قاف بي بيكاخسيمرغ جشنواره
نخست سخن
حاضر هميشه غايبان
آشتي براي هياتي
كنيم آغاز دوباره بيايد
قاف بي بيكاخسيمرغ جشنواره
يزداني اصغر
كاخ عنوان با كاخي بود قرار.داشت فرهنگيتري كاربرد روزها آن عباسآباد تپههاي
باري اولين از سالها.شود ساخته آنجا در دنيا معتبر جشنوارههاي همه رسم به جشنواره
فكر هيچ هنوز و ميگذرد شد ، ارائه جعفرينژاد شهرام توسط جشنواره كاخ راهاندازي طرح كه
اينكه بر علاوه جشنواره كاخ شدن ساخته.ندارد وجود طرح آن كردن عملي براي جدياي
داشت را مهم امتياز اين كند ، منظمتر را جشنواره برگزاري به مربوط فعاليتهاي ميتوانست
زياد قدر آن ايران سينماي بزرگ و كوچك مشكلات اماكند بيشتر هم را جشنواره اعتبار كه
شده فراموش و رفته يادها از كاملا جشنواره كاخ نام به چيزي راهاندازي فكر اصلا كه شده
.است
استاد راهنمايي با سينما صنعت مجله مدير و منتقد نژاد جعفري شهرام بار اولين براي
تصويب مورد كه كرد ارائه دانشگاهش تز بهعنوان را جشنواره كاخ طرح فلامكي راهنمايش ،
در نيز را خود عملي كار و نظري طور به را خود رساله تحقيقاتي انجام با او.گرفت قرار
است ، شده تقسيم دولتي پروژههاي يكسري بين امروز كه عباسآباد تپههاي محدوده در زميني
از پسكند پيدا اختصاص منظور همين به بودجهاي كه بود قرار روزها آن در و كرد طراحي
فارابي بنياد رئيس بهشتي ، مهندس براي جدي طور به را آن نژاد جعفري جشنواره كاخ طراحي
معاونت انوار ، و وقت ارشاد وزير خاتمي ، محمد _ تهران سابق شهردار كرباسچي ، _ وقت
اختيار در را پاياننامه اين از نسخه يك آنها از يك هر و كرد مطرح ارشاد وزارت سينمايي
طرح اين نشستهايي در كه ميرفت احتمال و ميشد جديتر رفتهرفته موقع آن قضيهداشتند
هم به با جشنواره كاخ طرح حادثه بد از اما.شود شروع جايي از آن ساخت و بشود عمليتر
بعد و ارشاد ، وزارت از خاتمي استعفاي يعني.شد مواجه شخصيتها آن قبلي موقعيت خوردن
از اما.انداخت اوليه حال و شور آن از را قضيه اين فارابي بنياد از بهشتي رفتن
بنياد.شد همكاري به دعوت سينمايي ساختوسازهاي طرحهاي در مشاوره براي جعفرينژاد
ارشاد وزارت در سينما سالنهاي بازسازي از حمايت دفتر هنري ، حوزه ارشاد ، وزارت فارابي ،
بسازند سينما تا شود داده وام متقاضيان به و 50 تبصره 3 وام از استفاده با بود قرار كه
.ماند نيمهكاره بانكي دليل به هم طرح اين كه بود مشاور هم زمينه اين در جعفرينژاد
شهرك طرح تا دو.ماند باقي ناتمام كه شود طراحي بود قرار ايران اسلامي جمهوري شهر سينما
و بود جعفرينژاد آنها طراح كه شد داده پيشنهاد فيلمسازان از تعدادي طرف از سينمايي
بازسازي و ساخت طراحي ، در مشاور بهعنوان جعفرينژاد ، .ماندند نيمهكاره هم اينها
هيچ حال هر به ولي.است داشته نقش زيادي فرهنگ خانههاي و متعدد سينمايي مجموعههاي
ارشاد ، كه است معتقد او.است نشده عملي سالها اين در جعفرينژاد طرحهاي اين از كدام
جالب خيلي.كنند فكر زيرساختها مسائل به بايد كه هستند فرهنگي ارگانهاي فارابي و حوزه
كه را خودشان زيرساختي وظيفه ولي است خصوصي بخش وظيفه اين و ميسازند فيلم اينها كه است
.كردهاند فراموش است ، استوديو و فني مجموعههاي سالن ، تامين اصلا
اميد روزنه
تماس جعفرينژاد با تهران شهرداري فرهنگي ارگانهاي از يكي سوي از پيش ماه دو يكي حدود
دوباره...و سينما خانه و شهر شوراي اعضاي بين فجر فيلم جشنواره كاخ ايجاد كه گرفتند
بعد.ساخت خواهيم ميلاد برج جوار در را جشنواره كاخ كه بود گفته يكي حتي.است شده مطرح
طي تهران شهرداري فرهنگي سازمان رئيس طرف از.است بوده بيربطي حرف اين كه شد معلوم
كاخ پروژه دوباره شتاب با تا دارند حكمي آنها كه كردند گوشزد جعفرينژاد به تماسي
آنها.كنند اجرا را آن مناسب مكان كردن پيدا و بودجه صرف با و گيرند سر از را جشنواره
يك و آزادي سينمايي مجموعه جشنواره ، كاخ علاوهبر همزمان طور به كه بودند شده متذكر
جعفرينژاد و كرد خواهند ساختوساز را تهران نقاط از ديگر يكي در سينمايي مجموعه
فرهنگي حركت اين از هم او.كند همراهي را آنها طرح اين در مشاور بهعنوان ميتواند
آنها اينكه از.كرد اعلام طرحها اين رساندن ثمر به براي را خود همراهي و كرد استقبال
اما.بود آمده شوق سر آورند ، در حركت به را جريان اين سريعالسير تا بودند برآمده درصدد
.نشد خبري آنها از ديگر
اوليه جرقه
شدن برگزار بهتر براي كه شد آن بر او بود ، معماري جعفرينژاد تحصيلي رشته كه آنجا از
تحصيلي پاياننامه بهعنوان طرح اين.كند ارائه را جشنواره كاخ طرح فجر فيلم جشنواره
بشود ، راهاندازي بخواهد طرح اين امروز اگراست توجه قابل اوليه قدم حد در كه شد ارائه
به نياز ساختوساز براي طرح اين حتما.نيست عملي شرايط تغيير و زمان گذشت به توجه با
حال هر به.بدهند نظر بايد آن درباره معماري استادان و دارد مختلف گروههاي بازنگري
الگوي از جشنواره كاخ طراحي براي جعفرينژاديافت خواهد تحقق روز يك كه است ضرورتي
كه راهنمايش استاد فلامكي ، دكتر راهنماييهاي بنابر بلكه بود نكرده پيروي خاصي
و مطالعه زمينه اين در سال حداقل 3 تا شد وادار دارد ، معماري زمينه در خاصي ديدگاههاي
دليل به كرد ، رودررو معماري دانشكده با را جعفرينژاد پاياننامه كشيدن طول.كند تحقيق
.بود شده طولاني خيلي زمان اين ميخواست فلامكي دكتر كه تحقيقاتي منابع نبودن
ايراني فرهنگ بنابر ميخواست اما بود ديده را جشنواره كاخ فرنگي نمونههاي جعفرينژاد
صفر نقطه از تا داد سوق سمتي به را جعفرينژاد فلامكي ، دكتر.كند طراحي را كاخ اين
و فيلم نمايش گردهمايي ، خصوصي ، عمومي ، فضاهاي كه برود اين دنبال به و كند خلق را فضاها
ظهور منصه به را طرحي شد موفق او.دهد دخالت طرح اين در را جشنواره تماشاچي نيازهاي
اگر.باشد نشده رعايت دنيا سراسر در جشنوارهاي كاخ هيچ در تاكنون نمونهاش كه برساند
تومان ميليارد تا 3 آيد ، 2 در اجرا به دهه 70 ابتدايي سالهاي در طرح اين كه بود قرار
طرح اين آنان اختيارات قوه شدن ضعيف يا و امر مسئولان رفتن با.داشت نياز نقدي سرمايه
براي ضرورتي كه نميكرد حس ديگر آنكه براي شد ، سپرده فراموشي به جعفرينژاد سوي از هم
هم الان و داشتيم كشور سينمايي ساختار در متعددي لنگيهاي آنقدر.باشد آن ساختن مطرح
زنگ او به كه هم پيش ماه سه دو حتي.نميشد احساس جشنواره كاخ ساخت ضرورت ديگر كه داريم
نخواهد ممكن چيزي چنين كه بود زده حدس جعفرينژاد كنند ، عملي دوباره را طرح اين تا زدند
براي اميدي فعلي شرايط در حداقل كه است تدريجي و درازمدت سنگين ، پروژه اين چون بود ،
.است نشده ساخته ايران در بزرگ سالن تا اخير 2 سال در 20 آنكه براي.نيست آن راهاندازي
به را كلاهش او بسازد ، سالن تا و 4 كند همت كسي اگر كه ميگويد صراحت با جعفرينژاد
كه نميكند فكر هم فعلا.كرد خواهد همه پيشكش را جشنواره كاخ ساخت و مياندازد هوا
.باشد كشور توان در پروژهاي چنين
كه كردند گوشزد جعفرينژاد به تماسي طي تهران شهرداري هنري
فرهنگي سازمان رئيس طرف از
همزمان طور به و گيرند سر از را جشنواره پروژهكاخ دوباره شتاب با تا دارند حكمي آنها
كرد خواهند ساختوساز را تهران نقاط از ديگر يكي در سينمايي مجموعه يك و آزادي سينما
كوچك سينماهاي
از و كرده ارائه طرحي كه داد خبر و گرفت تماس جعفرينژاد شهرام با شفق ناصر روز يك
است توانسته داشته كه نفوذي از استفاده با ارگانها در و گرفته وام اشتغال شوراي طريق
.است كرده دنبال جدي خيلي را ايران در كوچك سالن احداث 500 طرح شفق.بيندازد جا را آن
با ساله اين 20 در آرزوهايش از يكي كه ميپندارد اميدي روزنه را طرح اين جعفرينژاد
اختيارشان در را طرحها اين از بخشي بتواند و است شدن عملي حال در شفق قدرت و نفوذ
او.بشود راهاندازي شهرستانها و تهران در كوچك سالنهاي اين از بخشي لااقل تا بگذارد ،
كوچك سينماهاي ساختن و زمين گرفتن با تا ميكند ، ارزيابي مفيد خيلي را طرح اين شدن عملي
كاخ از ضروريتر را فعلي نيازهاي جعفرينژاد.شود حل سينمايي سالن كمبود بحران اين
كتابخانههاي ايران ، ملي فيلمخانه سينما ، موزه كه دارد اصرار و ميكند ، تلقي جشنواره
و ساخت بر است ، نيازمند بسيار كشورمان زمينه اين در كه فني استوديوهاي و سينما تخصصي
شدنشان عملي براي كه هستند بزرگي پروژههاي اينها.دارند ارجحيت جشنواره كاخ راهاندازي
.دارد مسئولان حمايت و سرمايه زمين ، به نياز
مخالفتها
كوچك سينماهاي بخشي نتيجه و ساخت به چندان "تصوير دنياي" سردبير و منتقد معلم ، علي
ساخت با آمريكا و اروپا همانند هم ما بايد است معتقد او آنكه براي.نيست اميدوار
سالنهاي به را قدرت اين هستند ، برخوردار مدرن تصوير و صدا تجهيزات از كه بزرگ سينماهاي
را خود خاص مخاطب ويدئو و آن شدن بزرگ با امروز كه تلويزيون برابر در كه بدهيم سينما
تومان ميليون رقم 200 "سينما" هفتهنامه سردبير و فيلمساز جيراني ، فريدون.كند پيدا
يعني كوچك سينماي جيراني نظر از.نميداند مناسب را سينمايي كوچك سالن يك ساخت براي
رقم اين و دارد _ تصوير و صدا _ فني تجهيزات به نياز سالنها اين كه صندلي با 150 سالني
تمام در كه است معتقد جعفرينژاد.نميدهد جواب كوچك سالنهاي شدن تجهيز براي اصلا
شده شروع سينما سالنهاي توسعه با رابطه در هم موازات به موج دو گذشته سال ده در دنيا
موج اين به هنوز ما كردهاند مجموعهاي و كوچك را سالنها تمام كه بود اين اول موج.است
با سالنه پنج _ چهار مجموعه يك نفره تا 800 سالنهاي 700 جاي به آنها.نرسيدهايم هم
اقتصادي لحاظ به و ميكند بيشتر را انتخاب امكان كه باشند ، داشته نفر تا 150 گنجايش 100
به دوم موج مدت يك از بعد.است صرفه به مقرون هزينه بازگشت در و ميشود صرفهجويي باعث
تكليف ببينيم ، را فيلم غيرعريض پردههاي و كوچك سالنهاي در كه باشد قرار اگر آمد ، وجود
ميشود؟ چه ببريم ، ديجيتال و جديد امكانات عريض ، پردههاي در فيلم ديدن از كه لذتي آن
سالن پر مجموعههاي هم يعني.ميدهند انجام هم با را كار تا دو هر حالا اين موازات به
يا 3000 مجلل 2000 سالن تا دو كمتر تعداد در و ميشود ، تاسيس جا همه در كم حجمهاي با
است قرار كه را لذتي آن تا ميگذارند ، كنارش را ديجيتالي امكانات و عريض پرده با نفره
اين كه..و اسپايدرمن ، ترميناتور ، مثل شود ، برده پرده آن روي فيلمها از بعضي از
.ميطلبد را امكانات
بزرگ سالن فقط و باشند ، كرده فراموش را كوچك سالنهاي كه نيست رسم دنيا در اصلا
طي را اول موج ايران در كه دليل اين به ميروند ، پيش هم موازات به موج تا دو هر.بسازند
مكانهاي و شهرها نياز امكانات حداقل با كه را كوچكي سالن مجموعه چهار هنوز نكردهايم ،
.نداريم كند ، برآورده را سينما فاقد
بزرگ سالن ما الان كه است ممكن طور چه ميكنند ، طريق طي خالي الان بزرگمان سالنهاي
امكانات حداقل و نسازيم ، كوچك سالن كثيري تعداد تا ما.باشيم هم موفق و بسازيم
بهتر نكنيم ، فكر حالا مجلل سالنهاي به نرسانيم ، دنيا استاندارد حد به را نمايشيمان
استانداردهاي به تا باشيم داشته كوچك سالن تا از 2000 بيشتر بايد ما:ميافزايد وي.است
ميتواند فقطنميسازد برطرف را ما نياز هيچوجه به سالن تا اين 500.برسيم دنيا موجود
مقدارپر يك بتواند تدريج به را ما نيازهاي از بخشي آنكه براي بشود ، قلمداد اولي قدم يك
.برساند متعارف حد به را ما و بكند
خواهيم توليد حيثي از هم و فيلمها سرمايه بازگشت حيث از هم مثبتش ، ابتدا همان از قطعا
آنكه براي.داد خواهند نشان توليد براي بيشتري رغبت تهيهكنندهها بنابراين.ديد
.برميگردد بيشتري سرمايه و يافت خواهد نمايش امكان بيشتري سالنهاي در فيلمهايشان
نخست سخن
مدرن مكافات و جنايت
غلامي احمد
با را آن وقتي و است روشنفكرانه و جدي سينماي منظورمان مينويسيم سينما درباره وقتي
و سينما هم وگرنه است روشنفكرانه و جدي ادبيات منظورمان هم باز ميكنيم مقايسه ادبيات
در توهم اين شويم ، بحث وارد صريح بگذاريد.ندارند جايگاهي مبحث اين در مبتذل ادبيات هم
موفق فيلمنامهنويسي زمينه در ميتوانند ميپندارند كه دارد وجود نويسندگان از خيلي
.همزدهاند موفق و ناموفق بسيار ناموفق ، تجربههاي به دست نيز آنها از برخي و.باشند
رماننويسي تجربه هم بسياري فيلمنامهنويسهاي آنسو ، از.بودهاند كم موفقها اما
است نهفته رازي چه ميانه ، اين در.كردهاند رها را آن شكسته دل و دست عاقبت داشتهاندكه
البته:است رويا يك فيلمسازان براي داستاننويسي و نويسندگان براي فيلمنامهنويسي كه
.باشند فروتن اگر
قصه بر نوشتهها اين دوي هر ".است قصه":ميسازد گمراه را ما و است فريبنده آنچه
قصهاي ناگزير خود دل در نيز آنان كه فرمگرا داستان ضدقصه ، سينماي از بگذريم.استوارند
محق را خود داستاننويس كه است اينجا.ميشود آغاز همينجا از توهم.ميكنند روايت را
اين پس از راحتي به ميتواند بپندارد يا كند اظهارنظر فيلم و فيلمنامه درباره ميداند
مبتذل فيلمنامههاي همين بخواهيم اگر حتي.نيست اينگونه واقعا اما.برعكس يا برآيد ، كار
چرا؟.است دشوار بسيار آن نوشتن بنويسيم گرفتهاند نام درپيتي فيلمهاي اصطلاح به كه را
كتاب اگر كه كليشهاي يا و رفته رنگورو داستان يك.ميشود آغاز همينجا از اساسي پرسش
اثري به ميتواند سينما در اثر اين ميآيد ، حساب به سه درجه كتابهاي جزء شود ،
اگر ديگر عوامل مجموعه و فيلمبردار كارگردان ، اينجا.شود تبديل روشنفكرانه و شگفتانگيز
سينما در را قصه آن ميتوانند كنند ، همنوايي آن با و ببينند داستان آن در مايهاي
ساخته "بيخوابي" فيلم.ميشويم نزديك موضوع به مثال يك با.كنند روايت حيرتانگيز
بيخوابيهاي دليل به كه پليسي پاچينو ، آل.دارد معمولي و سطحي داستاني نولان كريستوفر
قتل به مهآلود فضايي در را خود دوست گريز و تعقيب يك در شده ، مفرط خستگي دچار مكرر
.است قتل اين گذاشتنروي سرپوش او دغدغه تمام ماجرا ، اين از بعد.ميرساند
او با نوعي به ميخواهد و ميگيرد ارتباط آلپاچينو با كرده فرار قانون دست از كه مردي
شگفت چيزاست فيلم قصه اين.ميشوند كشته فراري مرد هم و پليس هم عاقبت.بيايد كنار
آن از و ميكند شگفتانگيز اثري را آن نولان كريستوفر اما نميشود ، ديده آن در انگيزي
بازي و فيلمبرداري كارگرداني ، اينجا درمدرن مكافات و جنايت يك حد در ميسازد اثري
كه پليسي مهآلود ، فضاي.ميكشد عمق به سطح از را معمولي داستان اين آلپاچينو درخشان
ميخواهد گويا كه ميكند عمل اثرگذار چنان مه به وقزده چشماني با مكرر بيخوابيهاي از
پي در و ميكشد را دوستش بسته باز كاملا چشماني با كه است مدرن انسان وضعيت اين بگويد
جنايت و كارامازوف برادران در داستايوفسكي را اين.نيست راهنجاتي.است نجات براي مفري
.است گفته مكافات و
حالا خب ، است مجازات اين به رسيدن پروسه نيست ، مجازات نهايي نتيجه جنايتكار مكافات
نويسنده يك را متوسط فيلم يك يا ضعيف ، داستان يك آيا.كرد حل ميشود چگونه را معما اين
از بكند؟ را كار اين نميخواهد اصلا يا كند؟ تبديل شگفتانگيز و بزرگ اثري به ميتواند
يك ادبيات.ميبريم پي سينما و ادبيات اساسي اختلاف به نميخواهد يا نميتواند واژه
يك را فيلمنامه يك نيست الزامي حتي و است جمعي سينما.دارد فردگرايانه مانيفست
نويسنده.ميشود آغاز همينجا از است ، جدي شكافي كه شكاف ، اولين.بنويسد فيلمنامهنويس
.نميدهد راه خود خلوت به را كسي
ميكند جابهجا.ميكند خلق كه ميپسندد جور آن را آدمهايش و ميانديشد پيامبرانه او
معطوف خود به را او ذهن سالها شايد كه دغدغهاي ;است دغدغه يك دنبال به و ميميراند و
هم فيلمنامهنويسي در.شكست به محكوم يا است موفقيتآميز يا دغدغه اين نتيجه.است داشته
با.برسد موفقيت به تا كنند تقويت را دغدغه اين ميكوشند همه اما دارد ، وجود دغدغه يك
در تنها جنگجويي قصهنويس و است كشتي يك شبيه قصهنويسي گفت ميتوان عوامانه مثال يك
كدام شكست.گروهي شكست يا موفقيت يك و گروهي كار يك و است فوتبال سينما و كلمات با نبرد
است؟ دردناكتر
حاضر هميشه غايبان
فجر فيلم جشنواره در مطرح سينماگران غيبت
مولايي ميثم
چگونگي و حضور ميزان ميشود ، مطرح فجر فيلم جشنواره درباره همواره كه مسائلي از يكي
آنها.است فرهنگي رويداد اين در ايران سينماي بزرگان اصطلاحا و مطرح سينماگران حضور
.ميكنند شركت فجر فيلم جشنواره در داوران ، هيات در حضور با گاه و فيلمهايشان با گاه
خانم طوبي پي در همچنان:اعتماد بني |
مسئولان داوران ، مغضوب:فرمانآرا |
نيست خبري فعلا:كيميايي |
ايران از خارج گروگان با:حاتميكيا |
ميتواند خود خودي به جشنواره مختلف بخشهاي در سينماگران اين از فيلمهايي حضور
در مطرح سينماگران حضور امتياز مهمترين شايد اما.شود تلقي جشنواره اهميت براي امتيازي
در.ميآورند عمل به آنها فيلمهاي از جشنواره مخاطبان كه باشد استقبالي ميزان جشنواره ،
و طولانيترين مهمتر اين از و سروصداها و جنجالها بيشترين همواره سالها اين طول
سينماگران اين حضور.است داشته اختصاص سينماگران همين از فيلمهايي به صفها حجيمترين
است ، شده كمتر قبل سال به نسبت سال هر فجر ، فيلم جشنواره اخير دوره چهار سه طول در مطرح
حضور البته.باشد گذاشته سزايي به تاثير هم جشنواره از مخاطبان استقبال ميزان در شايد كه
تلقي كشور سينمايي فضاي در آنها حضور عدم معناي به نميتواند جشنواره در آنها نداشتن
ديگر تعدادي فيلمهاي و هستند جديدشان فيلمهاي توليد پيش حال در آنها از بعضي چون.شود
جشنواره يكمين و بيست در سينماگران اين غيبت هستند فني يا فيلمبرداري مراحل در آنها از
آنها كاري شرايط نيز و جشنواره در آنها حضور سابقه به نگاهي كه است بهانهاي فجر فيلم
.بيندازيم ايران سينماي فعلي فضاي در
كيميايي مسعود *
با بار آخرين او !"ميگذرد سال سه من گفتن كات آخرين از":گفت مصاحبهاي در پيش ماه چند
جايزه دريافت نامزد كه خودش بر علاوه و داشت حضور فجر فيلم جشنواره هجدهمين در "اعتراض"
همين كه بود شده جايزه دريافت نامزد هم ديگر رشته در 5 فيلماش شد ، كارگردان بهترين
فرامتني دلايل به كيميايي فيلمهاي داشتند عقيده برخي چون.شد خيليها تعجب باعث موضوع
روزهاي همان در.گرفت نخواهند قرار فجر فيلم جشنواره توجه مورد گاه هيچ غيرسينمايي و
پيشبيني برخلاف و بود شده اكران تهران سينماهاي در "اعتراض" كه تابستان 79 گرم
كانادا به آتشين فائقه همراه به كيميايي ميكرد ، فروش كم شدت به قرصاش پروپا طرفداران
در فيلم يك توليد براي بررسي را ناگهاني تقريبا سفر اين علت كيميايي نزديكان.رفت
توليد شروع از خبري هيچ سفر اين آغاز از پس مدتها اما.كردند اعلام مكزيك و كانادا
كنسرتهاي نوارهاي و هاCD تنها و نشد داشت ، نام "تسخيرشدگان" كه كيميايي جديد پروژه
و جدي كار كه بيآن سال يك حدود از پس كيميايي.ميرسيد تهران به مرتب آتشين خانم
ببرد ، دوربين جلوي كانادا و مكزيك در داشت قصد كه سينمايي پروژههاي درباره عملياي
اين درباره جوري مطبوعات مدت اين طول در كه جاست اين جالب.بازگشت ايران به باشد كرده
بايد كارگردان فقط هستند ، آماده كس همه و چيز همه انگار كه ميكردند صحبت پروژهها
جسدهاي" قطورش ، رمان ايران به بازگشت از پس كيميايي.بدهد بازيگران به را حركت دستور
به اصلي مشكل نيست معلوم.كرد كتابفروشيها روانه امسال اوايل و تكميل را "شيشهاي
جدي مشكل انقلاب از بعد دهه دو طول در كيميايي كه خصوصا چيست ، طرحها اين نرسيدن توليد
صبر.است نداشته فيلمهايش توليد براي_ بيضايي يا تقوايي ناصر_ مثل اساسياي و
.نيست خبري كه فعلابيفتد نقرهاي پرده روي كيميايي جديد آثار از نوري تا ميكنيم
بيضايي بهرام *
مراحل و صدا روي ارشاد وزارت استوديو در نفره چند گروه يك روزها همين در پيش سال دو
استقبال.درآيد نمايش به جشنواره در فيلم تا ميكردند كار روز شبانه "سگكشي" فني مختلف
داوران هيات اما.بود راضيكننده كاملا سازندهاش براي "سگكشي" از بيضايي علاقهمندان
در حاضر كارگردانان از ديگر تعدادي البته و - بيضايي به بيانيهشان در نوزدهم جشنواره
بهترين جايزه ميكردند فكر كه عموم تصور برخلاف و آمدند كنايههايي گوشه - جشنواره
نقش بازيگر بهترين فيلمنامه ، بهترين جايزه برنده "سگكشي" است ، بيضايي آن از كارگردان
و بيضايي بين اساسي دعواي يك جشنواره از پس.شد مرد دوم نقش بازيگر بهترين و زن اول
مايل سينماداران كه - فيلم نمايش زمان مدت سر بر (فيلم سرمايهگذار) هاشميان بهروز
"سگكشي" كشمكشهايي از پس حال هر به امادرگرفت مالي مسائل يكسري و - شود كوتاه بودند
از پس ساله دو يكي اين در بود قرار بيضايي.درآمد عمومي نمايش به صحنهاي هيچ حذف بدون
به هم را "ميگذرد روز" يا "افرا" نمايش "آئويي بانو" و "بيدخش بندار كارنامه" نمايش دو
.نشدند اجرا دارد نمايشي هنرهاي مركز كه مشكلاتي دليل به هميشه مثل كه ببرد صحنه روي
نمايش براي درگيريهايش اما بست ، هم قرارداد "ضربهزدن مجلس" نمايش اجراي براي او ضمنا
ساخت پروانه تازگي به بيضاييگرفت او از هم را نمايش اين اجراي فرصت "سگكشي" عمومي
.است كرده دريافت خودش تهيهكنندگي به را جديدش فيلم
كيارستمي عباس *
حضور فجر فيلم جشنواره هجدهمين غيررقابتي بخش در "برد خواهد را ما باد" با بار آخرين
فيلم دومين "10.است درنيامده عمومي نمايش به هنوز كيارستمي تمايل عليرغم كه داشت
شهريور در بعد ماه چند و درآمد نمايش به كن جشنواره مسابقه بخش در امسال هم او ديجيتالي
.شد روبهرو زيادي استقبال با كه داشت تهران معاصر هنرهاي موزه سينماتك در نمايش يك
و نظارت اداره اما شود ، پخش ايران در فيلمسازان رسانه توسط كيارستمي فيلم اين بود قرار
مخالفت با كه كرد فيلم سكانس از 10 سكانس حذف 4 به مشروط را فيلم نمايش ارزشيابي
روزها همين در.شود منصرف "10 عمومي نمايش از او شد باعث همين و روبهرو كيارستمي
پروژه اينبود هم بينالمللي پروژه يك توليد در حضور براي شرايط بررسي مشغول كيارستمي
توسط آن سياه اپيزود كه باشد "قرمز سياه ، سبز ، " نام به اپيزوديك فيلم يك بود قرار
كارگرداني ايتاليا از وارمانواولمي اسكورسيزي مارتين توسط ديگر اپيزود دو و كيارستمي
آن توليد فعلا داشته ، قرار پروژه اين توليد راه سر كه مشكلاتي دليل به ظاهراشود
صحنه يك ديدن با داشت كشور شمال به كه سفري طي امسال شهريور كيارستمي.است شده منتفي
او.شدهاند فيلمبرداري شب در همگي كه است طولاني پلان چند شامل كه ساخت فيلمي رويايي
نحوه درباره آموزشي فيلم يك فرانسه سينمايي دانشگاههاي از يكي سفارش به امسال پاييز
بازيگر) اكبري مانيا توضيحات و فيلم پشتصحنه تصاوير يكسري شامل كه ساخت "10 توليد
،"10 ادامه در بود قرار كيارستمي.است "10 تدوين و تصويربرداري درباره خودش و (فيلم
ادامه از خبري فعلا اما شد ، فيلمبرداري هم آن از صحنههايي كه بسازد را "10+ "1
سينمايي دانشگاههاي كوتاه فيلمهاي جشنواره در آذرماه كيارستمي.نيست آن فيلمبرداري
در "10 نمايش با هم او از تجليل برنامه كه داشت حضور داوران هيات رئيس عنوان به بيروت
براي كه است كوتاهي فيلمهاي بازبيني مشغول روزها اين كيارستمي.شد برگزار جشنواره اين
كه است فيلمسازي ديگر اسكورسيزي.شدهاند ارسال كن جشنواره سينهفونداسيون بخش در شركت
جديترين حاضر حال در ميرسد نظر به.دارد عهده به را بخش اين فيلمهاي انتخاب مسئوليت
زير هم او اشعار مجموعه دومين اينكه ضمن باشد ، "10+ 1 همان كيارستمي سينمايي پروژه
.است چاپ
مهرجويي داريوش *
را متفاوتي شدت به عكسالعملهاي گذشته سال جشنواره در "بماني" فيلمش آخرين نمايش
هم بعضيها ميدانستند ، عيار تمام مزخرف يك برخي و شاهكار يك را آن عدهاي.برانگيخت
نيكبين محمد و ميلاني تهمينه مالي مشاركت با كه مهرجويي.ندهند نظر اصلا دادند ترجيح
موفقيت به زيادي اميد فيلمش ، غيرمتعارف شدت به ساختار عليرغم بود ، ساخته را "بماني"
به موفق اكران يك براي مناسبي چندان نه فصل در "بماني" اماداشت فيلم عمومي نمايش
هم فصل همين در "بماني" ميشد ، رفع "آب روي خانهاي" قضايي مشكلات اگر كه درآمد نمايش
كه جشنواره از پس يا جشنواره آغاز به مانده روز چند براي ميماند و نميآمد در نمايش به
بخش داوران هيات رئيس فجر فيلم جشنواره هفدهمين در مهرجويي.است اكران مرده فصل
پنجمين و سي در امسالدارد حضور هيات اين در بار دومين براي هم امسال و بود بينالملل
نظر به كه كرده برگزار بزرگداشتي ، او براي فجر جشنواره مهرجويي سينمايي فعاليت سال
.ميشد برگزار اينها از زودتر بايد خيليها
فرمانآرا بهمن *
چندين و درآمد نمايش به فجر فيلم جشنواره در انقلابش از پس ساخته دومين كه گذشته سال
دو است جالب.شود گرفته فيلمش نمايش بعدجلوي سال يك نميكرد تصور اصلا گرفت ، هم جايزه
با درآمد ، نمايش به فرمانآرا خود ضرب و زور با "ياس عطر كافور ، بوي" كه هم قبل سال
ظاهرا.خورد شكست اكران در تقريبا و شد روبهرو پخشكنندهاش و تهيهكننده بيتفاوتي
به.درآيد نمايش به تغييراتي و حذف با امسال نوروز بالاخره "آب روي خانهاي" است قرار
فيلم جشنواره در مسئولان و داوران كه شده كارگرداني به تبديل كمكم فرمانآرا حال هر
و نميآيند راه آثارش با خيلي جشنواره تماشاگران و منتقدان ميروند ، صدقهاش قربان فجر
.نشود اكران اصلا يا شود اكران بد فيلمهايش تا ميدهند هم دست به دست همگي هم نهايت در
سروسامان را توليدياش وكارهاي است نساجياش كارخانه دفتر در فرمانآرا روزها اين
فرمانآرا آثار و زندگي درباره را كتابي سينما ، منتقد درستكار رضا تازگي به.ميدهد
.است كرده منتشر
برد خواهد خود با را ما او:كيارستمي |
تهران در طلا دنبال به:پناهي |
...مانده فرد به ومنحصر گير سخت:تقوايي |
بماند ميكند تلاش:بيضايي |
تقوايي ناصر *
نمايش به گذشته سال جشنواره در "بيخط كاغذ" بلندش فيلم ششمين سال دوازده از پس وقتي
بيخط كاغذ.است شكسته تقوايي نساختن فيلم طلسم كه بود اميدوار ميشد درآمد ،
داوران هيات كمتوجهي اما برانگيخت ، گذشته سال جشنواره در را بسياري مثبت عكسالعملهاي
اعتراضآميز نامهاي يك با را جايزهاش او كه جايي تا كرد عصباني را تقوايي فيلم ، به
كردن آماده درگير سخت را گذشته سال دوم ماهه شش تقوايي.فرستاد پس جشنواره مسئولان براي
فيلم اين فيلمبرداري او.بود "رومي و زنگي" بعدياش پروژه توليد پيش نيز و "بيخط كاغذ"
لعنتي طلسم آن كنند فكر همه كه شد باعث همين و كرد آغاز قشم جزيره در امسال اوايل از را
گرماي دليل به كار كه بود نگذشته فيلمبرداري از ماه يك از كمتر ولي شده ، شكسته بالاخره
را " رومي و زنگي" پروژه توقف اصلي علت بعضيها.شد موكول پاييز به و تعطيل جزيره هواي
در.ميديدند كارگردان و (جلاير حسن) تهيهكننده بين اختلافات در بلكه هوا ، گرماي در نه
با است قرار تقوايي كه ميشد شنيده زمزمههايي هم كار شدن تعطيل ابتداي روزهاي همان
ببرد دوربين جلوي تهران در را جور و جمع و كوچك فيلم يك "رومي و زنگي" پروژه عوامل همان
سرانجام به هم كار اين اختلافات همان دليل به ظاهرا اما بود ، اميدواركنندهاي خبر كه
سطح كلاسهاي در تدريس "رومي و زنگي" نرسيدن نتيجه به از پس تقوايي.شد تعطيل و نرسيد
.گرفت سر از را هنري حوزههاي فيلمنامهنويسي كارگاهي مدرسه فيلمنامهنويسي بالاي
دردسر از خالي توكلنيا حسن تهيهكنندهاش و تقوايي براي هم "بيخط كاغذ" عمومي نمايش
ماندن ناتمام به توجه با تقوايي سينمايي فعاليت ادامه ميرسد نظر به حال هر به.نبود
كه چند هر.برسد نظر به مشكل كمي او فرد به منحصر خصوصيات مجموعه همان و "رومي و زنگي"
ندارد ، بيشتر اصلي لوكيشن يك و شخصيت سه دو ، كه خاص فيلم يك براي "بيخط كاغذ" فروش
.نبود نااميدكننده چندان
بنياعتماد رخشان *
كه هم بعد و داشت حضور فجر فيلم جشنواره شانزدهمين در "ارديبهشت بانوي" با بار آخرين
به كه كرد اكران را آن بدهد ، نمايش جشنواره در كه اين بدون ساخت را "شهر پوست زير"
بهترين را "شهر پوست زير" خيليها.شدند سال فيلمهاي پرفروشترين از "شوكران" همراه
سينمايي اجتماعي آثار بهترين از "نرگس" كنار در را آن ديگر برخي و بنياعتماد فيلم
رياست انتخابات دوره هشتمين با همزمان و گذشته سال بهار در بنياعتماد.ميدانند ايران
سيد تبليغاتي پايگاههاي از يكي و جمهوري رياست كانديداهاي درباره مستند فيلم دو جمهوري
.درآمد نمايش به فجر فيلم جشنواره جنبي بخشهاي از يكي در گذشته سال كه ساخت خاتمي محمد
مادرم" يا "طوبي" جديدش فيلم بنياعتماد كه بود جريان در صحبتهايي پيش سال يك حدود از
دليل ظاهرا.شود شنيده فيلم ساخت و توليد پيش درباره خبري هنوز ولي بسازد ، را "طوبي
.است بوده فيلمنامه مكرر بازنويسيهاي فيلم اين نرسيدن توليد به اصلي
پناهي جعفر *
دومين.داشت حضور فجر فيلم جشنواره سيزدهمين در "سفيد بادكنك" فيلمش اولين بار آخرين
فجر ، فيلم جشنواره هفدهمين جنبي بخشهاي از يكي در توليد از پس سال دو "آينه" هم او فيلم
درآمده ، نمايش به دنيا جشنوارههاي همه در تاكنون كه هم او ساخته سومين.درآمد نمايش به
در ايران سينماي علاقهمندان همه تقريبا.است نداشته نمايشي هيچ فجر جشنواره در اما
نمايشهاي اولين از پس سال دو حدود.هستند آمده ، پيش "دايره" براي كه ماجراهايي جريان
مطبوعات براي عمومي نمايش يك ميگيرد تصميم ارشاد وزارت سينمايي معاونت فيلم ، خارجي
مسئولان حال هر به.بدهند نظر فيلم ندادن يا دادن نمايش درباره بخواهد آنها از و بگذارد
بگيرند "دايره" ندادن يا دادن نمايش براي قاطعي تصميم نتوانستند بالاخره كشور سينمايي
.رسيد هم تهران به و شد پخش آمريكا در فيلم DVD تا
از فيلمنامهاي با را "طلا" بلندش فيلم چهارمين فيلمبرداري امسال پاييز اواخر از پناهي
جريان در يا خواندهاند را "طلا" فيلمنامه كه كساني.كرد آغاز تهران در كيارستمي عباس
كيارستمي كارنامه در هم و پناهي كارنامه در فيلم ، هم اين معتقدند بودهاند ، فيلم توليد
حكايت چنين شنيدهها !است اكشن فيلم از سكانسهايي ميشود شنيده حتي.است متفاوتي كار
كه موضوعي.تهران در طلافروشي يك به دستبرد از است روايتي "طلا" اصلي ماجراي كه ميكنند
چه و بيايد خوشمان او از چه كه است اين ميرسد نظر به مهم پناهي فيلمسازي فعاليت درباره
كه است اين هم كارهايش حسن و كرده پيدا را فيلمسازياش راه خوبي به او بيايد ، بدمان
.نيستند يكديگر شبيه يك هيچ تقريبا
پوراحمد كيومرث *
.درآمد نمايش به فجر فيلم جشنواره چهاردهمين در كه بود او فيلم آخرين "غريب خواهران"
"سرنخ" موفق و ساخت خوش مجموعه.شد سال 75 پرفروشهاي از يكي كه فيلم اين از پس پوراحمد
پس او.شد پخش هم دوم بار براي پيش مدتي كه كرد كارگرداني و تهيه سيما اول شبكه براي را
سال در پوراحمد.نرسيدند توليد به يك هيچ كه برگزيد كار براي را طرحهايي مجموعه اين از
فتح روايت موسسه براي داودنژاد عليرضا و بهنود مسعود همراه به را "كابينه" فيلمنامه 77
انقلاب سينماي از حمايت و پشتيباني انجمن توسط توليد پيش مراحل اولين طي از پس كه نوشت
با را "كابينه" فيلمنامه كه اين از پس پوراحمد.شد رد و شناخته ارزش فاقد مقدس دفاع و
تهيهكنندگي رابا "گليخ" نام به طرحهايش از ديگر يكي گرفت تصميم كرد چاپ "شاه" نام
نوري ، محمد با و بود ميانسال خواننده يك درباره فيلم اين موضوع.بسازد هنر ورا موسسه
اين امابود شده صحبتهايي فيلم اصلي نقش ايفاي براي ارجمند داريوش و فروغي فريدون
سينما از دوري سال پنج از بعد بالاخره پوراحمد و نرسيد توليد به مختلف دلايل به پروژه
زمستان "يلدا شب".كرد آغاز تماشا فرهنگ موسسه براي را "يلدا شب" كارگرداني سال 79 در
سال در پوراحمد.شد كشيده پايين اكران از نسبي فروش يك با و شد اكران تهران در گذشته سال
.كرد كارگردانياش پوراحمد منوچهر برادرش كه نوشت را تلويزيوني سريال يك فيلمنامه جاري
انقلاب از پس ايران سينمايي فيلمسازان بهترين و بيادعاترين از يكي پوراحمد حال هر به
ايجري تين فيلمهاي ظهور و سال 76 از پس آمده پيش اجتماعي و فرهنگي شرايط شايد كه است
.بسازد روز مد فيلم خيليها مثل نميخواهد كه باشد او فيلمسازي راه سد بزرگترين
دو يكي ، ظاهرا و داشت حضور فجر فيلم جشنواره داوران هيات در گذشته سال پوراحمد
.دارد دست در كار براي هم فيلمنامه
حاتميكيا ابراهيم *
مردم طرف از اينكه با آمد در نمايش به فجر فيلم جشنواره در "پست ارتفاع" كه گذشته سال
زور با فيلمنگرفت قرار داوران هيات توجه مورد چندان شده شناخته فيلم بهترين بهعنوان
.نبود بد هم فروشش ترتيب اين به و ماند پرده روي زيادي نسبتا مدت تهيهكنندهاش ضرب و
و گرفت قرار توجه مورد ميشود برگزار سينما خانه توسط سال هر كه ايران سينماي جشن در
اولين پخش هم پاييز اوايل از.آورد ارمغان به حاتميكيا براي را كارگرداني بهترين جايزه
شده فيلمبرداري توجهي قابل مدت طي "سرخ خاك".شد آغاز سيما اول شبكه از حاتميكيا سريال
به طرحي از و ميشد شنيده حاتميكيا جديد فيلم درباره زمزمههايي هم پيش ماه چند ازبود
پروانه هم قبل مدتي.ميشد برده نام او بعدي پروژه بهعنوان "من سپتامبر يازده" نام
اين ميشد گفته و صادر محمدي منوچهر تهيهكنندگي به و "فالش نت" نام با فيلم اين ساخت
ظاهرا.شد خواهد ساخته انگليسي زبان به و غيرايراني بازيگران با ايران از خارج فيلم
خارجي كشور دو يكي ، به توليد شرايط بررسي و لوكيشن انتخاب براي پيش چندي هم حاتميكيا
و است راضي سريالسازياش تجربه اولين حاتميكيا ، از ميشود شنيده ضمنا.است كرده سفر
.بسازد مجموعه تلويزيون براي هم باز نزديك آينده در او نيست بعيد
مجيدي مجيد *
به تا دهد ادامه را فيلمسازي فعاليت بيشتري طمانينه و احتياط با گرفته تصميم اينكه مثل
.نشود وارد خللي است ، كرده طي اخيرش فيلم سه دو ، با كه رشدي به رو _ ظاهرا _ روند
و كرده پيدا مطبوعاتي بسته فضاي در فعاليت به زيادي علاقه "باران" از بعد مجيدي البته
اما.باشد جديدش فيلم فيلمبرداري مشغول كشور از گوشهاي در روزها اين او كه نيست بعيد
يكي در امسال كه "هرات تا پابرهنه" نام به است مستندي فيلم مجيدي فيلمسازي فعاليت آخرين
ابتدايي روزهاي همان در را فيلم اين او.ميآيد در نمايش به جشنواره جنبي بخشهاي از
ايران از بسياري مستندساز گروههاي كه روزها آن دراست ساخته افغانستان به آمريكا حمله
بازار روانه داغداغ را مستندهايشان تا رفتند افغانستان با ايران مرزهاي نزديك
بودند ، رفته مناطق همان به كه مستندسازان ديگر مثل هم مجيدي.كنند اروپايي تلويزيونهاي
افغانيها و افغانستان ماجراهاي كه روزهايي در امادهد نمايش و آماده را فيلماش سريع
حسن حسن هميشگياش تدوينگر و او ظاهرا كه چند هر.نشد مجيدي فيلم از خبري بود داغ
شدنش آماده سازندگانش وسواسهاي دليل به شايد و.بودند كرده آغاز را فيلم تدوين دوست ،
تا پابرهنه" اينكه بهعلاوه وسواسها همين حال هر به.انجاميد طول به بعد سال يك حدود تا
كنجكاو فيلم ديدن براي ميتوان است ، مجيدي حرفهاي فعاليت كارنامه مستند اولين "هرات
.بود
آشتي براي هياتي
فجر فيلم جشنواره انتخاب هيات
منتقد نگاه
تصميم و انداختهاند قبلشان سالهاي كارنامه به نگاهي جشنواره گردانندگان امسال ظاهرا
.بدهند جشنواره مختلف بخشهاي در اساسياي و مهم تغييرات شده كه هم تنوع براي گرفتهاند
انتخاب هيات تركيب - كار جاي اين تا - امسال جشنواره نكات جالبترين از يكي اما
كه است "چيزهايي" همان از يكي انتخاب هيات اين تركيب واقع در.است مسابقه بخش فيلمهاي
هم امسال انتخاب هيات اهميت.كند حفظ را خود اهميت همچنان فجر فيلم جشنواره ميشود باعث
هم آماتوري فيلمهاي روستايي جشنوارههاي در حتي و دنيا از نقطهاي هيچ در كه است اين
اتفاق اين اما دهد ، قرار انتخاب هيات تركيب در را ناشناخته آدمهايي نميكند جرات كسي
شك بدون.شود تلقي بياهميتي موضوع نميتواند حال هر به و داده رخ فجر فيلم جشنواره در
هم سالها آن اجتماعي سياسي ، فضاي در و شصت دهه ابتدايي سالهاي در بود قرار اگر
در شركت متقاضي آثار بررسي براي عجيبي تركيب چنين باشد داشته انتخاب هيات جشنواره
.نميشد تشكيل جشنواره
نامهنويسي فيلم كارگاهي مدرسه سابق رئيس اربابي ، محمود انتخاب هيات فهرست نفر اولين
تلقي قابلتوجه موارد برخي در و مثبت ميتواند جا آن در فعاليتهايش كه است هنري حوزه
سينمايي بنياد فرهنگي بخش مديريت سمت در و اخير سالهاي در او فعاليتهاي اما.شود
.است كرده خور دل را خيليها فارابي
يا و - ندادن وام براي تصميمگيري فارابي سينمايي بنياد در فرهنگي بخش مدير اصلي كار
ايران سينماي توليدي عوامل از خيلي.است سينمايي پروژههاي به -دادن وام احيانا
و فارابي سينمايي بنياد مدير از بيشتر مراتب به ايران سينماي در اربابي نفوذ معتقدند
آن بيايد خوشش فيلمنامهاي از او اگر معتقدند آنها واقع در است ، سينمايي معاونت حتي
پشتيباني و حمايت با - را آن توليد قيد بايد صورت اين غير در و شد خواهد ساخته فيلمنامه
كنند گوش ايشان نصايح به شدهاند مجبور بعضيها اواخر اين.زد ثانوي اطلاع تا - فارابي
.بزنند را فيلمنامهشان توليد قيد يا و
به را جوان سينماي انجمن رياست سال چند قبل ، سال يك حدود تا كه هم مقدم صانعي جعفر
نظارت كل اداره رياست قبل سال يك از او بود موفق پست آن در خيليها بهزعم و داشت عهده
اداره اين تا كشيده زحمت هم خيلي ظاهرا و گرفته عهده به را سينمايي معاونت ارزشيابي و
نمايش پروانه پيش چندي ايشان نظر زير اداره كه بس همين اما.نكند عمل قبل دورههاي مثل
جلوي ديگر دولتي نهاد يك فيلم نمايش از قبل روز چند اما كرد ، صادر را "آب روي خانهاي"
اعتبار از حتي كه درنميآيد اداره اين مسئولان از هم صدايي و ميگيرد را فيلم نمايش
از جلوگيري در ديگر نهاد يك اقدام طبيعتا چون.باشند كرده دفاعي اداره آن در خودشان
اجازه باشدكه مركزي گرفتن ناديده ميتواند دارد هم نمايش پروانه كه فيلم يك عمومي نمايش
.است كرده صادر را فيلم نمايش
بازآموزي مدير و سيما اول شبكه سابق مدير عنوان به كه را هيات اين سوم نفر صلواتي محمد
كل مدير و شبكه 1 مدير او.ميشناسد حسابي و درست كسي كمتر شده معرفي صداوسيما سازمان
در جشنواره عمومي روابط.است صداوسيما سازمان سيماي معاونت مشاور هم الان و بوده سيما
عنصري ناصر هيات اين چهارم نفر حاضر حال در ايشان فرمودند جشنواره مطبوعاتي نشست دومين
در.نميدانم سوابقش از زيادي چيز كه شده معرفي سيما دوم شبكه سابق مدير عنوان به هم
مختلف بخشهاي در مديريت سابقه و است قضايي حقوق رشته فارغالتحصيل آمده هم او رزومه
فهرست از نفر آخرين.دارد هم را تلويزيون مجريگري سابقه و بوده عهدهدار را تلويزيون
حق يك كه است كسي - معقولترين احتمالا و - شناختهشدهترين امسال جشنواره انتخاب هيات
سينما ، خانه چون مراكزي عمومي روابط كه است سالي چند ملكي كامران داشته هيات اين در راي
هيچ اين در.است داشته عهده به را فارابي سينمايي بنياد و ارشاد وزارت سينمايي معاونت
انجام ممكن شكل بهترين به مختلف سمتهاي در را وظايفش سالها اين طول در ملكي نيست شكي
سينماي در همه كه كاري.نرنجاند خود از را كسي است بلد خوب او كه اين مهمتر و داده
اين به انتخاب هيات در او حضور ظاهرا اما.گرفتهاند ياد خوبي به را آن عكس ايران
كردهاند باز حساب او فيلمسازي سوابق روي جشنواره مسئولان و ندارد ارتباط مثبت خصوصيات
دليل هيچ نميتوان صورت اين غير در.باشد انتخاب هيات بين هم كارگردان يك صرفا تا
بلند فيلم يك پيش سال چند ملكي كامران.كرد پيدا هيات اين در او حضور براي ديگري منطقي
خوشبختانه و نبود راضي آن از هم خودش كه ساخت ارتش براي "حماسه 2519" نام به سينمايي
هيات در ملكي كامران حضور ميكنم تاكيد هم باز.فهميدند خوبي به را موضوع اين هم ديگران
كلمهاي بهترين اما.بود ديگر نفر چهار حضور از اميدوارانهتر و منطقيتر كاملا انتخاب
و منطق هيچ با چون.است "عجيب" برد كار به ميتوان امسال انتخاب هيات توصيف براي كه
با مقايسه در حتي.داد ارتباط ايران سينماي اصلي بدنه به را آدمها اين نميتوان دليلي
محمد سيد موسوي ، غلامرضا پوراحمد ، كيومرث مثل افرادي كه - گذشته سال انتخاب هيات
.ميشود هم عجيبتر امسال جشنواره انتخاب هيات - بودند آن تشكيلدهنده..و ميرزماني
دفتر به شده ارسال آثار بررسي براي تركيبي چنين چيدن اصلي دليل داشتند اعتقاد عدهاي
در شركت از صداوسيما مثل قدرتمندي نهاد توليدات گذشته سال مثل كه است اين جشنواره
ارسال جشنواره در شركت براي را فيلم ده حدود صداوسيما گذشته سال.نمانند باز جشنواره
به و برگزيد را (فرخنژاد حميد) "سرخ سفر" فقط آنها ميان از انتخاب هيات اما بود ، كرده
حالا.شدند دلخور "ايران سينماي" از هميشه از بدتر صداوسيما سازمان مسئولان ترتيب اين
فيلمهاي نيست بعيد ميشود شنيده حتي و شود دلجويي آنها از است قرار امسال ظاهرا
.بگيرند هم جوايزي صداوسيما توليدي
به امسال جشنواره مسابقه بخش براي شده انتخاب فيلمهاي فهرست بودند اميدوار خيليها
جشنواره ، برگزاركنندگان ادعاي مصداق حداقل و نباشد غريب و عجيب انتخاب هيات تركيب اندازه
.باشد "ايران سينماي" ساله يك توليدات نماي تمام آينه يعني
كنيم آغاز دوباره بيايد
جشنواره طعم
اكبري مينا
زماني درست فجر فيلم بينالمللي جشنواره عنوان با انقلاب از پس رسمي جشنواره نخستين
عرصه در مهم رويدادي بهعنوان زمان آن عديده مشكلات وجود با توانست و كرد كار به آغاز
به روشنفكر افراد نه اين از پيش كه كند تثبيت را خود موقعيت اجتماعي و فرهنگي مناسبات
پرشور افراد و جوانان نه و مينگريستند فرهنگي جدي مقوله يك بهعنوان ايران سينماي
.داشتند قبول را آن انقلابي
بودند نتوانسته ايران سينماي صنعت طبيعي بستر در روشنفكران محدود دايره دوران آن در
را سينما سالن يك بودند قادر دشواري به بساگاهي چه و باشند داشته فعال و چشمگير حضور
در جرقههايي شروع با انقلابي پرشور جوانان ديگر طرف از كنند پيدا فيلمشان نمايش براي
گذشته رژيم در بيبندوباري گسترش مراكز به هجوم در تيرهايشان نخستين ايران شهرهاي
موجوديت به اعتراض نشانه به سينمايي سالنهاي از بسياري و گرفت نشانه را سينما سالنهاي
.شدند كشيده آتش به سينما نوع اين
در كه جشنواره يك پايي بر با شرايطي چنين در داشتند قصد سالها آن در سينمايي متوليان
پيروزي ماه در هم آن - ميآمد در نمايش به ايران سينماي سال يك فرهنگي محصولات آنها
اين شكلگيري.كنند پيريزي آينده سالهاي براي را جشنواره پايههاي - اسلامي انقلاب
دوره آن سينمايي جريانهاي در اول نگاه در شايد كه بود نيروهايي حضور مستلزم پايهها
امكان آنها وجود بدون موقعيت آن در جشنواره يك پيريزي اما نداشتند اعراب از محلي
وجود با جشنواره اوليه دورههاي در بنابراين.ميداد نويد كوتاهمدت در را بنا فروريزي
عباس حاتمي ، علي بيضايي ، بهرام مثل كشور فرهنگي چهرههاي معتبرترين از آثاري حضور
گذشت با كه داوراني هيات...و كيميايي مسعود و كيمياوي پرويز نادري ، امير كيارستمي ،
نميدهند تشخيص جايزه دريافت شايسته را فيلمي هيچ شود ، افشا نامشان ندادند اجازه سالها
ميگذرند واشنگتن حاجي يزدگرد ، مرگ چون ارزشمندي و مهم آثار كنار از بعدي سالهاي در و
.ميكنند تقديم عاشقان ديار چون فيلمهايي به را جوايز اكثر و
را خود جاي فجر فيلم جشنواره در سياسي و فرهنگي مصلحتهاي دوران آن شرايط در اگر شايد
دوره يكمين و بيست شاهد ما هماكنون ميداد داشت هنري ذات كه سينمايي رقابت يك به
در اوليه سالهاي در كشور هنري و فرهنگي رويداد مهمترين و نبوديم فجر فيلم جشنواره
هيات انتخاب به متهم گفتوگويي در بهشتي محمد سيد وقتي كه طوري به.ميشد خفه نطفه
بوديم ، قبيله قبيله ما موقع آن:ميگويد ميشود ، دوران آن در خاص تفكرات با داوران
دنبال حقيقتا كه كساني قبيله حزباللهي ، قبيله فيلمفارسي ، قبيله روشنفكر ، قبيله
انتخاب را كسي اينها ، بين از ما باشد قرار اگر حالا بودند ، مبتنيبرانقلاب سينمايي
ما...بگماريم را نفر يك قبيله هر از يا و ميكنيم نگاه دموكراتيك بايد يا كنيم
در يا و داشتند جديد فرهنگي جريان با نسبتي يا كه كرديم استفاده كساني از عجالتا
موضوع متوجه نگاهشان بالاخره و بودند فرهنگي مديريت جريان در يا و داشتند حضور مبارزه
...بود كلان
از ما سينماي و گذاشتهايم پشتسر تجربه از انبوهي با را فيلم جشنواره دوره بيست اكنون
شده تبديل فرهنگي محترم مقوله يك به ميناميدند فحشا و فساد مظهر را آن دورهاي كه چيزي
نماينده تا گرفته سينمايي معاونت از - كشور فرهنگي چهرههاي معتبرترين و مهمترين و
دبير و فارابي مدير ديگر.ميكنند افتخار آن به و دارند حضور آن در وزير و - مجلس
ميخواهيم كه ميكند اعلام صراحتا جشنواره سياستهاي و برنامهها اعلام در جشنواره
از بعد كه است بزرگي حرف اين.ديگر چيز هيچ نه كنيم برگزار رقابت و باشيم داشته جشنواره
از كه باشد شادي جشن يك نميخواهد ديگر جشنواره كه رسيده گوشمان بالاخره ، سال 20
در ميخواهد فجر فيلم جشنواره.حمايت جوان عدهاي از و شود دلجويي سينما پير تعدادي
.بدهد جايزه آثار هنري خلاقيت و سينمايي ذات به سالم ، رقابت
باشيم شاهد تا نشستهايم آن پايان انتظار به ما همه جشنواره آغاز از پيش ما همه و
تا و است روز سياسي و فرهنگي مصلحتهاي از برگرفته حد چه تا عسگرپور محمدمهدي گفتههاي
است قرار امسالفجر فيلم جشنواره سينماي بدنه در ساختاري تغييري نويدبخش ميزان چه
.شوند داوري اوريها
ادامه
|