سه شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۸۱ - سال يازدهم - شماره ۲۹۸۳- Feb.18,2003
منع تنظيم سند وكالت فروش خودرو مخالف صريح قانون مدني و حقوق متعارف و مسلم اشخاص است
ملاحظاتي درباره طرح تعويض پلاك خودروها
000655.jpg
متني كه از نظرتان مي گذرد به نوعي، نقد طرح تعويض پلاك خودروهاست. «سخنگاه آزاد» آماده است، نسبت به درج پاسخ احتمالي اقدام كند.
* * *
تعويض پلاك خودروها و كشف خودروهاي مسئله دار ارتباطي به اسناد معامله و تنظيم آن در دفاتر اسناد رسمي ندارد چرا كه با تعيين زمان و ضرب الاجل مي توان به مقصود نائل آمد يا با فراخوان عمومي نوبتي و الزام مالكان خودرو اين مهم را انجام داد. به عبارت ديگر عدم الزام افراد با توجه به بار مالي و انجام تشريفات و تمهيد مدارك و مقدمات پيش بيني شده در آئين نامه مربوطه مانع اقبال عمومي خواهد بود. از طرفي ديگر خودروهايي كه هيچ گاه براي معامله به اين مراكز مراجعه نمي كنند چگونه تعويض پلاك آنها انجام مي گردد.
لازم به يادآوري است كه بدوا تنطيم سند در دفاتر اسناد رسمي و سپس مراجعه به مراكز تعيين پلاك نقض غرض است، چرا كه اگر مورد معامله مسئله دار باشد نتيجه اي جز تحميل بار مالي، هزينه گزاف و انجام تشريفات بي ثمر بر افراد جامعه ندارد. لذا گره و مشكلي بر مشكلات سابق خواهد افزود، پس ارجح اين است كه طرفين معامله با تمهيد مقدمات لازم به مراكز مورد نظر اداره راهنمايي و رانندگي مراجعه و مدارك لازم را ارائه كنند و پس از بررسي هاي لازم و رفع موانع و تعيين پلاك سوم با صدور مجوز لازم و ارائه مدارك مربوطه براي تنظيم و ثبت سند به دفاتر اسناد رسمي مراجعه نمايند چرا كه هدف، رفع مشكلات است نه افزودن بر آن.
منع تنظيم سند وكالت فروش خودرو مخالف صريح قانون مدني و حقوق متعارف و مسلم اشخاص است. اگر تنظيم اسناد وكالت اتومبيل ممنوع شود افرادي كه در خارج از كشور بسر مي برند يا قصد خروج از كشور را دارند و يا امكان حضور دردفاتر اسناد رسمي و مراكز تعويض پلاك را نخواهند داشت چه راهي جهت انجام معامله و تعويض پلاك در پيش گيرند؟
تعويض پلاك خودرو ناقض اصل شخصي بودن جرائم و مجازات ها مي باشد و هيچ تأثيري در كاهش جرم و بزه ارتكابي با استفاده از خودرو ندارد و بالعكس وقوع جرايم را تسهيل نموده و آمار آن را افزايش مي دهد. بدين صورت كه پلاك هاي جديد را بايد در دو فرض درنظر گرفت: فرض اول: پلاك هنگام ترك خودرو قابل تفكيك باشد فرض دوم: پلاك هنگام ترك خودرو قابل تفكيك نباشد.
در فرض اول كسي كه قصد ارتكاب جرم را دارد با سرقت خودرو و نصب پلاكي ديگر يا اصلا بدون پلاك مبادرت به ارتكاب جرم مي نمايد از طرفي ديگر چنين خودرويي كه سرقت شده و فاقد پلاك است چگونه رهگيري خواهد شد و نيز با توجه به اذعان صريح برخي مسئولان مبني بر اينكه جرم جعل يك پديده اجتماعي انكار ناپذير در هرجامعه است به اين معني كه پلاك هاي جديد نيز قابل جعل است، پس زماني كه پلاك جعلي بر خودرويي نصب شود و همان خودرو وسيله ارتكاب جرم باشد و اين خودرو حين ارتكاب جرم رؤيت شود، مجرم چگونه قابل شناسايي است؟ اگر پلاك جعلي منتسب به شخص بيگناهي باشد تكليف چيست؟
در فرض دوم مالك خودرو بدون اينكه كوچكترين اطلاعي از سرقت اتومبيل خود داشته باشد زماني از وقوع جرم منتسب به او آگاه خواهد شد كه پليس به نشاني او مراجعه مي كند درحالي كه در يك زمان كوتاه با استفاده از خودرو مسروقه مالك بي خبر جرمي به وقوع پيوسته و مالك خودرو در مرحله اول تحت تعقيب و احيانا بازداشت قرار خواهد گرفت كه بايد درصدد اثبات بيگناهي خود برآيد. اينك با توجه به آمار مجرمان حرفه اي و وقوع جرم در كشور آمار مالكان بيگناه تحت تعقيب را درنظر بگيريد.
با اين اوصاف متأسفانه مشكلات سردفتران اسناد رسمي درك نمي شود و مقررات و قوانين چندين و چند ساله كه بي حكمت وضع نشده مورد بي توجهي قرار مي گيرد.
آنچه بيان آن ضروري است اينكه جابجايي دفاتر به مراكز مورد نظر راهنمايي و رانندگي توالي فاسد و عواقب زيان بار بسياري خواهد داشت از آن جمله: ۱-تعطيلي محل اصلي دفتر يا تشكيل دفتر در دو محل ۲- با جابجايي دفتر براي انجام امور اسناد اتومبيل كار معمول دفاتر منتفي به  نظر مي رسد ۳- احتمال سرقت و سوءاستفاده حرفه اي ۴- جابجايي وخروج دفاتر قانوني دفترخانه مخالف صريح قانون است چون جابجايي و خروج دفتر امري استثنايي است ۵- اجراي طرح جابجايي دفاتر موجب نزول شأن دفاتر اسناد رسمي خواهد بود ۶- با اجراي طرح مذكوردفاتر طفيلي مراكز تعويض پلاك شده و موجبات و زمينه سوء استفاده اين مراكز فراهم مي شود ۷- روش گردشي مورد نظر در اجراي طرح موجب تبعيض بين دفاتر اسناد رسمي خواهد شد و كسب درآمد و تقسيم كار عادلانه نخواهد بود.
«نام محفوظ»

اي نامه كه مي روي به سويش...
000660.jpg
وقتي اهل نامه نويسي باشي، هم صندوق پستي ات هميشه پر مي شود و هم پستچي محله ات را پيوسته ملاقات مي كني. از قديم گفته اند، جمع آوري نامه هاي گوناگون با نثر و نگارش و حال و هواي متفاوت اين امتياز را دارد كه دريافت كننده پس از مدتي بتواند، يك «مكتوب» گردآوري كند. خيلي از قديمي ها به داشتن مكتوب مي باليدند، چون برايشان يك گنجينه فرهنگي محسوب مي شد، اما در عصر ارتباطات و به قول متخصصان ارتباطات فرامرزي آنچه كه كم كم به ورطه  نسيان سپرده مي شود، نامه و نامه نويسي است، اگر هم عده اي بگويند كه «اينترنت» و «اي ميل» جانشين نامه شده است، من قبول ندارم، چون حسي كه در نامه وجود دارد، در هيچ وسيله ارتباطي ديگري حتي تلفن وجود ندارد. هركدام از ما وقتي نامه مي نويسيم، كلمات و عبارات از وجودمان سرچشمه مي گيرند و حس شگفت انگيز دروني از طريق قلم و خط به روي كاغذ منتقل مي شود و همين حس، هنگام مطالعه نامه به خواننده منتقل مي گردد. حالا هم، بدون رودربايستي وقتي از دوست يا آشنايي از آن سوي جهان يك نامه دريافت مي كنيم خوشحالي مان به مراتب بيشتر از زماني است كه مثلا يك «اي ميل» دريافت مي كنيم، چون حس نامه در اي ميل وجود ندارد.... و اما بعضي نكته ها، سفارش ها و يادآوري ها در نامه هاي حتي خصوصي مي تواند، جنبه عمومي داشته باشد، يعني براي عموم مردم قابل استفاده باشد.
از نامه يك پسر به پدر:
«... وقتي با هم آمديم فرودگاه فرانكفورت كه هر ۴۷ ثانيه يك هواپيما روي باند آن مي نشيند و زماني كه با هم خداحافظي كرديم و با چشمان اشكبار از يكديگر جدا شديم و تو راهي وطن شدي و من ماندم و فرودگاه و تنهايي در ميان آن جمعيت انبوه، احساس كردم كه يك كودك چهارساله هستم كه در محيط كاملا غريب، دست كوچكش از دست پدر رها و گم شده است. بغض گلويم را مي فشرد، نشستم روي يكي از نيمكت هاي فرودگاه و سير گريه كردم. خيلي ها با تعجب نظاره گر اندوه من بودند و بعضي ها بي  آنكه علت گريه ام را بدانند، اشك در چشمانشان جمع شده بود...»
نكته اي از يك نامه داخلي:
«... يكي از عادت هاي ما شهرنشينان اين است كه از صبح تا شام وقتي به هم مي رسيم، مي گوييم: «خسته نباشي»، عبارت خوبي است و يادگاري از يك سنت خوب و ديرپا مي باشد، اما وقتي، اول صبح كه هنوز كار شروع نشده، به هم مي گوييم: «خسته نباشي»، به قول قديمي ها، قدري بي مسما مي شود و اما بعضي از اين اصطلاحات كه ميان جوان ها باب شده جالب است. مثلا وقتي از يك نفر قول بدون پشتوانه مي شنوند، مي گويند: سركاريه! يعني ما را سركار گذاشته است كه درست نقطه مقابل معني جمله است. اين اصطلاح ضمن آن كه نشان دهنده ذوق و طنزپردازي ريشه دار ما ايراني هاست، در خيلي موارد، در انرژي رواني ما هم صرفه جويي ايجاد مي كند. يعني به جاي اينكه، بيابيم با شرح و بسط، ثابت كنيم كه وعده و قول فلان و بهمان پشتوانه ندارد با يك عبارت كوتاه منظور را مي فهمانيم. البته از منظر صاحبنظران در حوزه ادبيات و فرهنگستان، شايد اين اصطلاحات خيلي مقبول نباشد. اما چه مي شود كرد، باب شده و جا افتاده است.»
از نامه يك پسر جوان و دور از خانواده كه احوالي از مادرش نمي پرسد:
«... گيرم كه براي نامه نوشتن وقت نداشته باشي، اما براي دو كلمه تلفني حرف زدن هم وقت نداري!؟ اين چه اصطلاحي است كه بين ما جا افتاده است، وقتي مي پرسند، چرا سراغ اقوام و بستگان و همسايه هايتان را نمي گيريد، مي گوييم: وقت نداريم!... آيا هشت ساعت كار به فرض كه كامل و پروپيمان هم انجام شده باشد، به علاوه حواشي و متعلقاتش آنقدر وقت  گير است كه نتوانيم صله ارحام به جا بياوريم و احوال دوست و آشنا را بپرسيم يا اين هم از دستاوردهاي عصر مدرنيته است! اگر اينطوري است، پس بهتر است قربان سنت هايمان برويم كه آن همه صفا و صميميت داشتند...»
از بحث نامه و نامه نگاري كه بگذريم، بنده در مطلبي كه در همين صفحه سخنگاه آزاد چاپ شده بود، نوشته بودم، «كتاب بايد راه برود!» بعضي از دوستان و آشنايان گفته بودند، مگر مي شود كتاب هم راه برود! معلوم شد، فقط تيتر مطلب را خوانده اند! در حالي كه توضيح داده بودم، كتاب اگر فقط در كتابخانه هاي شخصي ما جا خوش كند و زينت الاتاق باشد به درد نمي خورد. كتاب بايد دست به دست بگردد و خوانده شود تا خلايق از آن سود ببرند و چقدر خوب است كه به تازگي خيلي از ماها براي تولد عزيزانمان و يا مناسبت هايي مثل عيد و... كتاب هديه مي دهيم. همين كار، كتابخواني و مطالعه را رونق مي دهد.
حسينعلي مكوندي

چرا زايمان طبيعي به فراموشي سپرده مي شود
پاسخ مسئولان
در پاسخ به مطلب «چرا زايمان طبيعي به فراموشي سپرده مي شود» مندرج در روزنامه مورخ ۱/۱۰/۸۱ براساس گزارش دفتر سلامت خانواده به آگاهي مي رساند: ضمن تاييد مطالب مندرج، اين وزارتخانه دستورالعمل كاهش سزارين را به كل كشور براي كنترل سزارين هاي بي دليل ارسال كرده است و از طريق سازمانهاي بيمه گر و اداره هاي نظارت مستقر در معاونت درمان و داروي دانشگاهها، نظارت بر انجام بهتر بخشنامه در حال اجرا است. نتايج اين بررسي ها متعاقبا در سال آينده قابل بررسي و انتشار خواهد بود.
اداره كل روابط عمومي
پرداخت به كاركنان
در پاسخ به مطلب «چرا بي نصيب مانديم» مندرج در روزنامه مورخ ۲۵/۷/۸۱ براساس گزارش معاونت توسعه مديريت و منابع و امور مجلس به آگاهي مي رساند: به مناسبت فرارسيدن ماه مبارك رمضان و قدرداني از كاركنان وزارت متبوع به ازاي هر نفر ۲۵۰۰۰۰ ريال كالابرگ تحويل شد و براي كاركنان حوزه معاونت سلامت (با احتساب مبلغ پرداختي به مناسبت ميلاد حضرت فاطمه زهرا(س)) به ازاي هر نفر مبلغ ۰۰۰/۵۰۰ ريال پرداخت مي شود.
اداره كل روابط عمومي
آب سالم است
در پاسخ به مطلب «نفت در برابر آب» مندرج در روزنامه مورخ ۱/۱۰/۸۱ براساس گزارش دفتر سلامت محيط و كار به آگاهي مي رساند:
«طبق بررسي هاي انجام شده، با وجود آلودگي  آب ورودي به درياچه سد لتيان، با توجه به عمليات تصفيه اي كه انجام مي شود، آب ورودي به شبكه توزيع آب آشاميدني سالم مي باشد.»
اداره كل روابط عمومي
عطف به مطلب مندرج مورخ ۳۰/۹/۸۱ با عنوان «۹۵ ميليارد ريال براي مبارزه با ايدز در ايران هزينه شده است»، آقاي دكتر يگانه مشاور وزير بهداشت درمان و آموزش پزشكي در امر مبارزه با ايدز نيستند و تمام آمار و ارقام اعلام شده از سوي ايشان تكذيب مي شود.
اداره كل روابط عمومي
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي

سخنگاه آزاد
سياسي
خارجي
انديشه
شهري
شهر
اجتماعي
معلولين
اقتصادي
ورزش جهان
ورزش
آموزشي
علمي فرهنگي
ادب و هنر
موسيقي
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
انفورماتيك
همشهري جهان
|  سياسي   |   خارجي   |   انديشه   |   شهري   |   شهر   |   اجتماعي   |   معلولين   |   اقتصادي   |  
|  ورزش جهان   |   ورزش   |   آموزشي   |   علمي فرهنگي   |   ادب و هنر   |   سخنگاه آزاد   |   موسيقي   |   صفحه آخر   |  
|  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |