ميشود برگزار اسفند مهر پرسش طرح نخست مرحله
حرفهاي و فني آزمون نهايي پذيرفتهشدگان
ميشود اعلام امروز
گذشته ماه كتابدر 9 نسخه ميليون 100
شد منتشر
ميرود؟ سو كدام به ايران
شد ممنوع شاپوري خانه حريم در ساز و ساخت
و هنري - فرهنگي مراكز همايش
ميشود پژوهشيبرگزار
به ايران معماري آموزشي دوره برگزاري
كاشان تاريخي خانههاي روايت
ميشود برگزار اسفند مهر پرسش طرح نخست مرحله
:گفت پرورش و آموزش مهارتي و نظري پرورش و آموزش معاون:فرهنگي علمي گروه
.تقويتميكند را آموزان دانش پرسشگري و جويي مشاركت روحيه مهر پرسش
آغاز جمهوريدر رئيس پرسش خبرنگاران ، با گفتگو در يكشنبه روز فاني اصغر علي
از نشان را كشور مهم درخصوصمسائل فرهنگيان و آموزان دانش از تحصيلي سال
. دانست جامعه قشردر اين اهميت
درقالب را فرهنگيانميتوانندپاسخهايخود و دانشآموزان فاني ، گفته به
و وكاريكاتور طراحي ، نقاشي نويسي ، داستان ديواري ، نشريه پژوهشي ، نويسي مقاله
.كنند ارائه ادبي متون و قطعات
اسفند تا15 مهر 3 پرسش طرح اول مرحله:كرد خاطرنشان پرورش و آموزش وزير معاون
سال ماه تا25فروردين ماه اسفند از16 و ميشود انجام مدارس در جاري سال ماه
.شد خواهد اجرا پرورش و آموزش مناطق در طرح دوم مرحله 82
آثاردر داوري و بررسي كار سال82 ماه ارديبهشت اول هفته در:افزود فاني
.معرفيميشوند استانها مراكز به برگزيدگان و انجام مناطق
در برگزارميشودكه ماه تير اول نيمه در نيز مهر پرسش طرح پاياني مرحله
.شد خواهند تقدير و معرفي جمهوري رئيس حضور در برگزيدگانكشوري مرحله اين
حرفهاي و فني آزمون نهايي پذيرفتهشدگان
ميشود اعلام امروز
پذيرفتهشدگان اسامي كردكه كشوراعلام آموزش سنجش سازمان:فرهنگي علمي گروه
، سال 81 حرفهاي و فني آموزشكدههاي به مربوط پيوسته دورههايكارداني نهايي
.ميشود دوشنبهمنتشر روز
وتكميل جديد ظرفيتهاي نهايي پذيرفتهشدگان شامل كه افراد اين اسامي فهرست
پيك درهفتهنامه ميشود ، حرفهاي و فني كارداني دورههاي ورودي آزمون ظرفيت
.شد خواهد درج سنجش
داشتن دست در با پذيرفتهشدگانخواست از كشور آموزش سنجش سازمان عمومي روابط
.مراجعهكنند خود قبولي محل به نام ثبت براي لازم مدارك
ماهعنوان دي و 24 حرفهاي 23 و فني آموزشكدههاي پذيرفتهشدگان مراجعه زمان
.شدهاست
بهمنزله پذيرفتهشدگان نكردن مراجعه كرد تاكيد كشور آموزش سنجش سازمان
.شد خواهد تلقي تحصيل از آنان قطعي انصراف
گذشته ماه كتابدر 9 نسخه ميليون 100
شد منتشر
و ميليون شمارگان 105 در كتاب عنوان و 561 هزار گذشته 21 ماه در 9:فرهنگي علمي گروه
.است شده منتشر نسخه و 225 هزار 997
عنوان ، هر متوسط شمارگان مدت ، اين در كتاب ، خانه عمومي روابط گزارش به
.است بوده نسخه و 912 هزار چهار
.است بوده مجدد چاپ درصد و 44 نخست چاپ درصد منتشره ، 56 كتابهاي مجموع از
.است ترجمه درصد و 24 تاليف كتابها مجموع درصد همچنين 76 گزارش ، اين براساس
.شد منتشر ادبيات زمينه در كتابها بيشترين موضوعي نظر از سال 81 ، ماهه در 9
و طبيعي علوم اجتماعي ، علوم عملي ، علوم دين ، موضوعهاي ترتيب به ادبيات ، از پس
.است گرفته قرار بعدي رديفهاي در فلسفه و كليات هنر ، جغرافيا ، و تاريخ زبان ، رياضيات ،
ميرود؟ سو كدام به ايران
راههاي عقبماندهايمو چرا دانشآموزان ، از رئيسجمهوري پرسش درباره گزارشي
چيست؟ عقبماندگي اين از رفت برون
اول بخش
در جديد تمدن و توسعه مفهوم بار نخستين براي كه زماني از قرن يك از بيشتر:اشاره
.ميگذرد شد ، مطرح ايران
و ميكنند نگاه گود بالاي به ايستادهاند ، گود درون كه كساني مثل مردم كه سالهاست
صداها ، و سر و درگيريها اين ميان در گاهي.ميبينند را دولتمردان جدال و كشمكش فقط
...و شهروندان حقوق عدالت ، قانون ، آزادي ، :ميرسد گوش به واژههايي
كردهاند عادت زندگيشان در آنها خالي جاي و واژهها اين شنيدن به گود درون مردم اما
.ميگذرد انتظار و اميد به همهچيز همچنان و
جهت تغيير براي مردم تلاشهاي اوج نقاط اسلامي ، انقلاب و مشروطيت نهضت گفت ميتوان
يافتهاند ، دست خود اوليه اهداف به حد چه تا كدام هر اينكه.است بوده كشور حركت سير
حاكميت چون مفاهيمي سر بر ايران در هنوز كه ميشود مشاهده وضوح به اما است ، ديگري بحث
.دارد وجود اختلاف فردي حقوق و آزادي قانون ،
با هنوز و ميآيد شمار به سوم جهان كشورهاي ميان در بينالملل ، عرصه در ايران هنوز
خود نيازهاي برآوردن از داريم ، اختيار در كه فراواني انساني نيروي و طبيعي منابع وجود
.هستيم ناتوان زمينهها از بسياري در
بسياري مقالههاي و كتابها و شده گفته زيادي حرفهاي موجود وضع عوامل و علل درباره
فراخواني مدارس ، بازگشايي روز اولين در نيز رئيسجمهوري خاتمي ، محمد سيد.است شده نگارش
برون راههاي و ايران عقبماندگي علل كه خواست معلمان و دانشآموزان از و كرد مطرح را
.شد معروف "مهر پرسش" به كه بنويسند او براي را آن از رفت
مطرح دانشگاهها استادان و كارشناسان از تن چند با دانشآموزان ، از رئيسجمهوري پرسش
كه است چنان آن وسعت و ميخواهد بسيار مجال موضوعي چنين درباره بحث اينكه در.است شده
بررسي و نقد مدعي نيز ما و نيست ترديدي ميرود ، فراتر گزارش يا مقاله يك اندازه و حد از
.نيستيم كمال به آن
علل باره در است علمي مختلف حوزههاي كارشناسان از تن چند نظر اظهار ميخوانيد آنچه
.آن از خروج راهكارهاي و ايران عقبماندگي
جامعه استودر حاكم فردي ارزشهاي و حقوق مدرن جامعه در اصولا:غنينژاد دكتر *
با است ، سنتي جامعه مختص كه را جمعي ارزشهاي خواستهايم ما جمعي ، هاي ارزش و حقوق سنتي
است ضدين جمع اين كه كنيم همسو و هماهنگ مدرن دستاوردهاي
با استكهبايد عالي تحصيلات همان ما ، براي پيشرفت سرنخ مهمترين:اتحاديه خانم *
باشد همراه برنامهريزي
اقتصاد پژوهشگر) غنينژاد موسي دكتر
:(نفت صنعت دانشگاه علمي هيات عضو و
غبار در استعدادها ;دولتي اقتصاد
مدرن دنياي بدانيم بايد داشتهايم ، آن از كمي سهم ما چرا اينكه و توسعه درك براي
در.است رسيده جايگاهي چنين به و كرده پيشرفت اساسي چه بر و چگونه است ، يافته توسعه كه
اين.تصميمگيريهاست و برنامهها همه اساس و محور فردي ، آزادي و فرد مدرن دنياي
انتخاب ، حق يعني ضميمههايش ، نه آن اصلي و خالص معناي در است بشر حقوق همان آزاديها
كه است غرب سياسي و اقتصادي نظام پايه ارزشها همين.ظلم عليه قيام و مالكيت حيات ،
اگرچه فردي آزادي و حقوق.است بوده بيشمار تاريخي تحولات و زمان گذشت حاصل خود البته
نظام براي زيربنايي و بالفعل يافته ، تحقق صورت به اما شده مطرح ما سنت و فرهنگ در
.ندارد وجود ايران اقتصادي
تمدن كه آنچه نه كردهايم ، توجه ظواهر به تنها مدرن دنياي و غرب با برخورد در ما
فقط اما است ، فردي حقوق و فرد به دادن بها تمدن ، اين اساس و پايهاست ساخته را آنها
.است شده ايران وارد دانشگاه و حقوقي نظام پارلمان ، تكنولوژي ، قبيل از تمدن اين محصولات
را خود واقعي كاركرد هنوز آنها اما ميگذرد ، ايران به مظاهر اين ورود از سال از 100 بيش
و كند تلاش انساني انديشه شكوفايي و رشد راه در بايد كه دانشگاه.ندارند ايران در
.ندادهاند انجام كمال و تمام را خود باشد ، وظايف افراد حقوق مدافع بايد كه دادگستري
و بنيادين تحول اما است ، بيانصافي آنها نفي كه داشتهايم هم پيشرفتهايي ما البته
در و است حاكم فردي ارزشهاي و حقوق مدرن جامعه در اصولا.است نداده رخ كشور در مستمر
مختص كه را جمعي ارزشهاي خواستهايم ما ايران در جمعي ، هاي ارزش و حقوق سنتي جامعه
در.است ضدين جمع اين كه كنيم همسو و هماهنگ مدرن جامعه دستاوردهاي با است ، سنتي جامعه
كه آمده بهوجود ما جامعه در بسياري التقاطي فكري نظامهاي هم دو ، اين تقابل نتيجه
ميگيريم ، را چيزها بدترين غرب از هميشه ما كه است اين مسئله.است نداشته هم خوبي محصول
ماركسيسم ، افراطي ، ناسيوناليسم غرب از ما.گذاشتند كلاه ما سر آنها ميگوييم هم بعد
افغانيها با ما برخورد نحوه حاضر حال در.گرفتهايم را...و ستيزي بيگانه تبعيضنژادي ،
.است بوده نمونهها اين از بسياري شاهد هم ايران تاريخ.است بيگانهستيزي بارز نمونه
اقتصاد فردي ، حقوق نفي يعني اين ;شد حاكم ناسيوناليسم ايران در شاه ، رضا زمان در
در غالب انديشه دهه30 ، اواسط تا شهريور1320 از.شد پايهريزي زمان همين از هم دولتي
.ميكرد تعقيب را جمعي ارزشهاي كه بود ماركسيسم و ، سوسياليسم ايران
مرداد كودتاي28 باشد ، كمونيسم ضد پايگاه ايران ميخواست آمريكا كه پهلوي زمان در
هم بعد و بود متمركز سيستم ايجاد و انديشه آزادي تعطيلي آن هدف كه شد انجام
.است مهندسي -فني پديده يك پيشرفت و توسعه كه توهم اين با ;متخصصان حكومت به آوردن روي
اعتراض نداشتند ، قبول را شاه ايدئولوژي و بودند مخالف تحولات اين با مردم چون نهايت در
.كرد بروز انقلاب صورت به آنان نارضايتي و
اقتصادي هاي روش ماهيت لحاظ از اما بود ، اساسي تحولي چه اگر هم اسلامي انقلاب
و شد پايهگذاري رضاشاه زمان از كه دولتي اقتصاد همان و نداشت قبل حكومتهاي با تفاوتي
سيستم انقلاب اول دهه خصوصاشد هم تشديد حتي و يافت ادامه شد ، تصحيح محمدرضا زمان در
در دولت حاكميت يعني ما اساسي مشكل هم هنوز و بود نفي و دولتي كاملا ايران اقتصاد
كه دارند اذعان مسئولان همه تقريبا بعد به سال68 از چه اگر.است باقي همچنان اقتصاد
ما اقتصاد ريشهاست نداده رخ تحولي عمل در هنوز است ، اما آن بودن دولتي ما اقتصاد ضعف
.كنيم برداشت را آزاد اقتصاد محصولات همان ريشهها ، اين از ميخواهيم ما ولي است ، دولتي
كرد؟ برداشت انگور سيب ، درخت ريشه از ميتوان مگر
استعدادهاست ، پرورش و كشف رقابت نتيجه.است آزاد اقتصاد اهرم دو رقابت ، و آزادي
و دولتي اقتصاد در.ميرسند شكوفايي و رشد به مسابقات عرصه در ورزشكاران كه همانطور
بايد.ميشوند تلف نشده كشف منابع ، و استعدادها است ، تاريكخانه مثل جامعه رقابتي ، غير
.شوند شناخته بالقوه تواناييهاي تا بتابد آن بر نوري
همينطور هم اقتصاد در كيست؟ خوب دونده كه ميداند كسي چه دو ، مسابقه انجام از قبل
شايستهسالاري كه است شرايط همين در و ميشوند شناخته رقابت عرصه در لايق مديران.است
.شود مي حاكم
را فردي مالكيت كسي عمل در اما است مذموم گفتار در تنها دولتي اقتصاد حاضر ، حال در
.ميافتد اتفاق سياسي دلايل به ميلياردر يك ، اموال مصادره هنوز ندارد ، قبول
عمل در اما موافقند ، فردي آزادي به دادن بها و آزاد اقتصاد با ظاهرا اصلاحطلبها
لازم همهجانبه و بنيادين تحولي.ميكنند مخالفت صراحتا هم محافظهكارها.ندارند قبول
و توليد كار كه نويسندگان و روشنفكران.كند تغيير توسعه سمت به ما جهتگيري تا است
جايگزين را فردي آزادي و ارزشها تدريج به بايد ميدهند ، انجام را جامعه در فكر توزيع
.كنند جمعي ارزشهاي
ما.شود مصلحتانديشي جايگزين روشنبيني بايد هم مسئولان و مديران ميان در
غربي انديشه از نوعي مصلحتانديشيباشند راضي ما از بزرگان و ريشسفيدها همه ميخواهيم
بلكه نكردهاند ، پيشرفت مصلحتانديشي با خودشان غربيها اما است ، رايج ايران در كه است
هم مسئولان ديگر ، طرف ازيافتهاند دست توسعه و رشد به قانون حاكميت و اصولگرايي با
بايد هستند مردم الگوي كه آنها.باشند داشته درستي و روشن برداشت مدرن دنياي از بايد
باشد يكي مسئولان فعل و قول بايد.شود ايجاد تحول جامعه در تا دهند تغيير را خود رفتار
.كنند پرهيز وبياثر بلندپروازانه شعارهاي از و
.است كرده ايجاد جامعه در گروهي و فردي متشكل منافع دولتي اقتصاد سيستم حاضر حال در
اين.مقاومتهاست اصلاحي نوع هر مقابل در ميبينند موجود وضع در را خود منافع كه كساني
را آنها كه است لازم قوي سياسي اراده بلكه نميروند ، بين از نصيحت و پند با مقاومتها
.كند خارج صحنه از و بشكند هم در
:اتحاديه منصوره
كجا؟ به نسبت عقبافتاده ،
عقب كجا به نسبت يا و افتاديم عقب كي و چرا ما كه است اين مسئله و اساسي سوال
افتادهايم؟
مسئله اين كرد ، پيدا ارتباط غرب با زودتر حتي يا ناصري دوره در ايران كه زماني
.داريم آنها تكنولوژي به احتياج ما و هستند ما از جلوتر آنها چرا كه آمد بهوجود
تا داريد نياز اروپايي عينك به شما":ميگويد بود دوره آن متفكران از يكي كه ملكمخان
ما واقع در.دارد غربي تكنولوژي به نياز ايران كه بود اين او منظور ".بخوانيد را قرآن
و ملكمخان زمان آن در.بوديم عقب هم تكنولوژي لحاظ از بلكه علمي ، نظر از نهتنها
.دريابند را ايران عقبماندگي علل تا كردند غرب با ايران مقايسه به شروع او مانند افرادي
در هم آنها پيشنهاد بود ، شده اكتفا مسئله ظواهر به چون و نبود ، عمق داراي مطالعه اين
پيشرفت باعث قانون ميگفت يكي مثال عنوان به.نبود كارآمد ايران عقبماندگي رفع زمينه
.ميدانست پيشرفت عامل را راه يكي آن و مدرسه ميگفت ديگري است ،
است بهتر هستيم ، عقبافتاده چرا كه كنيم جستجو اينكه بهجاي است اين من عقيده
.است شده حاصل كجا از آنان پيشرفت و جلوترند ما از چرا آنان كه دريابيم و كنيم ريشهيابي
كه دريابيم تا كنيم بررسي را غربي اروپاي و آمريكا غرب مختلف جامعه دو بايد ما
يك يا و غربشناس متخصص عده يك اگر ميكنم فكراست بوده چه آنها پيشرفت ملاكهاي
فلسفه ، لحاظ از آنها پيشرفت علت كه بفهميم نتوانيم شايد باشيم ، نداشته غربشناسي دانشكده
.چيست غيره و تكنولوژي قوانين علوم ،
در را تخصص فوق كه توانست بايد و داد گسترش ايران در را تحصيلات بايد من اعتقاد به
سرنخ مهمترين.دارد مخصوص دانشكدههاي به نياز خود اين البته كه كرد ايجاد ايران
تمام كه چرا باشد ، همراه برنامهريزي با كه است عالي تحصيلات همان ما ، براي پيشرفت
مقاطع در كه است شده تعيين پيش از برنامههاي يكسري به محدود ايران در ما استعدادهاي
براي محلي و ميگيرد قرار استفاده مورد دانشگاه تا دبيرستان تا ابتدايي از تحصيلي مختلف
به و گيرد قرار عمقي بررسي مورد تحصيلات ، برنامهريزي بايد بنابراين.نميگذارد ابتكار
اين البته.بگيرند تخصص فوق و برسند بالاتر مقاطع به تا شود كمك استعدادتر با افراد
كشورهاي در نمونه ، عنوان به.است آن فاقد ايران كه است امكاناتي داشتن مستلزم حل ، راه
ماه شش او به بنويسد كتابي يا دهد انجام تحقيقي كار بتواند استادي اينكه براي خارجي
دهد ، انجام را خود كار تا ميدهند منشي و نياز مورد امكانات و حقوق تمام با مرخصي
.ندارد وجود چيزي چنين ايران در كه درحالي
و خوب استادان كه چرا نبود ، نتيجهبخش چندان كشور ، در فرهنگي انقلاب افتادن اتفاق
يعني زيادي زمان استاد ، مدت يك كه صورتي دركرد دور دانشگاهها از سال چند را شايسته
علمي ارتقاي آن هدف همچنين.آيد نائل مقامي چنين به تا ميكند صرف را سال حداقل20
در.يابد ارتقاء فرهنگ سطح تا گيرد صورت واقعي فرهنگي انقلاب يك بايد بنابراين.نبود
من البته كه "شدهايم نگهداشته عقب ما" ميگويند كه هست ديگري مسئله ما روابط و فرهنگ
كشور عقبماندن سببساز ما كه رسيدهام نتيجه اين به من ولي معتقدم ، موضوع اين به نيز
بين در كه فراواني وهوش واستعداد ذوق وجود عليرغم و انگليس و آمريكا نه بودهايم ،
.ميشوند خارج كشور از نوعي به آنان از بسياري دارد ، وجود كشور جوانان
تقويت و شكوفايي جهت لازم امكانات كه زماني است ، استعدادي داراي كه كسي حقيقت در
.مهاجرتميكند كشور از خارج به طبيعي طور به نباشد ، مهيا كشور داخل در استعداد اين
.برنميگردند كشورشان به ديگر وگرنه كرد ايجاد انگيزه جوانان اين براي نوعي به بايد لذا
ما واقع در و شده آنها تحصيل صرف جامعه يا و خانواده سوي از بسياري هزينههاي كه چرا
و شغل آنها به بايددارد افسوس جاي بسيار اين و كردهايم هديه غربي جوامع به را آنان
كسي هر كه است طبيعي.داد قرار آنها اختيار در امكانات و كرد تشويقشان داد ، انگيزه
را بالايي بسيار انگيزه بكند جامعهاش فداي را خود فردي اينكه و است بهتري زندگي دنبال
.است اهميت با بسيار مردم براي ماديات و است مادي جامعهاي ما جامعه اينكه برايميطلبد
مفصل بحث مسئله اين البته كه دانست آن قانونمندي ميتوان را غرب پيشرفت علل از يكي
تا است درست آمار من نظر به غرب پيشرفت عوامل از ديگر يكي.دارد لازم جداگانهاي و
.شود شناخته آن احتياجات و جامعه
(باشد داشته تداوم كه قانوني) شدن قانونمند جامعه ، شناخت صحيح ، برنامهريزي تحصيلات ،
راههاي جمله از ميتواند آينده از اطمينان و كار توليد جوانان ، براي برنامهريزي ،
.است پيشرفت عامل مهمترين من بهنظر واقعي دموكراسي البته.باشد وضعيت اين از برونرفت
اين.دارد سياسي پست يك دانشگاه رئيس و است چسبيده سياست به تحصيلات حاضر حال در
انتقاد فضاي وقتي كه چرا است ، آمده بهوجود دموكراسي طريق از غرب ، پيشرفت كه است درحالي
حق ايران در كه حالي در.داشت نيز را ترقي و پيشرفت انتظار توان مي باشد ، داشته وجود
نهادها همه در بايد دموكراسي.باشد انتصابي بايد هم گروه رئيس حتي ندارد وجود انتخاب
رئيس اگر و ميكنند انتخاب افراد نيز را روزنامهها مسئول مدير حتي غرب درباشد حاكم
من.بگيرد بر در را جامعه همه كه است واقعي وقتي دموكراسي.ميشود تعويض نبود ، كارآمد
جوانان در اما نميبينم ، هم آنچناني پيشرفت كه وجودي با و نيستم بدبين آينده به نسبت
مورد درخورد خواهد تكاني حتما جامعه و است اميدواركننده كه دارد وجود انگيزهاي
پوياست ، ما جامعه.است موثر بسيار دوره اين در هم زنان فعال حضور.است همينگونه هم زنان
.باشد پايدار تعهداتش به و كند ايفا موثرتري نقش ميان اين در بايد دولت ولي
او تعهدات ملت كه است دولت ضعف اين و دهد ارائه درستي برنامه بايد كه است دولت اين
ايجاد دموكراسي كه وقتي بنابراين.كرد رفع بايد را باورها عدم اين ريشهنكند باور را
كرد بايد چه بعد به اين از ببينيم بايد.ميكنيم پيشرفت و ميكنيم پيدا اميد هم ما شود
.ماست كشور مردم همه و جوانان دولت ، براي مهمي سوال اينكنيم پيشرفت تا
سعادتي ليلا _قمريان شهرزاد:گزارش
شد
ممنوع شاپوري خانه حريم در ساز و ساخت
و ارزشمند بناي حريم معماري و حفاظتي ضوابط و حريم حدود تعيين با:فرهنگي علمي گروه
تخريب به منجر اقدام هرگونه قاجار دوران اواخر به متعلق شاپوري خانه شيراز ، شهر زيباي
.شد ممنوع از 5/7متر بيش ارتفاع در.. و جانپناه خرپشته ، احداث نيز و اعيان و عرصه
استفاده نحوه در تغيير و بنا تغيير يا تجديد تعمير ، توسعه ، مرمت ، هرگونه اساس اين بر
تخريب ، حريم ، محدوده در گذرها و معابر عرض تغيير هرگونه آن ، از بخشي يا تمام در اثر از
در واقع بناهاي نماي در تغيير هرگونه نيز و آنها عملكرد تغيير يا پلاكها تجميع و تفكيك
.است ممنوع فرهنگي ميراث سازمان نظارت و مجوز صدور بدون حريم محدوده
در بنا احداث و نوسازي بهسازي ، از اعم ساختماني فعاليت هرگونه شده تعيين ضوابط طبق
اجرا قابل و معتبر فرهنگي ميراث سازمان سوي از آن نظارت و تصويب از پس حريم محدوده
.بود خواهد
آثار فهرست در پيشتر كه بنا اين كشور فرهنگي ميراث سازمان اطلاعرساني واحد گزارش به
يك از نمايي با دوطبقه صورت به چهارگوش ، نسبتا پلان يك با رسيده ثبت به نيز ايران ملي
.است شده ساخته شكل هلالي ايوان
نيز دوم طبقه و كاشيكاري نماي با چهارگوش آجري ستونهاي داراي ايوان پايين طبقه
.است تيرچوبي مغزكار گچي ، ستونهاي داراي
و هنري - فرهنگي مراكز همايش
ميشود پژوهشيبرگزار
كشور27 پژوهشي و هنري - فرهنگي موسسه هزار دو از بيش:فرهنگي علمي گروه
.ميپردازند خود فراروي مسايل و وضعيت بررسي به درهمايشي ديماه
ارشاداسلامي و فرهنگ وزارت هنري -فرهنگي مراكز امور به رسيدگي هيات دبير
هنري ، و راهكارهايفرهنگي ارايه هدف با كشور هنري و فرهنگي مراكز همايش:گفت
.ميشود برگزار وهنري فرهنگي مراكز ميان تعامل و همكاري براي چارچوب تدوين
تجاريميلاد - اداري مجتمع محل در كشور هنري و فرهنگي مراكز همايش نخستين
.ميشود برگزار قدس شهرك در واقع
مطرح:افزود جوادعليزاده اسلامي ، ارشاد و فرهنگ وزارت عمومي روابط گزارش به
موجود بحرانهاي و مختلف دربارهمسائل هنري و فرهنگي موسسات مديران نظرات ساختن
.بررسيميشود همايش در كه است اهدافي ديگر از
و نقش ، ضرورت بررسي را همايش اين در موردنظر محورهاي مهمترين همچنين عليزاده
مراكز نقش كشورو فرهنگي توسعه در هنري فرهنگي مراكز و موسسات مشاركت ميزان
.ايرانعنوانكرد اجتماعي - فرهنگي مسايل حل در هنري و فرهنگي
تطبيقي اجتماعي ، مطالعه بخشهاي ساير در مشاركتموسسات نقش بررسي: گفت وي
حضور ضرورت و مراكز وجايگاه كشورها ، ساير و ايران در هنري و فرهنگي مراكز فعاليت
.است همايش در توجه مورد ديگرمحورهاي از بينالمللي مختلف عرصههاي در آنها
به ايران معماري آموزشي دوره برگزاري
كاشان تاريخي خانههاي روايت
آموزش دوره دومين برگزاري حاشيه در كشور فرهنگي ميراث سازمان رئيس:فرهنگي علمي گروه
اين اسلامي ارشاد و فرهنگ تالار سرسراي در "كاشان خانههاي روايت به ايران معماري"
فرهنگي نتايج بلكه نيست ، مدنظر تاريخي آثار نگهداري و حفظ علمي جنبه تنها:گفت شهرستان
.است مهمتر مراتب به آن
روايت به ايران معماري" آموزشي دورههاي كاشانبرپايي در همشهري خبرنگار گزارش به
و عمومي آگاهي بالابردن منظور به و كاشان فرهنگي ميراث همت به "كاشان تاريخي خانههاي
.ميشود برگزار فرهنگي و تاريخي ارزشهاي شناسايي
است ، شده برپا آن جلسه تاكنون 13 و شده برنامهريزي جلسه در 16 كه دورهها اين در
و هنر عمران ، مختلف دانشجويان سنتي ، معماران شهرسازي ، و معماري كارشناسان ورزيدهترين
.دارند حضور هستند ، دخيل شهر شهرسازي و عمران در كه اداراتي كارشناسان و مسئولان معماري ،
خانههاي را آن اثر حدود 500 كه است فرهنگي بناي و اثر هزار يك از بيش داراي كاشان
.ميدهد تشكيل تاريخي
|