سه شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۷۹ - jun . 17, 2003
با تمديد مصوبه قبلي شوراي شهر
ساخت هتل و مهمانپذير در قم مشمول ۶۰ درصد تخفيف عوارض مي شود
018985.jpg
شوراي اسلامي شهر و شهرداري قم آمادگي خود را براي همكاري با سازمان ايرانگردي و جهانگردي استان،  به منظور توسعه فضاهاي اقامتي و تفريحي و نيز اجراي سريع طرحهاي اين سازمان در سال ۸۲ اعلام كردند.
به گزارش خبرنگار ما نشست اخير شوراي اسلامي شهر قم كه با حضور تمامي اعضا و رئيس سازمان ايرانگردي و جهانگردي استان برگزار شد، به بحث و بررسي پيرامون مشكلات ايرانگردي و جهانگردي و نيز كمبود مراكز اقامتي و تفريحي در اين شهر اختصاص يافت.
در اين جلسه ابتدا فياضي مدير سازمان ايرانگردي و جهانگردي استان، با ارائه گزارشي از وضعيت موجود مراكز اقامتي و مشكلات مربوط به آن، خواستار همكاري شوراي شهر و شهرداري در جهت دستيابي به وضعيت مطلوب و پذيرايي شايسته از ميهمانان خارجي و ايرانگرداني شد كه به منظور سياحت و زيارت به قم سفر مي كنند.
وي وضعيت مطلوب مراكز اقامتي را وجود ۶ هزار و ۶۰۰ تخت در قالب  هتلهاي ۳ ، ۴ و ۵ ستاره و نيز مهمانپذيرها دانست و گفت: در سال گذشته ۳۴۰۰ تخت اقامتي در قم وجود داشت كه به علت اجراي طرحهاي توسعه وتخريب مهمانپذير ها، به ۲۷۰۰ تخت كاهش پيدا كرده و امسال اين ميزان باز هم كاهش خواهد يافت، لذا همكاري در جهت ايجاد مراكز اقامتي جديد ضروري است.
وي با انتقاد از اجرا نشدن مصوبه دولت مبني بر وصول عوارض ساختماني مراكز اقامتي و تفريحي با نرخ صنعتي در قم گفت: متأسفانه اين عوارض در شهرداري قم براساس كاربري هاي مسكوني و تجاري دريافت مي شود كه مشكل عمده اي در جهت توسعه اين مراكز است. به گفته وي طبق قانون، هتلها از نظر هزينه  سوخت، آب، برق و عوارض مشمول تخفيف و نرخ صنعتي هستند.
وي با اشاره به مصوبه سال قبل شوراي شهر قم مبني بر تخفيف ۶۰ درصدي مراكز اقامتي در عوارض ساختماني و صدور پروانه خواستار تداوم زمان اجراي اين مصوبه در سال ۸۲ شد و افزود: در سال گذشته اقدامات بسياري براي جلب سرمايه گذاران انجام شده كه امسال به نتيجه رسيده است و ضروري است اين مصوبه در سال جاري نيز اجرا شود.
در ادامه جلسه با موافقت اعضاي شورا مقرر شد مصوبه ياد شده در سال ۸۲ نيز به اجرا در آيد. براساس اين مصوبه به منظور ايجاد بستر مناسب براي رفع نارساييها در زمينه مراكز اقامتي، تمامي سازمانها، نهادها، ارگانهاي دولتي، شركتها، موسسات اقتصادي و سرمايه گذاران بخش خصوصي كه در سال ۸۲ اقدام به احداث هتل، مهمانپذير، زائرسرا و مراكز تفريحي كنند، تا ۶۰ درصد از معافيت هرگونه عوارض ساخت و ساز اعم از تغييركاربري، عوارض پذيره نويسي و عوارض تراكم برخوردار مي شوند. در بخش ديگري از اين مصوبه آمده است: به منظور كاهش مشكلات ترافيكي در بافت مركزي شهر قم، كساني كه اقدام به احداث توقفگاه طبقاتي در قم كنند، تا ۸۰ درصد از معافيت هرگونه عوارض ساختماني برخوردار خواهند شد.
در ادامه اين نشست بحث و تبادل نظر اعضاي شورا با مدير سازمان ايرانگردي و جهانگردي در مورد موضوع هاي مطرح شده ادامه يافت و مواردي از جمله كمبود سرويسهاي بهداشتي در سطح شهر به عنوان مشكل اصلي مسافران خارجي، تبليغات جهاني و جلب جهانگردان بخصوص مسلمانان و شيعيان ديگر كشورها، ايجاد سايت گردشگري، توسعه بي رويه قهوه خانه هاي سنتي با مجوز ايرانگردي و رواج شديد قليان كشي در اين مراكز، توسعه فضاي سبز و مشكل ترافيك، در زمره مباحث گفت وگوهاي طرفين قرار گرفت.

نشست شوراي شهر رشت براي تعيين نماينده در شوراي شهرستان به نتيجه نرسيد
مدير عامل سازمان آتش نشاني رشت در نشست شوراي اسلامي اين شهر گفت: وضعيت ايمني بازار رشت به عنوان بزرگترين مركز تجاري استان گيلان، خطرناك و نامطمئن است و در صورت بروز آتش سوزي، بايد منتظر يك فاجعه بزرگ باشيم.
گزارش خبرنگار ما از نشست علني شوراي شهر رشت حاكيست، محمد نعمتي، تراكم جمعيت و وجود سقفهاي شيب دار پيوسته به يكديگر را كه اغلب با مصالح چوبي ساخته شده اند، از ديگر ويژگي هاي معماري واحدهاي مسكوني رشت دانست و متذكر شد كه در صورت بروز حريق، اين عوامل موجب گسترش سريع آتش و دشواري اطفاي آن مي شود.
به گفته وي با توجه به اين شرايط، براي واكنش به موقع، آتش نشاني رشت بايد از نظر تجهيزات و ماشين آلات در وضعيت مطلوبي باشد، اما متأسفانه اغلب خودروهاي ما عمري بالاي ۲۵ سال دارند، در حالي كه عمر مفيد آنها پنج سال است.
وي با اشاره به ناكافي بودن بودجه اين سازمان افزود: ما در سال گذشته فقط توانستيم يك دستگاه خاور خريداري كنيم در حالي كه براي جبران اين كمبود بخشي از بودجه حوادث غيرمترقبه استان بايد به سازمان آتش نشاني اختصاص يابد.
همچنين در اين جلسه، عاقل منش رئيس شورا با قرائت نامه فرمانداري رشت درباره تعيين نماينده در شوراي شهرستان، رأي گيري  براي تعيين نماينده را خواستار شد.
ايزددوست، عضو ديگر شورا با تأكيد بر لزوم حضور فردي با تجربه در شوراي شهرستان، به تجارب سروش اكبرزاده رئيس شوراي پيشين شهر و سابقه حضور وي در شوراي شهرستان اشاره كرد و وي را براي نمايندگي شوراي شهر رشت در شوراي شهرستان مناسب دانست.
حسن خواه يكي از اعضاي شورا نيز با لحني منتقدانه، عملكرد شوراي پيشين را ناموفق اعلام كرد و پرسيد كه عملكرد ايشان به عنوان نماينده در شوراي شهرستان چه بوده است؟ 
اكبرزاده نيز در پاسخ گفت: البته عملكرد هر فرد و گروهي قابل نقد است، به شرطي كه مستند و منصفانه باشد. من و ساير اعضاي دوره نخست شورا از نقد عملكرد خود استقبال مي كنيم، اما در مورد شوراي شهرستان، قضيه كاملاً متفاوت است. شوراي شهرستان در شش ماه آخر دوره نخست شوراها تشكيل شد. اين شورا هيچ گونه بخشنامه و آيين نامه اي براي فعاليت خود نداشت و الزام قانوني براي رعايت مصوبات آن نيز موجود نبود. در واقع اعضاي جديد در ادامه جلسات پيشين بايد به تدوين قوانين و آيين نامه هاي مربوطه بپردازند.
مباحي عضو ديگر شورا نيز با انتقاد از نحوه برخورد اعضا با يكديگر گفت: شورا يك نهاد مدني است و در آن بايد به همه نظريات توجه شود. اگر هيأت رئيسه و كساني كه اكثريت شورا را در اختيار دارند، از ساير اعضا بخواهند كه روزه سكوت بگيرند و تمامي امور را به آنان واگذار كنند، من ديگر در هيچ يك از جلسات شركت نخواهم كرد و نتايج آنها را نيز قبول نخواهم داشت.
مؤدب پور يكي ديگر از اعضاي شورا نيز با عصبانيت از رئيس شورا خواست تا در يك جلسه غيرعلني به اين سخنان پاسخ دهد. وي در عين حال گفت: شما مي گوييد جامعه مدني. من بهتر از هر كسي، جامعه مدني را مي شناسم. من ۱۶ سال كتابهاي جامعه مدني را خوانده ام.از آقاي اكبرزاده هم مي پرسم كه آيا تجاربشان را از روز اول داشته اند يا آن را به دست آورده اند؟ من شخصاً كانديدا نيستم و رأي هم نمي دهم.
عاقل منش پس از توصيه اعضا به حفظ آرامش گفت: اگر اعتراضي درباره تركيب كميسيون ها و عملكرد هيأت رئيسه وجود داشته باشد، به آن رسيدگي خواهد شد.
رأي گيري در اين باره نيز به دليل تساوي آراي اعضا به دو كانديدا براي نمايندگي در شوراي شهرستان به جلسه بعدي موكول شد.

شوراي شهر قم به درخواستهاي شهروندان در اسرع وقت رسيدگي مي كند
با تصويب شوراي شهر قم درخواستهاي شهروندان در زمينه كمكهاي مالي، تخفيف و كاهش عوارض قانوني و جرائم اعم از ماده صد و غيره در اسرع وقت و خارج از نوبت توسط كارشناسان اين شورا مورد بررسي قرار مي گيرد. محمد عرب رئيس شوراي شهر قم به خبرنگار ما گفت: اين مصوبه در جهت خدمت رساني بهتر و سريعتر به مردم در سال ۸۲ كه سال نهضت خدمت رساني به مردم نام گرفته به تصويب شورا رسيده است كه با اجراي آن بسياري از مشكلات شهروندان و بخصوص افرادي كه توانايي مالي كمتري دارند درارتباط با اجراي صحيح و دقيق ماده ۱۷ قانون شوراها مرتفع خواهد شد.
شهردار كرج انتخاب شد
شوراي اسلامي شهر كرج در نشست علني خود شهردار اين شهر را با اكثريت آرا انتخاب كرد. رئيس شوراي شهر كرج در اين جلسه گفت: در  رأي گيري انجام شده «علي تركاشوند» پنج رأي از مجموع ۹ رأي اعضاي شورا را به خود اختصاص داد. محمود دادگو افزود: جمالپور، خوشرو و حكيمي پور ديگر نامزدهاي شهرداري كرج بودند كه آراي آنان به حد نصاب نرسيد.وي تأكيد كرد: علي تركاشوند به عنوان شهردار كرج به وزارت كشور معرفي شده و تا صدور حكم، وي به عنوان سرپرست شهرداري انجام وظيفه خواهد كرد.
شهردار ساوه رأي اعتماد گرفت
در سيزدهمين جلسه شوراي اسلامي شهر ساوه، «مهندس ابوالفضل طيبي» با كسب چهار راي از هفت راي اعضاي شورا به عنوان شهردار اين شهر انتخاب شد. مهندس سيدمحمد مرتضوي يكي از اعضاي شوراي اسلامي شهر ساوه گفت: اين شورا طي سه مرحله در نشست هاي كارشناسي به بررسي صلاحيت نامزدهاي شهرداري ساوه پرداخت كه از بين ۲۰ نفر «ابوالفضل طيبي» با كسب بيشترين آرا به عنوان شهردار ساوه انتخاب شد. وي افزود: طيبي پيش از اين شهردار شهرهاي بندرعباس، ميناب، مناطق ۱۸ و ۱۹ شهر تهران بوده و آخرين سمت وي قائم مقامي معاونت بهره برداري سازمان ميوه و تره بار تهران بوده است.
شهردار اروميه معرفي شد
شوراي اسلامي شهر اروميه شهردار جديد اين شهر را انتخاب و معرفي كرد. نايب رئيس شوراي شهر اروميه در اين باره گفت: انتخاب شهردار براي اين شهر با لحاظ كردن نظر مردم و از بين ۵۰ گزينه صورت گرفته است. صادق كربلايي افزود: در نشست شوراي شهر «مجيد آقازاده» به عنوان شهردار اروميه انتخاب شد. وي پيش از اين مدير كل نوسازي و تجهيز مدارس آذربايجان غربي بود.

در نشست شوراي شهر
بودجه درآمدي سازمان خدمات موتوري شهرداري شيراز تصويب شد
در نشست اخير شوراي اسلامي شهر شيراز بودجه درآمدي سازمان خدمات موتوري شهرداري به ميزان ۱۵ ميليارد و ۴۱ ميليون و ۵۳۷ هزار ريال به تصويب رسيد.
به گزارش خبرنگار ما در شيراز، در اين نشست ايزدنشان نماينده شهردار در شورا، درباره نحوه ارجاع شكايات به شهرداري و چگونگي پاسخگويي به شكايات سخناني ايراد كرد كه به دليل قانع نشدن اعضا موضوع براي بررسي بيشتر به كميته مربوطه ارجاع و قرار شد اعضاي شورا با شهردار شيراز جلسه اي پيرامون بررسي ساختار پاسخگويي به شكايات ترتيب دهند. در دستور بعدي جلسه، بحث درخواست هاي كمك از سوي نيازمندان و مستمندان مطرح و مقرر شد در چارچوب خاصي به درخواست هاي افراد بي بضاعت پاسخ داده شود. در ادامه، موضوع هزينه هاي شهرداري مورد بحث قرار گرفت كه اعضاي شورا از دفاعيه مدير عامل تاكسيراني قانع نشدند و اين طرح براي بررسي بيشتر به كميسيون حمل و نقل شورا ارجاع شد.
همچنين در اين نشست سيروس پاك فطرت به عنوان نماينده شورا در شوراي ياوران كتاب به اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي معرفي شد. ضمناً  در پايان جلسه طرح دوفوريتي تفويض اختيارات مالي به شهردار شيراز بنا به درخواست وي مطرح شد كه مورد موافقت اعضا قرار نگرفت و طرح ياد شده به هيأت رئيسه شورا ارجاع شد.
بدنه و ساختار تشكيلاتي شهرداري تبريز كوچكتر مي شود
به گفته رئيس شوراي شهر تبريز بدنه و ساختار تشكيلاتي شهرداري اين شهر بايد كوچكتر شود. كريم حسين زاده دلير در جمع خبرنگاران افزود: نيروي انساني موجود در شهرداري به شدت متورم و از حالت تخصصي خارج شده است. وي گفت: از سه هزار و ۳۴۴ نفر پرسنل شهرداري تبريز ۱۶ درصد بي سواد، ۴۸ درصد ابتدايي، ۱۳ درصد ديپلم، ۳ درصد فوق ديپلم، ۵/۵ درصد ليسانس، ۷/۰ درصد فوق ليسانس و ۱/۰ درصد دكترا هستند كه اين وضعيت براي تبريز فاجعه است. به گفته حسين زاده، هم اكنون شهرداري هرچه خواسته انجام داده، ولي معلوم نيست درآمدها كجا و چگونه هزينه مي شود. رئيس شوراي شهر تبريز، توزيع عادلانه سرمايه در مناطق مختلف شهري، تعامل با ساير ادارات، ايجاد شهر پايدار و توسعه فيزيكي تبريز را از ديگر برنامه هاي اين شورا عنوان كرد.
شوراي شهر مراغه بايد از شهرداري خارج شود
سخنگوي شوراي اسلامي شهر مراغه تأكيد كرد كه خروج شوراي شهر از داخل شهرداري و استقرار آن در خارج از محيط شهرداري ضروري است. عطاءالله ثناپور افزود: اين شورا به عنوان شوراي شهرداري نيست و استقرار آن در داخل شهرداري مشكلاتي را براي اعضاي شورا ايجاد كرده است. وي گفت: خروج شورا از داخل شهرداري موجب استقلال آن، كاهش دخالت شورا در مسائل شهرداري و تغيير ديدگاه هاي مردم نسبت به وظايف شورا مي شود.

شوراها
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
سخنگاه آزاد
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
محيط زيست
موسيقي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
انفورماتيك
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سخنگاه آزاد   |   سياسي   |  
|  شوراها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |   موسيقي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |