سه شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۴۸ - May . 13, 2003
شهري
Front Page

دكتر احمدي نژاد :
كاركنان شريف شهرداري ،مصمم و استوار به خدمت شايسته خود ادامه دهند
در پي انتشار شايعات متعدد در محافل و مطبوعات پيرامون تغيير گسترده و قريب الوقوع در سازمان شهرداري تهران، دكتر محمود احمدي نژاد شهردار منتخب تهران در اطلاعيه اي خطاب به كاركنان اين سازمان از آنان خواست همچون گذشته، مصمم و استوار در انجام هرچه بهتر وظايف قانوني و خدمت به شهروندان بكوشند. متن اطلاعيه به اين شرح است:
بسمه تعالي
با سلام و احترام، اكنون كه توفيق خدمت به مردم نجيب و عزيز تهران برعهده اينجانب محول گرديده، لازم مي دانم پيش از هر چيز، از كوشش توان فرساي شما همكاران عزيز در ارائه خدمات عمراني، خدماتي، اجتماعي و فرهنگي به شهروندان تهراني تشكر نمايم. اميدوارم بنده نيز بتوانم در كنار خانواده بزرگ شهرداري، خادم خوبي براي مردم و همكارانم در اين نهاد باشم.
طي چند روزي كه از انتخاب اينجانب توسط شوراي محترم اسلامي شهر تهران گذشته است، محافل سياسي و مطبوعاتي با گمانه زني هاي متعدد، كوشيده اند تا آينده شهرداري تهران را متناسب با درك و دريافتي كه از شرايط و تحولات گوناگون دارند، ترسيم نمايند. بنده ضمن آنكه براي چنين كوشش هايي احترام قائلم، لازم مي دانم به اطلاع برسانم كه با اميد به ياري خداي بزرگ و همراهي و همدلي شما عزيزان، اين مسئوليت خطير را پذيرفته ام و همچون شما كه بار توان فرساي منازعات بي حاصل را طي ساليان گذشته بر دوش كشيده و نقش بازدارنده آن را در خدمت به مردم با همه وجود لمس كرده ايد، بر اين عهد استوار خواهم ماند كه: «شهرداري خانه مردم تهران است و اين خانواده بزرگ به خدمتگزاراني احتياج دارد كه رضاي خداوند و خدمت به مردم را سرلوحه امور قرارداده اند.»
از شما همكاران عزيز مي خواهم كه مصمم و استوار در راه انجام هرچه بهتر وظايف قانوني و خدمت شايسته به مردم شريف و بزرگوار تهران تلاش نماييد، تا به ياري خداوند متعال و همت همه مردان و زنان، شهري بسازيم كه شايسته مردم عزيز تهران باشد.
به اميد حق، در آينده اي نزديك برنامه هاي تفصيلي براي شهرداري تهران ارائه خواهد شد.
برادر و همكار شما
احمدي نژاد

قيمت پيشنهادي شوراي عالي شهرسازي ۲۰ درصد كاهش يافت
قيمت فروش تراكم در تهران بين ۴۰ تا ۲۰۰ هزار تومان است
گروه شهري: قيمت فروش تراكم در ۲۱ منطقه تهران تعيين شد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، بهاي فروش تراكم براساس ارزش معاملاتي ملك، نوع سازه، محل و منطقه ساختمان بين ۴۰ تا ۲۰۰ هزارتومان خواهد بود.
قيمت فعلي تراكم در تهران با كاهش ۲۰ درصدي قيمت پيشنهادي همراه بوده است.
متوسط قيمت فروش تراكم در ساليان اخير حدود هر مترمربع پنجاه هزار تومان بوده است. در ماه هاي گذشته شايع شده بود در طرح جديد قيمت فروش تراكم ۴۰۰ هزار تومان براي هر متر مربع تعيين خواهد شد، كه اخبار واصله بيانگر تعيين حد متوسط هر متر صد هزارتومان در اين باره است. البته موارد فوق هنوز به طور رسمي از سوي شوراي شهر تهران اعلام نشده است.

«قلب تهران» در خطر:
ريزش ساختمان و آتش سوزي، بازار تهران را تهديد مي كند
013860.jpg
گروه شهري: بازار تهران به عنوان يكي از مهم ترين بافت هاي تاريخي و مجموعه اثر به جاي مانده از دوره قاجار، اكنون در معرض خطراتي چون ريزش بناهاي فرسوده و آتش سوزي قرار دارد.
به گزارش «ميراث خبر»، با وجود تمام آسيب هايي كه در سال هاي اخير به علت تخريب و ساخت و سازهاي بي رويه در حريم بازار تهران صورت گرفته، اين بافت تاريخي همچنان يكي از مهمترين آثار قديمي پايتخت محسوب مي شود.
«سيداحمد محيط طباطبايي» معاون معرفي و آموزش سازمان ميراث فرهنگي در اين باره با اشاره به اين كه در محدوده بافت تاريخي بازار تهران تنها يك ايستگاه آتش نشاني مستقر است، گفت: «به دليل تنگي معابر در اين بافت، در صورت بروز هرگونه حادثه، امكان آمد و شد خودروهاي امداد و آتش نشاني وجود ندارد. براي رفع اين مسأله يا بايد بافت بازار را تغيير داد و معابر را عريض كرد و يا ايستگاه هاي آتش نشاني را در فواصل كوتاه در اين محدوده مستقر كرد .همچنين مي توان با لوله كشي آب در سطح و در اطراف اين محوطه، در صورت بروز حادثه اقدام كرد».
وي افزود: با توجه به اين كه تغيير بافت و تعريض خيابان ها به ارزش هاي تاريخي بازار تهران آسيب مي رساند و افزايش ايستگاه هاي آتش نشاني مقدور نيست، بنابراين سازمان آتش نشاني بايد با نظارت سازمان ميراث فرهنگي، خودروهاي خود را براي امدادرساني به اين منطقه، به شكل ويژه اي طراحي كند تا قابل عبور و مرور در معابر باريك باشد.
در همين حال «سعيد فلاح فر» كارشناس ارشد مرمت بناهاي تاريخي نيز با اشاره به ويژگي هاي تاريخي بازار تهران گفت: اهميت بازار تهران بيشتر از آن كه در وجه معماري آن نهفته باشد، در ارزش هاي تاريخي آن مستقر است. اين بازار نه تنها مركز وقوع رويدادهاي سياسي بعد از دوره قاجار بوده، بلكه به دليل نظام سنتي ارتباطات در اين مجموعه و نقش بازار در اقتصاد جامعه، همواره به عنوان يك قطب مهم اجتماعي و اقتصادي در جامعه مطرح است.
وي با تأكيد بر ارزش هاي فرهنگي بازار تهران تصريح كرد كه مهمترين و ساده ترين كاري كه بايد در مورد اين بافت تاريخي انجام گيرد، حفظ كالبد و احياي فرهنگ مردم بازار است.

حضور مستمعين در شوراي شهر، فقط با دعوت
رئيس شوراي اسلامي شهر تهران، گفت: حضور مستمعين در شوراي اسلامي شهر تهران بايد بسته به دعوت انجام گيرد. «مهدي چمران» افزود: اكثر افرادي كه تاكنون به عنوان مستمع در جلسات شوراي شهر حضور مي يابند، به واسطه مشكل شخصي در شورا حاضر شده اند. وي اظهار داشت: حضور افراد با مشكل شخصي در جلسات علني شورا و طرح اين مشكل حين جلسه مشكل ساز شده است.چمران اظهار داشت: جلسات شورا از اين پس روزهاي سه شنبه تشكيل مي شود و در جلسه آينده اين شورا رؤساي كميسيون ها به طور رسمي معرفي مي شوند.

همراه با نمايشگاه كتاب تهران
نبود نظام مدني نقد كتاب در ايران
از جمله مباحثي كه در نمايشگاه كتاب امسال مورد توجه قرار گرفت و پيرامون آن بحث و بررسي در گرفت، بحث نهادهاي صنفي نقد كتاب است. هم اكنون به جز در حوزه ادبيات و آن هم به صورت پراكنده، نقدهاي جدي و تأثيرگذاري صورت نمي گيرد، بررسي كتاب و معرفي آن هم كه از جمله شاخه هاي مهم اطلاع رساني كتابند، در جامعه ما يا مفقودند و يا به شكل ناشيانه و غير اثرگذاري انجام مي شوند، كانونها و انجمنهايي كه در اين زمينه ها و به شكل خودجوش فعاليت مي كنند، از مباني آموزشي متناسبي برخوردار نيستند و از همه مهمتر اينكه دولت كه از نهادهاي نشر و مؤلف و حتي خواننده در قالبهايي چون خريد كتاب، بن، وام اهل قلم و... حمايت مي كند، اين بخش از چرخه كتاب را تا حدودي به دست فراموشي سپرده است، در حالي كه نقش منتقدان كتاب، همانند نقشي است كه نهادهاي مدني در رابطه با جامعه و دولت ايفا مي كنند. به تعبير دقيق تر اگر كتاب و ناشر و نويسنده را در يك سوي چرخه نشر قرار دهيم و خواننده را در سوي ديگر، حلقه رابط ميان اين دو را منتقدان پر مي كنند كه متأسفانه هنوز حمايت جدي از آنها نشده است. در هر حال اميد مي رود با تأسيس انجمن خبرنگاران كتاب و فعاليت پي گير يكي دو نهاد صنفي مرتبط با نقد كتاب حمايتها از اين شاخه از چرخه كتاب نيز صورت جدي تري به خود بگيرد.
تجليل از بيضايي و دريابندري
در دو مراسم جداگانه كه يكي در سراي اهل قلم و ديگري در سالن شماره ۲ نمايشگاه بين المللي كتاب تهران برگزار شد، از بهرام بيضايي و نجف  دريابندري تجليل به عمل آمد. در اين دو مراسم شماري از چهره هاي فرهنگ و ادب حضور داشتند. از بهرام بيضايي مجموعه نمايشنامه هاي وي به نمايشگاه رسيده است. و نجف دريابندري نيز آخرين اثرش را با عنوان «افسانه اسطوره» در نمايشگاه عرضه كرده است.
مسابقه طراحي جلد كتاب
روز گذشته نخستين دور مسابقه طراحي جلد كتاب برگزار شد. اين مسابقه كه باني آن انجمن صنفي گرافيك بوده است، توانست شور و شوقي را در ميان طراحان جلد كتاب ايجاد كند و گامي باشد براي نزديكتر كردن ساير هنرها به كتاب.
كتاب «حقوق و اجتماع» دكتر صانعي بالاخره روز گذشته به نمايشگاه رسيد. اين كتاب از سوي نشر طرح نو چاپ شده است. تازه ترين اثر محمود دولت آبادي نيز از سوي نشر چشمه و نشر فرهنگ معاصر در نمايشگاه عرضه مي شود.
سيد ابوالحسن مختاباد

با هزينه ۱ ميليارد و ۲۰۰ ميليون ريال:
باغ اميرشرفي به فضاي سبز تبديل مي شود
گروه شهري: باغ معروف امير شرفي كه توسط وارثين مرحوم امير شرفي جهت فعاليتهاي فرهنگي در اختيار شهرداري منطقه ۷ قرار گرفته بود با هزينه اي حدود يك ميليارد و دويست ميليون ريال براي احداث فضاي سبز و سالن چندمنظوره در نظر گرفته شد.
مساحت اين باغ حدود ۵۵۰۰ مترمربع است كه حدود ۱۲۰۰ متر از آن در طرح احداث بزرگراه شرق قرار گرفته و ۴۳۰۰ متر باقيمانده نيز اختصاص به فضاي سبز و احداث قرائت خانه، بخش نشريات، مركز سمعي بصري، اطلاع رساني و آموزش جوانان و يك حسينيه جهت استفاده در ايام محرم و مراسم سوگواري (طبق وصيت مرحوم امير شرفي) خواهد يافت.پروژه باغ اميرشرفي به همراه بوستان بازيافتي به مساحت ۷ هزار متر، بوستان مترو به مساحت ۳هزار متر، بوستان شمشاد به مساحت ۷ هزار متر به اضافه حدود ۱۰ هزار متر ديگر در طرح احداث و توسعه فضاي سبز سال ۸۲ منطقه ۷ قرار دارد.همچنين امسال شهرداري منطقه ۷ اقدام به تاسيس مركز توانمندسازي خانواده با محوريت نقش زنان خواهد كرد تا از آن با برپايي دوره هاي آموزشي جهت ارتقاء سطح آگاهي بانوان، ترويج فرهنگ مصرف بهينه كالا، انرژي، زمان و مديريت خانه جهت تحكيم و افزايش وفاق خانوادگي استفاده شود.

۵۲ بوستان محلي در جنوب غربي تهران به بهره برداري مي رسد
گروه شهري: معاون امور خدمات شهري و فضاي سبز شهرداري منطقه ۱۸ تهران گفت: به منظور گسترش و افزايش سرانه فضاي سبز، ۵۲ بوستان محلي در جنوب غربي تهران احداث و مورد بهره برداري قرار مي گيرد.
عباس ندرلو با اظهار اين مطلب كه به لحاظ شرايط اقليمي و جوي و از سويي آلودگي هواي تهران، گسترش فضاي سبز به عنوان يك نياز اجتناب ناپذير و ضرورتي همه جانبه نگرانه به ويژه زيست محيطي تلقي مي شود، افزود: ساخت بوستانهاي محلي به منزله يك سياست راهبردي در دستور كار اين شهرداري قرار گرفته و در راستاي اجراي اين سياست،  ۵۲ بوستان محلي و ناحيه اي در نقاط مختلف منطقه جنوب غربي تهران در دست ساخت است و تاكنون ۲۷ بوستان محلي از جمله بوستانهاي ميخك، اسوه، شمس تبريزي و زيتون توسط شهروندان مورد بهره برداري قرار گرفته و ۲۵ بوستان محلي نيز به زودي گشايش مي يابد.
وي گفت: اين بوستانها مجموعا در زميني به وسعت ۶۰۰ هزار مترمربع و با صرف اعتباري بالغ بر ۲۵ ميليارد ريال احداث مي شوند و با بهره برداري كامل از اين بوستانها، ميزان فضاي سبز عمومي به ۱۲ميليون متر مربع ارتقاء يافته و سرانه فضاي سبز نيز از ۵/۱۲ مترمربع به ۱۴ مترمربع افزايش مي يابد.
مهندس ندرلو تأكيد كرد: بوستانهاي جديدالاحداث افزون بر مزيت هاي معمول خود، داراي كاربري آموزشي نيز هستند و شهروندان مي توانند با نام و شيوه نگهداري و تكثير گياهان آشنا شوند و از سويي براساس طرح «يك شهروند - يك نهال»، عموم نهال هاي غرس شده در بوستانهاي تازه تأسيس به نام اهالي همان محله نامگذاري مي شود و پيش بيني مي كنيم با واگذاري مديريت بتوانيم تعدادي از اين بوستانها را به شهروندان و تشكل هاي غيردولتي واگذاركنيم تا ضمن ايجاد انگيزه در شهروندان در جهت نگهداري فضاي سبز، بتوان از فضاي سبز پايداري در اين منطقه از شهر برخوردار شد.

بلندمرتبه سازي فقط در زمينهاي بالاتر از هزار متر مجاز مي شود
گروه شهري: سرپرست شهرداري تهران اجراي مصوبه كميسيون ماده ۵ شهرداري مبني بر صدور پروانه ساخت در برابر تملك واحدهاي فرسوده و داخل طرح را از عوامل تسريع نوسازي بافت فرسوده شهر تهران اعلام و تصريح كرد: با اجراي اين مصوبه، به ازاي هرتعداد واحد در دست ساخت با نظارت مهندسان مشاور، واحد مسكوني در بافتهاي فرسوده تهران خريداري و به فضاي عمومي تبديل مي شود.
مهندس مقيمي در گفت وگو با ايسنا با اشاره به بهره گيري از نظرات ۲۱ مشاور در مناطق ۲۱ گانه شهر تهران، براي بررسي و ارائه طرحهاي موضوعي مناطق افزود: از اين پس تمام فعاليتهاي ساخت و ساز در تهران براساس نظرات مشاوران شهرسازي و معماري صورت مي گيرد، چرا كه آنها با بررسي مناطق و شناسايي پتانسيل و امكانات منطقه مي توانند اجازه بلندمرتبه سازي را صادر كنند.
مقيمي اظهار داشت: در صورت نبود مغايرت ميان طرح مشاوران با طرح جامع، اين ايده ها در كميسيون ماده ۵ شهرداري به تصويب مي رسد. در غير اين صورت به شوراي عالي شهرسازي براي اصلاح و تصويب ارائه مي شود.
وي اجراي طرح را مغاير با مصوبه اخير شوراي عالي شهرسازي ندانست و تصريح كرد: در كنار مصوبه اخير شوراي عالي شهرسازي، بلندمرتبه سازي با تاييد مهندسان مشاور صورت مي پذيرد.
همچنين اين امر باعث ايجاد فرهنگ شهرنشيني مدرن مي شود، چرا كه در اين طرح، بلندمرتبه سازي در زمينهاي بالاي يكهزار متر قابل اجراست كه اين امر مستلزم كار گروهي و مشاركتي است.

|   اجتماعي    |    ادب و هنر    |    اقتصادي    |    آموزشي    |    انديشه    |    خارجي    |
|   سخنگاه آزاد    |    سياسي    |    شوراها    |    شهري    |    علمي    |    علمي فرهنگي    |
|   محيط زيست    |    معلولين    |    ورزش    |    ورزش جهان    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |