اقتصاد و رسانه
همراه تلفن جديد پيششماره اعلام
كرد عبور اقتصادشوراي
سبز چراغ از "مصباح" ماهواره
اقتصاد و رسانه
شيراني عليرضا دكتر
اقتصادي و اجتماعي زندگي پيچيدگي بزرگ ، شهرهاي در جمعيت تمركز دليل به امروز جهان در
و اجتماعي سياسي ، نظامهاي سريع تحولات بينالمللي ، و ملي همبستگيهاي و وابستگيها
از يافتن اطلاع به نيازمند پيش از بيش انسان فرهنگي مباني دگرگوني و اقتصادي شرايط
.است خود پيرامون حوادث و رويدادها وقايع ،
سبب به امروز انسان.است معاصر زمان ويژگيهاي مهمترين از اجتماعي آگاهي ديگر عبارت به
و پيچيدهتر وسيعتر ، چشماندازهاي برابر در سريع و ناگهاني تغييرات و تحولات
ديدن و شنيدن خواندن ، براي وي رغبت و اشتياق و گرفته قرار گذشته از اضطرابانگيزتر
.است درآمده روزمره و اساسي نياز يك صورت به تحولات و حوادث و وقايع و رويدادها جريان
نيست فردي هيچ امروز دنياي در گفت ، ميتوان جرا7ت به كه است اساسي نياز همين دليل به
نوشتاري ، جمعي ارتباط وسايل و همگاني رسانههايباشد بيارتباط جمعي رسانههاي با كه
رفع راه در عقايد و افكار مبادله و جديد معلومات و اطلاعات انتقال با ديداري و شنيداري
.دارند انكارناپذيري و محوري نقش بشري تمدن و فرهنگ پيشرفت و توسعه آگاهي ، به نياز
كليت سه در را آن گسترده و پيچيده بسيار مسائل و اقتصاد بخواهيم وقت ضيق دليل به اگر
فردي هيچ كه مفاهيمي ببريم ، نام مصرف و توزيع توليد ، از بايد كنيم خلاصه واژه سه يا
نيازهاي از دو هر اقتصاد و رسانه بنابراين.بداند آنها از بينياز را خود نميتواند
و لازم جمعي ارتباط وسايل گسترش و اجتماعي اقتصادي ، توسعه و بوده بشري افراد اساسي
.يكديگرند ملزوم
اطلاعات و دادهها مسير از جز اجتماعي و فرهنگي اقتصادي ، سياسي ، توسعه مسير در حركت
جهاني سطوح در اقتصادي رقابت.است غيرممكن اطلاعرساني ابزارهاي از موثر بهرهگيري و
شده فرآوري اطلاعات و دادهها را علم اگر است ، اطلاع و علم بر مثبتي تاثيرات داراي
درعينحال و افزودني تمامنشدني ، دادههاي از بيپاياني ذخاير به بشر بدانيم ، امروز
و اساس اطلاعرساني و ارتباطي شبكههاي و جمعي رسانههاي كه دارد دسترسي غيرانحصاري
.ميشوند محسوب ارزش با ذخاير اين انتقال شاهراه و اصلي بدنه
بايد ابتدا بپردازيم بهطورخلاصه ملي اقتصاد در رسانهها نقش به بخواهيم اگر
.دهيم ارائه جمعي رسانههاي امكانات و وظايف از تصويري
:دارند عهده به اجتماعي مهم وظيفه سه رسانهها عموما
:آموزشي و خبري وظايف
و سياسي اقتصادي ، اجتماعي ، رويدادهاي و اخبار انتشار رسانه ، يك وظايف مهمترين از يكي
تصميمات.بشناسد بهتر را خود پيرامون محيط ميدهد امكان انسان به امر همين.است فرهنگي
كند اتخاذ روز به و شفافتر واقعيتر ، بيشتر ، اطلاعات براساس را خود اجتماعي و فردي مهم
.شود آشناتر خود اجتماعي مسووليتهاي به و
و اقتصادي اجتماعي ، رويدادهاي تحليل و فرهنگي و علمي اخبار انتشار با جمعي رسانههاي
.ميدهند گسترش را خود مخاطبان ديد افق و كرده ايفا را خود پرورشي و آموزشي نقش سياسي
تصميمگيري در رسانهها توسط رويدادها و اخبار انتشار و تحليلها و اطلاعرساني بدونشك
.است موثر بسيار افراد اقتصادي
و رويدادها اخبار ، تاثير تحت مصرف مخصوصا و توزيع توليد ، يعني اقتصاد سهگانه ابعاد
.هستند رسانهاي تحليلهاي
و زمين قيمت بر آن فوري اثرات و كلاردشت اخبار انتشار آثار به ميتوان مثال ، طور به
اخبار انتشار منفي آثار شاهد گذشته ماه در يا كرد اشاره منطقه آن سريع آباداني و توسعه
محصولات قابلتوجه مصرف كاهش و ركود بر اخبار اين سريع اثرات و آلوده گوشتهاي به مربوط
شاهد حتي.بوديم مقطع آن در ساندويچفروشيها و رستورانها فروش قابلتوجه كاهش و گوشتي
سهام و سرمايه بازار شاخصهاي بر آن آثار و مطبوعاتي جنجالهاي و شايعات انتشاربرخي
.بودهايم
.است كشور اقتصاد در رسانهها موثر نقش مشخصكننده موارد اين همه
تحليل و كشور اقتصادي پتانسيلهاي از شفاف و گويا واقعي ، تصويري ارائه با شك بدون
فرصتهاي بررسي و تحميلي جنگ از بعد سالهاي در مخصوصا اقتصادي مثبت تحولات
براي داخلي سرمايههاي جذب در ميتوان تنها نه رسانهاي ، گزارشهاي در سرمايهگذاري
بلكه شد ، موفق اقتصادي پايدار توسعه در موثر و اشتغالزا و مولد اقتصادي فعاليتهاي
ميتواند كشور بالقوه پتانسيلهاي از دلگرمكنندهاي و شفاف اطلاعات ارائه و نگرشي چنين
.باشد موثر خارجي سرمايهگذاران و كشور از خارج مقيم ايرانيان سرمايههاي جذب در
:ارشادي وظايف
اگر.باشد آنها رهبريكننده و ارشادي نقش ميتواند جمعي رسانههاي اساسي وظيفه دومين
در جمعي ارتباط وسايل طرف يك از ميبينيم كنيم توجه اخير قرن دو سياسي تحولات سير به
موثري نقش مختلف كشورهاي در آزاديخواهي مبارزات و عمومي افكار تنوير و بيداري
اصلي عوامل از خود حقطلبانه مبارزات در آزاديخواهان پيروزي ديگر طرف از و داشتهاند
.است بوده جمعي ارتباط وسايل پيشرفت و توسعه
سياسي ، توسعه در ميتوانند (تلويزيون و راديو و مطبوعات) جمعي ارتباط وسايل بنابراين
در نو انديشههاي گسترش و انتشار با توسعه درحال كشورهاي در مخصوصا اجتماعي و اقتصادي
اين.كنند ايفا رهبريكننده و آموزشدهنده موثر ، نقش افكار تنوير و عمومي وجدان بيداري
رفاه توسعه و ثروت تعديل در و جلوگيري اقتصادي مفاسد از ميتواند خود نوبه به نيز امر
.باشد موثر عمومي
تبليغي و تفريحي وظايف
با رسانه يك فكري ارتباط به رهبري -ارشادي و آموزشي -خبري وظايف يعني قبلي وظيفه دو
.ميشد مربوط خودش مخاطبان
مخاطبان بر رواني اثرات ميتواند بيشتر رسانه يك تبليغي -تفريحي وظيفه ايفاي ولي
روزانه كار از خستگي رفع عصبي ، فشارهاي روحي ، اضطرابهاي تسكين براي مردم.باشد داشته
رسانهها تفريحي برنامههاي و مطالب به خود فراغت اوقات كردن پر و ماشيني زندگي يك در
توجه نيز مورد اين در خود مخاطبان رواني نيازهاي به بايد ناچار رسانهها و ميآورند رو
.كنند
باشد تضاد در است ممكن آموزشي علمي ، برنامههاي با تفريحي برنامههاي مواردي در گرچه
اين از كند انتخاب را دومي سرگرمكننده و آموزنده تضاد نوع دو اين بين عموما مخاطب و
.باشد آموزنده غيرمستقيم طور به نيز آنها سرگرمكننده مطالب كنند سعي بايد رسانهها رو
فيلمها سريالها ، تا گرفته بچهها كارتونهاي از سرگرمكننده و تفريحي برنامههاي حتي
منفي و مثبت آثار ميتوانند شنيداري يا نوشتاري ديداري ، رسانههاي در داستانها و
.باشند داشته اقتصادي
ميتوان جوانان و كودكان مخصوصا مخاطبان بر تفريحي برنامههاي رواني آثار دليل به
و تيمي كار داده تغيير مناسب سازماني يا و اجتماعي رفتار جهت در را آنها فردي رفتار
.داد افزايش را آنها سازماني بازدهي و بهرهوري و كرد تشويق و تقويت آنها در را گروهي
اطلاعات ارائه جهت در اگر كه دارند بهعهده نيز تبليغي مهم نقش يك جمعي ارتباط وسايل
در.آورد بار به اجتماعي مطلوب آثار ميتواند باشد مخاطبان معلومات سطح ارتقاي و صحيح
به و ميكند آشنا اجتماعيشان و فردي حقوق با را مردم سياسي زمينههاي در صورت اين
بعد در و ميپردازد مردمسالاري و سياسي مشاركت زمينههاي در مردم راهنمايي و ارشاد
به بخواهد اگر و مفيد رود كار به خدمت و كالا شناساندن جهت در تبليغات اگر نيز اقتصادي
.داشت خواهد منفي آثار بپردازد غيرضروري مصرفگرايي تحميل و مصرفكنندگان اقناع
:به منجر ميتواند خدمات و كالاها بازرگاني تبليغات مثبت آثار
.(انبوه توليد)شود كالاها قيمت نهايتا و فروش توزيع ، توليد ، هزينههاي كاهش -
.كند كمك آن كيفيت بهبود و محصول كردن استاندارد توليد ، ثبات به -
.كند كمك توليد در نوآوري و عرضه تنوع به داده ، افزايش را مصرفكننده انتخاب حق -
افزايش را ملي درآمد و مبادلات حجم و كم را توليد ريسك تسريع ، را سرمايه بازگشت -
.دهد
.كند كمك بازار شفافيت و پول گردش سرعت به -
ميتواند نيز تبليغات منفي آثار
.بدهد غلط اطلاعات مصرفكننده به و بوده فريبنده پيامهاي شامل -
.كند تكيه مصرفكننده به تحميل و كردن اقناع جنبه به اطلاعرساني جنبه جاي به -
.شود انحصاري قيمتهاي نهايتا و متمركزتر بازارهاي ايجاد به منجر كاهش ، را رقابت -
.باشد موثر گروهي رسانههاي آزادي و بيطرفي در و تشويق را حد از بيش مصرفگرايي -
سپه بانك مديرعامل x
همراه تلفن جديد پيششماره اعلام
ميشود واگذار كد 0913 با جديد پيششمارههاي از اندكي بخش تنها
خريد در تاخير دليل به شود آغاز امسال ماه بهمن بود قرار كه همراه تلفنهاي
واگذاري
ميافتد تعويق به تجهيزات
شركتهاي از دلار ميليون قيمت 76 به همراه تلفن خط ميليون راهاندازي 2/1 تجهيزات
است شده خريداري اريكسون و نوكيا
.شد اعلام همراه تلفن جديد سيمكارتهاي پيششماره
ايران مخابرات شركت توسط گرفته صورت پيشبينيهاي براساس ما ، خبرنگار گزارش به
.بود خواهند كد 0915 داراي واگذاري شرف در همراه تلفنهاي
كد 0911 با همراه تلفنهاي ظرفيت شدن پر دليل به كد 0915 با همراه تلفنهاي واگذاري
.ميگيرد صورت و 0913
بخش شده پيشبيني و اعلام كد 0915 داراي واگذاري حال در تلفنهاي اغلب گزارش اين در
.گرفت خواهد انجام كد 0913 با واگذاريها از اندكي
خط ميليون واگذاري 2/1 به نسبت خود تعهدات ايفاي منظور به است متعهد مخابرات شركت
بهمن ابتداي همراه تلفنهاي واگذاري آغاز زمان هرچند.كند اقدام متقاضيان به همراه تلفن
از واگذاريها شدن اجرايي در فراواني ابهام حال اين با است شده اعلام جاري سال ماه
.دارد وجود شده اعلام تاريخ
را مرحله اين در همراه تلفنهاي واگذاري عدم علت مهمترين ايران مخابرات شركت مسوولان
.كردهاند اعلام همراه تلفن تجهيزات خريد زمان تعويق
شكايت كه گيرد صورت سال اول نيمه در همراه تلفن تجهيزات خريد بود مقرر اين از پيش
با همراه تلفن تجهيزات واگذاري امكان خصوص در ايران مخابرات شركت از آلكاتل شركت
سبب اريكسون و زيمنس نوكيا ، شركتهاي و ايران ميان شده توافق مبلغ از پايينتر قيمتهاي
.شد تجهيزات اين خريد زمان افتادن تعويق به
از دلار ميليون قيمت 76 به همراه تلفن خط ميليون راهاندازي 2/1 تجهيزات حاضر حال در
شبكه ظرفيت افزايش جهت آن نصب عمليات و شده خريداري "اريكسون" و "نوكيا" شركتهاي
.است انجام درحال
شوراي سبز چراغ از "مصباح" ماهواره
كرد عبور اقتصاد
ميشود منعقد مناقصه برگزاري بدون ماهواره اين ساخت و طراحي قرارداد آينده سال
هستند قرارداد اين انعقاد خواستار هندوستان و روسيه از فشركتهايي
صادر را آينده سال در مصباح ماهواره ساخت و طراحي قرارداد انعقاد مجوز اقتصاد شوراي
.كرد
پست وزارتخانههاي سوي از كه ماهواره اين ساخت و طراحي پيشنهاد ما ، خبرنگار گزارش به
و طراحي قرارداد انعقاد بر است شده ارائه فناوري و تحقيقات و علوم و تلفن و تلگراف و
.دارد دلالت آينده سال در مصباح تحقيقاتي ماهواره ساخت
وزارتخانهها اين سوي از شده ارائه باپيشنهاد طرح اين بررسي جريان در اقتصاد شوراي
.كرد موافقت نيز مصباح ماهواره ساخت و طراحي جهت مناقصه تشريفات ترك بر مبني
خواهد منعقد مذكور قرارداد مناقصهاي ، هيچ برگزاري بدون آينده سال طي ترتيب اين به
.شد
جهت قرارداد انعقاد خواستار هندوستان و روسيه از شركتهايي ميدهد نشان بررسيها
است تحقيقاتي ماهوارهاي مصباح ماهواره.شدهاند ايران براي ماهواره اين ساخت و طراحي
و تحقيقات علوم ، " و "تلفن و تلگراف و پست" وزارتخانههاي عهده به مشتركا آن اداره كه
.بود خواهد "فناوري
در خود تكميلي گزارش شدهاند موظف وزارتخانهها اين اقتصاد ، شوراي مصوبه موجب به
اقتصاد شوراي به مبسوط صورت به را بهرهبرداري و راهاندازي زمان قرارداد ، مبلغ خصوص
.دهند ارائه
دلايلي به هنوز اما است زهره مخابراتي ماهواره راهاندازي درصدد مدتهاست ايران
قرارداد عقد براي ايران مذاكره طرف شركت.است نشده فراهم آن قرارداد نهايي عقد امكان
و مسوولان از بسياري اما است آويااكسپورت عنوان تحت روسي شركتي زهره ماهواره
را زهره ماهواره راهاندازي براي لازم صلاحيت شركت اين معتقدند اقتصادي تصميمگيران
.ندارد
شد ، مقرر مصباح تحقيقاتي ماهواره راهاندازي با اقتصاد شوراي اعضاي موافقت پي در
قرار تلفن و تلگراف و پست وزارت كار دستور در آينده سال در نيز زهره ماهواره راهاندازي
و پست وزارت كار دستور در زهره ماهواره قرارداد عقد كه است سال بيست از بيش.گيرد
.دارد قرار تلفن و تلگراف
|