سه شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۸۱ - سال يازدهم - شماره ۲۹۸۳- Feb.18,2003
كارخانه هاي سيمان با ۹۹ درصد ظرفيت در حال توليد هستند
تهران - خبرگزاري جمهوري اسلامي: مدير كل  دفتر صنايع  معدني  وزارت  صنايع  و معادن  اعلام  كرد: كارخانه هاي سيمان  در ۱۰ ماهه  امسال  با بالاترين  ظرفيت  (۹۹ درصد) يعني  ۹/ ۲۳ ميليون  تن توليد، در حال  فعاليت  هستند.
عباس  صفاكيش  روز دوشنبه  در گفت وگو با ايرنا، هرگونه  شايعه  درمورد كمبود سيمان  را مردود دانست  و اضافه  كرد:در فصل  زمستان  از نظر تأمين سيمان  مورد نياز كشور نه  تنها مشكلي  نيست ، بلكه  برخي  استان ها مازاد توليددارند.
وي  با بيان  اينكه  تقاضاي  سيمان  در دو سال  گذشته  از رشد ۱۱ درصدي برخوردار شده ، گفت : ميزان  توليد سيمان  تا پايان  امسال  به  ۲۸ ميليون  تن خواهد رسيد.
وي  شايعه  افزايش  قيمت  سيمان  را نادرست  خواند و افزود: اين  فصل  از نظرمصرف  سيمان  دوره  پيك  مصرف  نيست  و در استان هاي  كردستان ، همدان  و جنوب كشور مازاد توليد هم  وجود دارد و حمل  و نقل  سيمان  از استان هاي  مذكور به هر نقطه  از كشور آزاد است .وي  در مورد صادرات  سيمان  به  افغانستان  اظهار داشت : ميزان  صادرات  سيمان و كلينكر به  آن كشور در ۱۰ ماهه  امسال  نسبت  به  دوره  مشابه  سال  گذشته ، ۶۰درصد كاهش  نشان  مي دهد.
صفاكيش  گفت : در ۱۰ ماهه  امسال  حدود يك  ميليون  تن  سيمان  و كلينكر به افغانستان  صادر شده  در حالي  كه  اين  ميزان  در مدت  مشابه  سال  گذشته  ۴/ ۲ميليون  تن  بود.
وي  افزود: وجود جاده هاي  نامناسب  در افغانستان  امكان  صادرات  بيشتر سيمان و كلينكر را ناممكن  ساخته  و برخي  شايعات  در مورد صادرات  بي رويه  سيمان  به آن  كشور صحت  ندارد.

ديدگاه
پارس جنوبي، پترو پارس و ضرورت شتاب بخشي به فازهاي بعدي
* حسن رمضانيان پور
صحبت از بهره برداري از بزرگترين منبع گازي مستقل جهان است كه در فاصله ۱۰۰ كيلومتري ساحل جنوبي ايران و مشترك با كشور قطر قرار دارد و از ۱۰ سال قبل تاكنون مورد بهره برداري كشور همسايه بوده در حالي كه ما از اين منبع مشترك سهمي برنداشته و بهره اي نبرده ايم. منبعي كه تأمين كننده تقاضاي رو به رشد گاز طبيعي مورد نياز كشور، صادرات گاز و ميعانات گازي بوده و همچنين امكان تزريق به ميادين نفتي داخل كشور در جهت صيانت و افزايش ظرفيت برداشت در آينده را دارد و با ذخيره ۱۴ تريليون متر مكعب گاز ۵۰ درصد ذخيره گاز كشور را در خود دارد.
فاز ۲ و ۳ پارس جنوبي روزانه ۵۰ ميليون متر مكعب گاز طبيعي و ۸۰ هزار بشكه ميعانات گازي و ۴۰۰ تن گوگرد توليد مي كند و بدون ترديد بزرگترين طرح اجرا شده اجرايي كشور پس از پيروزي انقلاب اسلامي است.
اهميت اين كار از اين جهت بيشتر محسوس مي شود كه به رغم تحريمهاي جهاني نشان داده شد ايراني مي تواند با تكيه بر توان داخلي و استفاده از روابط صحيح بين المللي تحريمها را بشكند و بدون اينكه از منابع داخلي هزينه كند چنين عظمتي را بوجود آورد.
و اگر نبود شجاعت تصميم گيري مسئولان و حمايت مجلس از اين نوع قراردادها كه به گمان بعضي گناهي بزرگ تلقي مي شد امروز شاهد بهره گيري از اين پروژه عظيم و سودآور نبوديم. ورود به اين عرصه يعني زماني كه احساس مي شد اين كار بايد در كنار شركتهاي قدرتمند خارجي انجام شود كه قدمي بزرگي و افتخارآميز در جهت خودكفايي و ورود به عرصه بين المللي صنعت نفت و گاز براي صنعتگران داخلي بود، موجب شكل گيري شركت پتروپارس گرديد تا اين تكنولوژي به داخل كشور راه يابد. ورود پتروپارس منجر به اين شد كه قيمت فازهاي بعدي كه اكنون تا فاز ۱۰ آن به عقد قرارداد با همان شيوه هاي قبلي رسيده كاهش يابد و در حقيقت پتروپارس بعنوان يك رقيب در چنين صحنه اي وارد شود و اين افتخار را براي ملت ايران به ارمغان بياورد كه فاز ۱ را با ۶۳ درصد سهم پيمانكاران داخلي به اتمام رسانده كه در اوائل سال ۸۲ شاهد بهره برداري آن باشيم.
برخي از دستاوردهاي مهمتر اين اقدام عبارتند از:
۱- قريب به ۵۰ شركت صنعتي داخلي در اجراي اين پروژه سهيم شوند.
۲- براي اولين بار بزرگترين سكوي نفتي جهان در ايران ساخته شود.
۳- تكنولوژي حمل و نصب اين سازه عظيم بدست آيد.
۴- كار لوله گذاري در كف دريا يعني تكنولوژي اي كه انحصاري و دست نايافتني مي نمود به همت مهندسين ايراني شكل گرفته و ما را از اين حيث از اتكاء به خارج بي نياز كند.
۵- به بركت اجراي فاز ۱، احداث يك حوضچه خشك براي ساخت كشتي هاي تا ۱۵۰هزارتني در بوشهر به نتيجه برسد.
۶- قيمت قراردادها از سوي كمپانيهاي خارجي در مقابله با يك رقيب قدرتمند در داخل يعني پتروپارس كه امروز در حد يك شركت بين المللي است كاهش يابد و در هر فاز حدود ۵۰۰ ميليون دلار به سود كشور صرفه جوئي بعمل آيد.
۷- ساخت پالايشگاهها و تجهيزات نفت و گاز وجهه همت صنعتگران داخلي قرار گيرد.
۸- دهها طرح عظيم پتروشيمي كه خوراك آن از توليدات فازهاي اين طرح عظيم تأمين خواهد شد با سرمايه گذاري وسيعي در منطقه پارس جنوبي و ديگر نقاط كشور شكل بگيرد.
۹- و از همه مهمتر در زماني كه بيشترين دغدغه مسئولين نظام ايجاد اشتغال است فازهاي متعدد اين طرح و پروژه هاي متنوع پتروشيمي و پائين دستي آن هزاران اشتغال ايجاد مي كند.
آيا امروز كه تنها بهره برداري از فاز ۲ و ۳ روزانه به ارزش ۹ ميليون دلار گاز طبيعي و ميعانات گازي را به اقتصاد مملكت تزريق مي كند نبايد بينديشيم تأخير در بهره برداري از چنين طرحهائي چه خسارات و ضررهايي را متوجه مملكت مي كند؟
* نماينده مردم شهرضا در مجلس شوراي اسلامي

كنتورهاي آب از راه دور قرائت مي شود
معاون  امور درآمدها و مشتركان  شركت  آب  و فاضلاب  استان  تهران  گفت : اين شركت  از طريق  قرائت  كنتورهاي  آب  از راه  دور، ضمن  جمع آوري  اطلاعات  صحيح  درمورد مصرف  آب  مشتركان ، از هرگونه  خطا در قرائت  كنتورها جلوگيري  مي كند.
مهندس  «بهرام  حيدري » ديروز در نخستين  همايش  «قرائت  كنتورهاي  آب از راه دور» افزود: قرائت  صحيح  و به  هنگام  كنتورهاي  آب  مشتركان ، سبب  نگرش مثبت  آنها نسبت  به  عملكرد اين  شركت  مي شود.همچنين  اجراي  اين  شيوه ، شركت  را قادر مي سازد كه  ميزان صحيح  مصرف  آب  در شبكه  بزرگ  آبرساني  تهران ، پرت  آب  در شبكه  و هرگونه  تغيير غيرطبيعي  در مصرف  آب  مشتركان  را كنترل  كند.وي  تأكيد كرد، با اجراي  اين  روش  دوره  قرائت  كنتورهاي  آب  از ۳۰ به  پنج روز تنزل  مي يابد.
معاون  شركت  آب  و فاضلاب  استان  تهران  افزود: طبق
  برنامه  ريزي  انجام  شده ،اين  شركت  طرح  قرائت  از راه دور كنتورهاي  شش  اينچ  به  بالا را براي  مجتمع هاي  بزرگ  ساختماني  از سال  ۸۱ عملياتي  كرده  است .
شركت  آب  و فاضلاب  استان  تهران  در نظر دارد اين  شيوه  قرائت را در مورد كنتورهاي  چهار اينچ  نيز اجرا كند و اين  طرح  مراحل  نهايي  رامي گذراند.
به  گفته  بهرامي ، با افزايش  روز افزون  تعداد متقاضيان  و مشتركان  شركت آب  و فاضلاب  استان  تهران  و با توجه  به  پراكندگي  جغرافيايي  نقاط مصرف ، با اجراي  روش  قرائت  كنتورهاي  آب  از راه  دور، بخش  قابل  توجهي  از هزينه هاي  اين شركت  كاهش  مي يابد.

وزير صنايع و معادن:
۲۰۰ تن ذخيره قطعي طلا در كشور كشف شده است
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران: اسحاق جهانگيري وزير صنايع و معادن در بيست و يكمين گردهمايي علوم زمين اعلام كرد: اكتشافات انجام شده در چند سال گذشته منجر به كشف ۲۰۰ تن ذخيره قطعي طلا شده است.
وي با اشاره به اين كه يكي از مهمترين تنگناهاي توسعه بخش معدن، اكتشاف است اظهار داشت: بخش خصوصي نيازمند اطلاعات پايه اي زمين شناسي براي سرمايه گذاري در اين بخش است كه متاسفانه نقشه هاي زمين شناسي بخش قابل توجهي از كشور هنوز تهيه نشده است كه با واگذاري بخش اكتشافات به سازمان زمين شناسي و اكتشاف معدني كشور، در طول سه سال اول برنامه توسعه پنج ساله سوم اين نقشه ها تهيه شده است.
جهانگيري با اشاره به ايجاد بانك اطلاعات زمين شناسي كشور اظهار داشت: اطلاعات مربوط به منابع معدني از طريق اين بانك در اختيار بخشهاي خصوصي داخلي و خارجي قرار مي گيرد. در سال گذشته حدود ۳۲۰ هزار نفر از اطلاعات اين سايت استفاده كرده اند كه حدود ۱۷۰ هزار نفر مربوط به كشور آمريكا مي باشد.
وي با بيان اينكه در چند سال اخير از محل اعتبارات دولتي حدود ۵/۴ ميليارد تومان براي ۵۵۰ طرح اكتشافي وام پرداخت شده است كه براي حدود ۲۶۰ طرح گواهي كشف صادر شده است، گفت: از طريق صندوق بيمه فعاليتهاي معدني، اكتشاف گران بيمه مي شوند و تمايل بخش خصوصي به سرمايه گذاري در اين بخش افزايش پيدا كرده است.
جهانگيري، صادرات صنايع معدني را در سال گذشته حدود ۶۰۰ ميليون دلار و در ۱۰ ماه نخست امسال حدود ۶۵۰ ميليون دلار عنوان كرد و گفت: پيش بيني مي شود تا پايان امسال اين رقم به ۷۰۰ ميليون دلار برسد.

مطالعات امكان سنجي احداث پالايشگاه «ميعانات گازي» در عسلويه آغاز شد
تهران - خبرگزاري جمهوري اسلامي: مطالعات  امكان  سنجي  احداث  يك  پالايشگاه  تبديل  ميعانات  گازي  به  بنزين ،سوخت  جت ، نفت  گاز و گاز مايع  در عسلويه  توسط شركت  ايراني  آغاز شده  است .
رئيس  امور پژوهش  و توسعه  شركت  ملي  پالايش  و پخش  فرآورده هاي  نفتي  ايران روز دوشنبه  در گفت  و گوي  اختصاصي  با ايرنا افزود: احداث  پالايشگاه  ميعانات گازي  در منطقه  عسلويه  با توليد مقادير قابل  توجهي  ميعانات  گازي  از مراحل مختلف  توسعه  ميدان  گازي  پارس  جنوبي ، بسيار اقتصادي  است .

سازمان امور مالياتي اعلام كرد:
عيدي آخر سال تا ۱۴۵ هزار تومان از ماليات معاف است
گروه اقتصادي: سازمان امور مالياتي كشور با صدور اطلاعيه اي جزئيات معافيت مالياتي عيدي يا پاداش آخر سال مشمولين نظام هماهنگ كاركنان دولت و مشمولين قانون كار به طور يكسان در سال ۱۳۸۱ از معافيت مبلغ ۱۴۵ هزار تومان عيدي يا پاداش آخر سال بهره مند هستند.
براساس اين گزارش ميزان ۱۴۵ هزار تومان معافيت عيدي سالانه يا پاداش آخر سال بدون توجه به مدت كاركرد حقوق بگير در سال به وي تعلق مي گيرد.
به طور مثال هرگاه مدت كاركرد حقوق بگير در سال ۱۰ ماه باشد و براي اين مدت مبلغ ۱۵۰ هزار تومان عيدي دريافت نموده باشد از مبلغ مزبور ۱۴۵ هزار تومان آن معاف و فقط مبلغ ۵ هزار تومان آن مشمول پرداخت ماليات خواهد بود.
پرداختي بيش از مازاد ۱۴۵ هزار تومان بابت عيدي و پاداش آخر سال در مورد مشمولين قانون كار به شرح زير خواهد بود:
مبلغ مازاد معافيت مي بايست به درآمد مشمول ماليات حقوق سال حقوق بگير اضافه و سپس نرخ محاسبه ماليات آن را با توجه به اينكه تا ۴ ميليون و ۲۰۰ هزار تومان درآمد مشمول ماليات ۱۰درصد و مازاد آن به نرخ هاي مقرر در ماده ۱۳۱ قانون مالياتها مي باشد تعيين و نسبت به اعمال نرخ مربوطه اقدام نمود.
درآمد حقوق عبارت است از كليه دريافتي هاي حقوق بگير در طي سال اعم از حقوق (دستمزد يا حقوق اصلي) و مزاياي مستمر و غيرمستمر و اضافه كار قبل از وضع كسورات.
چون تا مبلغ يك ميليون و ۷۴۰ هزار تومان درآمد حقوق در سال ۱۳۸۱ (معافيت درهرماه ۱۴۵۰۰۰۰=۱۲: ۱۷۴۰۰۰۰۰ ريال ازپرداخت ماليات معاف است. بنابراين حقوق بگيراني كه مجموع درآمد حقوق آنان (اعم از مستمر، غيرمستمر و اضافه كار) از مبلغ يادشده در سال و مبلغ ۱۴۵هزار تومان در ماه كمتر ليكن عيدي آنان از اين رقم بيشتر مي باشد، مازاد ۱۴۵ هزار تومان معافيت عيدي با احتساب جمع درآمد حقوق تا سقف يك ميليون و ۷۴۰ هزار تومان معافيت سال نيز از پرداخت ماليات معاف خواهد بود وكارفرمايان مي توانند در موقع پرداخت عيدي و ساير پرداختي هاي غيرمستمر به كاركناني كه يك سال تمام آنان را در استخدام خود دارند با درنظرگرفتن درآمد حقوق آنان در طي سال (اعم از مستمر و غيرمستمر و اضافه كار) نسبت به جبران كسري ميزان معافيت سالانه حقوق بگير از مازاد معافيت عيدي و ساير دريافتي هاي غيرمستمر آنان حسب مورد اقدام نمايند.
نظر به اينكه پنجاه درصد (۵۰درصد) ماليات درآمد حقوق كليه كاركنان اعم از بخش دولتي و خصوصي شاغل در مناطق كمتر توسعه يافته بخشوده است، بنابراين عيدي يا پاداش آخر سال كاركنان مذكور علاوه بر مبلغ ۱۴۵ هزار تومان معافيت، از ۵۰درصد بخشودگي ماليات متعلقه نسبت به مازاد آن نيز برخوردار خواهند بود.

بورس
تغيير قيمت
اخرين قيمت
تعداد سهام معامله شده
نام شركت
۱۱-
۱۱۳۹
۳۹۰۴۲
توسعه معادن روي ايران
۷۱
۲۹۳۲
۸۲۵۴
شهد ايران
۱۱-
۲۵۶۹
۱۹۸۵
روغن نباتي پارس
۱۴-
۳۱۲۶
۱۷۱۶۱
مارگارين
۹۸
۷۰۰۰
۱۸۴۲۹
لبنيات پاك
۹۰-
۲۱۱۰
۷۳۶۴۶
قند ثابت خراسان
۱۳۵
۲۸۳۵
۵۰۰۰
قند مرودشت
۲۷۷
۵۸۲۳
۱۳۰۸۲
توليدي مهرام
۱۳
۴۴۱۵
۶۶۱۵
بهنوش ايران
۴۰۶
۴۱۰۶۳
۱۲۶۴۴
افست
۱۰۰۰-
۴۹۵۰۰
۲۷۹۶
نفت پارس
۱۲۹۵
۵۳۰۹۵
۹۷۸۵
نفت بهران
۱۸۵
۲۶۳۶۰
۶۷۱۵۰
صنايع شيميايي ايران
۱۰۰
۴۶۰۰
۱۷۳۶۹۵
پتروشيمي خارك
۱۵۶
۱۰۵۱۰
۲۱۰۹۶
داروسازي جابر ابن حيان
۵۳-
۱۷۶۰۳
۲۶۶۷
دارويي رازك
۱۶۲
۱۶۴۶۱
۶۲۱۶۲
داروپخش
۱۶۵-
۱۶۳۴۷
۸۵۰۰
پارس دارو
۱۶۳
۱۶۵۲۱
۴۲۲۴۲
داروسازي فارابي
۷۲
۷۲۸۳
۵۴۶۷
كارخانجات داروپخش
۶۸۰-
۶۸۲۳۹
۳۶۳۴۱
توليد مواد اوليه داروپخش
۱۷۵
۱۸۷۶۰
۲۰۰۰
داروسازي سبحان
۱۳
۲۳۳۷
۳۲۵۸۵
كف
۱۲۸-
۱۳۶۵۰
۷۹۲۲
كربن ايران
۶۰۰۰
۱۶۰۰۰
۱۱۵۰
شيشه قزوين
۱۴۵-
۱۳۰۵۰
۶۷۵۹
چيني ايران
۱۴۹-
۴۳۰۱
۵۷۳۰
كاشي تكسرام
۲۸۲
۲۸۵۱۲
۷۵۴۵۱
سيمان تهران
۵۰۵
۵۰۱۶۴
۲۱۰۶۲
سيمان شمال
۷
۶۹۶۸۵
۳۱۸۲۷
سيمان صوفيان
۱۶۱
۱۶۳۱۶
۱۶۶۳۳۰
سيمان فارس و خوزستان
۱۰۰
۱۱۸۰۰
۵۰۱۰۹
سيمان شرق
۱۰۰
۳۴۰۰
۵۹۸۲
ايرانيت
۳۰۳
۶۳۷۹
۱۲۸۰۰
گروه صنعتي سپاهان (سهامي عام)
۴-
۱۳۷۳
۴۰۰۰
كالسيمين
۱۱
۱۱۶۵
۱۱۲۰۰۰
بسته بندي ايران
۲۱-
۵۶۷۹
۱۱۹۸
صنعتي آما
۱۶۹-
۳۲۲۳
۱۰۰۰
لوازم خانگي پارس
۹۰-
۱۰۴۰۰
۱۶۱۶۵
كابل البرز
۱۹
۳۳۲۰
۳۱۸۰۱
صنايع مخابراتي راه دور ايران
۱۷-
۱۲۱۳
۷۰۰۰
كارخانجات صنعتي پيام
۷۰
۲۳۱۰
۲۲۱۰۵۱
ايران خودرو ديزل
۹-
۲۳۵۰
۲۰۱۷۴۵
ايران خودرو
۱۸-
۲۴۴۶
۳۴۳۵۰
گروه بهمن
۴
۹۰۰۰
۲۴۱۱۱
زامياد
۲۲۴
۴۷۲۱
۳۲۶۰۲۳
سايپا آذين (سهامي عام)
۹۳
۳۳۹۲
۱۸۰۴۸۶
سرمايه گذاري البرز
۵-
۲۲۴۰
۹۲۶۲۵
توسعه صنايع بهشهر
۵۱
۲۶۰۱
۳۰۹۰۲۴
سرمايه گذاري ملي ايران
۲-
۱۴۷۸
۲۵۴۰۸
سرمايه گذاري سپه
۵۸
۱۵۹۷
۳۹۷۱۸
سرمايه گذاري پتروشيمي
۴۵
۲۴۹۵
۱۸۳۶۰۱۴
سرمايه گذاري غدير
۷۸
۱۶۴۸
۲۴۸۷۶
سرمايه گذاري ساختمان ايران
۱۲-
۲۸۷۸
۲۵۲۰
سرمايه گذاري صنعت و معدن
۱۰
۱۱۷۰
۲۹۶۰۰
سرمايه گذاري صنعت بيمه
۴۵۰۰-
۱۰۰۰
۱۰۰۰۰
وطن اصفهان
۱
۱۲۵۰۱
۲۸۴۶
دارويي لقمان
۱۷-
۳۵۴۷۹
۱۴۵۶
داروسازي دكتر عبيدي
۲۳-
۲۷۲۰
۲۵۹۹
لاستيك كرمان
۱۳-
۳۶۲۳۵
۱۱۲۷
سيمان قائن
۱۳۳۸
۲۸۱۱۱
۱۱۱۸
آلومتك
۱۵۰
۴۱۵۰
۴۲۰۶۸۷
تراكتورسازي ايران
۲-
۱۲۶۰
۲۰۳۷
آزمايش
۵۰۰-
۵۰۰
۱۰۰۰
صنايع يخچال سازي لرستان
۱۰۴
۴۴۹۹
۱۲۳۴۳
سايپا ديزل
۶۰
۳۳۵۰
۱۷۷۹۵
حق تقدم سايپا ديزل
۴۶۱-
۱۱۵۰۰
۱۰۶۹۵
گروه صنعتي سديد
۱۲-
۹۳۸
۷۵۷۵۳
سرمايه گذاري توسعه صنعتي ايران
۱۱/۲۶
۸۹/۵۲۱۵
-
شاخص كل قيمت سهام


قيمت طلا و ارز
نوع قيمت فروش (ريال)
يك بهار آزادي ۷۸۵۰۰۰
نيم بهار آزادي ۳۷۰۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۲۵۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۶۸۰۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۸۰۰۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۷۹۹۵
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۸۵۶۹


اقتصادي
سياسي
خارجي
انديشه
شهري
شهر
اجتماعي
معلولين
ورزش جهان
ورزش
آموزشي
علمي فرهنگي
ادب و هنر
سخنگاه آزاد
موسيقي
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
انفورماتيك
همشهري جهان
بورس
سكه
|  سياسي   |   خارجي   |   انديشه   |   شهري   |   شهر   |   اجتماعي   |   معلولين   |   اقتصادي   |  
|  ورزش جهان   |   ورزش   |   آموزشي   |   علمي فرهنگي   |   ادب و هنر   |   سخنگاه آزاد   |   موسيقي   |   صفحه آخر   |  
|  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |