و نظام مسئولان ديدار در رهبري معظم مقام
مبارزه بهانه به دشمن :اسلامي كشورهاي سفيران
ميكند مداخلهجويي اسلام جهان در تروريسم با
:فطر عيد نماز هاي خطبه در رهبري معظم مقام
نظرهاي اختلاف ميكنند تلاش صهيونيزم و آمريكا
دهند جلوه اعتقادي عميق شكافهاي را جزئي
خاتمي حضور عدم :رئيسجمهوري حقوقي معاون
است دانشجويان با همدردي آذربراي مراسم 16 در
سياسي يادداشت
و نظام مسئولان ديدار در رهبري معظم مقام
مبارزه بهانه به دشمن :اسلامي كشورهاي سفيران
ميكند مداخلهجويي اسلام جهان در باتروريسم
اسلامي دنياي منافع و مصالح زيان به عنوان هر تحت عراق جمله از كشوري هر به آمريكا حمله
است
اسلامي كشورهاي سفيران و اسلامي نظام مسئولان:اسلامي جمهوري خبرگزاري-تهران
.كردند ديدار اسلامي انقلاب معظم رهبر با فطر سعيد تبريكعيد براي ديروز ايران ، در
عيدعظيم تبريك با خاتمي محمد سيد والمسلمين حجتالاسلام ديدار ، اين آغاز در
الهي ، بهفضل ايران ، رشيد و مومن مردم:گفت ايران ملت و جهان مسلمانان به فطر
.داد خواهند ادامه را جانبه همه پيشرفت و مادي و معنوي خواستهاي تحقق راه
روبروست ، آن با اسلام جهان كه حساسي موقعيت به اشاره با جمهوري رئيس
ازپروردگار را جهاني جنگافروزان شر از بشري جامعه رهاشدن و فلسطين ملت پيروزي
.كرد مسئلت متعال
سعيدفطر ، عيد متقابل تبريك با اسلامي انقلاب معظم رهبر ديدار ، اين ادامه در
به دشمن:وافزودند خواندند ضروري هميشه از بيش را جهان مسلمانان همدلي و وحدت
ملتهاي همه ميكنداما جويي مداخله اسلام جهان در باتروريسم مبارزه بهانه
چرا است اسلامي وامت اسلام صهيونيزم ، و استكبار اصلي هدف كه مسلمانميدانند
جهان منابع بر خود اصليتسلط مانع را اسلام درستي به صهيونيزم ، و آمريكا كه
.اسلامميدانند
وثروتهاي منابع بر تسلط فلسطين ، ملت كردن نابود خامنهاي ، آيتالله حضرت
اصلي منطقه ، اهداف سرطاني غده عنوان به را اسرائيل حيات ادامه و اسلام جهان
مسئولان و امتاسلامي:كردند خاطرنشان و برشمردند استكباري قدرت مراكز تحركات
عمل خود سنگين بهوظايف كامل هوشياري با بايد موقعيت اين در اسلامي كشورهاي
.باشند دشمنان انگيز تفرقه تلاشهاي مراقب و كنند
ادارهكنندهنظامآمريكا داران سرمايه و صهيونيزم اسلامي ، انقلاب معظم رهبر
از كشوري هر آمريكابه حمله:كردند تاكيد و خواندند اسلامي امت حقيقي دشمنان را
دولتهاي و است دنياياسلامي منافع و مصالح زيان به عنوان هر تحت عراق جمله
اين در خود وظايف فعالتربه بسيار بايد اسلامي كنفرانس سازمان بخصوص اسلامي
.كنند عمل زمينه
حمايتاز در اسلامي نظام و ايران ملت صريح و روشن مواضع بر تاكيد با ايشان
ميدانيمو واجب امري را فلسطيني مظلومان از دفاع ما:افزودند فلسطين ملت
ازفلسطين جانبه همه دفاع در خود وظايف به بايد اسلامي دولتهاي همه معتقديم
.كنند عمل
شمارياز نظام ، مصلحت تشخيص مجمع رئيس گانه ، سه قواي مسئولان ديدار اين در
دستگاه مسئولان اسلامي ، شوراي مجلس نمايندگان از جمعي دولت ، هيات اعضاي
حضور مختلف دستگاههاي مسئولان و انتظامي و نظامي عاليرتبه فرماندهان قضايي ،
.داشتند
:فطر عيد نماز هاي خطبه در رهبري معظم مقام
نظرهاي اختلاف ميكنند تلاش صهيونيزم و آمريكا
دهند جلوه اعتقادي عميق شكافهاي را جزئي
قدم ثابت و راستين مبارزين روحانيت ، پيگير ، پارساو مسئولان مومن ، جوانان بسيج ،
است جهاني مستكبران حملات آماج ايران ملت اقتدار از ديگري نشانه هر و
شكرانه به امروز ايران ، خداجوي و مسلمان ملت:اسلامي جمهوري خبرگزاري - تهران
سراسر در تمام شكوه با را فطر سعيد عيد نماز پروردگار ، عبادت و روزهداري ماه يك
.كرد اقامه كشور
با را نمازعيد پرهيزگار ، مومن هزار صدها نيز تهران خميني امام مصلاي در
.كردند اقامه انقلاب معظم رهبر خامنهاي الله آيت حضرت امامت به خاص معنويتي
ملتهاي به فطر سعيد عيد تبريك با نماز خطبههاي در خامنهاي الله آيت حضرت
مسلمانان اندوخته بهترين را تقوا افزايش ايران شريف و مومن ملت بويژه مسلمان
طول در ميتواند الهي ذخيره اين:كردند خاطرنشان و خواندند رمضان پرعظمت ماه در
.كند هدايت مستقيم صراط در را انسان زندگي ، نشيبهاي و فراز در و سال
رمضان ماه بزرگ درسهاي از را محرومان و فقرا به رسيدگي و توجه ايشان
همه كه است اين رمضان ماه در تشنگي و گرسنگي تحمل فلسفه:افزودند و برشمردند
جامعه ، از محروميت و فقر غبار زدودن براي و بدانند مسئول محرومان قبال در را خود
.كنند مجاهدت
عدم و فقيران به بياعتنايي قرآني آيات به استناد با انقلاب معظم رهبر
:افزودند و دانستند دين تكذيب نشانههاي از را محرومان قبال در مسئوليت احساس
گرو در مشكل اين واقعي علاج و اسلامياست نظام وظيفه فقر كردن كن ريشه
برنامهها اينگونه آثار اما است اجتماعي عدالت تامين و عادلانه نظام استقرار
حل قبال در را خود بايد همه لذا ميشود آشكار درازمدت و مدت ميان در و بتدريج
.بدانند مسئول فقيران به رسيدگي و محرومان مشكلات
كمك آوري جمع و خانوادگي اجتماعات تشكيل به را خانوادهها جوانان ايشان
درجه در بايد فاميل هر خانوادههاي:افزودند و كردند توصيه محروم آشنايان براي
و فقرا همه قبال در بعد درجه در و خود فاميل فقراي قبال در را خود اول
.بدانند مسئول نيازمندان
بزرگ ، بلايي را گرايي تجمل و اسراف و مصرفگرايي روحيه رهبري ، معظم مقام
غني و فقير بين شكاف شدن تر عميق عامل و فقرا به رسيدگي راه در مانعي
دستگاههاي عمومي وظيفه گرايي مصرف و اسراف از اجتناب:كردند تاكيد و برشمردند
.است مردم آحاد و مختلف
بويژه فرهنگي و تبليغاتي دستگاههاي:كردند تاكيد خامنهاي الله آيت حضرت
گرايي مصرف روحيه با مقابله و اسراف از پرهيز و قناعت فرهنگ ترويج در صداوسيما
.دارند برعهده سنگيني وظيفه گرايي تجمل و
جهان مبرم نياز به اشاره با نماز دوم خطبه اسلاميدر انقلاب معظم رهبر
ملتهاي تنفر افزايش و دشمنان تهديدات مقابل در يكپارچگي و وحدت به اسلام
ايران ملت به اميد اسلاميچشم امت:كردند خاطرنشان صهيونيزم و آمريكا اسلامياز
اين و ميكند دنبال دقت با را ايران در منفي يا مثبت حادثه هر و است دوخته
.مينمايد سنگين بسيار را ايران ملت اسلاميو جمهوري وظيفه واقعيت
اقتدار نشانههاي دادن قرار هدف براي را استكباري قدرت مراكز تلاش ايشان
پيگير ، و پارسا مسئولان مومن ، جوانان بسيج ، :افزودند و كردند خاطرنشان ايران ملت
ايران ملت اقتدار از ديگري نشانه هر و قدم ثابت و راستين مبارزان روحانيت ،
ناخواسته يا خواسته كه باشند مراقب بايد همه و است جهاني مستكبران حملات آماج
.نشوند همصدا و همراه دشمن با
كامل هوشياري به را ملت آحاد و دانشجويان اسلاميجوانان ، انقلاب معظم رهبر
صهيونيزم و آمريكا:افزودند و فراخواندند دشمنان سوءاستفادههاي و اهداف برابر در
بنابراين دهند جلوه عميقاعتقادي شكافهاي را ، جزيي نظرهاي اختلاف ميكنند تلاش
يكديگر تضعيف از كامل ، ضمنمراقبت بايد قوا روساي و مسئولان جمله از همه
.نبرند سئوال زير و ندهند قرار موردتوهين را همديگر قانوني وظايف بپرهيزند ،
مسئولان كه دارد سنگيني وظايف گانه سه قواي از هريك:كردند تصريح ايشان
راه پراميدتر قلبي با نيز ملت تا كنند عمل آنها به همدلي و وحدت جديت ، با بايد
.دهد ادامه را خود
و كشور در اسلام پرافتخار پرچم اهتزاز به اشاره با خامنهاي الله آيت حضرت
پرعظمت و باشكوه بسيار برگزاري علت به مردم عموم از ايران مقتدر ملت پايداري
نشاندهنده راهپيمايي اين:افزودند و كردند تشكر صميمانه قدس روز راهپيمايي
آرمانهاي پيگيري و خميني امام راه ادامه براي ايران جوانان عزم و ملت اقتدار
.اسلاميبود انقلاب
خاتمي حضور عدم :رئيسجمهوري حقوقي معاون
است دانشجويان با همدردي آذربراي مراسم 16 در
در رئيسجمهوري حضور عدم علت درباره رئيسجمهوري پارلماني و حقوقي معاون:سياسي گروه
كند ، دفاع دانشجويان و دانشگاه آرمانهاي از بخواهد رئيسجمهوري وقتي:آذرگفت مراسم 16
.باشد داشته وجود عملي ضمانت بايد
حكم مورد در:گفت مثالي ذكر با باره اين در ايسنا با گو و گفت در ابطحي محمدعلي
و نميشود ديده عملي نتيجهاي ولي ميكنند ، اظهارنظر انقلاب ، رهبري حتي آقاجري ، اعدام
.كند تحريك بيشتر را دانشجويي جنبش كه است كار در دستهايي گويا
باشد ، داشته اثر حرفهايش بايد كه رئيسجمهوري شرايطي چنين در است طبيعي:افزود وي
و همدردي نوعي به دانشگاه در حضورش عدم نميبيند ، روابط اين در را تاثيري نوع هيچ وقتي
.دارد دانشجو نسل كه اعتراضاتي از عمدهاي بخش با است همراهي
سياسي يادداشت
آرمانها جابهجايي ;دانشجويي جنبش
امامي پروين
فضاي كه ميكنند تجربه شرايطي در را دانشجو روز امسال دانشگاها.دانشجوست روز امروز
.مينمايد ناآرام و ملتهب سياسي ، وقايع برخي از متاثر دانشگاهها ، عمومي
تبعيضآلود ، و آمرانه مناسبات رنگ آنچه هر به اعتراض در ايراني امروزين دانشجوي
نوع هر به اعتراض كلام ، يك در و سياسي قدرت عادلانه توزيع عدم اقتصادي ، نابرابريهاي
دارد ، (است جهان سراسر در دانشجويي جنبشهاي ويژگي مهمترين كه) سياسي مطلقگرايي
.رود پيش به خود اسلاف تجارب از بهرهگيري با ميكوشد
به مسلح آزاديبخش جنبشهاي عصر از گذر با جهان امروز ، ميداند ايراني دانشجوي
كلمات از كه سلاح ، لولههاي از نه حوادث ، توفان كه دوراني در و راديكال ايدئولوژيهاي
بر ماهوارهها از برخاسته تصاوير و كامپيوترها و كتابها و روزنامهها صفحات بر نشسته
.ميطلبد عقلانيت و آگاهي جنس از ابزاري آرماني ، هر به دستيابي براي ميخيزد ،
به دانشجويي جنبش مترادف را آن بتوان اگر) ايران دانشجويي جنبش تدريجي فاصلهگيري
راهكار و غيردموكراتيك ابزار نوع هر از اخير سالهاي در (گرفت نظر در آن جهاني معناي
عرصه در وي تفكرات و خاتمي حضور دستاوردهاي شاخصترين از يكي بتوان شايد را مدني غير
و قانون به منطق ، احترام كارگيري به بر خاتمي هميشگي تاكيد.دانست ايران سياسي مناسبات
نگاه سمتدهي در ميرفت ، انتظار كه آن از بيش بيگمان انديشه آزادي به بخشيدن رسميت
.است داشته نقش امور به - دانشجو فرهيخته قشر بويژه و - جامعه
غايي آرمان و مبنا را "عدالتخواهي" ، انقلاب نخست دهه در كه ايران دانشجويي جنبش
اين پذيرش و جامعه ارزشي نظامهاي تطورهاي و تحولات مسير در بود ، داده قرار خود حركت
تن بر افكار تعامل و تعاطي شولاي بايد بسته ، و قطبي فضاي از گذر براي جامعه كه باور
حيات طول در كه جنبش اين.داد قرار خويش اصلي دغدغه را "آزاديخواهي"دوم ، دهه در نمايد ،
با امروز كرده ، ثبت خود فعاليتهاي كارنامه در نوعي به را قدرت نقد همواره خود ساله شصت
آموزههاي فقدان و دانشجويي جنبش در تجربه انباشت عدم كه ضعف نقطه اين درك و شناسايي
لرزان ، چند هر زانواني با ميكوشد باشد ، دانشگاه زيان به ميتواند حال همه در تئوريك ،
كه - جنبش اين.بردارد جنبش فعال پيكره در "تفكر اصالت" كردن نهادينه سوي به گامهايي
- يافتهدانست توسعه كمتر جوامع مختص را آن دنيا ، نقاط ساير همانند بتوان بسادگي شايد
كرده عمل اي بگونه نهادها آن نقش باايفاي ،(احزاب همچون) مدني قدرتمند غيابنهادهاي در
- درون به توجه و فرهنگسازي جمله از - خويش ذاتي و راهبردي وظايف از گاه استكه
.است بازمانده
دگرگوني و خرداد 76 دوم از پس حاكم قدرت عرصه در سياسي ادبيات و رفتار فاز تغيير اگر
دانشجويي جنبش در كيفي تحولي منشاء بتوان را حاكميت و ملت ميان مناسبات سياسي سيماي
نفع به سياسي آرايش تغيير كه كرد لحاظ بايد نيز را نكته اين آورد ، بهشمار ايران
كه - خود پيشينه از فاصلهگيري به بدانجا تا را جنبش الزاما ملت ، اصلاحطلبانه مطالبات
اين از كه كسان برخي كه واداشت - بود حاكم سياسي جريانهاي از تبعيت و همذاتپنداري
درگيريهاي.پرداختند جنبش با مقابله به ديدند ، خسران و زيان دچار را خود آرايش ، تغيير
ميتوان را دانشگاه كوي به تهاجم فاجعه قطعا كه - دانشجويي تجمعات به تهاجم و متعدد
اخير سالهاي در بويژه دانشگاهها چه اگر.است گفته اين بر شاهدي - دانست آن اوج نقطه
است واقف نكته اين به ايران دانشجويي جنبش ولي شدهاند ، واقع حيثيت هتك و بيمهري مورد
و بازسازي به پيش از بيشتر چه هر خشونت ، فرهنگ با مقابله ضمن بايد دانشجويي پيكره كه
اصلاحطلبانه ضد راهكار نوع هر از پرهيز و انديشهورزي راستاي در خود دروني قواي تمديد
.بپردازد
قهرآميز مبارزه لنين ، انقلابي خشونت عصر از جهان سراسر در دانشجو عنصر امروز اگر
شورشهاي همچون گرانسنگي تجارب گرفته ، فاصله بها هر به مخالف حذف انديشه و چهگوارا
بيرحمانه سركوب و "تيانآنمن" ميدان در چيني دانشجويان كشتار فرانسه ، دانشجويي 1968
اگر امروز.است آن پشتوانه غرب ، امپرياليستي سياستهاي به اعتراض در كرهاي دانشجويان
خاطره يا و ميراند سخن پرو در "آمارو توپاك" چريكهاي قهرمانانه عمليات از كمتر جهان
نامي كسي كمتر اگر يا و رانده ، عقب به ملل جمعي حافظه در را آلمان "ماينهوف -بادر" گروه
همگان اما ميراند ، زبان بر جهان سراسر در آرمان سر بر باخته جان دانشجوي هزاران از
شجاعت ، و آگاهي دانش ، بر تكيه با كه ميدارند بر كساني احترام به خويش كلاه همچنان
.ميخوانند فرا زندگي و خردورزي به را جهانيان
اخير سالهاي در بويژه آنچه به هوشمندانه نگاه و دست اين از تجاربي انبوه به رويكرد
درك به ملزم پيش از بيش را جنبش اين هواداران و فعالان رفته ، ايران دانشجويي جنبش بر
به دانشجويي جنبش و ايران روشنفكران جامعه كه مينمايد واقعيت اين و بازي قاعده صحيح
جامعه در آن تقديس و ترويج از ميتوانند خشونت نقد با فقط آن ، اجزاي از يكي مثابه
مخالفان ، با ايدئولوژيك و سياسي كارزارهاي ميدان در حضور با نه كه نقدي ;كنند جلوگيري
فرهنگ نوع هر با مقابله در موثر كادرسازيهاي و دموكراسيخواهي اراده به شدن مسلح با كه
.شد خواهد ممكن اقتدارگرايي
با توام طلبي عدالت به صرف عدالتخواهي از دانشجويي جنبش آرمانهاي جابهجايي
نه و دانشجويان امور در دانشگاه از بيرون جريانات دخالت نه كه دارد تاواني آزاديخواهي
آن در خللي توانست نخواهد هيچكدام دانشجويي ، جنبش از انتقامگيري و دائمي تشنج تحميل
.آورد پديد
بايد نيز امروز و بوده تكصدايي جامعه شكستن موثر اجزاي از همواره دانشجويي جنبش
راه اين در را هزينه كمترين اصلاحطلبانه ، اصول تحقق صحيح شيوههاي اتخاذ با بكوشد
.بپردازد
|