سه شنبه ۲۷ اسفند ۱۳۸۱ - سال يازدهم - شماره ۳۰۰۸ - Mar.18,2003
براي آنكه ماهي ما زنده بماند
006045.jpg
رسول اكرم(ص) فرمودند:
«هر كس رحم و مهرباني بكند خداوند هم به او در زندگي مهرباني و رحم مي كند.»
بار ديگر به استقبال سال نو مي رويم و همچون ساليان گذشته، زندگي ماهي در تنگ آب، جلوه بخش سفره هفت سين ما خواهد بود، اما چه كنيم كه اين زندگي پايدارتر باشد، تا بتوانيم بعد از تعطيلات نوروز، ماهي يا ماهي هاي خود را در درياچه  پارك ها رها كنيم. پس بهتر است به اين نكات توجه كنيم:
۱- ماهي ها را در جلوي نور آفتاب نگذاريم.
۲- آب ماهي ها را هر روز عوض كنيم.
۳- به ماهي ها غذا بدهيد، يك قطعه كوچك از تخم مرغ آب پز (به اندازه يك نخود) غذاي خوبي براي ماهي ها است و يا كمي نان به اندازه يك نخود بدهيد.
۴- نمك ضد ميكروب آب است. مانند آب شور اقيانوس ها، در ظرف آب ماهي ها به اندازه يك عدس نمك بريزيد تا ماهي ها بيمار نشوند. اگر زياد نمك بريزد، ماهي ها مي ميرند.
۵- ظرف يا تنگ شيشه اي ماهي، بزرگ باشد. ظرف هاي كوچك شيشه اي فقط براي يك ماهي كوچك است.
۶- در ظرف ماهي، صدف(گوش ماهي) بگذاريد تا عمر ماهي ها زياد شود و تنگ آب هم زيباتر شود. اگر پيدا نشد، از چند قطعه سنگ كوچك استفاده كنيد. (گچ، آهك، سيمان و... باعث مرگ ماهي ها مي شوند)
۷- چند برگ كوچك سبزي تازه يا كاهو در آب بيندازيد تا ماهي ها از موجودات ريز آنها تغذيه كنند و سالم بمانند.
۸- ماهي ها را در جلوي صفحه تلويزيون نگذاريد، بيمار مي شوند و همين طور در جلوي نور قوي چراغ ها و لامپ ها نگذاريد كه ضعيف و بيمار مي شوند.
۹- ماهي ها را با دست نگيريد، بخصوص بچه ها كه آنها را سفت با دست هاي خود مي گيرند و بدن ماهي را له مي كنند و ستون فقرات و باله ماهي ها را مي شكنند. ماهي ها را با آبكش يا كاسه كوچك بگيريد.
۱۰- آب ماهي نبايد زياد گرم و راكد باشد.
۱۱- ماهي ها مانند تمام موجودات زنده روي كره زمين احتياج به اكسيژن دارند، اگر آب ظرف ماهي راكد و ثابت و بدون حركت باشد ماهي ها مي آيند روي آب و اكسيژن طلب مي كنند و حباب توليد مي كنند، لذا بايد آب را به حركت درآوريد و متلاطم كنيد تا حباب توليد گردد.
بوسيله قاشق يا يك چوب، آب را تكان دهيد تا ماهي ها شاداب گردند. مانند موج دريا كه اكسيژن توليد مي كند.
۱۲- بعد از تعطيلات عيد نوروز، ماهي ها را در   آب رودخانه ها يا درياچه پارك ها آزاد كنيم. آنها هم مانند ما بنده و مخلوق خداوند مهربان هستند.
نرگس خوشنويس-
كارشناس ارشد محيط زيست

نهال امروز، ثروت و سرسبزي فرداست
006050.jpg
منابع طبيعي در كشور ما ارزشي است كه تمامي نهادهاي مدني بر آن صحه گذاشته اند. هفته منابع طبيعي در كشور عزيز ما ايران هفته اي است كه دوستداران حفظ محيط زيست در آستانه طلوع بهار سعي در نهادن مرهمي بر زخم هاي ديرين طبيعت دارند. هرسال اين نهاد ها دوش به دوش داوطلبان دوستدار درخت و زندگي طبيعت در محل هاي از پيش تعيين شده آيين زيبا و ديرپاي درختكاري را به جاي مي آورند.
امسال اين آيين با همكاري اداره كل منابع طبيعي استان تهران و همراهي تشكل هاي غيردولتي در عرصه هاي متفاوت با نهالهاي متفاوت انجام شد. واقعيت اين است كه نرخ رشد بالاي جمعيت جوان- تورم سني نمودار رشد جوانان- باعث بالا رفتن تقاضاي محصولاتي از قبيل كتاب ها، نشريات و روزنامه ها و ديگر اجناسي از اين نوع شده است كه باعث بالا رفتن بازار عرضه و تقاضاي كاغذ و ايجاد بازارهاي سياه مقطعي براي قطع و خريد و فروش درخت به منظور توليد كاغذ مي شود. ساليان سال طول خواهد كشيد تا نهال هاي جواني كه امروز مي كاريم تبديل به درختان تنومندي كه فردا قطع خواهيم كرد بشوند. اما اين نكات زماني شيرين تر يا تلخ تر خواهد شد كه به ريشه ها و علل علاقه مند بودن جوانان در انجام چنين فعاليت هاي داوطلبانه اي واقف شويم.
تلاش هايي را كه امسال با حركت  داوطلبانه مردمي و تشكل هاي زيست محيطي به ويژه جبهه سبز ايران(صلح سبز) در برگزاري آيين روز درختكاري مؤثر بود، پاس بداريم تا با تداوم اين قبيل تلاش ها در سال هاي آينده هر چه بيشتر از گسترش بيابانها و به تبع آن گسترش فقر و آوارگي انسان ها جلوگيري شود.
اردلان خوشبخت مروي

از ميان نامه ها و پيام ها
تقاضاي بازنشسته بانك
۳۲ سال است كه به عنوان كارمند بانك ملي ايران بازنشسته شده ام و حالا ۱۱۲ هزار تومان حقوق دريافت مي كنم كه به هيچ وجه پاسخگوي هزينه هاي زندگي ام نيست. سؤال من اين است كه آيا مي شود با روزي ۳ هزار تومان زندگي كرد؟ اگر مقررات و مصوبات كنوني عطف به ماسبق شود،گره از كار امثال ما نيز گشوده خواهد شد.
نام محفوظ
عمران با حفظ محيط زيست يا...
ظاهرا عمران و آباداني مغايرتي با حفظ محيط زيست نبايد داشته باشد. اما روند عمران و آباداني در شهر بوشهر غير از اين است. به طوري كه، براي احداث بعضي  جدول هاي سيماني و تغيير وضع خيابان ها درختان كهنسال و منحصر به فرد حتي۵۰ ساله مثل انجير معابد ريشه كن شده اند. امروزه در بسياري از نقاط جهان اجراي پروژه هاي عمراني با هدف حفظ محيط زيست به عنوان يك اصل پذيرفته شده است. اما به دلايل نامشخص اين اصل در بوشهر مراعات نمي شود و يا تعبير نادرستي از عمران و آبادي مي شود كه با اصول حفظ محيط زيست شهري مغايرت دارد.
جمعي از شهروندان بوشهر
محروم از برنامه هاي سيما
ما ساكنان روستاي شمشير از توابع شهرستان پاوه در استان كرمانشاه كه بيشتر از ۵۰۰ خانوار جمعيت دارد، از برنامه هاي سيماي جمهوري اسلامي محروم مي باشيم. لازم به ياد آوري است كه حدود ۴ سال پيش شبكه هاي ۱ و ۲و ۳ در اين شهر راه اندازي شد، اما در حال حاضر اين برنامه ها قطع مي باشد، لذا خواستار رسيدگي مي باشيم.
از طرف اهالي و شوراي اسلامي روستاي شمشير پاوه

مأموريتي براي نجات يك زندگي
006055.jpg
اول: حركتهاي انساني و اصولا حرمت نهادن به آدميان و شأنيت بخشيدن به آنها، همه گاه تاريخ بروز و ظهور داشته است، حتي در زمانه اي كه گاه آدميان چنان در پيچ و خم زندگي گرفتار مي آيند كه درجه توجه به غير و ديگر همنوعان در آنها نقصان و كاستي مي گيرد، برخي رفتارهاي انساني مؤيد اين نكته است كه كمك به همنوع و ياري به شهروند ديگر همچنان حضور و بروز دارد.
دوم: ظهر سوم آذرماه سال گذشته كه با ۱۹ رمضان مصادف بود، تصادفي در خيابان ولي عصر (تقاطع ناهيد) روي مي دهد و خودرويي به موتورسواري برخورد مي كند و راننده موتور نقش زمين مي شود. خون از سر و گوش وي سرازير و تشنج بر وي عارض مي شود. مدتي مي گذرد و جز جمعيتي كه بر گرد مجروح و آسيب ديده اين تصادف كه بعدها مشخص مي شود تكنسين برق است، كسي در آن اطراف نيست. چند لحظه اي مي گذرد، افسر پليسي كه از آن منطقه عبور مي كند، جمعيت را شكافته و به سمت فرد مجروح كه در عالم بي هوشي دست و پا مي زند و خون از وي جاري است مي رود. با بي سيم به مركز اعلام مي كند كه فردي در ميانه خيابان تصادف كرده و افتاده است و كسي پي گير كارش نيست و صاحب خودرو نيز گذاشته و رفته. مركز مي گويد، به سراغ مأموريت خودت برو و ما هلي كوپتر يا آژانس مي فرستيم. اما وضعيت فرد تصادف كرده نگران كننده است و گويي هر لحظه است كه از دست برود، لذا در لحظه اي تصميم مي گيرد؛ ابتدا بي سيم را خاموش مي كند، سپس جلوي وانت باري را گرفته، موتور خود را بالاي وانت گذاشته و بيمار را هم به دنبالش. وقتي بيمار به بيمارستان خاتم الانبياء رسيد و پزشكان و پرستاران به اتاق عمل هدايتش كردند يكي از پزشكان پس از لحظه اي بيرون آمد و رو به افسر پليس گفت: اگر پنج دقيقه ديرتر رسيده بودي بيمار تلف شده بود.
امضاء محفوظ

كانون بازنشستگان دانشگاه تهران
ضمن قدرداني تقاضاي پيگيري داريم
006065.jpg
كانون بازنشستگان دانشگاه تهران در نامه اي كه اصل آن براي رييس مجلس شوراي اسلامي كشورمان ارسال شده، از مصوبه مجلس شوراي اسلامي در زمينه حمايت از حقوق اين قشر، قدرداني كرده است، خلاصه اي از اين نامه را كه براي بعضي از مطبوعات از جمله همشهري ارسال شده است، از نظرتان مي گذرانيم.
***
دير زماني است كه موضوع رسيدگي به وضعيت بازنشستگان و رفع مشكلات معيشتي آنان مورد بحث مجامع و محافل رسمي مي باشد و در اين راستا بعضي از جرايد به حكم رسالتي كه دارند مطالبي به صورت گزارش از هنجارها و ناهنجاري ها و عوارض نامطلوب زندگي بازنشستگان و راه هاي رفع تبعيض ناروا از اين قشر فرهيخته كه ثمره سالها خدمت شان عزت و آبروست مطالبي درج كردند. اولين بار وقتي توسط يكي از نمايندگان عضو كميسيون اجتماعي مجلس مسايل و مشكلات بازنشستگان مطرح گرديد موجي از رضايت و شادماني اين قشر فهيم و بردبار را فرا گرفت از آنجا كه بازنشستگان در دوران كمال و فرهيختگي با وجود نيازهايي كه در سنين كهولت و در دوران تحليل قوا و ضعف جسماني و نقصان عوايد دارند هيچگاه حاضر نشدند با پاي فشردن بر تأمين خواسته هاي خود دولت كريمه و مجلس مردمي را در مضيقه قرار دهند و معتقدند كه با افزايش حجم خواسته هاي عمومي بين مطالبات مردمي و ظرفيت جامعه فاصله ايجاد شده و فرصت تصميم گيري را از متصديان امور سلب خواهد كرد، لذا هيچگاه با وجود تحمل تبعيض و رنج طاقت فرسا و فقر فاحش بر خواسته هاي مشروع و بر حق خود ابرام نورزيده و با تكيه بر غناي روحي و ملكات نفساني صبر پيشه ساختند تا دولتمردان به تأسي از مولا علي(ع) كه عالمان و آگاهان جامعه را در قبال معيشت مردم مسئول مي داند خود در اين زمينه تفحص و تصميم گيري نمايند.
عليهذا كانون بازنشستگان دانشگاه تهران خاضعانه مراتب سپاس و تشكر بي پايان خود را در خصوص مصوبه نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي مبني بر كسر ۲ درصد از هزينه عمليات اجرايي شركت هاي دولتي و بانكها براي تأمين ده روز پاداش بازنشستگان قبل از سال ۷۹ اعلام و اذعان دارد كه جنابعالي به عنوان پرورده شاخص مكتب اسلام با درك عميق مصائب و مشكلات بازنشستگان با همگامي و همراهي ساير نمايندگان كه دغدغه مشكلات اين قشر را دارند خواهيد توانست در تحقق كامل خواسته هاي آنان نائل آمده و با مأموريتي كه براي كميته منتخب در جهت به حداقل رساندن فاصله حقوق و پاداش بازنشستگان پيش و پس از سال ۷۹ تعيين فرموده ايد (مندرج در روزنامه اطلاعات مورخ ۲۶/۱۱/۸۱) به اين نابساماني پايان بخشيد.

ملاحظاتي در باره جامعه و قوانين اجتماعي
تخلفات كوچك قوانين بزرگ را نابود مي كنند
006060.jpg
حتما مي دانيد انسان موجودي اجتماعي است و نيز مي دانيد براي داشتن نظم، هماهنگي و امنيت، نياز به يك مجموعه قوانين براي جامعه مي باشد. به عبارت ديگر براي احراز شرايط اوليه يك سيستم اجتماعي، داشتن قوانين و ضمانت اجرايي آن قوانين لازم و ضروري مي باشد. اما مسأله اي كه در جامعه ما به شدت مورد غفلت واقع شده «ضمانت اجرايي قوانين» مي باشد. متأسفانه تفكر عمومي جامعه ضمانت اجرايي قوانين را صرفا  دولت و يا به عبارت بهتر تشكيلات سيستم حكومت مي داند، در حالي كه رفتار عامه مردم مؤثرترين عامل در اجراي قوانين مي باشد.
«قليان كشيدن براي افراد زير۲۵ سال ممنوع است». اين دستوري است كه به تازگي به قهوه خانه ها ابلاغ شده است. مشابه اين قوانين در اكثر كشورهاي توسعه يافته و در حال توسعه وجود دارد و كم و بيش به نتيجه مورد نظر رسيده اند. اما افكار عمومي جامعه ما اين قوانين و قوانين مشابه آن را بي نتيجه مي داند، علت چيست؟ مسلما  دلايل زيادي به ذهن شما خطور مي كند، ولي سعي بر اين است كه نقش مردم مورد بررسي قرار گيرد. فرض كنيد شما (يك مرد بالاي ۲۵ سال)  داخل قهوه خانه اي به سر مي بريد. جوان كم سن و سالي از راه مي رسد و مي داند كه طبق قانون جديد مسئول قهوه خانه  از ارائه قليان به او خودداري خواهد كرد (به عبارت ديگر مي توان گفت دولت وظيفه خود را نسبتا  مناسب انجام داده و مسئول قهوه خانه را به خوبي توجيه كرده باشد)، نزديك شما آمده و از شما درخواست مي كند كه براي او يك دست قليان سفارش دهيد. اي كاش همه جوابشان به اين سؤال منفي بود، اما متأسفانه برخي از ما با منشي به اصطلاح بزرگوارانه به درخواست آن جوان پاسخ مثبت مي دهيم. باور نداريم كه قانون وضع شده براي سلامت جامعه را زير پا گذاشته ايم. همچنين مطرح است كه قرار است از فروش سيگار به افراد زير ۱۸ سال خودداري شود. اگر براي يك نوجوان غريبه اين كار را انجام ندهيم مسلما درخواست دوستان و آشنايان را اجابت مي كنيم.
از قديم الايام رسم بر اين بود كه سيستم حكومتي با صلاحديد خود و بدون در نظر گرفتن شرايط، باورها و فرهنگ جامعه، اقدام به تنظيم قوانين كرده و با استفاده از قدرت حكومت سعي در اجراي آن قوانين داشته است. مردم نيز خود را چندان ملزم به رعايت قوانين اعم از درست يا نادرست نمي دانسته اند.
ايستادن در صف، يك قانون اجتماعي نانوشته مي باشد. اما برخي از ما خود را ملزم به رعايت آن نمي دانيم و بدتر از آن، احترام نگذاشتن به اين قانون را نوعي زرنگي و عرضه اجتماعي مي پنداريم. رعايت قوانين راهنمايي و رانندگي براي مردم (به عنوان مثال) اروپا يك امر كاملا مسجل و مهم مي باشد. به طوري كه در نيمه شب و بدون حضور كسي در محل، فرد خود را ملزم به ايستادن پشت چراغ قرمز مي داند. به عبارت ديگر ضمانت اجراي قوانين راهنمايي و رانندگي فقط سيستم حكومت نيست، بلكه عامه مردم خود را ملزم به رعايت قانون مي دانند. هموطنان ما به شدت از مسأله ترافيك ناراضي هستند، اما سامان دادن به اين وضعيت را صرفا وظيفه دولت مي دانند و نقش تك تك افراد جامعه (منجمله خودشان) را در نظر نمي گيرند. مردم از فساد در سيستم اداري گله مند هستند و بيان مي كنند كه براي انجام هر كاري در ادارات بايد مبلغي با عناوين ناخوشايند پول چاي، شيريني و حق حساب كه همگي بدون تأمل همان رشوه مي باشند، پرداخت كرد تا كارها انجام شود. باز هم متأسفانه افكار عمومي جامعه دولت را مقصر مي داند. بدون اينكه نقش دولت در اين زمينه انكار شود بايد خاطر نشان كرد كه مگر افرادي كه در ادارات كار مي كنند را از آن سوي دنيا به اينجا آورده اند، آنها هم هموطنان ما و يا به عبارت بهتر خود ما هستيم. همان طوري كه من در اين اداره كار مي كنم آنها هم در آن اداره كار مي  كنند. خيلي ناراحت كننده است ولي بايد بدانيم كه اكثر ما به پرداخت و دريافت اين وجوه عادت كرده ايم. بايد بپذيريم كه هر كس با اصلاح خود گام بزرگي را در پيشرفت جامعه بر مي دارد.
سيستم حكومت نيز در وضع قوانين بايد فرهنگ و هنجارهاي اجتماعي را در نظر بگيرد. قانون چيزي است كه اكثريت جامعه آن را قبول داشته باشد، وگرنه علي رغم اقدامات دولت هيچ گاه اجرا نخواهد شد . به عبارت ديگر قانون وسيله اي است كه اكثريت جامعه آن را پسنديده و براي كنترل اقليت متخلف استفاده مي شود، نه اينكه قانون اكثريت جامعه را به عنوان متخلف ببيند.
سيدمحمدحسين حاجي ميرسعيدي

سخنگاه آزاد
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
سياسي
شوراها
شهر
شهري
علمي فرهنگي
موسيقي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
انفورماتيك
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سخنگاه آزاد   |   سياسي   |  
|  شوراها   |   شهر   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   موسيقي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |