در مركز نمايشگاهي كه چندي پيش در آمريكا، برپا شد، تابلويي به نمايش درآمد كه شامل بوم بزرگ و سفيدي بود و تنها اسكي بازي در آن قرار داشت كه در سرازيري به طرف پايين مي آمد. اين نقاشي اختلاف عقيده هاي جدي بين مسئولان نمايشگاه در مورد آنچه هنر را تشكيل مي دهد و اينكه چه ارزشهايي در اين مورد مد نظر بوده اند، به وجود آورد.
در تاريخ هنر، نقاشي مدرن، «سفيد روي سفيد»(۱۹۱۸) اثر مالويچ به عنوان اولين اثر بيانگر ايده «عدم» در هنر مطرح شده است. اما اثر، «زمستان عظيم» كه توسط هنرمند سوئيسي كانوآميت در بهار سال ۱۹۰۴ اجرا شده، اين تاريخ را تغيير مي دهد.
آميت در سال ۱۸۶۸ در شهر كوچك سولوتارن در سوئيس به دنيا آمد. وي دقيقا معاصر نقاشاني چون بونارد، ويلارد، ماتيس و كاندينسكي بود. اما بر خلاف اين استادان، آميت تا سال ۱۹۶۱ در قيد حيات بود و تا سال ۱۹۶۰ يعني تا سن ۹۲ سالگي به نقاشي كردن ادامه داد. بنابراين سبكهاي متنوعي از رئاليسم آكادميك تا پست امپرسيونيسم و از اكسپرسيونيسم تا آبستره اكسپرسيونيسم در كارهايش ديده مي شوند. اما اين اثر تنها يك جنبه از موقعيت تاريخي بي نظير اوست.
اولين نقاشي هاي آميت مربوط به سال ۱۸۸۳ مي باشند. يعني زماني كه وي ۱۵ ساله بود. او ابتدا تحت تعليم هنرمند رئاليست سوئيسي فرانك بوشر بود. طي سالهاي ۱۸۸۶ تا ۱۸۸۸ در آكادمي مونيخ به تحصيل پرداخت و در آنجا با جيوواني جياكومتي (پدر آلبرتو) آشنا شد. اين دو دانشجوي هنر بعدها به پاريس رفته و در آكادمي جوليان ثبت نام كردند وتا سال ۱۸۹۲ در آنجا بودند تا آنكه آميت به قصد پونت آون آنجا را ترك كرد. در آنجا ارتباط نزديكي با گروه گوگن پيدا كرد (خود گوگن در اين زمان به تاهيتي رفته بود). اين گروه شامل اميل برنارد، پل سراسير، آرماند سگوين و به ويژه ردريك اكونر بود. آميت ۱۳ ماه بعد به سوئيس بازگشت. وي اولين هنرمند سبك مدرنيست فرانسوي در اين كشور بود. ناگفته پيداست كه ديگران او را درك نكرده و مورد تحقير قرار دادند.
در سال ۱۸۹۷ آميت تحت تأثير هنرمند هموطنش فرديناند هودلر قرار گرفت. هودلر مسير پرتلاطمي را در كارش طي كرد. در نمايشگاه ايالتي وين در سال ۱۹۰۴ به هر يك از اين دو هنرمند يك گالري اختصاص داده شد. پس از اين تجربه آميت از روش كاملا خطي هودلر جدا شد و تشويق شد تا استعداد ذاتي خود را به عنوان يك هنرمند آثار رنگي به كار گيرد. ا ز اين سال به بعد آثار اصيلي را خلق كرد كه او را از آوانگارد جهاني دور كرد.
در ميان كارهاي قابل توجه او مي توان اثر «زمستان عظيم» (۱۹۰۴) را نام برد. اين اثر بيش از ۵/۲ متر طول دارد و با توجه به موضوع آن، اندازه اثر تأثير بسياري روي آن دارد. سطح وسيع اين اثر در نگاه اول به نظر صفحه اي تكرنگ مي آيد اما درواقع تركيبي از ضربات قلم متنوع است كه در عرض نقاشي چه از نظر رنگ و چه از نظر اندازه ضربات قلم مو كاملا متفاوتند. آميت با نهايت ظرافت سطح معرق مانندي از رنگهاي ملايم و با درجات مختلف رنگ خلق كرده كه زمين پوشيده از برف را با فراز و نشيب هايش بارور كرده است. پل كله مي گويد:«صحنه هاي زمستان آثار آميت پر از حقايق بصري است كه چشمان او هرگز قادر به كشف آنها در طبيعت نبودند. وي خاطر نشان مي كند كه هنر آميت تركيبي از يك نگرش موشكافانه بدون خط و آگاهي از نكات زيبايي شناسي نقاشي هستند. تنها در منتهي اليه قسمت بالاي اثر، گستره تپه ها به چشم مي خورند. اين قسمت كه بسيار بالاتر از سطح افق است، دنياي سبزتري از درختان و چمنزارها است كه به صورتي حساب شده به صورت باريكه هاي عمودي كوتاه قرار گرفته و پيوند عميقي با قسمت جلوي اثر دارد. خط موجدار نوك تپه با صفحه تخت و وسيع تركيب شده و بدون شك پاسخ آميت به هنرنو مي باشد. اما تنوع رنگها كه به اين اثر روح بخشيده اين طرح را كاملا وراي يك كار تزييني محض برده است. آميت قبل از آنكه اسكي باز را در اين اثر نقاشي كند كاملا شك داشته كه تنها او را به منظور تعادل تصوير و همين طور محض تفنن در اثر قرار دهد يا نه.»
آميت در وين با گوستاوكلميت، كولو موسر، كارل مول و گوستاو مالر آشنا شد. در ماه مارس ۱۹۰۴ كمي پس از آنكه وي به سوئيس بازگشت نامه اي به اين مضمون به مول نوشت: «حال ما خوب است. با آنكه فكرمان مشغول است اما با اسكي هايمان اطراف اين سرزمين مي گرديم و من حتي يك نقاشي بسيار بزرگ از توده هاي برف مي كشم.»
در بهار سال ۱۹۰۵ آميت يك نمايشگاه مهم انفرادي در زوريخ برپا كرد كه در ماه مه به گالري ريشتر درسدن انتقال داده شد. در آنجا بود كه ارنست لودويگ گيرشنر، كارل اشميت- روتلوف و اريك هكل با او آشنا شدند و از طريق او با پست امپرسيونيسم فرانسه آشنايي يافتند. سه هفته بعد در تاريخ پنجم- ژوئن ۱۹۰۵ آنها از آميت كه از نظرشان يك پيشرو بود دعوت كردند تا به آنها بپيوندد. او اين كار را انجام داد و در اولين نمايشگاه عظيم دي برو كه در اولين نمايشگاه عظيم دي برو كه در كارخانه لامپ لمپرشت در درسدن شركت نمود. آميت تا سال ۱۹۱۳ كه اين گروه از هم پاشيد، عضو آن بود.
اخيرا «زمستان عظيم» در نمايشگاه كانوآميت «از پونت آون تا بروكه» به نمايش درآمد كه جمعيت زيادي را به موزه كانستميوزيم در برن و موزه اي در ژنو كشاند. در اين نمايشگاهها يكسري از صحنه هاي زمستاني آميت كه وي بين سالهاي ۱۸۹۴ تا ۱۹۰۷ به تصوير كشيده و آثاري كاملا منحصر به فرد هستند به معرض نمايش گذاشته شدند اما «زمستان عظيم» ديگر در ژنو در بين آنها نبود. امروزه براي ديدن اين اثر بايد از موزه درساي در پاريس ديدار كرد. موزه مذكور در سال ۱۹۹۹ اين نقاشي را دريافت كرد. اين اثر در گالري خاصي قرار دارد به طوري كه نور آن، ظرافتهاي اثر را كاملا هويدا مي كند. از اين نقاشي براي كارت تبريك سال نوي ۲۰۰۰ جهت دوستداران موزه نيز استفاده شده است.
ترجمه: اكرم قيطاسي
برگرفته از مجله آرت نيوز