يكشنبه ۴ اسفند ۱۳۸۱ - شماره ۲۹۸۷- Feb, 23, 2003
۲۰۰ كودك آزار ديده شكايت مي كنند
شاكيان خردسال
تاكنون نزديك به ۲۰۰ كودك شكايت خود را تسليم دادگاه كرده اند اما هنوز رقم دقيقي از اين كودكان آزارديده در دست نيست
001875.jpg
مينا شهني
۲۰۰ كودك خردسال از رفتاري كه با آنها شده شكايت دارند. براي اولين بار در دستگاه قضايي ايران حدود ۲۰۰ كودك به عنوان شاكي در يك شعبه قضايي گرد مي آيند. اين كودكان همه، طلاهايشان را از دست داده اند و زن جواني همه گردنبندها، النگوها و گوشواره هايشان را ربوده است. كودكان خردسال البته براي تكه طلاهايشان به دادگاه نيامدند بلكه آمده اند بگويند كه چرا ترسانده شدند؟ چرا با روح كودكانه شان بازي شده است؟ چرا براي به دست آوردن تنها تكه اي طلا آنها را ربودند، ترساندند و آزارشان دادند؟ راضيه هر شب كابوس مي بيند؛ مي بيند كه زني پيوسته دنبالش مي دود و راضيه هراسان با پاهاي كوچكش فرار مي كند. فرياد مي كشد و از خواب مي پرد تا روزها و شب هاي بعد هنوز راضيه مي ترسد و كابوس مي بيند. اين كابوس ها را سحر هم مي بيند.
اين كابوس ها را فاطمه هم مي بيند. اين كابوس ها را صدها كودك شب ها مي بينند و جيغ مي كشند وقتي زن جواني به جرم سرقت اموال كودكان دستگير شد، هيچ كس گمان نمي كرد كه اين زن صدها كودك را ترسانده يا فريفته و اموالشان را به سرقت برده است. زن جوان با بهانه هاي مختلف كودكاني كه بيشتر بين ۴ تا ۸ سال سن دارند فريب داده و به نقطه اي دور از چشم والدين برده طلاهايشان را دزديده و كودكان را همان جا رها كرده و رفته است. راضيه دختر خردسالي كه سال گذشته وقتي تنها ۶ سال داشته به وسيله زن جوان مورد آزار قرار گرفته مي گويد: «دم در خونه مون ايستاده بودم يه خانوم اومد گفت يه آقايي دختر منو كتك زده دهنش خون اومده بيابريم دخترم رو بياريم خونه شما و دهنش رو بشوريم. » راضيه با همين توضيح كوتاه به دنبال زن جوان راه مي افتد و زن دست راضيه را مي گيرد و مي برد چند كوچه آن طرف تر راضيه كمي ترسيده همان وقت يكي از اقوام را مي بيند اما تا مي خواهد صدايش كند ناگهان زن جوان دهان راضيه را با دست گرفته و او را به زور با خود تا پاركي دورتر مي برد. در پارك مردي را به راضيه نشان مي دهد و مي گويد: «اگر جيغ بكشي اون آقايي كه اونجا ايستاده تورو هم مثل دختر من كتك مي زند.» و پس از آن يك جعبه خالي دارو از كيفش در مي آورد و به راضيه مي گويد كه بايد طلاهايش را در جعبه بگذارد و چند دقيقه بعد مي رود و كودك هراسان را بر جاي مي گذارد. يك ساعت و نيم پس از گم شدن راضيه بالاخره يك مرد رهگذر او را به خانه مي آورد در حالي كه يك جعبه دارو در دست دارد.
ماجرا را براي مادرش بازگو مي كند و جعبه را كه البته خالي است به مادر مي دهد. از آن شب به بعد راضيه هر شب كابوس مي بيند تا چهار ماه بعد و هنوز هم وقتي حرف مي زند ترس در نگاهش موج مي زند. حالا راضيه براي شكايت از زن سارق به دادگاه آمده، بزرگ تر شده و شهامتش بيشتر از سابق است مي گويد: «من نمي خواستم بذارم طلاهامو ببره اما اون خانومه به من گفت اگه سروصدا كني اون آقاهه مي ياد دست ها و گوش هاتو مي بره، مثل دختر من؛ من هم ترسيدم و ساكت شدم. »
تعداد زيادي كودك بين ۴ تا ۸ سال در دو سال گذشته توسط زن جواني به نام ليلا مورد آزار قرار گرفته اند اين كودكان عمدتا دختر هستند پس از اغفال به وسيله ليلا به محل خلوتي برده شده و پس از سرقت طلاهايشان در محل رها مي شدند. اين كودكان در مدت هاي كوتاه از يك تا ۶ ساعت گم شده اند و سپس بدون اشياي قيمتي شان به وسيله رهگذران به خانه برگشته اند. پرونده سرقت از كودكان در شعبه ۹۱۲ مجتمع قضايي بعثت در حال بررسي است. اين پرونده در نوع خود اولين پرونده با تعداد شاكياني است كه همه خردسالند. شاكيان كوچكي كه همه تا سرحد مرگ ترسيده اند. متن بيشتر شكايت شبيه به هم است و تقاضاي كودكان اين است: «. . . استدعا دارم دستوراتي در خصوص رسيدگي جهت تعقيب كيفري نامبرده را صادر نماييد. »
قاضي شعبه حجت الاسلام مجيدي مي گويد: «البته جرم سرقت مقرون به آزار در پرونده متهمه ثبت شده است و تفهيم اتهام نيز به متهمه شده است كه اين اطفال را سرقت مقرون به آزار كرده و محاكمه اش به زودي انجام مي شود.
حجت الاسلام مجيدي علت اصلي تاخير در محاكمه را فرصت دادن به شاكيان مي داند و اينكه ما هنوز دقيقا نمي دانيم تعداد شاكياني كه هنوز شكايت خود را تسليم نكرده اند چند نفر است و يك فرصت گذاشته ايم تا شاكيان بيايند و شكايت خود را ثبت كنند و پس از آن با دعوت از همه شاكيان متهمه محاكمه خواهد شد. تاكنون نزديك به ۲۰۰ كودك شكايت خود را تسليم دادگاه كرده اند. اما هنوز رقم دقيقي از اين كودكان آزارديده در دست نيست. چرا كه تعداد اندكي از والدين هنگام سرقت اموال كودكانشان شكايت كرده اند و گروه زيادي پس از دستگيري متهمه به اين فكر افتاده اند كه از وي شكايت كنند. سرور دختر سه ساله اي است كه در يك جشن عروسي واقع در يكي از تالارهاي شهر طلاهايش ربوده شده است. مادرش مي گويد: وقتي مي خواستيم تالار را ترك كنيم متوجه شدم فرزندم نيست همه جا را گشتم و بالاخره اندك زماني بعد دخترم از در تالار وارد شد در حالي كه يك گل داوودي زرد در دست داشت متوجه شدم گردنبند طلايش نيست. پرسيدم گردنبندت كجاست؟ گفت دوستم برده است. پس از پرس وجو فهميدم كه زن جوان در تالار حضور داشته و دختر مرا به بهانه اينكه به او بادكنك مي دهد به خيابان برده و گردنبندش را ربوده است. آنچه جالب توجه است، اين است كه اين زن با ترفندهاي بسيار زيركانه هر كدام از طعمه هاي خود را اغفال كرده و پس از ترساندن كودكان آنها را در محل رها كرده است. دكتر فاطمه قاسم زاده ـ استاد دانشگاه ـ در تعريف كودك آزاري مي گويد: «كودك آزاري مجموعه رفتارهايي است كه از طرف بزرگسالان به صورت عمد و غيرعمد به روح و روان كودك آزار مي رساند. كودك آزاري انواعي چون آزارهاي جسمي، رواني، عاطفي و آموزشي دارد. » با توجه به تعريف كودك آزاري سرقت از كودكان از طريق ديگري قابل توجه و پيگيري است. رعايت حقوق كودكان و پيشگيري از آزار به كودكان در تمام نقاط دنيا از اهميت بسياري برخوردار است. در بسياري از كشورها گزارش از كودك آزاري وظيفه هر شهروندي است و شهروندان موظف و مكلف به ارائه گزارش هاي كودك آزاري پيرامون خويش هستند.
دكتر عشايري در زمينه مشكل كودك آزاري در كشورمان مي گويد: «اگر قرار است يك رفتار را تغيير بدهيم بايد رفتار را بشناسيم. » با توجه به اينكه گاهي خشونت رايج در جامعه را حتي نمي توان شناسايي كرد خشونت رفتاري كه گاه بر كودكان اعمال مي شود در بسياري موارد توجه بزرگ ترها را به خود جلب نمي كند در مورد سرقت از كودكان يكي از والدين كه براي شكايت به دادگاه مراجعه كرده در پاسخ به اينكه چه قدر بر جنبه كودك آزاري ماجرا تاكيد دارد مي گويد: «بچه ها را كه آزار نداده فقط برده طلاهاشونو در آورده وگرنه كتك نزده، اذيت جنسي هم نكرده است. »
از نظر اين مادر تنها وقتي كودك كتك خورده باشد و يا آزار جنسي ديده باشد مورد آزار قرار گرفته در غير اين صورت كودكي كه دچار وحشت شده به هيچ روي مورد كودك آزاري نيست اما وقتي از همين مادر مي پرسم كودك شما پس از سرقت طلاهايش چه احساسي داشت مي گويد: «خب خيلي ترسيده و يك كمي شوكه شده بود. » نكته جالب اين است كه اين مادر كودك خود را در معرض هيچ آزاري نمي داند چون كودكش فقط ترسيده و شوكه شده است. اما احمد مظفري قاضي دادگاه ويژه اطفال ديد ديگري نسبت به اين پرونده دارد و مي گويد: «با توجه به تعداد زيادي شاكيان پرونده و نحوه سرقت از آنها اين پرونده صرف نظر از سرقت از جنبه كودك آزاري قابل پيگيري است. » به دليل خلاهاي قانوني موجود جرم كودك آزاري همچنان تعريف دقيقي ندارد و سرقت مقرون به آزار كه براي متهم ليلا در نظر گرفته شده است تعريف دقيقي از اينكه سرقت از كودك باشد و يا فرد بزرگسال نشده است. كودكان به لحاظ اينكه شرايط دفاع از خود ندارند و شرايط اغفال و سرقت از كودكان با افراد بالغ كاملا متفاوت است، ليلا در زندان است. بچه هايي كه ترسيده و طلاهايشان به سرقت رفته همچنان هر شب كابوس مي بينند. سعيده مي گويد: وقتي چشم هايم را مي بندم قيافه او مقابلم قرار مي گيرد. اصلا دلم نمي خواهد بخوابم. هر وقت از سر كوچه مان كه آن زن مرا از آنجا برد رد مي شوم مي دوم و چشم هايم را مي بندم كه آنجا را نبينم. در مجلس هنوز قانون مربوط به كودك آزاري تصويب نشده است و هر روز در صفحه حوادث روزنامه اخبار كودك آزاري چاپ مي شود. انگار اين كابوس براي كودكان ما پاياني ندارد.

حرمت خرمشهر چرا. . .
001878.jpg
خرمشهر به دليل موقعيت جغرافيايي و بازرگاني خود و ارتباط با درياي آزاد؛ ثروت عظيمي را در خود جاي داد و وجود تجارتخانه هاي بزرگ تجاري داخلي و خارجي و همچنين شركت هاي بزرگ كشتيراني به خرمشهر چهره يك بندر بين المللي بخشيده بود. مسئولين دلسوز نسبت به خرمشهر اظهار دلسوزي؛ عشق و مهرباني مي نمايند و همه ساله در سالروز فتح خرمشهر از مقاومت ها و جانفشاني ها و رشادت ها و دلاوري ها سخن مي گويند. مردم اين را نيز باور دارند تا اينكه خبري دال بر انضمام بخشي از محدوده هاي قانوني خرمشهر به شهرستان آبادان به گوش مي رسد. اين موضوع مردم سلحشور خرمشهر را براي چندمين بار متأثر و متعجب كرد. يك بار در بهره برداري از كانال ژيان و اين بار از دست دادن قسمتي از محدوده قانوني شهري به شهرستان آبادان است. در صورتي كه طبق تصميمات كشوري در سال هزار و سيصد و بيست و نه خرمشهر داراي چهار بخش مركزي؛ شادگان، بندر ماهشهر و هنديجان بوده است. لازم است نكاتي در خصوص تقسيمات وزارت كشور در اين محدوده يادآور شوم.
۱ ـ ساكنين شهرك شهيد عباسپور كه تا خرمشهر پنج كيلومتر و تا آبادان هيجده كيلومتر فاصله دارد با نوشتن طوماري به مسئولين محترم شهر اين امر را محكوم نموده اند.
۲ ـ طبق كميسيون ماده پنج طرح جامع استحفاظي شهر خرمشهر كه توسط سازمان مسكن و شهرسازي استان خوزستان به تصويب رسيده بود مجاز به تغيير محدوده قانوني شهرها نيست.
۳ ـ تغيير خط مرزي از ميدان فرودگاه را توسعه داده به طوري كه تا كوي بهروز را جزو محدوده خدمات شهري آبادان اعلام داشته اند در حالي كه در سال هزار و سيصد و چهل و شش طبق طرح و كميسيون تقسيمات كشوري محدوده شهرهاي آبادان و خرمشهر رأس جاده اصلي ديري فارم بوده و شهردار خرمشهر پس از اتمام جنگ تحميلي و آغاز بازسازي با جذب اعتبارات عمران شهري اقدام به بازسازي و صدور پروانه هاي ساختمان؛ منازل كوي بهروز و شهرك شهيد عباسپور و ساير نقاط نموده است.
۴ ـ محدوده قانوني شهرستان خرمشهر بر طبق ماده دو قانون شهرداري در سال هزار و سيصد و چهل و شش تعيين گرديد و پس از تصويب وزارت كشور جهت اجرا به شهرداري خرمشهر ابلاغ گرديده و از آن تاريخ تاكنون شهرداري خرمشهر فعاليت عمراني خود را در محدوده قانوني مصوب انجام مي داده است.
۵ ـ با استناد ماده دو قانون نوسازي و عمران شهري عوارض نوسازي از كليه املاك واقع در محدوده قانوني دريافت مي نموده و مجوزهاي قانوني خود اعم از پروانه ساختماني مسكوني و تجاري و پروانه كسب صادر مي نموده است.
۶ ـ در جلسه كميسيون طرح جامع خرمشهر مورخه ۶/۶/۱۳۶۰ كه با حضور جناب آقاي تولايي استاندار محترم وقت خوزستان در محل فرمانداري خرمشهر تشكيل گرديد مقرر شد شركت تعاوني مسكن كارگري پالايشگاه آبادان تحت نظر شهرداري خرمشهر پس از اخذ مجوز پروانه ساختمان طبق مقررات نسبت به احداث واحدهاي مسكوني كارگران خود اقدام نمايد.
۶ ـ به موجب نامه. . . . مورخه ۱/۵/۱۳۵۸ شركت ملي نفت به عنوان شهرداري خرمشهر كه رونوشت آن نيز به شهرداري آبادان ارسال گرديد جلسه اي با حضور نمايندگان خرمشهر و آبادان تشكيل گرديد. با توافق طرفين خط مرزي بين محدوده شهرستان خرمشهر و آبادان به تصويب رسيده است كه يكي از امضاكنندگان آن صورت جلسه جناب آقاي مهندس مطوري شهردار فعلي شهرستان آبادان مي باشند.
۸ ـ تأييد محدوده قانوني شهر مصوب مردادماه ۱۳۴۸ انجمن شهر كه توسط وزارت كشور در سال ۱۳۴۶ به تصويب رسيده بود.
۹ ـ تأكيد سازمان مسكن و شهرسازي استان خوزستان بر تعريف محدوده هاي طرح جامع و استحفاظي شهر خرمشهر مورخه ۲۳/۱۱/۱۳۶۵.
۱۰ ـ هم اكنون شهرداري خرمشهر در حال احداث دو پارك شهري در حاشيه جاده و منطقه شهرك شهيد عباسپور و كوي بهروز مي باشد به طوري كه در حدود بيست و شش كيلومتر در چهار رديف نيز درختكاري و نهالكاري نموده و اين اقدامات هزينه بسيار زيادي را براي شهرداري خرمشهر و ساير ادارات داشته است.
لذا با توجه به نكات ده گانه فوق آيا نياز به توضيح بيشتري دارد؟ آيا با توجه به تقسيمات كشوري وزارت كشور شايسته است اين گونه حق مردم خرمشهر تضييع گردد؟ آيا اين است پاداش ۴۵ روزه دفاع مقدس مردم خرمشهر از حريم خود؟
آيا به توصيه هاي مكرر مقام عظمي ولايت آيت الله خامنه اي مد ضله العالي نسبت كمك به مردم مظلوم خرمشهر اين گونه بايد اعمال شود؟ آيا توصيه هاي رئيس محترم جمهور نسبت به خرمشهر و مردم غيور و قهرمان خرمشهر اين گونه بايد پاسخ داده شود؟ آيا. . . از كليه مسئولين محترم، استدعا مي نمايد در حل اين مشكل همراه و هم صدا با مردم شهيدپرور خرمشهر باشيد.
دكتر پورحزايري نماينده مردم شريف خرمشهر

حاشيه زندگي
• بي خبري وزارت علوم
خبرهاي رسيده حاكي است كميته اي براي پيگيري فرجام لايحه اصلاح ساختار و تشكيلات وزارت علوم تشكيل شده است. اين كميته متشكل از نماينده شوراي نگهبان، نماينده وزارت علوم و نماينده شوراي عالي فرهنگي است. يك خبر ديگر از وزارت علوم مي گويد كه وزير علوم از تاسيس شعبه انگلستان دانشگاه آزاد بي خبر است. دكتر معين گفته است توليت و ايجاد شعب دانشگاهي در بخش دولتي و غيردولتي در داخل و خارج از كشور بايد زيرنظر وزارت علوم صورت گيرد.

• مهمانان خارجي ترسيدند
سمينار بين المللي زن در ادوار مختلف تاريخ ايران برگزار شد. در اين سمينار قرار بود اساتيد دانشگاه هاي معتبر مالزي، فرانسه، لهستان و آمريكا نيز شركت كنند اما در اين سمينار كه در شيراز برگزار مي شد حاضر نشدند و علت عدم حضور خود در اين همايش را ناامني منطقه به واسطه احتمال حمله آمريكا به عراق عنوان كردند و همگي از عدم حضور در اين سمينار عذر خواستند.

• ما دوم هستيم
خودروهاي ايراني پس از چين بيشترين ميزان مصرف بنزين را دارند. يكي از عمده ترين دلايل مصرف بالاي بنزين در كشور حضور خودروهايي است كه به لحاظ تكنولوژي بسيار قديمي هستند.خودروي پيكان كه در حال حاضر سالانه در حدود ۱۲۰ هزار دستگاه توليد مي شود و در حدود يك سوم توليد خودروي كشور و ۴۰ درصد توليد شركت ايران خودرو را تشكيل مي دهد در حدود سه دهه است كه ديگر توليد نمي شود. تكنولوژي خودرو پيكان متعلق به ۴۰ سال پيش است و كيفيت آن نيز از ابتداي توليد و خصوصا در سال هاي گذشته روز به روز كاهش يافته است.

• زن در فرهنگ ساساني
زهرا شجاعي مشاور رئيس جمهور در امور زنان گفته است كه مسئله صيغه بيش از آن كه اسلامي باشد ايراني است. در فقه ساساني يك مرد علاوه بر زن رسمي كه چاكر زن نام داشت مي توانست چندين زن موقت داشته باشد.شجاعي اين مطالب را با اشاره به دستورات سختگيرانه مذهب زرتشت بيان كرده است. اما حبيب الله پورعبدالله پژوهشگر مسائل تاريخي با مخالفت با ايشان عنوان كرده كه براساس مذهب زرتشت مردان تنها مجاز بودند يك زن داشته باشند. همچنين نتايج مطالعه بر روي سنگ نوشته ها و تصاوير زن در آثار تاريخي مثل طاق بستان نشان مي دهد حقوق زن و مرد برابر بوده و همچنين ارث زنان در آن زمان با مردان برابر بوده است.

قضاوت آمريكايي
تعقيب كنندگان
دادستان، نماينده حكومت عليه متهمان در دادگاه هاست و بقيه جامعه يك معيار اخلاقي را به او تحميل مي كنند كه مافوق وظيفه دادستان براي محكوم كردن اشخاص مجرم است. در قانون برگرو يو. اس (۱۹۳۵) قاضي ساترلند وقتي كه اعلام كرد وظيفه يك دادستان صرفا حل و فصل پرونده نيست بلكه انجام عدالت است «وظيفه بالاتر بي طرفي» قضات را تشريح كرد. به عقيده ساترلند، هدف دادستان اين است كه «مجرم نبايد بگريزد يا بي گناه نبايد رنج بكشد. » بنا به گفته ساترلند يك دادستان يا مدعي العموم در كوشش براي محكوم كردن متهمان ممكن است برخورد شديد انجام دهد اما او آزاد نيست كه يك شخص را بدنام كند همانطور كه اين وظيفه دادستان است كه از روش هاي نامناسب حساب شده براي به وجود آمدن يك محكوميت اشتباهي خودداري كند. در حقيقت كاربرد هر ابزار قانوني براي فراهم كردن يك عدالت يكسان و يگانه است.
انواع تعقيب كنندگان
دادستان ها در مراحل مختلف حكومتي، انواع مختلفي از جرم ها را تعقيب مي كند.
دادستان هاي فدرال
در سطح فدرال، دادستان ها Prosecutors به دادستان فدرال [U.S.attorneys يا وكلاي ايالات متحده] شهرت دارند. براي هر دادگاه ناحيه فدرال در ايالات متحده يك دادستان [وكيل ايالات متحده] وجود دارد. رئيس جمهور اين دادستان هاي فدرال را انتخاب مي كند كه عمدتا به عنوان مديران و روسا به خدمت گرفته مي شوند. معاونان دادستان هاي فدرال بيشتر كارهاي محكمه را انجام مي دهند. دادستان كل آمريكا كه رياست اجراي قانون در آمريكا و رياست وزارت دادگستري را دارد مسئوليت نظارت بر دادستان هاي فدرال را دارد. ۹۴ دادستان فدرال و تقريبا ۲۰۰۰ معاون دادستان هاي فدرال، مصممانه درباره تخلفات از قوانين فدرالي تحقيق مي كنند مانند جرم يقه سفيدها، قاچاق مواد مخدر و فساد عمومي.
دادستان هاي ناحيه [در ايالت ها]
در ايالت، شهرستان و سطوح شهري حكومت، دادستان هاي ناحيه (D.A) مسئول احضار مقصرين متهم به جرم به دادگاه و اجراي قانون جزا هستند. در عمل، دادستان هاي ناحيه كه بيشترين پرونده هاي كيفري را در ايالات متحده تعقيب مي كنند به هيچكس پاسخگو نيستند. دادستان كل ايالتي بالاترين مقام اجراي قانون در حكومت ايالتي است و اغلب قدرت بازنگري شكايات درباره رفتار غيرقانوني و ناپسند برخي از دادستان هاي ناحيه را داراست اما يك دادستان كل ايالتي به ندرت يك دادستان شهر يا شهرستان را به خاطر سوء رفتار تعقيبي، تاديب مي كند. در مناطق روستايي، بالاترين مقام اجراي قانون دادستان شهرستان است. دادستان هاي شهرستان كه خارج از اداره هاي كوچك كار مي كنند، پرونده هاي كيفري را خودشان تعقيب مي نمايند. در مناطق شهري بالاترين مقام اجراي قانون، دادستان شهر است. دفتر مخصوص دادستاني شهر، تقسيم كاري را با ادارات خاصي براي جنايت، جنحه ها، محاكم و فرجام ها، مشخص مي كند.
وكلاي مستقل
وكلاي دعاوي مستقل از حكومت از مقامات رده بالاي دولتي بازپرسي و تحقيق مي كنند. از هر نوع اتهام مربوط به استفاده از كوكايين توسط دستياران ارشد كاخ سفيد كه برخلاف پيمان و سوگند خويش عمل كرده و در كنار رئيس جمهور هستند كاوش مي كنند. هدف يك وكيل مستقل تضمين اعتماد عمومي در بيطرفي در هر نوع تحقيق جزايي از رفتار مقامات رده بالا در قوه مجريه حكومت فدرال است. برخي از وكلاي مستقل، به خاطر طولاني كردن كار، خرج خيلي زياد داشتن و مجرمانه قلمداد كردن رفتارهاي ديگر تعقيب كنندگاني كه اغلب، فعاليتي از خود نشان نمي دهند، شديدا مورد انتقاد قرار گرفته اند. در «قانون وكيل دعاوي مستقل»، دادستان كل آمريكا [كه همان وزير دادگستري است] مي تواند وكيل دعاوي مستقل را زماني نصب كند كه دادستان وكيل از يك منبع موثق ويژه ادعاي انجام شدن يك كار خطا توسط يك مقام عاليرتبه دولتي را دريافت نمايد. تا سال ۱۹۹۹ اداره وكيل مستقل، آنقدر درگير كار سياسي يا حزبي شده بود كه منتقدين خواستار الغاي قانون وكيل دعاوي مستقل شدند.
اختيار يا صلاحديد دادستان
دادستان به عنوان يك مقام انتخابي يا انتصابي قدرتمندترين مقام در سيستم دادگاه جزايي است. دادستان، صلاحديد يا اختيار نامحدودي را اعمال مي كند، تصميم مي گيرد كه چه كسي را به جرم متهم سازد، چه اتهامي را ثبت كند، چه زماني اتهامات را بردارد، چانه زني كند يا خير و چگونه منابع تعقيب كنندگي را اختصاص دهد.
در حوزه هاي قضايي كه مجازات اعدام نافذ است، دادستان جدا تصميم مي گيرد كه چه كسي بايد زنده بماند و چه كسي با استناد به قرار اتهامي بايد بميرد. جوزف سنا Joseph Senna و لاري سيگل Larry Siegel از استادان دادگاه جزايي، مقياس درستي دادستان را پيشنهاد مي كنند. به عقيده اين دو يك تست تيموس براي درستي دادستان اين است كه وي چگونه به سوالات زير پاسخ مي دهد: چه زماني شما صلاحديد يا اختيارات را اعمال مي كنيد؟ آيا شما بيشتر عدالت را درنظر مي گيريد يا احتمال محكوميت را و يا ملاحظات سياسي را؟
دادستان در سه مرحله تصميم گيري، بيشترين صلاحديد را اعمال مي كند: ۱- تشكيل پرونده اتهامي ۲- تصميم در رد اتهامات ۳- چانه زني يا مذاكرات توافقي پيش از دادگاه با متهم.
اتهام
به محض اينكه دستگيري انجام مي شود يك دادستان پرونده را دنبال مي كند براي اينكه تصميم بگيرد آيا آن پرونده بايد تعقيب شود يا متوقف شود و منع تعقيب بخورد.
قرار تعقيب بر اساس واقعيات زير است:
۱ - كفايت ادله اي كه متهم را به جرم ارتباط دهد.
۲ - جديت جرم.
۳ - حجم پرونده دادگاه.
۴ - نياز به حفظ منابع تعقيبي براي پرونده هاي بسيار جدي تر.
۵ - توانايي دستيابي به جايگزين هايي براي پيگرد رسمي.
۶ - مجرميت متهم ( تقصير اخلاقي).
۶ - سوءپيشينه متهم.
۸ - عدم همكاري متهم با بازپرسي يا با تعقيب ديگران.

زندگي
اقتصاد
ايران
جهان
فرهنگ
ورزش
هنر
|  اقتصاد  |  ايران  |  جهان  |  زندگي  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |