چهارشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۸۱ - سال يازدهم - شماره ۳۰۰۳ - Mar.12,2003
افزايش بي اعتمادي شهروندان به تعميرگاه هاي خودرو
شهروندان با ماهيت واقعي تعميرگاه هاي مجاز آشنا نيستند
005280.jpg
گروه شهري: به گفته يك كارشناس خودرو، افزايش بي اعتمادي شهروندان به تعميرگاه هاي مجاز خودرو، در وهله اول ناشي از عدم معرفي ماهيت واقعي اين تعميرگاه ها از سوي مسئولان ذيربط، به ويژه خودروسازان بزرگ داخلي است.
مهندس مهاجري در اين باره به خبرنگار ما گفت: ظاهر قضيه اين است كه راه اندازي تعميرگاه هاي مجاز بخشي از خدمات پس از فروش خودروسازان داخلي بوده و در راستاي جلب اعتماد مصرف كننده صورت مي گيرد.اما در عمل شاهد هستيم كه بسياري از اين تعميرگاه ها از نظر مهارت فني، تجهيزات جانبي و نيز ميزان پايبندي به قواعد صنفي و اخلاقي چندان تفاوتي با تعميرگاه هاي غيرمجاز ندارند.
وي افزود: به نظر مي رسد كه راه اندازي تعميرگاه هاي مجاز با هدف تامين درآمدهاي جانبي براي خودروسازان صورت مي گيرد و ماهيت آنها بايد از اين ديدگاه شناسايي شود.
وي اضافه كرد: خودروسازها با بهره گيري از بازار انحصاري توزيع خودرو در ايران با اتلاف منابع سوخت و افزايش آلودگي هوا به اندازه كافي مديون شهروندان هستند و نهادهاي متولي حفظ حقوق مصرف كننده بايد مانع از آن شوند كه تحت عنوان تعميرگاه هاي مجاز باز هم به ضرر شهروندان درآمد تازه اي براي خودروسازان ايجاد شود.
گزارش خبرنگار ما نيز در اين باره از گسترش موج بي اعتمادي نسبت به تعميرگاه هاي مجاز حكايت دارد.
بابك . ل در اين باره به خبرنگار ما گفت: براي تنظيم موتور خودرو سواري... خود به يك تعميرگاه مجاز در ... مراجعه كردم. اما نه تنها موتور خودرو تنظيم نشد، بلكه ايرادهاي تازه اي هم پيدا كرد. با هر بار مراجعه، اين تعميرگاه نه تنها حاضر به جبران كاستي خود نبود، بلكه مطالبه وجه جديد نيز مي كرد و جالب توجه است كه سرانجام ناچار شدم براي تعمير كلي و نهايي خودرو را كه پيش از اين فقط دچار عدم تنظيم موتور بود، به يك تعميرگاه غيرمجاز ببرم.
برداشتن قطعات سالم خودرو و تعويض آن با قطعات مستعمل، مطالبه وجه افزون بر تعرفه معمول به بهانه مجاز بودن تعميرگاه و عدم مهارت كافي تعميركاران از جمله ديگر موارد تخلف و كاستي است كه بعضا شماري از شهروندان به برخي تعميرگاه هاي مجاز نسبت مي دهند.
مهندس مهاجري در بخش پاياني گفت و گوي خود با خبرنگار ما نبود مرجعي براي تامين حقوق مصرف كنندگان خودرو را عامل مهم بروز مشكلات فوق الذكر و شكستن انحصار توزيع خودرو در ايران را چاره نهايي براي رفع آنها مي داند. وي ابراز اميدواري كرد دست كم در آستانه نوروز كه شهروندان نياز افزون تري به تعمير و بازبيني خودرو دارند، شركتهاي خودروسازي نظارت بيشتري بر تعميرگاه هاي مجاز اعمال كنند.

معاينه فني خودروها بي اثر شده است
005275.jpg
گروه شهري: اجرا نشدن طرح تبديل به احسن خودروهاي فرسوده و ادامه تردد آنها در شهر معاينه فني خودروها را بي اثر كرده است.
مدير عامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان با بيان اين مطلب گفت: براساس نتايج حاصل از يك تحقيق آماري با توجه به اينكه حدود ۷۵ درصد كل خودروهاي پيكان فعال برگه معاينه فني معتبر دارند اما آلايندگي آنها بالاتر از حد مجاز است مشخص شد نوع خودرو در ميزان انتشار آلاينده ها تأثير مستقيم دارد.
وي با تأكيد بر اينكه از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده بايد ابتدا از خودروي پيكان آغاز شود گفت: استفاده از مشاوره كشورهايي كه در مدت يكسال ۷۲ ميليون خودرو را بدون هيچ مشكلي و با يك سيستم علمي معاينه فني مي كنند به طور قطع راهگشاي رفع مشكلات شهرداري تهران در معاينه فني ۲ ميليون خودروي اين شهر خواهد بود.
ابوالحسني افزود: فرسودگي خودروها باعث مي شود موتور خودرو زودتر از موعد مقرر از تنظيم خارج شود و به اين ترتيب اتخاذ تدابير زيربنايي از قبيل تبديل به احسن خودروهاي فرسوده همزمان با اجراي برنامه معاينه فني الزامي است.

درخواست منتخب شوراي شهر تهران از احزاب و گروه هاي اصلاح طلب
گروه شهري:  مهدي چمران نفر اول  شوراي  شهر تهران  از تمامي  احزاب  و گروه هاي  اصلاح طلب  خواست  افرادي  را كه  داراي  شرايط احراز سمت  شهرداري  تهران  مي دانند،براي  بررسي  و تحقيق  در مورد ويژگي  و شرايط آنان  به  اين  شورا معرفي  كنند.
چمران  در اين باره به ايرنا گفت: «اعضاي  شوراي  شهر تهران  در تلاش  هستند با راه اندازي  يك سيستم  كارآمد، بطور مستقيم  با نظرات  انديشمندان ، متخصصان ، احزاب  و تشكل هاي  سياسي  و صنفي  و تخصصي  و همه  شهرونداني  كه  نظرات  كارشناسي  و برنامه كاري  براي  حل  مشكلات  شهر تهران  را دارند، آشنا شوند.»
وي  گفت : «اطلاع  از نظرات  كارشناسانه  همه  شهروندان ، قطعا شورا را در حل  مشكلات  تهران  ياري  كرده  و ما بهره  كامل  را از اين  نظرات  خواهيم  برد.»
چمران  در ادامه  به  ديدار اعضاي  شوراي  شهر با مقام  معظم  رهبري اشاره  كرد و گفت : رهبر معظم  انقلاب  در رهنمودهاي  مهم شان ، خطوط روشني  رادر بسياري  از موارد براي  ما ترسيم  كردند كه  اين  موضوع  نشان دهنده  عمق توجه  ايشان  به  مسائل  و مشكلات  مردم  است .
وي  افزود: «رهنمودهاي  مقام  معظم  رهبري  در واقع  بيان  خواسته هاي  مردم  از شوراهاي  سراسر كشور و بالاخص  شوراي  شهر تهران  بود كه  ايشان  آنها را درقالب  راه  حل  مشكلات  براي  ما تبيين  كردند.»

رينگ اسپرت به مصرف سوخت خودرو سالانه ۱۰۰ ليترمي افزايد
نصب رينگ و لاستيك اسپرت سالانه حدود ۱۰۰ ليتر بر مصرف سوخت خودرو مي افزايد.
به گزارش قلم سبز ايران، لاستيك هاي غير استاندارد يك تا ۴ درصد بر مصرف سوخت خودرو اضافه مي كند.
اين گزارش حاكي است، استفاده از لاستيك و رينگ در اندازه هاي غير استاندارد علاوه بر تسريع مستهلك شدن قطعات جلوبندي خودرو، باعث افت توان و افزايش مصرف سوخت نيز مي شود. اين افزايش حداقل يك و حداكثر ۴ درصد محاسبه شده است.
براساس اين گزارش، كاهش هزينه سوخت ساليانه در ازاي عدم استفاده از رينگ و لاستيك اسپرت بين ۱۹ تا ۷۶ هزار ريال مي شود.
اين در حالي است كه با استفاده از لاستيك و ساير لوازم استاندارد خودرو، سالانه از ۱۳۲ ميليون دلار اتلاف سوخت جلوگيري مي شود.
اين گزارش مي افزايد: «با استفاده از رينگ و لاستيك استاندارد در خودروها، بين ۱۸ تا ۷۳ كيلوگرم از توليد آلاينده هاي زيست محيطي كاسته مي شود.»

مخابرات: با نام و نشان شكايت كنيد
در پاسخ به مطلب «با گذشت ۵ ماه از زمان قطعي شدن سند تلفن همراه خود» در همشهري ۲۴/۱۰/۸۱، شركت مخابرات طي نامه اي اعلام كرد رسيدگي به اعتراضات كتبي يا تلفني، تنها با مشخص بودن نوع اعتراض و جزئيات مربوط به آن قابل پيگيري است.

مرزهاي ايران با عراق سم پاشي مي شود
مديركل سلامت محيط و كار وزارت بهداشت اعلام كرد: در حمله احتمالي آمريكا به عراق به علت ورود افرادي از آن سوي مرزها امكان ورود بيماري هاي مختلف انساني و دامي وجود دارد كه وزارت بهداشت براي جلوگيري از شيوع اين بيماري ها مبادرت به سم پاشي و ضدعفوني منطقه خواهد كرد.
دكتر علي اصغر فرشاد در گفتگو با ايسنا با بيان اين مطلب اظهار داشت: آموزش ها و اطلاعات لازم در جهت پيشگيري از بيماريها در راستاي حمله احتمالي آمريكا به عراق به ساكنان مرزها و متوليان امر داده شده است؛ با توجه به پيچيدگي نوع حادثه و مسايل ناشي از آن طي تجربيات سازمان بهداشت جهاني و اطلاعاتي كه در اين زمينه در اختيار ما قرار دارد، برنامه  اي تحت عنوان «بحران هاي پيچيده» تدوين شده است.
وي ادامه داد: كارشناسان وزارت بهداشت در قالب تيم هاي آموزشي به استانهايي كه در معرض ورود و استقرار پناهندگان عراقي قرار دارند فرستاده شده اند و آموزشهاي لازم كه ممكن است بهداشت و سلامت از آن متأثر شود را به آنها منتقل كرده ايم.

۸ سال پس از ابلاغ قانون تفكيك زباله هاي بيمارستاني
۳۳۰ مركز درماني در تهران زباله هاي عفوني را تفكيك نمي كنند
رشد روزافزون انواع آلودگي ها و فقدان بهداشت عمومي در تهران ضمن افزايش شمار بيماران، ميزان توليد زباله بيمارستاني را نيز افزايش داده است.
مدير روابط عمومي سازمان خدمات موتوري شهرداري تهران در گفتگو با تهرانشهر با اعلام اين مطلب گفت: «سرانه زباله بيمارستاني توليدي در مراكز درماني براي هر بيمار حدود ۷/۲ كيلوگرم است در حالي كه ميانگين نرخ سرانه زباله شهري توليدي هر شهروند تهراني حدود ۸/۰ كيلوگرم در شبانه روز است .يعني هر بيمار بستري در بيمارستان حدود ۵/۳ برابر يك فرد غيربيمار در جامعه زباله توليد مي كند.»
فرشاد فخيمي تصريح كرد: «در حدود ۲۶ هزار تخت بيمارستاني و كلينيكي در تهران وجود دارد كه روزانه رقمي معادل ۷۰ تن زباله توليد مي كند كه تنها ۲۰ درصد آن عفوني است كه از زباله هاي غيرعفوني تفكيك نمي شود.»
وي همچنين گفت: «از سال ۷۴، دستورالعمل  تفكيك زباله هاي عفوني و غيرعفوني از سوي شهرداري به وزارت بهداشت و درمان ابلاغ شده است ولي بعد از گذشت ۸ سال از آن تاريخ از مجموع ۳۳۰ بيمارستان و مراكز درماني كه شهرداري اقدام به جمع آوري زباله هاي آنها مي كند، حتي يك واحد درماني هم اقدام به تفكيك زباله هاي عفوني از غيرعفوني نكرده است.»
وي همچنين خاطرنشان ساخت: «در صورت تفكيك زباله  هاي عفوني از غيرعفوني حجم زباله هاي بيمارستاني به يك پنجم يعني به ۱۴ تن در روز كاهش مي يابد كه جمع آوري،  حمل و دفن اين مقدار زباله هزينه هاي كمتري را به شهرداري تهران تحميل خواهد كرد.» 
فخيمي افزود: در حال حاضر ۲۵ دستگاه خودروي مخصوص حمل زباله بيمارستاني در سطح شهر فعال است كه به منظور متراكم كردن و كاهش حجم زباله ها از دستگاه هاي فشرده ساز استفاده مي كنند كه به دليل فرسودگي و استهلاك اين خودروها شيرابه  هاي آنها تراوش كرده و به شكل نامناسبي در خيابان ها جاري مي شود.

بين شميران و البرز باغستان مي شود
مديركل منابع طبيعي استان تهران گفت: اجراي طرح كمربند سبز در دامنه جنوبي البرز براي جلوگيري از ساخت و سازهاي بي رويه شهري و حفظ آب و خاك حريم شمال تهران است.
«غلامعباس عبدي نژاد» هدف از اجراي اين طرح را ايجاد پوششي مناسب براي اين منطقه و تعيين شش تنفسي براي شهر تهران دانست. به گفته وي، اين طرح طي يك يا دو سال آينده در دامنه جنوبي البرز تكميل خواهد شد تا فضاي سالمي براي شهروندان تهراني مهيا شود.
سيل روزانه ۳ ميليارد ريال
به كشور خسارت وارد مي كند
روزانه سه ميليارد ريال خسارت مالي بر اثر سيل در كشور به بار مي آيد.
مسئول اداره آبخيزداري سازمان جهاد كشاورزي استان مركزي در اين باره افزود: بايد آبهاي نزولات آسماني هدايت شده و از دست رفتن اين نعمت و نيز بروز سيل و وقوع خسارات جلوگيري كرد. وي ميزان متوسط فرسايش خاك در هر هكتار از اراضي كشور را سالانه ۱۵ تن ذكر كرد و افزود: در استان مركزي سالانه ۴۵ ميليون تن خاك شسته شده و از بين مي رود.

زنجيره ناقص
ديرزماني زباله را بزرگترين مشكل تهران و جمع آوري آن را وظيفه اصلي شهرداري مي دانستند.
اكنون ده سالي است كه معضل زباله كمتر از پيش آزاردهنده بوده و وظايف شهرداري هم خيلي متنوع تر شده است. طرح ساماندهي مشكل زباله در تهران شامل زنجيره اي بوده است از چند حلقه مكمل.
نخست تفكيك زباله از مبدأ، دوم جداسازي زباله هاي بيمارستاني و شيميايي خطرناك از ديگر زباله ها، سوم جمع آوري به هنگام و منظم زباله ها از سطح شهر، چهارم بازيافت زباله هاي بازيافت شدني و پنجم دفع مطمئن زباله هاي غيرقابل بازيافت.
درباره هر كدام از اين حلقه ها طي ساليان اخير بسيار گفته و نوشته شده است. اما واقعيت موجود اين است كه فقط اجراي حلقه سوم رضايتمندانه بوده است. عملا شهروندان از طرحهاي مختلف تفكيك زباله از مبدأ استقبال نكرده اند، خبر اول همين صفحه نشان مي دهد هنوز جداسازي زباله هاي بيمارستاني به طور كامل انجام نمي شود، بازيافت در مرحله تعدادي طرحهاي آزمايشي كم اثر متوقف مانده است و دفع زباله ها نيز هنوز به روش سنتي و بعضا آلوده زاي دفن و سوزاندن انجام مي شود.
به واقع فقط آنجا كار انجام شده است كه پيش روي شهروندان بوده، ابتدا و انتهاي زنجيره،هنوز بهم متصل نشده است. گروه شهري

شهري
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
حقوق شهروندي
خارجي
سياسي
شهر
علمي
علمي فرهنگي
گلستان كتاب
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   حقوق شهروندي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهر   |   شهري   |  
|  علمي   |   علمي فرهنگي   |   گلستان كتاب   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |