سه شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۴۸ - May . 13, 2003
وَ انْظُرْ إِلَي مَا اجْتَمَعَ عِنْدَكَ مِنْ مَالِ اللهِ فَاصْرِفْهُ إِلَي مَنْ قِبَلَكَ مِنْ ذَوِي الْعِيَالِ.
در مال خدا كه نزد تو فراهم شده بنگر و آن را به عيالمنداني كه نزديكت هستند، بده.
علي بن ابيطالب(ع) - نهج البلاغه
امروز با حافظ
كه پيش چشم بيمارت بميرم
مزن بر دل ز نوك غمزه تيرم
زكاتم ده كه مسكين و فقيرم
نصاب حسن در حد كمال است
سخني با خوانندگان ارجمند
استعفاي مورخ ۱۰/۲/۸۲ اينجانب از مديرمسئولي روزنامه همشهري كه به منظور هموار كردن راه تحقق بخشي از سياست هاي مديريت آينده شهرداري و اعضاي محترم شوراي شهر تهران صورت گرفت با مخالفت سرپرست محترم شهرداري به عنوان صاحب امتياز روزنامه مواجه، كه اين مخالفت به صورت مكتوب به اينجانب اعلام شد. پيامد اين اقدام، توصيه ها و مشورت هاي خيرخواهانه بسياري، از جانب فرهيختگان و صاحبنظران و نيز ابراز دل نگراني از سوي كساني صورت گرفت كه مشفقانه به افق آينده همشهري مي نگرند، از جمله برخي عزيزان مسئول كه رسالت خطير هدايت، برنامه ريزي، نظارت و مديريت آينده شهر تهران را عهده دار خواهند بود.
از سوي ديگر با توجه به ضرورت حفظ انسجام ويكپارچگي نظام عملياتي انتشار در همه حوزه هاي فرهنگي و اجرايي مؤسسه عظيم همشهري و جلوگيري از هرگونه خلل و بي نظمي تا آخرين دقايق بقاي مديريت اينجانب و لزوم رعايت و صيانت از حوزه مسئوليت پاسخگويي حقوقي نسبت به هر آنچه در روزنامه منتشر مي شود، شايسته اين بود كه استعفاي تقديمي كان لم يكن اعلام شود و اينجانب با جديت كماكان در انجام رسالت فرهنگي و اجرايي مؤسسه تا هر زمان كه مصالح ملي كشور و منافع شهروندان شريف تهراني و تدبير مديريت محترم آينده شهرداري اقتضاء نمايد در انجام تكاليف قانوني خويش كوشا، مقيد و ملتزم به پيشبرد مصالح مؤسسه باشم.
ولله الامر من قبل و من بعد
محمد عطريانفر

تابلوي نقاشي شب هاي مهتاب ربوده شد
سرقت از كاخ سعدآباد
013835.jpg
تابلوي نقاشي «شب هاي مهتاب» متعلق به قرن نوزدهم ميلادي كه در موزه هنرهاي زيبا مجموعه سعدآباد نگهداري مي شد، عصر روز يكشنبه ۲۱ ارديبهشت به سرقت رفت.
به گزارش ميراث خبر، سرقت اين تابلو بين ساعت هاي ۱۵ تا ۱۶ و در شرايطي اتفاق افتاد كه تعداد محدودي بازديدكننده در موزه هنرهاي زيبا حضور داشتند، در اين رابطه سيد رحمت الله رئوف مدير پاسداران سازمان ميراث فرهنگي در اولين اظهار نظر گفت كه تابلو نقاشي شب هاي مهتاب با وجود حضور تعدادي بازديدكننده و به دليل غفلت پرسنل و نيروهاي حفاظتي از موزه سرقت شده است.
رئوف افزود: تحقيقات اوليه در مورد اين سرقت، ساعاتي پس از اعلام آن آغاز شد و نيروي انتظامي مشغول بررسي تصاوير تنها دوربين اين موزه است.
اين مقام مسئول، كمبود نيروهاي مجرب و آموزش ديده و سهل انگاري نگهبانان براي حفاظت از اشياي اين موزه را مهم ترين دليل سرقت اخير ذكر كرد و افزود: اين موزه تنها يك نگهبان رسمي داشته و ساير نگهباناني كه مسئوليت حفاظت از طبقات را بر عهده داشتند از توانايي و تخصص لازم براي حفاظت از ميراث فرهنگي برخوردار نيستند.
مدير پاسداران ميراث فرهنگي همچنين با اشاره به خلاءهاي موجود در زمينه استخدام نيروهاي كارآمد و مجرب در حوزه حفاظت و پاسداري از ميراث فرهنگي و موزه ها تصريح كرد: اين سرقت و تجربه هاي تلخي كه پيش از اين داشتيم، يكي از پيامدهاي منفي به كارگيري نيروهايي است كه هيچ شناختي از حساسيت ها و ضرورت هاي پاسداري از ميراث فرهنگي ندارند.
شب هاي مهتاب تابلو نقاشي سرقت شده از موزه هنرهاي زيباي كاخ سعدآباد، متعلق به قرن ۱۹ ميلادي است و كارشناسان اطلاعي از ارزش مالي آن ندارند. اين تابلو نقاشي نفيس توسط جرج ادموند سال با تكنيك رنگ و روغن و در ابعاد ۲۷*۴۱ سانتي متر، نقاشي شده است.
هنوز از نحوه سرقت اين تابلو و تعداد سارقان اطلاعي در دست نيست و نيروي انتظامي پيگير اين سرقت است. تابلوي شب هاي مهتاب در گالري طبقه بالاي موزه قرار داشته است.

فرهاد مهرانفر:
سينماي مستند جايگاه خود را از دست داده است
در طول سالهاي بعد از انقلاب آثار مستند كمتر مجالي براي عرضه پيدا كرده اند.
فرهاد مهرانفر فيلمساز و مستندساز نام آشناي سينماي كشورمان با اشاره به اين نكته و تاكيد بر ميل چشمگير رسانه هاي داخلي به پخش آثار نمايشي اظهار داشت: در طول ۲۳ سال گذشته بهاي چنداني به آثار مستند داده نشده است. اگر چه سينماي داستاني در سطح گسترده اي از مجاري دو رسانه صدا و سيما پيوسته معرفي مي شوند اما در مقابل توليدات مستند نتوانسته اند به جايگاه مناسبي در پخش اين رسانه ها دست پيدا كنند.
به گزارش ستاد جشنواره يادگار، مهرانفر با اشاره به اهميت توجه رسانه پرمخاطب تلويزيون به سينماي مستند اين رسانه را بهترين جايگاه براي عرضه آثار مستند و معرفي آن به مردم خواند و از سازمان صدا و سيما خواست با بهره گيري از سينماي مستند بيش از پيش مردم را با ارزش هاي اجتماعي، تاريخي و فرهنگي كشورمان آشنا كند.
كارگردان فيلم سينمايي قطعه زمستاني برگزاري جشنواره فيلم مستند يادگار را همايشي هدفمند ارزيابي كرد و افزود: اين جشنواره بايد با نگاهي عميق به رسالت خود عمل كند و حيطه وظايف خود را فقط در حد برگزاري اين جشنواره و كوششي يك هفته اي نداند.
فرهاد مهرانفر در طول فعاليت در عرصه سينماي مستند، فيلم كوتاه و بلند همواره توجه ويژه اي به بوم نگاري و مردم شناسي داشته است.
دومين جشنواره فيلم يادگار از ۲۸ ارديبهشت تا ۴ خرداد ماه در تهران، شيراز و سنندج برگزار مي شود.

ميرامكس حقوق پخش غرور و تعصب باليوود را در آمريكا كسب كرد
013840.jpg
ميرامكس حقوق پخش فيلم غرور و تعصب در آمريكاي شمالي و جنوبي را كسب كرد. اين شركت كه فيلم شيكاگو برنده جايزه اسكار امسال را توليد كرده است، حقوق پخش اين فيلم را كه در واقع روايت داستان معروف جين آستين به سبك باليوود است، به رغم رقابت شديد ساير شركتها به دست آورد.
انتظار مي رود غرور و تعصب از تجديد حيات عناصر موسيقي در فيلمها بهره مند شود. بيشتر فيلمهاي مولن روژ و شيكاگو با استفاده از عناصر موسيقي به موفقيت خوبي دست يافته اند. كارگردان غرور و تعصب گوريندرچادا است كه قبلاً فيلم« آن را مانند بكهام خم كن» را ساخته است. اين فيلم به رغم نمايش محدود در آمريكا، اكنون جزو ۱۰ فيلم پر تماشاگر در اين كشور است. فيلم غرور و تعصب قرار است در هند، لندن و لس آنجلس فيلمبرداري شود. موسيقي آن ساخته انومليك است. هنرپيشگان اصلي فيلم آيش واريا راي و مارتين هندرسن در جشنواره امسال كن حضور خواهند داشت.

كنسرت موسيقي آذربايجاني در تهران
توسط دانشگاه هنر تهران و با همكاري كانون هنرمندان آذري، كنسرت موسيقي هنرمندان جمهوري آذربايجان ، از امروز تا ۲۶ ارديبهشت ماه، ساعت ۱۸ عصر در تالار فارابي دانشگاه هنر واقع در چهارراه ولي عصر، مقابل خيابان بزرگمهر برگزار مي شود.
رهبر اين كنسرت موسيقي كه همراه با حركات موزون (لزگي) است، بايرام محمداف بوده و خانم ظريفه محمد اووا، گروه لزگي را سرپرستي مي كند. همچنين احسن احمداف و خانم علويه رحيم اووا همخوانان اين كنسرت هستند.

كنسرت دف نوازان مشتاق
به مناسبت تولد رسول اكرم(ص) و ميلاد امام جعفر صادق(ع) مركز موسيقي حوزه هنري كنسرت دف نوازان مشتاق را به سرپرستي مهرداد كريم خاوري شبهاي ۲۵ و ۲۶ ارديبهشت در چهار سئانس در تالار انديشه حوزه هنري برگزار مي كند.
عوايد اين كنسرت به نفع بيماران سرطاني است.
علاقه مندان مي توانند براي كسب اطلاعات بيشتر با تلفن ۸۸۲۰۰۲۳ تماس بگيرند.

نمايشگاه عكس و صنايع دستي گيلان برگزار مي شود
از امروز تا ۲۵ ارديبهشت نمايشگاه عكسي از محمد كوچكپور كپور چالي - عكاس گيلاني برپا مي شود.
در اين نمايشگاه صنايع دستي گيلان نيز به نمايش گذاشته مي شود. همچنين قرار است همايشي در همين ارتباط با حضور ناصر وحدتي، خواننده گيلاني برپا شود. علاقه مندان جهت بازديد مي توانند امروز ساعت ۹ تا ۱۹ به آمفي تئاتر شماره ۲ دانشگاه الزهرا و در روزهاي بعد به فرهنگسراي دانشجو ساعت ۱۷ مراجعه كنند.

راه بزرگ آبي در فيلمخانه
فيلم  سينمايي  راه  بزرگ  آبي  امروز درجلسات  نمايش  فيلمخانه  ملي   ايران ، نمايش  داده  مي شود. اين  فيلم  به  كارگرداني  جيلوپونته  كورو در سال  ۱۹۵۷ ميلادي  در  ايتاليا ساخته  شده  و توانسته  است  جايزه  بهترين  كارگرداني  جشنواره  كارلووي  واري  را در همين  سال  به  خود اختصاص  دهد. كاپو، كوئيمادا، تونل ، جووانا و عمليات  اوگرو ساعت ۳۰/۱۸ امروز در سينما صحرا اكران  مي شود.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org

سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲

دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامك
يادگار
۲۳ ارديبهشت سال ۱۲۸۶ (۱۳ مه ۱۹۰۷ ميلادي) - ۳ ماه پيش از امضاي موافقتنامه سن پترزبورگ و تقسيم ايران به دو منطقه نفوذ ميان انگلستان و روسيه، وطن ما داراي قانون شوراهاي ايالتي و ولايتي (استان و شهرستان) شد. لايحه مربوط ۲۲ ارديبهشت به تصويب مجلس رسيده بود. چنين شوراهايي در ايران سابقه ۲ هزار و پانصد ساله دارند.
* ۱۳ مه سال ۸۹۹ ميلادي قرمطيان پس از اشغال جزيره بحرين در آنجا «جمهوري بدون طبقه» برقرار كردند. در اين نظام مردم بر هم برتري نداشتند و براي طلا، نقره و سنگهاي قيمتي ارزش قائل نبودند و خلافت عباسيان را دستگاه فاسدمي خواندند و معتقد به نوعي برابري مردم با هم بودند. شرح عقايد و كارهاي اين مسلمانان انقلابي به تفصيل در تاريخ طبري آمده است.
ماندگار
فرضيه «سوسياليسم بازار» ۱۳ مه (امروز) پنجاه و سه ساله مي شود كه اسكار لينج از اصحاب معروف آن به شمار مي آيد. اين فرضيه مخلوطي از مكاتب متداول است كه اصحاب آن هيچكدام را كاملاً عملي و حلال مسائل بشر امروز نمي دانسته اند. آنان كاپيتاليسم را نظام استثمار فرد از افراد كه قادر به بالا بردن كيفيت زندگاني توده ها (اكثريت مردم) نخواهد بود و اين طبقه را راضي نخواهد كرد و به طغيان و بپاخيزي ها پايان نخواهد داد تلقي كرده اند و سوسياليسم خالص را هم به دليل كاهش بازده و راندمان توليد و محدود شدن خلاقيت ها و ابتكار در ميان مردم و حصر انگيزه پيشرفت، موفقيت آميز نمي دانند. با سوسيال دمكراسي نيز به دليل تداخل سياست با اقتصاد موافقت كامل ندارند و آن را مآلاً موفق نمي دانند. اصحاب فرضيه «سوسياليسم بازار» بسياري از مشكلات موجود را نتيجه مداخله سياسيون در امور اقتصاد و تجارت مي دانند و با اين مداخله مخالفت كرده اند. آنان گفته اند كه سياسيون براي رسيدن به هدفهاي خود، در سطح ملي و بين المللي وعده هاي اقتصادي مي دهند كه در عمل اجراي آنها زيان دهي دارد بنابراين اقتصاد بايد در دست اقتصاديون باشد وراه خود را برود،  زيرا كه زندگاني مردم بسته به روند آن است. به نظر آنان، بكارگيري بعضي روشهاي كاپيتاليسم بدون از دست دادن اصول سوسياليسم راه پيروزي و رفع مشكلات موجود است - همان راهي كه قبلاً يوگسلاوي و امروز چين مي پيمايد.
«ماركت سوسياليسم» كه شكست كاپيتاليسم خالص را پيش بيني كرده است تأكيد بر رواج تعاوني كردن مؤسسات توليدي و رسانه ها و سپردن مديريت اين مؤسسات و برنامه ريزي آنها به دست كارشناسان مربوط دارد. اين فرضيه «دمكراسي» و «برنامه ريزي اقتصادي» را دو مقوله جدا از هم مي داند كه تداخل آنها باعث خرابي  كار و نرسيدن به نتيجه مطلوب مي شود.
اصحاب اين فرضيه معتقدند كه در هر شرايط و در هر نوع نظام حكومتي آموزش و پرورش و بهداشت و درمان بايد عمومي و رايگان باشد وگرنه توليد نارضايي در جامعه خواهد كرد.
روزگار
* در قرن ۲۰ يك مرد سريلانكايي ركورد ازدواج را شكست. وي تا سي و شش سالگي با ۵۴ زن ازدواج كرد و در سال ۱۹۹۶ تنها با دو تن از آنان زندگي مي كرد.
* طبق آمار سازمان جهاني بهداشت، در سال ۲۰۰۱ هر روز به طور متوسط ۱۲۸۳۰ مرد داوطلبانه تحت عمل جراحي قرار گرفته بودند تا بچه دار نشوند.
* اينك كمتر از يك درصد نشريات عمومي كه در اينترنت هم منتشر مي شوند پولي هستند. در سال ۱۹۹۶ براي مشاهده هشتاد و نه درصد اين نشريات در اينترنت بايد پول پرداخت مي شد.
پرسش پزشكي
دكتر پيترگات در پاسخ به يك پرسش، به همه ورزشكاران توصيه كرده است كه پيش از شروع به ورزش از مصرف قهوه، شكلات، چاي و نوشابه هاي داراي كافئين خودداري كنند كه ممكن است برايشان توليد خطر كند و مخصوصاً فشار خون آنان به طرز خطرناك بالا رود. وي نوشيدن نوشابه هاي داراي كافئين را از ۳۰ دقيقه پيش از آغاز به ورزش تا ۱۰ دقيقه پس از آن خطرناك اعلام كرده است.
نوشيروان كيهاني زاده historian@picusnet.com

داستانك
سازشكسته
نوازنده پير، همچنان كه سعي مي كرد آهنگهاي قديمي را با ساز شكسته اش بنوازد در فكر بود. به روزهاي خوب و طلايي جواني فكر مي كرد كه يك دنيا نشاط و انرژي داشت. نوازندگي را از پدرش آموخته بود و پدرش هم از پدر بزرگش. البته از نت خواني چيزي سرش نمي شد ولي اكثر آهنگها را زيبا و گوش نواز مي نواخت. مردم كوچه بازار هم آهنگهاي او را دوست داشتند و هميشه لختي تأمل مي كردند و دل و گوش به نواي ساز او مي سپردند و رضايت خود را با سكه اي كه تقديمش مي كردند نشان مي دادند. از وقتي بچه بود و بدنبال پدرش به كوچه ها و خيابانها مي رفت، همين شغلش بود. بعدها هم كه پدر، سازش را براي او به ارث گذارد فقط نوازندگي مي كرد و گاهي هم براي مجلس مهماني اي، ختنه سوراني و يا حنابنداني مي نواخت. گله اي نداشت زندگي را نه چندان راحت، اما به هر حال مي گذراند.
آه آن روزها، آن روزهاي خوب.
حالا ديگر سازشكسته اجدادش صداي دلنواز هميشگي را نداشت. مردم هم دل و دماغ گوش دادن به آهنگهاي او را نداشتند. با شتاب از كنارش مي گذشتند و حتي گاهي او را نمي ديدند. او كه يك عمر دل به دل مردم داده بود و براي خوشايندشان نواخته بود اين روزها ديگر خودش هم دل و دماغ سابق را نداشت. پير و شكسته شده بود و سازش هم خسته، خسته از غبار اينهمه سال.
با اين حال كوچه به كوچه مي رفت و مي نواخت. گاه براي دل خودش و گاه براي سكه اي و گاهي حتي در مقابل وعده اي غذا.
مي نواخت و مي رفت و صدايش در پس كوچه ها و خيابان ها محو و محوتر مي شد تا جايي كه ديگر اصلا به گوش نمي رسيد. مرجان كاشانيان

گشتي در دنياي خبرها
سرقت تنديس طلايي
وين: يك مجسمه طلا كه تاكنون كسي نتوانسته قيمت دقيقي براي آن تعيين كند از موزه هنرهاي تاريخي شهر وين به سرقت رفت.
به گفته پليس، سارقان با شكستن شيشه وارد ساختمان موزه شده و بدون اينكه آژير سرقت به صدا درآيد تنديس طلايي را از داخل ويترين به سرقت بردند. اين تنديس منحصر به فرد كه ۲۶ سانتي متر ارتفاع دارد در قرن شانزدهم ساخته شده است. برخي از كارشناسان، قيمت اين تنديس را حداقل ۵۷ ميليون دلار برآورد مي كنند.
سرقت در جشن عروسي
مانيل: پليس فيليپين به صاحبان جشن هاي عروسي هشدار داد، كه مراقب لوازم شخصي ميهمانان خود باشند. طي چند روز اخير يك باند از سارقان زن با ورود به مجالس عروسي به سرقت لوازم شخصي ميهمانان مي پردازند.
به همين دليل پليس در اطلاعيه اي از برگزاركنندگان جشن هاي عروسي خواسته به ميهمانان خود تذكر دهند در حين مراسم عروسي مراقب اجناس قيمتي خود باشند.
كنسرت براي نيم ميليون نفر
رم: پل مك كارتني خواننده مشهور كه اخيراً ۶۰ ساله شده، يكشنبه شب براي نيم ميليون نفر در شهر رم، كنسرت رايگان اجرا كرد. وي در جريان اين كنسرت، اغلب ترانه هايي كه از زمان عضويت در گروه بيتل ها سروده بود بازخواني كرد.
ساخت كشتي براي يك سفر
استكهلم: در يكي از مناطق صنعتي جنوب كشور سوئد، نجاران شبانه روز مشغول فعاليت هستند تا با اتمام عمليات ساخت يك كشتي ۳۰ ميليون دلاري، نام خود را در تاريخ ثبت كنند. اين كشتي كه گوتبورگ نام دارد، دقيقاً از روي يك كشتي كه در قرن ۱۸ در سوئد ساخته شد الگوبرداري شده است. اين كشتي كه ۱۳۰۰ تن وزن دارد در ماه اكتبر سال ۲۰۰۴ ميلادي سفر خود به چين را آغاز خواهد كرد و پس از طي ۶۵ هزار كيلومتر مجدداً به سوئد بازخواهد گشت كه اين تنها سفر اين كشتي خواهد بود. قرار است در اين سفر ۲۵ خدمه به همراه ۵۰ داوطلب حضور داشته باشند.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت۱۳و۱ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۲۰ و ۲۲ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و۲۳ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶

بر ديوار نگارخانه ها
* نگارخانه دريابيگي:نمايشگاه نقاشي پونه و بهار جعفري نژاد / ۲۷ تا ۳۱ ارديبهشت / شهرك قدس، فاز ۳، كوچه دوم، شماره ۱۱۶۵ / تلفن: ۸۰۸۳۳۲۷
* نگارخانه بانو: نمايشگاه نقاشي لادن رضايي / تا ۳۱ ارديبهشت / ولي  عصر، ضلع شمالي پارك ساعي، فرهنگسراي بانو.
* خانه هنرمندان: نمايشگاه نقاشي كريم نصر / تا ۳۱ ارديبهشت / خيابان طالقاني، خيابان موسوي، باغ هنر / تلفن: ۸۳۱۰۷۸۵
* نگارخانه برگ: نمايشگاه آثار گروه ديوار سفيد / نمايشگاه طراحي پارچه سحر خانبلوكي / تا ۳۱ ارديبهشت / خيابان ولي عصر، بالاتر از ونك، دامن افشار، شماره ۱/۱۲ تلفن: ۸۷۸۵۳۳۴
* تماشاگه پول: اجراي نمايش «خاله سوسكه» كاري از گروه سپند براي كودكان از امروز تا ۲۶ ارديبهشت‎/ تلفن: ۸۷۷۴۷۴۵
* نگارخانه نوا: نمايشگاه نقاشي يعقوب صوفرزاده / از ۲۵ ارديبهشت تا ۱۲ خرداد / بزرگراه چمران، پل مديريت، بعد از علامه طباطبايي، پلاك ۴۱ / تلفن: ۲۰۷۹۶۳۳
* فرهنگسراي نياوران: نمايشگاه «از فرش تا عرش» / تا دوم خرداد / انتهاي خيابان پاسداران، مقابل پارك نياوران / تلفن: ۲۲۹۹۷۳۰
* نگارخانه بنفشه: نمايشگاه نقاشي محمود سمندريان / تا ۲۴ ارديبهشت / ملاصدرا، ابتداي شيراز جنوبي، كوچه بهار، پلاك ۵۰ / تلفن: ۸۰۳۴۲۴۷

گل و گياه
هليوپسيس
013830.jpg
نام علمي: Heliopsis helianthoides subsp. Scarba
خانواده: ASTERACEAE
گياه دائمي با برگهاي تخم مرغي تا سرنيزه اي، در حاشيه دندانه دار و كركدار، به طول ۱۵ سانتيمتر كه گلهاي زردرنگ آن در تابستان ظاهر مي شوند، بلندي گياه به يك متر مي رسد. گلهاي آن بعنوان گل شاخه بريده استفاده شده و با دوام هستند.
نيازها: مكان كاملاً آفتابي، خاك نسبتاً حاصلخيز، غني از هوموس و مرطوب ولي داراي زهكش خوب، براي حفظ آراستگي گياه هر ۳-۲ سال آن را تقسيم و مجدداً مي كارند. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر درون گلدان در شاسي سرد در فصل بهار يا تقسيم گياه در بهار يا پاييز امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
سخنگاه آزاد
سياسي
شوراها
شهري
علمي
علمي فرهنگي
محيط زيست
معلولين
ورزش
ورزش جهان
همشهري اقتصادي
انفورماتيك
همشهري جهان
شناسنامه
روزنامك
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سخنگاه آزاد   |   سياسي   |  
|  شوراها   |   شهري   |   علمي   |   علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |   معلولين   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |