چهارشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۸۱ - سال يازدهم - شماره ۳۰۰۳ - Mar.12,2003
براي نخستين بار به روش مغناطيس سنجي سزيم
ساختارهاي مدفون در شهر پارسه بررسي مي شود
005245.jpg
گروه علمي فرهنگي: براي نخستين بار، بررسي هاي مغناطيس سنجي سزيم براي تعيين حريم درجه يك تخت جمشيد و شناسايي شهر پارسه آغاز شد.
به گزارش ميراث خبر، اين بررسي ها از سوي بنياد پژوهشي پارسه- پاسارگاد و با همكاري سازمان زمين شناسي و اكتشافات معدني كشور انجام مي شود تا نسبت به حريم درجه يك تخت جمشيد كه داراي ضوابط خاص ميراث جهاني است، با شناخت دقيق تر و حساسيت بيشتر برخورد شود.
نخستين مرحله اين بررسي  ها با همكاري گروه هاي تحقيقاتي باستان شناسي و آركئوژئوفيزيك با تنها دستگاه مغناطيس سنجي سزيم موجود در ايران از پانزدهم بهمن آغاز شده است. روش فوق به سرپرستي مهندس بابك امين پور از گروه ژئوفيزيك سازمان زمين شناسي و اكتشافات معدني كشور با هدف آشكار سازي سازه هاي مدفون در محوطه هاي باستاني اطراف تخت جمشيد صورت مي گيرد. دستگاه مغناطيس سنجي سزيم، قابليت اندازه گيري خاصيت مغناطيسي را به صورت پيوسته و با دقت يك صدم نانوتسلا داراست. محمدحسن طالبيان، مدير بنياد پژوهشي پارسه- پاسارگاد و مسئول انجام اين تحقيق در خصوص دلايل به كار گرفتن شيوه مغناطيس سنجي سزيم گفت: «هنوز نسبت به موقعيت دقيق شهر پارسه شناخت كافي نداريم. به همين دليل و براي شناسايي موقعيت اين شهر و اشيايي كه در زير خاك مدفون شده است از اين شيوه استفاده مي كنيم.»
طالبيان در ادامه افزود: «توسعه هاي كشاورزي، صنعتي، خدماتي، شهري و روستايي به دليل عدم شناخت دقيق شهر پارسه، ممكن است خسارات جدي و جبران ناپذيري به اين منطقه تاريخي وارد آورد. به همين دليل و براي هدايت و كنترل اين توسعه ها، ضروري است تا مشخصات منطقه و شهر تاريخي پارسه دقيق تر انجام شود.»

شيوه انتقال پيام هاي آموزشي و تربيتي به دانش آموزان تغيير مي كند
گروه علمي فرهنگي: شوراي هنري وزارت آموزش و پرورش به منظور تحقق بند ۲۴ ماده ۱۰ قانون اهداف اين وزارتخانه، شيوه  انتقال پيام هاي آموزشي و تربيتي به دانش آموزان بوسيله نمايش فيلم و فعاليتهاي هنري را جايگزين شيوه هاي قبلي مي كند.
به گزارش روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، شوراي هنر اين وزارتخانه از اين پس از طريق پرداختن به مقوله هنر تلطيف ذوق و عواطف دانش آموزان، پرورش خلاقيت هاي هنري و غني سازي اوقات فراغت آنان در امر فعاليتهاي آموزشي و تربيتي سياست گذاري مي كند.
بر پايه اين گزارش ، ۸ نفر از مسئولان آموزش و پرورش اعضاي اصلي ، ۴ نفر از كارشناسان تعليم و تربيت ، اعضاي افتخاري ، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و صدا و سيما ، تركيب اصلي شوراي هنر را تشكيل مي دهند . لازم به يادآوري است : آئين نامه شوراي هنري وزارت آموزش و پرورش به امضاي مرتضي حاجي رسيده است كه بر اساس ماده ۵ اين آئين نامه ، كليه مصوبات شوراي هنر پس از تاييد وزير لازم الاجرا خواهد بود.

خريداران كتابهاي خارجي نمايشگاه بين المللي تهران ديگر در صف نمي ايستند
گروه علمي فرهنگي: به گزارش معاونت بين الملل شانزدهمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران به منظور حذف صف انتظار خريداران كتاب خارجي،  با هماهنگي بانك رفاه خريداران كتاب بدون ايستادن در صف انتظار امكان خريد سريع كتابهاي خود را خواهند داشت.

آيين نامه تأسيس پارك هاي علمي و فناوري تدوين شد
وزارت علوم ۹ پارك علمي و فناوري در كشور تأسيس كرد
گروه علمي فرهنگي: آئين نامه تأسيس و راه اندازي پارك هاي علمي و فناوري به همراه اساسنامه نمونه اين مراكز با مشاركت صاحبنظران تهيه و تدوين شد.
به گزارش روابط عمومي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري دكتر جعفر ميلي منفرد معاون فناوري اين وزارتخانه طي سخناني در همايش پارك علمي و فناوري استان، دانشگاه و صنعت، ضمن اعلام اين خبر با اشاره به نقش پارك هاي علمي و فناوري در توسعه كارآفريني تكنولوژيك، نوآوري و توان پژوهش دانشگاه ها گفت: در حال حاضر وزارت علوم در راستاي عمل به اهداف برنامه سوم توسعه خود، نسبت به ايجاد ۹ پارك علمي و فناوري در استانهاي خراسان، اصفهان، كرمان، گيلان، فارس، سمنان، آذربايجان شرقي، يزد و استان مركزي اقدام نموده است.
وي افزود: هرچند كشورهاي توسعه يافته و در حال توسعه تجربيات بسيار خوبي در اين زمينه دارند و در حال حاضر بيش از سه هزار مركز رشد در جهان ايجاد شده است، ليكن اجراي موفقيت آميز مراكز رشد و پارك هاي علمي و فناوري در ايران مستلزم سازماندهي صحيح اين حركت است.

قانون مبارزه با توليدكنندگان آثار تقلبي ميراث فرهنگي تقديم دولت مي شود
گروه علمي فرهنگي: قانون مبارزه و مقابله با توليد آثار تقلبي و جعلي ميراث فرهنگي، تهيه و تدوين شده و به زودي براي بررسي و تصويب به هيأت دولت تقديم مي شود.
«يونس صمدي» مدير دفتر حقوقي و مجلس سازمان ميراث فرهنگي با اعلام اين مطلب، تصريح كرد: خلأهاي قانوني مبارزه با سودجويان و توليدكنندگان آثار تقلبي و جعلي ميراث فرهنگي باعث شده گستره كار اين افراد وسيع تر و حجم توليد اين گونه آثار تقلبي، افزايش يابد. متأسفانه در قوانين موجود، موارد مشخصي براي جلوگيري از اين نوع سودجويي ها و مبارزه قانوني با متخلفان پيش بيني نشده است.
وي در همين حال تنظيم و تدوين مواد قانوني مبارزه با متخلفان و توليدكنندگان آثار تقلبي و جعلي ميراث فرهنگي و بررسي و تصويب آنها در هيأت وزيران را از جمله راهكارهاي مهم براي مقابله با سودجويان دانست و افزود: سازمان ميراث فرهنگي براساس ضرورت ها و متناسب با اهميت مسئوليت هاي خود، جزو نخستين دستگاه هايي است كه قوانين ويژه خود را دارد و اين قوانين هماهنگ با تحولات حقوقي و اجتماعي، اصلاح شده است، با اين وجود اصلاح، بازنگري و تدوين قوانين جديد، در راستاي اين تحولات ضروري است.
صمدي همچنين تلاش براي ارتقاء دانش و آگاهي مردم در زمينه ميراث فرهنگي و مشاركت آنان براي حفظ و حراست از منافع ملي را يكي از مهم ترين برنامه ها و وظايف اولويت دار ميراث فرهنگي دانست.

علمي فرهنگي
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
حقوق شهروندي
خارجي
سياسي
شهر
شهري
علمي
گلستان كتاب
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   حقوق شهروندي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهر   |   شهري   |  
|  علمي   |   علمي فرهنگي   |   گلستان كتاب   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |