اشاره: آيا تابه حال در درس هاي مقطعي از دوره تحصيلي مردود يا تجديد شده ايد؟ چه احساسي نسبت به معلم، مدير و مدرسه خود داشته ايد؟ تاكنون با دانش آموزان مردودي از نزديك ارتباط داشته ايد، چه رفتاري از خود بروز مي دهند؟ در كسوت معلمي وقتي دانش آموزي مردود شود، شما به عنوان يك معلم چه احساسي را تجربه كرده ايد؟ آيا چهره همان دانش آموز را به خاطر داريد؟ شايد هم اينك يكي از آن دانش آموزان مردودي، در كنج تعمير گاهي به والدين و اولياي مدرسه، به خاطر چنين رفتار آموزشي لعن و نفرين مي كند، اما آيا او به تنهايي در اين پديده آموزشي مقصر است؟
اخيراً مسئولان آموزشي در تكاپوي حذف طرح مردودي از مدارس كشور برآمده اند تا بلكه دانش آموزان ضعيف بتوانند به عنوان يك شهروند از امكانات تحصيلي همسان تا پايان دوره آموزشي بهره مند شوند، شما چه ديدگاهي در اين زمينه داريد؟
مطلبي درمورداين موضوع تهيه شده كه با هم آن را مي خوانيم.
مدير كل ارزشيابي و تحصيل وزارت آموزش و پرورش، در يك اظهارنظر خبري گفته است كه طرح حذف مردودي در سيستم آموزش عمومي دوره هاي ابتدايي و راهنمايي در آينده اجرا مي شود.
هم اينك بنا به تأييد مسئولان آموزشي، طرح حذف مردودي به طور آزمايشي در برخي از مدارس كشور در حال اجراست تا در صورت موفقيت، به صورت رسمي در تمامي آموزشگاههاي كشور اجرا شود. بدون شك اجراي چنين طرح هايي از منظر اقتصادي، اجتماعي و آموزشي مقرون به فايده خواهد بود. چرا كه اغلب كارشناسان آموزشي همه ساله از آمارهاي تكان دهنده مردودي و هزينه هاي آموزشي ناشي از آن سخن مي گويند و اين نكته اي است كه متأسفانه مسئولان آموزشي در سطوح عالي، كمتر به پيامدهاي آن توجه مي كنند.
مردودي بيش از يك ميليون دانش آموز در دوره هاي سه گانه تحصيلي و در طول سال، تبعات منفي خود را در سامانه آموزشي در پي خواهد داشت، به عبارت ديگر از هر ۱۸ نفر دانش آموز، يك نفر مردود مي شود. بنابراين هزينه سرانه آموزشي تحميلي ناشي از مردودين در طول سال بر بودجه ملي، قريب ۱۰۰ ميليارد تومان خواهد بود، در حالي كه هم اينك پيشرفت برخي از پروژه هاي نوسازي و ساخت مدارس به خاطر كمبود بودجه هاي عمراني همچنان نيمه كاره رها شده اند. متأسفانه روند اصلاحات در شيوه هاي محدود كننده نظام آموزشي، آن چنان كند و بطئي پيش مي رود كه صداي برخي از مسئولان آموزشي هم درآمده است. به گفته مدير كل ارزشيابي و تحصيل نظام آموزشي، به راستي كدام قانون اجازه مي دهد كه با يك يا دوبار مردود شدن، آن هم به خاطر نمره نياوردن در يك يا دو درس، دانش آموز را از تحصيل محروم كنيم؟
به نظر نگارنده، مردم و مسئولان آموزشي مي بايست اين پرسش را مدت ها پيش از اين از نظام آموزشي مطرح مي كردند، چرا كه با گذشت سال ها لطمه هاي روحي و اقتصادي بر سامانه آموزشي، مردودي همچنان قرباني روحي مي گيرد و اين طرح همچنان در قالب آزمايشي دوره خود را سپري مي كند. تجربه آموزشي طرح تك ماده و ساير ماده هاي تسهيل كننده آموزش دانش آموزان در سالهاي گذشته اين امكان را به دانش آموزان و اولياي آنان مي داد تا با فرصت هاي پيش آمده، نوجوانان و جوانان بتوانند به روند دانش آموزي و تحصيل خود ادامه دهند، ولي هم اكنون كندي اجراي طرح هاي اصلاح طلبانه در سامانه آموزشي، تراكم جمعيت دانش آموزي، نبود فضاهاي آموزشي، زمينه را براي محدود كردن فرصت هاي آموزشي در آموزش و پرورش بيش از پيش فراهم كرد. البته هم اينك به يمن كاهش جمعيت دانش آموزي و امكان مطالعه و تحقيق در سطوح كارشناسي آموزش و پرورش، مجدداً اجراي «طرح حذف مردودي» مي تواند ضمن كاهش ضررهاي ملي، زمينه را براي ادامه تحصيل دانش آموز مردودي فراهم سازد.
امروزه طبق ارزيابي كارشناسان آموزشي، بيسوادي صرفاً نبود سواد خواندن و نوشتن نيست، بلكه اغلب افراد به خاطر مشكلات ناشي از مردود شدن در دوره هاي ابتدايي و راهنمايي تحصيلي، از ادامه تحصيل بازمانده اند. آمارهاي آموزشي نشان مي دهد كه طي سال گذشته ۵۶/۵ درصد دانش آموزان ابتدايي و ۵/۱۴ درصد دانش آموزان راهنمايي كشور مردود شده اند و بررسي هاي ميداني مؤيد اين نكته است كه اغلب دانش آموزان مردودي به خاطر حذف از گردونه تحصيل، دچار افسردگي، سرخوردگي و كاهش اعتماد به نفس شده اند. البته خبر و آماري از ميزان روي آوري دانش آموزان مردودي اخراج شده از گردونه آموزش به بزه هاي اجتماعي در دست نيست.
معمولاً برخي از خانواده ها و اولياي مدارس، تنها دانش آموزان را در اين فرآيند آموزشي مقصر قلمداد مي كنند، در حالي كه پژوهش هاي انجام شده در مورد افت تحصيلي، نشان مي دهد كه وضعيت آموزشي در مدرسه، نحوه ارتباط معلم با دانش آموزان، فضاي استاندارد آموزشي و توجه والدين به پيشرفت تحصيلي دانش آموزان نيز از جمله عوامل تعيين كننده در كاهش افت تحصيلي به شمار مي آيند. از سويي ديگر، هم اينك به خاطر مشكلات معيشتي خانواده هاي كم درآمد، مردود شدن فرزندان در دوره هاي ابتدايي و راهنمايي با توجه به تنوع مشاغل كودكان و نوجوانان خياباني، زمينه لازم براي ايجاد درآمدزايي جديد در خانواده را فراهم مي سازد و بنابراين بايد گفت، برخي از خانواده ها به اين نوع مردودي ها در سامانه آموزشي به عنوان فرصتي مناسب براي گريز از نگاههاي سنگين اجتماعي در ادامه تحصيل فرزندان نگاه مي كنند، لذا بهتر است مسئولان آموزشي اين فرصت ها را در خانواده هاي بي علاقه به تحصيل دانش آموزان كور كنند. شايد در شرايط فعلي هم به تأخير انداختن «طرح حذف مردودي» در نظام آموزشي نيز خسارت جبران ناپذيري را بر جامعه و سامانه آموزشي تحميل كند.
|
|
كاركردهاي متنوع مدرسه در جامعه امروزي، نشان داده است كه مدرسه تنها جايي براي فراگيري سواد نيست، بلكه مكاني براي آموختن روش هاي زندگي است. امروزه در جوامع توسعه يافته، دانش آموزان مدارس را خانه دوم خود مي پندارند، بنابراين هرگونه يادگيري مهارتي و شناختي در زمينه آماده شدن به جامعه نيز مي تواند در مدرسه رخ دهد.
در خاتمه اميد است كارشناسان مجري اين طرح، قبل از بروز يك خسارت ديگر به بودجه ملي و لطمه روحي به دانش آموزان و اولياي آنان، هرچه سريع تر زمينه اجراي اين طرح را در سطح مدارس مهيا كنند.
محمد اميري