سه شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۷۹ - jun . 17, 2003
رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي:
سياسي كردن مطالبات اقتصادي مردم براي كشور خطر ناك است
تهران - خبرگزاري جمهوري اسلامي: معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور گفت: سياسي كردن مطالبات اقتصادي مردم خطر بزرگي براي كشور است و متأسفانه برخي روزنامه ها موارد استثنا را بزرگ مي كنند و با انتخاب تيترهايي به تورم دامن مي زنند.
«محمد ستاري فر» روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: مسموم كردن فضا به زيان مردم است و معضل اقتصادي را بيشتر مي كند، ولي اميد دادن به مردم يك مسأله ملي است.
معاون رئيس جمهور گفت: كساني كه دولت را متهم به افزايش قيمتها و بالا بردن تورم در كشور مي كنند، بايد تمام مصوبات شوراي اقتصاد را از اول سال ۸۱ تا خردادماه امسال بررسي كنند. دولت تمامي افزايش قيمتها را براساس اين مصوبات انجام داده و خارج از آنها عمل نكرده است.
ستاري فر ادعا كرد: تمام موارد مربوط به افزايش قيمت مطابق قوانين بوده و در ۹۹ درصد موارد افزايش قيمتها در حدود ۱۰ درصد است.
وي، با تأكيد بر اينكه در بسياري از موارد افزايش قيمتها مربوط به دولت نيست، گفت: ساختار توليد كشور ماكهنه و غيرمنعطف است و به دليل عدم استفاده از فناوري روز هزينه قيمت تمام شده در اين ساختار بالا است و موجب تورم در كشور مي شود.
ستاري فر در پاسخ به اين پرسش خبرنگار ايرنا كه «طي چند سال اخير دولت اقدام به افزايش قيمت كالاها و خدمات كرده، ولي توجهي به واقعي كردن درآمد اقشار حقوق بگير نكرده و اين امر موجب كاهش قدرت خريد مردم و افزايش فشار تورمي شده»، گفت: بدون اصلاح قيمتها نمي شود به توسعه اقتصادي دست يافت ولي اصلاح قيمتها شرط لازم است ولي كافي نيست.
وي افزود: يارانه هايي كه در حال حاضر بصورت غيركارآمد در كشور توزيع مي شود، اگر هدفمند شوند و طرح هدفمندسازي يارانه اجرا شود بسياري از مشكلات حقوق بگيران حل خواهد شد.
ستاري فر گفت: امسال يارانه ها ۱۲ درصد رشد داشته كه دليل آن نيز افزايش جمعيت و الزام به پرداخت يارانه بيشتر به بخش روستايي و افزايش قيمت خريد تضميني گندم است.
وي، در مورد افزايش قيمت نان گفت: ۷ درصد هزينه توليد نان مربوط به آرد است و ۹۳ درصد هزينه ها مربوط به هزينه نيروي انساني و ساير هزينه ها مي باشد كه به تبع افزايش آنها قيمت نان نيز افزايش مي يابد.
ستاري فر در مورد افزايش قيمت برق نيز گفت: براي مشتركيني كه مصرف برق آنها برابر الگوي مصرف يا زير الگوي مصرف باشد، قيمتها ۱۰ درصد افزايش يافته و براي كساني كه بالاي الگوي مصرف از برق استفاده كنند، قيمتها ۲۵ درصد افزايش مي يابد.

قانون پذيرش اظهارنامه هاي مالياتي و معافيت جديد براي مؤديان اجرا مي شود
تهران بزرگ - خبرگزاري جمهوري اسلامي:مديركل  امورمالياتي  استان تهران  گفت :قانون  پذيرش بدون  رسيدگي اظهارنامه هاي مالياتي  و معافيت  جديد مالياتي  براي  موديان  خوداظهار، اجرا مي شود.
«غلامعلي  فروزش» گفت : به  غيراز پذيرش  اظهارنامه هاي  مالياتي  موديان ، برخي  از اين  افراد نيزمشمول  استفاده  از معافيت  جديد ۱۷ ميليون  و ۴۰۰ هزار ريالي  جهت  عملكرد ۸۱خواهند شد.
وي  اظهار داشت : معافيت  مالياتي  و پذيرش  اظهارنامه هاي  مالياتي  مربوط به عملكرد سال  ۸۱ كليه  صاحبان  مشاغل  موضوع  ماده  ۹۵ قانون  ماليات هاي  مستقيم (بندهاي  الف ،ب ،ج ) كه  تاپايان  تير ماه  سال  جاري  به  اداره  امور مالياتي  محل شغل  خود تسليم  و ماليات  متعلق  را پرداخت  نموده اند، است .
مدير كل امور مالياتي  استان  تهران  اضافه كرد: با توجه  به  ضرايب  تعديل  شده نرخ  ماده  ۱۳۱ قانون  ماليات هاي  مستقيم ، همزمان  با شفاف سازي  درآمد موديان قانون  پذيرش  اظهارنامه ها بدون  رسيدگي  براي  اولين  بار اجرا مي شود. وي  اضافه  كرد: طبق  مقررات  قانوني  تعدادي  از اظهارنامه ها بطور نمونه گيري مورد رسيدگي  قرار خواهند گرفت .
فروزش  افزود:اين  امر در راستاي  گسترش  و توسعه  سياست  خوداظهاري  و مشاركت موديان  مالياتي  جهت  قطعي  شدن  عملكرد سال  ۸۱ از طريق  تسهيلات  ماده  ۱۵۸ قانون ماليات هاي  مستقيم  قابل  انجام  است .
طبق  ماده  ۱۵۸ قانون  ماليات هاي  مستقيم  سازمان  امور مالياتي  كشور مي توانددر مورد برخي  از منابع  مالياتي  به  طور كلي  يا جزيي  و در مناطقي  كه  مقتضي بداند طبق  آگهي  منتشره  در نيمه  اول  هر سال  اعلام  كند كه  در سال  بعد اظهارنامه هاي  موديان  مزبور كه  به موقع  تسليم  نموده  باشند بدون  رسيدگي  قبول  كرده و فقط تعدادي  از آنها را به  طور نمونه گيري  و طبق  مقررات  اين  قانون  مورد رسيدگي  قرار مي دهد.

در فروردين و ارديبهشت ماه ۸۲
ايرانيها ۵/۹ ميليارد ريال هديه دريافت كردند
گروه اقتصادي:  در دو ماهه اول سال جاري ۷۶ هزار و ۸۰۰ بسته هديه و سوغات به ارزش ۵/۹ ميليارد ريال از طريق گمركات امانات پستي وارد كشور شد.
به گزارش روابط عمومي گمرك ميزان هديه و سوغات ورودي به كشور از لحاظ ارزش ۲/۶ درصد افزايش نشان مي دهد.
در اين مدت بيشترين هداياي ورودي از طريق گمركات امانات پستي بوده است كه ۲/۸۱ درصد از وزن و ۸/۸۳ درصد از ارزش هديه و سوغات ورودي را دارا بود و پس از آن گمرك اصفهان و نوشهر با اختصاص ۷/۳ و ۶/۲ درصد از ارزش كل هداياي ورودي در رده بعدي قرار داشتند. براساس آمار ارزش هر كيلو كالاي هديه و سوغات ورودي در اين مدت حدود ۵/۷ دلار بوده كه اين ميزان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹/۱۱ درصد افزايش داشته است. در اين مدت همچنين ۵۵ هزار و ۳۰۰ بسته هديه و سوغات به ارزش ۶/۶ ميليارد ريال از كشور خارج شد. ارزش هر كيلو كالاي هديه و سوغات خروجي ۷/۳ دلار بود كه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶/۲ درصد كاهش داشته است.

معاون برنامه ريزي و اقتصادي وزارت جهاد كشاورزي:
افزايش قيمت محصولات كشاورزي به علت ناكارآمدي بازار است
افزايش قيمت محصولات كشاورزي به علت ناكارآمدي و نبود ساماندهي مناسب در بازار است. به گزارش ايسنا عبدالمهدي بخشنده، معاون برنامه ريزي و اقتصادي وزارت جهاد كشاورزي در جمع خبرنگاران افزود: بعضي مواقع حتي يك درصد قيمت محصولات غذايي براي مصرف كننده به توليدكننده نمي رسد.
وي با اشاره به قيمت بيش از ۲۵۰ توماني پياز و گوجه فرنگي در ميادين تهران گفت: در كازرون پياز ۲۵ تومان از كشاورز خريداري مي شود و اين نشان دهنده اين موضوع است كه توليدكننده در گراني مؤثر نيست.
بخشنده در پايان تصريح كرد: وزارت جهاد كشاورزي به دنبال تهيه برنامه هايي است كه بازار را به گونه اي هدايت كند كه توليدكننده به حق خود برسد و مصرف كننده نيز بهاي گزافي براي محصولات كشاورزي نپردازد.

بازار مسكن در ركود به سرمي برد
رييس  اتحاديه  مشاورين  املاك  تهران  اعلام  كرد: تمام  بنگاه هاي  معاملات  ملكي در تهران  از درج  مشخصات  و قيمت  مسكن  در انظار عمومي  منع  شدند. وي روز دوشنبه  در گفت  وگو با ايرنا گفت : اتحاديه مشاورين  املاك  تهران  با ارسال  بخشنامه اي  از تمام  بنگاه هاي  معاملات  املاك  تهران  خواستار خودداري  از درج  مشخصات  مسكن  بر شيشه ها شده است . وي  خاطر نشان  كرد: اگر مصوبه  شوراي  عالي  شهرسازي  و معماري  مبني  بر اين كه  در شهر تهران  اجازه  ساخت  براي  ساختمان هاي  بيش  از سه  طبقه  صادر نمي شود به  مدت  پنج  سال  ادامه  يابد، قيمت  مسكن  در تهران  كنترل  مي شود.وي  اظهار داشت: بازار مسكن  با وجود افزايش  قيمت  مسكن  همچنان  در حالت ركود به  سر مي برد. بنا به گفته كارشناسان با توجه به ركود مسكن و بالابودن عرضه مسكن كاهش قيمت مسكن در روزهاي آينده دور از انتظار نيست.

برگزاري دوازدهمين همايش ارگانهاي دريايي كشور
گروه اقتصادي: دوازدهمين همايش ارگانهاي دريايي كشور با حضور بيش از ۳۰۰ نفر از مديران ارشد، كارشناسان، صاحبنظران و دست اندركاران ارگانهاي دريايي، صبح روز چهارشنبه ۲۸ خردادماه سال جاري در محل هتل هاي آزادي رامسر برگزار مي شود.
همايش دوازدهم كه طي دو روز متوالي با حضور سازمان بنادر و كشتيراني، گروه كشتيراني جمهوري اسلامي ايران، شركت ملي نفتكش ايران، نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران، انجمن كشتيراني و خدمات وابسته، شركت سهامي شيلات، مراكز آموزشي دريايي كشور، دانشگاه صنعت نفت دانشكده علوم دريايي محمودآباد، سازمان حفاظت محيط زيست،  شركت نفت فلات قاره و كلوپ اسلامي پياند آي برگزار مي شود؛ به موضوع توسعه حمل و نقل دريايي، رقابت، منابع و تضمين منافع ملي مي پردازد.

يادداشت
چاره تورم
محمدصادق جنان صفت
وقتي نرخ تورم در يك دوره معين از نرخ رشد دستمزد و حقوق بيشتر مي شود، سطح قدرت خريد دستمزد و حقوق بگيران كاهش مي يابد و آنها با تنگنا مواجه مي شوند.
تداوم اين وضعيت مي تواند دستمزد و حقوق بگيران را در شرايطي قرار دهد كه اعتمادشان به كارآمدي حكومت كاهش يابد كه اين مساله امنيت ملي را با تهديد مواجه مي كند.
بنابراين جلوگيري از شتاب بخشي به نرخ تورم - هم به دليل يادشده و هم به اين دليل كه تورمهاي بالا تعادل اقتصاد كلان را به هم مي ريزد در جامعه احساس مي شود.
اما درباره روش جلوگيري از شتاب نرخ تورم و تثبيت نسبي آن و هدف نهايي كه تثبيت يا افزايش سطح عمومي قدرت خريد دستمزد بگيران است اختلاف نظر وجود دارد.
اختلاف روشها عموما به دليل اختلاف در منشاء تورم است. منتقدان دولت معتقدند، دولت به عمد و براي افزايش درآمد مؤسسه ها، شركتها و بنگاه هاي خود قيمتها را افزايش داده است و برخي از آنها كه افراطي ترند، اين عمل دولت را با نگاه بدبينانه نگاه كرده و تفسيرهاي امنيتي مي كنند. منتقدان دولت با اين شناخت از تورم معتقدند دولت بايد به صورت دستوري قيمت ها را كاهش دهد و به اين ترتيب مانعي براي تورم  شتابان ايجاد كند. اما كارشناسان اقتصادي معتقدند، دليل رشد شتابان تورم بي انضباطي هاي مالي تحميل شده به دولت است كه در بودجه هاي سالانه انعكاس پيدا كرده و به رشد نقدينگي ۳۰درصدي و تورم متناسب با آن منجر شده است.
اين نگاه به دليل تورم راه حل خاص خود را مي طلبد و آن برقراري انضباط مالي شديد در بودجه است. علاوه بر اين، كارشناسان اقتصادي معتقدند به جاي اينكه قيمت ها را حبس و آنها را به صورت اداري كاهش دهيم، مي توان براي حفظ قدرت خريد مردم، به ويژه حقوق و دستمزد بگيران، درآمد آنها را افزايش داد. برخي كارشناسان اقتصادي مي گويند، در شرايط فعلي مي توان آزادسازي بعضي انواع واردات را در دستور كار قرار داد و با افزايش عرضه قيمت ها را به سمت پايين سوق داد، اما پيامدهاي آن را نيز بايد پذيرفت.
به طور مثال، در حال حاضر قيمت برنج وارداتي، قيمت شكر وارداتي، قيمت خودرو وارداتي، قيمت لوازم خانگي وارداتي و ... كمتر از قيمت تمام شده توليد داخلي است و با آزادسازي واردات مي توان قيمت ها را كاهش داد، اما آيا پاسخگوي پيامدهاي بيكاري گسترده خواهيم بود. اقتصاد علمي است كه متغيرهاي آن به صورت ظروف مرتبطه عمل كرده و هر كدام آثار و پيامدهاي خاص و پيوسته اي دارند.
به نظر مي رسد اصلاح ماده ۵ و ۶۰ قانون برنامه سوم توسعه، حتي با ۳ فوريت نمي تواند در كوتاه مدت عرضه داخلي را افزايش دهد و تنها موجب بهم ريختگي در سازمان اقتصادي كشور مي شود.همه كارشناسان اقتصادي دلسوز مردمند و تورم موجود را براي اقتصاد ملي مضر مي دانند، تفاوت در روش ها و شيوه هاست.

وزير بازرگاني:
قيمت  كالاهاي كالابرگي ۱۰ درصد افزايش يافته است
محمد شريعتمداري وزير بازرگاني نيز روز گذشته در سخناني با تأكيد بر اينكه، افزايش يارانه هاي پرداختي، افزايش حقوق و دستمزدها، رشد نقدينگي به دليل پرداخت هاي اضطراري مثل طرح ضربتي اشتغال افزايش قيمت ها را اجتناب ناپذير كرده است گفت: قيمت كالاهايي كه با كالابرگ توزيع مي شوند فقط ۱۰ درصد گران شده است.
وزير بازرگاني با اشاره به اينكه دولت براساس تصميم  هاي اصلاحي بايد امسال به طور طبيعي و بر طبق قانون افزايش قيمتها را اعمال مي كرد افزود: هر چند به طور طبيعي اقتصاد كشور در سالهاي گذشته همواره نرخ تورم حدود ۲۰ درصد را پشت سر گذاشت ولي تلاشهاي دولت در دو سه سال گذشته باعث شد تا اين نرخ تورم به رقم پايين تري كاهش يابد.
وزير بازرگاني افزود : ما به دليل حمايت از توليدات داخل ناچار شديم ماده ۷۸ قانون برنامه سوم را در كشور اجرا كنيم هر چند دولت مي تواند بخشي از منابع را صرف واردات كالا از خارج از كشور كند و با وارد كردن بيش از حد كالا و عرضه به بازار داخلي سطح عمومي قيمت ها و قيمت آن كالا را كاهش  دهد ولي به دليل حفظ اشتغال و بالارفتن توليد ناخالص داخلي و نيز توجه به آينده اقتصاد كشور به سمتي حركت كرد كه در حال حاضر توليد داخلي كشور را حتي به قيمتي بالاتر از بازارهاي خارجي خريداري مي كند.

قوانين گمركي منطبق با اهداف مناطق ويژه اقتصادي نيست
تهران-خبرگزاري جمهوري اسلامي: قوانين  گمركي  حاكم  بر مناطق  ويژه  اقتصادي  منطبق  با اهداف  تشكيل  اين مناطق  نيست .
«سيدعلي  اصغر محسني» مسئول  امور گمركي  منطقه  ويژه  اقتصادي  پتروشيمي  بندر امام  روز دوشنبه  در گفت  وگويي  با خبرگزاري  جمهوري  اسلامي ، افزود:تعريف  درستي  از مناطق  ويژه  اقتصادي  در كشور نشده  و لذا قوانين  و مقررات حاكم  بر اداره  اين  مناطق  شفاف  نيست . وي  ايجاد واحد گمرك  در منطقه  ويژه  اقتصادي  پتروشيمي  بندرامام  كه  سال گذشته  انجام  پذيرفت  را در توسعه  فعاليت  اين  منطقه  حايز اهميت  دانست . وي  خاطر نشان  كرد كه  درحال  حاضر ۱۳ طرح  پتروشيمي  در منطقه  ويژه  اقتصادي پتروشيمي  درحال  فعاليت  است  كه  ده  طرح  آن  دولتي  و سه  طرح  آن  خصوصي  مي باشد.

بهره برداري از پايانه مسافري زاهدان آغاز شد
گروه اقتصادي: پايانه مسافري زاهدان طي مراسمي با حضور احمد خرم، وزير راه و ترابري و جمعي از مسئولان سازمان حمل و نقل و پايانه هاي كشور افتتاح و مورد بهره برداري قرار گرفت.
پايانه مسافري زاهدان با هدف ساماندهي حمل و نقل مسافر استان، امكان اعمال مديريت منسجم تر بر سيستم حمل و نقل مسافر استان، جلوگيري از اتلاف وقت مسافران، كاهش معضلات زيست محيطي و ايجاد مراكز مناسب براي توقف و استراحت و بهره مندي رانندگان از خدمات مورد نياز پايانه مسافري، در زاهدان احداث شده است.
براساس اين گزارش پايانه مسافري زاهدان، در زميني به مساحت ۱۶ هكتار و زيربناي ۶۳۰۰ مترمربع احداث شده است و داراي امكاناتي نظير ۲۴ باب غرفه حمل و نقلي به منظور استقرار دفاتر شركتهاي مسافربري، ۳۱ باب غرفه تجاري و اغذيه فروشي، سالن انتظار، بانك، بيمه، نمازخانه، بخش اداري و انتظامي، اتاق كامپيوتر، فضاهاي عمومي و پاركينگ است.

قيمت طلا و ارز
نوع قيمت فروش (ريال)
يك بهار آزادي ۸۰۰۰۰۰
نيم بهار آزادي ۳۶۵۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۲۵۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۷۱۳۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي) ۸۲۶۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۱۴۲
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۹۶۸۴

اقتصادي
اجتماعي
ادب و هنر
آموزشي
انديشه
خارجي
سخنگاه آزاد
سياسي
شوراها
شهري
علمي فرهنگي
محيط زيست
موسيقي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
انفورماتيك
همشهري جهان
سكه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سخنگاه آزاد   |   سياسي   |  
|  شوراها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |   موسيقي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |