سه شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۸۱ - سال يازدهم - شماره ۲۹۸۳- Feb.18,2003
گفتگو با رئيس فراكسيون مشاركت در مجلس
پرسش به جاي استيضاح
گروه سياسي: يك عضو هيأت رئيسه مجلس خواستار تبديل طرح استيضاح وزير امور خارجه به سئوال از وي شد.
001176.jpg

محمد نعيمي پور نماينده تهران در گفتگو با خبرنگار همشهري در مورد علت ارائه طرح استيضاح كمال خرازي گفت: مدتي است كه رفت و آمدهاي ديپلماتيك در ارتباط با مسائل عراق به ايران انجام شده و مسئولين بسياري از كشورها به ايران سفر مي كنند، حتي نشستي از معارضين عراقي نيز در تهران تشكيل شد.
وي حضور برخي مقامات عراقي در ايران را نيز در همين چارچوب ارزيابي كرد و گفت: بايد استدلالهاي مسئولين اجرايي كشور به ويژه وزير امور خارجه را در اين زمينه بشنويم تا بتوانيم قضاوت دقيق تري داشته باشيم.
نعيمي پور عضو هيأت رئيسه مجلس اضافه كرد: سفر ناجي صبري وزير خارجه عراق به تهران نمي تواند مبناي استيضاح قرار گيرد لذا اميدوارم همكاران نماينده در اين شرايط حساس بين المللي، استيضاح را به سئوال تبديل كنند.
001173.jpg

نعيمي پور در پاسخ به اين پرسش كه چه عواملي باعث شده ۱۰۰ نماينده طرح استيضاح را امضا كنند؟ گفت: آنچه مسلم است مردم ايران نسبت به نحوه تنظيم روابط ايران با عراق بسيار حساس هستند و رفتارهاي ديپلماتيك ايران در اين زمينه مي تواند با تعابير متفاوتي روبرو شود و از همه مهمتر اينكه ممكن است در سطح تبليغاتي و يا بين المللي ما را به عنوان هوادار رژيم عراق منظور كنند.
رئيس فراكسيون مشاركت مجلس واكنش مردم را حتي اگر تند باشد در اين شرايط طبيعي خواند و گفت: البته از نمايندگان مجلس انتظار مي رود كه مجموعه شرايط را لحاظ كنند. عضو هيأت رئيسه مجلس در مورد نگراني نمايندگان از ضربه به منافع ملي به دليل نزديكي به رژيم در حال سقوط عراق گفت: متأسفانه تصميم گيري درخصوص سياست خارجي كشور متمركز و شفاف نيست، به همين دليل باور اكثريت نمايندگان و حتي نخبگان جامعه اين است كه دستگاه ديپلماسي ما ناكارآمد عمل كرده و بعضا فرصت ها را از دست مي دهد و يا اينكه در برابر هزينه هاي انجام شده نه تنها منافعي برداشت نمي كند،بلكه ضرر هاي غيرقابل جبراني هم مي بيند.
عضو هيأت رئيسه مجلس، تجربه بوسني و هرزگوين و افغانستان را يادآور شد و گفت: اين مسائل و موارد ديگري از اين دست نگراني هايي درخصوص تكرار اشتباهات گذشته توسط دستگاه ديپلماسي كشور، بوجود مي آورد.
نعيمي پور اضافه كرد: آنچه مسلم است اينكه اشكالات موجود در سياست خارجي ما صرفا متوجه وزارت امور خارجه نيست هر چند كه اين انتظار بجا هم وجود دارد كه در مسائل حساس بين المللي، وزارت امور خارجه و دولت محوريت خود را حفظ كنند. عضو هيأت رئيسه مجلس در مورد ترديد نمايندگان مجلس نسبت به امتيازگيري وزارت امور خارجه از طرف مذاكره كننده عراقي گفت: مسئله امتيازگيري و يا امتيازدهي فرع بر مسائل كلي است كه اكنون بر منطقه حاكم است.
وي تأكيد كرد كه بايد مسائل اصلي تر مورد توجه قرار گيرد زيرا ممكن است صحبت بامقامات عراقي اساسا درخصوص امتيازگيري نبوده و مسائل ديگري مطرح باشد، لذا سطح اين مباحث را نبايد تنزل داد.
خبرنگار ما تلاش كرد با دو تن از موافقان استيضاح خرازي گفتگو كند كه هيچكدام حاضر به مصاحبه در اين زمينه نشدند.

سخنگوي قوه قضائيه:
حكم اعدام آقاجري به لحاظ ماهوي نقض نشده است
001182.jpg
سخنگوي قوه قضائيه «نقص تحقيقات» در پرونده هاشم آقاجري را از دلايل نقض حكم صادره در ديوانعالي كشور اعلام كرد.
غلامحسين الهام كه ديروز پس از پايان جلسه مسئولان عالي قضايي با خبرنگار حقوقي گروه اجتماعي ايرنا سخن مي گفت در همين باره افزود: در پرونده آقاجري در مواردي ايراداتي از سوي شعبه ۲۷ ديوانعالي كشور به روند تحقيقات پرونده وارد شده كه اين ايرادات موجب نقض حكم شد.
الهام از اين ايرادات با عنوان نقص تحقيقات ياد كرد و گفت: طبق ماده ۲۶۵ آيين دادرسي دادگاههاي عمومي و انقلاب در امور كيفري، بايد نقايص مورد نظر ديوانعالي كشور، توسط شعبه صادركننده رأي مرتفع شود.
به گفته سخنگوي قوه قضائيه طبق قانون آيين دادرسي كيفري بايد ديوانعالي كشور درباره حكم آقاجري و تجديد نظر در آن تصميم مي گرفت كه شعبه ۲۷ نيز پس از رسيدگي، در اين خصوص رأي لازم را صادر كرد.
وي تصريح كرد: در واقع نقض رأي به اعتبار نقص تحقيقات است و همان شعبه صادركننده رأي موظف است نقايص مورد نظر شعبه ۲۷ ديوان عالي كشور را مرتفع كرده و دوباره مبادرت به صدور رأي كند.
سخنگوي قوه قضائيه در عين حال خاطرنشان كرد: اين تصميم ديوانعالي كشور فقط ناظر به محكوميت به اعدام بوده و در ساير محكوميت هاي پيش بيني شده در رأي دادگاه همدان، دادگاه تجديدنظر استان اظهار نظر خواهد كرد.
سخنگوي قوه قضائيه درباره علت رسيدگي مجدد پرونده در دادگاه بدوي صادركننده رأي، اظهار داشت: طبق قانون، اين پرونده بايد در همان دادگاه بدوي رسيدگي شود زيرا رأي به معني ماهوي نقض نشده، بلكه اين نقض به سبب نقص تحقيقات بوده است.

معاون سياسي وزارت كشور:
شوراها مي توانند بسياري از نيازهاي جامعه را پاسخگو باشند
001179.jpg
معاون سياسي وزارت كشور گفت: شوراهاي اسلامي در رأس نهادهاي مدني مهمترين ضامن مردمسالاري بوده و مي توانند با كوچك كردن دولت بسياري از نيازهاي جامعه را پاسخگو باشند.
به گزارش خبرنگار ما، سيد مرتضي مبلغ در «همايش شوراهاي اسلامي» (رويكردها، كاركردها، راهكارها) كه ديروز با حضور اساتيد دانشگاه، پژوهشگران، اعضاي شوراهاي اسلامي و مديران شهري در سالن وزارت كشور گشايش يافت افزود: شوراها به بركت مشاركت جويي و مشاركت پذيري كمترين ميزان چالش ها را نشان دادند، هر چند متأسفانه برخي چالش هاي كوچك، بزرگ جلوه داده شد.
وي با اشاره به نوپا بودن شوراهاي شهر و روستا و تأخير چندين ساله در شكل گيري آنها گفت: انتظار ايفاي نقش قوي از شوراها،  بدون توجه به نوپا بودن آنها ظلمي بود كه به اين نهاد مدني شد.
معاون سياسي وزارت كشور، بازنگري در قانون شوراها و تدوين يك قانون جديد كارشناسي شده كسب تجربه مديريت شهري و محلي براي تعداد فراواني از شهروندان و مهمتر از همه تشكيل شوراهاي فرادستي مانند شوراي عالي استان ها با داشتن اختيارات وسيع را از جمله دست آوردهاي تشكيل شوراها عنوان كرد.
مبلغ تشكيل مراكز دهياري  به عنوان مركز مديريت محلي را از ديگر دستاوردهاي شوراها خواند و گفت: در حال حاضر ۳۰۰۰ مركز دهياري به مثابه شهرداري هاي روستايي تاسيس شده است كه به سرعت در حال افزايش مي باشد. وي افزود: ۹۰ ميليارد تومان اعتبار در بودجه سال ۸۲ براي حل مسايل و مشكلات دهياري ها و پشتيباني از اين مراكز پيش بيني شده است.
علي تاجرنيا عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي نيز در اين همايش گفت: روح حاكم بر قانون، شوراها را به عنوان اركان تصميم گيري به ويژه در خصوص مديريت شهري مي داند ولي متأسفانه اين وظيفه از ياد رفته و تبديل به وظيفه نظارتي گشته است.
وي با اشاره به مشكلات موجود بر سر راه شوراها افزود: يكي از اين مشكلات تغيير قانون شوراها قبل از تشكيل شوراها مي باشد كه اكثرا هم در جهت محدودكردن اختيارات و وظايف اين نهاد مدني بوده است.
تاجرنيا گفت: يكي ديگر از اين مشكلات روحيه تماميت طلبي در مجموعه حاكميتي است و در حقيقت حاكمان نمي خواهند اختيارات خود را به مردم بدهند.
دكتر كامبيز نوروزي مدرس حقوق مطبوعات از ديگر سخنرانان اين همايش نيز گفت: شوراها با ساختار اداري حكومت در نوعي تعارض بسر مي برند و اين تعارض مهمترين مانع در برابر شوراها محسوب مي شود. وي افزود: در سطح كلان،  نگاه ويتريني و تبليغي به شوراها در كشور حاكم بوده است از اين رو اكثريت معتقد بودند كه شوراها نمي توانند سهم چنداني در مديريت كشور داشته باشند.
محمد شريف عضو هيأت علمي دانشگاه علامه طباطبايي نيز با بيان اينكه شوراها سياسي هستند گفت: در جامعه اي كه مردم دنبال حاكميت اجتماعي بر سرنوشت خويش هستند حتي اگر شوراها نخواهند سياسي باشند سياسي بودن به آنها تحميل مي شود.
وي افزود: چون شهر سياسي است پس شوراها نيز سياسي است. برداشت اوليه از شوراها،  حكومت هاي محلي بود به طوري كه اختيارات آنها در قانون اساسي تعيين شود نه اينكه به مجلس محول گردد.
در همايش شوراهاي اسلامي «رويكردها، كاركردها و راهكارها» كه از ديروز دوشنبه به مدت ۲ روز در وزارت كشور گشايش يافت موضوع هايي نظير زمينه ها و تنگناهاي حقوقي، تجربه حقوقي نهادهاي شوراهاي محلي، نظارت پذيري شوراها، وظايف و اختيارات شوراها مورد بررسي قرار گرفت. اين همايش روز سه شنبه به كار خود پايان خواهد داد.

وزير امور خارجه ايران:
پرونده بغداد سياه و حمله آمريكا به عراق محكوم است
گروه سياسي: كمال  خرازي  وزير امورخارجه  كه  به  دعوت  همتاي  عماني  خود به  اين كشور سفر كرده  است  ديروز با يوسف بن  علوي وزير امورخارجه  عمان  ديدار و گفتگو كرد.
به  گزارش  خبرنگار اعزامي  ايرنا، خرازي  دراين  ديدار با اظهار رضايت  از روابط جمهوري  اسلامي  ايران  و كشورهاي  حوزه  خليج  فارس  گفت : سرنوشت  منطقه درگرو همكاريهاي  دوستانه  ميان  اين  كشورهاست .
به گزارش ايرنا خرازي در اين ديدار درباره  بحران  عراق  گفت : بحران  عراق  موجب  نگراني  كليه  كشورهاي  منطقه  است  و با وجود پرونده  سياه  دولت  عراق  در رفتار با همسايگان  خود كه  حكومت  اين  كشور را غير قابل  دفاع  كرده ، حمله  نظامي  به  اين  كشور محكوم  است  چون  آمريكا در صدد استيلا بر منطقه  است .
وزير امورخارجه  خاطرنشان  كرد: آمريكا با ايجاد بحران  در تلاش  براي  فراموش  شدن  جنايات  اسرائيلي ها است  و نبايد اجازه  داد مردم  مظلوم  فلسطين  فراموش  شوند. وي  با تشريح  سياستهاي  دولت  ايران  براي  حمايت  از بخش  خصوصي  گفت : همكاري  ميان    بخشهاي  دو كشور و اتاقهاي  بازرگاني  بر گسترش  روابط تجاري  تاثير مثبت  و مستقيمي  خواهد داشت . يوسف بن  علوي وزير امورخارجه  عمان  نيز ايران  را پايه  مستحكم  سياسي و اقتصادي  منطقه  دانست  و افزود: عمان  علاقه مند است  ضمن  همكاري  با ايران  درآسياي  ميانه  فعال  شود و از ظرفيت  اقتصادي  و تجاري  ايران  در رابطه  با همكاريهاي  منطقه  و كشورهاي  حوزه  خليج  فارس  استفاده  كند.

تلفن هاي تماس با بازرسان انتخابات شوراها
استانداري تهران با ارسال نمابري شماره تلفن ها و نمابر «هيأت بازرسي انتخابات شهرستان تهران» را كه ديروز در همشهري چاپ شده بود به شرح زير اصلاح كرد:
تلفن ها: ۸۷۴۹۹۲۴، ۸۷۴۹۹۲۹- نمابر: ۸۷۴۹۹۲۲.

وزير اطلاعات:
بدون امنيت توسعه ممكن نيست
گروه سياسي: علي يونسي وزير اطلاعات ديروز در همايش حراست هاي وزارت نيرو، امنيت را لازمه دستيابي به توسعه دانست و گفت: امروزه همه صاحبنظران در مسائل امنيت ملي بر اين باورند كه توسعه پايدار بدون بستر امنيت عملي نيست يعني رسيدن به توسعه حتما بايد با امنيت همه جانبه همراه باشد و اگر امنيت وجود نداشته باشد امكان رسيدن به توسعه ميسر نيست.
يونسي با اشاره به اين كه متأسفانه افرادي در جامعه خارج از ظرفيت اجتماعي، توقعات جديدي از دولت مطرح مي كنند، گفت: ايجاد توقعات بيش از حد توان و ظرفيت هاي دولت در سال هاي اخير موجب ايجاد يأس و سرخوردگي در برخي از افراد جامعه شده است و ايجاد يأس و سرخوردگي از ثمرهاي خطرناكي است كه توسط دشمن اشاعه داده مي شود.

گزارشگران حقوق بشر سازمان ملل در كميسيون اصل ۹۰ مجلس
لويي  ژوانه  رئيس  هيأت  گزارشگران  حقوق بشر سازمان ملل  و هيأت  همراه  با رئيس  و چند تن از اعضاي  كميسيون  اصل  ۹۰ مجلس  شوراي  اسلامي  ديدار و گفت وگو كرد.
به گزارش ايرنا به نقل از اداره  كل  فرهنگي  و روابط عمومي  مجلس  شوراي اسلامي  در اين  ديدار حسين  انصاري راد مهمترين  وظيفه  كميسيون  اصل  ۹۰ را رسيدگي  به  شكايات  مردم  درمورد عملكرد قواي  سه گانه  دانست  و اظهار داشت : در اين  زمينه  تاكنون  به  موارد بسيار حساسي  از سوي  اين  كميسيون  رسيدگي  شده  و گزارش  آن نيز از تريبون  عمومي  مجلس  شوراي  اسلامي  براي  افكار عمومي  قرائت  گرديده  است .
رئيس  كميسيون  اصل  ۹۰ مجلس  بيشترين  شكايات  رسيده  به  اين  كميسيون  را مربوط به  كيفيت  بازداشتها، نحوه  نگهداري  و برخورد با متهمان  اعلام  كرد.
انصاري  راد همچنين  با تأكيد بر اهميت  حفظ كرامت  و شرافت  انسان  در فرهنگ  ديني  و ملي  كشورمان ، گفت : انقلاب  اسلامي  بر مبناي  آزادي  و استقلال  واجراي  قانون  و عدالت  شكل  گرفت  و پي گيري  اين  امور اساس  انقلاب  است .
به  گفته  وي  حركت  اصلاحات  در كشور نيز يك  حركت  و خيزش  به  سوي  عدالت ، آزادي  و قانون  يعني  آن چيزي  كه  انقلاب  براي  آن شكل  گرفت ، مي باشد.
اين  گزارش  مي افزايد، لويي  ژوانه  رئيس  هيأت  گزارشگران  سازمان  ملل  نيز در اين  ديدار ضمن  ابراز خرسندي  از سفر به  كشورمان  سئوالاتي  پيرامون  وظايف  و عملكرد كميسيون  اصل  ۹۰ مجلس  شوراي  اسلامي ، نحوه  رسيدگي  به اتهامات  افراد، رعايت  حقوق  متهمان  و سيستم  قضائي  ايران  مطرح  كرد.

رئيس جمهور خطاب به مردم ايران:
شورا، بنيان مردمسالاري است انتخابات اسفند را پررونق كنيد
از جناح ها و گرايش ها انتظار دارم برنامه مديريت شهري و روستايي خود را ارائه كنند
001167.jpg
گروه سياسي:  رئيس جمهوري  تاكيد كرد : شركت  كردن  ورونق  بخشيدن  به  انتخابات  شوراها وظيفه  و رسالت  ملي، ديني  و انقلابي  است .
به گزارش ايرنا، سيد محمد خاتمي كه ديروز در جمع  روساي  ستادهاي  اجرايي  انتخابات  شوراها، استانداران  ، اعضاي  هيات  مركزي  بازرسي  انتخابات  و روساي  هياتهاي  بازرسي استانها سخن  مي گفت  ، با اشاره  به  جايگاه  شورا و راي  مردم  در قانون  اساسي و متون  ديني  ، گفت  : برگزاري  انتخابات  شوراها و واگذاري  امور به  مردم  به عنوان  هسته  اصلي  و اساسي  مردمسالاري  ، حادثه اي  بزرگ  دركشور بود كه  بايدتداوم  يابد.
رئيس  جمهوري  اظهار داشت  : واگذاري  امور مردم  به  بيش  از ۲۰۰ هزار انسان  در سرتاسر كشور تاثيري  بسزا در افكار عمومي  جهان  داشت .
وي  افزود : انقلاب ، مقاومت  در جنگ  و برگزاري  ساير انتخابات  در ايران  بسيار مهم  بود اما آنچه  افكار عمومي  را بيش  از پيش  تحت  تاثير قرار داد اين  مهم  بود كه  ملت  ما موفق  شد بدون  هيچ  نگراني ، واگذاري  امور مردم به  خود
آنها را به  انجام  برساند.
رئيس  جمهوري  با تاكيد بر اينكه  نبايد از كنار اين  كارهاي  بزرگ  به سادگي  عبور كرد، اظهار داشت  : اگر اشكالات  تجربه  اول  شوراها را با موفقيت  هايش  بسنجيم ، متوجه  مي شويم  كه  چه  كار بزرگي  در كشور صورت  گرفته  است .
رئيس  جمهوري  اظهار اميدواري  كرد: در مرحله  دوم  انتخابات  شوراها، مردم  با شور و اشتياق  بيشتر ، براي  پاسداري  از حقوق  خود در عرصه  حضور يابند.
خاتمي  خاطرنشان  ساخت  : ما قيم  مردم  نيستيم  و بايد با پاسداري  ازآراي  آنها اعتماد آنها را جلب  و جذب  كنيم  زيرا اگر مردم  در عرصه هاي  مختلف  حضور نداشته  باشند ما نه  در جنگ  و نه  در صلح  موفق  نخواهيم  بود.
رئيس جمهور  دربخش  ديگري  از سخنانش  با نفي  سياست  زدگي  در عرصه هاي  مختلف  به  ويژه  در زمينه  شوراها گفت  همه  مردم  ما سياسي  هستند و بايد منافع  و مصالح  را درك  كرده  و بشناسند ، آنچه  بد است سياست زدگي  و بهره گيري  از امكانات  به  نفع  گرايش هاي  خاص  است .
رئيس  جمهوري  تاكيد كرد : انتظار من  از همه  جناح ها و گرايش ها اين  است كه  برنامه  مديريت  شهري  و روستايي  خود را ارائه  كنند.
خاتمي  ادامه  داد : شعارها بايد تبديل  به  برنامه  شود تا مردم  روي برنامه ها نظر و راي  دهند وحكومت  نيز بايد به  رشد وشعور مردم  و انتخاب  آنها احترام  بگذارد .
رئيس  جمهوري  با اشاره  به  اينكه  شوراها بايد زمينه  مشاركت  بيشتر مردم در امور جامعه  را فراهم  آورند، اضافه  كرد : شوراها باتقويت  بيش  از پيش رابطه  خود با مردم  مي توانند به  همه  اركان  نظام  پاسخگويي  به  مردم  را بياموزند.
خاتمي  ضمن  قدرداني  از وزير كشور واستانداران  و دست  اندركاران  برگزاري  انتخابات  شوراها همچنين  اظهار اميدواري  كرد: روشهاي  تبليغي  به دور از مچ گيري، تخريب  و اسراف  باشد و اخلاق  در فعاليتهاي  سياسي  فراگير شود.
رئيس  جمهوري  بااشاره  به  تاثير اين  انتخابات  در عرصه  حيات  اجتماعي ، تامين  امنيت  ملي  وتحكيم  و تقويت  جايگاه  نظام  اظهار اميدواري  كرد، در روز نهم  اسفند شاهد حضور پر رونق  مردم  در انتخابات  شوراها باشيم  .
وزير كشور نيز پيش  از سخنان  رئيس  جمهوري  به  تشريح  عملكرد مسئولين  ستادهاي  اجرايي  انتخاباتي  و چگونگي  برگزاري  انتخابات  دور دوم  شوراهاي  اسلامي  شهر و روستا در سراسر كشور پرداخت  .
وزير كشور اظهار داشت  : صاحب  اختيار و تصميم  گيرندگان  اصلي  كشورمردم  هستند و حضور و مشاركت  آنان  در عرصه  انتخابات  شوراهاي  اسلامي  نشانه توجه  به  سرنوشت  خويش  است  .

در ديدار هزاران نفر از مردم آذربايجان شرقي مطرح شد
تجليل مقام معظم رهبري از حضور مقتدرانه مردم در راهپيمايي ۲۲ بهمن
تهران - خبرگزاري جمهوري اسلامي:  رهبر معظم  انقلاب  اسلامي  صبح  ديروز در آستانه  سالگرد قيام  مردم  تبريزدر ۲۹ بهمن  ۱۳۵۶ در ديدار پرشور هزاران  نفر از مردم  آذربايجان  شرقي ، با تجليل  از حضور مقتدرانه  و پرنشاط مردم  در راهپيمايي  سراسري  ۲۲ بهمن تاكيد كردند: ملت  ايران  بار ديگر ثابت  كرد كه  از مواضع  انقلابي  و اسلامي خود، يك  قدم  عقب  نخواهد نشست .
حضرت  آيت  الله  خامنه اي  با تبريك  عيد سعيد غدير و ميلاد امام  هادي (ع ) استقلال  را مسئله  اصلي  دعواي  ملت  ايران  و مراكز قدرت  جهاني  خواندند وافزودند: امسال  در حالي كه  سردمداران  آمريكا آرزو مي كردند كه  مردم  ايران خاطره  پرشور انقلاب  را از ياد ببرند ، مردم  در ۲۲ بهمن  در سراسر كشور به خيابانها ريختند و به  دشمن  گفتند: ما اجازه  نمي دهيم  دزدان  سرگردنه  و وحشي هايي  كه  لباس  متمدنانه  پوشيده اند بار ديگر بر ايران  مسلط شوند.
ايشان  آگاهي  ، هوشياري  ، غيرت  ديني  و ملي ، ايثارگري ، وحدت  و پايداري را موتور حركت  مردم  ايران  براي  تحقق  اهداف  و آرمانهاي  خود برشمردند و خاطرنشان  كردند: ملت  ايران  با تكيه  بر دين  و ايمان  و فرهنگ  عميق  خود وبا پرورش  و تربيت  جوانان  پارسا، شجاع  و مومن ، پرچم  انقلاب  را بعنوان  پرچم عزت  خويش  ، همچنان  در اهتزاز نگه  مي دارد و برخلاف  خواست  دشمن  سهل انگاري  وكوتاهي  برخي  مسئولان  در بخشهاي  مختلف  را بپاي  انقلاب  نمي نويسد.
رهبر معظم  انقلاب  اسلامي  جوانان  ايران  را بهترين  جوانان  جهان  خواندندو خطاب  به  آنان  افزودند : عزيزان  من ، اين  كشور به  شما تعلق  دارد و اكنون نوبت  شماست  كه  پس  از فداكاريهاي  پدران  و مادرانتان  در دوران  انقلاب  و سالهاي  پرفراز و نشيب  پس  از آن، به  مجاهدت  و تلاش  برخيزيد و خود را از لحاظ علمي ، اخلاقي  و روحي  هميشه  آماده  نگه  داريد.
حضرت  آيت  الله  خامنه اي  افزودند : با همه  وجود به  نسل  جوان  اعتماد دارم  و معتقدم  اين  نسل  نقش  تاريخي  خود را در همه  امتحانات  دشوار ايفا خواهد كرد.
رهبر معظم  انقلاب  اسلامي  همچنين  با تجليل  از ايمان ، فداكاري  و غيرت ديني  و ملي  مردم  تبريز و منطقه  آذربايجان  در تاريخ  معاصر ايران ، به  نقش مهم  قيام 
۲۹ بهمن  در گسترش  حركت  انقلاب  به  سراسر كشور اشاره  كردند و افزودند: آذربايجان  با شهيدان  والا مقامش  از جمله  دو شهيد محراب  آيت  الله  قاضي  و آيت الله  مدني،  شخصيت هاي  برجسته  علمي  و روحاني  و مردم  هميشه  بيدار و غيور، نقش  ممتازي  در پيروزي  و تداوم  انقلاب  ايفا كرده  است .ايشان  همچنين  در بخش  ديگري  از سخنانشان  با اشاره  به  فاش  شدن  دروغگوئي  حاكمان  آمريكا در مورد دفاع  از حقوق  بشر و دمكراسي  و انساندوستي  خاطرنشان  كردند: همانگونه  كه  اخيرا اعلام  شد آمريكائيها درصددند يك  آمريكائي را بعنوان  حاكم  عراق  تعيين  كنند و اين  نشان  مي دهد كه  دولت  آمريكا مي خواهد كشور عراق  و مجموعه  منابع  انساني  و مادي  آن  را يك  جا در حلقوم  شركتهاي  صهيونيستي  و مراكز استكباري  بريزد، اما اين  اهداف  بي ترديد عملي  نخواهدشد.
رهبر معظم  انقلاب  اسلامي  تغيير نقشه  سياسي  خاورميانه  را از جمله  اهداف آمريكا در ماجراي  عراق  برشمردند و تاكيد كردند ملتها در مقابل  اينگونه  زياده خواهي ها، ايستادگي  مي كنند و حتي  اگر دولت  آمريكا از لحاظ ظاهري  بر عراق  مسلط شود در نهايت  ملت  عراق  او را از اريكه  قدرت  به  زير خواهدكشيد.
در اين  ديدار قبل  از سخنان  مقام  معظم  رهبري ، حجت الاسلام  و المسلمين  مجتهد شبستري  نماينده  ولي فقيه  در آذربايجان  شرقي  و امام  جمعه  تبريز، به تشريح  حضور مستمر مردم  اين  منطقه  در دفاع  از اسلام  و انقلاب  و ايران  پرداخت و گفت  : مردم  آذربايجان  همچون  گذشته  آماده  ايثار و جانبازي  در راه آرمانهاي  والاي  امام  خميني  (ره ) و شهيدان  انقلاب  هستند.

وزارت دفاع آمريكا:
نيروهاي القاعده در ايران امنيت ندارند
روزنامه نيويورك تايمز ديروز نوشت، ايران در بخشي از عمليات سركوب يك شبكه عمده قاچاق انسان در مرز ايران و پاكستان، شماري از اعضاي القاعده را دستگير كرده است.
نخستين عمليات عليه نيروهاي القاعده كه قصد پناهندگي داشتند در نيمه ماه ژانويه (بهمن ماه) به وقوع پيوست. بعد از اين عمليات، نيروهاي امنيتي ايران شبكه اي را كه افغان ها و عرب هاي افغان را از مرز پاكستان به استان سيستان و بلوچستان منتقل مي كرد، كشف و منحل كردند.
نيويورك تايمز نوشت: يك مقام وزارت دفاع آمريكا كه گزارش هاي مربوط به فعاليت هاي القاعده را بررسي مي كند تاييد كرد كه عمليات سركوب اين شبكه با دستگيري برخي اعضاء القاعده همراه بوده و نيروهاي القاعده ديگر در آنجا احساس امنيت نمي كنند.
اين مقام پنتاگون از تعداد القاعده اي هاي دستگيرشده در ايران و سرنوشت آنها اظهار بي اطلاعي كرد و گفت: اتفاقاتي در حال روي دادن است. شايد دولت ايران تصميم گرفته كه كاري بكند كه هدف بعدي حمله آمريكا نباشد.
نيويورك تايمز به نقل از يك مقام بلندپايه ايران در تهران نوشت:رهبر اين شبكه قاچاق انسان دستگير و احتمالا اخراج شده است.
اين مقام بلندپايه كه نام آن ذكر نشده گفته است: ما همه افراد مظنون را كه از پاكستان وارد مي شوند دستگير و اخراج مي كنيم و به اين كار ادامه مي دهيم.اين سياست جديدي نيست.

سياسي
خارجي
انديشه
شهري
شهر
اجتماعي
معلولين
اقتصادي
ورزش جهان
ورزش
آموزشي
علمي فرهنگي
ادب و هنر
سخنگاه آزاد
موسيقي
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
انفورماتيك
همشهري جهان
|  سياسي   |   خارجي   |   انديشه   |   شهري   |   شهر   |   اجتماعي   |   معلولين   |   اقتصادي   |  
|  ورزش جهان   |   ورزش   |   آموزشي   |   علمي فرهنگي   |   ادب و هنر   |   سخنگاه آزاد   |   موسيقي   |   صفحه آخر   |  
|  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |