سه شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۷۹ - jun . 17, 2003
چند نكته درباره تشكيل صندوق حمايت حقوقي دانش آموزان
019070.jpg

اشاره: چند درصد از دانش آموزان مراجعه كننده به هسته هاي مشاوره مدارس يا مناطق آموزشي توانسته اند بار ديگر به رفتارهاي هنجارگراي جامعه بازگردند؟ چند درصد از اين دانش آموزان هنجارشكن به گروه هاي آسيب ديده اجتماعي گرايش پيدا كرده اند؟ و باز آيا آمار زندان ها، نيروي انتظامي و بهزيستي نشان داده كه چند درصد از افراد آسيب ديده قبلاً در هسته هاي مشاوره پرونده داشته اند؟
بي گمان پاسخگويي به چنين پرسش هايي مي تواند آينده را براي مسئولان اتحاديه انجمن هاي اسلامي درخصوص راه اندازي صندوق حمايت حقوقي دانش آموزان بيش از پيش ترسيم كند، درصدد آن نيستيم كه راه رفته را دوباره با همان مشقت و ناكامي ها به آنان توصيه كنيم و يا تجربه شكست گروه هاي مشاوره و خانواده در مناطق آموزشي را به آنان ياد آوري كنيم،اما به اين نكته معتقديم كه قبل از راه اندازي چنين صندوقي، به نكات ارائه شده در اين يادداشت توجه كنند.
به گفته يكي از مسئولان اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانش آموزان، قرار است صندوق حمايت حقوقي دانش آموزان به منظور ارائه حمايت هاي مشاوره اي و فكري به آينده سازان در كشور تأسيس شود. اين صندوق با همياري وكلاي مجرب در زمينه مسائل و مشكلات خانوادگي و اجتماعي دانش آموزان ازطريق پست به آنان مشاوره خواهد داد.
به راستي چه عاملي باعث شده كه نهادهاي مدني آموزشي نيز به موضوع مشاوره دانش آموزان علاقه مند شده اند؟ آيا نظام  آموزشي آن چنان در تار و پود بخشنامه ها و دستور العمل هاي اداري گرفتار شده  كه بازيابي مسائل و مشكلات دانش آموزي از نگاه آنان دشوار شده است؟
جايگاه نظام تعليم و تربيت رسمي كشور در بازيافت آسيب ها و آفت هاي پرورشي دانش آموزان كجاست؟
ما انتظار نداريم كه سامانه آموزشي كشور به تنهايي به ارزيابي آفت هاي نظام تربيتي بپردازد يا ازعهده حل و فصل يك شبه آنان برآِيد. چرا كه چندي قبل يكي از مسئولان سازمان مركزي انجمن اوليا و مربيان با جسارت ، ضعف وزارت آموزش و پرورش را در رفع آسيب هاي اجتماعي مربوط به دانش آموزان اعلام كرد. به گفته «دكتر ملكي»: «وزارت آموزش و پرورش به تنهايي قادر به رفع آسيب هاي اجتماعي مربوط به جوانان نيست. بنابراين پيچيدگي مسائل تربيتي و رفتاري افراد سبب شده تا دستگاه هاي متفاوتي براي رفع آسيب هاي اجتماعي دخالت كنند، از سويي ديگر عدم هماهنگي دستگاه هاي تربيتي در كشور نيز مانع از اجراي برنامه هاي جامع و منسجم به نفع جوانان مي شود.»
به راستي چه كسي يا كساني متولي شناسايي آسيب هاي اجتماعي در بين دانش آموزان هستند؟ انتظار ما اين نيست كه متوليان آموزشي خود را از اين قافله كنار بكشند، اغلب آناني كه در دهه ۶۰ يا ۷۰ پشت ميزهاي مدارس نشسته بودند با اين عبارت آشنا هستند.«بچه ها در مدرسه تربيت مي شوند.» اين نوع نگرش باعث شد كه كم كم خانواده ها نقش خود را در سامانه آموزشي كمرنگ تر بيابند،درحالي كه برخي از والدين اصولاً با شيوه هاي آموزشي مدارس نيز هماهنگي نداشتند.
به عبارت ديگر آنچه را كه مربيان تعليم و تربيت در مدرسه براي بچه ها مي بافتند، گاه والدين در خانه آنها را رشته مي كردند! اين تضاد نگره تا بدانجا پيش رفت كه با شكل گيري مدارس غيرانتفاعي، همان والدين بودند كه به اولياي مدرسه ديكته مي كردند كه چگونه با دانش آموزان رفتار كنند نه بخشنامه هاي وزارت آموزش و پرورش!
حال با گذشت سال ها، محصول دوزيستي آموزش و پرورش به بازار آمده است،دانش آموزي كه نه فرهنگ آموزشي رسمي كشور را قبول دارد و نه ديدگاههاي رسمي خانواده را مي پذيرد و از نظر آسيب هاي اجتماعي آماده پذيرش ناهنجاري ها است.
019065.jpg

لذا براي آنان امروزه ارائه مشاوره از طريق تريبون هاي رسمي چون انجمن اسلامي دانش آموزان نمي تواند كارساز باشد ،صندوق حقوقي دانش آموزان قبل از شروع به كار در ميان اين دسته از افراد با فقدان همدلي بين دانش آموزان مواجه است، از سويي ديگر نگرش هاي سنتي موجود در نيروي انتظامي، سازمان بهزيستي و كميته امداد نيز مانع از تجربه مدارا با چنين افراد آسيب ديده اجتماعي بوده است. لذا پيشنهاد مي شود قبل از راه اندازي چنين دسته هاي هميار نوجوانان و جوانان آسيب ديده اجتماعي بهتر است يك بار ديگر تجربه «منظومه پداگوژيكي ماكارنكو» را مرور كنيد.
به نظر نگارنده هر يك از سامانه هاي رسمي يادشده قبل از آنكه به فكر نوجوانان و جوانان آسيب ديده باشند، در تكاپوي هزينه كرد اعتبارات و ارائه بيلان كاري براي مسئولان مافوق خود هستند. بنابراين اگر قرار است گامي هم در اين زمينه ولو اندك برداشته شود، بهتر است توسط سامانه رسمي تعليم و تربيت باشد و نه سازمان هاي غيرمرتبط با دانش آموزان.
البته اين نوع اخبار يك سوي ديگر سكه را هم روشن مي كند. بدين معني كه آسيب هاي اجتماعي آن چنان تار و پود نظام آموزشي را دربرگرفته كه اتحاديه انجمن هاي اسلامي براي كمك به رفع بحران اجتماعي به ميدان آمده است، ولي با اين حال بهتر است قبل از هر نوع اقدامي از طريق سامان دهي و آموزش گروه هاي مرجع يا گروه همسالان در مدارس، به اين نوع مشاوره ها دست بزنند، چون از ديد دانش آموزان هر نوع مشاوره اي از زبان افراد غيرهمسال آن چنان مشروعيت ندارد .آنان در طول روز از زبان معلم، مدير و پدر و مادر هزاران كلمه اندرزگونه مي شنوند، اما چقدر از اين كلمات را در زندگي روزمره خود به كار مي گيرند؟
امروزه گسست نسل ها شكافي را بين آنان و اولياي خانه و مدرسه ترسيم كرده كه كمتر نهاد غيررسمي و رسمي مي تواند آن را پر كند. اما به كارگيري و تربيت گروه هاي مرجع و همسالان دانش آموز مي تواند با هوشياري اين آسيب ها را كاهش دهد.
پيشنهاد مي كنيم هر يك از مسئولان نظام آموزش و پروش قبل از طراحي و ايده پردازي در خصوص دانش آموزان ناهنجار، يك بار ديگر فيلم سينمايي «منظومه پداگوژيكي» يا تجربيات تربيتي ماكارنكو را مشاهده يا مطالعه كنند!
محمد اميري

كليد هاي طلايي براي كنكوري ها
چقدر با فنون تست زني آشنا هستيد؟
بخش اول آشنايي با فنون تست زني در كنكور را كه به بيان پانزده كليد اختصاص داشت، هفته گذشته در همين صفحه خوانديد. امروز در بخش دوم و پاياني آشنايي با فنون تست زني با پنج كليد ديگر آشنا مي شويد.
۱۶- زيست شناسي- به دليل تنوع زياد منابع و كتب تست هاي زيست شناسي، مراجعه به تست هاي كنكورهاي سال قبل به عنوان بهترين منبع، بيشتر توصيه مي شود. پيشنهاد مي شود براي ايجاد آمادگي بيشتر، از هر مبحث درس زيست، حدود ۴۰ تست تمرين و مرور گردد. شواهد نشان مي دهند كه فقط ۷ درصد از دانش آموزان تست هاي زيست شناسي را بالاي۵۰ درصد مي زنند. از دو جنبه مي توان به اين مشكل نگاه كرد؛ اول آن كه دانش آموزان سواد كافي نداشته باشند. اما اين دليل چندان قابل استناد نيست. نكته دوم و عامل اصلي ضعف داشتن در پاسخگويي به تست هاي زيست شناسي، عدم درك سؤالات و عجله در پاسخ دادن است. هر سؤال نكات كليدي دارد كه با خوب فهميدن سؤال قابل دستيابي است. براي هر سؤال زيست شناسي ۴۵ ثانيه زمان وجود دارد. از اين زمان مي توان ۱۵ ثانيه را به خوب خواندن سؤال، ۱۵ ثانيه را به خواندن گزينه ها و ۱۵ ثانيه را به پاسخ دادن و پر كردن پاسخنامه اختصاص داد. البته بيان اين نكته صرفاً براي ايجاد يك الگو و تصوير ذهني است، نه اين كه واقعاً براي هر تست زمان بگيريد!
كليد صدم- در تست هاي زيست شناسي، دقت به روي درك و فهم متن سؤالات اهميت بيشتري دارد.
۱۷- زبان انگليسي- تست هاي درس زبان، آخرين سري از سؤالات در دفترچه عمومي است.۵۰ يا۶۰ درصد از دانش آموزاني كه نتوانسته اند تست هاي زبان را بزنند، تنها استدلالشان اين است كه زمان كم آورده اند. چرا؟ دليل اين امر، اختصاص زمان بيشتر به تست هاي دروس ماقبل است. توقف زياد در تست هاي قبلي كه معمولاً هم غلط از آب درمي آيند موجب ضرر جدي به تست هاي زبان مي شود. در حالي كه اگر وقت مناسب براي آن صرف گردد احتمالاً تست هاي صحيح بيشتري را علامت خواهيد زد. بنابراين بسيار بسيار مهم است كه مجموعه سؤالات دفترچه عمومي را با هم ببينيد يعني طبق بند ۳ (تست هاي يك ستاره و دو ستاره) از ابتداي سؤالات عمومي شروع كنيد و تا انتهاي سؤالات كه تست هاي زبان هستند، پيش برويد و بعد براي تست هاي يك ستاره و دو ستاره وقت بگذاريد. در زبان، تست هايي را كه سال هاي قبل زياد تكرار شده اند، با نظر دبيران مشخص كرده و تمرين كنيد.
كليد صد و يكم- در تست هاي زبان انگليسي، زمان را هماهنگ با زمان دروس عمومي ديگر در نظر بگيريد.
۱۸- معارف اسلامي- با عنايت به فرار بودن مفاهيم، به خصوص اسامي، مباحث تست هاي الهي، فلسفه، تاريخ و احكام، لازم است درس معارف در يك فرصت كوتاه مرور شود. روايات و مخصوصاً آيات، بايد با دقت خوانده شود؛ چرا كه قابليت طراحي تست در مورد آنها زياد است. بايد بدانيد هر آيه در چه زمينه اي است و اشاره به كدام مطلب دارد. يك دانش آموز مسلط مي تواند تست هاي معارف را در زماني ۸ تا ۱۰ دقيقه اي پاسخ داده و در زمان صرفه جويي كند.
كليد صد و دوم- در تست هاي معارف اسلامي، امكان سرعت عمل بيشتر است.
۱۹- ادبيات- به نظر مي رسد چون درس ادبيات ارتباط با زبان مادري دانش آموزان دارد، مورد سهل انگاري بيشتري قرار مي گيرد. اما از كنكور ۸۱ كه سؤالات به نسبت سخت تر شده است، توقع مي رود دانش آموزان اين درس را جدي تر بگيرند. علاوه بر آن، كتاب زبان فارسي كه از سال سوم آن در كنكور سؤال مي آيد، به اندازه كفايت تدريس نمي شود و اكثر دانش آموزان در اين درس مشكل دارند. با عنايت به اين كه ۵ سؤال از اين كتاب طرح مي شود، لازم است دانش آموزان ضعف هاي خود را در آن جبران كنند. تسلط بر كليه مطالب ادبيات حتي همسنگ دبير، براي كسب نتيجه مطلوب ضرورت دارد. دانش آموزان در بخش دريافت پيام هاي اصلي مطالب نيز مشكل دارند. در قرابت هاي معنايي توصيه مي شود ابتدا خود عبارت يا بيت را مطالعه نموده و سپس در ذهن خودتان معني كنيد، بعد معني را در ذهن ساده نماييد تا حدي كه چكيده و درونمايه اصلي موضوع كشف شود. سؤالات اول دفترچه عمومي، تست هاي ادبيات هستند و لذا تقسيم زمان مناسب در اين درس مهم است.
كليد صد و سوم- تست هاي ادبيات را جدي بگيريد و به حفظيات اتكا نكنيد.
۲۰- عربي- در ارتباط با ترجمه، به فعل و زمان فعل توجه شود و در موارد مشابه كلمات ساده اي مانند ضماير يا مفرد و جمع بودن كلمات مد نظر قرار گيرد. در درك مطلب، دقت در مفهوم كلي مطلب مهم است. يادتان باشد كه سؤال مطروحه خارج از مفاهيم درك مطلب نيست. سؤال هاي تجزيه و تركيب از بخش درك مطلب، از انتها پاسخ داده شوند، يعني ابتدا به تركيب توجه شود و بعد موارد تجزيه. به شناخت نقش، مثل تميز، حال و جامد و مشتق بودن كلمه دقت گردد. در رابطه با تميز عدد و حركت گذاري جملات داده شده به اسم هاي غيرمنصرف دقت بيشتري شود.
كليد صد و چهارم- در تست هاي عربي، براي كسب مهارت بيشتر، هيچ فني به  اندازه آمادگي هاي قبلي نقش ندارد.

آموزشي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
انديشه
خارجي
سخنگاه آزاد
سياسي
شوراها
شهري
علمي فرهنگي
محيط زيست
موسيقي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
انفورماتيك
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سخنگاه آزاد   |   سياسي   |  
|  شوراها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |   موسيقي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |