چهارشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۸۱ - سال يازدهم - شماره ۳۰۰۳ - Mar.12,2003
إذا ازدحم الجواب خفي الصواب.
هنگامي كه پاسخ ها فراوان و درهم هستند
پاسخ درست پوشيده ماند.
علي ابن ابي طالب (ع) - نهج البلاغه
امروز با حافظ
رونق ميكده از درس و دعاي ما بود
سال ها دفتر ما در گرو صهبا بود
هر چه كرديم به چشم كرمش زيبا بود
نيكي پير مغان بين كه چو ما بد مستان
پيكر مهرزاد مينويي امروز تشييع مي شود
مراسم تشييع پيكر مهرزاد مينويي تدوينگر سينما امروز چهارشنبه ساعت ۱۰ صبح از مقابل خانه سينما در خيابان بهار جنوبي برگزار مي شود.
شادروان مهرزاد مينويي كه رياست كانون تدوينگران خانه سينما را برعهده داشت يكشنبه شب گذشته حين عبور از خيابان رسالت در برخورد با خودروي سواري جان خود را از دست و به ديار باقي شتافت.
مينويي كه ۵۳ سال زندگي كرد يكي از بهترين تدوينگران سينماي ايران بود و در جشنواره شانزدهم فيلم فجر براي «ساحره» در جشنواره دوازدهم براي «سجاده آتش» و در جشنواره يازدهم براي فيلم «بر بال فرشتگان» نامزد دريافت سيمرغ بلورين شد و سرانجام به خاطر تدوين فيلم «دست نوشته ها» تنها ساخته خودش جايزه بهترين تدوين را به دست آورد

معرفي قديمي ترين نسخه تعزيه خواني در تفرش
يك نسخه قديمي تعزيه خواني با ۳۰۴ سال قدمت در شهرستان تفرش وجود دارد كه اهميت اين هنر مذهبي را در اين منطقه بيان مي كند.
اين نسخه قديمي كاغذي نزد آقاي عباس ملااسماعيلي از فرهنگيان شهرستان تفرش نگهداري مي شود و در صفحات آن اشعاري در وصف مقام و منزلت مولاي متقيان حضرت امام علي(ع) و حادثه قيام عاشورا و اشعار تعزيه با استفاده از مركب و با خط نستعليق به وسيله آقاي مؤمن تفرشي از فقها و شعراي نامي منطقه در عصر صفوي به رشته تحرير درآمد.

مطالعه ۳۲۹ نفر در طول بيش از سه دهه نشان داد
رابطه مستقيم برنامه هاي خشن تلويزيوني و خشونت جوانان
نتيجه يكي از معدود پژوهشهايي كه تاثير برنامه هاي تلويزيون را در آينده كودكان به دقت بررسي كرده است، نشان مي دهد تماشاي صحنه هاي خشونت آميز توسط كودكان باعث مي شود كه آنها در بزرگسالي رفتار خشني داشته باشند.
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس پژوهشگران گفته اند كه تأثير چنين برنامه هايي به جنسيت يا نوع رفتار كودكان پيش از تماشاي آنها بستگي ندارد.
بر اساس نتايج اين پژوهش تماشاي خشونت تلويزيوني در سنين ۶ تا ۹ سالگي بر همسرآزاري و ارتكاب بزه در جواني تأثير مستقيم دارد.
كارشناسان مي گويند :هر چند نتايج پژوهش غيرمنتظره نبود، اما اهميت اين پژوهش در اين است كه آنچه پيشتر بر اساس حدس و گمان و شواهد اندك گفته مي شد، در يك مطالعه وسيع علمي و با زيرنظر گرفتن موارد متعدد از دختران و پسران نشان داده شد. اين تحقيق در يك نشريه متعلق به انستيتو مطالعات اجتماعي دانشگاه ميشيگان منتشر شده است.
دكتر «روول هوسمن»، روانشناس و ارائه دهنده اين پژوهش در گفتگويي تلويزيوني گفت: صحنه هاي خشن برنامه هاي تلويزيون، بويژه هنگامي كه خشونت توسط يك قهرمان كاريزماتيك اعمال مي شود، به كودكان اين پيام را مي دهد كه در پاره اي موارد توسل به خشونت كار درستي است. تماشاي اين صحنه ها همچنين اكراه فطري كودكان از خشونت را مي زدايد.
وي به والدين توصيه كرد تا جايي كه ممكن است كودكان خود را از تماشاي خشونت در تلويزيون بازدارند.
تاكنون همواره بر سر اين مسئله كه آيا بچه هاي خشن تمايل به تماشاي برنامه هاي خشونت آميز دارند يا تماشاي اين برنامه ها آن ها را خشن مي كند اختلاف نظر وجود داشت. همچنين بسياري از مخالفان ادعا مي كردند كه خشونت در رفتار اشخاص مورد مطالعه، ممكن است ناشي از وضعيت اجتماعي - اقتصادي آنها يا رفتار والدينشان باشد.
اما در پژوهش اخير ۳۲۹ تن از هنگام كودكي در دهه ۱۹۷۰ مورد بررسي قرار گرفتند. پژوهشگران پس از بزرگ شدن آنها، از طريق مصاحبه با ايشان، همسران و دوستانشان و بررسي آمار بزهكاري، ميزان رفتارهاي خشونت آميز آنها را سنجيدند.
كودكان مورد مطالعه هشت برنامه مورد علاقه خود را از ميان هشتاد برنامه محبوب كودكان انتخاب كردند. سپس پژوهشگران ميزان خشونت فيزيكي ارائه شده در اين برنامه ها را سنجيدند. مثلا سريال «مرد شش ميليون دلاري» و كارتون «رود رانر» از برنامه هايي شناخته شد كه سرشار از صحنه هاي خشونت آميز است.
هنگامي كه افراد مورد مطالعه به سن جواني رسيدند، مشخص شد مرداني كه در كودكي برنامه هايي را تماشا مي كردند كه جزو ۱۶ برنامه خشن شناخته شده بود، هنگام مشاجره با همسران خود، ۲ برابر سايرين اقدام به هل دادن، چنگ زدن يا زدن طرف مقابل مي كنند. در مورد دختران نيز معلوم شد آنها كه در كودكي اين برنامه ها را تماشا مي كردند ۲ برابر زنان ديگر به پرتاب كردن اشياء به سوي شوهرشان، به هنگام مرافعه اقدام مي كنند.
اما سخنگوي اتحاديه صاحبان شبكه هاي تلويزيوني آمريكا در درستي نتايج اين پژوهش تشكيك كرده است. او گفت: «به عقيده من هنوز رابطه قطعي ميان برنامه هاي تلويزيون و رفتار خشونت آميز اثبات نشده است.»
اما اتحاديه روانشناسان ايالات متحده و شخصيت هاي دانشگاهي نتيجه اين پژوهش را معتبر دانسته اند.

معاونت امور سينمايي:
جداسازي سينما و تلويزيون ،امري محال است
روابط عمومي بنياد سينمايي فارابي اعلام كرد، مراسم توديع محمد مهدي عسگرپور (مديرعامل اسبق بنياد سينمايي فارابي) و معارفه عليرضا رضاداد (مديرعامل جديد بنياد سينمايي فارابي) با حضور محمدمهدي حيدريان ، مديران حوزه معاونت، هيأت مديره خانه سينما، سينماگران و جمعي از مديران صدا و سيما ديروز برگزار شد.
در آغاز مراسم مديرعامل جديد بنياد فارابي گفت: فارابي مؤسسه اي است كه يكي از مأموريت هايش تنظيم تنوع مورد نياز مخاطب سينماست تنوعي كه ممكن است در روال عادي فيلمسازي اتفاق نيفتد. وي افزود: براي ايجاد اين تنوع با برنامه ريزي هايي كه به عمل خواهيم آورد انشاء الله بخشهاي تخصصي فارابي را احياء و بخشهاي مورد نياز در انواع سينمايي را راه اندازي مي كنيم.
رضاداد همچنين اضافه كرد: خصوصا اينكه با تلاشهاي صورت گرفته توسط همكاران فارابي، بخش تخصصي كودك فعال تر شده است كه اميدواريم منجر به ايجاد گروه سينمايي كودك بشود و در ساير زمينه ها نيز نگاه تخصصي را گسترش و تعميق ببخشيم تا به كمك اهالي سينما تنوع مذكور مشهود شود. رضاداد خاطرنشان كرد: اميدوارم بتوانم در همين مسير خدمت كنم و معتقدم يكي از ويژگيهاي سازمانهاي پويا اين است كه بتواند مثل مواد مذاب عمل كند. وي افزود: توفيق در مديريت نيازمند يك تعامل جمعي است و از همين جا از همگان درخواست مي كنم تا به من و فارابي كمك كنند كه كمبودها را شناسايي كنيم و در جهت بهبود آنها گام برداريم.
رضاداد در پايان اظهار اميدواري كرد كه ارتباط مؤثر بين سينما و تلويزيون بتواند برخي مشكلات موجود در سينما را برطرف سازد.
در ادامه مراسم مهندس محمدي مهدي حيدريان جداسازي سينما و تلويزيون را امري محال ناميد و گفت: اين روزها جوسازي هايي از روي جهل صورت مي گيرد اما من در جداكردن حوزه سينما و تلويزيون نه دليلي مي بينم و نه امكاني. اين دو يك عرصه فرهنگي بسيار مشترك هستند كه با تأكيد بر اين اشتراك مي توان از امتيازاتش بهره برد. وي اظهار اميدواري كرد كه بنياد فارابي راه خود را در جهت پاسخ به سليقه ها و نيازهاي متفاوت و درخور جامعه قويتر از پيش و با مشاركت دست اندركاران پيش ببرد.

عكاسان ،عزاداري عاشورا را به تصوير مي كشند
005265.jpg
مسابقه عكاسي عاشورا به مناسبت فرا رسيدن ايام سوگواري سالار شهيدان حسين ابن علي(ع) از سوي اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي اسلامشهر برگزار مي شود.
به گزارش روابط عمومي اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي اسلامشهر، اين مسابقه به چهار موضوع نماز ظهر عاشورا،  شور جواني در عزاداري عاشورا، تعزيه خواني و كودكان حسيني مي پردازد و مي بايستي عكسهاي ارسالي به صورت سياه و سفيد و رنگي در سايزهاي ۲۵*۲۰ باشد و در نمايشگاه ديگري شركت نكرده باشد.
گفتني است: تمامي علاقه مندان مي توانند آثار خود را حداكثر تا بيستم فروردين ماه ۱۳۸۲ به نشاني اسلامشهر: شهرك قائميه - فلكه دوم - جنب مجتمع مسكوني جوانان - فرهنگسراي شهيد صارمي ارسال كنند.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمد عطريانفر
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org

سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲

دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامك
يادگار
آن دسته از كشور - شهرهاي يونان كه از سوي فيليپ دوم پادشاه مقدونيه تهديد مي شدند در مارس ۳۴۲ براي رفع خطر از خود به اردشير سوم شاه ايران از دودمان هخامنشي متوسل شدند و اردشير در اين زمينه به پادشاه مقدونيه اخطار داد و نامه تهديد آميزي براي او فرستاد و تأكيد كرد كه اگر به اين شهرهاي كوچك كه آسوده زندگي مي كنند و حاكم برسرنوشت خود هستند حمله نظامي برد، در اين جنگ نابرابر،  ايران به دفاع از اين شهرها كه حق دارند راه خود را بروند، خواهد پرداخت و فيليپ تا اردشير سوم در قيد حيات بود از تصرف اين «كشور - شهرها» خود داري كرد. فيليپ قبل از مارس ۳۴۲ پيش از ميلاد چند شهر بزرگتر يوناني را متصرف شده بود.
*  ايرج ميرزا شاعر خوش قريحه كه در عين حال يك شاهزاده قاجار بود در اين روز به سال ۱۳۰۴ در تهران در ۵۴ سالگي درگذشت.
* نبرد سياسي -تبليغاتي مسكو بر ضدشاه كه از ده روز پيش از اين آغاز شده بود به اوج خود رسيد و در اين روز از سال ۱۳۳۷ خروشچف رهبر وقت شوروي شاه را زير انتقاد كشيد و گفت: شاه به مردم ايران تحميل شده، از ايرانيان مي هراسد و به خاطر ماندن بر اريكه قدرت خود را به آغوش آمريكاييان افكنده و با گذشتن از منافع ملت ايران، مشروعيت خود را از دست داده است. دولت شاه ده روز پيش از اين و سه روز قبل از امضاي معاهده نظامي دوجانبه با آمريكا اصول پنجم و ششم قرارداد ۱۹۲۱ سال ايران و روسيه را يكجانبه ملغي ساخته بود كه دولت شوروي اين اقدام يكجانبه را بلا اثر اعلام كرده بود.
* كارل ماركس صاحب فرضيه سوسياليسم خالص (كمونيسم) در ۶۵ سالگي در ۱۴ مارس ۱۸۸۳ در لندن در گذشت كه همانجا مدفون است.
* در اين روز در مارس ۱۹۱۸ لنين پايتخت روسيه را از سن پترزبورگ به مسكو انتقال داد.
* ۱۳ مارس ۱۹۲۱ -زماني كه آنارشيسم بر غرب سايه افكنده بود « ادواردو داتو » نخست وزير اسپانيا به دست يك آنارشيست ترور شد.
* ۱۳ مارس ۱۹۶۳ دولت وقت شوروي براي اثبات ضعف دفاعي آمريكا دوجت نظامي خود را به آسمان اين كشور فرستاد و اين دوجت پس از يك پرواز اكتشافي بر فراز قلمرو ايالات متحده سالم به پايگاه خود باز گشتند.
* يك روز پس از درگذشت كنستانتين چرننكو، رهبر ۷۳ ساله شوروي، گردانندگان حزب كمونيست اين كشور « ميخائيل گور باچف » ۵۴ ساله، دستيار يوري اندروپوف، رهبر اسبق را جانشين وي كردند.درگذشت سه رهبر سالخورده شوروي -برژنف، اندوپوف و چرننكو ــ به فاصله دو سال و نيم در انتخاب گورباچف كه مردي ميانسال بود مؤثر افتاد، زيرا حزب نمي خواست كه چند ماه بعد باز هم يك مراسم تدفين ديگر برگزار كند، ولي انتخاب گورباچف پايان كار اتحاد جماهير شوروي سوسياليستي و حاكميت حزب كمونيست، و بلوك شرق را تسريع كرد و وضعيتي تازه اي بر جهان حاكم شد.

ماندگار
«آخرين جنايت كرملين » كتابي است ۴۰۲ صفحه اي كه در پنجاهمين سالروز درگذشت استالين انتشار يافته و مولف آن « ولاديمير نائوموف » بر پايه يافته هاي خود از مطالعه اسناد دهه ۱۹۵۰ شوروي كه از طبقه بندي خارج شده اند نوشته است كه استالين را با « وارفارين» كه ماده اي بي رنگ و بي طعم و بي بو است مسموم كرده بودند. وي مدعي شده است كه در ضيافت شام اول مارس ۱۹۵۳ در كرملين، اين ماده را كه خون مصرف كننده را به شدت رقيق مي سازد به خورد استالين داده بودند كه نتيجه اش خونريزي مغزي او بود. وي چهار روز بعد درگذشت.در آن ضيافت اين چهار تن از اعضاي دفتر سياسي حزب كمونيست شوروي حضور داشتند: « بريا » رئيس امنيت شوروي، مالنكوف، خروشچف و بولگانين.
به حدس مولف از ميان اين چهار تن « بريا » دست به اين كار زده بود زيرا كه او از طرح محرمانه استالين به حمله اتمي غافلگيرانه به آمريكا اطلاع داشت و با آن مخالف بود براي اين كه از انتقام آمريكا كه باعث مرگ بيش از نيمي از نفوس شوروي مي شد در هراس بود. استالين عقيده داشت كه تا كاپيتاليسم آمريكا باقي باشد سوسياليسم پيشرفت واقعي نخواهد داشت و مردم جهان همچنان در بدبختي ابدي غوطه ور خواهند بود و سران كاپيتاليسم آمريكا كمر به انشعاب و تضعيف شوروي بسته اند زيرا كه مي دانند تا شوروي وجود داشته باشد كاپيتاليسم جهانگير نخواهد شد. اين كتاب حاوي ۲۰ صفحه گزارش پزشكي فوت استالين است. بايد دانست كه به مرگ پي در پي دو رهبر ديگر شوروي،  اندروپوف و چرننكو، پس از برژنف نيز ترديد هايي وارد آمده است.
روزگار
پس از يك دهه وقفه، دولت بوش رسما پيشنهاد لغو محدوديت ساخت سلاح هاي كوچك اتمي را اعلام داشت كه مفسران، آن را عامل ديگري براي از سرگيري مسابقات تسليحاتي مي دانند. طبق گزارش رسانه ها، دولت بوش تصميم گرفته است كه از سال آينده ميلادي دست به توليد مجدد « ميني نيوك » بزند و اين نام به سلاح هاي هسته اي اطلاق مي شود كه قدرت انفجاري آنها زير ۵ هزارتن «تي ان تي» است. بمبي كه در اوت ۱۹۴۵ بر هيروشيماي ژاپن فرو افكنده شد نزديك به ۲۰ هزار تن تي ان تي قدرت داشت.
پرسش هاي پزشكي
از دكتر گريفيت سئوال شده است يك فرد كه دچار عطسه و آبريزش از بيني است از كجا بداند كه اين عوارض از آلرژي (حساسيت) است، يا سرما خوردگي و او پاسخ داده است كه سرماخوردگي همواره توام با تب، گرفتگي بيني، اشك آلود شدن چشم ها و سوزش گلو وناشي از ويروس است. در سرماخوردگي آب بيني به صورت معمولا كدر است ولي در آلرژي روشن است. آلرژي يك عمل دفاعي بدن و عكس العملي است در برابر آلودگي محيط زيست و زيان آور نيست.
نوشيروان كيهاني زاده historian@picusnet.com

داستانك
تعزيه
تعزيه كه تمام شد. همه صلوات فرستادند، چشمها اشك آلود بود، عده اي هنوز بر سر مي زدند و ناله مي كردند... پيرمردي از ميان جمعيت برخاست و به طرف تعزيه خوانها رفت، نزديك آنها كه رسيد دستش را بالا برد و سيلي محكمي به صورت شمر زد. شمر مات و مبهوت، كلاه فلزي و شال سرخ رنگش را به زمين انداخت و با چشماني پر از اشك به پيرمرد خيره شد، پيرمرد دستهاي خود را گشود و او را در آغوش كشيد. سر بر شانه او گذاشت و گفت:  مرا ببخش جوان!... اين سيلي مال تو نبود، مال شمر بود.
محسن سعيدالسادات

گشتي در دنياي خبرها
وكيل و مواد مخدر
كاليفرنيا: يك وكيل در آمريكا به جرم رساندن مواد مخدر به موكلش دستگير شد. هنگامي كه مجرم براي محاكمه در دادگاه حاضر شده بود، وكيلش نزد او رفت و يك بسته حاوي ماري جوآنا را داخل جيب وي گذاشت.
از قضا يكي از مأموران دادگاه شاهد اين ماجرا بود و بلافاصله وكيل را دستگير كرد.
مهندس كلاهبردار
هنگ كنگ: چندي پيش يك مهندس انگليسي مدعي شد در جريان يكي از پروازهاي شركت هواپيمايي هنگ كنگ، يك بطري نوشيدني از ميهمانداران دريافت كرده كه در داخل بطري شيشه شكسته وجود داشت و اين خرده شيشه ها باعث آسيب رسيدن به دستگاه گوارش وي شده است.
به همين دليل دادگاه شركت هواپيمايي را ملزم به پرداخت ۵۳ هزار دلار غرامت نمود.
يك ماه پس از اين ماجرا، مشخص شد كه ادعاي مهندس غيرواقعي بوده و وي با استفاده از مدارك جعلي غرامت دريافت كرده است.
به همين دليل دادگاه غرامت را از وي پس گرفت و او را محكوم به تحمل ۴ ماه حبس كرد.
گوشت كمتر، عمر بيشتر
برلين: تحقيقات تازه يك مؤسسه سرطان شناسي در آلمان حاكي از آن است، افرادي كه اصلا  گوشت نمي خورند و يا بسيار كم گوشت مصرف مي كنند بيشتر عمر مي كنند.
در حقيقت مصرف گوشت به ميزان اندك احتمال مرگ زودرس را در حدود ۴۰درصد كاهش مي دهد. همچنين سيگار نكشيدن و انجام حركات ورزشي، احتمال مرگ را به ترتيب ۷۰ و ۳۰ درصد كاهش مي دهد.
۱۷ سال حبس براي رابين هود
لس آنجلس: يك مرد در لس آنجلس كه صدها مهاجر غيرقانوني را از اوكراين وارد آمريكا كرده بود به تحمل ۱۷ سال حبس محكوم شد.
اين مرد ۳۷ ساله پس از شنيدن حكم قاضي گفت: آمريكا سرزمين مهاجران است پس آوردن مهاجران به داخل اين كشور كار اشتباهي نبوده و من در حقيقت نقش رابين هود را براي آنان ايفا كرده ام.
آگهي پدر در اينترنت
اسلو: يك دختر ۲۵ ساله نروژي، پدر خود را در اينترنت آگهي كرده است. چندين سال است كه اين مرد در خانه دخترش زندگي مي كند به همين دليل دختر از دست پدر به ستوه آمده و قصد دارد او را به هر قيمتي از خانه اش رد كند.
به همين دليل وي در اينترنت اينگونه آگهي كرده است: پدر من قدبلند، لاغر و كاملا سالم است اما چون از دستش كلافه شده ام مي خواهم او را زن بدهم. افراد علاقمند مي  توانند مشخصات خود را برايم ارسال كنند.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت۱۲و۱۴ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۱۸ و ۲۸ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت۴و۵۶ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و۲۰ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
* گالري سيحون: نمايشگاه نقاشيهاي هنگامه رحيمي و محسن درخشان / تا ۲۱ اسفند / خيابان خالد اسلامبولي، كوچه چهارم، پلاك ۳۰ / تلفن: ۸۷۱۱۳۰۵
* نگارخانه طراحان آزاد: نمايشگاه سفال مليكا مدني فرد / تا ۲۴ اسفند / ميدان گلها، ميدان سلماس، شماره ۴۱ / تلفن: ۸۰۰۸۶۷۶
* شهر كتاب كارنامه: نمايشگاه نقاشي خط، گرافيك آثار محسن دايي نبي / از ۲۵ اسفند تا ۱۰ فروردين ۸۲ / نياوران، روبروي كامرانيه، شماره ۴۲۶ / تلفن: ۲۲۸۵۹۶۹
* نگارخانه بانو: نمايشگاه نقاشي گروهي از هنرمندان / از ۱۹ تا ۲۹ اسفند / خيابان ولي عصر، ضلع شمالي پارك ساعي، كوي ساعي، فرهنگسراي بانو / تلفن: ۸ - ۸۷۸۶۲۷۶
* گالري ضرابي: نمايشگاه نقاشي عاطفه يوسفي و مهناز منتظري / از ۲۴ تا ۲۸ اسفند / خيابان شريعتي، بين حسينيه ارشاد و شهرداري كوچه كاميار،  پلاك ۱۹ / تلفن: ۲۲۲۶۲۱۳

گل و گياه
شبدر ترشك
005260.jpg
نام علمي: Oxalis articulate
خانواده: OXALIDACEAE
گياه دائمي و كوتاه قد كه برخلاف گونه هاي ديگر اين جنس (شبدر ترشك) حالت مهاجم نداشته و علف هرز محسوب نمي گردد. گلهاي صورتي - ارغواني آن در اواخر بهار ظاهر مي شوند. حداكثر بلندي و گستردگي آن به ۲۰ سانتيمتر مي رسد.
نيازها: مكان آفتابي يا نيم سايه، خاك داراي زهكش خوب، در بيشتر شرايط حتي محيط سايه و خشك رشد مي كند. حداقل دماي قابل تحمل آن ۵- درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق تقسيم گياه در پاييز يا اول بهار امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
حقوق شهروندي
خارجي
سياسي
شهر
شهري
علمي
علمي فرهنگي
گلستان كتاب
ورزش
ورزش جهان
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
شناسنامه
روزنامك
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   حقوق شهروندي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهر   |   شهري   |  
|  علمي   |   علمي فرهنگي   |   گلستان كتاب   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |