سه شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۷۹ - jun . 17, 2003
سردار قاليباف:
رسانه ها بايد به اخبار و اطلاعات دسترسي آزادانه داشته باشند
018955.jpg
گروه اجتماعي: وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در نشستي با فرماندهي كل نيروي انتظامي و نمايندگان نهادهاي صنفي و حمايتي مطبوعات بر ضرورت توجه به حق آزاد فعاليت خبرنگاران تأكيد كرد.
اين نشست در پي انتشار اخبار و گزارش هايي مبني بر ايجاد پاره اي محدوديت ها براي پوشش آزاد اخبار و اطلاعات ناآرامي هاي اخير اطراف كوي دانشگاه تهران و ضرب و شتم رئيس خبرگزاري دانشجويان ايران برگزار شد.
به گزارش روابط عمومي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، اين نشست روز دوشنبه در دفتر احمد مسجدجامعي برگزار شد.
در اين نشست سردار «محمدباقر قاليباف» و نمايندگان انجمن صنفي روزنامه نگاران ايران، انجمن دفاع از آزادي مطبوعات، انجمن روزنامه نگاران مسلمان و نماينده مديران مسئول مطبوعات در هيأت نظارت بر مطبوعات حضور داشتند.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در اين جلسه تأكيد كرد: تأمين امنيت روزنامه نگاران و پوشش مناسب آزاد اخبار و اطلاعات از هر جهت يك امر ضروري و اجتناب ناپذير است كه به جريان سالم اطلاعات و در نتيجه تأمين امنيت ملي كمك مي كند.
مسجدجامعي افزود: اين هدف مهم زماني دست يافتني است كه بتوان آزادي و امنيت و اعتماد رسانه اي را در جامعه برقرار كرد و بسط و گسترش داد.
با تسهيل فرايند اطلاع رساني در داخل كشور و فراهم شدن زمينه فعاليت آزاد خبرنگاران، منابع كسب اطلاع مردم از داخل كشور به منابع خبري خارجي كه اهداف خاص خود را دنبال مي كنند، منتقل نخواهد شد.
نمايندگان نهادهاي صنفي و حمايتي مطبوعات نيز در اين جلسه از بهبود محسوس در كيفيت برخورد و تعامل نيروي انتظامي با بحران هاي اجتماعي و دانشجويي و رفتار مناسب با روزنامه نگاران بويژه در حوادث اخير ياد كردند.
نمايندگان نهادهاي صنفي مطبوعات با بيان مسائل و مشكلاتي كه روزنامه نگاران و خبرنگاران كه در رويدادها و حوادث مختلف با آن مواجه هستند، خاطر نشان كردند: فعاليت مناسب مطبوعات و رسانه هاي داخلي، عرصه را براي سودجويي رسانه هاي غيرملي محدود خواهد كرد و سبب خواهد شد مردم از طريق رسانه هاي داخلي به اخبار رويدادها دسترسي پيدا كنند.
نمايندگان نهادهاي مطبوعاتي بر ضرورت ارتقاء جايگاه نيروي انتظامي در برخورد با جريان هاي غيرمسئول و افراد موسوم به لباس شخصي تأكيد كرده و خواستار شناسايي و محاكمه اين جريانها شدند و تصريح كردند كه اين امر بر اعتبار و حيثيت اجتماعي نيروي انتظامي خواهد افزود.
در اين نشست همچنين تأكيد شد: فضاي عمومي جامعه بايد به گونه اي باشد تا تسهيلات خبري براي روزنامه نگاران فراهم شود و آنها بتوانند به سرعت به محل رويداد دسترسي پيدا كرده و اخبار، گزارش ها و تصاوير خبري صحيح، دقيق و سريعي از حوادث تهيه و در اختيار افكار عمومي قرار دهند.
سردار محمدباقر قاليباف فرمانده كل نيروي انتظامي نيز در اين نشست گزارشي از وقايع اخير در كوي دانشگاه تهران و رويدادهاي مربوط به آن ارائه كرد.
قاليباف گفت: رسانه هاي خبري كشور بايد بتوانند آزادانه به اخبار و اطلاعات دسترسي پيدا كنند و تلاش كرده ايم آخرين اخبار را از طريق رسانه ها در اختيار افكار عمومي قرار دهيم.
وي در ارتباط با برخوردي كه پنجشنبه گذشته با ابوالفضل فاتح رئيس خبرگزاري دانشجويان ايران پيش آمد، اعلام كرد: به عنوان فرمانده نيروي انتظامي از وي به طور رسمي عذرخواهي كرده ام.
سردار قاليباف افزود: به بخش هاي ذيربط دستور داده شده است تا موضوع برخورد با رئيس خبرگزاري ايسنا و يا هر مورد ديگر برخورد با خبرنگاران بررسي و با فرد يا افراد متخلف برخورد قانوني به عمل آيد.
مسجدجامعي در اين نشست يكي از دلايل كاستي در اطلاع رساني دقيق و سريع در حوادث اخير را فقدان اطلاع رساني منظم و مستمر و برنامه ريزي شده مسئولان نهادهاي مرتبط دانست و اظهار داشت: برخي ابعاد مثبت و مهم عملكرد مسئولان نهادهاي ذيربط و نيروي انتظامي در اين ماجرا پنهان ماند چرا كه مطبوعات و رسانه ها اطلاعات موثق و دقيقي درباره اين فعاليت ها نداشتند.
در پايان اين نشست وزير ارشاد از نهادهاي امنيتي و انتظامي درخواست كرد با ارتباط نزديكتر با مطبوعات و رسانه ها، فعاليت خبري سريع، آزاد و جامع خبرنگاران و روزنامه نگاران را تسهيل كنند.

رئيس سازمان زندانها:
نگهداري متهمان در بازداشتگاههاي غير رسمي ممنوع است
هيچ مقام قضايي حق ندارد متهمي را به بازداشتگاهي معرفي كند كه تحت پوشش سازمان زندان ها نباشد
ايلنا: رئيس سازمان زندانها گفت: بازداشتگاه هاي سراسر كشور تحت اداره سازمان زندانها است و هيچ مقام قضايي حق ندارد متهمي را به بازداشتگاهي معرفي كند كه تحت پوشش سازمان نباشد.
مرتضي بختياري، رئيس سازمان زندانها، در جمع خبرنگاران افزود: به جز بازداشتگاه هاي انضباطي نيروهاي مسلح كه به تخلفات كاركنان اين نيرو مربوط مي شود و نياز قانوني شان است، ساير بازداشتگاه هاي امنيتي در كنترل سازمان زندانها است.
وي با اشاره به تحولات ايجادشده در سازمان زندانها گفت: در سال جديد يك شوراي برنامه ريزي متشكل از مديران ارشد سازمان، تشكيل شده كه علاوه بر بيان مشكلات زندانيان راهكارهاي حل آنها را نيز تدوين مي كند.
وي درخصوص كوتاه بودن زمان نگهداري معتادان در زندانها و ورود مواد مخدر به زندان گفت: مدت نگهداري معتادان در زندانها مطابق قانون است و معتاد بعد از ورود به زندان و تحمل ضربات شلاق بايد آزاد شود چرا كه دوره زندان آنان به پايان مي رسد.
وي افزود: ما مخالف نگهداري معتاد در زندان هستيم، زيرا تبعات منفي آن جبران ناپذير و غيرقابل كنترل است.
بختياري با تاكيد بر اينكه درصد كشفيات مواد مخدر در زندانها، نشانه تلاش زندانبانان است، گفت: كشف مواد مخدر در بين زندانيان از طريق قرنطينه و فعال كردن بازرسي روبه افزايش است و اگر اعتبارات لازم در اختيار ما قرار گيرد، در كنترل مواد مخدر بين زندانيان موفق تر خواهيم بود.
وي تصريح كرد: بيش از ۸۰درصد مواد مخدر از زندانيان جديد آلوده يا افرادي كه بعد از مرخصي به زندان برمي گردند، كشف مي شود. وي فعاليت ستاد ديه و مراقبت بعد از خروج را اقدامي اساسي براي كاهش جرم دانست و افزود: در فاصله سالهاي ۷۸ تا ۸۱ بيش از ۶ هزار زنداني محكوم به ديه، توسط كميته امداد و ۵ هزار زنداني مالي از طريق انجمن هاي مردمي حمايت از زندانيان آ زاد شده اند.
رئيس سازمان زندانها گفت: در هر استان يك مجلس مراقبت بعد از خروج، فعال است كه امور زندانيان را بعد از آزادي پيگيري مي كند و از طريق اين مجلس از سال ۷۹ به بعد ۱۱ هزار زنداني آزادشده، وام دريافت كرده اند.
وي با اشاره به اينكه ۴۰درصد از زندانيان هر كشوري سابقه دار هستند افزود: با خدمات ارائه شده در سازمان زندانها اين نرم جهاني، در ايران به ۲۹درصد كاهش يافته است.
وي كمبود فضاي سرانه براي زندانيان را مهمترين مشكل زندانبانان دانست و گفت: فضاي سرانه براي هر زنداني ۲ متر و ۷۰ سانتيمتر است كه شامل فضاهاي اداري، فرهنگي، آشپزخانه و... مي شود.
بختياري افزود: يكي از شاخصهاي برنامه سوم توسعه، افزايش فضاي سرانه است كه در همين راستا در ۲۴ استان كانون اصلاح و تربيت براي نگهداري افراد زير ۱۸ سال ايجاد شده است.
وي با تاكيد بر اينكه كنترل ورود افراد به زندان به مهار آسيبها كمك مي كند گفت: اصلاح قوانين تدوين لايحه جايگزين مجازات حبس و استفاده از قوانين موجود در كاهش ورود افراد به زندان مؤثر است.
بختياري از كاهش تعداد زندانيان، در سال ۸۱ خبر داد و افزود: در حال حاضر تعداد افراد زنداني در كشور ۱۵۶ هزار نفر است كه ۸۷هزار نفر آنها مجرمان مواد مخدر و ۴/۳ درصد آنها زندانيان زن هستند.
وي علت كاهش تعداد زندانيان را تدابير قوه قضاييه و شوراي حل اختلاف و كم شدن ورود افراد به زندان دانست و گفت: تعداد زندانيان در مقايسه با سال گذشته ۱۲ هزار نفر كاهش يافته است.
وي از انتقال قطعي زندان قصر تا پايان خرداد ماه خبر داد و گفت: اگر اعتبارات كافي در اختيار ما قرار گيرد تا پايان خرداد زندان قصر صددرصد تخليه مي شود در غير اين صورت بخش محدودي از آن تا ۶ ماه اول سال ۸۳ همچنان حفظ خواهد شد.
وي در خصوص شرايط زندان جديد گفت: زندان جديدي كه جايگزين زندان قصر مي شود به گونه اي طراحي شده كه در نوع خود در دنيا بي نظير است و قابليت پذيرش ۴۰ نوع مجرم گوناگون را دارد و بدآموزي در آن به صفر مي رسد.

پنج كشته درحادثه رانندگي در جاده آستارا - اردبيل
ايرنا: در اثر تصادف يك دستگاه پيكان با يك دستگاه تريلر كه در منطقه «حيران» جاده آستارا - اردبيل رخ داد، پنج نفر جان باختند. نيروي انتظامي آستارا كشته شدگان اين حادثه را «محبت فيض الله جاني» ۲۸ ساله، «زهرا همدمي» ۲۴ ساله، «ظريفه اسماعيل زاده» ۱۸ ساله، «محمد و ميلاد فيض الله جاني» به ترتيب هفت و پنج ساله اعلام كرد.
علت بروز حادثه سرعت زياد و انحراف به چپ پيكان اعلام شده است.
بسياري از كارشناسان، علت تصادفات مرگبار در محور آستارا - اردبيل به ويژه منطقه حيران را كم عرض بودن جاده، حجم زياد تردد خودروها به ويژه خودروهاي سنگين و ترانزيتي و وجود نقاط كور در اين محور مي دانند.

راه اندازي نخستين سايت جهاني «ترك اعتياد»
ايسنا: نخستين سايت جهاني انگليسي زبان «ترك اعتياد» با همكاري جمعي از روانپزشكان، متخصصان اعتياد و پزشكان در ايران راه اندازي شد.
انواع اعتياد، آثار و عوارض شيوه هاي درماني موجود و روش درماني سم زدايي يكروزه، از جمله اطلاعات اين سايت است. خوانندگان اين سايت بويژه پزشكان مي توانند همچنين به اطلاعاتي در مورد روشهاي متداول درماني انواع اعتياد دست يابند.
سومين بخش اولين سايت جهاني نيز با نشاني WWW.URODIRAN.COM در آينده اي نزديك راه اندازي خواهد شد.

طرح توسعه تفكر اجرا مي شود
گروه اجتماعي: مركز توسعه توان هاي فردي شهرداري طرح آموزشي توسعه تفكر را با اجراي ۲۳۰ برنامه در تابستان ۸۲ با شعار «اگر نمي توانيم آينده را براي جوانان بسازيم، بياييم جوانان را براي آينده بسازيم» با حضور اساتيد و صاحبنظران مسائل توسعه فردي و اجتماعي اجرا مي نمايد.
سيدسهيل رضايي مديرمركز توسعه توان هاي فردي گفت: دستيابي به زمينه هاي بروز خلاقيت هاي فردي و گذر از روند روزمرگي به سوي اكتساب تجربه، ادراكات نوانديشانه و ايجاد زمينه هاي توسعه فردي پايدار در زندگي تحصيلي، شغلي، خانوادگي  و اجتماعي و توانمندسازي تفكر از اهداف اجراي اين طرح است.
وي با تأكيد بر كاربردي بودن مطالب ارائه شده كه در قالب نمايش فيلم هاي روز دنيا، دوره هاي بلندمدت و كوتاه مدت يك روزه، كارگاههاي گفتگو و ديدار با صنعتگران، هنرمندان و ورزشكاران موفق در عرصه هاي ملي و بين المللي ارائه مي گردد ، گفت: مباحثي از قبيل شناخت مكانيزم تفكر، تكنيك هاي ارتباط مؤثر با خود و ديگران، اعتماد به نفس، مديريت روحيه، ويژگيهاي هدف و هدف گذاري، برنامه ريزي جامع براي زندگي، نقش خلاقيتهاي فردي در ايجاد شغل، راهكارهاي تحول شخصيت، تكنيك هاي روش حل مساله، تصميم گيري بدون ترديد، لزوم تغيير در زندگي فردي و عوامل بازدارنده آن، ويژگيهاي شخصيت سالم، كنترل بحران، در مقاطع سني نوجوانان و جوانان به طور جداگانه مورد بحث و بررسي قرار خواهد گرفت.

المپيك ويژه كم توانها ۲۰۰۳
019080.jpg

اشاره:
اينجا ديگر انسان است كه محترمانه پاس داشته مي شود.
اينجا ديگر انسان است كه بي توجه به ارزش هاي قراردادي كه ما از آنها سراغ داريم و به آن عادت كرده ايم، صاحب حق زيستن شناخته مي شود. زيستني كه در آن حقوق انساني اش رعايت شده.
شايد در نگاه اول، غريب بنمايد كه كسي اين همه به معلول كم توانش توجه مي كند. شايد معيارهاي غلط برخي، اين همه توجه را بي فايده انگارد. ولي جداي از هر تلاشي براي هر گونه مقايسه اي، كه مقايسه در اصل خود نادرست است، چالش ما مردم دنيا شايد همه رسيدن به نگاهي باشد كه از حادثه  عشق  تر است. عشقي كه گرماي دوست داشتني و صميمي خود را نثار همه انسانها مي كند و آن را از كسي دريغ نمي نمايد.
المپيك ويژه كه دنيا آن را با همه عشق و علاقه خويش براي فرزندان معلول كم توانش برگزار مي كند يازدهمين باري است كه به گل مي نشيند و اين بار ايرلند ميزبان فرزندان ماست و اين بار در اين دوره از بازيهاي جهاني، فرزندان ايران هم در قالبي گروهي شكل يافته از ۱۹ ورزشكار و ۸ مربي و سرپرست از سوي «مؤسسه بازتواني ويژه معلولين ذهني ايران»، كه تشكلي مردمي است در اين المپيك شركت مي جويد.
اينجا هدف قهرماني نيست. اينجا هدف برنده شدن نيست. اينجا دنيا مي خواهد كاري كند فرزندانش به كمك ورزش و كار گروهي، زندگي را طبيعي تر تجربه كنند.
دكتر اصغر دادخواه، نايب رئيس اين تشكل گفت كه، ورزشكاران ايراني ۱۵ تا ۲۹ سال سن دارند، چهار دخترند و پانزده پسر. اين ورزشكاران در رشته هاي شنا،  دو و ميداني، تنيس روي ميز و فوتبال در اين دوره از بازيهاي جهاني شركت مي كنند. از ميان ۱۷۷ شهر ميزبان، شهر مك روم پذيراي ايران است و از شش ماه پيش پرچم كشورمان در آن در حال اهتزاز است. همراهي خانواده اي ايراني همراه گروه، آشنايي با مردم ايران و آداب و رسوم آنها را ميسر مي كند.
دكتر غلامرضا انصاري، مدير افتخاري المپيك ويژه ايران و مجيد قدمي رئيس آموزش و پرورش شهر تهران نيز گروه ايران را همراهي خواهند كرد. گروه ايران، صبح دوشنبه به ايرلند سفر خواهند كرد و چهارشنبه يازدهم تير ماه به وطن باز خواهند گشت.
گزارشي كه مي خوانيد درباره جزييات و چگونگي برگزاري مراسم افتتاحيه و اختتاميه و كساني است كه آن را اداره مي كنند. اميدواريم همه دنيا به اين درك مشترك و احساس همدلي برسند و حقوق انساني را هر چه بهتر رعايت كنند.
ورزشگاه كراك پارك در دوبلين، پايتخت جمهوري ايرلند، هرگز چيزي شبيه اين را نخواهد ديد. بيست و يكم ژوئن، برابر با سي و يكم خرداد ماه،  مراسم افتتاحيه باشكوهي از آغاز بازي هاي تابستاني جهاني المپيك ويژه سال ۲۰۰۳ خبر خواهد داد كه بزرگترين رويداد ورزشي جهان در سال جاري محسوب مي شود. روز بيست و نهم ژوئن (هشتم تير ماه) نيز براي گراميداشت همه سي هزار نفري كه داوطلبانه چنين رويداد بزرگي را امكان پذير ساختند، مراسم اختتاميه برگزار خواهد شد.
اين پيامي بود كه در پذيرايي روز بيست و دوم آوريل (دوم ارديبهشت) در ورزشگاه كراك پارك به سمع همگان رسيد، در اين روز كميته برگزار كننده بازيهاي جهاني و مجريان و تهيه كنندگان مراسم يعني شركت هاي تايرون پرود اكشنز و ام سي دي پروداكشنز به تشريح جزييات مراسم افتتاحيه پرداختند.
شركت تايرون پروداكشنز مسئوليت تهيه كنندگي و برگزاري مراسم افتتاحيه را به عهده خواهد داشت. گروه برگزار كننده اين مراسم با مديريت خلاق روپرت مورتي تقريباً دو سال است كه كار مي كند تا مراسم افتتاحيه اي را بيافريند كه در آن قدر و ارزش توانمندي هاي هفت هزار ورزشكاري كه از ۱۵۰ كشور در اين بازيهاي جهاني به رقابت خواهند پرداخت، پاس داشته شود. به همين خاطر، شركت تايرون پروداكشنز از استعداد بسياري از موسيقيدانان، نوازندگان، كارگردانان، طراحان، كارشناسان رقص و آهنگسازان برجسته ايرلندي بهره گرفته و همه را در قالب نمايشي سه ساعته گرد آورده. نمايشي كه آن را نه تنها ۶۵هزار نفر حاضران در مراسم به نظاره خواهند نشست، بلكه بينندگان تلويزيون ملي ايرلند (RTE) نيز قادر خواهند بود آن را ببينند.
مري مك آليس، رئيس جمهور ايرلند، يونيس كندي شريور، بنيانگذار و رئيس افتخاري المپيك ويژه و نلسون ماندلا، رئيس جمهور پيشين آفريقاي جنوبي مهمانان افتخاري شركت كننده در مراسم خواهند بود. رئيس جمهور مك آليس به ورزشكاران رسماً  خير مقدم خواهد گفت و هنگام اعلام بازگشايي رسمي يازدهمين دوره بازيهاي جهاني المپيك ويژه در كنار ماندلا حضور خواهد داشت.
بونو ، يوتو، كورز، سامانتا مامبا و رونان تاينان هدايت و هماهنگي اصلي مراسم جشن را بر عهده خواهند داشت و ستارگان دنياي ورزش بين الملل و برگزيدگان حرفه نمايش نيز در مراسم جشن و سرگرمي شركت خواهند جست. رياست مراسم بر عهده پاتريك كايلتي خواهد بود.
رقصي محلي، پر از تب و تاب و حركت كه توسط ۳۵۰ نماينده از شهرهاي ميزبان سراسر ايرلند به اجرا در خواهد آمد، به مثابه «سيلي از رنگ و درخشندگي» آغازگر پرطنين نمايش افتتاحيه خواهد شد و بسان محافظي پرافتخار، ستون رژه  ورزشكاران را در آغوش خود
خواهد كشيد.
شون ديوي، يكي از آهنگسازان مشهور ايرلند، موسيقي اصلي مراسم را ساخته است. گل سرسبد اين موسيقي ترانه «هرگز نگويمت وداع» خواهد بود كه ورزشكاران خواهند خواند. اين ترانه را كه در ماه ژوئن جداگانه منتشر خواهد شد، ريتا كانلي، رانن تاينن، اركستر سمفونيك ملي، تعداد بي شماري از موسيقيدانهاي برجسته سنتي ايرلند، يك گروه نوازنده ني و گروه پانصد نفري همسرايان اجرا خواهند كرد.
جان مك كالگن، مدير اجرايي تايرون ، كه در مراسم اعلام برنامه ها سخن مي گفت، اظهار داشت كه «ما مفتخريم كه در اين حركت شورانگيز سهيم هستيم. طي دو سال و نيم گذشته، كاري دشوار و پرهيجان را تجربه كرده ايم. مراسم افتتاحيه براي ورزشكاران و خانواده هاي آنها جشني واقعي خواهد بود. اين زمان و اين رويداد متعلق به آنان است و اگر دل آنها شاد شود، ما هم شاد خواهيم بود و به مقصود خود خواهيم رسيد.»
در ميان ديگر بخشهاي شورانگيز نمايش افتتاحيه، گرد هم آمدن بي نظير بزرگترين گروه رقص ريوردنس خواهد بود، يعني يك صد اجراكننده رقص محلي ريوردنس كه از ميان مراكز نمايش سراسر دنيا و مدرسه هاي رقص ايرلند انتخاب شده و گرد هم آمده اند. علاوه بر اين، شركت اوپن آرتي، به عبارتي، مركز نمايش تئاتر مستقر در شهر بلفاست، كه اعضاي آن را ۱۸۰ بازيگر داراي ناتواني در يادگيري و بازيگران حرفه اي تشكيل مي دهند، نمايش «انقلاب تابستاني» را به روي صحنه خواهند برد. «انقلاب تابستاني» (اخترشناسي: بلندترين روز سال ميلادي) الهام گرفته از اين حقيقت است كه مراسم افتتاحيه در بلندترين روز سال (۲۱ ژوئن‎/ ۳۱ خرداد) اتفاق مي افتد.
«توپ» نام نمايشي حيرت انگيز و هفت دقيقه اي است كه شركت مكناس آن را توليد و كارگرداني مي  كند. نقش آفرينان اين نمايش از شركت نمايشي بلوتي پات (قوري آبي م.) هستند كه افرادي با ناتواني در يادگيري اند و نيز اعضاي طرح طبل زنان مكناس و بازيگران و گروه خلاق خود مكناس آنها را همراهي مي كنند. نمايش «توپ» الهام گرفته از بازي هاي گوناگون با توپ است كه در بازي هاي تابستاني جهاني ۲۰۰۳ انجام مي شوند.
مراسم افتتاحيه در اوج خود ورود مشعل اميد المپيك ويژه را به نظاره خواهد نشست. اين مشعل در سفر هفده روزه خود از پانزده كشور اروپايي و جاي جاي ايرلند مي گذرد و مأموران مجري قانون بيست كشور كه هدايت آنها را پليس ملي جمهوري ايرلند و اداره پليس ايرلند شمالي بر عهده خواهند داشت، كمك خواهند كرد مشعل اميد به سلامت به مقصد برسد. آنگاه آن را به ورزشكاران المپيك ويژه خواهند سپرد تا مشعل بازيهاي جهاني را برافروزند و منادي آغاز بازيهاي جهاني سال ۲۰۰۳ شوند.
019075.jpg

مراسم اختتاميه را كه روز ۲۹ ژوئن، برابر با هشتم تير ماه، انجام خواهد گرفت، شركت ام سي دي توليد و راهبري خواهد كرد. اين مراسم به مثابه قدرداني و سپاس و ابراز احترام به تمامي سي هزار نفر داوطلبي خواهد بود كه در اين بازيهاي جهاني شركت جستند. اين مراسم آميزه اي از جشن اختتاميه اي سنتي و باشكوه و كنسرتي دو ساعته با شركت ستارگاني برجسته خواهد بود كه اوايل ماه مه معرفي شدند. مراسم خاموش كردن مشعل المپيك ويژه خبر از به سرانجام رسيدن المپيك ويژه بازيهاي جهاني سال ۲۰۰۳ خواهد داشت.
گذشته از اين، شركت ام سي دي كار مديريت مسابقات و پشتيباني و مديريت جزء جزء بخشهاي هر دو مراسم را نيز بر عهده خواهد داشت.
روي تپه شماره ۱۶، يكي از بزرگترين صحنه هاي ديده شده در جمهوري ايرلند را خواهند ساخت و از چهارده هزار متر مربع پوشش استفاده خواهند كرد تا سطح محل نمايش را با آن محافظت كنند. رابرت متيو مدير شركت ام سي دي گفت كه «ما از اين كه مسئوليت پشتيباني مراسم افتتاحيه و اختتاميه بازي هاي جهاني المپيك ويژه را بر عهده داريم بسيار خوشحاليم.
اين المپيك نخستين رويداد مهم در ورزشگاه تازه  كراك پارك است. اميدواريم بتوانيم با همياري شريكمان، يعني شركت تايرون، فضايي چشمگير و درخور بازيهاي تابستاني المپيك ويژه بيافرينيم.»
دنيس اوبراين، رئيس كميته برگزاركننده بازيهاي سال ۲۰۰۳، اظهار داشت كه «برگزاري مراسم افتتاحيه و اختتاميه اينجا در ورزشگاه كراك پارك، نمونه بارز و شگفت انگيزي از پيام اصلي بازي هاي جهاني است،يعني «همدلي سهيم شدن در احساسات» و بر همين اساس است كه سازمانهاي مهمي چون تايرون پروداكشنز، ام سي دي، جي آآ و آرتي اي دست در دست هم نهاده، يكي شده اند تا همگان اطمينان يابند كه ما به واقع مراسمي به ياد ماندني را برگزار خواهيم كرد و مردم سراسر دنيا به نظاره  آن خواهند نشست.
ظرفيت ورزشگاه كراك پارك براي هر يك از مراسم شصت و پنج هزار نفر خواهد بود. بليت مراسم افتتاحيه رايگان است و پيش از همه به نمايندگان شركت كننده،  خانواده هاي آنها و افراد حامي تعلق خواهد گرفت. تخمين مي زنند كه حدود بيست هزار نفر از اعضاي خانواده ها و حاميان براي اين بازيهاي جهاني به جمهوري ايرلند سفر كنند. گذشته از اين، ۱۷۷ شهر ميزبان در سراسر ايرلند نيز سهميه اي دريافت خواهند كرد، همان طور كه ورزشكاران، خانواده ها و مربيان شركت جسته در المپيك ويژه ايرلند كه جزو تيم ايرلند در بازي ها نيستند، سهميه اي خواهند داشت.
آناني هم كه آن قدر بخت يارشان نبوده تا بليت تهيه كنند نيز مي توانند در شبكه تلويزيون ملي ايرلند (آرتي اي) كه مسئول پخش همه مراسم افتتاحيه به طور زنده است و از بيست دوربين براي پوشش اين رويداد استفاده مي كند، مراسم را ببينند.
ترجمه: رضا بهار
منبع: اينترنت/ ۳۰ آوريل ۲۰۰۳

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
سخنگاه آزاد
سياسي
شوراها
شهري
علمي فرهنگي
محيط زيست
موسيقي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
انفورماتيك
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سخنگاه آزاد   |   سياسي   |  
|  شوراها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |   موسيقي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |