شنبه ۳۰ فروردين ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۲۷ - April . 19, 2003
وَ اعْلَمُوا أَنَّهُ لَيْسَ مِنْ شَيْءٍ إِلَّا وَ يَكَادُ صَاحِبُهُ يَشْبَعُ مِنْهُ إِلَّاالْحَيَاهَ.
و بدانيد كه هيچ چيز نيست كه دارنده اش از آن سير نشود
و از داشتن آن دلگير نگردد، مگر زندگي.
علي بن ابيطالب(ع) - نهج البلاغه
امروز با حافظ
من چنينم كه نمودم دگر ايشان دانند
در نظر بازي ما بي خبران حيرانند
عشق داند كه درين دايره سرگردانند
عاقلان نقطه پرگار وجودند ولي
سميرا سينايي داور جشنواره مدياويو مجارستان شد
سميرا سينايي به عنوان هيئت داوران جشنواره مدياويو مجارستان انتخاب شد.
وي در دوره امسال جشنواره كه در شهر گيور برگزار مي شود در كنار هفت داور ديگر به داوري فيلمهاي بلند، كوتاه و مستند مي نشيند.
چهار فيلمساز ايراني نيز با فيلمهاي خود در اين جشنواره حضور دارند. سارا سرويني با فيلم در راه افتخار، صحبت الله هداياري با برفهاي شاهو، مهرداد اسكويي با فيلم خانه  مادري ام و هوشنگ ميرزايي با فيلم آهنگساز. خسرو سينايي فيلمساز ايراني نيز در بخش جنبي اين جشنواره فيلم در ميان سايه و نور كه به نقاشي هاي فرح اصولي پرداخته است، شركت دارد.

استعفاي سه مشاور كاخ سفيد در اعتراض به نابودي گنجينه هاي ميراث فرهنگي عراق
تاراج اجتناب پذير
عضو مستعفي كميسيون مشاور در امور فرهنگي كاخ سفيد: آمريكا ارزش نفت را مي داند ولي ارزش ميراث فرهنگي را نه!
010370.jpg

سه تن از مشاوران فرهنگي كاخ سفيد در اعتراض به ناتواني نيروهاي آمريكايي در جلوگيري از غارت موزه ملي عراق در بغداد، از سمت خود استعفا دادند.
هفته گذشته در جريان هرج و مرج غارت و چپاول كه پس از سقوط حكومت صدام حسين، عراق را فراگرفت، گنجينه ارزشمند موزه بغداد كه آثاري را از ده هزار سال پيش در خود جاي داده بود به تاراج رفت.
مارتين سوليوان كه به مدت هشت سال عضو كميته مشاور در امور فرهنگي رئيس جمهور آمريكا بود، به خبرگزاري رويترگفت: اين حادثه غيرقابل اجتناب نبود.
در يك جنگ بازدارنده، بايد براي اين جور مسائل از قبل پيش بيني هاي لازم انجام شود.
سوليوان كه رياست يك كميسيون تاريخي را نيز در مريلند به عهده دارد، در استعفا نامه اي كه تقديم كاخ سفيد كرد، غارت موزه بغداد را يك تراژدي خوانده و افزوده است كه بسياري از مردم آمريكا در احساس او شريكند.
علاوه بر سوليوان، دو عضو ديگر كميسيون مشاور در امور فرهنگي كاخ سفيد، ريچارد لانير و گري ويكن نيز در اعتراض به بي توجهي نيروهاي آمريكايي نسبت به ميراث فرهنگي عراق از سمت خود استعفا داده  اند.
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، ريچارد لانير كه مدير يك مركز فرهنگي در نيويورك است، در متن استعفايش، به بي توجهي كامل و عدم حساسيت دولت آمريكا نسبت به نابودي گنجينه هاي فرهنگي عراق در جريان جنگ اعتراض كرده است. او گفته است آمريكا ارزش نفت را مي داند ولي ارزش ميراث فرهنگي را نه.
010365.jpg

گري ويكن - مدير موزه هنري والترز در بالتيمور - نيز از ناتواني آمريكا در مهار هرج و مرج در عراق كه به نابودي بسياري از گنجينه هاي فرهنگي اين كشور انجاميد، انتقاد كرد. در جريان اين وقايع علاوه بر موزه بغداد، موزه اي در موصل نيز غارت شد و كتابخانه اسلامي پايتخت كه محل نگهداري بسياري از كتب خطي ارزشمند، از جمله يكي از قديمي ترين نسخه هاي قرآن بود، در آتش سوخت. سازمان فرهنگي يونسكو، وابسته به سازمان ملل اين وقايع را يك فاجعه خوانده است.
ايالات متحده وعده داده است كه اشياء و آثار دزديده شده را كشف و مرمت كند. كالين پاول، وزير امور خارجه آمريكا گفت:  موزه بغداد يكي از بزرگترين موزه هاي جهان است و ايالات متحده در بازسازي آن نقش اساسي خواهد داشت.
همچنين گروهي از بازرسان پليس فدرال آمريكا، اف بي آي، براي تحقيق و جستجوي اشياء مسروقه به عراق اعزام شده اند. در روزهاي گذشته، برخي گزارش ها از فروش بسياري از اشياء دزديده شده موزه بغداد در بازار سياه اين شهر حكايت مي كرد.

بازسازي سينماها در افغانستان
به  گزارش  واحد مركزي  خبر از كابل ، طبق  قرارداد امضاء شده  بين  مقامات افغانستان  و فرانسه  سينماي  آريانا در كابل  به  عنوان  بزرگ ترين  و مدرن  ترين  سينما در منطقه  بازسازي  مي شود.
در اين  سينما هر ماه  يك  فيلم  اروپايي  پخش  مي شود.
هزينه  بازسازي  سينماهاي  افغانستان  را دولت  فرانسه  خواهد پرداخت .
بر پايه   اين  گزارش  بازسازي  سينماهاي  افغانستان  و مراكز تهيه  فيلم  سه  سال  طول  خواهد كشيد.
كشور فرانسه  به  شرط پخش  فيلمهاي   اين  كشور حداقل  يك  هفته  در هر ماه  آمادگي خود را براي  بازسازي  سينماها در افغانستان  اعلام  كرده  است .

معاونت امور سينمايي:
وضعيت سينما در كشور افول كرده است
نايب  رئيس  مجلس  خبرگـان  رهبري  گفت : سينما به  عنوان  يكي  از عـوامل  مهـم  فرهنگ  ساز در جامعه ، بايد نقش  اساسي  خود را ايفا كند.
آيت الله  «ابراهيم  اميني» روز پنجشنبه  در جلسه  شوراي  فرهنگ  عمومي  قم  افزود:امروز سينما و تلويزيون  بزرگترين  نقش  را در تربيت  و حفظ ارزشهاي  اسلامي  برعهـده  دارد كه  بايد در اين  مسير گامهاي  موثري  برداشته  شود.
وي  با اشاره  به  برخي  ناهنجاريها در جامعه ، تلاش  هنرمندان  براي  بررسي  عوامل  آن  را مهـم  توصيف  كرد و گفت : آنان  بايد در قالب  فيلم هاي  سينمايي  با رعايت  شئونات  اسلامي ، به  فرهنگ سازي  و رفع  ناهنجاريها بپردازند.
آيت الله  اميني  يادآور شد: پرداختن  به  مسايل  و مشكلات  خانـوادگي  در سينما مانعي  ندارد اما بايد به گونه اي  باشد كه  جنبه  بدآموزي  نداشته  باشد.
وي  در همين  حال  خواستار نظارت  بيشتر مسئولان  وزارت  فرهنگ  وارشاد اسلامي  بر توليد فيلم هاي  سينمايي  از نظر رعايت  شئونات  اسلامي  در آنها شد.
در اين  جلسه  معاون  امور سينمايي  وزارت  فـرهنگ  و ارشاد اسلامي  نيز با تشكر از رهنمودهاي  آيت الله  اميني  گفت : مسئولان  جديد امور سينمايي  برنامه هاي  مختلفي از جمله  تشكيل  هسته هاي  تحقيقاتي  براي  نظارت  بر فيلم ها و تلاش  براي  آشتي مردم  با سينما درحال  انجام  دارند.
«محمد مهدي  حيدريان» افزود: متاسفانه  نسبت  به  گذشته  وضعيت  سينما در كشور افول  كرده  و سال  گذشته  تنها ۲۰ ميليون  نفر به  سينما رفته اند.
وي  اضافه  كرد: اين  درحـاليست  كه  در گذشته  اين  رقم  به  حدود ۸۰ميليون  نفر مي رسيد.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمد عطريانفر
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org

سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲

دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامك
پاسخ پزشكي
دكتر گريفيت در پاسخ به يك پرسش گفته است كه با امساك در مصرف چربي ها و مواد غذايي ساخته شده از شكر و نيز افزودن بر مواد غذايي داراي الياف گياهي و ترك سيگار و نوشيدن آب به حد كافي مي توان تا سي سالگي از ابتلاءبه سرطان جلوگيري كرد.
نوشيروان كيهاني زاده historian@picusnet.com
www.iranianshistoryonthisday.com
روزگار
يك ماه پس از حمله نظامي آمريكا و انگلستان به عراق هر روز پرسش هاي بيشتري به ذهن جهانيان مي آيد كه مي توان آنها را در صفحات نامه به سردبير و تلفن به دبير امور عمومي روزنامه ها در سراسر گيتي مشاهده كرد .پرسش هايي كه پاسخ به پاره اي از آنها ممكن است ۳۰ سال ديگر ،پس از خروج انجام شود . اهم اين پرسش ها از اين قرار است:
چرا ارتش عراق در برابر نيروهاي حمله گر ظاهر نشد؟ آن همه اسلحه و تانك و هواپيما چه شدند؟ گارد جمهوري عراق در چه وضعيتي است؟ افسران و درجه داران كجا هستند و چه آينده اي خواهند داشت؟ تكليف آن همه اسلحه در دست مردم چه مي شود؟ چرا پلها و جاده ها ي بر سر راه نيروهاي حمله گر تخريب نشدند؟ چرا فرودگاه ها دست نخورده باقي ماندند؟ و...
ماندگار
نخستين كتابخانه عمومي (پابليك لايبراري) در جهان كه هر باسوادي حق داشت به آن دسترسي داشته باشد ۱۹ آوريل سال ۳۳ پيش از ميلاد (۲۰۳۶ سال پيش) در شهر رم گشايش يافت و ظرف ۵۰۹ سال (تا سال ۴۷۶) تعداد اين نوع كتابخانه در قلمرو روم به رقم ۲۶ رسيد. پيش از رومي ها، سومري ها؛ آشوري ها؛ بابلي ها؛ ايرانيان و... داراي كتابخانه بودند ولي اين كتابخانه در دسترس همگان نبود كه كتابخانه سفالي آشوري ها معروفترين آنها است. در ايران، مطالب عمومي را كه هركس مي توانست به آن مراجعه كند بر سنگ حك مي كردند، از قبيل سنگنبشته بيستون.
نخستين كشوري كه در جهان به ايجاد موسسه تاليف و ترجمه كتاب همت گماشت ايران بود كه ۱۵ قرن پيش، در دوران حكومت خسرو انوشيروان، چنين مركزي داير شد و ترجمه كليله و دمنه از سانسكريت به فارسي يكي از كارهاي آن بود. با وجود اين، «دائره المعارف كتاب»، كتابخانه مرو را كه به همت سامانيان تاسيس شده بود و تا حمله چنگيز خان داير بود بزرگترين كتابخانه عمومي و مركز تاليف و ترجمه كتاب جهان قديم بشمار آورده است كه روزانه در آن دست كم چهارصد محرر كتاب ها را تكثير (رونويسي) مي كردند. همين مركز به احياء زبان و ادب فارسي كمك بسيار كرد. طرز كار كتابخانه مرو الگوي جهان امروز قرار گرفته و هم اكنون در همه كتابخانه هاي پژوهشي و دانشگاهي يك طبقه از ساختمان كتابخانه مجهز به بانك اطلاعات، منشي، كارمند و تايپيست براي نويسندگان كتاب و محققان در نظر گرفته شده است كه اين كاركنان كه مستخدم دولت و يا بنگاه هاي غير انتفاعي هستند به رايگان به مولفان كمك مي كنند. اين مراكز ضمن دادن كمك مالي به مولفان و پژوهشگران، چاپ و انتشار اثر را مخصوصاً اگر از نوع رفرنس باشد برعهده مي گيرند.
يادگار
۱۹ آوريل سال ۲ ميلادي سناي روم تصويب كرد كه براي جنگ قريب الوقوع با ايران ده هزار مرد فرانك اجير شوند و به جاي انتقال با كشتي از طريق بنادر ايتاليا، از راه دانوب و درياي سياه خود را به آسيا برسانند. فرانك ها كه نام كشور فرانسه از آنان گرفته شده در آن زمان در جنوب آلمان بسر مي بردند كه بعداً به فرانسه سرزير شدند. بسياري از آن فرانك ها در جنگ با ايران اسير و يا كشته شدند و تنها چند صد تن از آنان موفق به بازگشت شدند و تلاش كردند شيوه هاي جنگي ايرانيان را به فرانك ها بياموزند كه تيراندازي در جهت مخالف تاخت اسب يكي از اين فنون بود.
* در جلسه سي ام فروردين ۱۳۴۹ مجلس شوراي ملي، چهار نماينده حزب پان ايرانيست اقدام دولت وقت در قبال بحرين را شديداً به باد انتقاد گرفتند و گفتند كه دولت به خواست آمريكا كه نسبت به بحرين برنامه دارد تا آنجا را محل استقرار ناوگان خود قرار دهد، از حق ايران گذشته است و بر پايه موازين متعارف بايد از مردم ايران با انجام رفراندم در باره نقض تماميت ارضي كسب نظر مي شد. سپس دولت هويدا را استيضاح كردند كه در جلسه بعدي مجلس راي اعتماد گرفته شد و دولت ابقاء گرديد.
* ۱۸ آوريل ۱۹۴۱ نيروهاي اعزامي انگلستان ظاهراً به هواداري از نايب السلطنه عراق كه در پي كودتاي رشيد عالي از سوي مجلس عراق بركنار شده بود بصره و نواحي اطراف آن را متصرف شدند. انگليسي ها از زمان زنديه نسبت به بصره كه در صدر اسلام براي نظارت بر مناطق جديد الاسلام شرق فرات ساخته شده است حساسيت خاص داشته اند و اين حساسيت از ۱۹۰۸ كه نخستين چاه نفت خاورميانه در مسجد سليمان به بهره برداري رسيد بيشتر شده است زيرا بصره در مركز منطقه نفتي خاور ميانه قرار گرفته است.

داستانك
«اعدام»
در حكم نوشته شده بود: «فردا ساعت شش صبح، اعدام با طناب  دار، در ميدان شهر». خبر به سرعت پخش شد. از ساعت چهار صبح، ديگر در ميدان شهر جاي سوزن انداختن نبود. همه آمده بودند تا جان كندن او را ببينند. اما نگهبان كه تحمل مرگ دوست سالهاي كودكي خود را نداشت، هنگام آوردن محكوم از زندان او را فراري داد. نگهبان محاكمه شد. در حكم نوشته شده بود: «فردا ساعت شش صبح، اعدام با طناب دار، در ميدان شهر».
خبر به سرعت پخش شد. از ساعت چهار صبح، ديگر در ميدان شهر جاي سوزن انداختن نبود. حكم اجرا شد و اداره آمار بر حسب وظيفه، آمار وقايع را به اين شكل منتشر ساخت: «در دو روز گذشته دو مراسم اعدام برگزار شد كه مراسم اول ناتمام ماند و مراسم دوم به انجام رسيد، طبق آمار دقيق؛ بازديدكنندگان مراسم اعدام اول ۲۱۵۰ نفر و بازديدكنندگان مراسم اعدام دوم ۲۱۵۱ نفر بودند.»
محسن سعيدالسادات

گشتي در دنياي خبرها
ابتكار براي وصول اجاره
ماساچوست: يك مرد ثروتمند در آمريكا صاحب ۱۰۰ دستگاه آپارتمان است كه تمام اين آپارتمانها را اجاره داده است. اما اغلب مستأجران وي از پرداخت اجاره بها در پايان هر ماه امتناع مي ورزند.
وي براي اينكه اجاره ها را به موقع وصول كند دست به ابتكار جالبي زده و اعلام كرده، مستأجراني كه به موقع اجاره خود را پرداخت كنند هرماه در مسابقه ويژه شركت خواهند كرد.
در اين مسابقه ويژه نام مستاجران خوش حساب داخل يك كاسه ريخته شده و به قيد قرعه نام يكي از شركت كنندگان از داخل كاسه بيرون آورده خواهد شد.
برنده اين مسابقه مي تواند به همراه خانواده اش سفري سه روزه به باهاما داشته باشد كه كليه هزينه هاي اين سفر را صاحبخانه پرداخت خواهد كرد.
هزينه چنين سفري هزار دلار است در حاليكه اگر صاحبخانه بخواهد عليه يكي از مستأجرانش به دادگاه شكايت كند بايد حداقل ۵ هزار دلار هزينه نمايد.
حمام در چادر
بغداد: پيش از آغاز جنگ در عراق، يك بخش از ارتش آمريكا خود را براي مبارزه با حملات شيميايي احتمالي تجهيز كرده بود اما در جريان جنگ حمله شيميايي صورت نگرفت و تجهيزات آنان بلااستفاده ماند.
يكي از اين تجهيزات، دوش هاي آب گرم درداخل چادرهاي بزرگ بود. با توجه به اينكه اين چادرها بلااستفاده مانده اند.
بخش مبارزه با حملات شيميايي ارتش آمريكا از اين چادرها براي حمام گرفتن سربازان آمريكايي استفاده مي كند.
در داخل هر چادر ۸ دوش آب گرم نصب شده كه ۸ سرباز بطور همزمان مي توانند از اين دوش ها استفاده كنند.
البته سربازان بايد به زمان بندي صورت گرفته دقت كنند. در داخل چادرها براي خيس شدن، شامپو زدن و آب كشيدن بدن هركدام يك دقيقه (در مجموع سه دقيقه) زمان در نظر گرفته شده و آب پس از زمان در نظر گرفته شده قطع مي شود.
اين براي اولين بار طي يك ماه اخير است كه سربازان فرصت حمام كردن را پيدا كرده اند.
شكايت عليه نوشيدني
استكهلم: براساس قانوني كه در كشور سوئد وجود دارد، شركت ها و كارخانه ها حق ندارند نام خانوادگي شهروندان را روي محصولات خود بگذارند.
اخيرا شركت كوكاكولا يك نوع نوشيدني با نام «اورج» به بازار سوئد عرضه كرده كه از قضا شش خانوار در سوئد همين نام خانوادگي را دارند.
به همين دليل، چهار خانوار از اين شش خانواده به دادگاه شكايت كرده و خواستار تغيير نام نوشيدني جديد كوكاكولا شده اند. البته دادگاه به نفع شركت كوكاكولا رأي داده اما قرار است اين پرونده به دادگاه تجديد نظر برود.

شلغم بخوريد
پكن: مردم چين معتقدند، مصرف يك شلغم در روز باعث جلوگيري از ابتلاي به ويروس سارس مي شود. براساس اين باور، قيمت شلغم در پكن طي چند روز اخير افزايش چشمگيري داشته است.
پزشكان مي گويند، مصرف سبزيجات به ويژه شلغم، هويج و سير بهترين راه مبارزه با ويروس سارس است.
طي يك هفته گذشته، قيمت شلغم در چين ۳۰ درصد افزايش يافته است.
نقض حقوق بشر
لندن: در كشور انگليس، مردم براي تماشاي تلويزيون ملزم به پرداخت آبونمان و دريافت جواز هستند.
آبونمان سالانه تماشاي تلويزيون رنگي ۱۸۲دلار و تلويزيون سياه و سفيد ۶۰ دلار است. البته شهروندان بالاي ۷۵ سال از پرداخت چنين هزينه اي معاف هستند. مبلغ اين آبونمان در سال ۱۹۴۶، تنها سه دلار بود.
اما اخيرا يك شهروند عليه شبكه تلويزيوني بي.بي.سي و دولت اين كشور به دادگاه شكايت كرده است. وي معتقد است،  دريافت آبونمان تلويزيون نقض حقوق بشر است.


ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت۱۳و۳ دقيقه
اذان مغرب: ساعت ۲۰ و ۱ دقيقه
اذان صبح فردا: ساعت ۴ و ۵۷ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و۲۶ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
* نمايشگاهي از آثار نقاشي مذهبي ايران از روز پنجشنبه مورخ ۴/۲/۸۲ در نگارخانه نوا برگزار خواهد شد. در اين نمايشگاه تعداد ۳۰ اثر نقاشي مذهبي ايران در شيوه هاي آبرنگ و رنگ روغن به نمايش گذاشته مي شود. اين نمايشگاه تا تاريخ سه شنبه ۱۶/۲/۸۲ همه روزه از ساعت ۱۶ الي ۱۹ براي بازديد علاقه مندان داير خواهد بود.
* نمايشگاهي از آثار مهتاب طباطبايي، فلور فيض بخش، راشين قربي و سوسن مبشر از امروز در نگارخانه آريا برپاست.
علاقه مندان مي توانند براي بازديد از اين نمايشگاه، تا روز ششم ارديبهشت از ساعت ۴ تا ۸ بعدازظهر به خيابان ولي عصر، بالاتر از سه راه دكتر بهشتي، كوي زرين، شماره ۱۱، نگارخانه آريا مراجعه كنند.
تلفن تماس: ۸۷۱۶۴۰۱

گل و گياه
گل كيفي
010360.jpg
نام علمي: Calceolaria x herbeohybrida
خانواده: SCOROPHULARIACEAE
گياهي است دو ساله كه بعنوان گياه گلدار گلداني در بهار و تابستان مورد استفاده قرار مي گيرد. برگها تخم مرغي و پهن، كركدار، به طول ۱۲-۸ سانتيمتر بوده كه بصورت متقابل روي ساقه قرار گرفته اند. گلها به تعداد زياد در رنگهاي زرد، نارنجي، قرمز و مخلوط. اين رنگها در فصل تابستان ظاهر مي شوند. حداكثر بلندي و گستردگي آن به ۲۰ سانتيمتر مي رسد.
نيازها: درون گلخانه در كمپوست گلداني با پايه لومي و روشنايي و تهويه خوب نگهداري شده و در بهار و تابستان هر ۴-۳ هفته يكبار خاك گلدان را با كود مايع تقويت مي كنند، در طول زمستان آبياري را كاهش مي دهند. در فضاي باز بهتر است در مكان آفتابي يا سايه - آفتاب، خاك سبك، نسبتا حاصلخيز و اسيدي كاشته شود. براي گلدهي بهتر نياز به شرايط خنك و مرطوب دارد. حداقل دماي قابل تحمل آن ۵- درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق كاشت سطحي بذر درون گلدان و نگهداري در دماي ۱۸ درجه سانتيگراد در اواخر تابستان يا بهار امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضا سبز شهر تهران

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
سياسي
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
همشهري ورزشي
شناسنامه
روزنامك
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |  
|  ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |