كنيم؟ تمرين را حواس چگونهتمركز
امكان:فناوري و تحقيقات علوم ، وزير
ندارد وجود كشور در برنامهريزي
كشور در رشد مجله نسخه ميليون 8/2
ميشود توزيع
راهاندازي ايران شيلات تحقيقات موسسه
ميشود
استان در كريم قرآن بزرگ نمايشگاه گشايش
تهران
كشور فرهنگي ميراث سازمان رئيس
برنامهريزي و مديريت جايگاه در ميراثفرهنگي
ميشود قلمداد كماهميت كشور
كنيم؟ تمرين را حواس تمركز چگونه
احتي ور دنج جاي ميكنيم مطالعه را مطلبي كه مواقعي در داريم دوست ما اغلب:اشاره
حاشيه حتي و تاكسي اتوبوس ، مترو ، در و نيستند اينگونه افراد از برخي البته.كنيم پيدا
ميكنند ، پيدا را خاصي موضوع يا مطلب روي بر كردن تمركز توانايي بهراحتي نيز خيابان
ويا همسايه راديوي صداي و سر يا آب ، كردن چكه با هم خواب هنگام در حتي ديگر عدهاي اما
تمركز ميتوانند برخي چرا بهراستي.ميشوند عدمتمركز دچار خود هماتاقي رفتن راه حتي
نكاتي ميآيد پي در كه مطلبي.بيبهرهاند توان اين از ديگر برخي و باشند داشته حواس
:ميخوانيم هم با كه است حواس تمركز تكنيكهاي درمورد
بخوانند را مطلب اين حتما كنكوريها
توانايي ما همه.ميانديشيم آن به كه است مسيري در افكار ، به دادن جهت توانايي تمركز
شدن ، سينمايي فيلم يك مجذوب يا پيانو نواختن داستان ، يك نوشتن.داريم را شدن متمركز
موضوعي از ذهنتان و است پراكنده شما افكار اوقات گاهي ولي.دارند نياز تمركز به همگي
حافظه چگونه بگيريد ياد داريد نياز كه است مواقعي چنين در.ميشود كشيده ديگر موضوع به
.كنيد تقويت را خود
به يكباره كه عواملي كردن مرتب و ذهني منظم يادگيريهاي از است عبارت حافظه تقويت
.ميكنند خطور ما ذهن
آشفته ذهن پرورش
مطالعه ويا كردن تايپ حلقه ، طرف به بسكتبال توپ پرتاب.است مهارت يك تمركز پرورش
كه همانطور.دارد ممارست و تمرين به نياز نيز مهارت يك يادگيري.دارند مهارت به نياز
تداخل شما كارهاي با و ميكند عمل شما كمك بدون بدن در ميكنيد مصرف را دارويي وقتي
.بريزد برهم ديگر افكار ورود با نبايد و است همينطور موضوعهم يك مورد در نميكند ، پيدا
را كمي تغييرات ابتدا تمرينات شروع هنگام در شايد.دارد احتياج تمرين به تمركز ، عمل
متوجه گذشت ، مهارتها يادگيري و ذهن پرورش از كه هفته تا 6 از 4 پس ولي كنيد ، حس
براي را سالهايي چه كه درمييابيد كوتاهي مدت از پس و شد خواهيد توجهي قابل پيشرفتهاي
.دادهايد هدر خود ذهن تمركز و حافظه تقويت
:كنيم مي استفاده تكنيك اين از تمرينات شروع براي
.كن جمع را حواست-1
عنكبوتي روش -2
.مزاحم افكار براي فرصتي -3
مدت به حداقل و كنيد استفاده ميرسند ، نظر به موثر و مفيد كه تكنيكهايي از كنيد سعي
ميشود پيشنهاد شديد ، كمي تغييرات متوجه اگر.ببنديد بهكار صحيح بهطور را آنها روز 3
در ميتوانيد همچنين.بود خواهد موثر شما ذهن تمركز در چون دهيد ، ادامه را خود تمرينات
.باشند مفيد شما براي است ممكن كه بدهيد تغييراتي نيز اطرافتان محيط
كن جمع را حواست
هنگامي.است موثر بسيار حال عين در ولي بيايد ، نظر به ساده ظاهرا است ممكن شيوه اين
را حواست" كه دهيد هشدار خودتان به مرتب است ، سرگردان ذهنتان و ميشود پرت حواستان كه
.شود جلب موردنظرتان موضوع به شما توجه كه ميشود سبب كمكم روش اين."كن جمع
كه تكاليفي به كلاسي ، كنفرانس از شما ذهن و هستيد كلاس در كه هنگامي مثال ، براي
حواست":بگوييد خودتان به ميشود ، منحرف ديگري چيز هر يا و غذا صرف ساعت تاريخ ، داريد ،
تمركزتان ندهيد اجازه است ممكن كه حدي تا حال هر به."كن توجه كنفرانس به و كن جمع را
."كن جمع را حواست":كنيد تكرار خودتان پيش را هشدار اين دوباره و.بريزد هم به
حال به "كن جمع را حواست" تكنيك با كمكم كرديد ، پيدا را خود مزاحم افكار كه هنگامي
.دهيد انجام هفته در بار صدها را عمل اين است ممكن باشيد ، معمولي شخص يك اگر.برميگرديد
يا ميشود طولانيتر ميماند ، شما ذهن در خاصي افكار كه زماني مدت آينده روزهاي طي ولي
تا باشيد صبور بايد بنابراينميرود بالا خاص موضوعي مورد در تمركزتان ديگر عبارت به
.باشيد زمينه اين در خود پيشرفتهاي شاهد
عنكبوتي روش
كمك شما به و است تمركز اساس و پايه كه است تكنيكهايي از ديگر يكي نيز روش اين
.كنيد جلوگيري حواسپرتي از و باشيد داشته تمركز تا ميكند
خود از تار جنبش به نسبت عنكبوت و ميخورد تكان تار كنيد ، تحريك را عنكبوتي تار اگر
تكرار را عمل اين چندينبار وقتي ولي بيابد ، را حركت علت ميخواهد و داده نشان واكنش
نميدهد نشان خود از عكسالعملي هيچ تار حركت به نسبت ديگر عنكبوت كه ديد خواهيد كنيد ،
.است نيافتاده او دام به حشرهاي كه ميشود متوجه و
.نشويد تسليم حواسپرتي برابر در و دهيد پرورش را خود ذهن و گرفته ياد را روش اين
خودتان به نبايد ميخورد ، هم به بلند صداي با در وقتي يا ميشود اتاق داخل كسي وقتي
حفظ داريد ، ذهن در كه هدفي براي را تمركزتان بايد شماشود پرت حواستان كه دهيد اجازه
.كنيد
كنند ، سرفه و كنند حركت شما جلوي ديگران كه دهيد اجازه كلاسي كنفرانس يك در مثلا
ايجاد ويژهاي ارتباطي تونل كنفرانس ، و خودتان بين فقط كنيد نگاه آنها به اينكه بدون
ميكنيد ، صحبت كسي با كه وقتي يا و.باشند خارج تونل اين از ديگران بگذاريد و كنيد
.برداريد يادداشت ميزند كه حرفهايي از و كنيد نگاه صورتش به و باشد او به فقط حواستان
.نكنيد توجه او جز چيز هيچ به و شود خارج ذهنتان از چيز همه بگذاريد
مزاحم افكار براي فرصتي
ميكنند خطور شما ذهن كهبه مسائلي درباره كردن فكر به را ويژهاي زمان روز طول در
زماني بعدازظهر تا 5 ساعت 30/4 مثال بهطور.دهيد اختصاص ميزنند هم به را تمركزتان و
به روز طول در مزاحم افكار اين كه هنگامي.بپردازيد افكار اين به ميتوانيد شما كه است
در آنها براي را ويژهاي زمان كه آوريد ياد به شد ، شما نگراني باعث و كرد خطور شما ذهن
استفاده روش اين از كه كساني.شوند خارج شما ذهن از كه دهيد اجازه و گرفتهايد نظر
اين.دهند كاهش خود در هفته طول 4 در را مزاحم افكار از درصد توانستهاند 35 كردهاند ،
.است بزرگي تغيير
:از عبارتند روش اين اساسي گامهاي
.دهيد اختصاص افكار اين به روز هر را ويژهاي زمان-1
كردن فكر براي را خاصي زمان كه بدانيد شدند ، شما ذهن وارد مزاحم افكار وقتي -2
.گذاشتهايد بهآنها
.كنيد خارج خود ذهن از را افكار اين ميتوانيد هم "كن جمع را حواست" تكنيك با -3
تمركز كه مزاحم افكار اين حتمابه مخصوصي زمان در كه اطمينانبدهيد خودتان به -4
.كرد خواهيد فكر ميزنند ، هم بر را شما
ديگر ذهني روشهاي
قسمت به 3 را آنها و كنيد درست كوچكي كارتهاي:مزاحم افكار براي زدن خط چوب -1
شب به را سوم قسمت و بعدازظهر به را قسمت يك صبح ، به را قسمت يك كنيد تقسيم مساوي
به مخصوص قسمت در خط يك شد ، پرت حواستان و ريخت هم به تمركزتان كه بار هر.دهيد اختصاص
.كنيد تهيه خود براي كارت يك روز هر براي.بكشيد آن
مييابد كاهش بهروز روز خطها تعداد كه ديد خواهيد شديد ماهر كافي اندازه به وقتي
.است هيجانانگيز و جالب واقعا اين و
.بگيريد نظر در خودتان براي كوتاهي استراحت:استراحت زمان -2
چند براي و شويد بلند.ميرسد مغزتان به بيشتري اكسيژن ميكنيد ، استراحت كه هنگامي
نيروي دليل به ما بدن خون مينشينيم ، طولاني مدت براي ما وقتي.بزنيد قدم اتاق در دقيقه
.ميشود كشيده پاها يعني بدنمان ، نقطه پايينترين طرف به جاذبه ،
بهطور را خون ميرويم ، راه ما كه هنگامي و ميكنند عمل پمپ يك همانند ما ماهيچههاي
باعث و مغزميرسد به بيشتري اكسيژن نتيجه ، در.ميرسانند ما بدن سرتاسر به يكنواخت
.ميشود بدن در نشاط و شادابي احساس
به مطالعه ، موضوع دادن تغيير بهوسيله دانشآموزان از بسياري:موضوع كردن عوض-3
عوض با و گرفته نظر در را متفاوتي توانيدموضوعات مي هم شما.ميكنند كمك تمركزشان
را كدام هر و دهيد تنوع خودتان به كنيد مطالعه منظم بهطور بايد كه درسهايي عنوان كردن
.كنيد مطالعه ساعت مدت 2 به
.دهيد پاداش خودتان به داديد ، انجام كامل طور به را كاري كه هنگامي:پاداش و جايزه -4
به را بايدآن شما كه مسئوليتبزرگ ، يك شايد يا و باشد كوچك خيلي است ممكن شما كار
اطراف در زدن قدم است ممكن ميگيريد ، درنظر خودتان براي كه پاداشي.برسانيد پايان
.باشد روزنامه در خندهدار و جالب مطلب يك خواندن يا و ليوانآب يك ساختمان ،
و پاداش حجيم ، كتاب يك كردن دوره يا ترم پايان پروژه مانند مخصوص پروژههاي براي
پيتزاي يك مثلا خودتان براي داديد انجام را آنها اگر كه بگيريد نظر در ويژهاي جايزه
جايزهها از بعضي.كنيد تماشا تلويزيون را بعدازظهر با و برويد سينما به بخريد ، مخصوص
استفاده طولاني پروژههاي يا سخت تكاليف براي جوايز اين از.باشند بزرگ خيلي ميتوانند
.نكنيد استفاده معمولي پاداشهاي از داديد ، انجام را بزرگي كار وقتي.كنيد
فعاليتها افزايش
هر براي عوض در.ميريزد برهم راحتي به شما تمركز بخوانيد ، سرسري را مطلب يك اگر
چگونه" بگوييد بايد مرحله اين براي.بگرديد پرسش بهدنبال و دهيد تكان را سرتان قسمت ،
پرسش اين جواب تا كنيد مطالعه سپس "ببرم؟ بالا مطالعه حين در را فعاليتم سطح ميتوانم
ميكنيد طرح قسمت هر براي كه پرسشهايي.دهيد انجام را ساده كار اين.كنيد پيدا را
.شويد مسلط مطالعه مورد مطلب روي كه ميشوند باعث و ميدهند شما افكار به مركزيتي
پيدا براي و كنيد تهيه را پرسشها از ليستي ميتوانيد ميخوانيد درس كه هنگامي همچنين
جايي در.دهيد تغيير را خود مكان چندگاهي ، از هر.دهيد گوش درس به پرسشها ، جواب كردن
ميشود باعث و ميكند كمك بدن در خون حركت به شدن ، جابهجا.ننشينيد است ، سرد خيلي كه
.باشيد سرحال و شاداب تا برسد شما مغز به بيشتري اكسيژن كه
كنيد كنترل ميتوانيد كه عواملي
قرار بالايي سطح در شما انرژي روز ، از زماني چه:كنيد تعيين را خود انرژي سطح -1
.دارد نياز زيادي انرژي به دشوار درسهاي مطالعه است؟ پايين شما انرژي زماني ، چه دارد؟
تاخير به خستهاند ، خيلي كه زماني رابه سخت درسهاي مطالعه دانشآموزان بيشتر امروزه
مواقع اين در خواندن درس و است مشكل بسيار داشتن تمركز خستهايد ، شما وقتي.مياندازند
قرار خود اوج در شما انرژي كه شوند مطالعه زماني بايد مشكل درسهايدارد معكوس نتيجه
. دهيد قرار مشكل درسهاي از بعد توانيد مي را آسانتر درسهاي.دارد
براي.ميآيد حساب به اصلي عامل يك مطالعه هنگام در كافي نور از استفاده:نور -2
.نكنيد استفاده كم خيلي نور همچنين و مستقيم نور از نشوند خسته چشمانتان اينكه
روي.بنشينيد پشتميز "راحت خيلي نه" صندلي يك روي مطالعه هنگام:صندلي و ميز -3
!خواندن درس براي نه است ، كردن استراحت و خوابيدن براي تختخواب نخوانيد درس تختخواب
.ميكند كمك شما تمركز به نشستن درست و صاف:بدن حالت و وضع -4
در روي را برگهاي و شويد بلند حالا همين نكنيد ، معطل اصلا:ونشانه علامت -5
لطفا.بخوانم درس دهيد اجازه لطفا.دارم نياز بهآرامش من" بنويسيد آن روي بچسبانيد
بعضي ".كنيد كمك من به رفتنتان با.است دشواري كار شدن متمركز.نزنيد برهم را آرامشم
بخواهيد آنها از.باشند بيتفاوت شما خواهشهاي به نسبت است ممكن بيملاحظه اشخاص از
.باشيد بيتوجه آنها به نسبت كه كنيد تمرين نكردند ، ترك را اتاق آنها اگر.بيايند بعدا
بله ، .باشيد بيتفاوت تلفنها به نسبت مطالعه هنگام در:ندهيد جواب را تلفنها -6
اين از است ممكن.است مهمتر شما تمركز حفظ ولي بدهيد ، دست از را تلفن يك شما است ممكن
.شود واقع مفيد شما زندگي در روش اين بعد به
در خواندن درس اغلب ، .بالاست تمركزتان كجا كه كنيد فكر:ميفهميد را درس بهتر كجا -7
است آرام كه را كتابخانه يك از گوشهاي بنابراين.است دشوار ميكنيد ، زندگي شما كه جايي
كه دارد پنجرهاي نه و باشند داشته رفتوآمد آن از مرتب مردم كه ندارد وجود دري و
دانشآموزان از بعضي.كنيد انتخاب خواندن درس براي را شود حواسپرتي باعث آن پشت منظره
.شماييد خود مهم صورت ، هر در.بخوانند درس ميتوانند بهتر ميكنند زندگي كه جايي در هم
كنيد انتخاب را آن از نوعي داريد موسيقي به نياز مطالعه هنگام اگر:موسيقي شنيدن -8
منحرف را ذهن بهراحتي بيقاعده ، موسيقيهاي.باشد داشته نسبتايكنواخت ضربآهنگي كه
ميشود ، پخش اطرافتان محيط در كه صدايي كنيد استفاده يكنواخت موسيقي يك از اگر.ميكنند
حال عين در و خوب منبع يك ميتواند هم شما راديوي.ميرساند حداقل به را شما حواسپرتي
.باشد يكنواخت صداهاي براي ارزان
در ساعت چند درس هر براي كه بزنيد تخمين ابتدا:كارها دادن انجام براي كافي زماني -9
هفته طول در بايد كه كارهايي تمام شامل زماني جدول يك سپس.داريد مطالعه به نياز هفته
يك آنگاه.(غيره و شستن لباس خوردن ، غذا جلسات ، كلاسها ، ) مثل.كنيد تهيه دهيد ، انجام
نگران ميكنيد ، مطالعه را درسي وقتي حالادهيد قرار جدول در خواندن درس براي ويژه زمان
.داريد آنها همه براي كافي وقت كه ميدانيد چون.نيستيد ديگرتان كارهاي و درسها
كه درسي براي بتوانيد مثلا باشد تغيير قابل كه كنيد طراحي طوري را خود زماني جدول
را كوچكي تغيير - نشده انجام مخصوص زمان درسدر آن مطالعه و - دارد نياز بيشتري وقت به
به تمركز مهارت اينكه خلاصه.دهيد ادامه خود مطالعه به و كنيد ايجاد زمانبندي جدول در
آنچه هر كه داريد را اين توانايي چون باشيد داشته اطمينان خودتان به كه ميكند كمك شما
.آوريد ياد به داشتهايد تمركز آن روي و كردهايد توجه آن به قبلاخوب كه را
فاضل بهناز:ترجمه
:است شده زيربرگرفته سايت از مطلب اين
http://www.k-state.edu/counseling/concentr.htm
امكان:فناوري و تحقيقات علوم ، وزير
ندارد وجود كشور در برنامهريزي
وزير حضور با دي پنجشنبه 26 ايران علمي انجمنهاي همايش چهارمين:فرهنگي علمي گروه
.شد برگزار تهران دانشگاه در فناوري و تحقيقات علوم ،
سالهاي در علمي پژوهشهاي:گفت سخناني طي همايش اين گشايش مراسم در معين مصطفي دكتر
.است داشته رشد درصد اخير 300
به كشور در شده انجام پژوهشهاي رضايتبخش رشد:افزود فناوري و تحقيقات علوم ، وزير
را رشد بالاترين تركيه از پس اسلامي كشورهاي ميان در ايران آماري جايگاه بودكه نحوي
.است داشته
شوراي در شده وارد اشكالات رفع با كرد اميدواري اظهار سخنانش از ديگري بخش در وي
توسعه راه در مهمي گام آن ، تصويب و علوم وزارت تشكيلات و وظايف اهداف ، لايحه به نگهبان
.شود برداشته كشور
و كرد انتقاد تحقيقات زمينه در متولي نبود و مدون خطمشي نداشتن از همچنين علوم وزير
.ندارد وجود كشور در برنامهريزي امكان كنوني ، شرايط به توجه با:گفت
دبيران نشست نخستين در همچنين شنبه پنج فناوري و تحقيقات علوم ، وزير ايرنا ، گزارش به
.بماند باقي صحنه در نشاط با و پويا و فعال بايد دانشگاه:گفت دانشآموختگان انجمنهاي
.باشد پرهزينه بودن فعال اين چند هر
امام حضرت تعبير به منزوي دانشگاه و بماند انزوا در نميتواند دانشگاه:گفت وي
.است استعماري دانشگاه (ره)خميني
كشور در رشد مجله نسخه ميليون 8/2
ميشود توزيع
سالجاري طي نوجوان و كودك رشد مجله نسخه هزار و 800 ميليون دو:فرهنگي علمي گروه
.ميشود توزيع كشور سراسر دانشآموزان بين در تحصيلي
شهر در پنجشنبه روز پرورش و آموزش وزارت به وابسته رشد مجله توزيع مدير خانلار ابراهيم
كل از معادل 10درصد تنها مجله تعداد اين:گفت ايرنا به اصفهان استان توابع از شهرضا
مجلات در مندرج كمكآموزشي مطالب از دانشآموزان استفاده:گفت وي.است كشور دانشآموزان
مديران جلسه در حضور براي كه ويميشود آنان روحي سلامت و فكري رشد سبب رشد ،
پرورش و آموزش آموزشي كادر و معلمين بود ، كرده سفر شهرستان اين به شهرضا ، آموزشگاههاي
.فراخواند مطالعه فرهنگ ترويج همچنين و بيشتر مطالعه به را
راهاندازي ايران شيلات تحقيقات موسسه
ميشود
ايران شيلات تحقيقات موسسه عالي ، آموزش گسترش شوراي قطعي موافقت با:فرهنگي علمي گروه
وزارت به وابسته عمان درياي و خليجفارس اكولوژي و خزر درياي اكولوژي پژوهشكده دو با
و مرتع گروههاي ايجاد با همچنين عالي آموزش گسترش شوراي.ميشود ايجاد كشاورزي جهاد
.كرد بهبهان ، موافقت طبيعي منابع دانشكده در جنگلداري گروه محيطزيست ، و آبخيزداري
استان در كريم قرآن بزرگ نمايشگاه گشايش
تهران
روز تهران استان كريم قرآن هنري و فرهنگي نمايشگاه نخستين:فرهنگي علمي گروه
.يافت گشايش پاكدشت شهرستان در (ع)رضا امام ميلاد بهمناسبت چهارشنبه
مراسم در تهران اسلامياستان ارشاد و فرهنگ كل مدير و وزير مشاور خواجهنوري مينا
سرچشمه و بندگانش با خداوند عهد را كريم قرآن سخناني طي نمايشگاه گشايشاين
هدايت را وعترت قرآنكريم پيام و خلقت وهدف دانست زيباييها و همهمعارف
.كرد انسانهاذكر
ملل چاپ قرآنهاي خارجي ، زبانهاي به شده ترجمه قرآنهاي نفيس ، قرآنهايخطي
نمايشگاه دراين قرآني علوم كتب و تفاسير تاريخي ، سير سنگي ، چاپ تفاسير مسلمان ،
كلامالله كتابت سير تابلوهاي نيز هنري آثار بخش در.است گذاشتهشده نمايش به
شهرستانهاياستان هنري قرآن ، آثار آيات از برگرفته نشانههاي و آرمها مجيد ،
نمايش به برايعموم نگارگري و منبت معرق ، خوشنويسي ، تذهيب ، رشتههاي در تهران
.است آمده در
ميراث
كشور فرهنگي ميراث سازمان رئيس
برنامهريزي و مديريت جايگاه در فرهنگي
ميشود قلمداد كماهميت كشور
و مديريتي مجموعه نظر از:گفت كشور فرهنگي ميراث سازمان رئيس:فرهنگي علمي گروه
.است اهميت كم امور شمار در فرهنگي ميراث كشور ، برنامهريزي
در فارس فرهنگي ميراث جديد مديركل معرفي آئين در پنجشنبه روز "بهشتي محمد" سيد
از فرهنگي ميراث جايگاه ميشود ، توزيع ظرفيتها و امكانات كه زماني:افزود شيراز
در فرهنگي ميراث سازمان:گفت وي.ميشود مشخص مسئولان و مديران از عدهاي منظر
سختي شرايطي ، چنين در مسئوليت پذيرش و دشواراست و پيچيده مرحله يك از گذر حال
.ميطلبد را زيادي رياضت و
ميشود ، نظرمجسم در فارس و شيراز ميشود فرهنگي ميراث از صحبت وقتي:افزود بهشتي
"قلينژاد عليرضا" وي.است دانشگاه گر تداعي تهران ، دانشگاه سردر كه همانگونه
.كرد فارسمعرفي فرهنگي ميراث جديد مسئول عنوان به را
|