كليد هاي طلايي براي كنكوري ها
عوامل كاهنده روحيه كدامند؟
عوامل تضعيف روحيه از آفتهاي بسيار مهم كنكور هستند. دانش آموزان بيش از آن كه از عواملي مانند ضعف پايه اي در دروس و يا كمبود امكانات و شرايط آموزشي لطمه ببينند، از افكاري كه باعث افت روحيه مي شوند، آسيب مي پذيرند. آيا عوامل كاهنده روحيه و افت انگيزه را مي شناسيد؟ فكر مي كنيد در اين ميان مهمترين عامل كدام است؟
۱- جو تبليغاتي- كنكور در حال حاضر بيش از اندازه با هياهو و تبليغات آميخته شده است و متأسفانه هركس به نوعي در ايجاد چنين فضايي نقشي دارد. تعداد زياد شركت كنندگان و در مقابل تعداد كم قبولي ها، احتمال موفقيت را در كنكور كاهش مي دهد. اين مسأله باعث حساسيت و اضطراب والدين و خود دانش آموزان شده و آنان را به تكاپوي بيشتر وادار مي كند. كم كاريهاي سالهاي قبل و جمع شدن همه تلاشها و فعاليت ها براي يك سال، دانش آموزان را مجبور به تحمل يك دوره سخت و استرس ناشي از آن مي كند. لذا دانش آموزان به استفاده از هر امكاناتي از قبيل كتاب و آموزشگاه و كنكورهاي آموزشي و غيرمتوسل مي شوند. مؤسسات چاپ كتب و آموزشگاههاي كنكوري هم براي عقب نماندن از دور رقابت با سايرين و كسب درآمدهاي بيشتر، تنور كنكور را داغ تر مي كنند. عوامل ديگري هم به شكلهاي ديگر در تبليغاتي و هيجاني شدن فضاي كنكور دخيل هستند. آنچه در اين ميان مي ماند دانش آموزان هستند با آرزوهايشان و سردرگمي اين كه بالاخره چه بايد بكنند تا عقب نمانند. توجه داشته باشيد كه از اين شرايط، بيشتر دانش آموزاني لطمه مي خورند كه عاطفي تر و تلقين پذيرتر باشند.
كليد بيست ودوم- هرچه بيشتر تابع تبليغات و هياهوي كنكور باشيد، از توانايي هاي موجود خود كمتر استفاده خواهيد كرد.
* * *
۲- مقايسه ها- بسياري از دانش آموزان به صورت خودآگاه يا ناخوآگاه به مقايسه خود با ديگران پرداخته و هر فرد كنكوري را به نوعي رقيب خود تلقي مي كنند. گاهي دانش آموزان وضعيت خودشان را با ديگر دوستان و همكلاسي ها مقايسه مي كنند و آن را ملاكي براي پيشرفت يا عقب ماندگي خود قرار مي دهند. اين كه مثلا فلاني چند ساعت بيدار مي ماند، چند ساعت درس مي خواند، كدام آموزشگاهها مي رود، چند درصد از هر درس تست مي زند، كدام معلمهاي خصوصي را دارد و...، براي بعضي از دانش آموزان به عنوان مهمترين سوژه فكري در مي آيد. گاهي هم دانش آموزان به جاي اين كه خود اقدام به مقايسه كنند، تحت تأثير صحبت ها و حرفهاي دوستاني قرار مي گيرند كه با شور و حرارت از فعاليت ها و درس خواندنهاي خود دم مي زنند. معمولا كسي كه واقعا براي كنكور مي خواند، بيش از آن كه وقت خود را صرف جلب توجه ديگران بكند، بر كار اصلي خويش تمركز مي نمايد، اما كساني كه سروصدا راه مي اندازند و از كلاسها و برنامه ها و بيداري هاي خود حرف مي زنند، دچار بزرگنمايي شده و در واقعيت ها غلو مي كنند. بنابر اين تحت تأثير چنين افرادي قرار گرفتن، موجب نوعي توهم خواهد شد كه بايد از آن دوري كرد.
مقايسه، براي بعضي از دانش آموزان قويتر هم مي تواند مشكل ساز باشد. دانش آموزي كه در جمع همكلاسي ها يا دوستانش خود را قويتر و برتر ارزيابي مي كند، ممكن است با اكتفا به اين مقايسه از خود بيشتر مايه نگذارد و به آنچه دارد راضي شود.
كليد بيست وسوم- مقايسه كردن ملاك خوبي براي پيشرفت نيست و معمولا به نفع شما تمام نمي شود. انتظاراتتان را از خودتان بالا ببريد.
* * *
۳- استدلالهاي نابجا- گاهي دانش آموزان تحت تأثير فشارهاي درسي و ترس از نتيجه نگرفتن، به استدلالهاي نابجا روي مي آورند. اين استدلالها معمولا به عنوان وسيله اي ناخودآگاه براي فرار از واقعيت ها و كاستن تنشهاي دروني مورد استفاده قرار مي گيرند. دانش آموزي بر مبناي اطلاعات ناقص دليل مي آورد كه فلان كس با فلان معدل و رتبه بالا نتوانست در كنكور قبول شود و با اين استدلال كم كاريهاي خود را توجيه مي كند. كس ديگر بدون داشتن آمادگيهاي لازم، براي خود تحليل مي كند كه بايد ۱۲-۱۰ ساعت در روز درس بخواند تا موفق شود، دانش آموزي اگر يكي دو روز از برنامه خود عقب افتاد، براساس استدلالي معيوب و از شدت ناراحتي و اضطراب، فرصت هاي موجود را هم از دست مي دهد و دانش آموزاني هم كمبود امكانات مالي و كمبودهاي ديگر را مبناي پيش داوريهاي منفي خود قرار مي دهند. نكته مهم در اين استدلالها، قضاوت بر مبناي اطلاعات و شواهد نامطمئن، ناقص و گاه نادرست است.
كليد بيست وچهارم- استدلالها و توجيه هاي نادرست و معيوب، ابزارهايي براي فرار از واقعيت هستند، مراقب آنها باشيد.
* * *
۴- عامل دروني- فكر مي كنيد مهمترين عامل كاهنده روحيه چيست؟ نكاتي كه بدانها اشاره شد به اضافه موارد زياد ديگري مي توانند عواملي براي كاهش انگيزه و افت روحيه باشند، اما شايد باور نكنيد كه مهمترين عامل در اين باره خود شما هستيد! هيچ عاملي در كنكور مانند داشتن افكار و نگرشهاي منفي به عنوان ترمز موفقيت عمل نمي كند. جايگزيني تفكر احساسي به جاي تفكر منطقي و غلبه هيجانات كنترل نشده بر نظم فكري و رفتاري، موجب تقويت افكار منفي مي شود. ما معمولا سعي مي كنيم ضعف هاي دروني خود را با عوامل بيروني توجيه كنيم. در اينجا بيش از آن كه خود عوامل بيروني مهم باشند توجيه هاي دروني ما اهميت بيشتري دارند. منفي نگاه كردن به مسايل، روحيه منفي را در ما تقويت خواهد كرد. اين موضوع مختص به كنكور نيست و شامل همه مسائل زندگي مي شود.
كليد بيست و پنجم- اگر فكر مي كنيد كه موفق مي شويد يا شكست مي خوريد، در هر صورت درست فكر كرده ايد!*
* به سوي كاميابي، آنتوني رابينز، ترجمه مجردزاده كرماني
|