...نداريم ، اگر كم علمي رنسانس نهضت براي چيزي
از 30 بيش كشور عمومي كتابخانههاي تعداد
يافت افزايش درصد
نژاد حكمت حسن استاد بزرگداشت مراسم
شد برگزار
...اگر نداريم ، كم علمي رنسانس نهضت براي چيزي
معاونت دفتر به ورودم محض به كه است چيزي اولين "محرمانه دبيرخانه" تابلوي:;اشاره
.برميانگيزد را كنجكاويام دانشجويي
به اعزام وظيفه ، نظام غذايي ، اقلام سروها ، غذا ، رفاهي ، مسائل در كه دانشجويي امور
و رفاه صندوق دانشجويي ، تشكلهاي و صنفي شوراهاي مشاوره ، مراكز داخل ، خارج ، بورسيه
عجين سري و محرمانه قضاياي با چقدر ميشود ، خلاصه دانشجويي قهرماني و بدني تربيت حداكثر
در رودرروي درست بزرگي تابلوي با و است ساخته خود آن از رسما را مستقل اتاق يك كه شده
ميكند؟ خودنمايي معاونت دفتر ورودي
ساعت براي فناوري و تحقيقات علوم ، وزارت دانشجويي معاون ظريفيان دكتر با مصاحبه وعده
ملاقات وعده با تقارن علت به و گرفت انجام تاخير ساعت نيم با كه بود شده تنظيم صبح 10
.ماند باقي تمام نيمه تقريبا مصاحبه ، انجام حين در وي تلفن مكرر مكالمات و وي بعدي
وگو گفت به علوم وزارت دانشجويي معاون با تا داد دست كه ساعتهاي يك حدودا فرصت در
زمينههاي در وزارتخانه اين برنامههاي و سياستها ارزيابي به تا كرديم تلاش بنشينيم ،
معيشتي ، و رفاهي امكانات وطن ، به آنها بازگشت عدم و ايراني دانشجويان خارج به اعزام بورس
.بپردازيم...و خوابگاهها مشكل
صحرايي فريبا
دانشجو با مرتبط آموزشي خدمات و دانشجويي فعاليتهاي از وسيعي طيف دانشجويي معاونت"
.برميگيرد در را
غذا ، يارانه رفاهي ، مسائل متولي كه داريم را دانشجويي ادارهكل دانشجويي بخش در
صنفي شوراهاي مشاوره ، خارجي ، دانشجوي پذيرش كشور ، از دانشجو وظيفه ، خروج سروها ، نظام
.است نمونه دانشجوي انتخاب و دانشجويي تشكلهاي و
جشنوارهها و المپيادها دانشگاهي ، درون ورزشي فعاليتهاي بدني ، تربيت اداره بخش در
و امكانات دانشجويي ، وامهاي كليه رفاه صندوق.ميشود ساماندهي قهرماني مسابقات و
و ميشود شامل را... و نمونه دانشجويان براي وام خاص تسهيلات آموزشي ، خدمات تجهيزات
دانشجويان كل اداره در آنها علمي ارتقاي بحث و ايثارگر و شاهد دانشجويان به مربوط امور
و كشور سراسر دانشگاههاي مدارك ارزشيابي ، كل اداره در.ميگردد پيگيري ايثارگر و شاهد
و اعزام و خارج بورس امور ساماندهي و ميشود ارزشگذاري آنها فارغالتحصيلان و دنيا
.ميشود مربوط بورس كل اداره به كشور داخل دكتراي بورس... و تافل امتحانات و آن مقدمات
به اشاره با و كرده ذكر نفر هزار را 6 داخل بورس دانشجويان ظريفيان ، تعداد دكتر
وظايف جمله از هم را امور اين ساماندهي خارجي كشور در 6 عالي آموزش سرپرستيهاي فعاليت
".ميبرد نام معاونت
***
به ساماندهي براي شما برنامه و طرح مهمترين بفرماييد داخل ، دانشجويان امور بخش در *
چيست؟ دانشجويان رفاهي و صنفي مشكلات
اجرا به ، بزودي داخل دانشجويان بخش در را دانشجويان رفاهي امور ساماندهي طرح -
دور ، امور نهچندان آينده در كه كرد خواهيم حركت سمتي به طرح اين اجراي باگذاشت خواهيم
غيرنقدي خدمات صورت به عمدتا كمكها حاضر حال در.كنيم ملموستر و نقديتر را رفاهي
با كه طرح اين اجراي با و ميشود اعمال...و غذا و خوابگاه طريق از كه ميشود ارائه
به اختيار واگذاري با داريم قصد شده ، برنامهريزي دنيا مختلف كشورهاي تجارب از استفاده
.دهيم سامان بخش اين به و بسپاريم او به نقدي طور به را رفاهي دانشجو ، امور خود
آينده سال دو يكي در اميدواريم و ميشود اجرا مديريت سازمان همكاري با ساماندهي طرح
اختيار در نقدي بهطور را آن معادل دانشجو ، يك هزينه احتساب با بتوانيم دولتي بخش در
.باشد مخير آن هزينهكرد براي خود كه دهيم قرار دانشجويان
به و ميكنيم عملي را سياست اين برنج و گوشت بخش ، در آينده ماه سه از كه بهطوري
.ميگذاريم دانشگاهها اختيار در نقدي طور
.كنيم ايجاد تحول طرح اين اجراي با دانشجويان به سرويسدهي نوع در تا هستيم درصدد
به خاص كانونهاي و جو مشاركت نهادهاي ايجاد با تا ميكنيم ، تلاش حوزه همين در
.كنيم كمك دانشجويي مشاركتهاي
حدود850 و شده راهاندازي دانشگاهها و دانشكدهها عموم در صنفي شوراهاي حاضر حال در
دانشگاهها در متعددي فرهنگي و ورزشي كانونهاي.است شده ايجاد دانشگاهها در علمي انجمن
.است فعال دانشگاهها سطح در دانشجويي كانون و انجمن هزار حدود 4 جمعا و گرفته شكل
به ساماندهي هدف با كه است ، مردمي مشاركت ستاد يا كانون ايجاد هم ديگر اقدام
.است ايجادشده دانشجويان معيشتي و رفاهي امور در مردم مشاركتهاي
نقدي پرداخت توان دولت رفاهي ، امور ساماندهي طرح اجراي صورت در ميكنيد فكر *
باشد؟ داشته را دانشجو رفاهي نيازمنديهاي
تغذيه ، بخش در.ميشود پرداخت غيرمستقيم شكل به الان هزينه اين.است طبيعي-
به تومان كيلويي 75 را گوشت ما و ميشود پرداخت هنگفتي هزينههاي...و خوابگاه
پرداخت هزينه ، همين طرح اين اجراي با كه.تومان كيلويي 10 را برنج و ميدهيم دانشگاهها
.ميشود بيشتر دانشجو نقش حال عين در و
است؟ چقدر رفاهي امور بخش در دانشجو هر هزينه متوسط بهطور حاضر حال در *
پرداخت غيرمستقيم يارانه مواقع بعضي در چون است ، سختي خيلي كار رقم اين احتساب -
قالب در آنچه ولي ميشود ، استفاده موجود معيشتي و خوابگاهي ورزشي ، امكانات از ميشود ،
با اگر كه است تومان هزار تا 160 حدود150 رقمي ميشود ، هزينه دانشجويي سرانه
.شود برآورد تومان هزار يا 500 تا 400 است ممكن شود حساب يارانهها
بوده؟ چقدر امسال براي دانشجويي سرانه رشد ميزان *
اگر ولي درصد ، تا 15 حدود 10 ;مييابد افزايش و دارد متوسطي نرخ سال هر رشد اين -
.نميدهد را دانشجو نيازهاي تكافوي شود ، واقعي بخواهد
كه داريم خوابگاه متقاضي دانشجوي هزار تا140 حدود 50 حاضر حال در ما مثال بهطور
عمل غيراستاندارد بهطور هم را آن كه داريم ، را آنها از نفر هزار يكصد پوشش توان تنها
با كه داريم خوابگاهي فضاي متر تا 4 حدود 6 مساحتي نفر هر براي الان ما.ميكنيم
حدود 40 رقمي به نيازمان ، مورد فضاي تامين براي و دارد زيادي فاصله موجود استانداردهاي
سعي خودگردان خوابگاههاي توسعه با چند هر لذا.داريم نياز اعتبار تومان ميليارد تا 50
.داريم فاصله متعارف نرمهاي با اما كنيم ، كم موجود فشارهاي از قدري كرديم
مطلوب وضع به هرگز و داريم فاصله استانداردها اين از سالهاست ميدانيد كه همانطور *
ميبينيد؟ چه را فاصله اين حفظ دلايل.نرسيدهايم
ما.بوديم مواجه پارادوكس يك با همواره ما كه بوده اين دلايل اين از يكي -
بودجه بر را اين و است تومان A واقعي سرانه بگوييم موجود بودجه براساس ميتوانستيم
بين كه شد موجب پارادوكس اين.بگيريم دانشجو واقعي امكانات براساس و كنيم تقسيم موجود
به ورود به نياز
يعني ;كنيم انتخاب را راه يك دانشجو ، روي بر امكانات كمبود فشار تحمل و عالي آموزش
آياتو بپرسيم دانشجو از اگر كه هستم مطمئن من و بگيريم ناديده را عظيم خيل اين تقاضاي
نشوي ، 99 وارد اصلا خوابگاه بدون يا بشوي دانشگاه وارد و باشي نداشته خوابگاه حاضري
.ميكنند انتخاب را اول شيوه درصد
است؟ اين از غير غيردولتي ، مگر دانشگاههاي مورد در كه اين كما
.است مسايل اين از مهمتر و متعاليتر خيلي عالي آموزش به نياز ميشوند؟ وارد چرا
نياز تامين بين تلفيق كه است طبيعي.ميكرديم حل ميبايست طوري يك را پارادوكس اين لذا
.نبود ميسر دانشگاه به ورود و واقعي
بود؟ اشتباه كار كدام بالاخره *
رهگذر از واقعي پايدار توسعه كه معتقديم ما. است نگاه نيست ، بحث اشتباه بحث -
.شد خواهد تامين خصوصا عالي ، آموزش و عموما آموزش ، بر سرمايهگذاري
.شود نهادينه بايد نگاه اين.است شده تربيت انسان به مربوط افزوده ارزش اصلا
آموزشي كيفيت بر منفي و مستقيم تاثير معيشتي و رفاهي نامناسب شرايط داريد قبول اما *
نهايت در و ميگذارد دانشجو تحصيلي و
ميكند؟ مواجه مشكل با را عملي پايدار توسعه و نگاه همين سازي نهادينه
بگيريم؟ ميخواهيم نتيجهاي چه اين از ولي.است درست -
كيفي توسعه فداي را كمي توسعه موضوع با برخورد شيوه اين با نيامديم ما آيا يعني *
كنيم؟
، جامعه است عالي آموزش به ورود طالب كه جامعهاي.بوديم انتخاب به ناچار ما -
جامعه يك شرايط در كه ما نه؟ يا داد بايدپاسخ فرهيختگي اين به.است فرهيختهاي
كه آن ضمن البته.بپذيريم را جامعهمان واقعيتهاي بايد ما.نميكنيم زندگي ايدهآل
بگويم بايد حال عين در ولي ميگذارد ، تاثير علمي كيفي شرايط روي مسايل اين معتقدم
، به خارجي كشورهاي در خود مشابهان به ، نسبت ميدوند سنگلاخ در كه وجودي با ما دانشجويان
و آموزشي لحاظ به ما بچههاي كيفيت هست ما آموزشي نظام در كه قوي بنيههاي دليل
.نيست دنياكمتر در آموزشي كيفيت از بينالمللي استانداردهاي
كه معتقدند علمي هيات اعضاي از بسياري رسيدهايد؟ نتيجهاي چنين به اساسي برچه *
.كرده افت دانشگاههابشدت آموزش كيفيت
اين ميگويم وقت يك ميخواهد ، شاخصهايي يك كرده افت آموزش كيفيت اينكه.نه -
راحتي به را ما دانشگاههاي فارغالتحصيلان عموم تقريبا.باشد اين از بهتر ميتوانست
ميكنند؟ را كار اين چرا شما نظر به ميبرند ، دنيا دانشگاههاي
بورسيه دانشجويان براي اخير سالهاي در بويژه اتفاق اين.كرديد اشاره خوبي نكته به *
داريد؟ ريزش اين از آماري آيا.گرفته شدت آنها بازگشت عدم و ميدهد رخ هم اعزام
اين.بوده درصد آمار ، 17 آخرين طبق ما بورسيه دانشجويان بازگشت عدم نرخ ميانگين -
.است صفر به نزديك روسيه مثل كشوري در و بالاتر كانادا مثل كشورها بعضي در البته نرخ
است؟ چقدر كانادا مثل كشوري در نرخ اين *
.است بوده درصد يا 37 كانادا ، 36 كشور در بازگشت عدم نرخ و 76 ، سالهاي 75 در -
داريد؟ آن براي ملاكهايي چه و ميكنيد محاسبه چطور را نرخ اين *
تمام سال سال ، 6 جاي 4 به مثلا عزيزان از برخي.است شكل دو به بازگشت عدم نرخ -
ما نظر از كه ميمانند دكترا پست دورههاي گذراندن براي را ديگر سال دو بعد و ميكنند
.نميگردند باز ديگر بورس دوره گذراندن از پس كه هست هم ديگري بخش.نيست بازگشت عدم اين
از خارج در بهتري شرايط.دارد عديدهاي عوامل كه مغزهاست ، فرار بحث مهم ، بحث اما
درصد بگويم 83 بايد مجموع در اما.است امكانپذيرتر علمي كار و دارد وجود كشور
.برگشتهاند ما بورسيههاي
دانشجويان...و وثيقهگذاري و اعزام از قبل سختگيريهاي وجود با چرا شما نظر به *
ندارند؟ بازگشت به تمايل اعزام بورسيه
حضور كه نيست قبلي دنياي آن ديگر دنيا اينكه يكي.كرد تفكيك هم از بايد را دوچيز -
الان كه كشورها از خيلي در.باشد مكان آن در فرد بودن موثر بيانگر مكان يك در فيزيكي
.دارد افزوده ارزش كشور آن براي كار اين ميكنند صادر را نيروهايشان
علمي تبادل باهم بتوانند دانشجويان كه كنيم فراهم را فضايي بايد ما كه است طبيعي
علمي عنصر يك است مهم اين.دهند ارائه كشورشان رابه خود علمي توانايي و باشند داشته
.شود گرفته كار به علميش استعداد و علمي خدمات بايد باشد ، كه هرجا در
نظر در تسهيلاتي سال ، چند گذشت از پس حتي بورسيهها جذب و بازگشت براي آيا *
گردند؟ باز كردند اراده وقت هر كه گرفتهايد
مسائل سري يك امانكرديم ايجاد كشور به افراد اين ورود براي را منعي هيچ ما -
.ميشود فعال طبيعتا نگردند ، باز مشخص زمان يك ظرف اگر كه وثيقه مثل دارند حقوقي
در مگر كنيم ترديد نبايد اين در.بپردازند بايد و گرفتند ملت از كه است حقوقي اين
.ميآيند كشور به دانشگاهها بعضي دعوت به كه علمي ويژه افراد مورد
اين.ميگيرد صورت بيشتر شدت با كه است سالي چند دانشجو اعزام بودجه كاهش سياست *
است؟ چقدر حاضر حال در بودجه
داير در ما كه رشدي دليل به و داشتيم اعزام بودجه دلار ميليارد يك ما سال 58 در -
پيدا تقليل دلار ميليون به 20 ميزان اين داشتيم ، امسال كشور داخل در دكترا دورههاي كردن
.كرده
ميكنيد؟ ارزيابي مثبت را قضيه اين شما *
بالا علمي سطح نظر از كه داريم علوم وزارت در دكترا دانشجوي هزار ما 6 الانبله-
.داشته بينالمللي مقاله ما 20 نمونه دانشجوي امسال.هستند
علمي معتبر مقالات تعداد.داريم سطح اين در دانشجو تا چند ما ميكنيد فكر اما *
.ميدهد تشكيل را پاييني رقم ايراني متخصصان و استادان
و داشتيم ISI در شده انديكس مقاله سال 2001 ، 1600 در ما.ديد را رشد ميزان بايد -
.شده برابر چند نمونه اين شيب لذا.مقاله سال 2002 ، 2400 در
اعزام درصدي هزار چند كاهش سياست اجراي موفقيت ميزان تا شده انجام تحقيقي هيچ آيا *
مطالعه مورد دانشگاهها علمي سطح براي را آن منفي عواقب احيانا و بسنجد علمي طور به را
دهد؟ قرار
عموما ميخوانند درس انگليس در كه بچههايي.بودم انگليس پيش ماه چند من ببينيد -
دانشگاههاي كيفيت ميگفتند چون.نفرستيم انگليس به را كسي ديگر ما كه ميكردند اصرار
ايران در آموزش كيفيت.كنم دفاع كشور علمي نظام از ميخواهم من.است آموزشي انگليس
.است بالا بسيار
و تحقيقات علوم ، وزارت دانشجويي معاونت مقام در كه شما مثل كسي اما !دكتر آقاي *
كه است اين من سوال.بگويد سخن علمي مستندات اساس بر اصولا ميبايست دارد ، قرار فناوري
با داخل در دانشگاهها علمي هيات اعضاي تربيت و آموزش و اعزام بودجه در شديد افت اين آيا
و نميشود و نشده معضلات تشديد موجب كشور ، عالي آموزش نظام آموزش كاستيهاي به توجه
گرفته؟ صورت زمينه اين در مطالعهاي هيچ آيا نميدهد؟ تنزل را كشور دانشگاههاي علمي سطح
تعداد خصوص در دانشگاهها گزارشهاي به ميتوانيد شما.ميكنم دفاع طرح اين از من-
به نياز اينها حال هر به اما.كنيد رجوع داخل در كرده تحصيل اساتيد علمي معتبر مقالات
از تعدادي كه داريم طرحي نقيصه اين جبران براي الان ما.دارند خارج دنياي با ارتباط
سال كه بفرستيم خارج به ماه تا 9 براي 6 جامع امتحان از بعد را بورسيه دكتراي دانشجويان
اين علمي كيفيت روي دوره اين.ميشود برابر دو دوباره امسال و برابرشد دو شته گذ
هم و تلاش و سرمايه كه شود ايجاد فضايي اگر اين بنابر.ميگذارد خوبي خيلي اثر بچهها
كم علمي رنسانس نهضت يك براي چيزي ما باشد داشته وجود عالم و علم مقدس ساحت به احترام
.نداريم
دارد ادامه
از 30 بيش كشور عمومي كتابخانههاي تعداد
يافت افزايش درصد
رشد 7/30 با (801376) سال چهار طي كشور عمومي كتابخانههاي تعداد:فرهنگي علمي گروه
.رسيد باب و 502 يكهزار به و 149 يكهزار از درصد ،
در سال 1376 در ،"فرهنگي شاخصهاي" نشريه شماره ششمين در شده منتشر آمار براساس
اين كه بود موجود فارسي كتاب جلد و 416 هزار و 878 ميليون كشور 7 عمومي كتابخانههاي
.رسيد سال 1380 در جلد و 488 هزار و 285 ميليون رقم 12 به درصدي رشد 56 با رقم
بررسي ، 9 مورد سالهاي طي عمومي كتابخانههاي در موجود فارسي كتابهاي تعداد ميانگين
.ميدهد نشان را درصدي سالانه 75/11 رشد متوسط كه است جلد و 386 هزار و 968 ميليون
و 358 ميليون يك سال 76 ، در عمومي كتابخانههاي در موجود فارسي مجلات تعداد همچنين
سال در و 584جلد هزار و 735 ميليون رقم 2 به درصدي ، رشد 101 با كه بود جلد و 303 هزار
.رسيد 80
و ميليون سال 76 ، 16 در مراجعان به شده داده امانت كتابهاي تعداد گزارش ، اين براساس
در جلد و 642 هزار و 670 ميليون به 22 درصدي ، رشد 2/36 با كه بود جلد و 791 هزار 640
.رسيد سال 80
طرح دفتر توسط كه است هنري و فرهنگي تحليلي و آماري نشريه ،"فرهنگي شاخصهاي" نشريه
.ميشود منتشر اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت برنامهريزي و
نژاد حكمت حسن استاد بزرگداشت مراسم
شد برگزار
دوشنبه قالي ، استاد "نژاد حكمت حسن" استاد بزرگداشت مراسم:فرهنگي علمي گروه
.شد برگزار فرهنگي مفاخر و آثار درانجمن شب
او.آمد بهدنيا اصفهان در سال 1309 در "مجنوني محمدكاظم" فرزند نژاد حكمت حسن
را رنگرزي و طراحي قاليبافي ، كار ديگر ، مشاغل كنار در پدرش تاكيد و وصيت به بنا
اين در فعاليت سال شصت از بيش با وي.رسيد استادي درجه به تا داد انجام نيز
شناخته بافي قالي هنر عرصه صاحبنظردر و سبك صاحب استادي عنوان به حرفه ،
.ميشود
از وشماري شناسي ايران بنياد رئيس "حبيبي حسن" دكتر حضور با كه مراسم اين در
انجمن مديره رئيسهيات "محقق مهدي" دكتر شد ، برگزار كشور فرهنگي علميو شخصيتهاي
.كرد ايراد سخناني حكمتنژاد هنري خدمات و شخصيت درباره فرهنگي ، مفاخر و آثار
معنويهنر بعد كه است بوده اين پدرشان مرحوم و استاد كوشش:گفت محقق دكتر
.كنند عرضه هنري رشته اين علاقهمندان به را بافي قالي
روز قالي هنر پيشكسوتان از حكمتنژاد حسن استاد كه است حاكي ديگري گزارش حال عين در
.شد بستري تهران رامتين بيمارستان در قلبي عارضه علت به سهشنبه
|