شنبه ۳۰ فروردين ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۲۷ - April . 19, 2003
دبيران ،روش تحول زيرساخت هاي آموزشي را فرا مي گيرند
گروه علمي فرهنگي: رئيس سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي در ششمين همايش تخصصي مجلات رشد گفت: ۷۰ هزار نفر از دبيران مدارس متوسطه، آموزش هاي لازم براي «تحول در زيرساخت هاي مناسب نظام آموزشي كشور» را فرا گرفته اند.
جعفر علاقمندان، در همايش سالانه دفتر انتشارات كمك آموزشي وزارت آموزش و پرورش در تنكابن گفت:  براي اجراي اين طرح ۴۰ هزار دستگاه رايانه براي ۶ هزار و ۵۰۰ دبيرستان در سراسر كشور ارسال شد.
وي افزود: تا دو سال آينده براساس پژوهشهاي انجام شده در مواد آموزشي مقطع راهنمايي تحول بزرگي ايجاد مي شود كه براي آن برنامه ريزي هاي لازم انجام شده است.
اين مقام مسئول، پژوهشهاي سازمان برنامه ريزي و پژوهشي را اصلي مهم دانست و گفت: يك دسته از پژوهشهاي بنيادي در وزارت آموزش و پرورش نظير پژوهش واژگان پايه هاي اول و دوم كودكان ايراني كه در حوزه زبان آموزي انجام شده كه با استخراج نتايج اين پژوهشها گام موثري در آموزش زبان فارسي برداشته خواهد شد.
همچنين به گفته وي طي نيم قرن اخير تاكنون مشكل دو زبانگي در تعليم و تربيت مدارس، نظام آموزشي كشور را متحمل خسارت سنگيني كرده كه تلاش خواهد شد با گنجاندن نتايج اين پژوهش در برنامه درسي، از خسارات وارده كاسته شود.
در اين همايش كه يكصد و پنجاه كارشناس، صاحب نظران انتشار مجلات رشد و مسئولان وزارت آموزش و پرورش شركت داشتند، تبديل تعليم و تربيت سنتي به شيوه نظام يافته مورد بحث و بررسي قرار گرفت. انتقال كمي و كيفي اطلاعات روز به دانش آموزان و معلمان از طريق مجلات علمي رشد، اولويت هاي تخصصي ادبيات كودكان و راه هاي توجه به حل مشكل دوزبانگي در كودكان و دانش آموزان از جمله مسايل مطرح شده در اين همايش بود.
همچنين در جشنواره اي كه در كنار اين همايش برگزار شد، به ۴۷ اثر برگزيده از ميان ۶۰۵ اثر در زمينه هاي مقاله و سرمقاله، طنز، معما، سرگرمي، گزارش، گفتگو، فني و گرافيك، تيتر، صفحه آرايي، عكاسي و مجلات دانش آموزان و بزرگسالان كه مقام هاي اول و دوم را كسب كرده بودند، جوايزي تعلق گرفت.

تأسيس ۵۰ دانشگاه و مؤسسه آموزش عالي در كشور
گروه علمي فرهنگي: ۵۰ دانشگاه و مؤسسه آموزش عالي و پژوهشي دولتي و غيرپزشكي پس از پيروزي انقلاب اسلامي تاكنون تأسيس شده است.
دكتر معين وزير علوم، تحقيقات و فناوري در نشست مسئولان و دست اندركاران دانشگاه هاي تازه تأسيس سراسر كشور گفت: براي تقويت بنيه آموزشي دانش آموزان مناطق كشور، ۱۷ باب مجتمع آموزشي پيش دانشگاهي شبانه روزي در ۱۱ استان ايجاد شده و اكنون متوسط دانشجويان بومي اين استانها به ۴۰ درصد رسيده است.
وي با اشاره به رشد چشمگير شاخصهاي كمي و كيفي دانشگاه هاي تازه تأسيس افزود: در اين مدت دانشجويان از ۴۶ هزار به ۷۰ هزار نفر و اعضاي هيأت علمي از ۹۹۴ نفر به ۱۸۱۹ نفر، استاديار از ۲۴۳ نفر به ۸۶۹ نفر و رشته هاي تحصيلي از ۳۵۸ به ۷۶۰ رشته افزايش يافته است.

مراسم روز حفاظت از بناها و محوطه هاي تاريخي برگزار مي شود
گروه علمي فرهنگي: بيست و نهم فروردين روز حفاظت از بناها و محوطه هاي تاريخي نامگذاري شده است.
به گفته كارشناسان ميراث فرهنگي، آثار باستاني و فرهنگي هر كشور بيان كننده هويت گذشته، حال و آينده آن كشور است لذا آموزش عمومي در حفظ و احياي اين آثار، مهمترين و مؤثرترين راه به شمار مي آيد.
بنا بر اين گزارش مراسم بزرگداشت روز حفاظت از بناهاي تاريخي، امروز از ساعت ۴ تا ۶ عصر با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، مسئولان سازمان ميراث فرهنگي، اعضاي شوراي بين المللي حفاظت از بناهاي تاريخي ايكوموس ايران و جمعي از بناهاي تاريخي با سخنراني دكتر شيرازي زرگر از اعضاي ايكوموس در تالار اجتماعات موزه ملي برگزار مي شود.
همچنين نمايشگاهي از مرمت بافتهاي تاريخي تهران در موزه ملي برپا خواهد شد و عكس هايي از مرمت بناهاي تاريخي اصفهان در سال گذشته در كاخ هشت بهشت اين شهر به نمايش عمومي درخواهد آمد.

جزئيات آزمون سراسري سال ۸۲ اعلام شد
010340.jpg
گروه علمي فرهنگي: معاون اجرايي سازمان سنجش اعلام كرد: آزمون عمومي و اختصاصي داوطلبان چهار گروه آزمايشي در روزهاي ۱۲ ، ۱۳ و ۱۴ تيرماه در حوزه هاي امتحاني سراسر كشور و خارج برگزار خواهد شد.
به گفته توكلي، كارت ورود به جلسه آزمون داوطلبان گروههاي آزمايشي مختلف ۹ و ۱۰ تيرماه توزيع خواهد شد.
وي با بيان اينكه شرايط و ضوابط آزمون سراسري سال ۸۲ در دفترچه راهنماي شماره يك چاپ شده و به اطلاع داوطلبان رسيده است، گفت: كنكور امسال در مقايسه با سال گذشته هيچ تغييري نكرده است و براساس ضوابط اعلام شده برگزار مي شود.
وي افزود: سازمان سنجش آموزش كشور، طرحي را در زمينه تغيير كنكور سراسري به مراجع قانوني تحويل داده است كه پس از تصويب، در وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري و سازمان سنجش آموزش كشور اجرا مي شود.
معاون اجرايي سازمان سنجش آموزش كشور ابراز اميدواري كرد اين طرح براي آزمون سراسري سال ۸۳ به تصويب برسد، اما در غير اين صورت، همان ضوابط گذشته به اجرا در مي آيد.
بنا بر اين گزارش در سال جاري يك ميليون و ۴۵۰ هزار و ۶۴۶ نفر متقاضي شركت آزمون سراسري هستند. ضمناً داوطلبان مجازند علاوه بر سه گروه آزمايشي علوم انساني، رياضي و تجربي در گروه آزمايشي هنر و يا زبانهاي خارجي نيز شركت كنند. تعداد ۴۴۵ هزار و ۴۹۱ نفر علاقه مندي خود را اعلام كرده اند.

علمي فرهنگي
اجتماعي
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
سياسي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
همشهري ورزشي
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |  
|  ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |