سه شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۴۸ - May . 13, 2003
گراميداشت ياد و خاطره دكتر علي شريعتي در دانشگاه علامه طباطبايي
013855.jpg
ايسنا: مراسم سالروز هجرت دكتر علي شريعتي در دانشكده ادبيات فارسي و زبان هاي خارجي دانشگاه علامه طباطبايي برگزار مي شود.
مجتبي نجفي دبير انجمن اسلامي دانشجويان دانشكده ادبيات دانشگاه علامه طباطبايي به خبرنگار ايسنا گفت: اين مراسم روز سه شنبه ۲۳ ارديبهشت ماه در سالن شهيد مطهري دانشكده ادبيات دانشگاه علامه طباطبايي برگزار مي شود.
هجرت دكتر شريعتي از ايران به خارج از كشور كه در نهايت به مرگ آن شادروان منجر شد ۲۶ ارديبهشت سال ۱۳۵۶ بود كه ۳۳ روز پس از آن در شهر «ساوتهمپتون» انگلستان دارفاني را
وداع گفت.

توسعه اجتماعي مستلزم آگاهي خانواده ها در زمينه سلامت است
گروه اجتماعي: معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي تهران اعتقاد دارد: توسعه اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي مستلزم افزايش ميزان آگاهي خانواده در زمينه سلامت است.
دكتر حميدرضا صادقي پور در گفتگو با خبرنگار سرويس بهداشت و درمان خبرگزاري دانشجويان ايران اظهار داشت: تعالي و توسعه پايدار جامعه وابسته به تعالي خانواده هاست و سلامتي خانواده ها بستگي به آگاهي، نگرش، اعتقادت مذهبي، آداب و رسوم، سطح درآمد و سواد آنها دارد، لذا براي اين امر اعضاي يك خانواده بايد همسو و هم نظر باشند بنا بر اين فرزندان اين خانواده افرادي پايبند به اصول اخلاقي و فعال در اجتماع خواهند بود.
معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي تهران، آموزش را مؤثرترين گام در جهت ارتقاي سلامت جامعه دانست و اذعان كرد: آموزش به جوانان بايد از مدارس به عنوان كانون رشد و ايجاد افكاري از قبيل حفظ سلامتي خود و خانواده آغاز شود، كه در اين زمينه نقش رسانه هاي گروهي، مساجد و سازمانهاي ذيربط بسيار مؤثر است.
دكتر صادقي پور نقش دولت را مهم دانست و بيان كرد: دولت از طريق تقويت كانونهاي مدني، آموزش مربيان در مدارس و بازآموزي آنها با توجه به تغيير شرايط جامعه مي تواند نقش مؤثري در سلامت داشته باشد.
وي سلامتي را داراي ابعاد رواني، اجتماعي و جسماني دانست و تصريح كرد: در حال حاضر يكي از مباحث مهم عدالت اجتماعي است كه با گسترش اختلافات طبقاتي سلامتي جامعه تهديد مي شود و با ايجاد تعادل مي توان از بروز بيماريهاي روحي- رواني پيشگيري كرد.
به اعتقاد معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي تهران، وزارت بهداشت از طريق آموزش مسايلي از قبيل ميزان غذاي مصرفي، گسترش فرهنگ ورزش، دوري از استرس، كنار آمدن با مشكلات نكشيدن سيگار و تدوين قوانيني محكم در اين زمينه بايد در جهت ارتقاي سطح سلامت خانواده گام بردارد.

هيأت  نظارت  بر مطبوعات  با انتشار ۲۱ نشريه  موافقت  كرد
ايرنا: هيات  نظارت  بر مطبوعات  روز دوشنبه  در هفدهمين  جلسه  از نهمين  دوره  خودبا انتشار ۳ روزنامه ، ۹ هفته  نامه ، ۲ دوهفته  نامه  ، ۶ ماهنامه  و يك  فصلنامه  موافقت  كرد.
به گفته  مديركل  مطبوعات  داخلي  وزارت  فرهنگ  و ارشاد اسلامي  در اين  جلسه  با انتشار روزنامه هاي  «جمهوريت » به  صاحب  امتيازي  و مدير مسئولي  جوادخرمي  مقدم، «اخبار عصر» به  صاحب  امتيازي  و مدير مسئولي  احمد صفايي  فر و «حرف  اول»  به  صاحب  امتيازي  و مدير مسئولي  سيد محسن 
مير عظيم  موافقت  شد.
هيات  نظارت  بر مطبوعات  در اين  جلسه  با صدور مجوز هفته نامه هاي  «همصدا» به  صاحب  امتيازي  و مدير مسئولي  آرزو شيرخانلو، «اقتصاد و مردم»  به  صاحب امتيازي  و مديرمسئولي  نادر ادبي و... موافقت  كرد.

هشدار جمعيت مبارزه با استعمال دخانيات
سيگارها از حيث بيماري زايي فرقي با يكديگر ندارند
گروه اجتماعي: جمعيت مبارزه با استعمال دخانيات به مناسبت سالروز صدور فتواي تاريخي، ضداستعماري و ضداستثماري مرحوم آيت الله ميرزاي شيرازي اطلاعيه اي صادر كرد.
به گزارش ايسنا، روابط عمومي جمعيت مبارزه با استعمال دخانيات ضمن هشدار مجدد، در مورد عواقب شوم لغو انحصار دخانيات، آزادسازي واردات سيگار و از هم گسيختگي توزيع اعلام كرد: براساس تحقيقات علمي و مستندات داخلي كمپاني هاي توليدكننده سيگار، هيچگونه تفاوتي از نظر زيان بخشي و بيماري زايي ميان سيگارهاي معمولي و سيگار هايي نظير «لايت» و «اولترالايت» وجود ندارد و اين نامگذاريها و تبليغات غيرواقع، ترفندهاي سودجويانه و سوء استفاده از عدم آگاهي مردم و مسئولان است. لذا يكي از مصوبات پيمان نامه جهاني كنترل دخانيات كه در حال امضاي وزراي بهداشت سراسر جهان است، حذف برچسب هاي فريبنده، از روي پاكت هاي سيگار است.

طه هاشمي: تيراژ روزنامه ها كاهش پيدا كرده است
ايرنا: مدير مسئول  روزنامه  انتخاب ، از كاهش  تيراژ ۹۰۰ هزار نسخه  روزنامه  در دهه  گذشته  در ايران  خبرداد و گفت : كاهش  ميزان  تيراژ روزنامه  حاكي  از قهر و فاصله  ميان  مطبوعات  و مردم  است .
«طه  هاشمي» روز دوشنبه  در ديدار از غرفه  خبرگزاري  جمهوري  اسلامي  به  خبرنگار ايرنا گفت : كاهش  تيراژ روزنامه  از دو ميليون  و ۵۰۰ هزار نسخه  در اوايل  دهه  ۷۰ به  حدود يك  ميليون  و ۶۰۰ هزار نسخه  در اوايل  دهه  ۸۰ نشان  از قهر و فاصله  ميان  مطبوعات  و مردم  است .
هاشمي افزود: برخي  پيشرفت  فناوري  ارتباطي ، افزايش  شبكه هاي  ماهواره اي  و پايگاههاي  اينترنت ، را موجب  كاهش  تيراژ روزنامه ها در كشور مي دانند كه  اين  منطقي  نيست ، چون  در كشورهاي  غربي  امكان  دسترسي  به  تكنولوژي  و شبكه هاي  مختلف  بيشتر است  درحالي  كه  روز به  روز تيراژ روزنامه ها افزايش  مي يابد. به  باور طه   هاشمي ، به  دليل  يكسونگري  نسبت  به  مطبوعات  و با توجه  به اينكه  وظيفه  روزنامه نگاران  نظارت  و به  چالش  كشيدن  مسئولان  است ، برخي مسئولان  و دستگاهها كه  وظايف  خود را به  درستي  انجام  نمي دهند، چشم  ديدن  مطبوعات  را ندارند.
هاشمي ادامه  داد: از گذشته  اين  نگاه  يكسويه  از بالا به  پائين  به  مطبوعات  وجود داشته  لذا مطبوعات  هيچگاه  در كشور جايگاه  واقعي  خود را باز نيافته  است . وي  گفت : در خانواده  مطبوعات  كساني  با اغراض  و گرايشهاي  سياسي  تند وجود دارند، و كشمكشهاي  سياسي  كه  بايد در خانه  احزاب  يا باشگاههاي  سياسي  انجام  شود، از طريق  مطبوعات  انجام  مي گيرد.

بازتاب
مقصر كيست؟
سيدافشين اميرشاهي
تابلوي نقاشي زيبا و نفيس «مهتاب در جنگل» عصر روز يكشنبه از طبقه دوم موزه هنرهاي زيبا در مجموعه تاريخي سعدآباد سرقت شد. اين دومين سرقت در يك ماه گذشته از موزه هاي كشور است. كمتر از يك ماه پيش نيز افراد ناشناسي با حمله مسلحانه به موزه پارس شيراز، اقدام به سرقت يك قرآن خطي بسيار نفيس - منسوب به حضرت علي(ع) كردند. دو سرقت در مدتي كمتر از يك ماه، اين سئوال را مطرح مي كند كه مسئوليت حراست از آثار باستاني و اشياي موزه اي ايران به عهده چه نهاد يا سازماني است؟ آيا بايد نيروي انتظامي را مقصردانست ويا گريبان سازمان ميراث فرهنگي را گرفت؟ آيا نمايندگان مجلس شوراي اسلامي بايد پاسخگو باشند و يا دولت در اين زمينه كوتاهي كرده است؟ دولت، قوه قضائيه، وزارت اطلاعات و... كدام يك مي توانند بيشترين سهم را در حفاظت از ميراث فرهنگي كشور به عهده داشته باشند؟
حدود دو سال است كه بسياري از مسئولان و دست اندركاران كشور كه دغدغه حفظ ميراث فرهنگي را دارند، اعلام مي كنند كه براي حفظ و حراست از «ميراث فرهنگي» بايد يگاني ويژه براي پاسداري از ميراث فرهنگي تشكيل شود. اما اين كه چرا تاكنون نسبت به راه اندازي اين يگان اهمال شده است، پرسش ديگري است كه پاسخگويي به آن مي تواند كليد رسيدن به مقصر اصلي در سرقت و تاراج ميراث كشور باشد. در حالي كه بسياري از گزارش ها، حاكي از تشديد روند سرقت ها ، حفاري هاي غيرمجاز و قاچاق آثار و اموال تاريخي و ملي كشور دارد و بسياري از سودجويان در مناطقي چون جيرفت و شمال كشور باشدت فراوان به حفاري هاي غيرمجاز و سرقت آثار تاريخي كشور مشغول هستند، هنوز خلاءهاي فراواني براي برخورد با متخلفان در قوانين كشور وجود دارد.
مهم ترين اين خلاءها و مشكلات نيز به تشكيل نشدن يگان ويژه پاسداران ميراث فرهنگي بر مي گردد. تشكيل يگان ويژه پاسداران ميراث فرهنگي در قانون بودجه سال ۸۱ و برنامه پنج ساله سوم توسعه به صراحت به دولت تكليف شده است. اما سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور به اين دليل كه جذب نيرو براي تكميل كادر اين يگان با سياست كوچك سازي بدنه دولت همخواني ندارد، با تشكيل اين يگان مخالفت مي كند. در واقع مغايرت يكي از مواد قانون برنامه پنج ساله سوم با يكي ديگر از مواد همين قانون را دليل تخصيص ندادن بودجه لازم براي تشكيل اين يگان اعلام كرده است.
نكته مهم ديگر به وضع قوانين خاص و ويژه جرائم ميراث فرهنگي برمي گردد. در حال حاضر در قانون مجازات هاي اسلامي، سرفصل مشخصي براي مجازات هاي مربوط به جرايم ميراث فرهنگي در نظر گرفته نشده است. تداوم روند سرقت، قاچاق و حفاري هاي غيرمجاز در مناطق مختلف كشور مي طلبد كه علاوه بر بازنگري و اصلاح قوانين مربوط به ميراث فرهنگي و تدوين قوانين جديد در اين رابطه، هرچه سريع تر نسبت به راه اندازي يگان ويژه پاسداران ميراث فرهنگي اقدام شود.
در يك ماه گذشته بسياري از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، نگراني هاي عميق خود را از وضعيت تخريب و غارت ميراث فرهنگي كشور اعلام كرده اند و خواستار تشكيل يگاني براي پاسداري از اموال ملي و تاريخي مردم شده اند. طبيعي است كه با توجه به گستره عظيم جغرافيايي ميراث فرهنگي كشور، فرصت و امكان بسيار مناسبي براي ارتكاب تخلف به دور از چشم ضابطان قضايي و مأموران انتظامي كشور وجود دارد. در چنين شرايطي طبيعي است كه ارگان خاصي وظيفه حفظ و حراست از ميراث ملي و تاريخي كشور را به عهده بگيرد. اما در شرايط فعلي اين وظيفه به عهده كيست و چه كسي پاسخگو است؟

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
سخنگاه آزاد
سياسي
شوراها
شهري
علمي
علمي فرهنگي
محيط زيست
معلولين
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
انفورماتيك
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سخنگاه آزاد   |   سياسي   |  
|  شوراها   |   شهري   |   علمي   |   علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |   معلولين   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |