ايتاليا دولتي دانشگاههاي در آموزش كيفيت كاهش
دانشگاهها ورودي آزمونهاي داوطلبان توجه قابل
آموزشي يادداشت
:ارتباطات و هنر فرهنگ ، پژوهشگاه رئيس
برسد پژوهشآسيب عرصه به دهيم اجازه نبايد
تا ارشد كارشناسي آزمون ثبتنام مهلت
شد تمديد آذر 20
ايتاليا دولتي دانشگاههاي در آموزش كيفيت كاهش
نعيمي وحيدرضا:مترجم
برگزاري تعطيل ، روزهاي در سينما سالنهاي و حياط خودروها ، پاركينگ در درس كلاس برگزاري
اينها.شب تا شفاهي امتحانات كشيدن طول و رختكنها و راهروها در دانشجويي ميهمانيهاي
شديد بازي كاغذ ضعيف ، سازماندهيايتالياست در دولتي دانشگاه نشانههاي 63 از برخي فقط
.ميشود اضافه امكانات كمبود و شلوغي به هم استادان در انگيزه نبود و
از بيش كه) كشور اين در پايين به ليسانس دوره دانشجوي نفر ميليون از 7/1 دهم يك حدود
كه ميكنند تحصيل رم در لاساپينزا بزرگ دانشگاه در (ميدهند تشكيل زنان را آنان از نيمي
يك حداقل بايد افراد دارد ، دانشجو كه 000/20 حقوق دانشكده در.اروپاست دانشگاه بزرگترين
آفتاب زير نشوند مجبور تا كنند پيدا خود براي خالي صندلي تالار در درس آغاز از پيش ساعت
اين در.بنشينند تالار بيرون يا ورودي پلههاي روي هم ، كيپ سيلآسا باران يا سوزان
استاد صداي و مينشينند نفر تا 400 دارد ، 300 گنجايش نفر براي 100 اصل در كه تالارها
.برسد همه گوش به بلندگو طريق از بايد
/000) تورين ،(000/90) ناپل ،(دانشجو با 000/100) بولونيا دانشگاههاي در وضعيت همين
از 000/50 بيش با همه) پادوا و فلورانس باري ، كاتانيا ، پالرمو ، و (000/60) ميلان ،(64
گرفتار وضعي چنين به نيز شهرستانها در كوچكتر دانشگاههاي حتي.ميشود ديده (دانشجو
از تا ميزنند حلقه استاد كرسي دور درس پايان از پس دانشجويان دانشگاهها ، اين در.هستند
.كنند جلب را او توجه و آيند بيرون ناشناسي
يكي راهي و ميزنند را دولتي دانشگاه به رفتن قيد جوانان از اي شمارفزاينده اخيرا
دقيقه لاساپينزا 20 تا رم در لوئيس دانشگاه فاصله.ميشوند كشور خصوصي دانشگاه از 14
فقط 5000 دانشگاه اين.شدهايد ديگر جهاني وارد گويي آن به ورود با اما است پيادهروي
اما است ، سال در پوند هزار حدود 46 آن ، دانشجويان خانواده درآمد ميانگين.دارد دانشجو
رقم اين سوم يك مثلا و كمتر خانوادهشان درآمد كه ميخوانند درس آن در هم دانشجوياني
.است
ايتاليا در البته كه داريم كوچكي كلاسهاي و عالي استادان ما":گفت لوئيس دانشجوي يك
براي دانشگاه اين.داريم هم خصوصي راهنماي استاد علاوه به.نيست نفر تا 90 از 80 كمتر
و پدر كه سنگيني شهريه ديگر سوي از.است عالي است ، سريع و خوب مدرك خواهان كه هركس
رد نتيجه در.ميكند وارد من به زيادي فشار (پوند حدود 3000 ساليانه) ميپردازند مادرم
تمام والدين درصد حدود 90.كنم گناه احساس ميشود باعث نخواندن درس يا امتحان در شدن
براي حاضرند نيز شده ياد مورد مانند ضعيف خانوادههاي حتي.ميپردازند را مخارج و شهريه
هزينه كمك تحصيل حين در دانشجويان اين از برخي.كنند فداكاري فرزندانشان دانشگاهي تحصيل
پوند حدود 250 ماهيانه به لوئيس در معمولي دانشجوي يك خرج.ميكنند دريافت بلاعوض
.دارد هزينه حدود همين نيز ديگر دانشجوي سه يا دو با آپارتمان اجاره.ميرسد
تحصيل اتمام از پس كار يافتن از آنان بيشتر ايتاليا ، در سخت دانشجويي زندگي وجود با
در نسبت اين.است درصد كشور 28 اين در سال زير 25 افراد در بيكاري ميزان.هستند مطمئن
و لوئيس ممتاز فارغالتحصيلان حال ، اين با.است درصد حدود4/16 اروپا كل
از بسياري چون ، ندارند مناسب شغل يافتن براي چنداني مشكل خصوصي دانشگاههاي ساير
.هستند تجاري درشركتهاي بالا سمتهاي داراي استادانشان
از 39 تا 2001 سالهاي 1995 خلال در خصوصي دانشگاههاي به دولت كمك حجم كه وجودي با
درآمد كم دانشجويان براي برابري فرصت تا يافت افزايش پوند ميليون به 68 پوند ميليون
بيشتر در تحصيل شهريه حاضر حال در.است داشته محدودي تاثير كار اين شود ، ايجاد
.درهرترماست پوند حدود 408 دولتي دانشگاههاي
فارغالتحصيل سال شش يا پنج از كمتر در كارشناسي دوره دانشجويان از قليلي تعداد
در مثلا.ميكشد طول بيشتر يا سال دانشجويان 8 درصد فارغالتحصيلي 20 و ميشوند
فارغالتحصيل سالگي يا 28 از 27 پيش ندرت به دانشجويان پزشكي ، و حقوق مهندسي ، رشتههاي
دولتي دانشگاههاي در تحصيلي ميزانترك پيش مدتي تا.ميشوند
طراحي سال مدت 3 به كوتاهتري دورههاي بالا ، نسبت اين از كاستن براي.بود درصد حدود 66
.است شده اجرا و
رخداد ، 4660 اين پي در.زد خودكشي به دست سالرنو دانشگاه در شيمي محقق يك پيش ، مدتي
باعث كه بيثبات كاري قراردادهاي و كافي مالي انگيزههاي نبود به نسبت دكترا دانشجوي
مهاجر هزار سه.كردند اعتراض شدت به است ، شده آمريكا و فرانسه انگليس ، به مغزها فرار
گفتند شد ، انجام اخيرا كه مطالعهاي در بودند ، دانشگاهي مدرك داراي آنان درصد كه 2/71
آنان گفته به.كشورهاست ساير از كمتر بسيار ايتاليا در خوب درآمد كسب و شغليابي امكان
.است نگذاشته باقي درست شايستگي براي جايي سياسي ، و فئودالي نظام و فساد خويشاوندبازي ،
نشان شد ، چاپ دلاسرا كوريره روزنامه در كه هستهاي مهندسي فارغالتحصيل يك داستان
براي ساله يك قراردادهاي از بهتر كاري ايتاليا در نتوانست فرد اين.است موضوع اين دهنده
وقتي امااست ساده كارگر يك از كمتر آن درآمد كه كند پيدا دكترا از بعد دوره تحقيقات
پاسخ دوازده نوشت ، آلمان و انگليس در شركتهايي براي شغل درخواست نامه دوازده وي
.كرد دريافت
تصويب درسال 1997 كه را دولتي دانشگاههاي نظام اصلاح طرح برولوسكني سيلويو ظاهرا
ارائه براي بيشتري خودمختاري از دولتي دانشگاههاي طرح ، اين براساس.است پذيرفته شده
.دانشگاههاست اين در آموزش كيفيت ارتقاي طرح اين از هدف.ميشوند برخوردار درسها
تا شد خواهد سبب اصلاحات اين گفت ايتاليااخيرا آموزش وزير موراتي لتيزيا
مدت طول شود ، بيشتر فارغالتحصيلان تعداد كنند ، پيدا جامعه در تازهاي نقش دانشگاهها
فقط /7 0درصد هنوز ايتاليا دولت اما.شود بيشتر شغلي فرصتهاي و شود كمتر تحصيل اتمام
انگليس ، از كمتر درصد 0/ رقم 2 اين.ميدهد تخصيص دانشگاهها به را ملي ناخالص توليد از
.است كمتر درصد دانشجو 40 هر ازاي به و آلمان و فرانسه
دانشگاهها ورودي آزمونهاي داوطلبان توجه قابل
همشهري آموزشي صفحه در آذرماه سهشنبه 19 از "كنكور طلايي كليدهاي"
آموزشي يادداشت
افيوني خودكارهاي
:ميخوانيم چنين هفتم ، كتاب افلاطون ، جمهوري در
است اين ظاهرا زيرا.دارند شباهت جسماني نيروهاي با جهتي از روح ، قابليتهاي ديگر"
ولي.ميشوند پيدا تمرين و عادت نتيجه در بلكه.نيستند ما در آغاز از قابليتها ، آن كه
و است ازلي علت همين به و ماست وجود جنبهخدايي از ناشي قوي احتمال به شناسايي نيروي
و بد يا سودمند ، و خوب باشد ، متوجه سوي كدام به كه اين برحسب بلكه.نميرود بين از هرگز
روحي چه مشهورند ، هشياري و زيركي به كه بداننيرنگبازان ، نديدهاي مگر.است زيانآور
دارند؟ تيزبين
بدين.است ناپاكي و بدي خدمت در منتهي.نيست ضعيف هيچوجه به آنها ، روح بينايي نيروي
".است بيشتري زيانهاي منشا باشد ، تيزبينتر هرچه روحي ، چنان جهت
كردن آلوده براي كه است تازهاي و جديد راههاي تباهي ، سوداگران تيزبيني مصداق
مرحله به را خود شوم مقاصد زيركي ، و زرنگي با آنانميكنند ابداع جوانان و نوجوانان
ديگر ، بار و تطميع با بار يك دوستانه ، و مهرآميز بهظاهر سخنان با روز يك.ميرسانند عمل
تا مييابند ، راه آموزشي مراكز پاك حريم به گستاخانه هم گاهي و جوانپسند هاي بزم با
و آشنا مخدر مواد با را جوانان و نوجوانان ميرسد ، انسان عقل به كمتر كه خدعههايي با
.كنند بيمار سپس
دست من به خودكار يك مشاهده با كه است تاثري و نفرت احساس يادداشت اين نوشتن انگيزه
با را آن خواست من از و داد نشان من به شگفتي با مدرسه رامعاون رنگي آبي خودكار.داد
خودكار نوك كرد توصيه او.نديدم آن در تازهاي چيز ولي كردم ، نگاه آنرا.كنم نگاه دقت
:زدم كنار به خود بيني مجاورت از را خودكار سرعت به ولي.كردم را كار همين.ببويم را
خودكار مشاهده به دوباره حيرتزده و متعجب.ميشد استشمام آن از ترياك تند بوي زيرا
را خودكار اين كه دادند توضيح معاون خانم.مينويسد ديدم.كردم امتحان را آن.شدم مشغول
هم استاد اين.آوردهاند مدرسه به هست ، نيز دانشگاه مدرس كه دانشآموزان از يكي پدر
را ما بود خواسته پدر اين و دادهاند ايشان به را آن دانشجويانشان از يكي كه بودند گفته
مدرسه در هم ما تا كند آشنا نيستي و مرگ سوداگران از تعدادي نيرنگبازيهاي و خدعهها با
.باشيم آگاه و كنجكاو و حساس دانشآموزان با مواجهه در و
مسئوليت احساس جوانان ، و نوجوانان و كودكان با ارتباط در كه افرادي تمامي كاش ، اي
در نكبتآفرين گروههاي نيرنگهاياين از را خويش تجارب و آمده دست به شواهد ميكنند ،
ايمني شرايط بتوانند آموزشي مراكز و مدارس در لااقل مربيان تا دهند ، قرار ديگران اختيار
.سازند آگاه سودجو افراد نيرنگهاي گونه اين از را آنان و فراهم را ها جوان و بچهها
آگاه ميكنند ، كه خطاهايي اصلي ماهيت از نوجوانان بسا چه.است جامعه بزرگ درد ناآگاهي
پيشبيني به قادر البته و ميكنند تجربه كنجكاوي يا و غريزه طبق را آنها و نيستند
.نيستند نيز آن پيامدهاي
ندارد ، معمولي خودكارهاي با تفاوتي هيچ ظاهرا كه زهرآگين خودكارهاي اين بوييدن
فروش كه است اين توجه قابل مطلب.است جوان يك يا و نوجوان يك تخدير گامهاي اولين
به و چگونه ميكنند ، مراجعه آنجا به جوانان و نوجوانان اغلب كه مغازههايي در آن وتوزيع
.ميگيرد صورت آساني و سهولت اين
موارد شايد.است مواد فروشندگان خلاقيت از كوچكي نمونه شايد افيوني ، خودكار اين
محافظهكاري نبايد حركتها اين كردن برملا درميكند عمل زيركانهتر كه باشد مشابهي
.ميشود جامعه اندامهاي تمام به آن سرايت باعث جامعه ، زخمهاي كردن پنهان.گيرد صورت
.است ناداني و جهل از رهايي و آزادي اساسي ركن قلم كه بودهايم باور اين بر ديرباز از ما
و دانش و علم سمبل تحصيلي ، مقاطع بالاترين تا ابتدايي ، اول سال از دوران تمام در قلم
سمبل مقدسترين اين مواد ، قاچاقچيان و تبهكاران چگونه كه ميبينيم حالا و است دانايي
ملعونترين تا ميكنند تبديل خود لعنتي شكارگاه در نفرتانگيز ابزاري به را دانايي
شعار كه اينجاست در و بيالايند زهرآلودش نيش با را جامعه قشر معصومترين افراد ،
ظرافتهاي و هشياري بردن كار به.ميكند پيدا مصداق "درمان از مهمتر پيشگيري"
.دهد نجات فساد و تباهي ورطه در سقوط از را جوانان ميتواند روانشناختي ،
نوجواني خصوصيات به توجه و خشونت از كردن دوري جامعه ، مشكلساز عوامل با مبارزه راه
اجتماعي مفاسد با مقابله براي تهديد ، و شتم و ضرب دراست آن از حاصل بحرانهاي و
.ميانجامد تقابل به برعكس و نميشود مشاهده كارآيي هيچگونه
بايد هشياري نوع دو توزيع ، شبكههاي و مخدر مواد با مبارزه براي مدارس مسئولان در
:باشد موجود
سوداگران نابهنجار ابداعات از آگاهي -1
كه عواملي و حساسيتها نيازها ، خاصه نوجواني ، دوران بحراني ويژگيهاي با آشنايي -2
.ميشود خطا و خلاف ورطههاي به سقوط يا و كجرويها سبب
با ديگر مدارس بعضي و خويش وسطايي قرون سختگيريهاي با مدارس ، از بعضي اولياي
دانشآموزان با عاطفي و نزديك ارتباط برقراري از خود ، مسئولانه غير و غيرمنطقي آزاديهاي
دامهايي شناسايي امكان تا نمايند نفوذ آنان دروني جهان به نميتوانند و ميشوند محروم
.آورند دست به ميگيرد ، قرار جوانان راه سر در كه را
بايستي است ، نوشتن ابزار آشناترين و معموليترين كه آبيرنگ ، افيوني خودكار مشاهده
باشيم مواظب و سازد آشنا مخدر مواد دلالان موذيانه ترفندهاي به نسبت را ما پيش از بيش
.ميكنند ظاهر مخرب و تاريك بيراهههاي در را خود فطري خلاقيتهاي چگونه خلافكاران ، كه
.دارند تيزبين روحي چه مشهورند ، هشياري و زيركي به كه نيرنگبازان و بدان نديدهاي مگر"
بدين.است ناپاكي و بدي خدمت در منتهي.نيست ضعيف وجه بههيچ آنان روح بينايي نيروي
مسئولان آگاهي و شناخت ".است بيشتري زيانهاي منشا باشد ، تيزبينتر هرچه روحي چنان جهت
اين و است جوانان اعتياد از پيشگيري راههاي از يكي حركتها ، قبيل اين از آموزشي ، مراكز
همفكري و واقعيتها كردن عريان و مخصوص جلسات تشكيل راه از مگر نميشود ، حاصل منظور ،
.پيشگيري راههاي بهترين يافتن براي
تقديسيان شكوه
:ارتباطات و هنر فرهنگ ، پژوهشگاه رئيس
برسد آسيب پژوهش عرصه به دهيم اجازه نبايد
عرصه به دهيم اجازه نبايد هستيم فرهنگي تهاجم نگران اگر:فرهنگي علمي گروه
.شود وارد آسيبي پژوهش
در اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت ارتباطات و هنر فرهنگ ، پژوهشگاه رئيس معيدفر سعيد
و امنيت فقدان:افزود خبرنگاران جمع در مطلب اين اعلام با پژوهش هفته آستانه
راستا ، درهمين و ميشود پژوهش مانع نخبگان و پژوهشگران براي معيشتي مشكلات
بررسي مورد را پژوهش شناسي آسيب و پژوهشگران جايگاه پژوهش هفته در ارشاد وزارت
.داد خواهد قرار
خدمت در فرهنگي پژوهش شعار با پژوهش هفته دوره هفتمين امسال:افزود معيدفر
.ميشود برگزار آذرماه تا 28 از23 زندگي بهبود
اعضاي حضور با گردهمايي يك در پژوهش هفته در ارشاد وزارت: داد ادامه وي
از پژوهش فرهنگ ترويج و پژوهشگران و پژوهش منزلت بازنگري دانشگاهها ، علمي هيات
.ميدهد قرار بررسي مورد را آموزش مبدا
اثر و6 داخلي برگزيده اثر برتر ، 7 پژوهشگران معرفي روز در معيدفر گفته به
لوح و جايزه شده ، انجام ايران مردم و فرهنگ زمينه در بينالملليكه برگزيده
.كرد خواهند دريافت تقدير
يونان آلمان ، چين ، كشورهاي محققان بينالملليبه بخش برتر آثار عنوان
.ميگيرد قرار تشويق مورد نيز ديگر خارجي اثر و5 يافته اختصاص تاجيكستان و آمريكا
اثر وصول250 به همچنين ارشاد وزارت ارتباطات و هنر فرهنگ ، پژوهشگاه رئيس
پژوهشهاي ميان از اثر گفت7 و كرد اشاره دينپژوهان دبيرخانه به پژوهشي
28) پژوهش هفته روز آخرين در آنها نويسندگان و انتخاب برگزيده عنوان به رسيده
.شد خواهند معرفي (آذرماه
تا ارشد كارشناسي آزمون ثبتنام مهلت
شد تمديد آذر 20
كارشناسي دورههاي) تكميلي تحصيلات ورودي آزمون ثبتنام مهلت:فرهنگي علمي گروه
آذر تا 20 كشور دانشجويي علمي المپياد دوره هشتمين و سال 1382 (داخل ناپيوسته ارشد
.شد تمديد
با گفتوگو در كشور آموزش سنجش سازمان پژوهشي فني معاون پوركاظمي محمدحسين دكتر
تكميلي ثبتنام ، فرم دريافت به موفق تاكنون كه داوطلباني:گفت مطلب اين اعلام با ايسنا
نسبت كشور آموزش سنجش سازمان عمومي روابط به مراجعه با ميتوانند نشدهاند ، آن ارسال و
.كنند اقدام خود ثبتنام به
مراجعه علت به تمديدشده مهلت:كرد خاطرنشان پايان در سنجش سازمان پژوهشي فني معاون
.است شده اعلام تهران استان در حضوري
|