد اين دفاتر كه كرد اعلام ايتام اكرام و نيازمندان افطار و ام_اطع
به را حمايت تحت ايتام به كمك و خوراكي مواد توزيع افطار ، مراسم برگزاري به
به دارند ، اكرام و اطعام نيت خير ، بانيان كه كشور از نقطه هر در و ميزان هر
.برساند مناطق همان واقعي نيازمندان
قرآن كتابت و خوشنويسي ابعاد بررسي همايش
نهم قرن در
نمايشگاه در آذر هشتم هجري ، نهم قرن در قرآن كتابت و خوشنويسي ابعاد بررسي همايش
.ميشود برگزار كريم قرآن بينالمللي
اين اعلام با كريم قرآن كاتبان بزرگداشت مديركميته نعيمايي ، ايرج ايسنا ، گزارش به
خوشنويسي شيوه و شخصيت زندگينامه ، درباره فراواني مقالههاي حاضر حال در:گفت مطلب
زمان محدوديت دليل به اما ;است شده ارسال همايش دبيرخانه به ايران سراسر از بايسنقر ،
.ميشود منتشر كتاب يك قالب در آثار ساير و شد نخواهد ارايه همايش در مقاله چهار از بيش
آثار و زندگي كامل بررسي و معرفي به قرآن نمايشگاه در امسال كه اين به اشاره با وي
كميته قرآن ، بينالمللي نمايشگاه پنجمين از:داشت اظهار ميشود ، پرداخته ميرزا بايسنقر
و كرده آغاز تاريخي مقطعي از را كاتبان آثار بررسي گرفت تصميم قرآن خادمان بزرگداشت
.كند معرفي داشتهاند ، قرآني خط تكامل در كه نقشي و زندگي تاريخ براساس را برجسته كاتبان
كساني از فراخوان اعلام با گفت ، آنها ارائه و اطلاعات گردآوري نحوه درخصوص نعيمايي
دعوت دادهاند ، انجام علمي تحقيق و مقاله هجري ، نهم قرن كاتبان و خوشنويسان درباره كه
طريق از فراخوان اين البته ;بفرستند همايش دبيرخانه به را خود آثار تا آمد بهعمل
.شد منتشر نيز كشور از خارج در ايران فرهنگي رايزنيهاي
اين آثار تعداد بودن محدود عليرغم:گفت بايسنقر آثار گردآوري مشكلات درباره نعيمايي
قدس آستان به متعلق اثر و 50 گلستان موزه كاخ به متعلق اثر سه شامل كه ايران در خوشنويس
قرآن نمايشگاه در شهير خوشنويس اين از موجود آثار بيشترين است شده سعي ميشود ، رضوي
.شود گذاشته نمايش به كريم
مشهد در قرآن محفل
حال در مشهد هاشمينژاد شهيد هنري فرهنگي مجتمع در قرآني محفل رمضان مبارك ماه در
.است برگزاري
اسلامي ارشاد و فرهنگ به وابسته بعثت هنري فرهنگي كانون همت به كه مراسم اين در
كريم قرآن جزء يك شب هر دارد ، ادامه رمضان مبارك ماه پايان تا و ميشود برگزار خراسان
قرآن روحبخش آيات قرائت.ميكنند تلاوت شركتكنندگان براي ترتيل سبك به ممتاز دوقاري را
با تجويد آموزش با همراه مشهد مقدس شهر برجسته قاريان ديگر توسط تحقيق سبك به كريم
كانون مسئول.است قرآني محفل اين برنامههاي ديگر از وبصري ، سمعي امكانات از استفاده
قرآن علاقهمند از 700 بيش شب هر اينكه به اشاره با مشهد مقدس شهر بعثت هنري فرهنگي
محفل اين در:گفت ميكنند ، شركت قرآني محفل اين در جوانان و نوجوانان ويژه به كريم
موضوعات با مختلف فيلمهاي كريم ، قرآن شفاهي و كتبي مسابقههاي اجراي بر علاوه قرآني
.دارد ويژهاي جذابيت كه ميشود گذاشته نمايش به شركتكنندگان براي نيز قرآني
|